Oopperaa tuetaan 45 400 000 eurolla!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TemeT
  • Aloitettu Aloitettu
Kostaja X sanoi:
JOS MINÄ OLISIN KEISARI, niin
-Lopettaisinko oopperan tukemisen koska en siitä pidä? -En.
-Antaisinko kaikki kulttuurivarat death metallille, koska siitä pidän? -En.
Sen sijaan jakaisin kaikille tasapuolisesti varoja, sen perusteella, kuinka paljon niistä olisi iloa ihmisille jotka ovat kulttuurista kiinnostuneita.

Tieverkon kunnolle, sairaanhoidolle, tms voidaan ehkä laskea arvo, mutta mikä on kulttuurin arvo? Voiko eri kulttuurin kohteita pistää paremmuus järjestykseen? -Mielestäni voi. Kulttuurimuodon arvo on se kuinka suureksi ihmiset sen arvostavat. Tässä mielessä ajateltuna tämän maan kulttuurirahojen jakajat ovat yliarvioineet rankasti oopperan arvon.
Vaika tuossa on vain osa tekstistä niin aika samaa mieltä olen. On mullekin ooppera turha, enkä mene vaikka maksettais. En myöskään ala pelaamaan golfia, vaikka siitä voisi olla uralla hyötyä (jos joskus sattuisin olemaan jossain korkeammassa asemassa niin mä vaatisin kostoksi kaikkia muita tulemaan mun kanssa salille, jotta voi puhua bisneksistä :evil: ). En mäkään silti oopperan tukea ainakaan kokonaan poistaisi. Lisäksi pitää huomioida se, että sillä saattaa olla positiivisia välillisiä vaikutuksia paljon enemmän kuin moni tietääkään. Siis saattaa olla, en mäkään tiedä.

Eiköhän se arvostus pitäisi mennä juuri sen mukaan, että se mistä on hyötyä tai arvoa suuremmalla osalle ihmisiä saisi myös enemmän rahaa. Kukaan ei varmaan kiellä, että ooppera ei ole kuin hyvin pienen ryhmän harrastus. En tykkää myöskään teatterista, mutta se taitaa lunastaa asemansa vähän paremmin, koska taitaa vetää vähän paremmin myös väkeä, luulen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tähtityttö sanoi:
Tässä nyt ala koko oopperan historiaa kertaamaan, mutta tarkkailepa omaa asennettasi, niin löydät vastauksen!

Siis mitä? Tarkkaile omaa asennettasi? :D

Timba79 sanoi:
Totta tuo mitä Rontto sanoi aloittelevista bändeistä. Miten voisi edes harrastaa bänditouhuja jos asuu kerrostalossa eikä ole varaa vuokrata mitään asiaankuuluvaa kämppää? Tollasella 45 miljoonan sijoituksella saataisiin esim. treenikämppiä pitkin Suomen aika saatanan kova määrä.
puututaan sivulauseeseen:
ei tollasen treenikämpän vuokraaminen ole mikään mahdoton nakki. kaksi bändiä á 4 jannua jättää 400e bändikämpälle hintaa 50e / kk / james. kolmella bändillä hinta on ~30e / nuppi. näin saa alottavakin bändi musisointi aikaa.. ja peruskoulu-lukio ikäisille bänditiloja antaa koulut.

snadi sanoi:
puututaan sivulauseeseen:
ei tollasen treenikämpän vuokraaminen ole mikään mahdoton nakki. kaksi bändiä á 4 jannua jättää 400e bändikämpälle hintaa 50e / kk / james. kolmella bändillä hinta on ~30e / nuppi. näin saa alottavakin bändi musisointi aikaa.. ja peruskoulu-lukio ikäisille bänditiloja antaa koulut.

Totta, mutta vähän tukia sinnekin niin ei tarttisi maksaa kuin vaikkapa 10 euroa kuukaudessa. Jos nuoret muusikonalut joutuu maksamaan itse kämppänsä ja soittovehkeensä, niin joutaa pukumiehet maksamaan itse oopperansa. ;) Ja kummallahan sitä paalua on maksaa "harrastuksensa"?

kyllähän tässä maassa tuetaan paljon muutakin, esim. lauttaliikennettä -> kansalaiset pääsee pämppäämään ruattinristeilylle (kulttuuria sekin).
työpaikkoja kai sillä yritetään pitää pystyssä ja jotain perinteitä.
kyllähän telakoitakin tuetaan ties kuinka monella miljardilla.
tässä maassa ei taida olla mitään mikä kannattaa ilman tukiaisia :)

Vaikka koko ketjun luin läpi ei kukaan kertonut hintoja tälle huville..

Oopperaa ja balettia (molempia esitetään oopperatalossa Helsingissä) pääsee katsomaan hintahaitarilla 12-95e/lippu.

Itse olen maksanut lipusta enimmillään noin 20 euroa. Sen enempää ei ole varaa maksaa. Sillä pääsee katsomaan 3. parven keskeltä. Näkymät on ihan hyvät.

Joka kerta, kun olen ollut oopperaa tai balettia katsomassa, on paikka ollut suunnilleen täynnä. Tosin se voi johtua siitä, että olen käynyt katsomassa tunnetuimpia teoksia.

Mun mielestä on hienoa, että köyhemmätkin pääsee sinne katsomaan, mutta kyllä noiden parhaimpien paikkojen hintoja voisi vähän nostaa, koska aina löytyy joku, joka on valmis maksamaan niistä.

Vaikka kulttuurista nautinkin, tuntuu epäoikeudenmukaiselta, että samaan aikaan laitetaan rahaa mitä ihmeellisimpiin kohteisiin, vaikka olisi tärkeämpiäkin kohteita.

Joskus tässä maassa oli yhteishenki, ja sodastakin sillä selvittiin. Nyt tuntuu, että kaikki ajattelevat vain omaa napaansa.

Kostaja X sanoi:
Jos itse tykkää oopperasta ei tarvitse tulla sitä toisille tyrkyttämään ja huutelemaan tyhmiksi ja vielä kaiken lisäksi bodareiksi.

Todistinpa taas ainakin yhden väitteen oikeaksi.:D
Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa. No, eipä ole ollut aikoihin mitään näin hauskaa luettavaa kun nämä "älä hauku mua myhmäksi bodaliksi"-jutut!:) :kippis1:

jambo sanoi:
Minä lähinnä ajattelen niin että jos joku "taide" ei pysty itse rahoittamaan itseään niin onko sitä tarvis tukea yhteiskunnan puolesta. Etenkin kun kyse on rahoista joille olis selkeesti parempaakin käyttöä. Jos oopperassa produktiot on niin vitun isoja ettei lipputulot riitä niin väkeä pihalle. Jos taas taidemuodosta kiinnostuneita riittää niin kai ne on valmiita maksamaankin omasta harrastuksestaan. Joutuuhan tässä muutkin pulittamaan ite salimaksut, golflomat, syvänmeren sukellukset yms.

Ja kuuluuko joku vitun ooppera suomalaiseen kulttuuriin, mitä hä? Masentaa tää pimeys muutenkin.

niin. minä taas lähinnä ajattelen että jos joku köyhä on niin v*tun köyhä ettei pysty itseään elättämään niin miksi sitä verorahoin tukemaan? Mielessäni niillekkin rahoille olisi selkeästi parempaa käyttöä. :whip: Minkä takia täällä on joillekkin niin vaikeaa tajuta ettei se "riistokapitalisti" joka siellä oopperassa käy niitä veroja mielellään maksa ja on mielestäni vaan hyvä että sekin ihmisryhmä saa vastinetta veroilleen. ovatpahan oopperassa eivätkä hidastamassa täällä valittavien ihmisten matkaa pitkin suomen harvoja moottoriteitä.

läskivasara sanoi:
niin. minä taas lähinnä ajattelen että jos joku köyhä on niin v*tun köyhä ettei pysty itseään elättämään niin miksi sitä verorahoin tukemaan? Mielessäni niillekkin rahoille olisi selkeästi parempaa käyttöä. :whip: Minkä takia täällä on joillekkin niin vaikeaa tajuta ettei se "riistokapitalisti" joka siellä oopperassa käy niitä veroja mielellään maksa ja on mielestäni vaan hyvä että sekin ihmisryhmä saa vastinetta veroilleen. ovatpahan oopperassa eivätkä hidastamassa täällä valittavien ihmisten matkaa pitkin suomen harvoja moottoriteitä.

suomalaisten perisynti KATEUS (ja aina syytetään muita, myös omista mokista ja elämästä).

läskivasara sanoi:

Tämä on nykyinen ajatusmalli, ja se saattaa tuntua järkevältä, jos ei ole ymmärrystä nykyisen yhteiskunnan toiminnasta vs. mitä se oli 30 vuotta sitten.

Tuolla on erittäin paljon n. 50+ v väliinputoajia, joita ei kertakaikkiaan enää oteta duuniin, koska ovat työnantajien mielestä liian vanhoja. -60/70 luvulla sai töitä ilman kummempaa koulutusta, monille se oli ainoa vaihtoehto, jolloin koulutus luonnollisesti jäi väliin. Kaikilla ei ole varakkaita vanhempia eli pakko oli mennä duuniin, siihen aikaan kaikille löytyi töitä. 90-luvun lama tiputti monet kelkasta, eipä noita töitä kouluttamattomille pahemmin ole vieläkään tarjolla. Varastomieskin tarvitsee nykyään vähintään jonkunlaista logistiikkatutkintoa, ATK-osaamista jne.

Todella törkeää väheksymistä ja tietoisuuden puutetta kuvaa lause "jos joku on niin v**** köyhä, ettei pysty itseään elättämään"

Samaan aikaan nämä suuret ajattelijat yleensä puolustavat "globalisaatiota" ja kaikkien kansojen pakollista yhdenvertaistusta, kun sitä ei edes omasta maasta löydy.

Tähtityttö sanoi:
Todistinpa taas ainakin yhden väitteen oikeaksi.:D
Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa. No, eipä ole ollut aikoihin mitään näin hauskaa luettavaa kun nämä "älä hauku mua myhmäksi bodaliksi"-jutut!:) :kippis1:

Luit koko viestini ja päätit quotettaa yhden lauseen? Hienosti tulkitsit kokonaisuuden.:thumbs:

Ja mä luulin olevani se tyh...

jantunen7 sanoi:
Pakollisina voitaisiin pitää yleistä terveydenhuoltoa (vaikka en käytäkään sitä, ei toimi enää)

Kommentoimpa hiukan tätä. Noin ajattelen muuten itsekin. Koko perhe, minä, vaimo ja lapset, on vakuutettu niin että pystytään turvaamaan yksityiseen lääkäripalveluun. Mutta eipä sekään kaikkea kata jos/kun pahemmin sattuu.

Muutama vuosi takaperin sain tästä kouriintuntuvan esimerkin kun sukulaismies sai pahanlaatuisen aivokasvaimen ja kuoli siihen 6kk myöhemmin. Eipä korvaa vakuutukset enää näitä keissejä vaan leikkaukset ja hoito saadaan julkisesta te-huollosta. Siinä vaiheessa kun itse tai joku lähimmäinen joutuu mukaan oravanpyörään, alkaa katsomaan julkisen te-huollon tilaa ihan eri silmin. Tää tapaus oli kaikella tavalla traaginen, hoitovirheineen, pitkine jonotuksineen jne. enkä ala niitä tässä luettelemaan. Asiasta käräjöidään paraikaa.

Pointtina kuitenkin se, että julkinen te-huolto koskee loppupeleissä meitä kaikkia, poislukien ne muutamat erittäin varakkaat/miljonäärit joilla on varaa lennättää itsensä ulkomaille hoidettavaksi. Jos kuuluu tuohon vm. ryhmään, niin sitten ei ole huolta. Muutoin on.

_RAIDER_ sanoi:
Täyttä soopaa! Kyllä tuo tuki otetaan nimenomaan verovaroista ainakin kuntien osuus! Joten kenen ooppera myönteinen mielipide on virheelllinen?

Tämä artikkeli on iltasanomista.

"Kansallisooppera on taas rahavaikeuksissa, vaikka kunnat ja valtio tukevat oopperaa tänä vuonna 45,4 miljoonalla eurolla. Tuki on kasvanut rajusti.

Talous sukeltaa, koska ooppera on vetänyt huonosti yleisöä. Tyhjien salien vuoksi pääsylipputulot ovat notkahtaneet pahasti. Katsojapeitto on lähempänä 70 prosenttia.

Yleisökadon syitä on etsitty oopperan ohjelmistosta sekä kilpailevasta kulttuuritarjonnasta Helsingissä. Tämän vuoden isoja produktioita ovat olleet mm. Tshaikovskin Patarouva ja Wagnerin Parsifal.

Tiitisen mukaan ensi vuonna yleisöä houkutellaan nimekkäillä oopperatähdillä Karita Mattilasta Matti Salmiseen.

Oopperan rahankäyttö on herättänyt toistuvasti arvostelua. Rahat eivät tahdo riittää, vaikka julkinen tuki on kasvanut kymmenessä vuodessa yli 45 prosenttia.

Yhtä pääsylippua kohden julkinen tuki (ilman vuokratukea) on peräti 142 euroa.

Jos oopperan pitäisi tulla toimeen kokonaan ilman tukia, jokaisen pääsylipun hinnaksi tulisi noin 226 euroa. "

Lisäinfoa:
Linkki

"Täyttä soopaa", RAIDER sanoi, vaikka tarkensin toisessa viestissä, että muutama miljoona oopperan saamista varoista on veikkausvoittovarojen lisäksi myös verovaroja. Raider vihaa oopperaa ja lukee ja tulkitsee tekstejäni omia tarkoitusperiään tukevasti.

Veikkausvoittovarojen osuus on reilut 40 miljoonaa euroa, pääkaupunkiseudun kunnat taas tukevat oopperaa reilulla neljällä miljoonalla vuosittain. Verovarojen osuus oopperan saamasta tuesta on siis noin 10 prosenttia. Tässä on ajateltu sitä, ettei Helsingin kuulu yksin maksaa oopperan vuokratukea, kun talossa käy hyvin paljon katsojia myös muista pääkaupunkiseudun kunnista.

Oopperassa käy vuosittain noin 240.000-250.000 katsojaa, joukossa on varmasti mukana myös ihan tavallisia Matti Meikäläisiä.

Timballe: Tiedät varmasti, että ihan huumorilla heitin sinulle tierahoista. Maassamme on runsaasti parannusta vaativia epäkohtia, ja tottakai tiestön pitää olla ajokunnossa ja turvallinen. Suomessa tuetaan kaikenlaista kannattamatonta paskaa, maataloutta ja telakkatoimintaa etunenässä. Sosiaalisesti työrajoitteiset kaljankittaajat pysyvät myös hyvin leivässä valtion tuella. Aika karmeaa mielestäni.

Mun mielestä suoraan sanottuna ihan perseestä laittaa tommosia summia johonkin "ylemmän luokan" kulttuurinautintoihin -oli verorahoja tai ei. Eiköhän Veikkaus löytäisi paljon hyödyllisempiäkin kohteita tukemiseensa ihan täältä Suomenmaaltakin.

Oopperaa olen pari kertaa ollut Suomessa katsomassa enkä uudestaan ihan helposti mene, oli se sen verran mitätön kokemus (Keskieuroopan amfiteatteriesitykset ovat ihan eri luokkaa), enkä todellakaan tollasia summia lipusta maksaisi, oli tuettu tai ei. Miten/miksi ooppera on muka rahallisesti jotenkin arvokkaampi taiteenlaji kuin normiteatteri?

Jouni Virtamo sanoi:
Timballe: Tiedät varmasti, että ihan huumorilla heitin sinulle tierahoista. Maassamme on runsaasti parannusta vaativia epäkohtia, ja tottakai tiestön pitää olla ajokunnossa ja turvallinen. Suomessa tuetaan kaikenlaista kannattamatonta paskaa, maataloutta ja telakkatoimintaa etunenässä. Sosiaalisesti työrajoitteiset kaljankittaajat pysyvät myös hyvin leivässä valtion tuella. Aika karmeaa mielestäni.

Toki tiedän että huumorilla heitit ja huumoria oli sen mun kommenttikin johon viittasit, tosin ei sulle tarkoitettu vaan noille muutamalle tosikolle joka ei tajunnut että tuo moottoritiehomma oli vain esimerkki joka tuli mulla ekana mieleen. ;) Eli paljon on turhaa jota tuetaan ja vähintään yhtä paljon olisi juttuja joihin niitä tukia tarvittaisiin.

Ja mitä tulee tuohon 50 vuotiaiden väliinputoamiseen työmarkkinoilta, on siinä enemmän syynä tuo ikä kuin koulutus. Tahtoo nimittäin ne vähnä kouluja käyneetkin jäädä vaille työtä jos se koulutus ja näytöt työelämässä ei ole sittne johtajatasoa. Kukaan ei vain tahdo ottaa 50 vuotiasta töihin jos on 30 vuotiaskin tarjolla. Työkokemusta no 50 vuotiaalla, mutta monellako on enää edes mitään motivaatiota tehdä hommia? Väitän silti että 50 vuotiaskin töistä saa jos ei ala turhaa nirsoilemaan siitä paikasta mikä on tarjolla. Mutta tämä menee jo ohi aiheen ja pahasti, perustetaan oma ketju tälle jos tästä halutaan vääntää. :evil:

Veikkaus vois vaikka tyrkätä rahnaa junnu-urheiluun kun kerran näyttää olevan millä mällätä...

Kuuluin kanssa näihin, jotka oletti ensin että noilla tuilla tarkotettiin pelkästään valtiontukia. No alko kiinnostaan vähän miten noi veikkausrahat yleensä jaetaan.

Vuonna 2004 ne meni näin: Taide 187,5 milj. € (49,9%) Liikunta 84,2 milj. € (22,4%) Tiede 75,5 milj. € (20,1%) Nuorisotyö 28,6 milj. € (7,6%). Lähteenä https://www.veikkaus.fi/info/yritys/pdf/Vuosiraportti_2004_s.pdf

Eli jos veikkausvaroista oopperaa tuetaan reilulla 40 milj. €, niin se tarkottaa jotain 22-24% koko taideavustuksista ja yli 10% koko veikkaustuista. Tossa tietysti pistää silmään, että se on jokatapauksessa reilusti enemmän kun esim. nuorisotyöhön menee vuositasolla.

Alec sanoi:
Veikkaus vois vaikka tyrkätä rahnaa junnu-urheiluun kun kerran näyttää olevan millä mällätä...

Veikkaus tulouttaa veikkausvoittovarat opetusministeriölle, joka päättää niiden jakamisesta. Veikkaus ei siis itse päätä näiden varojen jakamisesta. Käsittääkseni kys. firma sponsoroi myös oman budjettinsa kautta jotain juttuja, mutta pienimuotoisemmin. Saa korjata, jos olen väärässä viimeisen virkkeen osalta. Edit: Veikkaus siis eroaa RAY:stä, joka jakaa itse suoraan varat edunsaajille.

training_addict sanoi:
Eli jos veikkausvaroista oopperaa tuetaan reilulla 40 milj. €, niin se tarkottaa jotain 22-24% koko taideavustuksista ja yli 10% koko veikkaustuista. Tossa tietysti pistää silmään, että se on jokatapauksessa reilusti enemmän kun esim. nuorisotyöhön menee vuositasolla.

Edelleen puhutaan valtion tavasta jakaa varoja: "Opetusministeriö jakaa
Veikkauksen tuotosta varoja suomaiselle kulttuurille eduskunnan säätämän jakosuhdelain mukaisesti. Laki määrittää, että veikkausvoittovaroista taide saa 38,5 %, liikunta 25 %, tiede 17,5 % ja nuorisotyö 9 %. Tämän lisäksi
ministeriön harkintaan jätetään 10 %, jonka käyttö määritellään joka vuosi erikseen." https://www.veikkaus.fi/info/yritys/pdf/Vuosiraportti_2004_s.pdf

Poliisit lomautetaan viikoksi!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011053013809932_uu.shtml

Samaan aikaan tämä rahaeliitti katselee oopperaa ja juo pikkurilli pystyssä kahvia pienestä kupista töölönlahdenrannalla. Jokainen oopperan nähnyt ihminen maksaa veronmaksajille sitten sen oliko se 226 euroa.

Mun puolesta oopperankatsojat voisi lomauttaa poliisien sijaan!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom