Onko Pakkiksella laitesukeltajia?

Itsellä keuhkot ei riitä vapaasukellukseen , mutta vapaasukelluksen ehdottomana plussana on ettei tarvista pelätä sukeltajan tautia tai muutakaan keuhkojen repeämistä vaikka nousu olis kuinka pirun luja.

Sukeltajan tauti on epätodennäköinen vapaasukelluksessa normaalisti käytettävissä syvyyksissä, mutta ei missään tapauksessa mahdoton. Tarpeeksi toistoja, useamman päivän altistus ym. jotain riskitekijöitä, niin on sukeltajantauti päällä. Näin on tapahtunut Suomessakin.

Ylipainevammat keuhkoissa ovat toki vapaasukeltajille mahdottomia, mutta tilalle tulee matalanveden tajuttomuutta yms. Myös siihen kalaverkkoon takertuminen on vapaa sukeltajalle ikävämpi tilanne, kun ei kovin paljoa pelivaraa ongelmien selvittämiseen.

Ei minulla mitään vapaasukellusta vastaan ole, mutta väärällä asenteella on liikkeellä, jos sitä pitää kaikin tavoin vaarattomampana ja helpompana kuin laitesukeltamista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sukeltajan tauti on epätodennäköinen vapaasukelluksessa normaalisti käytettävissä syvyyksissä, mutta ei missään tapauksessa mahdoton. Tarpeeksi toistoja, useamman päivän altistus ym. jotain riskitekijöitä, niin on sukeltajantauti päällä. Näin on tapahtunut Suomessakin.

Ylipainevammat keuhkoissa ovat toki vapaasukeltajille mahdottomia, mutta tilalle tulee matalanveden tajuttomuutta yms. Myös siihen kalaverkkoon takertuminen on vapaa sukeltajalle ikävämpi tilanne, kun ei kovin paljoa pelivaraa ongelmien selvittämiseen.

Ei minulla mitään vapaasukellusta vastaan ole, mutta väärällä asenteella on liikkeellä, jos sitä pitää kaikin tavoin vaarattomampana ja helpompana kuin laitesukeltamista.

Laitesukellusta harrastetaan aivan perkeleesti enemmän kuin vaparia , joten varmaan siksi sen lajin onnettomuudet enemmän tullut esille ja sitä kautta itselle jäänyt ajatus kumpi "vaarallisempi".

Mitä tohon kalaverkko läppään tulee , niin aika vitun kaukaa haettu... typerä läppä..kuka vittu sukeltaa jossain perkeleen kalaverkkojen seassa... saatana.. =)
pari lonkeroa alla ;)

En tarkoittanut tuolla stressaamisella niinkään noita vaaratekijöitä vaan sitä tavaroiden määrää mitä täytyy laitesukelluksessa raahata mukana pestä ja huoltaa. Ja suomen sameissa ja pimeissä vesissä se jatkuva missä nyt ollaan menossa fiilis ettei nouse sitten 500m päässä rannasta/veneestä ylös kun pintaan tulee. Etelässä toki paaljon helpompaa ku laitteet tuodaan veneeseen ja opas hoitaa kaiken navigoinnin ja muun eikä tarvitse kuin ihmetellä.

Pakko nyt sanoa että useasti on kalaverkkoja lähellä käyty. Jostakin syystä kun sukelluskalastus ja verkkokalastus osuvat lähelle toisiaan.

Ja ajelehtii noita ajoverkkoja paljon järvissä ja merissä, mihin voi myös huolimattomuuttaan törmätä.

Ei vapaasukellus siis riskitöntä ole, päin vastoin, kaukana siitä. Mutta jos hommat tekee oikein ja turvallisuuslähtöisesti niin eipä se erityisen vaarallistakaan ole. Vähän niinkuin laskuvarjohyppy tai miksei laitesukelluskin. Mutta ehdottoman antoisaa :)

Maailmanlaajuisesti eniten kuolee sukelliuskalastajia jotka ovat aika usein yksin liikenteessä. Varsinaisissa vapaasukelluskisoissa tai ennätysyrityksissä vakavia onnettomuuksia on todell a harvoin.

Minulla suoritettuna PADIn AOWD. Kurssit tuli käytyä syyskuussa Thaimaassa Koh Taolla.
Nyt on lähtö helmikuun lopulla Goalle ei sukeltavan kaverin kanssa. Kysymys kuuluukin, että onko jollain kokemuksia Goan sukellusyrityksistä? Suositeltavia tai ei niin toimivia paikkoja? Suunnitelmissa olisi vain yhtenä tai kahtena päivänä käydä sukeltamassa.

Kauan odotettu Thaimaan matka samoin kuin sukelluskurssikin on takana. Olin kaikin puolin tyytyväinen Raya Diversin järjestämään kurssiin.

Voin allekirjoittaa. Itsekkin kotiuduin tänään thaimaan reissulta, Raya Diversin kurssi tuli käytyä ja hauskaa oli. Nyt selvitellään paikallisia sukellusseuroja, että saisi yllä pidettyä niitä vähiä taitoja mitä sai kerättyä tuolla 3pv kurssilla.

Nostelllaan vanhaa ketjua. Muutama vuosi sitten turkissa kokeilin laitesukellusta. Vaikka Turkissa ei pinnan alla ollut mitään nähtävää, niin kokemus oli uskomaton. Nyt olen menossa Espooseen suorittamaan OWD-korttia. Syksyllä tarkoitus lähteä Balille sukeltelemaan. Sukellus ei ole päätarkoitus reissulle (kaveri menee naimisiin siellä), mutta ajattelin jäädä kahdeksi viikoksi sinne. Onko kellään kokemusta sukelluksesta Balilla?
Perus kamat kannattaa ostaa suomesta, mutta mitens jatkossa Kannattaako hakea kalliimmat kamat esim. Thaimaasta? Ymmärsin, että sieltä saisi esim. mittatilaus märkäpuvun samaan hintaan, kuin täältä marketti märkäpuvun? Vain olenko ihan väärässä.

Joka tapauksessa innolla odottelen kurssin alkua. Meinaan myös kesällä sukellella Suomessa, en millään malta odottaa syksyyn:)

Perus kamat kannattaa ostaa suomesta, mutta mitens jatkossa Kannattaako hakea kalliimmat kamat esim. Thaimaasta? Ymmärsin, että sieltä saisi esim. mittatilaus märkäpuvun samaan hintaan, kuin täältä marketti märkäpuvun? Vain olenko ihan väärässä.

Mihin käyttöön olet märkkäriä ostamassa? Lämpimiin vesiin sopivaa 5-millistä märkkäriä kannattaa varmasti katsella Thaimaasta, varsinkin jos sellaisen saa mittatilauksena teetettyä. Mutta jos meinaat sukeltaa suomessa märkkärillä, niin ainut suht kelvollinen puku onkin sitten 7+7 -millinen. Mielummin tietysti Suomen vesiin oitis kuivapuku.

Itselläni on kaapissa 3-millinen shorty tropiikin vesiin / paksumman märkkärin alle, 5-millinen huputon puku esim. Punaiselle merelle ja Suomen louhossukeltamiseen löytyy sitten paksu 7+7 -millinen hupullinen puku.

Tervehdys kaikille,
Itse toteutuin pitkäaikaisen unelman ja suoritin vihdoin OWD:n. Asustelen Etelä-Afrikassa ja täällä nyt kourallinen dyykkejä takana. 4/3mm märkkärillä pärjää, jos puree hammasta. Näkyvyys täällä Eastern Capen aluella hyvänä päivänä max 10m. Thermocline sijaitsee n. 9m:ssä, jolloin lämpötila tippuu 20 C:sta n.10 C:n. Meri on rikas ja jos hait kiinnostavat, täällä on niiden kanssa temmeltämiseen poikkeukselliset mahdollisuudet. Itse en GWS:n kanssa aio sukeltaa ilman häkkiä. Ragged Tootheja, Hammerheadeja ja Bull sharkkeja on riittämiin. Heinäkuun vietän Mosaimbiikissa ainoastaan dyykaten mahdollisimman paljon.
Onko sieltä päin kellään kokemuksia?

Mihin käyttöön olet märkkäriä ostamassa? Lämpimiin vesiin sopivaa 5-millistä märkkäriä kannattaa varmasti katsella Thaimaasta, varsinkin jos sellaisen saa mittatilauksena teetettyä. Mutta jos meinaat sukeltaa suomessa märkkärillä, niin ainut suht kelvollinen puku onkin sitten 7+7 -millinen. Mielummin tietysti Suomen vesiin oitis kuivapuku.

Itselläni on kaapissa 3-millinen shorty tropiikin vesiin / paksumman märkkärin alle, 5-millinen huputon puku esim. Punaiselle merelle ja Suomen louhossukeltamiseen löytyy sitten paksu 7+7 -millinen hupullinen puku.

Kiitos vinkeistä. En tiedä edes vielä mitä olen hommaamassa. olenkin miettinyt noiden märkäpukujen paksuuksia... Selvensi paljon.

Aktiivilomakärpänen on päässyt puraisemaan ja ensi vuoden reissulle Zanzibariin suunnittelin jonkinlaista sukeltamista, mutta ei ole oikeastaan mitään hajua touhusta muuta kuin se, että moni siitä pitää. Pitäisikö ensikertalaisen ottaa joku yhden päivän sukellusretki rantavedessä vai hommata ulkomailla OWD?
Paljon OWD maksaa tai paljonko siitä kannattaa maksaa? Raya Diversillä näyttäisi olevan ~350€, mutta kannattaako kurssia käydä suomalaisessa firmassa vai onko halvempiakin vaihtoehtoja tarjolla? Yleensä suomalaiset vetää kovempaa hintaa kaikesta.
Entä mitä pitäisi ottaa huomioon? Kaikki vinkit tervetulleita.

Sukelluslomalta juuri tulin, Raya Diversin asiakkaana olin (jälleen). En tiedä ihan tarkasti miten homma menee muualla "tropiikissa", mutta siellä missä minä olen sukeltanut tai käynyt kursseja (kaikki kurssini olen RD:n asiakkaana tehnyt).

Yleensä ekana tarjotaan sukelluskokeilua, joka paikasta riippuen tarkoittaa joko rauhallisessa rantavedessä tai uima-altaassa dippaamassa ja kokeilemassa miltä se veden alla hengittely tuntuu. Jos olosuhteet sallii ja niin ainakin RD:n kokeilijat käy myös matalalla sukelluksella, jos homma on muuten mennyt hyvin.

Jos sukellus kiinnostaa niin henk koht mielipiteeni on että kurssi vaan käymään, se minkä järjestön kurssin käy lienee aika tavalla se ja sama, PADI OWD kurssi antaa luvan mennä 18m syvyyteen ja kurssi kestää ulkomailla sen 3 aika intensiivistä päivää. Itse menisin nimenomaan suomenkieliselle kouluttajalle, kyseessä on kumminkin kohtuu tekninen ja potentiaalisesti vaarallinen laji, joten parempi kun oikeasti ymmärtää ne asiat ihan omalla äidinkielellään.

Mainitsemasi Raya Divers on omien kokemuksieni mukaan erittäin suositeltava firma, just eilen palasin tosiaan sukelluslomalta, Raya Yai saarella RD:n "vieraana" 19 sukellusta. Vaikka viikon satoi putkeen, niin sukellettin yhtä päivää lukuunottamatta joka päivä.

Useamman vuoden haaveilu alkoi ottamaan päähän ja päätin ottaa itseäni niskasta kiinni. Aion siis lähikuukausina viimeinkin käydä PADI OWD ja AOWD -kurssit. Olisikos Pakkiksen sukeltajilla mielipiteitä, miten homma kannattaisi järjestää. Koko kesä menee yöduunia tehdessä Helsingissä ja elokuun viimeiset kaksi viikkoa on lomaa (sekä tarvittaessa syyskuun ensimmäiset viikot "omaa lomaa" opiskeluista).

Duunin ohella Helsingissä saisi käytyä ainakin Sukelluskeskuksen kautta, jossa köyhtyisi OWD:sta 460 € sekä AOWD:sta ainakin 320 €. Koulutus lienee laadukasta, ja haastavista olosuhteista olisi helpompi lähteä kirkkaampiin vesiin kuin kirkkaista vesistä Itämereen.

Toinen vaihtoehto olisi sitten jättää homma loppukesään ja lähteä ulkomaille sukelluslomalle. Esimerkiksi Kroatiaan pääsee halvalla, ja siellä saisi Croatiadiversilla sukelleltua hitusen Suomea halvemmalla. Lentoineen ja majoittautumisineen hinta olisi tietenkin kalliimpi, mutta bonuksena saisi mukavan lomareissun kaupan päälle.

Olisiko ideoita tai suosituksia, minne päin maailmaa kannattaisi suunnata tai miten homma kannattaa hoitaa?

Sukelluskeskuksella on ainakin hyvät kouluttajat, voin suositella kurssipaikaksi. Yksi hyvä puoli on suomenkielinen opetus: vaikka oma englannintaito olisi hyväkin, sukeltamiseen liittyy kuitenkin teknistä erikoissanastoa joka ainakin omasta mielestä oli mukava opiskella ensin suomeksi. Toinen etu kurssin käymisestä täällä on tietysti se, että voi sitten sukeltaa koko lomamatkan, aikaa ei mene hukkaan kurssipäivien kanssa. Muista kuitenkin myös, että on mahdollista suorittaa Suomessa vain teoria- ja allasmoduulit, ja tehdä avovedet Etelässä (näin tosi moni tekee varsinkin talvella).

Kroatia on hyvä matkakohde, itse olen käynyt siellä 2 kertaa. Sukeltamisen lisäksi elämä pinnalla on mukavaa. Ihmiset ovat ystävällisiä ja ruoka ja viini on hyvää (varsinkin jos tykkää seafoodista). Jos mahdollista, Kroatiaan kannattaa mennä syyskuussa. Vesi ja ilma on vielä lämmintä, mutta keskieurooppalaisten turistien ruuhka on jo hellittänyt. Palvelu on parempaa ja hinnatkin ovat edullisempia syyskuussa.

Nostanpa tässä vanhaa threadia ylös, ettei tarvitse uutta aloittaa. Onko täällä ihmisillä kokemusta sukeltajantaudista? Ja jos on, niin miten vakavasta tapauksesta on ollut kyse, ja oletteko päätyneet dekompressiokammioon? Kuinka kauan meni, että kaikki oireet katosivat?

Eipä taida aivan karmeasti olla sukeltajia täällä? Etsin jotain aktiivisempaaa threadiä mutta ei taida olla. :)

Noh, anyway, itse kävin viime kuussa Open Water Diver kurssin ja olipa aivan järjettömän hienoa puuhaa! Kurssin kävin Thaimaassa, Koh Taolla, ja kyllä ne omat 2x18M sukellukset näin aiemmin sukeltamattomana oli hienoa paikkoja vaikka jokainen enemmän sukeltanut ei juuri Taosta enää perusta. 2x12M sukellukset, ne ekat, oli tietenkin aika turhakkeita mutta tuntuman hakemistahan ne olikin.

Aiemmin on tullut snorklattua todella paljon, mutta vihdoin kävin sitten ihan sukelluskurssin. Aiemmin en ollut edes hengittänyt regun kautta kertaakaan, mutta nyt on semmonen kutina että kohta on komero täynnä omia varusteita ja joka matka kohdistetaan sen mukaan onko millasta sukellettavaa.

Seuraavana olisi kiikarissa Egypti, lähinnä siksi että haluaa lähiaikoina käydä sukeltamassa ja seuraava pidempi matka on aikaisintaan ensi vuoden alussa. Sukeltaminen täällä kotimaassa ei kauheasti kiinnostaisi, yllättäen, vaikka ehkä jotain jänniä mestoja voisikin olla. Näyttää tosin vahvasti siltä että AOWD on pakko käydä heti kärkeen, jos tämän haluaa käydä katsastaa (syvyydet 15-27M):

[video=youtube_share;iciHkbkVU8c]http://youtu.be/iciHkbkVU8c[/video]

Täällä olisi yksi dyykkaaja. Taolla olen käynyt 3 kertaa sukeltamassa. Edelleen parhaat paikat missä olen käynyt löytyy Indonesiasta. Egypti vielä kokematta, sinne varmaan seuraavaksi.

Indonesia on kyllä kans todennäköinen kohde lähivuosina, ja sen lisäksi Filippiinit. Mm. Gilin saaret kiinnostaisi.

Katsotaan nyt mihin sitä ehtii, tää lähtis helposti lapasesta jos olis lopputomasti aikaa ja rahaa! :D

Indonesia on kyllä kans todennäköinen kohde lähivuosina, ja sen lisäksi Filippiinit. Mm. Gilin saaret kiinnostaisi.

Katsotaan nyt mihin sitä ehtii, tää lähtis helposti lapasesta jos olis lopputomasti aikaa ja rahaa! :D
Gili..... :kuola: Ne Gilin haiparvet olivat jotain aivan tajutonta.

Gilin saaret oli tosi hyvä paikka. Näkyvyys oli jotain ihan uskomatonta. Komodon saarilla kannattaa myös käydä vetäsemässä muutaman yön liveaboard. Sumatralla myös hyviä mestoja. Gilillä sukeltaminen on tosi halpaa. Jos on omat kamat niin saa -50% alennusta sukelluksista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom