Oopperaa tuetaan 45 400 000 eurolla!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TemeT
  • Aloitettu Aloitettu
kyllähän tuollekkin rahalle ois parempaa käyttöä. duunaisivat vaikka lenkkipolkui, tai rakentasivat meluesteitä kaupungeissa, mut turhapa tästä on rutista, kun se ei mihinkään vaikuta. systeemi on paska niin se on ja niin kauan, kun se suurinta osaa kansasta miellyttää ei mikään tule muuttumaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omskakas sanoi:
Oletetaan, että moottoritie nopeuttaa autoilijan matkantekoa 20 km/h verrattuna tavalliseen tiehen. Mitähän kansantaloudellista merkitystä sillä on, jos turkulainen pääsee Helsinkiin 2 minuuttia nopeammin jokaista 10 moottoritiekilometriä kohti? :rolleyes:

"Paimio - Muurla -moottoritie maksaa itsensä nopeasti

Paimio-Muurla -moottoritieosuus maksaa noin 167 miljoonaa euroa. Yhteiskunnan panostus hankkeeseen tulee 30 vuoden aikana takaisin noin 1,6-kertaisena pelkästään liikenteen säästöinä. Lisäksi hyödyt kasvavat, kun otetaan huomioon kerrannaisvaikutukset yhteiskunnalle, erityisesti kun myöhemmin koko yhteysväli Turusta Helsinkiin valmistuu.

E18 -tie on osa Pohjolan kolmiota, joka kuuluu EU:n 14 tärkeimmän liikenneväylähankkeen joukkoon. Tämän seurauksena myös nyt avattava moottoritieosuus on saanut EU:lta tukea.

Varsinais-Suomen nopeasti kehittyvät alueet yhdistyvät turvallisella ja sujuvalla linkillä, kun Turusta alkavan moottoritien jatke Paimiosta Muurlaan otetaan käyttöön maanantaina 17.11.2003.

Liikenneturvallisuus paranee niin, että vuosittain loukkaantuu lähes 10 henkilöä vähemmän kuin tällä hetkellä. Nykyiset liikenneruuhkat poistuvat, vaikka liikennemäärä on jo avaushetkellä 10 000 - 13 000 autoa vuorokaudessa. Matka-aika lyhenee noin 10 minuuttia."
 
Kostaja X sanoi:
Kyllä mun mielestäni kulttuurille voidaan jakaa rahaa, mutta on väärin pistää todella suuri kasa rahaa kohteeseen, joka nappaa vain pientä ryhmää. Ooppera syö muiden kulttuurikohteiden rahat yhdessä musiikkitalon kanssa. Miksei kulttuuribudjettia käytetä ihmisten haluamiin kohteisiin? (Miksei yhteiskunta maksa kymmeniä miljoonia heavy metallin esittämiseen? Se on reippaasti suositumpaa kuin ooppera. Esim. Metallica myi 50 000 lippua.) Ja kyllä oopperallekkin voidaan tukea, mutta jotain rajaa sentään. Eikö sitä oopperaa voi kuunnella vähän pienemmissä tiloissa? Mä pidin kaveria hifistelijänä kun se pisti 400e äänentoistoon, saadakseen parempia elämyksiä. Ton hintanen hienostelurakennus keskellä Helsinkiä on sen hintasta hifistelyä, että huh huh.

Musiikkitaloa odotellessa...

Aamen! Miksei voida jakaa tukea enemmän sellaiseen joka kiinnostaa valtaosaa väestöstä? Kuten esim. just näihin maailman isojen tähtien Suomeen tuontiin, niitä keikkoja voisin minäkin lähtee katsomaan ja niistä varmaan tulisi lipputuloilla ehkä jopa voittoakin loppupelistä.

Ja minäkin julistaudun tyhmäksi bodariksi, sillä ei voisi vähempää se kiljuminen kiinnostaa jota oopperaksi sanotaan. Riittää että sitä on parikertaa telkkarsita nähnyt ja heti tekee mieli vetää itsensä jojoon tai vähintään vaihtaa kanavaa. Teatteri taas on kulttuuria jota minäkin ymmärrään erittäni hyvin ja tykkään käydä jokusen kerran vuodessa katsomassa.
 
Timba79 sanoi:
Aamen! Miksei voida jakaa tukea enemmän sellaiseen joka kiinnostaa valtaosaa väestöstä? Kuten esim. just näihin maailman isojen tähtien Suomeen tuontiin, niitä keikkoja voisin minäkin lähtee katsomaan ja niistä varmaan tulisi lipputuloilla ehkä jopa voittoakin loppupelistä.

No eihän sellainen mikä kiinnostaa suuria yleisö määriä ole kulttuuria.;)

Starojen tuonti taitaa kannattaa ilman tukiakin. Aloittelevien bändien tukemiseen rahaa vois ohjatakin, esimerkisi harjoittelu paikkoihin.
 
Totta tuo mitä Rontto sanoi aloittelevista bändeistä. Miten voisi edes harrastaa bänditouhuja jos asuu kerrostalossa eikä ole varaa vuokrata mitään asiaankuuluvaa kämppää? Tollasella 45 miljoonan sijoituksella saataisiin esim. treenikämppiä pitkin Suomen aika saatanan kova määrä.
 
Joutuu aika lailla komppaamaan muita tässä asiassa. En itse ymmärrä että miksi pitää tukea sellaista taide(?)muotoa kuin ooppera. Kyseisestä asiasta nauttii vain hyvin pieni osa kansalaisista. Olisikohan maksimissaan parin prosentin luokkaa, jos sitäkään. Ja jos asian harrastajilla olisi varmasti varaa pulittaa se ylimääräinen osuus jos tukirahat otettaisi poikkeen. En ole anti-taiteellinen, vaan anti-elitistinen. Nimimerkillä köyhä tyhmä opiskeleva wannabebodari
 
Pientä tarkennusta tähän keskusteluun: Oopperan saama tuki ei ole verorahaa, vaan veikkausvoittovaroja. Raha on pois korkeintaan muilta kulttuurin tai urheilun osa-alueilta. Keskustelun oopperavihamielisen sävyn perusta on siis virheellinen. Erityisesti ystäväni Timba79 on tässä aivan väärillä jäljillä moottoritievertailuineen.

Minä harrastan oopperaa, koko lapsuuteni oli oopperamusiikin kyllästämää. Ooppera ei ole kiljumista, vaan monimutkainen ja vaativa laulunäytelmän muoto. On valitettavaa, että monet pakkislaiset tässä paljastavat sivistymättömyytensä haukkumalla oopperaa taidemuotona, vaikka kritiikki pitäisi suunnata Kansallisoopperan huonoon taloudenpitoon.

Onko oopperan saama tuki mielestäni sitten perusteltua? Ei ole. Oopperaa hoidetaan Suomessa erittäin huonosti, jos lippujen hintoja täytyy subventoida näin voimakkaasti. Ilmaisia rahoja on niin helppo levitellä, maksaa tähtitieteellisiä palkkioita tähtiesiintyjille jne. Toivoisin alalle parempaa taloudenhoitoa esimerkiksi New Yorkin Metropolitanin tapaan. Taloa pidetään yllä sponsorivaroin ja kovilla lipunhinnoilla, valtiolta ei almuja anella.
 
Dean Kuntz sanoi:
Jaa, jos ne onkin veikkauksen tuloista niin sitten antaa mennä vaan :D

Huomaan sarkasmisi, mutta maksamiasi veroja ei ole käytetty oopperan ylläpitoon (ok, pari miljoonaa on myös verorahoja). Et siis pääse kehuskelemaan, että pidät yllä ns. eliitin harrastusta.
 
Hyvä Jouni että tulit ja oikaisit asian, automaattisesti oletin (enkä tiedä mistä oilsin edes tarkastanut faktat) että verorahoista tämä tuki otettaisiin ja siitä tuli ekana tuo moottoritie mieleen.

Ja sitä en epäile, etteikö se ooppera itsessään olisi kovinkin monimuotoinen ja haastava juttu, kuten vaikka klassinen musiikkikin. Mutta molemmat on sellaisia jotka eivät vain uppoa, listaa voi vielä musiikin saralta lisätä jazzin. Ehkä jos meikäläisessä olisi jotain muusikon vikaa, niin voisin näitä "arvostaa" tai "ymmärtää" jotenkin sen musiikin haastavuuden kannalta tai jotain.

Eli pakko vetää sanat takaisin tosta motarivertailusta nyt kun tuli faktaa pöytään. Sehän on täysin Oy Veikkaus Ab:n asia mihin se ne voittovarat sijoittaa, sama RAY:n kanssa.
 
Timba79 sanoi:
Sehän on täysin Oy Veikkaus Ab:n asia mihin se ne voittovarat sijoittaa, sama RAY:n kanssa.
No ei se nyt ihan niinkään ole. Kyllä nuo veikkausrahat ovat verovaroihin verrattavissa olevia julkisia varoja, joiden käytöstä tehdään päätökset poliittisesti. Perinteisesti näitä "kansanterveydelle" heitettyjä pennosia on käytetty erilaisten terveysprojektien, nuorisoliikunnan, huippu-urheilun ja kulttuurin tukemiseen. Se on sitten jokaisen oma asia tehdä rajanvetoa, että onko omasta mielestä ooppera tärkeämpi asia kuin nuorten liikunnan tukeminen tai huumeidenkäyttäjien kuntouttaminen tms.
 
Ketkäs päättää Veikkauksen ja RAY:n johtopaikoista? Valtio on noillekkin luvat myöntänyt ja pitänyt kilpailjat ulkona markkinoilta.
 
reino sanoi:
No ei se nyt ihan niinkään ole. Kyllä nuo veikkausrahat ovat verovaroihin verrattavissa olevia julkisia varoja, joiden käytöstä tehdään päätökset poliittisesti.

Niin ja veikkauksen varoista luultavasti verovaroja suurempi prosenttiosuus on tullut "tuulipukukansalta". :)
 
Kostaja X sanoi:
Millä perusteella aliarvostettuja? Silläkö perusteella että niitä ei arvosteta? Mikä niiden väärin arvioitu todellinen arvo sitten on?

-Nimim. Tyhmä mutten sentään bodari

Tässä nyt ala koko oopperan historiaa kertaamaan, mutta tarkkailepa omaa asennettasi, niin löydät vastauksen!
 
reino sanoi:
No ei se nyt ihan niinkään ole. Kyllä nuo veikkausrahat ovat verovaroihin verrattavissa olevia julkisia varoja, joiden käytöstä tehdään päätökset poliittisesti. Perinteisesti näitä "kansanterveydelle" heitettyjä pennosia on käytetty erilaisten terveysprojektien, nuorisoliikunnan, huippu-urheilun ja kulttuurin tukemiseen. Se on sitten jokaisen oma asia tehdä rajanvetoa, että onko omasta mielestä ooppera tärkeämpi asia kuin nuorten liikunnan tukeminen tai huumeidenkäyttäjien kuntouttaminen tms.

Eikös homma mene niin, että Veikkaus tukee urheilua, liikuntaa ja kulttuuria. RAY sitten taas tukee sairaita, vanhuksia ja hampuuseja.

Ja vaikka oopperan tuet tuleekin Veikkaukselta, niin onhan se eräänlaista piiloverottamista, koska Veikkauksella on Suomessa monopoliasema ja sen myötä kykyä tehdä tolkuttomasti voittoa. Eroaahan se tietysti verotuksesta sikäli, ettei veikkaaminen ole pakollista - toisaalta eihän verojen maksaminenkaan ole.
 
Jouni Virtamo sanoi:
Pientä tarkennusta tähän keskusteluun: Oopperan saama tuki ei ole verorahaa, vaan veikkausvoittovaroja. Raha on pois korkeintaan muilta kulttuurin tai urheilun osa-alueilta. Keskustelun oopperavihamielisen sävyn perusta on siis virheellinen. Erityisesti ystäväni Timba79 on tässä aivan väärillä jäljillä moottoritievertailuineen.

Minä harrastan oopperaa, koko lapsuuteni oli oopperamusiikin kyllästämää. Ooppera ei ole kiljumista, vaan monimutkainen ja vaativa laulunäytelmän muoto. On valitettavaa, että monet pakkislaiset tässä paljastavat sivistymättömyytensä haukkumalla oopperaa taidemuotona, vaikka kritiikki pitäisi suunnata Kansallisoopperan huonoon taloudenpitoon.

Onko oopperan saama tuki mielestäni sitten perusteltua? Ei ole. Oopperaa hoidetaan Suomessa erittäin huonosti, jos lippujen hintoja täytyy subventoida näin voimakkaasti. Ilmaisia rahoja on niin helppo levitellä, maksaa tähtitieteellisiä palkkioita tähtiesiintyjille jne. Toivoisin alalle parempaa taloudenhoitoa esimerkiksi New Yorkin Metropolitanin tapaan. Taloa pidetään yllä sponsorivaroin ja kovilla lipunhinnoilla, valtiolta ei almuja anella.


Täyttä soopaa! Kyllä tuo tuki otetaan nimenomaan verovaroista ainakin kuntien osuus! Joten kenen ooppera myönteinen mielipide on virheelllinen?

Tämä artikkeli on iltasanomista.

"Kansallisooppera on taas rahavaikeuksissa, vaikka kunnat ja valtio tukevat oopperaa tänä vuonna 45,4 miljoonalla eurolla. Tuki on kasvanut rajusti.

Talous sukeltaa, koska ooppera on vetänyt huonosti yleisöä. Tyhjien salien vuoksi pääsylipputulot ovat notkahtaneet pahasti. Katsojapeitto on lähempänä 70 prosenttia.

Yleisökadon syitä on etsitty oopperan ohjelmistosta sekä kilpailevasta kulttuuritarjonnasta Helsingissä. Tämän vuoden isoja produktioita ovat olleet mm. Tshaikovskin Patarouva ja Wagnerin Parsifal.

Tiitisen mukaan ensi vuonna yleisöä houkutellaan nimekkäillä oopperatähdillä Karita Mattilasta Matti Salmiseen.

Oopperan rahankäyttö on herättänyt toistuvasti arvostelua. Rahat eivät tahdo riittää, vaikka julkinen tuki on kasvanut kymmenessä vuodessa yli 45 prosenttia.

Yhtä pääsylippua kohden julkinen tuki (ilman vuokratukea) on peräti 142 euroa.

Jos oopperan pitäisi tulla toimeen kokonaan ilman tukia, jokaisen pääsylipun hinnaksi tulisi noin 226 euroa. "

Lisäinfoa:
Linkki
 
mä olenkin miettinyt mihin ne mun valtaisat verorahani aina menee..nyt tiedän senkin :D
mutta aikuisten oikeesti:vittu mitä paskaa.
nimimerkillä sivistymätön ja vielä köyhempi
 
Hitto, tehkääpä nyt asiasta tietävät täysi selonteko mistä ja miten paljon noita tukia tulee, että jos kuitekin pääsisi vääntmään niistä moottoriteistä vielä. :D
 
Tähtityttö sanoi:
Tämä on kyllä osaltaan totta.

Ihme juttuja taas täällä. Toi oopperan leimaaminen "snobihommiksi" osoittaa taas tyhmien bodarien järjenjuoksun. Kuinka moni snobileimareista on käynyt ylipäätään oopperassa? Ennakkoluulot pois, hemmetin hyvä että ooppera saa tukea. "Korkeakulttuuri" eli esim. ooppera ja klassinen musiikki ovat todella aliarvostettuja, vaikka ne vaativatkin paljon enemmän työtä, hienosäätöä ja kyyneleitä kun esim. bodaaminen. Kyllä niitä rahoja riittää ihan joka paikkaan. Se on vaan eriasia, mihin ne laitetaan loppupeleissä. Turha siitä on OOPPERAA syyttää.

Snobinismista: Jos oopperaa kuunneltaisiin festareilla mudassa ja sateessa, ooppera ei olis snobbailua. Jos death metalia kunneltaisiin huippuhintaiselle tontille rakennetussa tähtitieteellisen kalliissa talossa puvut päällä pehmopenkeillä, lippujen maksaessa niin paljon, että suurin osa kansasta pitää niitä liian kalliina, death metal olisi snobbailua.

Ennakko luulot pois ja käy hakeen netistä levyllinen Cannibal Corpsea! Esimerkiksi Tomb of the Mutilated on loistava biisi. Tähän väliin joku sanoo, että tollasta rääkynää voi tehdä kuka vaan. Kannattaa ensin kokeilla kuinka monta biisiä osaa itse soittaa. Enkä mäkään tule sanomaan, oopperalaulajille, että "Lahjattomat treenaa."

Ja mikä oli mun pointti tässä tyhmässä tekstissä? Eri ihmiset tykkää eri asioista. Jos itse tykkää oopperasta ei tarvitse tulla sitä toisille tyrkyttämään ja huutelemaan tyhmiksi ja vielä kaiken lisäksi bodareiksi. En mäkään tyrkytä omia mieltymyksiäni niille, jotka ei sitä kaipaa. Ja vaikka tyrkyttäisinkin, en kyllä kerjäisi 45 400 000 euroa.

Tähtityttö sanoi:
Tässä nyt ala koko oopperan historiaa kertaamaan, mutta tarkkailepa omaa asennettasi, niin löydät vastauksen!

JOS MINÄ OLISIN KEISARI, niin
-Lopettaisinko oopperan tukemisen koska en siitä pidä? -En.
-Antaisinko kaikki kulttuurivarat death metallille, koska siitä pidän? -En.
Sen sijaan jakaisin kaikille tasapuolisesti varoja, sen perusteella, kuinka paljon niistä olisi iloa ihmisille jotka ovat kulttuurista kiinnostuneita.

Tieverkon kunnolle, sairaanhoidolle, tms voidaan ehkä laskea arvo, mutta mikä on kulttuurin arvo? Voiko eri kulttuurin kohteita pistää paremmuus järjestykseen? -Mielestäni voi. Kulttuurimuodon arvo on se kuinka suureksi ihmiset sen arvostavat. Tässä mielessä ajateltuna tämän maan kulttuurirahojen jakajat ovat yliarvioineet rankasti oopperan arvon.

Annetaan kaikkien kukkien kukkia, mutta ei anneta yhden kukan viedä rahoja kaikilta muilta kukilta. :haart::piis:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom