Opettakaa ymmärtämään

Minulla on samanlaiset suunnitelmat. Eli painoja olen nostellut 11 vuotta ja tärkein kehityksen mittari on ollut oma peilikuva. Tuleehan sitä voimaa bodytreenilläkin, mutta nyt olen kyllästynyt hitaaseen tahtiin. Normaalisti toistot ovat liikkuneet 8-14 välillä, joten on ollut melko vaikea vaihtaa treenityyliä. Nyt olen pyrkinyt pitämään kevyet sarjat alle 10 toistossa ja raskaissa sarjoissa toistot ovat olleet 4-6. On ollut todella vaikeata jättää sarja kesken, kun aikaisemmin tein aina sarjan loppuun asti. Tällaista treenityyliä olen kokeillut parin kuukauden ajan. Erilaiset loukkaantumiset ja sairastelut ovat vieneet siitäkin ajasta melkein puolet, joten ihan alkumetreillä ollaan.

Ensi vuoden alusta lähtien panostetaan sitten täysillä. Toivottavasti tulosta tulee edes jonkin verran. Ainakin alku näyttää kaikesta huolimatta lupaavalta. Kunhan vielä oppii oikeat nostotekniikat, homma alkaa kulkemaan kunnolla. Tähän mennessä tuntuma on ollut tärkein ja painojen määrä on ollut sivuseikka.

Kaikenlaiset ohjelmaehdotukset ja yleiset neuvot ovat tervetulleita.

vielä pieni :offtopic:

Eli kysymys koskee pystypunnerrusta...onko sillä mitään positiivista vaikutusta penkkiin vai viekö se vain turhaan jumiin etu-olkapäät?Näättekö te sen tarpeellisena ohjelmassa vai ei?

Tiedän tottakai että se auttaa saamaan voimaa etuolkapäihin mutta mutta...
kokemuksia kaivataan! Jto, Raven, kummonen ja kaikki muutkin.

mun mielestä pysty- ja vauhtipunnerruksia voi hyvin käyttää peruskaudella, mutta jättäsin maksimikaudella pois/ kevyeksi. rassaa kyl etuolkapäitä, mutta eniten vaikuttanee ojentajien kuormitukseen.

eri kausille eri liikkeet, ettei riko niveltä.
hyviä esim. pystypunnerrus, pystysoutu, vauhtipunnerrus, dippi, kapee penkki napaan, kapee vinopenkki, vipunostot sivuille ja eteen jne jne...

peruskausilla punnerruksiakin enempi, mutta kun kovia rautoja penkkaillaan, kannattaa enempi keskittyä sivuhartioihin ja yleensä huoltavampaan touhailuun.

Mikäs on penkin kannalta sitten paras olkapää liike?

En lähtisi edes yrittämään arvioida parasta liikettä olkapäille, en penkin kannalta enkä muuten. Heti mennään vikaan, kun treenaamisesta lähdetään etsimään jotain parasta. Tuo koskee liikkeitä, ohjelmia jne...

Parasta olkapäille penkin kannalta on helvetin monipuolinen treeni erityisesti takaolkapäille ja hartioille.

No perkule. Tähän asti olen lähinnä vain reenannut pystypunnerruksilla.
Oisko mtn, jos ottas viparit eteen,sivulle ja taakse 1 sarja kutakin? Eli 3 sarjaa olkapäille.

-Marchi- sanoi:
Totta puhut. Etsiskelin tosin täällä vain lapojen venyttelykeinoja, en tuntemuksen hakukeinoja :)

Hyvä liikkuvuus vähentää jumittumisen syntymistä, ennaltaehkäisevää touhua tuo ja yleensäkin sanotaan että lihas kannattaisi 'rentouttaa' ennen venyttelyä. Esimerkiksi käsiä ravistella hieman ennen kovia venytyksiä jotta veri kiertää paremmin (tai jotain). Ei mulla muuta :arvi:

ittelle auttanu varsinkin paitapenkkiin mutta myös raw penkkiin takaolkapäiden vahvistaminen. takaolkapäille facepulssia ja peckdeckkiä väärinpäin. peckdeck väärinpäin on tuonu mulle "voimaa" paketin kasassa pitämiseen penkkauksessa.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Facepuls :S ?
Entäs viparit taakse, makais vaikkapenkillä mahallaan ja siitä. Oisko hyvä?

-Marchi- sanoi:
Facepuls :S ?
Entäs viparit taakse, makais vaikkapenkillä mahallaan ja siitä. Oisko hyvä?

Facepulls, otat vaikka narulla ylätaljasta ja vedät kohti kasvoja.
Jos itse teen vipareita taakse, niin joko istuen, seisten tai vinopenkillä. Tasapenkki tahtoo olla vähän liian matala.

hyvä takahartialiike on myös tehty seuraava variaatio:
- makaa kyljellään penkillä
- olkavarsi ulospäin suorassa kulmassa kroppaan nähden
- liike lähtee mahd. alhaalta lattian rajasta ja nousee puolikaaressa ylös
- nosta rauhallisesti käsivarsi melko suorana ja pysäytä ylhäällä käden ollessa lähes pystysuorassa
- älä nosta hartiaa korvaan, vaan pidä "alhaalla"

Pistän kommenttia tähän astisesta kokemuksesta.
Eli nyt on muutama täysin erilainen treeni takana.

Maastavedosta:
Ensimmäistä kertaa alaselkä ei ole tullut älyttömän kipeäksi. Vaan selkä tuli kipeäksi tasasesti joka paikasta. Tuntui jopa, että otti leveäänselkälihakseenkin, kun teki monta sarjaa ja lyhkäsiä sarjoja. Todella positiivinen kokemus.

Kyykystä:
Kyykyssä ei tullut mitään mullistavaa uutta. Koivet tuli kyykyn ja maastavedon yhteistuloksessa kipeämmäksi kuin koskaan. En tiedä miksi.
Onneksi vaimo pakotti kävelylle ja tukokset lähti kiertoon. Nykyisin pystyy istuun jo pöntöllä ilman tasapainoilevaa etukenoa.

Penkistä:
Jotenki tuntuu, että tekniikka muuttuu ihan täysin. Tajusin laittaa koivet paljon leveämmälle, koska isot painot tarvii tukea jotenki enempi. Nyt asento on tasapainoisempi. Myös fiilis näin treenin jälkeen on mahtava.
Odotan jo nyt seuraavaa penkkitreeniä. Tähän mennessä penkki on ollu aina yksi inhottavimmista treenimuodoista.

Kehityksestä en sano vielä mitään. Isoihin rautoihin totuttelu vie vähän aikaa.
Mutta innostus on palannut ja se on tärkeintä.
Jos joku treenifiilistä etsivä lukee tätä, niin kokeile muuttaa treenit aivan täysin.
Meikäläisellä vaihto teki ainakin hyvää. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Miulla kävi ihan ihmeitä, kun reenasin ekaa kertaa SJMV:tä... Pelkän kepin kanssa sain vielä sen tuntumaan takareisissä, mutta heti kun otin tangon kätösiin, niin en saanu sen käymään kuin selässä... :jahas: Ja kokeilin vielä monta kertaa. :/

Mul sama juttu penkin kans, saatana tuntuu hyvältä kun on käynyt ymmärtämään tekniikkaa siinä paremmin, eli lavat yhteen!

-Marchi- sanoi:
Miulla kävi ihan ihmeitä, kun reenasin ekaa kertaa SJMV:tä... Pelkän kepin kanssa sain vielä sen tuntumaan takareisissä, mutta heti kun otin tangon kätösiin, niin en saanu sen käymään kuin selässä... :jahas: Ja kokeilin vielä monta kertaa. :/

Mul sama juttu penkin kans, saatana tuntuu hyvältä kun on käynyt ymmärtämään tekniikkaa siinä paremmin, eli lavat yhteen!

tossa good morning aka julle aka hyvää huomenta liikkeen suoritustapa. http://jva.ontariostrongman.ca/GMOB.htm

Samalla tavalla voi myös tehdä suorin jaloin maastavetoa, eli haet ensin kulmaan riittävästi, sen jälkeen lähdet tietoisesti työntämään lantiota taakse päin ja lasket tangon niin alas kuin hyvältä tuntuu. Tangon pitää liikkua suorassa linjassa ja kokoajan lähellä kroppaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom