Ongelmasyöjien mitä söit tänään/eilen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mgw
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Kyllä vaan, täälläkin on revennyt ruokavalio ihan totaalisesti käsistä kisojen jälkeen. Vaikkei edes oikein hirveesti tee mieli, niin silti tulee syötyy ihan koko ajan jotai mässyä... ja mäkin oon yrittänyt ne ruokailut pitää säännöllisenä ja siisitinä mutta sitten ne ruokailujen välit tulee vedettyä ihan tajuttomasti kaikkee... :eek: En olis uskonut että ikinä söisin näin. Nyt on vielä ollut lomaviikko ja ei mitään muuta kyllä oikeesti oo tullut tehtyä kun syötyä :down: Oon mä kyllä salilla käynyt ja vähän tehny aerobistakin mutta eipä se nyt tuohon mässyttelyyn "oikeuta". Ääh... No, mielen heikkoutta kai se vaan on. Että pääjumppaa nyt vaan :whip: vaikka olo onkin melko epätoivoinen...

Kyllä vaan, täälläkin on revennyt ruokavalio ihan totaalisesti käsistä kisojen jälkeen. Vaikkei edes oikein hirveesti tee mieli, niin silti tulee syötyy ihan koko ajan jotai mässyä... ja mäkin oon yrittänyt ne ruokailut pitää säännöllisenä ja siisitinä mutta sitten ne ruokailujen välit tulee vedettyä ihan tajuttomasti kaikkee... :eek: En olis uskonut että ikinä söisin näin. Nyt on vielä ollut lomaviikko ja ei mitään muuta kyllä oikeesti oo tullut tehtyä kun syötyä :down: Oon mä kyllä salilla käynyt ja vähän tehny aerobistakin mutta eipä se nyt tuohon mässyttelyyn "oikeuta". Ääh... No, mielen heikkoutta kai se vaan on. Että pääjumppaa nyt vaan :whip: vaikka olo onkin melko epätoivoinen...

No kato se on selvää puutostilaa selvästi dietin jälkeen :rolleyes: Mulla ainakin puutostila kohdistuu jäätelöön ja suklaaseen :dance:
Kyllä sitä taas ehtii kiristelee, ite yritän ens viikolla siistiä niin etä söis suurinpiirtein tityn kalorimäärän päiväs ja kerran viikos sallois herkuttelun :whip:

Sama täällä. Jospa se tästä :rolleyes: tuo meikäläisen suklaa-addiktio näyttää vaan olevan aivan omaa luokkaansa :jahas: mutta kylläpä muuten kulkee treenikin aika lailla eri tavalla kun dieetillä (tää ei nyt varmaan johdu suklaasta :lol2: vaan siitä kun saa syödä RUOKAA vähän erilailla ku dieetillä) ja uni maistuu vähän turhankin hyvästi...

Kyllä, joka ikinen kerta kisojen jälkeen sama juttu, kuten myös nyt. Tässä pari viikkoa mennyt sellaisia määriä mässyä, että ois Hanna Partanen ihmeissään. Mutta enää se ei tullut ylllätyksenä, joten siitä en ota samanlaista paniikkia kuin esim. eka kisan jälkeen. Talvella saa hyvin "leveän alaselän takaa" piiloon hupparin ja toppatakin alle. Ja onhan kunnon voimamaha tukeva kyykätessä! jahka kroppa alkaa ottaa treeniä vastaan jossain vaiheessa.

Eilen kaksi askia sisuja, kuppi kahvia maidolla sekä hernaria purkki. Tänään tähän mennessä kuppi kahvia maidolla. Huh, ei vaan saa syötyä :( (tapaturman vuoksi kuukausi keittolinjalla-ei nappaa...) Oon varmaan vainoharhanen, mutta tuntuu että lihakset on kutistunu tässä parin viikon aikana kun ei oo päässy treenaamaan :D siis että ihan allit ois muodostunu, tiiän ettei oo mahollista, mutta kun vaan tuntuu ihan lahnalta olo kun ei mitään voi tehdä..
Vielä 2 viikkoa tekemättömyyttä tiedossa, JES :( :(

Eilen kaksi askia sisuja, kuppi kahvia maidolla sekä hernaria purkki.

No siis noilla syömisillä sun lihakset kutistuu AIVAN VARMASTI voi tsiisus. vaikka oot keittolinjalla, niin koita nyt kuitenkin syödä kunnolla jos haluat pitää lihakses

Mua ahdistaa. En tiedä onko suhteellisuudentaju taas mennyt, mutta kun yritän syödä tarpeeksi ja ravitsevasti, kaikki kääntyy päinvastasesti. Tänään mennyt näin:

Aamupala:
- 0.5 dl kaurahiutaleita
- 1 dl maitorahkaa
- sokeritonta suklaasiirappia

Lounas:
- 1 dl hunajamarinoituja broilersuikaleita + sokeritonta ketsuppia
- 0.5 dl 3% fetaa
- kasviksia ja salaattia

Välipala:
- 3 dl kb-keittoa + Visiblin-kuiturakeita

Päivällinen:
- 1 dl hunajamarinoituja broilerinsuikaleita
- kasviksia ja paistettua sipulia
- 2 rkl lanttulaatikkoa

Iltapala:
- 0.5 dl raejuustoa
- 1dl maitorahkaa
- 2 rkl sokeritonta siirappia
- pari rkl jogurttia

Mitämitämitä. Tajuan, että vähän, mutta miksi ähky?!

Mitämitämitä. Tajuan, että vähän, mutta miksi ähky?!

Tuohon näläntunteeseenhan ei todella ole luottamista silloin, kun takana on häiriösyömistä ja on totuttanut itsensä olemattomiin ruokamääriin. Muutama kuukausikaan reilumpaa syömistä ei välttämättä muuta tilannetta oleellisesti: kun jostain syystä palaa kituutusruokavaliolle, elimistö lyö äkkiä liinat kiinni ja viestittää valheellisesti, että riittää jo. Noissa tilanteissa on apua siitä, että tietää tarvitsevansa enemmän ruokaa ja uskaltaa vain elää sen määrän, ei tuntemusten, mukaan. Näläntunnetta voi alkaa kuunnella sitten, kun tietää, että aineenvaihdunta on vauhdissa.

Jotenkin tuttuja ilmiöitä tuossa: vaikeus syödä kunnolla normaalia ruokaa ja ennen kaikkea pelko siitä, että tulee täyteen, kylläisyyden tunteen vältteleminen etenkin sillä varjolla, että nälkä "antaa luvan" syödä, joten jos sitä ei tule, seuraava syömiskerta odottaa ikuisuuksien päässä. Osunko oikeaan? Nyt lääkkeenä olisi mielestäni se, että pikku hiljaa alat koostaa sitä perusruokavaliota takaisin. Valitse ainakin yksi tai kaksi ateriaa, joiden monipuolisuudesta ja runsaudesta pidät kiinni kynsin hampain. Älä välitä ähkyn tunteesta, se voi olla täysin harhaa. Aikaisemminkin täällä on sinulle todettu, että vatsalaukku venyy kyllä ja aineenvaihdunta käynnistyy, mutta siihen menee hetki, ja se vaatii sitä riittävää syömistä ihan määrällisestikin.

Älä ahnehdi kaikkea kerralla vaan lisää vähitellen, ja kun huomaat, että eihän tässä mitään katastrofaalista pullahtamista tapahtunut ja nälkäkin taas palaa, on helpompi jatkaa eteenpäin. Pää täytyy pitää myös mukana, muttei saa antaa sille liikaa valtaa. :rolleyes:

Proteiinin saanti on tärkeää lihasten kasvun kannalta, mutta myös lihasten ylläpidon kannalta. Kyllä lihakset surkastuu huonolla ruokavaliolla, hyvä protskun saanti taitaa olla about 1,5-3 grammaa painokiloa kohti.. *Itellä se on ollu 2,5-3 gramman luokkaa panokiloa kohti..

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Syöminen alkaa onnistumaan pikkuhiljaa, pillillä sain imettyä maitorahkapirtelöö jo :) onneks kuntosalikortinkin sain "jäähylle" niin ei mee turhaan rahat. Kuntoutus tulee olemaan varmaan vaikeeta, mutta pienin askelin eteenpäin ! :)

En ole koskaan aikaisemmin kirjoittanut tänne, joten katotaan nyt, että meneekö tämä teksti ihan oikeaan paikkaan. Eli olen sh-taustainen ("parantunut" 5 vuotta sitten anoreksiasta) ja edelleenkin kärsin siitä, että en osaa syödä oikein. Tosin homma on muuttunut niin, että ennen en syönyt mitään ja nyt vedän kaiken. Liikun säännöllisesti (juoksua,pumppia ja spinniä), mutta normaalissa määrin/tehoilla. Ei siis mitään pakkoliikunta meininkiä. Ongelma on, että olen lihonut epäterveellisen ruokavalion (todella paljon herkkuja yms./bed-tyyppistä oireilua) vuoksi ja ylimääräiset pitäisi saada pois. En vaan tiedä ollenkaan, että mitä, miten paljon ja milloin minun tulisi syödä, että en lihoisi, mutta minulla olisi energiaa liikkumiseen ja elämiseen noin yleensäkin.

Syön epäsäännöllisesti, kiellän itseltäni tavallisen ruoan, repsahdan jatkuvan nälän vuoksi ja sitten vedän ihan hulluna kaikkea mättöä. Ja sitten taas aloitan "terveellisen ruokavalion" ja jo kahden päivän jälkeen repsahdan uudelleen. Eli hukassa ollaan ja pahasti. Ajattelinkin kysyä, että olisiko kenelläkään hyviä ideoita/ajatuksia siihen, mitä ja kuinka paljon minun pitäisi syödä, että saisin turhat kilot pois, mutta en näkisi nälkää. Mitat on 159cm/52kg. Olen pieni ja tuo kilomäärä valitettavasti näkyy ja tuntuu, vaikka ei numeroina näyttäisikään pahalta. Ja siis sinällään mulle on ihan sama, että paljonko painan. Haluan vaan olla kiinteä ja mahdollisimman vähärasvainen :D Ns. normaali paino mulla on suunnilleen 47-48kg. Ruokavalion rajoituksena on ainoastaan se, että olen kalaa käyttävä kasvissyöjä. Lihaa/kanaa en voi enää syödä, sillä reksia jätti jälkensä ruoansulatukseen ja liha aiheuttaa tosi pahoja vatsakipuja. Että näin...

Stash: Kiitos paljon viestistäsi. Auttoi suhtautumaan paremmin.. kai se mahalaukkukin on lihas siinä missä muutkin ja tarvitsee vähän reeniä venyäkseen. :D

Stash: Itselläni on 8 vuoden anoreksiahistoria ja alussa luulin ettei maha siedä punaista lihaa, mutta lopulta tajusin, että johtuu vain siitä etten pureskellut kunnolla. Kokeileppa joskus tuota, että pureskelet yli 20 kertaa kun syöt lihaa. Voit olla varma, ettei mahaa väännä!

Syön epäsäännöllisesti, kiellän itseltäni tavallisen ruoan, repsahdan jatkuvan nälän vuoksi ja sitten vedän ihan hulluna kaikkea mättöä.
Siinähän se. Itse juuri kirjoitit mikä on vikana :). Minulla on ollut samanlaista taustaa ja voin kertoa että se normaali säännöllinen syöminen todella on ainoa keino löytää tasapaino. Miten voit tuntea olosi hyväksi kehossa jota et kuuntele? Kun se huutaa nälkää, sinä tukahdutat sen signaalit. Sitten kun kuitenkin ajattelet syödä jotain niin *HURRRMPS* se kroppa hätääntyneenä kiskaiseekin kaiken mitä saa. Kuulostaa ihan luonnolliselta, sillä varsinkin syömishäröilyn jälkeen kehoon jää miljoonia pikku vaurioita ja muistijälkiä nälkäkaudesta.

Ja sitten taas aloitan "terveellisen ruokavalion" ja jo kahden päivän jälkeen repsahdan uudelleen. Eli hukassa ollaan ja pahasti. Ajattelinkin kysyä, että olisiko kenelläkään hyviä ideoita/ajatuksia siihen, mitä ja kuinka paljon minun pitäisi syödä, että saisin turhat kilot pois, mutta en näkisi nälkää. Mitat on 159cm/52kg. Olen pieni ja tuo kilomäärä valitettavasti näkyy ja tuntuu, vaikka ei numeroina näyttäisikään pahalta. Ja siis sinällään mulle on ihan sama, että paljonko painan. Haluan vaan olla kiinteä ja mahdollisimman vähärasvainen :D Ns. normaali paino mulla on suunnilleen 47-48kg. Ruokavalion rajoituksena on ainoastaan se, että olen kalaa käyttävä kasvissyöjä. Lihaa/kanaa en voi enää syödä, sillä reksia jätti jälkensä ruoansulatukseen ja liha aiheuttaa tosi pahoja vatsakipuja. Että näin...
Jos se 'terveellinen ruokavalio' on hyvin vähäenerginen, ja vähärasvainen laihdutusruokavalio, niin ei ihmekään jos oravanpyörä toistuu. Tässä vaiheessa kannattaisi laihduttamisen sijaan opetella ensin syömään oikein. Se ei ehkä tapahdu yhdessä yössä, mutta pikkuhiljaa saa pysyviä muutoksia. Älä keskity liikaa siihen painoon, itseasiassa, heitä se vaaka järveen ja ala liikkua säännöllisesti (itsellesi mukavalla tavalla) ja syödä laadullisesti oikeaa ruokaa nälkääsi. Loppujen lopuksi se tasapainokin on niitä ahmimiskohtauksia parempi, pitkässä juoksussa. Ne ahmaisut ovat vain kehosi hätähuuto sille, ettei se ole vielä valmis painonpudotukseen/dieeteille kun sen tila on niin epävakaa. Omat ahmintakohtaukset loppuivat siihen kun lisäsin rasvaa ruokavaliooni. Tajusin ettei rasva ole vihollinen, se on tärkeää. Ei se hyppää sieltä leivän päältä suoraan vyötärölle vain koska se on sitä rasvaa jota kaikki naistenlehdet haukkuu. Kokonaisuus on ratkaisevampi.

Ja BTW, mittasi eivät todellakaan vaikuta ihan niin pahoilta kuin annat ymmärtää. Minä olen esim. 163 senttinen ja about +-50-kiloinen (en tiedä tarkalleen) ja saisi tulla vielä lisääkin massaa lihaksena ja jopa hieman rasvanakin. Laihaksi haukutaan vieläkin. Pää kuntoon. Terveemmät mimmit voivat varmaan antaa esimerkkejä hyvistä ruokavalioista. En koe olevani siinä ehkä vielä paras neuvomaan :rolleyes:.

Tänään syömiset onnistuivat vähän huonosti, aikataulu meni pieleen ja tuli vedettyä naamaan hyvin yksipuolisesti ihan mitä sattuu.

Aamiainen klo 6:00: 2x250g rahkaa, lautasellinen kasviksia
Välipala ennen neljän tunnin tenttiä klo 09:00: omena, porkkana ja taas 2x250g rahkaa
Lounas vasta klo 13:30: 250g rahkaa, tonnikalapihvi 125 g, purkki tonnikalaa öljyssä
Illallinen 2 h treenin jälkeen klo 18: 2x250g rahkaa, omena

Rahkaa ihan tajuttomat määrät :david:, rytmi päin mäntyä ja kasvikset ihan minimissä, ei näin.

"Mitat on 159cm/52kg. Olen pieni ja tuo kilomäärä valitettavasti näkyy ja tuntuu, vaikka ei numeroina näyttäisikään pahalta"

Miten tuo voi näkyä? Itse olen painanut parhaimmillani yli 60kiloa (olen siis 155cm) ja se ei ole koskaan "näkynyt" minussa.
Olisiko ennemmin siinä omassa ajattelutavassa nyt hämminkiä kuin peilikuvassa.
Ensin parantelemaan omaa syömishäiriökäyttäytymistä sekä opettele tarkastelemaan sitä omaa kuvaa realistisesti. Sillä uskon, että jos saat nuo asiat kuntoon niin et näe enää mitään syytä kilojen pudottamiseen.

Syön tällä hetkellä aika rasvattomia ruokia, joissa on runsaasti proteiinia. Haluaisin lisätä niihin rasvaa, että heikotus ja nälkä pysyisivät edes hetken poissa. Onko ideoita? Jos otan suoraan öljyä se ei jotenkin auta tuohon. Pähkinöitä mietin ja lohta olen tänään syönyt, mutta enempää en keksi.

Syön tällä hetkellä aika rasvattomia ruokia, joissa on runsaasti proteiinia. Haluaisin lisätä niihin rasvaa, että heikotus ja nälkä pysyisivät edes hetken poissa. Onko ideoita? Jos otan suoraan öljyä se ei jotenkin auta tuohon. Pähkinöitä mietin ja lohta olen tänään syönyt, mutta enempää en keksi.

Heivaat vekeen ihan kaiken, missä lukee rasvaton tai vähärasvainen. Korvaat ne edes hiukan rasvaisemmilla vaihtoehdoilla. Kasviksista otat avokadon mukaan ruokavalioon. Kun paistat jotain, paista se runsaassa öljyssä (mutta varo kuumentamasta liikaa, ettei öljy 'mene pilalle'). Jos syöt jugurttia, vaihda esim. bulgarialaiseen tai turkkilaiseen jugurttiin. Suht nopeasti sitä rasvaa kertyy, kun pääsee yli siitä että kaiken pitää olla rasvatonta ja mahdollisimman kevyttä :)

mutta järki siinäkin mukana, osassa maitotuotteista esim. on paljon huonoja, kovia rasvoja.. eli näitä tulisi kuitenkin välttää ja kerätä ne hyvät rasvat juurikin öljyistä ja vaikka siitä avokadosta :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom