Onko kasvatus kriisissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
Metri sanoi:
Mie kävin kouluni siinä siirtymävaiheessa vanhasta systeemistä peruskouluun. Miun kouluaikoinani opettajilla sentään oli auktoriteettiä. Kolmannella ja neljännellä oli oikea vanhan kansan ope, harmaahapsinen setähahmo. Ja kuri säilyi. Piti nousta ylös vastatessa, tikkarin jos erehtyi ottamaan kääreestä tunnin aikana, se meni auttamatta roskiin, läksyjen piti olla luetut, muuten nurkkaan jne. Maamme-laulu ja maakuntalaulut piti opetella ulkoa.

Mulla oli samanlainen opettaja (tosin nainen) kun aloitin koulutietäni tossa 80-luvun puolessa välissä. Häntä oli hieman pakko kunnioittaa koska rangasitukset olivat aikas kovat, rehtorin puhutteluun joutui pienestäkin tihutyöstä ja rehtorin puhuttelu käytiin rehtorin luokan edessä naurettavana. Liikuntatunneista jäi pieniä traumoja, koska liikunnantunneilla opettaja takoi tamburiinilla tahtia ja me juostiin ympyrää liikuntasalissa:( Parempiakin opettajia mulla on ollut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Todella hyviä kommentteja esim. Natelta ja Koipireideltä!

Valitettavasti open auktoriteetista on todettava, että sen menettää, jos kaveeraa liikaa oppilaiden kanssa. Opena on pakko ottaa se open rooli (jos ei sellainen ole luonnostaan), halusi tai ei, muuten ei ole myöskään auktoriteettia. On pakko olla etäinen ja aikuinen tietyllä tavalla, vaikka ehkä jossain tilanteessa huumoriakin viljelisi. Kokemuksesta (tosin lyhyestä toistaiseksi) voin sanoa, että ei pelkästään yläasteteineiltä puutu käytöstapoja ja itsehillintää. Itsellä pahin ryhmä koskaan oli abiturientteja. Katson epäonnistuneeni heidän suhteensa surkeasti, koska luokassa ei ollut työrauhaa. Monet oppilaista siinä ryhmässä olivat todella tyytyväisiä ja olin mielestään hyvä ope (sanoivat niin itse), mutta myös monet olivat syystäkin tyytymättömiä työrauhan puutteeseen. Opin tuosta kokemuksesta ja toimin jatkossa täysin toisin.

Ns. vapaa kasvatus (eli ei minkäänlaista kasvatusta) on mielestäni pahinta, mitä lapselleen voi tehdä, hirmuista piittaamattomuutta ja laiskuutta vanhempien puolelta. Hyvänä kakkosena tulee tietenkin liian tiukka kuri, natsimeininki. Kohtuus kurissakin. Kohtuullisen kurin kun yhdistää runsaaseen huolenpitoon ja rakkauteen, niin tuskin menee pahasti pieleen.

Yksi ongelma on tosiaan ns. maallisen hyvinvoinnin lisääntyminen. Vanhemmat laiskistuvat, eivät kanna vastuutaan rahan ja lasten suhteen, ostavat mitä vain ennemmin kuin kieltävät, luulevat, että ostamalla ja rahaa syytämällä voi saada mitä tahansa. Pitäisi kyetä sen paljon rahan tuoman humun läpi näkemään, mikä on todella tärkeää ja hyväksi lapselle ja nuorelle.

iivili sanoi:
Todella hyviä kommentteja esim. Natelta ja Koipireideltä!

Valitettavasti open auktoriteetista on todettava, että sen menettää, jos kaveeraa liikaa oppilaiden kanssa. Opena on pakko ottaa se open rooli (jos ei sellainen ole luonnostaan), halusi tai ei, muuten ei ole myöskään auktoriteettia. On pakko olla etäinen ja aikuinen tietyllä tavalla, vaikka ehkä jossain tilanteessa huumoriakin viljelisi. Kokemuksesta (tosin lyhyestä toistaiseksi) voin sanoa, että ei pelkästään yläasteteineiltä puutu käytöstapoja ja itsehillintää. Itsellä pahin ryhmä koskaan oli abiturientteja. Katson epäonnistuneeni heidän suhteensa surkeasti, koska luokassa ei ollut työrauhaa. Monet oppilaista siinä ryhmässä olivat todella tyytyväisiä ja olin mielestään hyvä ope (sanoivat niin itse), mutta myös monet olivat syystäkin tyytymättömiä työrauhan puutteeseen. Opin tuosta kokemuksesta ja toimin jatkossa täysin toisin.

Ns. vapaa kasvatus (eli ei minkäänlaista kasvatusta) on mielestäni pahinta, mitä lapselleen voi tehdä, hirmuista piittaamattomuutta ja laiskuutta vanhempien puolelta. Hyvänä kakkosena tulee tietenkin liian tiukka kuri, natsimeininki. Kohtuus kurissakin. Kohtuullisen kurin kun yhdistää runsaaseen huolenpitoon ja rakkauteen, niin tuskin menee pahasti pieleen.

Yksi ongelma on tosiaan ns. maallisen hyvinvoinnin lisääntyminen. Vanhemmat laiskistuvat, eivät kanna vastuutaan rahan ja lasten suhteen, ostavat mitä vain ennemmin kuin kieltävät, luulevat, että ostamalla ja rahaa syytämällä voi saada mitä tahansa. Pitäisi kyetä sen paljon rahan tuoman humun läpi näkemään, mikä on todella tärkeää ja hyväksi lapselle ja nuorelle.
Kyllä se vika valitettavan useasti on myös opettajassa, Mutta onko siellä nykyajan kouluissa enää järkeviä oppilaita jäljellä?

Juha1 sanoi:
Mutta onko siellä nykyajan kouluissa enää järkeviä oppilaita jäljellä?
On onneksi ja suurin osa vieläpä, ainakin pohjois- ja itä-Suomessa, mistä itselläni on edes hieman kokemusta. :)

iivili sanoi:
On onneksi ja suurin osa vieläpä, ainakin pohjois- ja itä-Suomessa, mistä itselläni on edes hieman kokemusta. :)
Samaa mieltä. Yleensä maalaiskunnissa on näitä tällaisia oppilaita, kai joka puolla Suomea. Harmi, että se yksi huonosti käyttäytyvä prosentti pilaa muittenkin maineen.

AG+ sanoi:
Ääliöitä on aina ollut ja tulee varmaan olemaankin. Kasvatuksessa ole mitään vikaa aikaan nähden. Varmasti parhaimmalla tasolla mitä se on koko historian aikana ollut. Ja ne jotka jaksavat aina itkeä rappionuorisosta ovat vain muuttuneet nykypäivän konservatiiveiksi jotka haikailevat joitain "hyviä vanhoja aikoja" jolloin kaikki muka oli paremmin kuin nyt. Asiat eivät koskaan ole olleet hyvinvoinnin tai kasvatuksen osalta niin hyvin kuin ne ovat nyt.

Hmm. Tämä pisti vähän miettimään näitä "nykynuoriso-ei-osaa-käyttäytyä" -posteja. Se minkä omilta kouluajoilta muistan - verrattuna siihen mitä olen näiden parin vuoden aikana omassa opettajantyössä kokenut - on se, että ainakaan minä en ole saanut sellaista käsitystä että nykynuoriso olisi jotenkin rauhattomampaa kuin 80-luvulla. Samaa mieltä tuntuvat olevan aika monet vähän vanhemmat kollegat.

AKV sanoi:
... ainakaan minä en ole saanut sellaista käsitystä että nykynuoriso olisi jotenkin rauhattomampaa kuin 80-luvulla. Samaa mieltä tuntuvat olevan aika monet vähän vanhemmat kollegat...
Niin, voipi olla näin, tai sitten ei. Tuntuu vaan, että ne nuoret, ketkä voivat huonosti, voivatkin sitten tosi huonosti. Ja kyllähän tuo nuorten ja lasten eriasteinen oireilu näkyy myös siinä, että lasten ja nuorten psykiatriset on täynnä ja rahasta (jolla kustantaa terapioita ja esim. sijoituksia laitoksiin) on huutava pula. Itsellä saattaa tosin olla hieman kapea-alainen kuva nykynuorista, kun olen työskennellyt ja työskentelen vain näiden ääripään nuorten parissa erilaisissa työtehtävissä.

armand sanoi:
Mitäs helvetin kasvatusta se nainen antaa sille penskalleen. Toi vapaakasvatus paska on iskostunut noihin vanhempiin kun niitä on lapsuudessa pistetty joka helvetin asiasta nyrkillä naamaan joten nyt pitää omaa lasta hellitellä senkin puolesta.

Vaapaakasvatus on väärinymmärretty. Alkuperäinen idea on ollut hyvä ja toimiva. Siinä lapsi saa itse tehdä valintoja, mutta se ei trkoita etteikö olisi rajoja ja sääntöjä.
Vapaa kasvatus on tulkittu väärin ja se on usein mielletty samaksi kuin välinpitämättömyys.

Oikealla tavalla ``vapaasti`` kasvaen oppii vastuuta, tekemään omia ratkasuja ja kehittymään niissä asioissa paremmin jotka itseä oikeasti kiinnostaa.

Onko opettajalla sitten mitään laillisia keinoja ylläpitää järjestystä luokassa äärimmäisessä tilanteessa. Taitaa keinoina olla ainoastaan pyytäminen, kehoittaminen ja käskeminen.
Auktoriteetti menee, kun jollekin riehujalle ladellaan vain tyhjiä uhkauksia, mutta varsinaisesti mitään ei voida tehdä. ...Paitsi ainoastaan pakkokeino- tai hätävarjelutilanteessa.

Luokasta poistaminen fyysisesti -opettajilla ei tietääkseni ole poisto-oikeutta (vrt. jv, poliisi)
jälki-istunto = vapaudenriisto

..käytännöistä en tiedä, mutta jos lakia noudatetaan samoin kuin aikuisten kohdalla.

On tainneet 60-luvun "hippihyysärit" mennä perse edellä puuhun tässäkin asiassa.

demoni sanoi:
Onko opettajalla sitten mitään laillisia keinoja ylläpitää järjestystä luokassa äärimmäisessä tilanteessa..

Tein graduni pari vuotta takaperin opettajien kurinpito-oikeuksista. Totuus on se, että opettajien keinot ovat vähissä. Oppilaan kurinpidolliset rangaistusmahdollisuudet ovat kirjallinen varoitus ja erottaminen enintään kolmeksi kuukaudeksi. Häiritsevän oppilaan voi poistaa luokasta lopputunnin ajaksi ja jälki-istuntoa voi määrätä max 2h. Jos kotitehtävät tekemättä, max 1h koulun jälkeen niiden parissa.

Sen verran tietoni ovat jo vanhentuneet, että nykyisin saa oppilaaseen jopa koskea tarpeellista voimaa käyttäen, jos tilanne sitä vaatii. Siis lähinnä itsepuolustukseksi. Muistaakseni lakia muutettiin vähän aikaa sitten, korjatkaa joku jos olen väärässä.

Yleisinä tuloksina omasta tutkimuksesta voisi sanoa, että keinoja kurinpitoon haluttaisiin lisää. Esimerkkeinä esim. työrangaistukset, tyyliin jos hajotat jotain koulun omaisuutta, korjaat sen itse. Joku ehdotti työskentelyä siivoojien, keittäjien tai talonmiehen apuna. En tiedä, saattaisivat vaikka toimiakin?

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kyllä isosta koosta on etua auktoriteettiasemaan. Mutta ei se autuaaksi tee, kyllä auktoriteetti on ansaittava. Ei auta jos olet kolmemetrinen ja kaksisataakiloinen deivid.

Luokkatilanteessa itselleen tai muille vaaraksi olevan oppilaan saa tämän vuoden alusta taluttaa fyysistä voimaa käyttäen ulos. Tällöin opettajan on osoitettava jokin paikka, johon oppilas siirtyy, jotta hän ei jää heitteille. Oppilas näes ei voi koulussa olla koskaan ilman valvontaa. Mahdollisessa talutustilanteessa olisi suotavaa ensin kutsua joku kolleegoista paikalle avuksi/todistajaksi. Mikäli nuori ei halua mennä jälki-istuntoon, häntä ei sinne pysty pakottamaan. Tässä mielessä jälki-istunnot ovat yhtä tyhjän kanssa. Kokemus myöskin osoittaa, että ihminen on hyvin vaikea pakottaa pyytämään anteeksi, niin että hän tarkoittaa sitä.

ringside sanoi:
Kokemus myöskin osoittaa, että ihminen on hyvin vaikea pakottaa pyytämään anteeksi, niin että hän tarkoittaa sitä.

Armeijassa oli valloillaan seuraavanlainen metodi, joka aiheutti varsin aitoa mielipahaa ja vilpitöntä anteeksipyyntöä: otetaan pamppu, poistetaan kohteelta kengät ja paukutetaan jalkapohjia kunnes on hyvin pahoillaan hän. Nopeaa ja tehokasta. :whip: :D
Tosin uskoisin, ettei moinen tekisi vaikutusta koulun rehtoriin. Saattaisipa moinen maikka saada kenkää aikas hätäseen...

ringside sanoi:
Luokkatilanteessa itselleen tai muille vaaraksi olevan oppilaan saa tämän vuoden alusta taluttaa fyysistä voimaa käyttäen ulos. Tällöin opettajan on osoitettava jokin paikka, johon oppilas siirtyy, jotta hän ei jää heitteille.

Ah, niin toivoisin, että opettajien ei tarvitsisi kuin nappia painaa, niin kouluun palkattu vartija hoitaisi häiriötekijän pois. Opettajien homma on IMO kärjistettynä opettaa sitä pluslaskua eikä kärrätä jotakin valopäätä hiki hatussa käytävään. Yksityisiä kouluja odotellessa.... :kippis1:

Mitnick sanoi:
Onko kukaan kokenu mitään vastaavaa?

Kyllähän noita on sattunut. Jopa fyysisiä yhteenottoja joista ei ihme kyllä noussut suurta haloota johtuen kai siitä ettei moni nähnyt. Eräskin velikulta veti historian opettajaa nyrkillä vatsan josta opettaja tuupertui hetkeksi lattiaan.. Nyttemmin tämä höpönassu istuu toista tuomiotaan. Ja voin kertoa ettei kysymys ollut mistään muusta kuin kasvatuksen puutteesta, jätkällä ei ollut mitään rajoja vaan himassa sai dokata 14 vuotiaasta asti, äipän päivtellessä pojan kovaa viinan kestoa. Ja rahaa perheellä oli yli omin tarpein sitä sitten myös syydettiin pojan tuhlattavaksi.

Mitnick sanoi:
Vähän :offtopic: mutta kerronpa kuitenkin.

Eli olen 9. luokalla ja viime tiistaina oli matikan tunti menossa, kun opettaja kertoi yhdelle oppilaalle (jota kutsutaan Ankaksi :lol2:. Tää kaveri on aika iso ja äkkipikane), että tää unohti käydä hammaslääkärissä ja joutuu maksamaan 29euron laskun siitä. Ankkaa taisi vähän alkaa harmittamaan se lasku mut lupas maksaa sen tietty. Sitte Ankka soitti kännykällä ilmeisesti kotiin kertoakseen tästä ja kesken puhelun opettaja käski sulkemaan puhelimen, kun tunnilla ei saa olla kännykkä päällä (ihan oikein teki mun mielestä se ope). Ankka ei ollut huomaavinaankaan ja jatkoi puhumista. Seuraavaksi tää matikan ope alkoi kiskomaan sitä kännykkää pois ja Ankka senkun piti luurista kii. Sitten opettaja sanoi kovalla äänellä "On se nyt kumma ku ei jätkä tajua!!" ja repäs kännykän pois Ankalta. Ankka, n. 186cm/n. 90kg, nousi ylös tuolista ja huusi paljon pienemmälle opettajalle (n. 175cm/n. 70kg) "ÄLÄ JUMALAUTA SAAAAATANA!!" ja nosti nyrkin ilmaa ja opettaja pisti kädet naaman eteen ja sanoi "Älä lyö! Älä lyö.". Oli aika erikoinen ja jopa vähän "pelottava" tilanne mun mielestä. Perseestä tommone ku opettajat meinaa saada turpaan oppilailtaan. Onko kukaan kokenu mitään vastaavaa?
IMHO, oma vikansa jos menee siltä sitä kännykkää kädestä repimään. Ois odottanu, et se puhuu puhelunsa loppuun ja sitte heittäny sen äijän ulos luokasta. Jos se kerran oli vielä tunnettu äkiipikaisuudestaan, niin kannattaako sitä nyt alkaa viel enemmän suututtamaan?

Deat sanoi:
IMHO, oma vikansa jos menee siltä sitä kännykkää kädestä repimään. Ois odottanu, et se puhuu puhelunsa loppuun ja sitte heittäny sen äijän ulos luokasta. Jos se kerran oli vielä tunnettu äkiipikaisuudestaan, niin kannattaako sitä nyt alkaa viel enemmän suututtamaan?

:jahas:

Se on vaan sellanen juttu, että oppilaat ei luokassa mellasta mielensä mukaan. Jos tunnilla ei puhuta kännykkään, niin sitten ei puhuta. piste.
Oli kyseessä kuinka äkkipikainen oppilas tahansa.

Sama jos mulla luokassa joku vetelis pokkana röökiä, niin olisin vaan, että "Joo, Sami polta vaan rauhassa se savuke loppuun, niin jatketaan sitten tätä tuntia. Ettet vaan hermostuisi, ja mättäis opea turpaan".

vilma-liina sanoi:
:jahas:

Se on vaan sellanen juttu, että oppilaat ei luokassa mellasta mielensä mukaan. Jos tunnilla ei puhuta kännykkään, niin sitten ei puhuta. piste.
Oli kyseessä kuinka äkkipikainen oppilas tahansa.

Sama jos mulla luokassa joku vetelis pokkana röökiä, niin olisin vaan, että "Joo, Sami polta vaan rauhassa se savuke loppuun, niin jatketaan sitten tätä tuntia. Ettet vaan hermostuisi, ja mättäis opea turpaan".
Niin siis... Ei niille tietenkään pidä periks antaa, sillein se kuri lähtee lopullisesti. Mutta niinkuin sanoin, olisi rangaissut sitä vaikka jälkkälapulla, mutta ei tuossa kädestärepimisessä ole mitään järkeä, luulis nyt että jo sen opettajan itsesuojeluvaisto sen sanoo.

Hommahan toimii kahteen suuntaan, vika ei siis ole aina oppilaassa. Itse muistan vallan mainiosti ylä-asteelta 9. luokan äikän maikan, olin kyllä siihen aikaan melko vilkas (siis positiivisessa mielessä, puhelias yms.) mutta sen toiminta meni jo yli, välillä sai huutoa että on tehnyt jotain vaikka istu paikallaan ja seuras opetusta. Ihmekkö että siellä palo käpy ja tuli pariin otteeseen lähettyy kesken tuntiakin pois kun rupes vituttamaan. Onneks kuitenkin luokanvalvoja ymmärs kun koko oma luokka puhu mun puolesta niin ei tarvinu noista sitten vielä ottaa lisärangaistuksia.

Yleisesti ottaen en kyllä ole juurikaan noita niin kuuluisia "kusipää" maikkoja nähnyt, y-asteella oli 2 jonka kanssa oli ongelmia. Loput oli ihan ok ihmisiä ja päteviä hommassaan, varsinkin Historian opettaja A.P. oli vallan mainio, jos sattuu lukemaan tätä (että terveisiä vaan). Lukiossa sittemmin ei hankaaluuksia ole tullut mihinkään suuntaan, toki kaikkien ihmisten kanssa ei voi tulla toimeen ja joku saattaa olla "ärsyttävä" vaikka ei mitään tekisikään, mutta noiden asioiden kanssa on opittu elämään kun on rauhottunu pahimmista teinivuosista. Joidenkin opettajien opetusmetodit taas eivät ole itselleen sopivia, mutta eipä siitä tarvi mitään älämölöä nostaa... paras kuitenkin on että ei pidä _liikaa_ kuria, mielestäni vastenmielistä jos joku alkaa jotain kitisemään jostain turhasta.

Tässä siis oppilaan näkökulmaa asioihin.

Jep sanoi:
Kuulin tosta vapaastakasvatuksesta aika hyvän jutun.

Bussissa oli joku nainen n.5v. kersansa kanssa. Kersa nyppi ja repi edessäolevan mummon hiuksia vähän väliä. Mummo usempaan kertaan mulkaisia ja sanoi, että voisitkos sanoo tolle pojalles, että lopettaa. Nainen vaan tokas, että meidän pojalla on vapaa kasvatus ja nyppiminen jatkui. Mummo poistui bussista ja sitä seuraavalla pysäkillä takapenkiltä nousi joku 15-16 likka. Hän sitte pokkana sylkäs kunnon klimpin naisen naamaan ja sanoin "mullakin on vapaakasvatus" ja poistui.

Urbaanilegendaa. Jossain vanhassa vitsikirjassahan tuo oli, oisko ollut "Ujo piimä" tms.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom