Onko Pakkiksella laitesukeltajia?

Käytin Atlantik -sukelluskeskuksen palveluja. Saksalaisten omistama firma ja touhu oli täsmällistä ja ammattitaitoista. Briifingeissä ei jätetty mitään epäselväksi, vaan sukelluskohteista annettiin selvät tiedot ja sukellusten kulku käytiin tarkoin läpi. Minulla ei palvelun puolesta jäänyt kyllä mitään hampaankoloon.

Ihan halvinta mahdollista leikkiä tuo sukeltaminen ei ollut. Kymmenen sukelluksen paketissa hinta oli muistaakseni 26 euroa / sukellus. Yösukelluksesta piti köyhtyä 35 eskoa. Päälle tulee sitten laitteiden vuokra (ja mahdolliset kuljetukset hotellille ja takaisin.) Regut 4 euroa, märkkäri 4 euroa ja liivi 4 euroa.

Tein 7 sukellusta ja minut haettiin joka reissulle hotellin edestä. Vuokrasin märkkärin, liivin, regut ja lampun, muut kamat oli omasta takaa. Koko lystin hinta oli 318 euroa.

Sukelluskohteena Kanaria oli todella positiivinen yllätys! Näkyvyys pieksi parhaimmillaan Välimeren vedet ja kaloja oli enemmän ja ne olivat puolta suurempia kuin esim. Kreetalla... Nyt kun ei ollut sesonkiaika, ei ollut tungostakaan. Oikeastaan paras sukellus oli viimeinen, kun lähdettiin kouluttajan kanssa kahdestaan tekemään ns. vapaa pudotus Radazulin jyrkkään rinteeseen.

Las Erasin riutalla oli paikka paikoin kova virtaus, piti välillä oikein tarttua kiveen kiinni jotta ei lähtenyt räpylät edellä tulosuuntaan. Muuten sukellukset olivat helppoja ja esim. Radazulin tarjoama kalojen paljous ja jyrkästi viettävä rinne olivat huikea elämys. Syvimmillään kävin reilussa 42 metrissä ja siellä törmäsin mm. tuohon mureenaan.

Tabaiban hylky oli helppo ja hauska kohde, paattiin pääsi helposti sisälle ja konehuoneen katon kautta näppärästi ulos. Masto oli 15 metrissä ja potkuri kolmessakympissä, joten hylkyä sai koluta ihan rauhassa.

En voi kuin suositella Kanariaa sukelluskohteena... Sukellusfirmoja on paljon ja kohteita lukematon määrä. Näkyvyys on erinomainen ja vedet ympäri vuoden sukellettavan lämpöisiä. Menen taatusti uudestaankin.

Mulla on 2-osainen 7 mm märkkäri, ostin 8 vuotta sitten jenkeistä halpakorista, maksoin muistaakseni 90 taalaa. On ollut hintansa väärti.

Huiman syvälle on saksalainen kouluttaja sinut vienyt. Itse en ole käynyt lähelläkään neljää kymppiä vaikka sukelluksia on takana satoja.

Hienoja kuvia Teneriffalta. Itse en ole sukeltanut Tenskulla koskaan.

Gran Canarialle lähdetään vaimon kanssa sukeltamaan 7.3.

Natu, minkälainen kamera + kotelo -kombo sulla on? Paljon maksoi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Natu, minkälainen kamera + kotelo -kombo sulla on? Paljon maksoi?

Ostin kameran ja kotelon Helsingistä lentokentältä, kun tarjous sattui silmiini. Kamera on ihan perus Canon Ixus 75 ja siihen tarkoitettu kotelo (en muista nyt tarkkaa mallimerkintää). Kamera maksoi n. 175 euroa ja kotelo 186 euroa. 4 gigan muistikortilla, kamerakotelolla, laturilla ja kortinlukijalla varustettuna koko paketti maksoi hiukan päälle 400 euroa. Kertaostoksena kirpaisi, mutta nähtyäni, millaista jälkeä kameralla sai, totesin tehneeni parhaan investoinnin pitkään aikaan. Jopa videoiden laatu oli todella positiivinen yllätys! Parille kortille mahtuu komeasti sukellusloman kaikki kuvat ja videot ja akku riittää hienosti koko päivän kuvaamiseen.

Kalansilmälinssi laajakuvia varten täytynee vielä hankkia, muuten tulen varmasti pärjäämään tuolla kotelo + kamerayhdistelmällä pitkään.

Yllätyin itsekin siitä, kuinka syvälle kouluttajat olivat minua halukkaita viemään. 42 metriä on paljon vettä pään päällä ja typpihumalan tuntee aika vahvasti. Missään vaiheessa en kuitenkaan kokenut sukellusta hurjaksi, vaan sukellus oli helppo ja miellyttävä käväisy syvällä.

Tiedostan kyllä syvyyteen liittyvät riskit... Punta Prietassa menin 37 metriin ja jostain syystä typpihumala aiheutti minulla ensimmäistä kertaa ikinä ahdistuksen tunteen. Huomasin vilkuilevani pintaan, tunsin kohonneen pulssin korvissa ja kouluttaja tuntui olevan kaukana kun välimatkaa oli viitisen metriä. Oivalsin, että orastava paniikki nostaa päätään. Uin yhä syvemmälle suuntaavan kouluttajan kiinni, koputin olkapäähän ja näytin, että korvienvälissä ei tällä kertaa ollut kaikki ihan ok. Kouluttaja ymmärsi yskän, nousimme hitaasti kolmenkympin matalammalle puolelle ja pääni kirkastui kuin taikaiskusta. OK-merkkien vaihtamisen jälkeen jatkoimme sukelluksen loppuun n. 25 metrissä ja tuostakin sukelluksesta jäi positiivinen fiilis ja erinomainen oppimiskokemus jatkoa ajatellen.

Jos olisin suojellut "egoani" ja pakottanut itseni jatkamaan rauskuista innostuneen kouluttajan perässä, olisi touhu voinut saada ikävämmän lopun.

Mulla on 2-osainen 7 mm märkkäri, ostin 8 vuotta sitten jenkeistä halpakorista, maksoin muistaakseni 90 taalaa. On ollut hintansa väärti.

Minkä merkkinen / kokoinen tuo sinun pukusi on? Olen nyt sovittanut Mareksen, SeacSubin ja ScubaPron isoimpia märkkäreitä ja ei puhettakaan että sopisivat päälle. Meinasin jo ostaa tuon Teneriffalla käyttämäni vanhan 5-millisen ritsan matkamuistoksi, mutta yösukelluksella se oli kylmä vaikka vesi oli 19-asteista. Eli ei sillä Suomen vesissä pärjää.

Minkä merkkinen / kokoinen tuo sinun pukusi on? Olen nyt sovittanut Mareksen, SeacSubin ja ScubaPron isoimpia märkkäreitä ja ei puhettakaan että sopisivat päälle. Meinasin jo ostaa tuon Teneriffalla käyttämäni vanhan 5-millisen ritsan matkamuistoksi, mutta yösukelluksella se oli kylmä vaikka vesi oli 19-asteista. Eli ei sillä Suomen vesissä pärjää.

Se mun puku on muistaakseni joku DeepSea eli halpatuontimerkki, jota ei varmaan ole edes olemassa. Märkkärin teettäminen ei ole kovin kallista. Suosittelen lähettämään mitat jenkkeihin ja teettämään siellä, halpa dollari nääs.

Tsekkaa tuolta:

http://www.eaglereef.com/

Tuo on mun dive buddyn ja sen vaimon firma (vaimo Nicole on tuo plondi tuossa kuvassa). Sukeltelin Nicolen ja ton tumman Becan kanssa kymmeniä sukelluksia asuessani Kaliforniassa. Kevin Evans on se mun kaveri, joka pyörittää tuota firmaa. Hyviä, kestäviä pukuja vaikka ovatkin hieman omatekoisen näköisiä.

Suomessa jos meinaa sukeltaa, kannattaa harkita kuivapuvun hankkimista. Vaikka pintavesi olisi kesällä 25 C niin kymmenessä metrissä viimeistään alkaa "pakkanen".

Missä kaikki Suomisukeltajat vai onko kaikki niin rahoissaan, että voi vetää ulkomailla?

Itseltä taskusta löytyy Cmas P2 ja takana kuutisenkymmentä dyykkiä porvoo-hanko väliltä. Kyllä täällä kylmässä pohjoisessakin voi hyvin sukeltaa :). Kuun lopussa olisi kerhon perinteinen jääleiri, mutta jäät vaan taitaa tehdä oharit tänä vuonna
Itseään voisi keväällä kehittää Nitrox-kurssilla ja jos syksyyn mennessa saisi 100 dyykkiä täyteen niin P3 kutsuu.

Jouluksi matkataan Thaimaahan Krabiin ja olen ajatellut suorittaa Raya Diversilla Open Water -kurssin. Käytän silmälaseja ja ilmeisesti järkevin vaihtoehto sukeltaessa on piilarit, vai kuinka?

Aiemmin olen snorklannut Barbadoksella ja päässyt näkemään lukemattomien kalojen väriloiston, merikilpikonnia ja barracudan, mikä oli todella mahtava kokemus :)

Niin, tai sitten teet "huiman" sijoituksen omaan maskiin, ja ostat siihen linssit. Selviät siitä alle 150 eurolla. Maski 50-70 ja optiset linssit n.30 e/kpl.

Jouluksi matkataan Thaimaahan Krabiin ja olen ajatellut suorittaa Raya Diversilla Open Water -kurssin. Käytän silmälaseja ja ilmeisesti järkevin vaihtoehto sukeltaessa on piilarit, vai kuinka?

Aiemmin olen snorklannut Barbadoksella ja päässyt näkemään lukemattomien kalojen väriloiston, merikilpikonnia ja barracudan, mikä oli todella mahtava kokemus :)

Minkälaiset vahvuudet omaat? Jos et ole kovin sokea ilman laseja niin hyvin voit aloittaa ilman piilareja tai vahvuuksilla olevaa maskia. Sitten jos innostut harrastuksesta niin hommaat sen maskin.

Itselläni on -1.5 molemmissa ja ne muutamat sukellusreissut mitä on tullut tehtyä niin hyvin pärjännyt ilman vahvuuksia veden alla. Vesi suurentaa jonkin verran.

No ei näkö niin huono ole etteikö onnistuisi ilman vahvuuksia. Esim. autolla ajaessa ei olisi pakko käyttää laseja, pientä hajataittoa on. Jotenkin tottunut elämään ja urheilemaan lasit päässä. Lasketellessakin on ollut silmälasit laskettelulasien alla.

Seuraava ehdotus:
katsot jonkun piilarifirman joka tarjoaa tutustumispaketteja tyyliin 5 eurolla. Siitä saa hyvän ja halvan setin sukellusreissulle jos piilareille ei muuten tarvitse, tietenkin sillä edellytyksellä että on joskus piilareita käyttänyt.

edit: hajataittopiilarit on kalliita.

Kauan odotettu Thaimaan matka samoin kuin sukelluskurssikin on takana. Olin kaikin puolin tyytyväinen Raya Diversin järjestämään kurssiin. Monen olen kuullut kommentoivan lomamatkoilla intensiivisesti käytävien kurssien olevan huono vaihtoehto kotimaassa järjestettäviin kursseihin, mutta en koe asiaa välttämättä näin. Aluksi kurssikirjan saatuani päivää ennen kurssia tuntui se aika paljolle, mutta loppujen lopuksi teorian opiskeluun ei tuhrautunut vapaa-aikaa juurikaan.

Sukeltaminen on aivan uskomaton kokemus ja sitäkin koukuttavampi. Oli kuin olisi elänyt lapsena katsomansa Merten Salaisuudet uudestaan - Ensin korallien ihailua, sitten värikkäiden kalojen, välillä näkyy hieman harvinaisempia kaloja, huipentuen aina hain näkemiseen.

Se vähän riippuu siitä miten ja missä haluaa sukeltaa. Padi on ihan tarpeeksi hyvä kurssisysteemi lämpimiin vesiin ja toisinaan tapahtuvaan sukellusturisteiluun tai turistisukelteluun. Jos Suomessa sukeltaa, voi olla että CMAS on parempi vaihtoehto.

Mutta nämä on kai näitä makuasioita.

Se vähän riippuu siitä miten ja missä haluaa sukeltaa. Padi on ihan tarpeeksi hyvä kurssisysteemi lämpimiin vesiin ja toisinaan tapahtuvaan sukellusturisteiluun tai turistisukelteluun. Jos Suomessa sukeltaa, voi olla että CMAS on parempi vaihtoehto.

Perustuen mihin?

Suoritin peruskurssina PADI:n OWD:n, sitten perään CMAS:in P2:n ja päälle vielä PADIN RD:n.

Ei niissä koulutusjärjestelmissä mitään merkityksellisiä eroja ole. Kertoohan jo sekin, että kurssit ovat vaatimuksiltaan keskenään vastaavat ja kumpikin järjestö tunnustaa toisen nimissä tehdyt suoritukset.

Sen sijaan kouluttajissa on eroja ja ne erot eivät käsittääkseni johdu järjestelmistä vaan ihmisistä itsestään. Kummassakin järjestelmässä on hyviä ja vähemmän hyviä kouluttajia.

Toinen merkittävä tekijä on olosuhteet joissa koulutus suoritetaan. Okei, allasolosuhteet tietty vakiot kaikkialla, mutta avovesi on Suomessa hieman haastavampaa kuin Thailandiassa.

Sen sijaan kouluttajissa on eroja ja ne erot eivät käsittääkseni johdu järjestelmistä vaan ihmisistä itsestään. Kummassakin järjestelmässä on hyviä ja vähemmän hyviä kouluttajia.

Toinen merkittävä tekijä on olosuhteet joissa koulutus suoritetaan. Okei, allasolosuhteet tietty vakiot kaikkialla, mutta avovesi on Suomessa hieman haastavampaa kuin Thailandiassa.
Olen samaa mieltä. Mielestäni kannattaa myös tosiaan ajatella, sitä missä aikoo sitten tulevaisuudessa sukeltaa. Itse kävin Suomessa OWD-kurssin ja jos en olisi heti lähtenyt katsomaan ulkomaille lämpimämpiä vesiä, olisi harrastus jäänyt minun kohdaltani siihen. Mulla ei ole mitään mielenkiintoa sukeltaa Suomessa. Nyt kuitenkin maailmalla RD ja muutama speciality kurssi suoritettuna, ja harrastus entistä kalliimpaa matkojen takia...
Se on ihan varmaa jos täällä meinaa puljata, niin kurssitkin kannattaa käydä täällä.

CMAS p1 kurssi tuli joskus 16 vuotiaana käytyä mutta ei sitten oikeen riittänyt kiinnostus lajiin kun huomasi että ei vaan voi lähteä sukeltamaan vaan pitää laskea ja suunnitella ja varmistaa sitä sun tätä ja itse sukeltaminenkaan ei ollut niin helppoa ja huoletonta kuin aluksi luuli. Kyllä vapaasukellus on nimenomaan vapaata sukeltamista kun ei tarvitse mistään vehkeistä ja rensseleistä tai taulukoista stressata vaan saa mennä ihan oman pään mukaan :worship:

En tiedä jos sitä joskus vanhempana vielä sitten löytää jostain mielenkiintoa tuohon laitepuoleen...

Kyllä vapaasukellus on nimenomaan vapaata sukeltamista kun ei tarvitse mistään vehkeistä ja rensseleistä tai taulukoista stressata vaan saa mennä ihan oman pään mukaan :worship:

On siinä vapaasukelluksessakin syytä hieman stressata, jos ei muusta niin hukkumisen ehkäisemisestä. Kuten varmasti tiedätkin, niin kovinkaan limiiteille ei ainakaan yksinään kannata vetää.

Ei kyllä ihan heti tee mieli lähteä Suomessa sukeltamaan, mutta on sekin joskus tehtävä.

Kurssin aikana sai sellaisen kuvan, että nuo sukellustietokoneet vapauttavat aika paljon tuota laitesukellustakin.

Juuri tänään saapui Padin kortti , OWD :dance:.
Kurssin suoritin kk sitten Thaimaassa ja siihen päälle kolme hupi sukellusta.
Kyllä sukellus on vaan niin perkeleen upeaa touhua että jäin heti koukkuun.'
Itselläkään ei ole mitään kiinnostusta sukeltaa täällä koto Suomessa , vaan matkat Aasian suunnalle sukellusta varten. Kalliiksihan tuo vaan tulee :D
Living colors houkuttaa ens kesäksi aivan pirusti :D

Kurssin aikana sai sellaisen kuvan, että nuo sukellustietokoneet vapauttavat aika paljon tuota laitesukellustakin.

Kuinkas tuo nyt NIIN paljon helpottaisi sitä sukellusta???
Käsittääkseni suurin hyöty on se että kone laskee sulle automaattisesti jäännöstypen määrän ja sitä kautta pinta-ajan ennen seuraavaa dyykkiä.
Paitsi jos et osaa käyttää dive planneria niin sit ymmärrän pointtisi ;)

On siinä vapaasukelluksessakin syytä hieman stressata, jos ei muusta niin hukkumisen ehkäisemisestä. Kuten varmasti tiedätkin, niin kovinkaan limiiteille ei ainakaan yksinään kannata vetää.

Eihän sitä edes saisi yksin sukeltaa laitteilla tai ilman ;) Ja itsellä ainakin stressi katoaa kyllä ihan totaalisesti kun vetää viimesen kerran ilmaa ja lähte etenemään rauhallisin potkuin täydellisessä hiljaisuudessa, kyllä se rupeaa pintaa päin tekemään mieli jo hyvissä ajoin ennen limiittiä ja kun suomen järvissä alkaa tuossa 15metrin jälkeen olemaan jo niin pirun kylmää ja pimeää ettei syvemmälle tee edes mieli.

Itsellä keuhkot ei riitä vapaasukellukseen , mutta vapaasukelluksen ehdottomana plussana on ettei tarvista pelätä sukeltajan tautia tai muutakaan keuhkojen repeämistä vaikka nousu olis kuinka pirun luja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom