Opintotuki ei nouse taaskaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Jos ei nosta tukia niin saa tienata vuodessa 22 330/v eli 1861/kk eikä 600€/kk.

Kuinka vitun tyhmä sinä olet?

Joo saa tienata vaikka miljoonan jne. Mutta mistäs meinasit sen ajan repiä tälle?
Jos käyt koulua keskimäärin 8h päivässä ja töissä samat, onko tämä hyvä opiskelun kannalta?
Jäljelle jäävästä 8h ei tosiaan ole myöskään 8h käytettävissä nukkumiseen, koska matkoihin ja syömiseen yms. turhuuteen ja kotitehtäviin kuluu aikaa. Sitten vielä jos haluaisi muutakin tehdä ehkä?
Ei paljoa jää aikaa virkistäytymiselle/itsensä huoltamiselle eikä kyllä unellekkaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aina saa jotain töitä, jos on muuten särmä tyyppi. Jos on liian nirso niin se on voivoi. Töitä ei ole kaikille, mutta hyville tyypeille aina.

Voin muuten kertoa että puhut paskaa, tiedät varmaan itsekkin sen?
Itsekkin pitkään luulin että "töitä tekevälle riittää", mutta siinä vaiheessa kun missään ei ole tilaa ja edes työkkärillä ei ole tarjota "ihan mitä vaan" niin ei se enää naurata. Kyllä niitä paskaduuneja löytyy jos rupeat täysipäiväiseksi ja jaksat etsiä, mutta joo... kyse oli opiskelun ohella tehtävistä pätkäduuneista, jotka sattuvat olemana omalla paikkakunnallasi tai tarpeeksi lähellä kaikki ei voi lähteä illaksi stadiin duuniin :rolleyes:
 
Tämä voisi kuulua tyhmien kysymysten kerhoon mutta kysympä kuitenkin:

Tarkoitukseni on valmistua yliopistosta filosofian maisteriksi (matematiikka) 2013. Asun vielä kotona ja olen nostanut tukia 4kk (120e/kk tjsp). Eli tukikuukausia on jäljellä vielä 44? Tarkoitus olisi tässä vuoden parin sisään muuttaa vuokralle pois vanhempien luota, käsittääkseni vanhempien luona asuessa ei ole tulorajoja opintotuelle, entäs opintolainalle? Jos nostan opintotukia 8kk nyt vuodessa niin voinko nostaa myös opintolainaa n.15-20k vuosituloilla?
 
Voin muuten kertoa että puhut paskaa, tiedät varmaan itsekkin sen?
Itsekkin pitkään luulin että "töitä tekevälle riittää", mutta siinä vaiheessa kun missään ei ole tilaa ja edes työkkärillä ei ole tarjota "ihan mitä vaan" niin ei se enää naurata. Kyllä niitä paskaduuneja löytyy jos rupeat täysipäiväiseksi ja jaksat etsiä, mutta joo... kyse oli opiskelun ohella tehtävistä pätkäduuneista, jotka sattuvat olemana omalla paikkakunnallasi tai tarpeeksi lähellä kaikki ei voi lähteä illaksi stadiin duuniin :rolleyes:

Tiedän sen, että en puhu paskaa. Toki työnhaussa ja saannissa pätee ihan samat lainalaisuudet kuin muuallakin, eli että jyvät erottuu akanoista. Siksi sanoinkin, että särmille tyypeille löytyy aina töitä. Niin, ja ei niitä töitä mistään työkkäristä haeta. Tämä lauseesihan kertoikin jo kaiken oleellisen monen (ja sinun) ajattelumaailmasta:
"Kyllä niitä paskaduuneja löytyy jos rupeat täysipäiväiseksi ja jaksat etsiä, mutta joo... ".

Olen itse ollut 14-vuotiaasta lähtien töissä koko ajan, välillä paskempia ja välillä parempia hommia. Jos joku ihmettelee vaikkapa, että miksei saa nyt kaksvitosena töitä, niin se voi johtua vaikka, siitä, että viimeiset vuodet on ollut vain kokopäiväopiskelijana. Näistä otan itse töissä haastatteluun vain lupaavimmat ja yleensä paikan vie se, joka on oppinut tekemään töitä koko pienen ikänsä. Eli over and out: jyvät erottuvat jälleen akanoista.
 
Tämä voisi kuulua tyhmien kysymysten kerhoon mutta kysympä kuitenkin:

Tarkoitukseni on valmistua yliopistosta filosofian maisteriksi (matematiikka) 2013. Asun vielä kotona ja olen nostanut tukia 4kk (120e/kk tjsp). Eli tukikuukausia on jäljellä vielä 44? Tarkoitus olisi tässä vuoden parin sisään muuttaa vuokralle pois vanhempien luota, käsittääkseni vanhempien luona asuessa ei ole tulorajoja opintotuelle, entäs opintolainalle? Jos nostan opintotukia 8kk nyt vuodessa niin voinko nostaa myös opintolainaa n.15-20k vuosituloilla?

Tulot vaikuttavat aina siihen kuinka monelta kuulta voit opintotukea nostaa, sillä asutko vanhempiesi luona tai omassa kämpässä ei ole merkitystä. Eli kun tienaat sen 15k voit nostaa tukea 6 kuukaudelta. Opintolainan nostolle ei ole tulorajoja. Kannattaisi tsekkailla noita Kelan sivuja ettei sitten myöhemmin tarvitse tukia palautella.
 

Kiitos kun profiloit minut.
Siis tosiaan itsehän olen ollut töissä vain 15-vuotiaasta asti aina kun mahdollista(ja sitä ennen tehnyt puutöitä sukulaiselle, mutta siitä ei ole sopparia olemassa ;)) ja teen mitä tahansa työtä mistä maksetaan järkevästi. Mutta tosiaan täällä pienemmissä kunnissa ei ole töitä oikeastaan yhtään missään. Joka kerta olen duunia saanut kun olen haastatteluun päässyt, mutta turhan monesti nykyään sanotaan jos käyt tai soitat johonkin että "laita joo sinne meidän nettisivuille..." niin siellä ei paljoa pääse erottumaan kuin cv:llä jota on hankala tyhjästä tehdä. Ja ihan oikeasti, ei noita iltahommia ole kovin helposti tarjolla niin että niihin saisi sattumaan oman elämänsä, opiskelunsa ja tulorajat vielä päälle, ainakaan täällä pöndellä. Jos jollain näin on niin pitää olla tyytyväinen :)
Ja tuo työkkäri oli tosiaan sellainen että kun ei mitään ollut töitä loman alkaessa koulusta niin kävin senkin kysymässä(en edes tiennyt silloin millainen lafka tuo on, nykyään tiedän varsin hyvin ettei sieltä niitä töitä varsinkaan saa :().
Ja joo tuo "paskaduunia..." tarkoitti juuri sitä. Vaikka teen työkseni ihan mitä vain mihin kykenen, niin en todellakaan ota vastaan duunia pilkkapalkalla, sitten olen oikeasti vaikka työtön. Onneksi tälläistä ei edes ole tullut vielä vastaan itselleni, mutta esim. kuntien&kaupunkien ja seurakuntien kesätyöt olisivat tälläisia "tonni kuussa" tyylisiä, tuohon ei terveen itsekunnioituksen omaava ihminen ryhdy(sitäpaitsi ne paikat on varattu lapsille karkkirahan hankintaan ensisijaisesti :)).

e: Tolla viimeisellä yritin siis selventää että "paskaduuni" ei todellakaan ole minulle suoritusportaan työt, niitä arvostan kyllä.
 
Täälä mailla on ollu helppoa sovittaa yhteen opinnot ja osa-aikatyö, eikä mulla oo tosta nykyisestä opintotukijärjestelmästä valittamista. Vaatii vaan iteltä pelisilmää ja etukäteen varautumista, et saa hommat sujumaan. Olen nostanu tukia 9 kk:lta viime vuonna ja takaisin maksoin tammikuuhun mennessä 3 kk:n tuet. Eikä se nyt minään yllärinä tullu, mut toi opintotuki on ilmasta lainaa, ni en näe mitään ongelmaa.

Marraskuun tilinauhasta jo näkee vuosikertymää ja voi arvioida joulukuun tulevaa osuutta. Sit marraskuun palkasta jo maksaa yhen tukikuukauden pois. Joulukuussa näkee koko vuoden todellisen palkkakertymän ja Kelan sivuilta voi laskee, paljonko viel pitää palauttaa. Sit joulukuun ja tammikuun tileistä kummastakin maksoin yhen kuukauden summan pois nettisiirtoina. En mä näe tossa mitään ongelmallista, kun kuitenkin olen koko ajan tiennyt et yli menee. Mä pidän kakkostilillä pientä hätävaraa, jos ei työtilanne/mahdollisuudet oiskaan optimaaliset vuoden vaihteessa, kun tiedän et ne pitää takaisin maksaa. Ja kun aikaa palautuksiin tosiaan on maaliskuuhun asti, niin musta toi on ihan kohtuullista. Näin siis vakituisessa osa-aikaisessa vuorotyössä olevan opiskelijan näkökulmasta. Et kyllä tää joillakin voi toimiakin.
 
On kyllä vaikeeta välillä ku asuu omillaan ja porukoilla ei ole antaa tukirahoja paljon paskaakaan. Onneks on kesä ja voi olla töissä. Tuet meni kolmessa päivässä halpaan vuokraan ja välttämättömyyksien laskuihin. :(
 
Niin toimii vuositasolla. Minusta pitäisi toimia kuukausitasolla. Tiedän, että ideaalitilanteessa talouden voi suunnitella vuodeksi eteenpäin, mutta ihan rehellisesti sanottuna vituttaa ennakoida, kituuttaa ja säästää rahaa niin pennilleen. Jos olisin esim. pitänyt välivuoden ennen yliopistoa ja ehtinyt säästää rahaa töissä käymällä siten, että tilillä olisi aina varalta se kuukauden tai parin budjetti, olisi ollut ehkä helpompi suunnitella. Kun liikkeelle lähti kuitenkin nollasta ja alkuun ilman töitä niin eipä niitä säästöjä kertynyt, että olisi voinut 8 kk etukäteen ennakoida.

En siis kiellä, etteikö nykyisellä systeemillä olisi mahdollista elää ihan ok-tasoisesti jopa pääkaupunkiseudulla, mutta se vaatii kyllä aika onnistuneet olosuhteet. Huomattavasti paremminkin voisi olla. Ja tosiaan vastineeksi tästä kannattaisin opintopistevaatimusten kiristämistä (määrän sekä laadun).

Siitä vaan mun puolesta sillä ehdolla että lisääntynyt byrokratia verotetaan pelkästään opiskelijoilta eli opintotuesta esim 15-25% vero eka päältä pois. Kärjistettynä vaatii yli 12x enemmän työtä kuukausikohtainen systeemi verrattuna vuoden jaksoon.. Ja tukisysteemit olisi fiksua pitää mahdollisimman yksinkertaisena kustannustehokkuuden takia... Muuten menee äkkiä enemmän rahaa byrokratiaan kuin itse tukiin.
 
Ei Suomea voi suoraan verrata "muihin maihin", kun ne opiskelijat juuri tulevaisuudessa rahoittavat yhteiskuntaa raskaasti ilman, että saavat itse mitään merkittävää taloudellista etua opiskelustaan.

Saksassakin esim. teknisesti korkeakoulutettu saa melkein tuplapalkkaa Suomeen nähden, suhteellisesti alemmilla veroilla. Siinä on jo selkeä taloudellinen etu, joka antaa kannustimen opiskella, ja myös mahdollisuuden maksaa velkojaankin takaisin.
Unohdat nyt yhden jutun... Nimittäin verot. Saksassa pitäisi olla vaimo + kersa(t) tai maksat sinkkuna oisko ollut yhteensä bout 50 pojoa veroihin + sairasvakuutukseen... eli kannattaa katsoa myös nettopalkkaa.... Ja muita kuluja. Ruoka on halvempaa asumisesta en ole varma.
 
Siitä vaan mun puolesta sillä ehdolla että lisääntynyt byrokratia verotetaan pelkästään opiskelijoilta eli opintotuesta esim 15-25% vero eka päältä pois. Kärjistettynä vaatii yli 12x enemmän työtä kuukausikohtainen systeemi verrattuna vuoden jaksoon.. Ja tukisysteemit olisi fiksua pitää mahdollisimman yksinkertaisena kustannustehokkuuden takia... Muuten menee äkkiä enemmän rahaa byrokratiaan kuin itse tukiin.

Tuossa pari sivua sitten jo kirjoitin, että tämän systeemin tulisi toimia kokonaan verkkopankissa samalla tavalla kuin opintolainankin. Eli opintotuelle haettaisiin samalla tavalla takaus kuin lainallekin ja sitä mukaa voisi verkkotunnuksilla nostaa kun tarvitsee.

Jos tietää jo etukäteen, että vuoden kokonaistulot menevät yli, on fiksuinta hakea tukea suoraan vaikkapa vain sille määrälle kuukausia kuin saa nostaa ja jakaa tulonsa ja menonsa sen mukaan, mutta kuten sanottua, johtuen ihmisten erilaisista työllistymistilanteista ei tämä ole aina mahdollista. Esimerkiksi itsellä aiheutti (ironista kylläkin) yleiskorotus pitkäaikaisessa osa-aikatyössä uudelleenlaskuja, koska viikkotuntien määrä ei ollut aivan vakio. En ole joutunut palauttamaan mitään; kahtena viimeistä edellisenä vuonna tosin nostin pelkkää asumislisää, jossa ei ole opintopisterajoja ja nyt viimeisenä en mitään, kun olen jo täyspäivätöissä ja sen lisäksi tehnyt vain gradua. (sivukommenttina siihen työ- vs. opiskeluelämään; kirjoitettuani tuon pumaskan työn ohella voin sen loputtua sanoa, että kyllä tämä työelämä voittaa rentoudessa mennen tullen yhtäaikaisen ahertamisen; enimmän osan opiskeluista olin tosin töissä vain 20-25 h viikossa (arkisin). On suorastaan käsittämätöntä, miten paljon tuntuu olevan vapaa-aikaa. Eikä työni ole totaalisen aivotonta tai vastuutonta, jos kohta ihmishenkiä ei suoraan minusta riipukaan).
 
noita tukikuukausia voi perua kelan nettisivuilla. Oisko vajaan viikon ennen maksupäivää ollut se määräaika.

En suoraan sanottuna nyt yhdistä että mitä haet takaa. Pitäisikö tulojen tiputtaa joidenkin kuukausien tukia jollain prosentilla vai? Kun tosiaan useita järjestelyjä tulojen tasaamiseen on vaikka tulot olisivat kuinka satunnaisia tahansa.

Ja tukikuukausia voi perua etukäteen, maksaa takaisin jälkikäteen (periaatteessa max 15kk jälkikäteen tammi - maalis eli keskiarvona 7-8kk jälkikäteen) ilman seuraamuksia. Eli jos ylimääräisen tukikuukauden tietää käyttävänsä vaikkapa syyskuussa, on aikaa säästää sen kuukauden tuen verran rahaa maaliskuun loppuun asti jolloin 6kk tuista periaatteessa vähennetään 1/6 eikä tule yhtään nollan euron kuukautta... Ihan miten sen tykkää laskea mutta lopputulos imo on se, että tulorajajärjestelmä on tosi joustava...
 
noita tukikuukausia voi perua kelan nettisivuilla. Oisko vajaan viikon ennen maksupäivää ollut se määräaika.

En suoraan sanottuna nyt yhdistä että mitä haet takaa. Pitäisikö tulojen tiputtaa joidenkin kuukausien tukia jollain prosentilla vai? Kun tosiaan useita järjestelyjä tulojen tasaamiseen on vaikka tulot olisivat kuinka satunnaisia tahansa.

Ja tukikuukausia voi perua etukäteen, maksaa takaisin jälkikäteen (periaatteessa max 15kk jälkikäteen tammi - maalis eli keskiarvona 7-8kk jälkikäteen) ilman seuraamuksia. Eli jos ylimääräisen tukikuukauden tietää käyttävänsä vaikkapa syyskuussa, on aikaa säästää sen kuukauden tuen verran rahaa maaliskuun loppuun asti jolloin 6kk tuista periaatteessa vähennetään 1/6 eikä tule yhtään nollan euron kuukautta... Ihan miten sen tykkää laskea mutta lopputulos imo on se, että tulorajajärjestelmä on tosi joustava...

Tuota lihavoitua ajoin takaa.

Käytännössähän homma meneekin niin, jos lasketaan vuositasolla, mutta olen tässä yrittänyt korostaa, että suurimmalla osalla opiskelijoita ei ole tasoittavia säästöjä, joiden avulla koko homman kykenee ennakoimaan niin ettei tule takkiin. Varsinkin se takaisin maksaminen, vaikkakin ilman seuraamuksia voi tehdä ison loven lompakkoon. Jos elää sellaisella kädestä suuhun -summalla koko opiskeluajan voi olla tiukkaa onnistua niin, että sitten kun on sellainen kuukausi että tuen joutuu perumaan tai palauttamaan ollaan miinuksella ja pahasti. Jos kaikki elementit ovat kohdallaan, homma toimii (sopiva ja joustava työ, halpa vuokra, ei isoja kiinteitä menoja, ei tapahdu mitään katastrofia kuten uusien silmälasien pakkohankinta omasta pussista, sairastumista jne.), mutta todella harvalla näin on, etenkin tuon työn osalta. Jos tuen prosentuaalinen putoaminen olisi säädeltävissä kuukausitasolla, ei se raha ole niin iso.

Mun mielestä on ihan omaa tyhmyyttä, jos ei vuoden mittaan seuraa noita juttuja ja saa sitten maksaa "yllätyksenä" monta kuukautta takaisin liian isojen tulojen tai vähien suoritusten takia, mutta on systeemissä parannettavaakin. Jos verrataan verokorttiin niin opintotuessa on nyt käytössä vuosittainen rokotus, kun minä kannattaisin kumulatiivista.
 
Kyllä vaan aika moni opiskelija tienaa sen 2000€/kk viimeistään opinnäytetyövaiheessa.
Mitä ollaan koulu- ja työporukassa juteltu niin monilla tuo on lähempänä 2.5k-3k kun mainitsemaasi 2000€. Varmasti poikkeuksiakin löytyy.
 
Unohdat nyt yhden jutun... Nimittäin verot. Saksassa pitäisi olla vaimo + kersa(t) tai maksat sinkkuna oisko ollut yhteensä bout 50 pojoa veroihin + sairasvakuutukseen... eli kannattaa katsoa myös nettopalkkaa.... Ja muita kuluja. Ruoka on halvempaa asumisesta en ole varma.

Käsittääkseni Saksassa on ainakin suurempituloisilla merkittävästi alemmat verot kuin Suomessa. Tämän mukaan 15 veroprosentilla pääsee tuonne reilu 50 000 euroon asti. Paljonkos tuo sairasvakuutus kustantaa?

Edit: enkä "unohtanut" veroja, kun tuo alhaisempi verotaso oli toinen mainitsemistani syistä miksi opiskelu kannattaa Saksassa Suomeen nähden.
 
Käsittääkseni Saksassa on ainakin suurempituloisilla merkittävästi alemmat verot kuin Suomessa. Tämän mukaan 15 veroprosentilla pääsee tuonne reilu 50 000 euroon asti. Paljonkos tuo sairasvakuutus kustantaa?

Edit: enkä "unohtanut" veroja, kun tuo alhaisempi verotaso oli toinen mainitsemistani syistä miksi opiskelu kannattaa Saksassa Suomeen nähden.

Olipas hyvä lähde :D tuo 15% on tosi optimistisesti ajateltu. Sinkkumiehellä 5v sit vero pomppi päälle 40% kun laskeskelin oisko ollut 50k tuloilla. Plus solidaarisuusvero oisko yks prosentti? Jos siis on lännen puolella. Plus sairasvakuutus joka on muistaakseni alle 10%.

Saksassa perustuu verot siviilisäätyyn ja elätettävien lapsien lukumäärään. Nuo otetaan käsittääkseni ensin huomioon joiden perusteella katsotaan tulotaulukosta veroprosentti. Noin se meni ainakin 5v sit...
 
Kyllä vaan aika moni opiskelija tienaa sen 2000€/kk viimeistään opinnäytetyövaiheessa.
Yhtä hyvä läppä kuin että melkein jokaisella opiskelijalla olisi edes töitä.. Ainakin tekniikan puolella aika heikolta näyttää nyt. Nuorten miesten työttömyys tällä hetkellä 24%, eikä noissa tilastoissa edes opiskelijat mitenkään näy.
 
Yhtä hyvä läppä kuin että melkein jokaisella opiskelijalla olisi edes töitä.. Ainakin tekniikan puolella aika heikolta näyttää nyt. Nuorten miesten työttömyys tällä hetkellä 24%, eikä noissa tilastoissa edes opiskelijat mitenkään näy.
Tuo modifiedin heitto on fakta, mutta ainut miinus siitä että se on vanha fakta. Sen jälkeen maailma on muuttunut tosi paljon ja nyt tosiaan nuoria miehiä ei käy kateeksi yhtään... Varsinkin koulua lopettelevia..
 
Olipas hyvä lähde :D tuo 15% on tosi optimistisesti ajateltu. Sinkkumiehellä 5v sit vero pomppi päälle 40% kun laskeskelin oisko ollut 50k tuloilla. Plus solidaarisuusvero oisko yks prosentti? Jos siis on lännen puolella. Plus sairasvakuutus joka on muistaakseni alle 10%.

Saksassa perustuu verot siviilisäätyyn ja elätettävien lapsien lukumäärään. Nuo otetaan käsittääkseni ensin huomioon joiden perusteella katsotaan tulotaulukosta veroprosentti. Noin se meni ainakin 5v sit...

Voisit tosiaan laittaa lähteesi. Omaa mutuasi en ota lähteenä, sikäli kun olet voinut laskeskella aivan päin persettä prosenttisi. Lisää.

Saksan tuloveroaste -vuonna 2008 tulovero ylittää 40% noin 300 000 vuosituloilla, mikäli kyse on yksineläjästä.
 
Back
Ylös Bottom