Onko kasvatus kriisissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli noista pelottavista tapauksista tunnilla mieleen yksi yläasteaikainen tapaus. Oltiin liikunnan tunnilla yhdessä toisen luokan kanssa, en muista mitä pelattiin mutta jotain kähinää tuli eräälle oppilaalle opettajan kanssa. Opettaja sitä ihan asiallisesti ojenski muistaakseni väkivallan käytöstä pelitilanteesta no aikansa siinä sitä huutoa kuului kunnes tämä sankari tempasi jonkinlaisen puukon taskustaan. No kyllä siinä säikähti väkisinkin et mitenhän mahtaa tarina päättyä. Tämä sankari sitten oli tosissaan käymässä opettajan kimppuun puukon kanssa, opettaja nyt onneks osasi jotain tai toimi vaistolla, en tiedä, mutta sai kaverin kädestä otteen väänsi sen selän taakse ja sitten mentiin muutaman metrin ilmalento niskapersotteella. Puukko tippu siinä rytinässä lattialle ja opettaja sen sai poimittua ja tilanne laukesi siihen. Kaveri nyt sai koulusta kenkää pariksi viikoksi ja tais lähtee tarkkikselle. Että tällanen tapaus oli meidän koulussa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä opettajan auktoriteetillä on valtava merkitys kurin pysymisessä. Meillä on historianopettajana ja apulaisrehtorina eräs armeijahullu kaveri, pituutta noin 180cm ja painoa varmaan 100kg. Huhutaan, että olis nuorena poikana pukannu 180kg penkistä. Sen tunnilla ei kukaan riehu eikä auo turpaansa. Mutta kaveri on samalla koulun paras ja mukavin opettaja. Omaa loistavan huumorintajun ja on todella asiantunteva. On tosiaan sotahullu, kaverin toimistossa roikkuu katosta WWII:n ajan lentokoneiden pienoismalleja, panosvöitä yms. Löytyy muuten parin metrin nahkaruoskakin :)

Mutta sitten löytyy näitä, jotka ovat jo omina kouluaikoinaan olleet hiljaisia hissukoita. Pienikokoisia, huumorintajuttomia, ei minkäänlaista sanavalmiutta. Oppilaat haistavat opettajan epävarmuuden välittömästi.

Mutta loppujen lopuksi vastuu on aina vanhempien. Suurin osa käytösmalleista tulee kotoa.

H0J sanoi:
Mutta sitten löytyy näitä, jotka ovat jo omina kouluaikoinaan olleet hiljaisia hissukoita. Pienikokoisia, huumorintajuttomia, ei minkäänlaista sanavalmiutta. Oppilaat haistavat opettajan epävarmuuden välittömästi.

Vai että pienikokoisia. Mun mielestä koolla ei ole mitään merkitystä sillä, että saako porukkaa kuriin. Ehkä isokokoisilla ihmisillä on enemmän luontaista varmuutta, mutta se auktoriteetti itsessään johtuu silloin siitä varmuudesta eikä koosta.

Olen itse ihan pieni sintti eikä ole hirveästi ollut ongelmia, kun olen useita luokkia sijaistanut.

Jäipä kerran yksi muutaman viikon pesti saamatta, kun se luokanope katsoi mua heti sillä silmällä, etten kykene sen luokkaa pitää kasassa.

Mie kävin kouluni siinä siirtymävaiheessa vanhasta systeemistä peruskouluun. Miun kouluaikoinani opettajilla sentään oli auktoriteettiä. Kolmannella ja neljännellä oli oikea vanhan kansan ope, harmaahapsinen setähahmo. Ja kuri säilyi. Piti nousta ylös vastatessa, tikkarin jos erehtyi ottamaan kääreestä tunnin aikana, se meni auttamatta roskiin, läksyjen piti olla luetut, muuten nurkkaan jne. Maamme-laulu ja maakuntalaulut piti opetella ulkoa.

Taisi olla ite Cygnaeus, joka on sanonut, että opettajan on rakastettava lapsia. Ja opettajaksi suuntautuessani keskusteltiin kerran, mitä opettajalta nykyisin vaaditaan. Lyhyin määritelmä kuului: "Huumorintajua ja pitkä pinna." Työkin muokkaa tekijäänsä. Kun olen inhotun aineen ope, se auktoriteetti on joskus kiven takana. (Oikein arvattu: ruotsinope). Motivointi on hyvin usein se avainsana. Propsit kyllä oppilaille: en ole pitkiin aikoihin kuullut omassa ryhmässäni ruotsista mitään vähättelevää tai ilkeää.

Oppilaat kyllä tietävät, että käyn salilla, ja joskus pojat kysyvät, paljon nousee penkistä. :lol2: Mutta en usko saliharrastuksen tuoneen yhtään lisäauktoriteettiä. Sitä vain joko on tai ei ole. Liikuntatunneille se kyllä tuo lisävarmuutta, miulle kun on tuupattu niitäkin. On kiva kun tietää asioista ja voi kuntosalilla käytäessä rauhoitella sitä pelättyä muskelikasvua säikkyviä tytteleitä. Hyväntahtoista huumoriakin on kuulunut, oppilailta ja kollegoilta.

Kolmen r:n sääntö: rakkautta, rajoja ja ruisleipää.

Koipireisi sanoi:
edit: Muistan kun käyrä oli ylimmillään: yläasteen pojat alkoivat heitellä toisiaan lihapiirakoilla ruokalassa. Käskin koko sikaporukan ulos ja äkkiä. Yksikään perse ei nouse penkistä. Isoin kyrpä vinkuu että "meillä on oikeus ruokailuun koulussa". Ja sitä oikeutta muuten pojat hakivat kauan ja korkeilta tahoilta. Jo se että tuollaista paskaa edes tuli mieleen esittää kertoi että on aika katsella uutta urasuuntaa. Voin harkita alaa uudestaan sitten kun minulla on oikeus laittaa siat valitsemaan siivoamisen ja anteeksipyynnön tai koulusta erottamisen välillä. Saatana.

Just tota.
Minäkin valmistin aamupalan,johon yksi hankala tapaus totesi ettei "ton vitun homon tekemää paskaa tartte syödä","mitä vittua sä vielä siinä runkkaat" ja "mee homo vittuun saatana"...
Luojan kiitos ei tullut American history X mieleen,se tyyppi olis purrut katukivetyksen reunaa aivan taatusti.
Tämä kullannuppu oli ängennyt tänne kuumasta,köyhästä ja epävakaasta maasta ja tässä kiitos...VOI VITTTU!!

4. Limumaatti vie kasiluokkalaisen 20 senttisen. No eikun mono pahalle tomaatille ja paskaksi. Ja taas mennään puhelinkoppiin:

Käsi syrämelle. Kuka ei ole halunnut tehdä noin, mutta ei ole vain kehdannut?
:D

nevahood sanoi:
itse kun pidän tuntia niin heti tunnin alkuun teen selväksi kuka määrää ja mistä. jos ei saa luokkaa kuriin niin koittakaapa reagtioita "LUOKKA YLÖÖS!". sijaisena kun olen ollut niin koittavat joka asiasta vääntää jotain jäynää. heti tunnin alussa pieni karjuminen jo ennakkoon niin on lusikallinen housussa sillä kovimmallakin viivakoodiviiksellä.

Mä joskus alussa testasin huutamista, mutta huomasin, että se vaan lisää sekasortoa. Ehkä mulla on liian hiljainen tai kimeä huutamisääni, koska olen naispuolinen ihminen.

Tajusin heti alussa, ettei huutamisesta ole hyötyä. En tiedä miksi saan luokan hiljaiseksi, mutta useimmiten saan, vaikeuksia on ainoastaan isompien poikien liikuntatunneilla. Tulevaisuudessa hommaan kyllä tehokkaan pillin sinne ;)

Mitä ######?

Jep sanoi:
Kuulin tosta vapaastakasvatuksesta aika hyvän jutun.

Bussissa oli joku nainen n.5v. kersansa kanssa. Kersa nyppi ja repi edessäolevan mummon hiuksia vähän väliä. Mummo usempaan kertaan mulkaisia ja sanoi, että voisitkos sanoo tolle pojalles, että lopettaa. Nainen vaan tokas, että meidän pojalla on vapaa kasvatus ja nyppiminen jatkui. Mummo poistui bussista ja sitä seuraavalla pysäkillä takapenkiltä nousi joku 15-16 likka. Hän sitte pokkana sylkäs kunnon klimpin naisen naamaan ja sanoin "mullakin on vapaakasvatus" ja poistui.

Mitäs helvetin kasvatusta se nainen antaa sille penskalleen. Toi vapaakasvatus paska on iskostunut noihin vanhempiin kun niitä on lapsuudessa pistetty joka helvetin asiasta nyrkillä naamaan joten nyt pitää omaa lasta hellitellä senkin puolesta.
Serkkuni ovat samanlaisia! :curs: Penskat ei harrasta mitään, juovat 3l limua päivässä, syövät helvetisti karkkia ja tietenkään mikään terveellinen ja hyvä ruoka ei käy (ainoastaan hampurilaiset ja ranskalaiset) . Vanhemmat pelkäävät sanovansa pahasti kun jostain asiasta pitäisi käskeä.
Kaikista pahimpia on ne vapaankasvatuksen saaneet penskat joiden vanhemmilla on rahaa kuin roskaa. Helvetin ylimielisiä ja välinpitämättömiä toisia kohtaan!

ps. missä on WTF smile? Yksi vastaus riittää ettei threadin ajatus muutu valittamiseksi siitä että pitäisi saada lisää hymynaamoja! :thumbs:
Tytön toiminta siellä bussissa ansaitsee :5: ! Olisikohan se äiti tajunnut jotain tuosta eleestä?

Hippa sanoi:
Mä joskus alussa testasin huutamista, mutta huomasin, että se vaan lisää sekasortoa. Ehkä mulla on liian hiljainen tai kimeä huutamisääni, koska olen naispuolinen ihminen.
Tulevaisuudessa hommaan kyllä tehokkaan pillin sinne ;)

Kyllä. Naisen ääni ei toimi. Sori nyt, mutta armeijamaiseen käskytykseen ei naisen ääni vaan sovi. Siinä on oltava semmonen sävy, että jos ei näin tapahdu heti, niin sitten tulee äitiä ikävä hyvin nopeesti, eikä kukaan pääse kotiin ennekuin mätänee.

Tehokeino: tuo megafoni kouluun seuraavalla kerralla. Aseta se kylmästi siihen pöydälle ja sano rauhallisesti: "Olisitteko hiljaa, kiitos". Jos ei toimi, mene lähimmän oppilaan luokse joka pölisee, osoita korvaa megafonilla ja karju täysillä: "MÄ SANOIN HIIIIIILLLLJJAAAAAAAA!!!! KUULUUKO NYT MITÄ!!!" jonka jälkeen rauhallisella äänensävyllä ja ilman megafonia: Ottaisitteko kirjat esiin ja avatkaa sivu jaadajaada. Luulis tämän toimivan. :D

JPx sanoi:
Käsi syrämelle. Kuka ei ole halunnut tehdä noin, mutta ei ole vain kehdannut?
:D

Totta kai niin: eihän tosta ollut kysymys. Pointtina oli, että olisiko sun mutsi sanonut sun maikalle että "Minkä ihmeen takia teillä on siellä sellaisia automaatteja, mitä voi potkia???" Olisiko se syyllistänyt koulua sun käytöksestä?

maxmussel sanoi:
Kyllä. Naisen ääni ei toimi. Sori nyt, mutta armeijamaiseen käskytykseen ei naisen ääni vaan sovi. Siinä on oltava semmonen sävy, että jos ei näin tapahdu heti, niin sitten tulee äitiä ikävä hyvin nopeesti, eikä kukaan pääse kotiin ennekuin mätänee....

Kuten jo aiemmin sanoin, niin äänen korottaminen tai huutaminen on mulle niitä viimeisiä keinoja. Tuntuu, että ne kolleegat, jotka käyttävät sitä useammin, saavat olla tekemässä sitä jatkuvasti. Eli porukka ei reagoi mihinkään muuhun kuin huutamiseen... Eli jos sen huutamisen aloittaa, sitä saa olla tekemässä jatkuvasti. Mikä ei siis tee heistä sen huonompia opettajia, mutta itsestä se huutaminen on tosi rasittavaa ja sillä saa pahan mielen itselleenkin loppu päiväksi.

Ja tuohon, etteikö naisen ääni toimi... se toinen kerta, kun jouduin viime lukuvuotena huutamaan, (tappelu pikkubussissa, moottoritiellä 120km/h lasissa, paluumatkalla luokkaretkeltä). Huudon lopputulos oli se, että takapenkin tytöt rupes itkemään, ja koko loppu matka, yli 100km oli hiiren hiljaista.. Eli se huutaminen oli niin yllättävää, ja oppilaat tosiaan ymmärsivät, että nyt on tosi kyseessä.

Mitnick sanoi:
Vähän :offtopic: mutta kerronpa kuitenkin.

Eli olen 9. luokalla ja viime tiistaina oli matikan tunti menossa, kun opettaja kertoi yhdelle oppilaalle (jota kutsutaan Ankaksi :lol2:. Tää kaveri on aika iso ja äkkipikane.....
Selevä :D

Joo, terveisiä taas täältä armeijan harmaista. Täälläkin on ehtiny nähdä näitä vapaankasvatuksen hedelmiä.
Toissa viikolla kun makasin veksissä rapian 39 asteen kuumeessa, niin sain huoneeseeni kaveriksi VKH:n (vapaankasvatuksenhedelmän).
Nooh, tämä VKH oli ehtiny olla sen toista viikkoa armeijassa kunnes hajosi henkisiin paineisiin. Tulipa sitten juteltuakin VKH:n kanssa...
"... ei meillä kotona oo koskaan käsketty..."
"... mää meinasin jättää amiksen kesken... sopeutumisongelmia"
"... alikessut huutaa..."
".... mä heräilen öisin...."
"... emmää oo oikein koskaan missään käyny, kotona viihtyny..."

Pitää muistaa toi lyhenne, taisi tulla arkikäyttöön uusi sana. :D

Mulla on intin ajalta hyvä muisto; ensimmäisenä aamuna (kyllä) näin, kuinka muutama jätkä itkien lähti kotiin kamoineen. Kun oli kuulemma ollu niin tyly herätys. Me katottiin että voi nu hellalettas ku äitin kullalle on ny sanottu pahasti... :david: :rolleyes:

Hippa sanoi:
Vai että pienikokoisia. Mun mielestä koolla ei ole mitään merkitystä sillä, että saako porukkaa kuriin. Ehkä isokokoisilla ihmisillä on enemmän luontaista varmuutta, mutta se auktoriteetti itsessään johtuu silloin siitä varmuudesta eikä koosta.

Olen itse ihan pieni sintti eikä ole hirveästi ollut ongelmia, kun olen useita luokkia sijaistanut.

Jäipä kerran yksi muutaman viikon pesti saamatta, kun se luokanope katsoi mua heti sillä silmällä, etten kykene sen luokkaa pitää kasassa.

Sori, oli ehkä vähän liian yleistetty näkemys. Kyllä pienikokoinenkin opettaja voi pitää luokan kurissa, tästä on kokemuksia omassakin koulussa. Ei ole naisopella mittaa kuin 150cm, mutta auktoriteettia vaikka muille jakaa. Sen ei tarvi kuin mulkaista pahasti niin luokka hiljenee.

Toi on mystinen juttu toi opettajien auktoriteetti. Jokasesta koulusta varmaan löytyys ainakin se yksi opettaja joka ei koskaan huuda ja jolle kukaan ei auo päätään, jo kouluun mentäessä (yläaste) kietää yleensä puheet, että kuka on se opettaja jonka tunnilla ollaan turpa ummessa. Itsekään en yläasteella niitä kaikkein kiltimpiä oppilaita ollu, mutta oli pari opettejaa jolle ei tullut mieleenkään sanoo mitään nasevaa. Ja sitten meidän yläaseteella oli yks naisopettaja jolla oli äänessä kyllä auktoriteettia, se kun kerran huus niin oli kivekset kurkussa, se ois sopinu inttiinkin käskyttämään!!
Ja sitten oli taas se yksi opetteja jolle kaikki huuteli mitä lystäs ja joka ei saanut mitään kuria aikseks ja joka rupes jopa itkemään ja sehän vasta oli hauskaa kun sai opettajan itkemään...että tällaseen :david: -meininkin sitä on itsekin syyllistynyt.

Mutta pointti oli se, että mistä se joidenkin auktoritetti tulee?? koskaan sitä ei oo tarvinnu näyttää mutta turvat pysyy tukossa kumminkin ja yleensä nää on vielä niitä parhaita opettamaankin...

Luontainen karisma sanoo että oksat pois jos ryttyilet..?
Hyvä kysymys. Tähän mennee muutama päivä meditoidessa.

Ääliöitä on aina ollut ja tulee varmaan olemaankin. Kasvatuksessa ole mitään vikaa aikaan nähden. Varmasti parhaimmalla tasolla mitä se on koko historian aikana ollut. Ja ne jotka jaksavat aina itkeä rappionuorisosta ovat vain muuttuneet nykypäivän konservatiiveiksi jotka haikailevat joitain "hyviä vanhoja aikoja" jolloin kaikki muka oli paremmin kuin nyt. Asiat eivät koskaan ole olleet hyvinvoinnin tai kasvatuksen osalta niin hyvin kuin ne ovat nyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom