Onko Pakkiksella laitesukeltajia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen suorittanut Padin OWD:n ja nyt olisi tarkoitus jatkaa ja hoitaa AOWD. Sukeltanut olen Turkissa ja Kreetalla, viimeisin sukellus Kemerissä tarjoili kivan yllätyksen kun osuttiin tonnikalaparveen 15 metrissä. Sukeltaminen on kyllä huikean hieno harrastus.

Kotimaassa käyn kalliomontuilla harrastelemassa vapaasukellusta, siinäkin saa yllättävän paljon elämyksiä.

CMAS 1 tason dyykkaaja täällä. Suht vähän tullut harrasteltua, vähän potentiaalisia kohteita lähistöllä ja matkustelua ei viimeaikoina ole tullut harrasteltua.

Kaukaisin paikka keski-Afrikan suuri sisäjärvi, muutoin kotoisissa vesissä--> ei niin huikeita kokemuksia. Mutta omat laitteet on ja nehän pysyy hyvässä säilytyksessä pitkään iskukunnossa.

En ole niin sanottuja harrastus-/urheilusukellusta tehnyt kuin muutaman tunnin .
CMAS 1 ja 2 on tullut joskus hommattu ja sen jälkeen olen käynnyt pelastussukellus kurssin .
Eli teen työkseni palomiehen töitä ja toimin siinä ohessa pelastussukeltajana
jota olen tehnyt viimeiset 15 vuotta. Jonkin verran olen tehnyt myös muita sukellustöitä yksityisesti tai alihankkijana muille.
Sukellukset ovat olleet lähinä tarkastussukelluksia teollisuudelle ja on mukaan mahtunut joku pelastussukelluskin.

Itse olen suorittanut Padin OWD:n ja nyt olisi tarkoitus jatkaa ja hoitaa AOWD. Sukeltanut olen Turkissa ja Kreetalla, viimeisin sukellus Kemerissä tarjoili kivan yllätyksen kun osuttiin tonnikalaparveen 15 metrissä.

Onko Kemeri Kreetalla vai missä? Tuo tonnikalaparvi on huima juttu. Sen haluaisin ehdottomasti kokea! Itse kävin 6 vuotta sitten Kreetalla sukeltamassa ja tyhjää oli meressä. Muutamia pieniä kaloja mutta varsin autiota.

Kokeilin laitesukellusta altaassa Egyptin sharm el sheikissä, mutta en rohjennut merelle lähtee sukellusretkelle, mukaan olisi päässyt kyllä ton kokeilun perusteella…

Kemer on turkissa. Sharm el sheikissä on kuulemma maailman parhaat sukellusvedet, paremmat kuin Thaikuissa. Snorkkelillä vähän kokeilin, kalat ja korallit oli samaa tyyliä kuin luontodokumenteissa. Muutenkin mukava maa tuo Egypti. Turkissa 3 kertaa käyneenä Egypti on nyt suosikki halpismatkoista.

CMAS2 on intin kautta saatuna etuna. Aika paljon tullut myös intin takia sukellettua Suomenlahden ihanan kirkkaissa vesissä. <3

Jees, mullakin sukellus 2. harrastus tai pikemminkin sukellusmatkustus, koska Suomessa en ainakaan vielä sukella ja sukellukset sijoittuu lomamatkoille. PADI:n Rescue Diver ja kaikki kurssit suoritettu jossain muualla kuin Suomessa. Lisäksi TDI Nitrox kortti EA sukelluksia varten.

Sukelluksia kertynyt Thaimaassa, Filippiineillä, Indonesiassa eri paikoissa, Meksikossa, Egyptissä, Kaukajärvessä ja Espoon uimahallissa:) . Noista parhaita olleet Indonesian Bunaken ja Meksikon Senootit (Cenotes, googlaa kuvia..) Bunakenilla on suomalainenkin sukepaikka Living Colours.

Lomamatkani ovat olleet viimeiset 4 vuotta vain sukellusmatkoja. Läheden pidemmäksi aikaa jonnekin kauas sukeltamaan. Mikään ei ole niin siistiä, kun sukellus optimiolosuhteissa ja kaikki siihen liittyvä toiminta venematkoineen ja illanistujaisineen sukellusreissujen jälkeen.

Haluaisin aloittaa sukeltamisen kuivapuvulla myös Suomessa, mutta ei ole sopivaa jengiä jonka kanssa viitsisi hytisevissä vesissä katsastella mädäntyneitä lankunpätkiä 2 metrin näkyvyydessä:D . Kaikki sukeltajatkaverit asustaa muualla kuin PKS:llä. Toi seuratoiminta ei ole vielä oikein iskenyt..

Mikään ei ole niin siistiä, kun sukellus optimiolosuhteissa ja kaikki siihen liittyvä toiminta venematkoineen ja illanistujaisineen sukellusreissujen jälkeen.
..

Lomaharrastus se on ollut mullakin. Mun noin 300 sukelluksesta ehkä 20 on tehty suomessa. Tuo sosiaalinen puoli harrastuksessa viehättää tosi paljon. Sukellusporukoissa lomilla tutustuu erimaalaisiin ihmisiin ja sitten on siistiä vaihtaa kokemuksia vaikkapa olutlasin yli illalla.

Juh täältä ilmoittautuu lajin aloittelija, jolla kurssi alkaa vasta ensikuussa. Tosin käsikin vielä kantolaitteessa, eli ei sitä vielä pystyisikään kikkailemaan.

Kurssin järjestää paikallinen urheilusukellus-seura. www.kuopionurheilusukeltajat.fi ja kurssin nimi on "Laitesukelluksen peruskurssi P1(CMAS)"

Toki toinenkin järjestävä taho olisi Kuopiosta löytynyt, mutta ensikäynti ja välinehankinnoista keskustelu jättivät sellaisen vaikutelman, että kyseisessä liikkeessä, minua ei tulla enää koskaan näkemään.

Käyttökohdekkin on jo moiselle taidolle olemassa, eli kortille on sinällään käyttöä jo valmiiksi parin muun harrastuksen parissa.

Innolla odottelen kurssin alkua.

Tuo sosiaalinen puoli harrastuksessa viehättää tosi paljon. Sukellusporukoissa lomilla tutustuu erimaalaisiin ihmisiin ja sitten on siistiä vaihtaa kokemuksia vaikkapa olutlasin yli illalla.
Very indeed. On mahtavaa tavata mitä erilaisempia ihmisiä ihmisiä kaikkialta maailmasta. Se on lajin todellinen rikkaus.

Viime kesältä mieleen jäi Amerikkalainen lääkäripariskunta, joka oli Kambodzassa opettamassa keinojalkojen valmistusta; Brittiläinen ammattilais rugbyn pelajaa; Jakartassa asustava ruotsalainen freelance toimittaja, jonka kanssa juhlimme ruotsin itsenäisyyspäivää 6.6; ja kaveri, jolla on hallussaan syvyyssukelluksen maailmanennätys. Ja paljon paljon muita ihmisiä, joita ei tapaa Töölö Gymillä:)

Suosittelen lajia kaikille.

Toki toinenkin järjestävä taho olisi Kuopiosta löytynyt, mutta ensikäynti ja välinehankinnoista keskustelu jättivät sellaisen vaikutelman, että kyseisessä liikkeessä, minua ei tulla enää koskaan näkemään.
Tämä on se PRKL joka vaivaa 80% suomalaisia sukellusliikkeitä. ASIAKASPALVELUN PUUTE.

Koska laji on niin sosiaalinen, on todella tärkeää, että viihtyy niiden ihmisten seurassa, joiden kanssa sukeltaa. Net Virgin teit aivan oikein, kun päätit olla menemättä liikkeeseen.

Tämä on se PRKL joka vaivaa 80% suomalaisia sukellusliikkeitä. ASIAKASPALVELUN PUUTE.

Koska laji on niin sosiaalinen, on todella tärkeää, että viihtyy niiden ihmisten seurassa, joiden kanssa sukeltaa. Net Virgin teit aivan oikein, kun päätit olla menemättä liikkeeseen.

No joo.. palvelua toki sain, mutta oli kaikin puolin hankalaa...

Aloittelijana toki kyselin asioista ja varusteista ja tein selväksi minkälaiset aion hankkia. No toki olisi pitänyt mennä puku päällä ostamaan, eikä metallin treenihousuissa ja fleecetakissa, ku myyjä vilkas ja vakuutteli, että haluamasi puku maksaa noin 4 kertaa enemmän kuin tavallinen märkäpuku. No minä myyjälle, että toki sen tiedän ja olen myös siihen varautunut. No sitten alkaa melkeinpä väittely siitä mitä minun tulee hankkia. Toki se loppui siihen, että tuumasin, että tarkoitus ei ole hankkia mitään anttilan postimyyntikamoja, kun tarkoitus on niitä käyttää.

Ja toinen mikä tökkäsi oli se, että tämä "padi" on ainut, oikea, kaunis, paras, yhteensopivin, jne... No tästä ei sen enempää, koska tulevassa seurassa saan kuitenkin teoriat, kivasti altaita ja avovesiä, sekä seuran jäsenyyden ja vuorot käyttöön, seuran laiva / vene yms. ja puhelimitse keskusteltuna huumorintajuisia pääasiassa "aikuisia" ja normaaleja jalat maassa olevia kouluttajia yms.

Että näin...

Jep,jep... P1-suorittanut löytyy täältäkin. Kurssin jälkeiset sukellukset vaan jäi syksyllä tekemättä, työkiireiden takia. Talven(jos sitä nyt edes tulee) mittaan olis tarkoitus hommailla laitteet. Kesää odotellesa...

Ja toinen mikä tökkäsi oli se, että tämä "padi" on ainut, oikea, kaunis, paras, yhteensopivin, jne...

Toki se loppui siihen, että tuumasin, että tarkoitus ei ole hankkia mitään anttilan postimyyntikamoja, kun tarkoitus on niitä käyttää.
Totta. Homma on välineurheilua sanan varsinaisessa merkityksessä. Et todellakaan halua miettiä toimiiko sun varusteet 30 m syvyydessä, niihin pitää olla 100% luotto.

PADI on kaikkein kaupallisin järjestö. Se perustuu puhtaasti rahan tekemiseen. PADI haluaa, että kaikki kouluttaisivat itsensä Directoreiksi tai vastaaviksi, jotta saisivat lisenssimaksuja... Kaupallisuudesta on toki hyötyä ja haittaa - sen pitäisi olla tietynlainen tae yhtenäiseen laatustandardiin. Ja kaupallisuus varmistaa sen että verkosto on laajin. Uskoisin, että on hyötyä, jos on käynyt useamman koulukunnan kursseja niin näkökunta laajenee. Suomessa sukellusopetus on äärettömän laadukasta, koska meillä sukelletaan extremeolosuhteissa aina. Pakko olla turvallista. Suomessa opitun sukelluksen jälkeen etelän optimiolosuhteet 30m näkyvyydellä ja 27 asteen lämpötilassa ei todellakaan aiheuta paniikkia...Itse en osaa sukeltaa Suomessa..

CMAS P2. On käyty myös meriarkeologian kurssi ja lyhyt biosukelluskurssi. Ulkomailla olen käynyt sukeltamassa Kanarian saarilla, Turkissa, Egyptissä, Israelissa ja Thaimaassa.

Tuli oltua viikonloppuna sukellushommissa .Syvyyttä n.30m ja piti polttoleikata pohjassa olevaa kaapelia .Sukeltajia oli mukana neljä että saataisiin homma tehtyä ,homma vaati kaikkiaan kuusi sukellusta koska yhden sukelluksen alttiinaoloaika oli vain n.20-25min.Siinä ajassa ja niissä olosuhteissa ei yhdellä sukelluksella paljon saada aikaiseksi.Loppu viikosta ehkä uudestaa hommiin jos tuulten puolesta mahdollista.

Täälläkin yksi. Ex oli Aussi ja siellä oleskellessani aloitin sukeltelemaan -04. Suosikki paikkanikin on siellä Cape Tribulation, jossa on koskematonta riuttaa. Bonuksena yksi maailman vanhimpia sademetsiä, jossa piisaa tutkimista. Viime vuodet asuin LA:n alueella ja sukeltelin siellä. Siellä paras sukellus oli San Clementenin saaren kupeessa (samoilla alueilla näkyi Heikkikin uiskennelleen), jossa sattui kerrankin optimiolosuhteet mahtavalla näkyvyydellä. Paikkakin on loistava korkeine (tai syvine) seinineen ja torneineen. Helposti ajautuu liiankin syviin vesiin.

Kursseja on käyty PADIn OWD, AOWD ja Nitrox, jotka riittävät minulle. Omat varusteetkin on ja pitää yrittää selvittä missä täällä Oulun alueella voi pulikoida. Kuivapuku pitäisi varmaankin hommata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom