Tähtityttö sanoi:
Tämä on kyllä osaltaan totta.
Ihme juttuja taas täällä. Toi oopperan leimaaminen "snobihommiksi" osoittaa taas tyhmien bodarien järjenjuoksun. Kuinka moni snobileimareista on käynyt ylipäätään oopperassa? Ennakkoluulot pois, hemmetin hyvä että ooppera saa tukea. "Korkeakulttuuri" eli esim. ooppera ja klassinen musiikki ovat todella aliarvostettuja, vaikka ne vaativatkin paljon enemmän työtä, hienosäätöä ja kyyneleitä kun esim. bodaaminen. Kyllä niitä rahoja riittää ihan joka paikkaan. Se on vaan eriasia, mihin ne laitetaan loppupeleissä. Turha siitä on OOPPERAA syyttää.
Snobinismista: Jos oopperaa kuunneltaisiin festareilla mudassa ja sateessa, ooppera ei olis snobbailua. Jos death metalia kunneltaisiin huippuhintaiselle tontille rakennetussa tähtitieteellisen kalliissa talossa puvut päällä pehmopenkeillä, lippujen maksaessa niin paljon, että suurin osa kansasta pitää niitä liian kalliina, death metal olisi snobbailua.
Ennakko luulot pois ja käy hakeen netistä levyllinen Cannibal Corpsea! Esimerkiksi Tomb of the Mutilated on loistava biisi. Tähän väliin joku sanoo, että tollasta rääkynää voi tehdä kuka vaan. Kannattaa ensin kokeilla kuinka monta biisiä osaa itse soittaa. Enkä mäkään tule sanomaan, oopperalaulajille, että "Lahjattomat treenaa."
Ja mikä oli mun pointti tässä tyhmässä tekstissä? Eri ihmiset tykkää eri asioista. Jos itse tykkää oopperasta ei tarvitse tulla sitä toisille tyrkyttämään ja huutelemaan tyhmiksi ja vielä kaiken lisäksi bodareiksi. En mäkään tyrkytä omia mieltymyksiäni niille, jotka ei sitä kaipaa. Ja vaikka tyrkyttäisinkin, en kyllä kerjäisi 45 400 000 euroa.
Tähtityttö sanoi:
Tässä nyt ala koko oopperan historiaa kertaamaan, mutta tarkkailepa omaa asennettasi, niin löydät vastauksen!
JOS MINÄ OLISIN KEISARI, niin
-Lopettaisinko oopperan tukemisen koska en siitä pidä? -En.
-Antaisinko kaikki kulttuurivarat death metallille, koska siitä pidän? -En.
Sen sijaan jakaisin kaikille tasapuolisesti varoja, sen perusteella, kuinka paljon niistä olisi iloa ihmisille jotka ovat kulttuurista kiinnostuneita.
Tieverkon kunnolle, sairaanhoidolle, tms voidaan ehkä laskea arvo, mutta mikä on kulttuurin arvo? Voiko eri kulttuurin kohteita pistää paremmuus järjestykseen? -Mielestäni voi. Kulttuurimuodon arvo on se kuinka suureksi ihmiset sen arvostavat. Tässä mielessä ajateltuna tämän maan kulttuurirahojen jakajat ovat yliarvioineet rankasti oopperan arvon.
Annetaan kaikkien kukkien kukkia, mutta ei anneta yhden kukan viedä rahoja kaikilta muilta kukilta. :haart::piis: