Opintotuki ei nouse taaskaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Vielä tuosta laina-asiasta.

Juu, mikseivät työttömät sitten joutuisi ottamaan lainaa pystyäkseen elämään. Heillähän on jo koulutus. Se laina olisi hyvä sijoitus tulevaisuuten (ettei kuole nälkään ennen töiden saantia). :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kirjoitellaanpas taas aiheesta vähän kun kerran tuo mun ryyppäysvertaus herätti sitä keskustelua aika hyvin. ;)

Eli jos tuo opiskelijoiden ryyppääminen on ns. huono kortti näissä keskusteluissa, niin mielestäni vähintään yhtä huono on sosiaalitukien yms. vertaaminen opintotukeen. Siitä vaan peruskoulun jälkeen puistokemistiksi tukia nostamaan jos se sitten on sitä kadehdittavaa elämää, elämä kun on valintoja täynnä!

Ja edelleen, Suomessa opiskellaan ILMAISEKSI ja vielä saadaan tukeakin siitä, mikä siis mättää? Toki tota voisi edes jonkun asuinkustannusindeksin verran nostaa, mutta mitään sen suurempiin korotuksiin en mitään järkeviä perusteluita näe.

Jos nyt vaikka peruskoulun jälkeen opiskelee kolme vuotta ammattikoulussa, kannattaa tämä aika asua porukoilla, hakea sitten koulun jälkeen duuniin ja muuttaa omilleen asumaan.

Jos kuitenkin haluaa sen amiksen (tai lukion) jälkeen korkeammin kouluttaa itseensä, pitääkin jo vähän vaurautua itsekin laittamaan euroja jonoon, vaikka sitten sen lainan ja työnteon muodossa. Vai pitäisikö valtion maksaa tässäkin hyvä elintaso kaikille? Ei sitä yksinkertaisesti kaikki voi olla niitä korkeastikoulutettuja....ainakaan alansa duunissa ja Suomenmaassa!

Mulle vaan ei mene jakeluun se, että jos haluaa korkeammin kouluttaa itsensä ja yleensä näinollen ehkä paremmille liksoille, niin miksei siitä voisi itsekin vähän maksaa? Perustelkaata tämä jotenkin järkevästi niin minäkin ymmärrän sitten.
 
* Vuokra HOAS 204 €
* Safkat 250 € (En saa tukea kouluruokaan)
* Seutulippu about 90 € (päiväopiskelijat saa tämänkin puoleen hintaan)
* Vakuutukset 20 € (alle 27 vuotiaat saa about puolet halvemmalla)
* Kirjat + muut mahd. koulu matsku max 30 € egeä kuussa
* Puhelinlasku max. 30 €


Opintotuki + asumislisä (80% 204:stä egestä) + laina kuussa = 719 €.
Ei sitä ruokatukea saa ton sun mainitseman 719 euron lisäksi. No se nyt ei paljoo vaikuta asiaan.
Vesi-, sähkö- ja nettilaskua ei sulle tuu?
Noi kirjat vähän jökkäsee. Ala mitä mie opiskelen niin ei 30 eurolla saa melkeen ees puolikasta kirjaa. Hinnat on alkaen 50 euroo ja ylöspäin. Siihen huomioidaan se, että kursseja on kerralla useampi. Tässä jaksossa esimerkiksi 6, eli 6*50 tekee jo kolmisen sataa. Toikin jaottuu 7 viikon ajalle, eli pyöreesti 150 ja reilut kuussa pelkät kirjat.

Vuokra 200
sähkö n. 33
vesi n. 20
netti 30
kirjat 150
ruoka 250
kouluruoka 40
apteekki 50
takaisin maksuja kelalle 20 (niin töitä ei kannata tehdä liikaa)
puhelin 30
------------
lopputulos: -104 euroa kuussa. (alkusumma oli siis sen 719 euroa)

Tossa vähän toisenlaista näkökulmaa.

edit. Kappas puhelinlasku unohtui.

edit 2.
Ja edelleen, Suomessa opiskellaan ILMAISEKSI ja vielä saadaan tukeakin siitä, mikä siis mättää?
Mitä sitten vaikka onkin ilmaista? Ei me missään Afrikassa yhä edelleenkään olla. On se kumma kun pitää olla kateellinen muille maille, jotka koulutuksestaan maksaa ja halajata lisämaksuja mielummin ilmaisen opiskelun sijasta.
Toi asuinkustannusindeksin kun muuttas elinkustannusindeksiksi ( vai milläköhän nimellä se oikeasti kulkee) niin minä olisin tyytyväinen.
Itse pyrin selviämään omillani just niin kauan kuin mahdollista, mutta välillä on pakko lainata porukoilta, joilla ei entuudestakaan ole paljoa fyrkkaa. Sitten se vasta paskalta maistuukin kun aina vaan pyydät, mutta takaisin et kunnolla pysty maksamaan.
 
Ei sitä ruokatukea saa ton sun mainitseman 719 euron lisäksi. No se nyt ei paljoo vaikuta asiaan.
Vesi-, sähkö- ja nettilaskua ei sulle tuu?
Noi kirjat vähän jökkäsee. Ala mitä mie opiskelen niin ei 30 eurolla saa melkeen ees puolikasta kirjaa. Hinnat on alkaen 50 euroo ja ylöspäin. Siihen huomioidaan se, että kursseja on kerralla useampi. Tässä jaksossa esimerkiksi 6, eli 6*50 tekee jo kolmisen sataa. Toikin jaottuu 7 viikon ajalle, eli pyöreesti 150 ja reilut kuussa pelkät kirjat.

Vuokra 200
sähkö n. 33
vesi n. 20
netti 30
kirjat 150
ruoka 250
kouluruoka 40
apteekki 50
takaisin maksuja kelalle 20 (niin töitä ei kannata tehdä liikaa)
------------
lopputulos: -74 euroa kuussa. (alkusumma oli siis sen 719 euroa)

Tossa vähän toisenlaista näkökulmaa.

Kirjasto? Itse en ainakaan ole ostanut yhtään ainutta kirjaa omaksi. Hölmäläisten hommaa... Prujuihin kyllä menee joku 200 vuodessa.
 
Ei sitä ruokatukea saa ton sun mainitseman 719 euron lisäksi. No se nyt ei paljoo vaikuta asiaan.
Vesi-, sähkö- ja nettilaskua ei sulle tuu?
Noi kirjat vähän jökkäsee. Ala mitä mie opiskelen niin ei 30 eurolla saa melkeen ees puolikasta kirjaa. Hinnat on alkaen 50 euroo ja ylöspäin. Siihen huomioidaan se, että kursseja on kerralla useampi. Tässä jaksossa esimerkiksi 6, eli 6*50 tekee jo kolmisen sataa. Toikin jaottuu 7 viikon ajalle, eli pyöreesti 150 ja reilut kuussa pelkät kirjat.

Vuokra 200
sähkö n. 33
vesi n. 20
netti 30
kirjat 150
ruoka 250
kouluruoka 40
apteekki 50
takaisin maksuja kelalle 20 (niin töitä ei kannata tehdä liikaa)
puhelin 30
------------
lopputulos: -104 euroa kuussa. (alkusumma oli siis sen 719 euroa)

Tossa vähän toisenlaista näkökulmaa.

edit. Kappas puhelinlasku unohtui.

Vähän on lapin lisää jos menee kirjoihin 150 egeä kuussa, kannataisi ehkä ostaa käytettyinä, lainata kirjastosta, kopioida, tai myydä edelleen ne vanhat jos ne nyt välttämättä haluaa ostaa.
Järjen käyttö on sallittua. Mitäköhän alaa opiskelet?

Toisekseen jos yksiön sähkölasku on 30 egeä kuussa niin haloo, onko siinä suora sähkölämmitys? Tai netti 30 ja vesi 20 egee kuussa? HOAS:lla nuo sitä paitsi sisältyvät vuokraan.

Niin ja tuo ruokapointti oli se, että en saa syödä koulussa opiskelijahintaan sitä ateriaa.

Ja aika kipeä saa olla jos menee 600 egeä vuodessa apteekkiin kelakorvauksien jälkeen? Tuntuu että aikamoista liioittelua on nyt ilmassa.

Ehkä joku rahan- ja järjenkäyttö opintojakso olisi aiheellinen oppilaitoksiin...
 
Mulle vaan ei mene jakeluun se, että jos haluaa korkeammin kouluttaa itsensä ja yleensä näinollen ehkä paremmille liksoille, niin miksei siitä voisi itsekin vähän maksaa? Perustelkaata tämä jotenkin järkevästi niin minäkin ymmärrän sitten.
Mitenkäs se olikaan HS:n jutun mukaan jokin aika sitten... vastavalmistunut juristi saavuttaa putkimiehen tulot 15 vuodessa tjsp? Eli kyllä Suomessa koulutuksen "ja sitä kautta paremman liksan" hommannut maksaa koulutuksensa monta kertaa työurallaan, ja maksaa paljon muutakin.

Tuon logiikanhan voi näin ollen kääntää toisinkin päin: valtio hyötyy korkeasti koulutetuista korkeamman verotuksen muodossa, joten miksi valtio ei sitten voisi vähän sijoittaa heihin?

Olennaista opintotuesta keskusteltaessa on mielestäni se millä perusteilla tukea annetaan, ja pitäisi miettiä enemmän miten opintotukijärjestelmä saadaan kannustavammaksi tehokkaaseen opiskeluun. Siis maksimoida taloudellinen tuotto opintopisteelle. :)
 
Mitenkäs se olikaan HS:n jutun mukaan jokin aika sitten... vastavalmistunut juristi saavuttaa putkimiehen tulot 15 vuodessa tjsp? Eli kyllä Suomessa koulutuksen "ja sitä kautta paremman liksan" hommannut maksaa koulutuksensa monta kertaa työurallaan, ja maksaa paljon muutakin.

Tuon logiikanhan voi näin ollen kääntää toisinkin päin: valtio hyötyy korkeasti koulutetuista korkeamman verotuksen muodossa, joten miksi valtio ei sitten voisi vähän sijoittaa heihin?

Olennaista opintotuesta keskusteltaessa on mielestäni se millä perusteilla tukea annetaan, ja pitäisi miettiä enemmän miten opintotukijärjestelmä saadaan kannustavammaksi tehokkaaseen opiskeluun. Siis maksimoida taloudellinen tuotto opintopisteelle. :)

No eikös se valtio jo sijoita antamalla sen koulutuksen käytännössä ilmaiseksi? Pitäisikö vielä antaa sama elintaso mitä työtä tekemällä saa? Miksei kaikki sitten lukisi itseään lääkäriksi ja juristiksi? Mä lähtisin samalta istumalta kouluun jos saisin samat rahat käteen mitä nyt työtä tekemällä ja samoin tekisi moni muukin, mutta järkeä tässä ei sitten olisi yhtään yhteiskuntaa ajatellen. Kohta olisi niitä juristeja kaupan kassallakin, olisi koulutukselle taas oikeaa käyttöä. :david:

Ja niitä tulorajoja todellakin pitäisi miettiä uusiksi. Ainakin ne kesätyöt pitäisi ton ulkopuolelle pistää kokonaan. Eli vaikka sitten tienaisi kesällä miten paljon vaan, ei sen pitäisi vaikuttaa opintokuukausien tukeen. Jotkut tulorajat on tietty syytä olla jo senkintakia, ettei opinnot turhaan veny töiden takia, tai sitten pitäisi sen tuen poistua jo kokonaan.
 
Mitä itseeni tulee, ja mitä opiskelukavereiltani olen kuullut, niin eniten nuo tulorajat ärsyttää. Varsinkin niillä jotka ovat edes vähän omaan alaan liittyvissä töissä (tradenomi), sekä viihtyvät niissä. Sitten "rangaistaan" työn ohella oppimisesta, tuottavan, verotettavan ja kiinnostavan työn tekemisestä tukien menetyksellä. No kai se on laskettu että silloin pärjää omillaan. Tosin kun tuloraja on nettotuloa, niin ei siinä kauheasti töitä voi tehdä, ellei halua palauttaa tätä "ilmaista" rahaa... Ja verot vievät kuitenkin ison osan siitä nettotulosta.

No makselen taas ensi vuonna kiltisti ylimenevät takasin. Hyvä että meillä on edes tämän tasoinen tuki olemassa. Eniten pelottaa kuitenkin kuinka hyvin nykyinen koulujärjestelmä vastaa työelämän tarpeisiin? Jotenkin tuntuu että tuolla minun paperillani, jonka tulevaisuudessa saan, ei kovin moni työnantaja vakuutu....
 
Tuntuu aika kovalta summalta.. kannattaisko kattoa mitä sieltä kaupasta ostaa ?? n. 10€/ pvä.. :rolleyes:

Ruokahan on erittäin hyvä kohde, mihin rahaa kannattaa laittaa. Laadukas ja hyvä ruoka -> hyvinvointi -> hyvä mieli -> hyvät oppimistulokset. Näin karkeasti johdettuna:D
Valtion kannattaisi todellakin tukea opiskelijoita, jotta opintoajat eivät venyisi mahdottomiin ja pää pysyisi paremmin kasassa. Oon seurannut kavereita, jotka tekee duunia ja opiskelee samaan aikaan - näyttää välillä aika hullulta touhulta kun ei jää vapaa-aikaa eikä pysty oikein koskaan rentoutumaan. Mitä nopeammin porukka valmistuisi, sitä nopeammin tulisi myös veronmaksajia, eikös niitä juuri valtio halua.
 
No eikös se valtio jo sijoita antamalla sen koulutuksen käytännössä ilmaiseksi? Pitäisikö vielä antaa sama elintaso mitä työtä tekemällä saa? Miksei kaikki sitten lukisi itseään lääkäriksi ja juristiksi? Mä lähtisin samalta istumalta kouluun jos saisin samat rahat käteen mitä nyt työtä tekemällä ja samoin tekisi moni muukin, mutta järkeä tässä ei sitten olisi yhtään yhteiskuntaa ajatellen.
Viitsisitkö vielä esittää tosta mun postista ne kohdat, joissa kannatan opintotuen korottamista. Ei löydy?

Pointti oli se, että koulutettu maksaa sen koulutuksensa loppujen lopuksi itse, oli se veroa tai lukukausimaksua (kumpi on järkevämpää - siihen en jaksa ottaa kantaa). Mun puolesta opintotuen kokonaismäärää (siis kaikille opiskelijoille jaettavaa yhteispottia) voi vaikka pienentää, kunhan maksetaan oikeista asioista kannustavasti, eli opintojen etenemisestä - ei listoilla roikkumisesta n. 20 sääli-ov/vuosi -tahdilla. Eikä rankaista työstä. Siis koko rakennetta pitäisi muuttaa.
Ja niitä tulorajoja todellakin pitäisi miettiä uusiksi. Ainakin ne kesätyöt pitäisi ton ulkopuolelle pistää kokonaan. Eli vaikka sitten tienaisi kesällä miten paljon vaan, ei sen pitäisi vaikuttaa opintokuukausien tukeen. Jotkut tulorajat on tietty syytä olla jo senkintakia, ettei opinnot turhaan veny töiden takia, tai sitten pitäisi sen tuen poistua jo kokonaan.
Olispa mukavaa, jos koko vuoden tulot saisi ottaa tilille kesäkuussa ilman vaikutusta opintotukeen. ;)
 
Toisekseen jos yksiön sähkölasku on 30 egeä kuussa niin haloo, onko siinä suora sähkölämmitys? Tai netti 30 ja vesi 20 egee kuussa?
Jaa a jos lasku tulee parin kuun välein ja on vajaa 60 niin mun laskuopilla se tekee sen 30 kuussa. Herra sähköinsinööri tulee vaan sieltä tänne ja laittaa mulle sähkölaskun pienemmäksi. Minähän en asialle varsinaisesti voi mitään...ja ei, minulla ei ole kahvinkeitin, telkkari, stereot ynnä muut lärspäkkeet päällä hela tiden.
Jos netin hinta tuntuu nuin suolaselta niin saat tietysti etsiä halvempaakin vaihtoehtoa täältä lapista. Yritykseksi jää.
Vesi voi tosiaan olla hieman yläkanttiin laskettuna, mut kyllä se sinne 15 euron tuntumaan menee joka tapauksessa.

Vähän on lapin lisää jos menee kirjoihin 150 egeä kuussa, kannataisi ehkä ostaa käytettyinä, lainata kirjastosta, kopioida, tai myydä edelleen ne vanhat jos ne nyt välttämättä haluaa ostaa.
"Vähän lapin lisää" No niin on niissä hinnoissakin täällä. Totta helvetissä voin ostaa käytettynä ja yleensä niin teenkin.

Täysin OT, mutta viime vuonna oli yks koe johon oli tasan tarkkaan 3 kirjaa koko kaupungissa ja kokeeseen osallistujia 93. Eihän sitä loppupeleissä kovinkaan moni päässyt edes selailemaan.

Ja aika kipeä saa olla jos menee 600 egeä vuodessa apteekkiin kelakorvauksien jälkeen? Tuntuu että aikamoista liioittelua on nyt ilmassa.
Oot opiskellu vissiin lekuriksi tai jotain kun nuin helposti pystyt tuomitsemaan toisen apteekkikulut? Hemmetti kun olisit osunu mun lääkäriksi niin ei ois tarvinnu maata sairaalan punkassa 10% elämästään.
Keksippä joutessas parannus syöpään ja AIDSiin.

Tuntuu aika kovalta summalta.. kannattaisko kattoa mitä sieltä kaupasta ostaa ??
Laske paljonko maksaa hernemaissipaprikat, tunat, nuudeli/riisi/makaroni ja maito siten että syöt sitä 4 kertaa päivässä. Kyllä siitä sen 50 egeä saa helposti kulumaan viikkoa kohti..."jaa mistä se viiminen 50 tullee kun kuussa ei ole kuin 4 viikkoa"
Kai mun pitää jollain pestä vaatteet, tiskata, pyyhkiä arseni ynnä muuta ilmeisesti kaikille muille turhaa toimintaa(?)

Mulle se on yksinkertaisen yks hailee uskooko kukaan mun puheita, joka tapauksessa mun tulot ei mene turhuuksiin (viinaan, autoon, kotiteatteriin jne), eikä silti ne riitä. Piste. Tässä koko keskustelussa on muutenkin ollut meininkinä vain vängätä joka asiassa vastaan puolin ja toisin. Vängätään nyt sitten vaikka mun elämästäkin ja ruuan hinnasta.

Jatkokysymys: Miksi opintotukea ei saisi nostaa? Takaisin ne jokatapauksessa tulee maksettua. Lisäkoulutus tuo lisää liksaa, joka puolestaan tuo lisää verotuloja valtiolle.
 
Tuntuu aika kovalta summalta.. kannattaisko kattoa mitä sieltä kaupasta ostaa ?? n. 10€/ pvä.. :rolleyes:

Eh?? Oletko ikinä laskenut paljon ruokaan menee rahaa? Toi 10€ täyttyy kovin nopeaan. Syön itse kahdesti päivässä koululla opiskelija-alennuksella. N. 5€ päivässä siis sinne. Aamupalaksi pari ehrmannia ja random hiilaria. Väh. 1,50. Himassa pitäs syödä vielä joku lämmin ateria iltasella + iltapala. Aika nopsaan tulee toi 10€ täyteen. Itse syön vielä ehrmannia ja muuta halpaa kökköä. En mitään kanafileitä tai pihvejä.
 
Pitäisikö vielä antaa sama elintaso mitä työtä tekemällä saa?

Montako kertaa pitää sama kirjoittaa? Kukaan ei ole vaatinut samaa tulotasoa kuin täyspäiväistä työtä tekevät saavat, vaan että ei kustaisi joka tuutista niskaan. Sossupummivertaus ei ole naurettava, koska hekin saavat TUKEA, mutta sen eteen ei tarvitse tehdä mitään. Kelalla on opintoviikko/piste -tulosvastuu, jonka laiminlyöminen johtaa tuen lakkauttamiseen ja mahdollisesti takaisinperintään. Suurin osa opiskelijoista joutuu tekemään paljon niiden suoritusmerkintöjen eteen. Ja kyllä, yliopistoltakin tulee läksyjä.

Kenenkään ei ole pakko opiskella, jos ei halua. Kuten olen toitottanut, nämä ovat valintakysymyksiä. Mutta on se nyt ihme kun poljetaan tämän valinnan tehneitä. Ei kaikista voi tulla perusduunareita, jonkun ne akateemisetkin paskahommat täytyy tehdä.
 
Mitä tulee noihin ryyppäyksiin vkl ja muihin hurvitteluihin niin ei ne opiskelijat millään tuilla niitä tee, 400 kk tukea. Siitä pois vuokrat ja muut tärkeät menot niin eipä jää varsinaisesti mihkään hurvitteluihin rahaa, puhumattakaan ruokarahoista.

Kyllä ihan varakkailla vanhemmilla on asian kanssa tekemistä tai sitten lainanottamista/työ.

Tietenkin jos jostain saisi katon päänsä päälle 50e/kk niin sitten voisi asian nähdä toisella tavalla. Tällä hetkellä asun opiskelija asunnossa mihin ei edes tuet riitä, vaan jää pakkasen puollelle joka kk 40 e. MIhin nyt on sujuvasti palanu tähänastiset säästöt, sekä lainaan ollut pakko tukeutua.

Onneksi löysin uuden asunnon ja vuokra puolet pienempi mikä helpottaa tänhetkistä tilannetta huomattavasti.
 
Jännä homma sinänsä, että mulla ei ole sen suurempia taloudellisia ongelmia vaikka en teekään täysiä työtunteja, kupittelen jatkuvasti, ostelen kaiken maailman rojua ja tupakoin. Vanhemmat eivät ole täysi-ikäistymiseni jälkeen antaneet minkäänlaista taloudellista tukea, koska en sellaista ole tarvinnut. Tuki on tällä hetkellä muistaakseni 410€ /kk, työkeikoista olen tienaillut sellaisen 300-400€ /kk. Mihin helkuttiin ne rahat ihmisillä haihtuvat? Luulin itse olevani sieltä tuhlaavimmasta päästä.

Yksi rahareikä tietenkin olisi treenaaminen, mutta sitä nyt ei ole tullut harrastettua opiskelujen aikana, säästää muuten aika paljon ruokakuluissa.

-edit. Timba79, jos mun tukea nostettaisiin se ehdotettu 15%, niin tukien määrä nousisi 471,5 euroon. Onko tuo sun mielestäsi nyt se duunarin kuukausiansio? Tässä menee kuitenkin opiskelemiseen jo semmoinen reilut 50 tuntia viikossa, siihen jos ottaa vielä 14 tuntia töitä lisäksi niin saa 64 tunnin viikkopanoksella jo jotakin 750€ kuussa käteen. Wow. Ihanko tosissaan sun mielestä toi parin kympin korotus toisi sutkin koulun penkille lukemaan lakia?
 
Totta jos olisi työtä rinnalla ja halpa asunto niinku tossa postissani kerroin niin sillon pärjäisi jo ihan kohtalaisesti. Mutta jos ainoona tulolähteenä opintotuki ja asumislisä mikä tekee sen 400e, siitä vuokra sanotaan vaikka 300+p.lasku 20, netti 20, bussilippu 40, niin ruokailuihin jäisi kuussa tän laskelman mukaan 20 euroa! siinä ei tarvitse paljon ihmetellä minne rahat haihtuvat:david:
 
Eh?? Oletko ikinä laskenut paljon ruokaan menee rahaa?

Eh.. olen laskenut joskus hyvinkin tarkasti jopa Excelillä.. :rolleyes:
Ja meillä menee kahdella hengellä alle 300€/kk ruokaan..ja molemmat ollaan töissä, eli sen takia ei tarvi olla ostamatta ruokaa!
 
Onkos kellää tässä ketjussa kirjoittavalla opiskelijalla ollut mahdollisuutta asua vanhempien luona opiskelujen ajan ja sitten muuttaa omaan?
Mä tein meinaan noin ja monilta ongelmilta säästyin. Toki, jotkut lähtee opiskelemaan toiselle paikkakunnalla jne, jolloin tuo ei onnistu, mutta ne, jotka ovat pysyneet samassa kaupungissa ja silti halunneet muuttaa omaan? Miksi ette pysyneet himassa ja keränneet massia ja sitten muuttaneet, kun rahaa löytyy edes jonkinverran säästöstä?

Pointtini tässä on vain se, että jos mahdollisuus olisi asua himassa ja säästää rahaa omaa varten, niin miksi sieltä on niin kiire pois elämään noin tiukkaa opiskelijan elämää, josta tässäkin ketjussa on jo paljon juttua ollut?
 
Onkos kellää tässä ketjussa kirjoittavalla opiskelijalla ollut mahdollisuutta asua vanhempien luona opiskelujen ajan ja sitten muuttaa omaan?
Mä tein meinaan noin ja monilta ongelmilta säästyin. Toki, jotkut lähtee opiskelemaan toiselle paikkakunnalla jne, jolloin tuo ei onnistu, mutta ne, jotka ovat pysyneet samassa kaupungissa ja silti halunneet muuttaa omaan? Miksi ette pysyneet himassa ja keränneet massia ja sitten muuttaneet, kun rahaa löytyy edes jonkinverran säästöstä?

Pointtini tässä on vain se, että jos mahdollisuus olisi asua himassa ja säästää rahaa omaa varten, niin miksi sieltä on niin kiire pois elämään noin tiukkaa opiskelijan elämää, josta tässäkin ketjussa on jo paljon juttua ollut?

Tunnustan, kävin AMK:n himasta käsin. Minusta ei ole järkeä muuttaa omaan vaan sen takia, että pääsee omaan. Mihin ihmisillä on kiire?
 
Back
Ylös Bottom