Onko kunnon pumppi ainut vaihtoehto todelliselle kehitykselle?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei Pakkotoistolaiset, vuosia olen selaillut foorumia mutta tämä lienee eka postaukseni.

Kysymyksenäni on, olen n. 1v käynyt salilla, ja kävin nyt toisella paikkakunnalla erään suomenmestarin kanssa treenaamassa, sen jälkeen oli lihakset niin pumpissa ja kipeät että meni n. 5-6pv toipua, normaalisti kun yksin tai kavereiden kanssa treenataan on mestat kipeet sen max 2pv eikä oo koskaan tullu tollasta pumppia. Ja tuntu et se yks kerta vaikutti jo enemmän ku itse treenaan 1kk ajan.
Eli onko tuollanen maximaalinen treenaaminen se ainut oikea treenimetodi jos todella haluaa kehittyä? Ilmeisesti mitä enemmän kipeät mestat on seuraavina päivinä salitreenistä sitä parempi? Eli se on siis mittakynnys kehitykselle?

Teimme rutkasti supersarjoja, raakaa rinnallevetoa ja leukoja samana treenipäivänä. Koko treeni meni niin että kun toinen lopettaa toinen jatkaa, oli kyllä kunnon rääkkiä mutta hyvältä tuntu se seuraavien päivien kipu lihaksissa.

Minun täytyy siis aina pyrkiä samantapaiseen treeniin? Tietty tuolaisessa kovassa treenissä pakko muistaa väliviikko.

Kiitos vastauksista!

Ei se ole mikään meriitti, että jos paikat on kipeänä monta päivää että Kehitystä tapahtuisi! esimerkiksi itselläni ei tuu paikat kovinkaa kipeiksi vaikka treenaan 4 kertaa viikossa ja kehitystä tapahtuu todella hyvin.

Kun tein voimapainotteisella ohjelmalla (5x5 Sf) ei paikat kipeytyneet OLLENKAAN ja kehitystä tapahtui voimissa TODELLA PALJON (15kiloa maksimeihin 16 viikon aikana). Nyt menoillaan taas normaalia jumppaamista.

Mulla ei tule paikat ollenkaan kipeiksi, ellen ole pitänyt treenauksessa pitkää, yleensä viikkoa paria pidempää täyslepoa. Viimeksi kun tein rannekääntöjä, uusia selkäliikkeitä ja annoin pohkeille vähän piiskaa, niin ai että kun olivat kipeät kaksi päivää, mutta nyt kun ne siirtyvät normaaliin treeniohjelmaan niin seuraavana päivänä täytyy tarkastaa oikein päiväkirjasta, että ne varmasti tuli treenattua.

Mitä pumppiin tulee, niin itse olen treenannut pari vuotta "väärällä" tekniikalla, eli lyhyillä sarjoilla tyyliin 4-12 toistoa niin isoilla painoilla kun lähtee, eikä pumppia tai poltetta ole tullut oikein ollenkaan, mutta lihaa on tullut mielestäni ihan hyvin, ottaen huomioon kuitenkin, että tämä on sanottu hyvin vaativan ja nirson henkilön suusta. :)

Lihaskipu tai pumppi ei todellakaan ole kehityksen tai hyvän treenin mittari.

Parhaita mittareita ovat peili ja sarjapainot. Jos jommassa kummassa näkyy positiivista kehitystä niin hyvin menee.

Kannattaa muistaa vaihtelu, joku liike mitä ei ole vähään aikaan tehnyt voi saada lihakset yllättävän kipeiksi.
Mutta joo eihän se mikään kehityksen mittari vaan sarjapainot, peili ja vaaka ovat, samalla kun tietää syöneensä "oikeanlaista" ruokaa.

Lihaskipu tai pumppi ei todellakaan ole kehityksen tai hyvän treenin mittari.

Parhaita mittareita ovat peili ja sarjapainot. Jos jommassa kummassa näkyy positiivista kehitystä niin hyvin menee.

Juurikin näin. Tosin välissä tuollaiset repäsyt tekee hyvää. Mutta jos tuolleen treenaa jatkuvasti, niin varmasti tulee ongelmia. Ei erikoistekniikoita voi joka treenissä käyttää. Ne on nimensäkin mukaisesti erikoistekniikoita ja tarkoitettu käytettäväksi harvakseltaan ja harkiten tehostamaan normaalia treeniä.

Sitäpaitti niihi pudostussarjohin tottuu yllättävän nopeeta. Pari kertaa tulee paikat kipeeksi ja sitten ei enää tunnu juuri missään. Paitti hermoston niillä kyllä saa varmaan ylikuormitettua pidempään käytettynä.

onko sitten jotain haittaa tai tekeekö jotain väärin jos tulee aina lihakset kipeäksi? Mulla ainakin tulee tosi usein vaikka treenaan säännöllisesti 4 kertaa viikossa, varsinkin selkätreenin jälkeen tulee ja oon pitäny aina vaan hyvänä asiana että näkee että on menny oikeesti sinne selälle se työ. Ja ohjelmana perus pakkikselta löytynyt nelijakoinen eikä mikään erikoisliikehässäkkä

onko sitten jotain haittaa tai tekeekö jotain väärin jos tulee aina lihakset kipeäksi? Mulla ainakin tulee tosi usein vaikka treenaan säännöllisesti 4 kertaa viikossa, varsinkin selkätreenin jälkeen tulee ja oon pitäny aina vaan hyvänä asiana että näkee että on menny oikeesti sinne selälle se työ. Ja ohjelmana perus pakkikselta löytynyt nelijakoinen eikä mikään erikoisliikehässäkkä

Jos kroppa ei ole tottunut treeniin ja sitten vaihat toisto/sarja/liikkeitä niin melko varmasti tulee domsia (esim. oot tehnyt jotain ohjelmaa 4kk, paikat ei oo ikinä kipeitä, sitten yht'äkkiä vaihdat vaikka super/tiputussarjoihin niin lihat on kipeät vaikka viikon.Sitten taas kroppa saattaa tottua super/tiputussarjoihin pitkän ajan päästä ja vaihdat uudestaan ohjelmaa niin lihat tulee taas kipeiksi)

Mulle ainakin tulee huolettomampi ja tyytyväisempi olo kun on lihat pumpissa, silloin ainakin tiedän tehneeni hyvin. Kehitykseen vaikuttamisesta en tiedä, kuin että 1-jakonen ei toiminut itselleni millään lailla,paitsi voiman kasvatuksessa, kun taas paljon vaihtelua sisältävä 2-jakoinen toimii niin voimassa,kuin massan hakinnassa PALJON paremmin itselläni ja saan sen miellyttävän pumpin aikaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei pumppi tai lihaskipu ole mikään pakollinen juttu. Painonnostajat eivät ikinä saavuta pumppia, mutta jalat on silti karmivan kokosia.

Sitten taas on joku bodypumppi, verta menee kyllä lihaksiin mutta hypertrofiaa ei juuri näy.

Itse pidän asiaa niin että ohjelmanvaihdon yhteydessä olisi syytä tulla jonkin verran ainakin lihaskipua. Kunnes keho taas adaptoituu.

E: Itse asiassa, olen itse aina saanut parhaat lihaskasvut 1-5 toiston sarjoilla. Ja eilen viimeksi meni etureidet "pumppiin"tehdessäni vitosia raakarinnallevetoa.

Onko tämä Fuhrer vähän että mikä sopii kellekin? Itsekin saan parhaat tulokset aikaseen lyhyillä sarjoilla. Sunnuntaina prässäilin vitosia ja tein romanialaisessa mavessa kutosia ja vieläki on jalat kipeet. Saa ne kipeeks pitkilläkin sarjoilla, muttei tälleen.

Onko tämä Fuhrer vähän että mikä sopii kellekin? Itsekin saan parhaat tulokset aikaseen lyhyillä sarjoilla. Sunnuntaina prässäilin vitosia ja tein romanialaisessa mavessa kutosia ja vieläki on jalat kipeet. Saa ne kipeeks pitkilläkin sarjoilla, muttei tälleen.

Kyllä, tämä on yksi yksilöllisimpiä juttuja. Lihassolujakauma vaikuttaa mikä on paras keskimääräinen toistoalue.

Kovaa treenaaminen ei välttämättä ole se ongelma, vaan palautuminen. Tuolla tyylillä palautuminen hidastuu ja voi tulla pidemmällä aikavälillä ylikuntoa. Oikein tehty alkulämmittely muuten vähentää treenin jälkeistä lihaskipua oman kokemuksen perusteella.

Venyttely on myös suhteellisen kova ja ylenkatsottu juttu, siis tosiaan tehtynä vasta parituntia treenin jälkeen.

Krice, mitä sä selität jostain ylikunnosta? Aivan normaali treenityyli.
Ei kaikki mene ylikuntoon joka asiasta.

Tuon järjen mukaan munki pitäisi olla ylikunnossa tällä hetkellä, 6 treeniä viikkoon monta viikkoa putkeen, ja vähintään neljässä treenissä raakatempausta/rinnallevetoa. Ja päälle kaikki normitreeni supersarjoina.

Kyllä, tämä on yksi yksilöllisimpiä juttuja. Lihassolujakauma vaikuttaa mikä on paras keskimääräinen toistoalue.

Ilmeisesti itsellä näitä lyhkäsempiä sarjoja tukevaa, koska niillä pitkään saanut parhaat tulokset. Ja ainakin itsellä voimatasojen kasvu korreloi hyvinkin vahvasti lihaskasvuun mikä toki on aivan luonnollista. Tullut aikoinaan hinkattua paljonkin 10-12 toiston alueella ja ei silloin häävisti kasvanut, mutta eipä tuossa alueella paljon rautaakaan tankoon lisätty. Tuo olisi voinut toimia ennakkoon suunnitellulla progressiolla, mutta ei tuolleen "perusbodailulla", että tehdään sellaisella painolla millä saa kympin ja sitten joskus lisää kun menee tuon yli. Tuo tie on kuljettu loppuun yllättävän nopeesti.

Ja en sano, että pitkät sarjat on itsellenikään turhia, mutta ei ne sovi kyllä koko ajan käytettäviksikään. Jos siis kasvaa haluaa eikä vain huvikseen jumppaile.

EDIT: Ja ylikunto on sitten aerobisen jälkeen varmasti eniten väärin käytettyjä termejä. Ylikuntotilaan ei oikeasti pääse kuin saatanan kovalla työllä ja treenaamisella vaikka kroppa huutaa ja vaatii lepoa. Usein vielä jopa särkylääkkeiden yms. voimalla. Ylirasitusta varmasti jokainen treenari kokee, mutta ylikunnossa ei täälläkään kirjoittavista ole ollut kuin promille jos sitäkään.

Tuon järjen mukaan munki pitäisi olla ylikunnossa tällä hetkellä, 6 treeniä viikkoon monta viikkoa putkeen, ja vähintään neljässä treenissä raakatempausta/rinnallevetoa. Ja päälle kaikki normitreeni supersarjoina.

Unohdin mainita, että riippuu paljon tasosta miten kovaa kannattaa treenata. Tietty myös jotkut lahjakkaammat kestävät enemmän treeniä.

EDIT: Ja ylikunto on sitten aerobisen jälkeen varmasti eniten väärin käytettyjä termejä. Ylikuntotilaan ei oikeasti pääse kuin saatanan kovalla työllä ja treenaamisella

Minusta ylikunto ei ole jokin maaginen "tila", johon pääsee kovalla rasituksella, vaan sitä voi olla vähän tai paljon, tai siltä väliltä. Ylipäätään on hölmöä käyttää kahta termiä, ylirasitus ja ylikunto, kun kyse on ihan samasta asiasta eri asteisena. Ylikunto on varmasti vähiten ymmärretty osa-alue treenaamisessa, koska sitä on usein aika hankala havaita lievemmissä muodoissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom