Vaika tuossa on vain osa tekstistä niin aika samaa mieltä olen. On mullekin ooppera turha, enkä mene vaikka maksettais. En myöskään ala pelaamaan golfia, vaikka siitä voisi olla uralla hyötyä (jos joskus sattuisin olemaan jossain korkeammassa asemassa niin mä vaatisin kostoksi kaikkia muita tulemaan mun kanssa salille, jotta voi puhua bisneksistä :evil: ). En mäkään silti oopperan tukea ainakaan kokonaan poistaisi. Lisäksi pitää huomioida se, että sillä saattaa olla positiivisia välillisiä vaikutuksia paljon enemmän kuin moni tietääkään. Siis saattaa olla, en mäkään tiedä.Kostaja X sanoi:JOS MINÄ OLISIN KEISARI, niin
-Lopettaisinko oopperan tukemisen koska en siitä pidä? -En.
-Antaisinko kaikki kulttuurivarat death metallille, koska siitä pidän? -En.
Sen sijaan jakaisin kaikille tasapuolisesti varoja, sen perusteella, kuinka paljon niistä olisi iloa ihmisille jotka ovat kulttuurista kiinnostuneita.
Tieverkon kunnolle, sairaanhoidolle, tms voidaan ehkä laskea arvo, mutta mikä on kulttuurin arvo? Voiko eri kulttuurin kohteita pistää paremmuus järjestykseen? -Mielestäni voi. Kulttuurimuodon arvo on se kuinka suureksi ihmiset sen arvostavat. Tässä mielessä ajateltuna tämän maan kulttuurirahojen jakajat ovat yliarvioineet rankasti oopperan arvon.
Eiköhän se arvostus pitäisi mennä juuri sen mukaan, että se mistä on hyötyä tai arvoa suuremmalla osalle ihmisiä saisi myös enemmän rahaa. Kukaan ei varmaan kiellä, että ooppera ei ole kuin hyvin pienen ryhmän harrastus. En tykkää myöskään teatterista, mutta se taitaa lunastaa asemansa vähän paremmin, koska taitaa vetää vähän paremmin myös väkeä, luulen.