Onko kasvatus kriisissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
iivili sanoi:
En tiedä kuuluisiko tämä ennemmin tuonne "Sopivasti lihava" threadiin. Laitan tähän kumminkin, kun tässä on lapsista ja nuorista kyse: http://www.kaleva.fi/html/JTpage379062.html

Mites on, leikkivätkö lapset enää nykyään välitunneilla? Silloin kun itse olin ala-asteella, kaikki välitunnit juostiin viestiä, hypittiin narua ja talvella oli aina vuorenvalloitusta lumikasoilla ja muuta vastaavaa. Aina kellon soittoon asti muistan juosseeni sata lasissa, varsinkin tuo viesti oli meidän koulussa suosittua. Sitten kun yläasteelle mentiin, piti olla coolimpi, kaikki vaan seisoskeli ja cooleimmat oli röökipaikalla. Nyt kun tässä yhtenä päivänä välituntiaikaan kuljin yhden ala-asteen ohi, niin siellähän ne nappulat vaan seisoskeli kädet taskuissa
:itku:

Sen lisäksi että kuljetaan koulumatkat autolla niin onko välituntiliikuntakin jo historiaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olikohan tän viikon alussa vai viime viikon lopussa, kun joku äiti oli kirjoittanut Ilta-lehden yleisönosastolle ja valitti kun KELA antaa rahaa alkoholisoituneelle nuorelle, kun se ei jaksa mennä töihin ja luuhaa vanhempien nurkissa. Onkohan se KELA:n syy jos poika on laiska ja asuu vanhempien luona. En ota tässä nyt tähän alkohosoituneesuuteen kun en asiasta tarkemmin mitään tiedä.

Minustakin tuntuu, että yhä enemmän oletetaan, että esim. koulut hoitavat lasten kasvastuksen ja vanhemmat eivät uskalla komentaa lapsiaan, eikä kieltää mitään, ettei Pikku-Pekka saa traumoja.

Kun omia muksuja joskus tulee, niin toivon, että joku tulee potkimaan minua perseelle ja kovaa, jos kuria ja komentoa ei ole tarpeeksi. (Hieman kurittomista ihanista lapsosista toimivat elävänä varoituksena pari serkkuani)

Mariko sanoi:
Mites on, leikkivätkö lapset enää nykyään välitunneilla? Silloin kun itse olin ala-asteella, kaikki välitunnit juostiin viestiä, hypittiin narua ja talvella oli aina vuorenvalloitusta lumikasoilla ja muuta vastaavaa. Aina kellon soittoon asti muistan juosseeni sata lasissa, varsinkin tuo viesti oli meidän koulussa suosittua. Sitten kun yläasteelle mentiin, piti olla coolimpi, kaikki vaan seisoskeli ja cooleimmat oli röökipaikalla. Nyt kun tässä yhtenä päivänä välituntiaikaan kuljin yhden ala-asteen ohi, niin siellähän ne nappulat vaan seisoskeli kädet taskuissa
:itku:

Sen lisäksi että kuljetaan koulumatkat autolla niin onko välituntiliikuntakin jo historiaa?

Kyllä ne lapset leikkii välitunnilla. Riippuu tietty vähän ikäluokasta. 5. ja 6. luokkalaiset tytöt harrastaa aika lailla hengailua, mutta kyllä siellä juostaan, pelataan jalkapalloa, kukkulan kuningasta, koripalloa, hypitään hyppynarua tms..

maxmussel sanoi:
Välitunteja ei varsinaisesti enää ole. Ne on korvattu pidemmällä (45-60min) tauolla keskellä päivää.

Olen ollut Helsingissä runsaasssa 15 eri koulussa (ala-asteita) ja vain harvoissa on ollut tuollainen siesta ja niilläkin, joilla on siestä on kuitenkin pikkutaukoja noin 5min päivän aikana.

15 minuutin välitunnit on ihan yleisiä ja siellä ne lapset touhuaapi ihan iloissaan :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom