Oopperaa tuetaan 45 400 000 eurolla!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TemeT
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hemmetin hyvä, että oopperaa tuetaan. :rock:
Ne, jotka niitä veroja eniten maksaa, todennäköisesti osaavat myös arvostaa oopperaa.:)

Vaikka en monessa asiassa Tony Halmeen kanssa ole samaa mieltä niin kulttuuria koskevissa asioissa olen.

Kirjassaan sanoi hyvin että ne "mattiahteet" jotka menevät sinne oopperaan niin ovat sen verran rikkaita että voivat ottaa koneen alle ja lentää Italiaan katsomaan sitä Oopperaa.

Eikö hyvätulosilla olisi sitten mukamas varaa maksaa muutama kymmentä euroa enempää oopperalipusta? Jos lippujen hintoja nostettaisiin, olisi se pois vain heiltä jotka sitä oopperaa katsovat.
Tässä vaiheessa joku matopää keksii, että HEI! Silloinhan köyhien tuet pitäis maksattaa köyhillä koska ne vain siitä hyötyvät. No mutta milläpä köyhät maksavat kun ei niillä rahaa ole?

Sijoittamalla toi 45 miljoonaa oikein olisi tehty monen monta ihmistä onnellisemmaksi kuin sijoittamalla se oopperaan.

(en olis ikinä arvannu et moottoritie maksaa noin vitusti)

Tippuisikohan oopperan asiakasmäärät kovinkaan dramaattisesti, jos hintoja ei tuettaisi ollenkaan. Epäilen. Suurimmalle osalle oopperan asiakkaista on kuitenkin aivan sama maksaako lippu 140€ vai 240€.

Edit: Toisaalta Snoopie on kyllä asian ytimessä

cartman74 sanoi:
Ihan huvin ja harrastuksen kannalta kuukletin ja tälläistä löysin.

Moottoritie välillä Paimio-Muurla maksoi 167 miljuunaa euroa. Keltaistensivujen reittihaun mukaan tuo väli on 41 kilomeetteriä.

Kilomeetri maksaa siis noin 4 miljoonaa euroa. Eli tuolla 45 miljuunalla sais noin 10 kilsaa moottor tietä. :)

:kippis1:

Mä arvasin että joku repäsee tiedot tähänkin asiaan muutamassa hetkessä ja taaskaan ei tullut pettymystä. Itsekin muistelin että se jonkun mijoonan kilometriltä maksaa.

No se siitä offtopikista, mutta järjetöntä tuo tosiaan on niinkauan kun esim. nuo leikkausjonot on mitä on. Montaa paskaa kulttuurin nimessä tuetaan ja tää ooppera on yksi niistä pahimmista.

Kiinnostaisi kanssa tietää moniko sinne oikeasti menisi jos itse pitäisi maksaa se lippu? Aika harvassa voisi olla kävijät.

Niin noista meikäläisenkin laskelmista vielä sen verran, että vituikshan ne menee, jos ajattelee mitä toi tekee keskimäärin / per veronmaksaja. Hyvä jos mäkin tienaan sen mitä valtion verotulot on keskimäärin / veronmaksaja, joten parempi varmaan olla kitisemättä siitä omasta "panostuksesta". Niin paljon tulee kuitenkin ittellekin rahaa ovista ja ikkunoista "ilmatteeks" valtion puolesta, että oikein hävettää...:nolo: Kai ne on hyvä oopperat olla olemassa, ties vaikka tulee innostuttua kun kasvaa isoks.

Jospa kuvitellaan asiaa toiselta kantilta.
Maksamistasi veroista tuo yllamainittu 8€ menee tielaitokselle.
Nokia maksaa suomeen (jotain, ihan svidust?!) 46 milj € veroja.
ts. Nokia maksaa ooperan tukiaiset ja kansalaiset maksaa Turunmoottoritietä, kaikilla hyvä mieli ??

Pecman sanoi:
Hemmetin hyvä, että oopperaa tuetaan. :rock:
Ne, jotka niitä veroja eniten maksaa, todennäköisesti osaavat myös arvostaa oopperaa.:)

Ai että kun on rahaa niin on jotenkin "hienompi" ihminen ja oppii että sellaistakin kui ooppera pitää jotenkin "arvostaa". Vittu mitä paskaa sanon minä. Nimimerkillä: sivistymätön köyhä moukka.

Jethro sanoi:
Jospa kuvitellaan asiaa toiselta kantilta.
Maksamistasi veroista tuo yllamainittu 8€ menee tielaitokselle.
Nokia maksaa suomeen (jotain, ihan svidust?!) 46 milj € veroja.
ts. Nokia maksaa ooperan tukiaiset ja kansalaiset maksaa Turunmoottoritietä, kaikilla hyvä mieli ??

Tässä vaan kusee se, että kun tieverkostoa pitäisi parantaa, niin koskaan ei ole rahaa ja mitähän suomessa verotetaan ihan vitusti? Olisiko autoilua?

Snoopie sanoi:
Ehkä vähän huono laittaa oopperalle rahaa mutta mietin tässä asiaa toiseltakin kantilta. Keskituloiset ja varakkaat eivät välttämättä halua laittaa kaikkia verorahojansa köyhille ja vanhuksille tai julkiseen terveydenhoitoon.

Varakkaat käyvät yksityisellä, eikä heitä todennäköisesti köyhät kiinnosta. Ei heistä ole varmaankaan kivaa, että KAIKKI rahat suunnattaisiin kohteisiin, jotka eivät heitä kiinnosta. Keski- ja suurituloiset maksavat kuitenkin suurimman osan veroista.

Duunareille terveydenhuoltoa ja työttömyysrahaa, varakkaille ja keskituloisille kulttuuria ja muita mielenkiinnon kohteita. Niin sen valitettavasti täytyy mennä että kaikille jotain, ei pelkästään köyhille.

Itse en ole sitten mikään varakas vaan alle 10000 euroa vuodessa tienaava opiskelija.

Itse taidan kuulua ns. keskituloisiin, mutta en silti halua veroeurojani oopperaan käytettävän. Tekisivät mielummin vaikka moottoriteitä tai pitäisivät parempaa huolta näistä vanhoista tai tukisivat muutakin urheilua kuin olympialajeja jnejne. Itse löytäisin kymmeniä parempia tukikohteita kuin ooppera. Itselleni kerran firman puolesta tarjottiin lippuja tuonne oopperaan, mutta kieltäydyin, koska ei yksinkertaisesti viitsi "tuhlata" vapaa-aikaani tuollaiseen mistä ei saa mitään selvää saati, että siitä jotain ymmärtäisi. Voihan tietysti olla, että olen saanut televisiosta väärän kuvan koko taiteenlajista, mutta hieman epäilen.

Ja kyllä rahojani saa käyttää köyhiin, jotka sitä oikeasti tarvitsevat EI pummeille!

Että tällaisia ennakkoasenteita tänään :D

Timba79 sanoi:
Ai että kun on rahaa niin on jotenkin "hienompi" ihminen ja oppii että sellaistakin kui ooppera pitää jotenkin "arvostaa". Vittu mitä paskaa sanon minä. Nimimerkillä: sivistymätön köyhä moukka.

Samaa mieltä, mutta ymmärrän kyllä ton Pecciksenkin pointin. Eiköhän toi ooppera yleisesti oo perinteinen varakkaampien snobbailuharrastus. Ei siitä oo pakko edes pitää, mutta tuntee ainakin ittensä tärkeeks ja sivistyneeks kun sanoo käyvänsä. Kai siitä jotkut jopa tykkää, mutta eikö se oo vähän sama kun golffin kanssa. Ihan kiva peli, mutta tuskin sattumaa, että sitä pitää jokasen tj:n harrastaa. Jollain oopperalla ja golffilla on varmaan turha hakee respectiä kulmapubista, mutta kabineteissa ne on kovan jätkän harrastuksia. Täytyy kato kuulua piireihin.

Timba79 sanoi:
Tässä vaan kusee se, että kun tieverkostoa pitäisi parantaa, niin koskaan ei ole rahaa ja mitähän suomessa verotetaan ihan vitusti? Olisiko autoilua?

Tästä oli aiemmin juttua, mutta kukaan ei kaivanu tilastoja, mikä se on prosentti joka tieliikenteen verotuksesta hyödyntää tienkäyttäjiä kuten esim. paljonko menee tieverkon ylläpitoon. Se on ihan vitun naurettava, jos oikein muistan.

Ei se oopperainnostus katso sitä tulotasoa, kyse on kiinnostuksesta asiaa kohtaan, kuten esim. lukeminen. Kirjoja voi joko ostaa tai lainata kirjastosta. Pakkoko sitä oopperaa on livenä tuottaa ja tukea sitä rahoilla, joille voisi olla muutakin käyttöä...

Tienaan varsin kohtuullisesti, joten jos ooppera olisi oman kiinnostukseni kohde, maksaisin liput kyllä mielelläni. Asiat tärkeysjärjestykseen: muistaako kukaan Maslow'in tarvehierarkiaa....?! Suomessa on edelleen ihmisiä, jotka eivät saa tarpeeksi ruokaa, ei ole asuntoa, jonottavat elintärkeisiin leikkauksiin jopa vuosia... Miten asiat voivat olla näin päälaellaan?:(

Olis sitä ollut ehkä parempiakin kohteita tolle rahamäärälle. Opintotukea ei oo nostettu yli kymmeneen vuoteen (asumislisä nous marraskuussa mut se ei paljoo lämmitä), mielenterveystyöhön ei ole edelleenkään tarpeeksi rahaa, leikkausjonot on aika perkeleenmoiset, kouluissa on liian vähän tukiopetusta, tiet on paskassa kunnossa, junaradat pitäis uusia, huumerikollisuuden torjuntaankin vois vähän euroja laittaa. Aika äkkiä löytyy ns. akuutteja kohteita, johon noi 45 milliä vois laittaa.
En siis dissaa oopperaa, taidetta on hyvä tukea mutta ei välttämättä noin isolla summalla eikä varsinkaan kuin kaikki muut asiat on päin vittua.

Valaiskaa tyhmää ja kertokaapa että kuinka monta oopperataloa suomessa on? 1? Sitten jotkut hikiset Savonlinnan oopperajuhlat ja sekä jokunen muu tapahtuma vuodessa? No olipa niitä enempi tai vähempi niin äkkiä tässä kävin mielessäni lävitse että olenko kuullut kertaakaa jonkun tutun käyneen oopperassa niin en, joten eipä ole noita apurahoja näkynyt mielläpäin:(

edit: olipas yksi sukulainen kerran käynnyt jonkun firman mukana ja sanoi että oli niin surkea kokemus että ei toista ole. Kuulemma mielummin vaikka menee laitumelle lehmän ammuntaa kuuntelemaan kuin toista kertaa kuuntelemaan jonkun kiekumista.

edit:
Samaa mieltä, mutta ymmärrän kyllä ton Pecciksenkin pointin. Eiköhän toi ooppera yleisesti oo perinteinen varakkaampien snobbailuharrastus. Ei siitä oo pakko edes pitää, mutta tuntee ainakin ittensä tärkeeks ja sivistyneeks kun sanoo käyvänsä. Kai siitä jotkut jopa tykkää, mutta eikö se oo vähän sama kun golffin kanssa. Ihan kiva peli, mutta tuskin sattumaa, että sitä pitää jokasen tj:n harrastaa. Jollain oopperalla ja golffilla on varmaan turha hakee respectiä kulmapubista, mutta kabineteissa ne on kovan jätkän harrastuksia. Täytyy kato kuulua piireihin.

Ja tässä kanssa olen samaa mieltä.

Köyhiä suututtaa kun verorahoja laitetaan muuhunkin kun heidän tukemiseen.

dear_a sanoi:
Tienaan varsin kohtuullisesti, joten jos ooppera olisi oman kiinnostukseni kohde, maksaisin liput kyllä mielelläni. Asiat tärkeysjärjestykseen: muistaako kukaan Maslow'in tarvehierarkiaa....?!

Ei nykyään tarvii muistaa mitään. ---> Maslowin tarvehierarkia.

Timba79 sanoi:
Mä uskon, että oopperassa käyvät ihmiset maksavat keskimääräistä huomattavasti enemmän veroja. Hyvä, että hekin saavat jotain vastinetta.

Musta on kauheeta paskaa kun nostetaan mahoton metakka, aina kun kulttuuria tuetaan. Taikasanahan on "verovarat". Se kun sanotaan niin lehdet myy ja pakkiksellakin kiinnostutaan suurella joukolla hetkeksi yhteiskunnallisista asioista.
:lol2:

Ooppera rokkaa! Korkeakulttuuri sivistää, avartaa ja viihdyttää. Nimenomaan tuossa järjestyksessä. Suosittelen.

Aimo sanoi:
Ooppera rokkaa! Korkeakulttuuri sivistää, avartaa ja viihdyttää. Nimenomaan tuossa järjestyksessä. Suosittelen.

Mun kritiikki ei ole missään nimessä suunnattu korkeakulttuuria vastaan, etenkin kun se jossain määrin kuuluu omiin mielenkiinnon kohteisiin, vaan vika on siinä, että ensin pitäisi saattaa perusasiat kuntoon. Ihmisille inhimilliset olot ja sitten sivistystä lisää. Kiitos.

Kyllä musta on ihan jees että kulttuuria tuetaan. Vähän tässä on vaikea hahmottaa tota oopperan tukea siihe, miten paljon menee muun kulttuurin tukemiseen. Sitä on varmaan melko paha yleensäkkään verrata kun suuri osa taitaa tulla kaupunkien ja kuntien budjeteista.

Sitä tosin sietää sitten miettiä, et mikä hitto on kun ei ihmisiä kiinnosta joku ooppera. Kyllä siinäkin tietty tulosvastuullisuus pitäisi olla, kuitenkaan taiteellisuuden kärsimättä ainkaan liiaksi.

Minä lähinnä ajattelen niin että jos joku "taide" ei pysty itse rahoittamaan itseään niin onko sitä tarvis tukea yhteiskunnan puolesta. Etenkin kun kyse on rahoista joille olis selkeesti parempaakin käyttöä. Jos oopperassa produktiot on niin vitun isoja ettei lipputulot riitä niin väkeä pihalle. Jos taas taidemuodosta kiinnostuneita riittää niin kai ne on valmiita maksamaankin omasta harrastuksestaan. Joutuuhan tässä muutkin pulittamaan ite salimaksut, golflomat, syvänmeren sukellukset yms.

Ja kuuluuko joku vitun ooppera suomalaiseen kulttuuriin, mitä hä? Masentaa tää pimeys muutenkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom