Onko kasvatus kriisissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
No joo. Mitenkähän tähän nyt laittais. Itse olen ollut täysi persereikä nuorempana. (tarvittaessa vieläkin) Pöllin tavaroita olin tarkkiksella koko yläasteen, poltin, join, tappelin.... No nyt on järki kasvanu päähän jo vuosia sitten.

Olen myös ollut töissä päiväkodissa useita vuosia ja jo siinä iässä olevasta lapsesta voi sanoa, kenestä tulee olemaan suurta harmia, kouluelämään siirryttäessä.

Olen ollut myös mielisairaanhoitajana joitain aikoja. Siellä on sitten se nuorison toinen ääripää.

Itse vaikka olen keppostellut olen siitä myös rangaistukseni tavalla tai toisella kärsinyt. Useimmiten tenavana tuli vähän remmiä tahi muuta mukavaa.

Joku sanoisi tässä kohtaa, että voi reppanaa, kun on joutunut kärsimään tuollaista.. Olen kuitenkin itse varmasti tienannut jokaisen kerran vaikkapa tuplasti. Olen itse sitä mieltä kasvatuksesta, että auktoriteetteja pitäisi olla myös nykyisillä lapsilla. Ennen oli pihoissa talonmiehiä ym.. Niin kauan ne oli mukavia, kunnes särjit ikkunan tai jotain, niin vähintään pienet kuritukset sai.

Nykyään kun joku särkee jotain, useimmat ihmiset vain jatkavat matkaansa. Tai jos joku saa jonkun kiinni jostain tekosista ja vie vaikka kotia, niin siellä aletaankin haukkumaan tätä "kiinniottajaa". Omissa kersoissa kun ei ole koskaan mitään vikaa.

Annetaan vaan noiden pienten pirulaisten rellestää ja korjataan satoa kasvavana päihteiden ja huumeiden käyttönä, joista sitten seuraa väistämättä rötöstelyä.

Kylläpä vit*ttaa. Pelisääntöjen tulisi tulla jo kotoa ja tarpeeksi nuorena.

Oho! :eek: Kylläpä avauduin. :lol2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Herra 47 sanoi:
Ihan niinku armeijassa nykyään edes tarvis tehdä jotain.

Tomi sanoi:
"Kuria? Eihän nykyään intissä ole edes kuria! Meillä kun juostiin aamulenkkinä läntinen maanpuolustusalue ympäri 3 kertaa vastapäivään rottweilerit kintereillä. 1200-asteinen aamupuuro syötettiin painepesureilla suoraan mahalaukkuihin, jonka jälkeen suunnistettiin pelkkää karttapalloa ja mandariinia apuna käyttäen Uralin tuolta puolen 16 rastia. Reppuja? Ei meillä ollut reppuja! Me laitettiin marsseille armeijan peltikaapit suoraan henkseleillä selkään kiinni. Tupa-, kaappi- ja siisteystarkastus oli tietenkin 5 kilometrin välein. Huopavuoret kumppareissa? Luksusta. Silloin, kun MINÄ olin armeijassa, niin talvimarssit tehtiin suihkusandaaleilla, joista oli tietenkin kiinnikkeet leikattu pois. Poistumiskieltoa? Hitto, meillä jos teki jotain, niin sai huokaista helpotuksesta, jos sattui selviämään pelkällä tappamisella."

:jahas:

Mielenkiintoinen topikki. Ainakin tulevanan aineenopettajan näkökulmasta. :lol2:

Muuten, te jotka olette opettajia: Onko kehonrakennusharrastuksesta ollut teille hyötyä noin auktoriteettimielessä?

Välillä kun oli koulussa läksyt tekemättä ja opettaja haukkui patalaiskaksi jätkäksi,niin oikeassahan se opettaja oli.
Syy ei ollut siinä että vanhemmat oli eronneet,tai siinä ettei asuttu isossa omakotitalossa vaan rivarikaksiossa,syy oli se että satuin olemaan aika laiska oppilas.Viereisen pulpetin poika jätti tehtävät tekemättä koska oli luonteeltaan perin v*ttumainen ihminen(nykyään alkoholiongelma).
Näitä asioita tuntuu olevan nykyään vaikea käsittää/hyväksyä.

Jos vanhemmat ovat eläneet hieman karumman lapsuuden köyhemmissä olosuhteissa niin siltikään ei pidä ymmärtää sitä että he antavat huonon kasvatuksen eteenpäin.

Kasvatus on aina ollut kriisissä, ei siitä sen enempää. Koulumaailmasta muutamia havaintoja...

Jos nykyään edes vihjaat jotakuta laiskaksi, saatat joutua vaihtamaan työpaikkaa tai alaa.

Jo viittauskin siihen että joku ei jotain osaa johtaa hirveään ralliin kun opettaja "haukkuu".

Palautteen on aina oltava positiivista vaikka lapsi olisi laiska ja ilkeä paskiainen.

Hiljaisuutta ja työrauhaa saa vaatia mutta sitä ei saa. Keinoja ei ole jäljellä.

Opettajan kaikki ei-mieleiset käskyt kyseenalaistetaan. Kaikki oikeusasteet käydään tarvittaessa läpi, kavereista rehtorin kautta vanhempiin.

Jos lapsi ei opi, on syy opettajassa. Kaiken muun vihjaaminen (olettaen ettei lapsella ole todettua neurologista oppimishäiriötä) on suora solvaus lasta ja tämän vanhempia kohtaan.

En muuten ole enää alalla. En sitten loppujen lopuksi välittänyt tarpeeksi kestääkseni.

Kehosta, tästäkin vähästä, on ollut pelkkää haittaa. Keskivertovanhemmat kokevat minut pelottavaksi jo pelkän koulutuksen ja muun taustan vuoksi. Opin salaamaan kaikki "jännät" harrastukset, voimailun, kamppailun, suurimman osan eletystä elämästä. Edes monivuotiset kollegat eivät tienneet tatuoinneistani. Tavis ei kestä erilaisuutta, ja sitten on helppo syyttää sitä "pelottavaa" miesopettajaa kun Eelis-Ylermi kaiversi vitunkuvan pulpettiin. Ja näin siis nimenomaan Helsingissä, ei missään pikkukylässä.

Ringsidelle onnea valitsemallasi linjalla. Gonzo-opettajien ura ei tahdo muodostua pitkäksi, mutta jotenkin en usko sen sinua huolettavan.

edit: Muistan kun käyrä oli ylimmillään: yläasteen pojat alkoivat heitellä toisiaan lihapiirakoilla ruokalassa. Käskin koko sikaporukan ulos ja äkkiä. Yksikään perse ei nouse penkistä. Isoin kyrpä vinkuu että "meillä on oikeus ruokailuun koulussa". Ja sitä oikeutta muuten pojat hakivat kauan ja korkeilta tahoilta. Jo se että tuollaista paskaa edes tuli mieleen esittää kertoi että on aika katsella uutta urasuuntaa. Voin harkita alaa uudestaan sitten kun minulla on oikeus laittaa siat valitsemaan siivoamisen ja anteeksipyynnön tai koulusta erottamisen välillä. Saatana.

Tällaiseen olen törmännyt. Ajelen fillarilla jossain päin kaupunkia ja vastaan tulee porukka ala-/yläasteikäisiä nappuloita. No just siinä kohdalla joku niistä hyppää eteen ja rääkäisee kovaan ääneen (siis ei sano mitään vaan rääkäisee tyyliin "krääk"). Joskus on sitten ohjaustanko, kyynärpää tms. osunut tenavaan kun en ole ehtinyt väistämään ja siitähän tämä lauma on riehaantunut ja huudellut perään vittua yms. Tällaista on tapahtunut yllättävän usein, siis ehkä pari kertaa viikossa. Minua hieman ihmetyttää, että onko lapsilla pönttö aivan sekaisin vai mikä tällaisen käyttäytymisen aiheuttaa? En pysty ymmärtämään.

Niin. Kasvatuksesta. Minut on kasvatettu melko vapaasti. Tai oikeastaan yksinhuoltaja äitini on aina luottanut minuun niin paljon, että olen itse saanut päättää asioistani melko paljon. Minusta on kyllä tuntunut, että minun pitää käyttäytyä luottamuksen arvoisesti. Olenhan minäkin tyhmyyksiä tehnyt, mutta olen niistä myös itse kärsinytkin. Ehkä minusta on kasvanut äitini kasvatuksella kunnollinen ihminen vaikka opiskeluni ovat edelleenkin kesken ja tällä menolla valmistun ehkä joskus 2020. Ahkeruutta ei mutsi ole saanut minuun istutettua.

Yksi asia vielä. Onko oikein, että 14v lapsi viettää viikonloppuisin öitä jollain kaverilla ja dokaa salaa vanhemmiltaan? Minun mielestäni olisi parempi, että lapsi voisi viettää yönsä kotona vaikka tulisi kotiin kuinka huonossa kunnossa. Monet lapsethan valehtelevat vanhemmilleen ja lähtevät jollekin kaverille dokaamaan.

Sekavaa tekstiä? Ehkä joku saa jotain selvää.

itse kun pidän tuntia niin heti tunnin alkuun teen selväksi kuka määrää ja mistä. jos ei saa luokkaa kuriin niin koittakaapa reagtioita "LUOKKA YLÖÖS!". sijaisena kun olen ollut niin koittavat joka asiasta vääntää jotain jäynää. heti tunnin alussa pieni karjuminen jo ennakkoon niin on lusikallinen housussa sillä kovimmallakin viivakoodiviiksellä.

e. tuosta vastuuttomuudesta sen verran että näkyy myös hyvin sukupuolitautitilastoissa.. "kyllähän sen voi lääkkeillä hoitaa" jne. ei paljon testit teinejä kiinnosta.

Ren sanoi:
Yksi asia vielä. Onko oikein, että 14v lapsi viettää viikonloppuisin öitä jollain kaverilla ja dokaa salaa vanhemmiltaan? Minun mielestäni olisi parempi, että lapsi voisi viettää yönsä kotona vaikka tulisi kotiin kuinka huonossa kunnossa. Monet lapsethan valehtelevat vanhemmilleen ja lähtevät jollekin kaverille dokaamaan.

Sekavaa tekstiä? Ehkä joku saa jotain selvää.

Meillä kasvatus lähti siitä, että kotiin saa aina tulla. Vanhemmat rakastavat, ja ovat tukena ja turvana silloinkin, jos on tehnyt mokia. Äiti kertoi joskus, että eräs poika oli saanut kevarilla sakot, mutta ei uskaltanut mennä kotiin, joten hirtti itsensä.

Ja mielestäni tuo oli hyvä asia. Vaikka tiesi töpänneensä, niin uskalti mennä kotiin eikä karannut tai tehnyt jotain vielä tyhmempää. Kotona asiasta keskusteltiin ja minut itseni laitettiin miettimään sopivaa rangaistusta. Kuitenkin tiesin, että vanhempani välittävät minusta, ja vastuu pitää ottaa teoistaan. Eli tiesin, että en voi tehdä mitä vaan ja aina juosta kotiin turvaan.

nevahood sanoi:
itse kun pidän tuntia niin heti tunnin alkuun teen selväksi kuka määrää ja mistä. jos ei saa luokkaa kuriin niin koittakaapa reagtioita "LUOKKA YLÖÖS!". sijaisena kun olen ollut niin koittavat joka asiasta vääntää jotain jäynää. heti tunnin alussa pieni karjuminen jo ennakkoon niin on lusikallinen housussa sillä kovimmallakin viivakoodiviiksellä.

e. tuosta vastuuttomuudesta sen verran että näkyy myös hyvin sukupuolitautitilastoissa.. "kyllähän sen voi lääkkeillä hoitaa" jne. ei paljon testit teinejä kiinnosta.

Jep, auktoriteetti on hyvä ansaita heti käytöksellään. Vai viivakoodiviikset...
:) LOL

nevahood sanoi:

:lol2: Tutulta kuulostaa. Ensin karjutaan luokka valkoiseksi ja tuijotellaan silmiin sentin päästä. Sitten riisutaan ne untuvatakit ja pipot päältä vaikka väkisin. Sitten ollaan niin mukavaa opettajaa, kun saadaan huomio aikaiseksi. Armeijamaista kyllä joo, eikä ehkä niin suotavaa mutta kyllä se järjestys on luokkaan saatava.

Yksi parhaimmista oppilaiden reaktioista tapahtui sen jälkeen, kun ratsasin yleisen tupakkapaikan, nappasin 10 tyyppiä rehtorin puhutteluun muiden juostessa pitkin metsiä. Seuraavalla tunnilla nuoriso puhui koko tunnin keskenään, että onkohan se tupakointi sittenkään niin järkevää. Oli aika :) olo.

Dragon sanoi:
Yksi parhaimmista oppilaiden reaktioista tapahtui sen jälkeen, kun ratsasin yleisen tupakkapaikan, nappasin 10 tyyppiä rehtorin puhutteluun muiden juostessa pitkin metsiä. Seuraavalla tunnilla nuoriso puhui koko tunnin keskenään, että onkohan se tupakointi sittenkään niin järkevää. Oli aika :) olo.

Well done!

Nyky ajan kersat eivät kovin auktoriteettejä kunnioita ja vallitsee "hällä väliä" asenne. Täytyy tunnustaa ,että itse olin hieman samanlainen. Täytyy myös todeta se ,että vanhempani olivat enemmän tai vähemmän alkkiksia ja onneksi pääsin muuttamaan kotoa pois hyvissä ajoissa.

Kyllähän nämä 28,7 vuotiaana lapsensa tehneet aikuiset ihmiset kohdistavat suunniteltuun lapseensa kohtuuttomasti vaatimuksia ja menestymisen paineita, joka ei tietenkään ole hyvä juttu. jokaisen lapsen tulisi itse määritellä oma elämänsä mutta vanhemmilla on kuitenkin se suurin vaikutus lapsen elämään, joka heijastuu koko loppuelämä ajan. Joku edellä mainitsi 14 vee tytön joka oli todella paha ja poltteli toisten hiuksia jne. tuskimpa tämäkään tyttö on ihan noin ilman vaikutteita (vanhemmat) kaltaisekseen tullut. Jos lapsi saa kotoa huonot perustukset on sitä vaikea lähteä jälkeenpäin korjaamaan.

Ps. Joka lastaan vihaa se vitsaa säästää.

Omskakas sanoi:
Muuten, te jotka olette opettajia: Onko kehonrakennusharrastuksesta ollut teille hyötyä noin auktoriteettimielessä?

On, monessakin mielessä (vaikken nyt mikään kehonrakentajan prototyyppi olekaan). Ensinnäkin oppilaiden mielestä on todella hienoa, jo se, että treenaa salilla. Ja erityisen hienoa se, jos kilpailee ja vielä pärjääkin. Ja nää ravinto ja treeni-tietämykset on ihan :worship: -tavaraa.

Ja plussana se, että oppilaat oikeasti kuvittelee, että olen ihan sairaan vahva, vaikken ole juurikaan joutunut vääntöihin, missä näitä "voimia" olis koeteltu. Ja erityistä plussaa tulee siitä, jos kotoa löytyy "kauhee kaappi".. eli juu, vois sanoa, että pelkkää hyötyä on ollut.

nevahood: Itsellä äänen korotus on lähestulkoon se viimeinen keino. Se todellinen viimeinen on meidän koulussa eristys(=putka). Viime lukuvuotena huusin tasan kaksi kertaa, ja molemmat mielestäni aiheesta. Toisella kertaa moottoritiellä meinattiin mennä ojaan "jähinän" takia, ja toisella kertaa yksi priimusmoottori yritti sytyttää nurmikon tuleen :rolleyes:

Sumppari sanoi:
Eihän sitä "aitoa" vapaata kasvatusta ole harrastettu 70 luvun hippivuosien jälkeen.

Aivan. Nyt aidon vapaankasvatuksen saaneet ihmiset ovat vanhempia, eivätkä he osaa lapsiaan kasvattaa. Ainakin osa. Omani eivät onneksi ole.

esim. mun kummitäti on opettaja, eikä hän koskaan huuda. Mutta hän on verbaalisesti niin julmetun lahjakas, että huutoa ei tarvita.

Kuulin tosta vapaastakasvatuksesta aika hyvän jutun.

Bussissa oli joku nainen n.5v. kersansa kanssa. Kersa nyppi ja repi edessäolevan mummon hiuksia vähän väliä. Mummo usempaan kertaan mulkaisia ja sanoi, että voisitkos sanoo tolle pojalles, että lopettaa. Nainen vaan tokas, että meidän pojalla on vapaa kasvatus ja nyppiminen jatkui. Mummo poistui bussista ja sitä seuraavalla pysäkillä takapenkiltä nousi joku 15-16 likka. Hän sitte pokkana sylkäs kunnon klimpin naisen naamaan ja sanoin "mullakin on vapaakasvatus" ja poistui.

vilma-liina sanoi:
On, monessakin mielessä (vaikken nyt mikään kehonrakentajan prototyyppi olekaan). Ensinnäkin oppilaiden mielestä on todella hienoa, jo se, että treenaa salilla. Ja erityisen hienoa se, jos kilpailee ja vielä pärjääkin. Ja nää ravinto ja treeni-tietämykset on ihan :worship: -tavaraa.

Huippua! :thumbs:

Nyt vain pitäisi itsekin saada sen verran massaa ja voimaa, että se riittäisi vakuuttamaan päätä pidemmät testosteronihöyryissään kulkevat ysiluokkailaiset. :nolo: Mutta onhan tässä vielä parisen vuotta aikaa... :D

Tää tarina perustuu tositapahtumii, ehkä vähän :offtopic: mutta antaa mennä. Oli tyttö ja poika. Poika meni kylään tytön luo, ilma et tytön mutsi ties asiasta. Tytön mutsi tuliki kotiin yht'äkkiä ja huomasi pojan olevan kylässä. No sitte tän tytön äitee alko huutaa aivan jumalattomasti, ja soitti isseen paikalle (olivat siis eronneet). Ensiks tytöltä otettii puhelin pois, kotiarestia 2kk. Sitten sanottii että tyttö ja poika ei saa tavata toisiansa enää koskaa, eikä olla missään tekemisissä. Sitä vaan, että vaikka ite lapsi/teini oonki, niin ei tuollainekaa liikakuri kovin hyvästä oo. Toki pitää kuria olla, mutta ei liikaa. Jos on hirveet rangaistukset jokasesta asiasta, pienimmästäki, ni sehä nostattaa sitä uhmaamista ja kaikkea pitää tehä salaa. Ja sitte ku tekee salaa ni joskus sitä vaa antaa mennä oikee kunnolla. Vai mitä mieltä muut on?

Meillä on erittäin hyvä opettaja koulussa, noin 50 kymppinen "bodari" jolla auktoriteettia on vaikka muille jakaa.
verbaalisesti ihan huipputasoa ja todella hauska ja rento saa jopa äidinkielen kuulostamaan mielenkiintoiselta, Tämän herran tunnilla ei kukaan täysjärkinen uskaltanut meluta.
En ole tainnut kyseisen opettajan koskaan huutavan mutta eipä ole koskaan tullut mitään ongelmia hänen kanssaan. Jopa silloin niin suuret 9 kunniottivat häntä.
En kertaakaan ole kenenkään nähnyt hänelle ryppyiltävän, Kukaan ei ole edes puhunut pahaa tästä opettajasta kaikki pitivät hänestä paitsi muutama kusipää joilla ei ollut kanttia sanoa sitä ääneen.
Tämä kyseinen tyyppi opettaa vielä ja propsit hänelle.

Itsellä molemmat vanhemmat tulevat farmari perheistä elikkä V*TUN kovaa työtä ja kuri vähintäänkin riittävää, muutaman kerran olen sanonut jotain mutta aina on sovittu.
He ovat todella ymmärtäväisiä oikeista asioista kuten lisäravinteista jne (faija entinen "bodari")
ja rahasta ja niin edes päin. Mutta auta armias jos menen jonkun volvon hajoittamaan tai olemaan epäkohtelias jollekkin joka ei sitä ole ansainnut.
Omille lapsilleni aijon aivan samanlaisen kasvatuksen antaa.
Kertaakaan en ole elämässäni menettänyt malttiani ja tästä kiitos opettajilleni ja vanhemmilleni, heidän ansioista jopa minäkin elämässäni pärjään hyvin.
Jos joku itsensä tuntee niin 100% tuki ja propsit sinneppäin!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom