Onko kasvatus kriisissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu

Rinkku

epäihminen, antihomo
Ikä
52
Tähän threadiin mielipiteitä ja anekdootteja järkyttävistä vanhemmista ja hirviömäisistä lapsista. Alustan kertomalla pari mainioita anekdoottia koulumaailmasta:

1. Seiskaluokkalainen nakkaa kesken matikantunnin ilotulitteen ikkunasta. Isälle soitetaan.

Isä: "Miten on mahdollista,että siellä tunnilla on ollut joku ilotulite, hä? No, oliko siitä nyt sitten jotakin vaaraa muka jollekin???"

2. Kasiluokkalaisen ruotsinkokeeseen kirjoitetaan kotiin viesti "pöliset liikaa tunnilla". Äiti lähettää opettajalle mailia:

Äiti mailissa "Kyllä minua kovasti ihmetyttää tällainen viesti tässä Akun kokeessa. Onko ne tunnit ollut hyvin strukturoitua ja millainen siellä on se vuorovaikutus? Aika moni asia vaikuttaa siihen, että onko lapsella turvallinen olo."

3. Kasiluokkalainen tekee atk-tunnilla tehtävän. Hän kopioi siihen Saddamin naaman ja kirjoittaa alapuolelle: "Pillukatu 6". Äidille soitetaan:

Äiti: "Tää on kyllä mun mielestä tosi hienosti tehty tää. En mä olisi tällasta osannut tehdä...olisihan tossa osoitteen kohdalla voinut ehkä jotakin muuta olla".

4. Limumaatti vie kasiluokkalaisen 20 senttisen. No eikun mono pahalle tomaatille ja paskaksi. Ja taas mennään puhelinkoppiin:

Äiti: "Minkä takia teillä on sellasia automaatteja siellä koulussa???"

Eikös tämä mene niin, että koko ajan painotetaan VALINNANVAPAUDEN lisäämistä (esim. kurssimuotoisuudella ja luokattomuudella), mutta niistä valinnoista ei sitten ollakaan VASTUUSSA. Nyky koulussahan EI jää kukaan luokalle. Kaupungilla kun kävelee niin jatkuvasti näkee, miten joku pentu vie vanhempiansa kuin litran mittaan ja vanhemmat antaa sen tapahtua, ettei isän pieni prinssi/prinsessa vaan olisi PETTYNYT!

Ja vielä: yksi seikka mikä on pistänyt silmään on se, että nuoret vanhemmat ottaa vauvansa mukaan bileisiin. Onpa joo vitun järkevää. Siinä sitä sitten esitellään ku jotain vitun barbinukkea.

Mä olin koulussa 80 luvulla ja silloin vanhemmat pyysi opettajalta ANTEEKSI, jos niitten pentu siellä haistatteli vittuja. Nyt se lause on "miksi koulu ei tehnyt mitään?"

Miten tää meni tällaiseksi???

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ringside sanoi:
Miten tää meni tällaiseksi???

Se on se vitun vapaa kasvatus. Nyt se sitten kantaa hedelmää.

Kun minusta tulee isä, niin en tosiaan aio nataa lapsen hyppiä silmille. En kotona enkä koulussa. Ja yksi asia minkä ehdottomasti opetan on: Vastuu pitää ottaa omista teoistaan!

Mikään ei ärsytä mua niin, kuin aikuiset ihmiset, jotka eivät ota vastuuta teoistaan. Muutamaan olen törmännyt, ja pistää niin kovaa vihaksi.

Onneksi mut raahattiin kakarana naapuriin pyytämään anteeksi ja kysymään, että pitääkö mun korvata jotain, kun hajotin muovisen hiekkalapion. Kiitos siitä, porukat.

Omia havaintoja

Jotkut vanhemmat tuntuvat pelkäävän lapsiaan.

Jotkut opettajat tuntuvat pelkäävän oppilaitaan.

Joitakin vanhempia ei tunnu kiinnostavan, vaan olettavat että koulussa hoidetaan yleissivityksen opettaminen.

Lasten/nuorten kanssa ei tehdä välttämättä mitään. Isi ja äiti katsovat telkkaa ja lapset/nuoriso pelaa XBOXilla.

Vältetään kaikenlaisia konflikteja viimeiseen saakka. Yleensä vanhemmat/opettaja joutuu taipumaan. Seuraus: Lisää yleistä perseilyä.

Nyky(nuorison)asenne: "Ei millään oo oikein mitään väliä", "En mä tolla tiedolla mitään tee", "Emmää jaksa".

Nuoriso on hyvin tietoisia oikeuksistaan ja koskemattomuudestaan. "Ei se mitään meille mahda."

metalman sanoi:
:offtopic: mun mielestä on outoa että 31-vuotiaalla miehellä on tollanen sigu?

Sehän on vitsi, jos et itse sitä muka tiennyt.

Ukemi on kaatumistekniikka, sillä ei voi siis iskeä vastustajaan.

Tämä on juuri sitä, että lapsi ei ota itse vastuuta mistään. Siitä se uusavuttomuuskin alkaa aikaa myöten kumpuilemaan. Sitä sitten ihmetellään omassa kämpässä, että mites nämä nauhat taas sidottiinkaan, tai piru, mites perunat kuritaankaan.

Ja ainankin omalla luokalla on huomannut todella hyvin, että jotkut ei edes ota koulua vakavasti, todella monet vetelevät ala-arvoisia arvosanoja, ja siihen vanhemmat silittävät lapsen päätä ja sanovat "ensi kerran paremmin".

Uskoisin muuten, että se "vanhempien vieminen" on suora seuraus siitä, että elintaso nousee. Vanhemmat ovat jo tottuneet niukempaan budjettiin, ja silloin on niin hyvä lelliä meidän pikku prinsessaa(joka sattuu olemaan 80kg jokinorsu).

KäveleväRuumis sanoi:
ja silloin on niin hyvä lelliä meidän pikku prinsessaa(joka sattuu olemaan 80kg jokinorsu).

Repesin pitkästä aikaa oikein kunnolla; kiitti siitä!

Toi on muuten ihan totta: mun 14v tytöissä on häkellyttävän paljon plösöjä. Karkkiautomaatteja vitusti lisää kouluihin.

tässä pari keskustelua mun ja mun (erityis)oppilaiden välillä:

- Miksi sä annat niin vähän läksyä?
- Mulla on kuule parempaakin tekemistä kun miettiä, että onko teidän läksyt tehty.

- tiettekö mikä on teidän ja mun ero?
- No mikä
- Kun te ootte täällä niin te saatte läksyjä, kun mä oon täällä mä saan rahaa.

- Mitä hyötyä on ruotsista
- Ei siitä mitään hyötyä olekaan - ruåtsissa pärjää englannilla. sitäpaitsi vaikka sä osaisitkin ruåtsia, niin ei ne sun ääntämistä kuitenkaan ymmärtäisi. Ja aloitetaanhan ne ruåtsin sanakokeet!!!

- paljon sä nostat penkiltä?
- 90 kiloo
- et varmana nosta - sä oot tosi pieni!

- Minkä ikäsenä miehiltä laskeutuu kivekset? (15 vee mimmin kyssä)

- Mitä mun pitäis tehdä, kun mun kundi limaili yksissä bileissä yhden toisen kaa? (ja taas 15 vee mimmi)

Ja loppuun kysymys, joka nauratti mun ysiluokkalaisia jätkiä koko vuoden:

- Kumman ottaisitte mieluummin: jennifer lopezin vai sähköshokkeja kiveksiin?

Osittain kyllä.

Tuohon ylempänä kuvailtuun kehitykseen on varmaan useitakin syitä.

1. Vanhemmat joille ei ole opetettu vastuun ottamista eivät osaa opettaa sitä lapsilleenkaan. Eli vapaa kasvatus kostautuu.

2. Vanhemmat eivät ehdi kasvattaa lapsiaan, raha ja ura ovat liian tärkeitä.

3. Lapsen pettymyksestä on tullut jotenkin tabu. Vanhemmat eivät uskalla sanoa lapsilleen "ei" kun lapsi voi saada siitä vaikka traumoja.

4. Tämä aika korostaa rajatonta yksilönvapautta, mutta samalla yksilö ei ole vastuussa mistään (koska ihmistä ei saa turhaan syyllistää). Tupakoitsijan syöpä on tupakkatehtaan syytä, lihavuus pikaruokapaikkojen jne...

Onneksi opettajan irtisanomissuoja on erittäin hyvä. Pitää tehdä oikea virkavirhe, että saisi potkut. Huonokäytöksisen oppilaan kuriin laittaminen asetusten mukaan ei ole virhe, vaikka vanhemmat miten soittelisivat rehtorille ja koulutoimeen.

Onhan tämä todella ikävää seurata mihin maailma menee kun mitään ei sanota, tehdä tai ei anneta edes rangaistusta. Silitetään vain päätä ja todetaan ettei se tienny mitä se teki. Ja eikun avohoitoon ja oravanpyörä on valmis. Vierestä olen seurannut kun kaverilla on ongelmia päänsä kanssa ja hoitoon ei pääse. Sen pitää varmaan tappaa itsensä ennenku kukaan ottaa sitä vakavasti. Viimeksi kun se meni pyytään apua kun teki mieli viiltää itseään, ni kommentti oli että mene kävelylle, raitis ilma tekee hyvää.
Turha tosiaan lapsia on syyttää. Kotoa ja aikuisista se lähtee. :(

Ja sitten kun ne idiootti-vanhempien huonosti kasvattamat teinitorpedot alkavat kaikenlisäksi lisääntymään about 14-vuotiaina, eivätkä osaa tietenkään kasvattaa omia lapsiaankaan niin eipä ole ihme ettei nykyään (saati sitten muutaman vuoden kuluttua) osaa lapset käyttäytyä senkään vertaa kuin aikaisemmin. :curs:

Ainahan häiriköitä on ollut, mutta kyllä tuo vapaakasvatus -pelleily ja lapsien hankkiminen liian nuorena menee nykyään ihan liiallisuuksiin.

Ja tiedoksi niille jotka vetivät ylläolevasta herneen palkoineen nenään: tottakai minunkin mielestäni niitäkin teinivanhempia löytyy jotka osaavat ihan oikeasti kasvattaa lapsensa.

Siskoni on juuri menossa rippikouluun ja ennen sitä pidettiin tiedotustilaisuus vanhemmille. Tilaisuudessa yhden lapsen äiti kysyi että saako poika ottaa mukaan oman tietokoneen ja pelejä! :confused: Kyseessä on rippikoulu jossa käydään laskettelemassa, joten luulisi että edes viikon selviäisi ilman saatanan :curs: konetta.

Jotta tämä ei menisi pelkästään opettajien keskinäiseksi hymistelyksi, niin laitan pari sanaa tähän, vaikka äsken tuossa Nitskulle vannoin etten varmasti vastaa tähän ;)
Työssäni paikassa, johon tulevat syystä tai toisesta huonosti voivat ja oireilevat lapset ja perheet, olen törmännyt lähinnä kahdenlaisiin aikuisiin:

1) syrjäytymisvaarassa oleviin, joiden elämää on jo omasta lapsuudesta saakka kuormittaneet erilaiset kasautuvat ongelmat, joista esimerkkeinä alkoholismi, väkivalta, välinpitämättömyys, köyhyys jne. Paha on siis kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu, senhän kaikki tietävät. Nämä ovat niitä vanhempia, joiden lapsista näkee jo muutaman vuoden ikäisenä, että varhainen vuorovaikutus on jäänyt varsin vaillinaiseksi, ja oireilu on sen mukaista. Parhaassa tapauksessa koko perhe sitoutuu asianmukaiseen hoitoon, koulu ja sosiaalitoimi avustavat massiivisin toimenpitein ja lapsista kasvaa ehkä aikuisia, jotka tiedostavat, mikä heidän lapsuudessaan meni pieleen, eivätkä toista sitä omien lapsiensa kohdalla. Huonoimmassa tapauksessa... no, senhän kaikki jo tietävät.

2) "hyväosaisiin", jotka tekevät lapset säädetysti opintojen päätyttyä 28,7 vuoden iässä haluten antaa näille hyvän ja turvallisen lapsuuden. Paha vain, että omassa neuroottisessa halussaan nämä vanhemmat ovat usein ihan pihalla siitä, mitä se lapsi itse asiassa vanhemmalta odottaa. Vanhemman odotukset lapsen suhteen sen sijaan ovat korkealla: pitää pärjätä, tulla toimeen, kasvaa itsenäiseksi mutta sosiaaliseksi ja tuottaa vanhemmilleen iloa ja onnen hetkiä. Omia neuroosejaan nämä vanhemmat hoitavat terapiassa, ja samaa lääkettä yritetään hommata lapselle, kun tämä alkaa oireilla, yleensä selittämättömillä peloilla, ahdistuksella ja "masennuksella". Lisäksi lapsi vaatii itseltään kohtuuttomia eikä hyväksy epäonnistumisia (miksiköhän?!). Vanhemman vaatimus on yleensä: hoitakaa tuo minun lapseni kuntoon, että se taas tuottaisi sitä iloa meille. Vanhemmista on käsittämätöntä, että vaikka he ovat antaneet lapselle kaikkensa, tämä voikin yhtäkkiä huonosti.
!Huom! Yllättävän usein nämä vanhemmat ovat ammatiltaan opettajia, varhaiskasvattajia tai psykologeja... (mitähän meidän perheen opettaja-psykologi-vanhempien lapsista tulee, heh)
Tämän vanhemmuustyypin alakategoria on sellaiset vanhemmat, jotka eivät usko että heidän lapsensa voi huonosti, joten esimerkiksi opettajan viestit kuitataan väheksynnällä tai tyrmistyneellä loukkaantumisella.

tarkemo sanoi:
Sehän on vitsi, jos et itse sitä muka tiennyt.

Ukemi on kaatumistekniikka, sillä ei voi siis iskeä vastustajaan.
Ymmärsin toki vitsin :) Mutta tota noitumista en :( Mut nyt riittää offtopikki, VITTU!

armand sanoi:
Siskoni on juuri menossa rippikouluun ja ennen sitä pidettiin tiedotustilaisuus vanhemmille. Tilaisuudessa yhden lapsen äiti kysyi että saako poika ottaa mukaan oman tietokoneen ja pelejä! :confused: Kyseessä on rippikoulu jossa käydään laskettelemassa, joten luulisi että edes viikon selviäisi ilman saatanan :curs: konetta.

Juuri näin! Eikös se tietokone ole juuri suurin syy nykynuorten kunnon heikkenemiseen. Istutaan koneen ääressä päivät pitkät ja sit porataan kun ei intissä jakseta tehdä mitään ja pää ei kestä. Ihan niinku armeijassa nykyään edes tarvis tehdä jotain.

Nate sanoi:
Jotta tämä ei menisi pelkästään opettajien keskinäiseksi hymistelyksi... ...Vanhemmista on käsittämätöntä, että vaikka he ovat antaneet lapselle kaikkensa, tämä voikin yhtäkkiä huonosti.
!Huom! Yllättävän usein nämä vanhemmat ovat ammatiltaan opettajia, varhaiskasvattajia tai psykologeja... (mitähän meidän perheen opettaja-psykologi-vanhempien lapsista tulee, heh)

...juu, näin koulukodin koulun erityisopena en jaksa tän enempiä hymistellä... huvitti lukea tuota Naten tekstiä siinä mielessä, kun itse oon tässä miettiny vanhaa sananlaskua, "suutarin lapsella ei ole kenkiä"... saas nähdä mitä meidän pojasta sitten isompana tulee :D

Minusta tuijotetaan vain oireita niin kauan kuin puhutaan nykyajan huonosti käyttäytyvistä lapsista/nuorista. Sairaus on meissä kasvattajissa.

Varmasti ainakin suurella osalla meistäkin on vielä mielessä hurja nuoruus (ja itse asiassa osa täälläkin elää sitä vielä). Ja niin pitää ollakin; nuorena pitää maistaa maailmaa ja opetella elämää ja silloin välillä roiskuu. Ja tällöin tarvitaan niitä vastuullisia vanhempia ja kasvattajia - Ei esim. niitä "urahirmu-elämäonlaiffii-kaikkimullemyös-kesämökki-talvetlapissa-kesätgolfaamassa-bemarihuollossa-päivällinenodottaasuajääkaapissalaitasemikroonkuntulet-nähdäänviikonpäästä-vanhempia".

Turha odottaa kunnioitusta nuorisolta vanhempia kohtaan jos vanhemmat eivät ole kunnioituksen arvoisia.

Joo

Luojan kiitos että minäkin olen saanut sellaisen kasvatuksen tai ainakin mallin että omista teoista pitää ottaa vastuu.
Sitten tietenkin en ole saanut kaikkea mitä olen halunnut ja jos olen saanut niin joutunut tekemään jotain kotitöitä ym. sen eteen että olen saanut jotain....eikä kysymys ole ollut ikinä siitä ettäkö heillä ei olisi ollut varaa ostaa minulle mitään(siis vanhemmilla).

Ja vielä erityis kiitos ala-asteen opettajalle(jille) siitä että tuli vähän karttakeppiä sormille sekä nurkassa seisomista

Nitsku sanoi:
1. Vanhemmat joille ei ole opetettu vastuun ottamista eivät osaa opettaa sitä lapsilleenkaan. Eli vapaa kasvatus kostautuu.

Mulla on serkku, joka totesi näin: "Sain vapaan kasvatuksen, enkä ikinä aio tehdä mitään niin kamalaa omille lapsilleni." Onneksi näinkin välillä :)

Natelle:

Nyt olen hetken vakavissani:

Kouluni on todellakin keskellä pahinta ökyrikasta kermaperselähiötä. Korostettakoon nyt kaikille, että selkeä enemmistö nuorista on ihan tavallisia ja todella mukavia. Aikaisemmin tein duunia lastensuojelussa. Kokemusta on siis sekä kohdasta A) Ja kohdasta B)

Mun mielestä selkein näitä huostaanotettuja lapsia ja näitä hyväosaisten lapsia yhdistävä tekijä on narsistinen persoonallisuushäiriö (ei tietenkään kaikilla, mutta niillä, jotka voivat huonosti). Molemmissa on näitä piirteitä:

- oraalista mielihyvää pitää saada aina ja kaikkialla
- mä saan kyllä lyödä, mutta SÄ ET SAA KÄYDÄ KÄSIKSI!
- vika ei ole koskaan itsessä.
- se opettaja/hoitsu ei pidä musta, siksi mä häiritsen (selkeää narsismia, kykenemättömyys tajuta, että oma käytös heijastuu muista ihmisistä)
- laiskuus
- ylimielisyys
- grandiositeetti
- ei impulssikontrollia
- ei häpen tunnetta (tää on tärkeä!)

Nyt voidaan kysyä, että miten sekä puute että vauraus voi tuottaa samanlaista persoonallisuuden piirrettä ja freudilaista symboliikkaa? Lastensuojelun ongelma on siinä, että lapsi otetaan valtavasta niukkuudesta täydelliseen hotellielämään. Mitään ei tarvi tehdä leipänsä eteen - makaat sohvalla, katot videoita ja vedät sipsejä. Toisaalta siinä hotellissa vertaisryhmä on kaikki sekaisin. Mä joskus ajattelin, että vaikka se kersa tulisi sinne miten terveenä, niin viimeistään ne muut lapset sekoittaa sen pään. Joukossa tyhmyys tiivistyy. Koska lastenkodit ei ole suljettuja laitoksia, niin siellä ne sitten tytöt hengas asemalla somalien ja mustalaisten kanssa. Pojat veti siinä sadan metrin päässä kaltsilla keskenään bisseä. Ja henkilökunta vaihtuu koko ajan, kun on kolmivuorotyö.

Vankkumattomaksi mielipiteeksi mulle muodostu, että kersat otetaan Suomessa huostaan aivan liian myöhään. En tiedä, mikä on huostaanotettujen lasten ennuste. Jos sä olet psykologi, niin etihän sellainen tutkimus jostakin ja kerro mulle. Yhtä vakuuttunut olen siitä, että kaikki lastenkodit pitäisi olla jossain maaseudun rauhassa, ja niiden pitäisi olla pieniä paikkoja.

Ja siitä vastuusta vielä: Siinä lastenkodissa oli yksi pahasti paha 14 vee mimmi. Meni ja hakkasi vuotta nuoremman tytön sairaalaan. Poliisit haki kuulusteluun ja tyttöä nauratti. Se hakattu kun pääsi sairaalasta, niin se etti sen heti käsiinsä, poltti letin stendarilla ja hakkasi uudestaan. Että tällasia. Tiesi tasan tarkkaan, että on alle sen viidentoista. Hyvänä kysymyksenä onkin: Missä menee se raja, jossa ankean taustan tuottama oirehdinta muuttuu julmaksi persoonallisuudeksi? Loppuun vielä semmoinen huomio, että kusipäisillä vanhemmilla on yllättävän usein kusipäisiä lapsia (onko syy siis geenien vai kasvatuksen?) ja joskus geenit/ympäristö menee silleen, että se kersa selviää vaikka se olis millasesta taustasta.

Loppuun vielä kevennys: "Koirat ja lapset pitää kasvattaa ihan samalla tavalla: paljon liikuntaa, tervellistä ruokaa. Selkeät säänöt, selkeä hierarkia. Paljon pusuja ja haleja, eikä anneta niiden olla yksin tuhottoman pitkiä aikoja."

Vähän :offtopic: mutta kerronpa kuitenkin.

Eli olen 9. luokalla ja viime tiistaina oli matikan tunti menossa, kun opettaja kertoi yhdelle oppilaalle (jota kutsutaan Ankaksi :lol2:. Tää kaveri on aika iso ja äkkipikane), että tää unohti käydä hammaslääkärissä ja joutuu maksamaan 29euron laskun siitä. Ankkaa taisi vähän alkaa harmittamaan se lasku mut lupas maksaa sen tietty. Sitte Ankka soitti kännykällä ilmeisesti kotiin kertoakseen tästä ja kesken puhelun opettaja käski sulkemaan puhelimen, kun tunnilla ei saa olla kännykkä päällä (ihan oikein teki mun mielestä se ope). Ankka ei ollut huomaavinaankaan ja jatkoi puhumista. Seuraavaksi tää matikan ope alkoi kiskomaan sitä kännykkää pois ja Ankka senkun piti luurista kii. Sitten opettaja sanoi kovalla äänellä "On se nyt kumma ku ei jätkä tajua!!" ja repäs kännykän pois Ankalta. Ankka, n. 186cm/n. 90kg, nousi ylös tuolista ja huusi paljon pienemmälle opettajalle (n. 175cm/n. 70kg) "ÄLÄ JUMALAUTA SAAAAATANA!!" ja nosti nyrkin ilmaa ja opettaja pisti kädet naaman eteen ja sanoi "Älä lyö! Älä lyö.". Oli aika erikoinen ja jopa vähän "pelottava" tilanne mun mielestä. Perseestä tommone ku opettajat meinaa saada turpaan oppilailtaan. Onko kukaan kokenu mitään vastaavaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom