Oman kodin puolustus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sirpale- ja putkimiinoja oviin ja ikkunoihin, pitää vaan muistaa sitte kännissä astella lankojen yli. Baarista tuot jotain ämmää kämpilles ja "hei varo sitte niitä miinojen ansalankoja". Terveisin Pekka-Baghdad.

Aiheeseen!

Teleskooppipatukan, normivinyylin, nyrkkiraudan taikka vaikkapa sähkötazerin pitäminen omassa kodissahan ei ole laitonta. Eli taitaapa sähkötainnutin sopia hätävarjeluvälineeksikin jos sitä omassa kodissasi käytät ja tilanne vaatii. Kaasut onkin sitten ongelmallisempia, kaasusta saapi sakot joka tapauksessa mikäli lupa uupuu. Sinällään hätävarjeluun kaasu taitaa olla parhaasta päästä.

Ongelma tietysti on niiden saaminen paikasta a (viro, internet, tuttu asehullu :)) paikkaan b. (oma kotisi, kesämökki?), julkisella paikalla kun noita ei mukana saa olla. Mutta jos olet sen sähkötainnuttimen saanut kotiisi siinä ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Jos vaikka joltain baaritutultasi unohtui kys. vehje kämppääsi.

Itsellä on aikoinaan saatu lupa kaasuun, henkilökohtaiseen suojeluun, kotona, töissä ja työmatkoilla. Nykyään vissiin vaikea saada edes vaksin tai poken ns. vapaa-ajan lupaa, mitä olen kuullut.

Kerran on ovella käynyt tuntematon kurdijätkä, kävi kiinni ja vaati päästä sisään, kuulemma tietää että se ja se on tyhjässä kämpässäni. Paikalle sattui kesken painin tuttu huoltomies, ja kaksistaan saatiin aisoihin kys. jätkä. Poliisit tuli äkkiä ja kurdi lensi molempien todistuksella putkaan rv kourassa. En tiedä miten olisi käynyt ilman huoltomiestä. Jäi paska maku asumiseen vähäksi aikaa.

Mulla on kaksi haulikkoa, piekkari, seinällä roikkuu tappara ja lisäksi järjettömän kokoiset havvikset.
Pärjään noilla :)

Claymore etuoven eteen ja takaovelle, sekä ikkunoiden eteen lattioille paineaistimilla varustettuja C4:sia.
Taidan olla pelannut liikaa MD2:sta ja sekin on PS3:ssa jo hakkeroitu, kuten muutkin Cod:in pelit.:hyper:

Mulla on kaksi haulikkoa, piekkari, seinällä roikkuu tappara ja lisäksi järjettömän kokoiset havvikset.
Pärjään noilla :)

Luin että sulla on pleikkari, mietin et mitä vittua nyt miten se toimii? :lol2:

Katainen hoitaa, ei tässä kohta kenelläkään mitään varastamisen arvoista kotona voi olla.

Yöpöydällä on vielä sit useimmilla kännykkä, samaten kadulla lähes aina taskussa. Siitä kun nappaa sellasen jämäkän otteen ja jysäyttää päädyllä, tai vielä paremmin kulmalla, niin sattuu aivan saatanasti. Ihan oikeasti, testatkaa vaikka kuten minä. :D

Moottorisaha. Vois lähtee aika nopeesti menee, kun huudattais sahaa ja juoksis kohti.

Toi on varmaan kyllä tosi toimiva :D Oikeesti aivan hullua olis jos joku hyökkäis moottorisahan kanssa päälle, siinä ei paljoa esim puukon kanssa pärjää. Eri asia jos murtautujilla olisi ase. Kiva vaan nukkua joku moottorisaha sängyn vieressä ja alkaa sitä käynnistämään hädän hetkellä :D

lifestyle_heittarikoukku_iso.jpg

http://www.pulju.net/tuotteet/lifestyle/heittotahti-vaateripustin

Paska puhetta. Itse sain ainakin suhteellisen helposti luvat henkilökohtaiseen kaasuun.

Onko tää kuinka vielä paikkakuntakohtaista. Kai sitä vois työkaasun lisäks hankkia vielä toisen omalle tulevaisuuden varalle, jos ei oo liian monen mutkan takana.

Ja itse kysymykseen... en oo ajatellu paljon asiaa, kun ei ole todennäköinen uhka kerrostalossa. Enempi oon varautunut tulipaloon peitteillä ja laskeutumisköydellä.
Entisessä rivarikolmiossa oli kyllä kyltit, portit, aidat, kaks tanskandoggia, vartioimisfirman tarrat ja vartijakäynnit/kohdevartija (:rolleyes:), kaasu, patukka ja sen verran karun näköinen piha, ettei tee mieli katsoa ketä tuolla oikein asuu.

Osaa. Kyllä toi Corso on rodultaan sellanen että se puolustusvietti on geeneissä, eikä se sieltä häviä vaikka teet siitä millasen sängynlämmittimen. Siinä vaiheessa kun isäntä karjuu kurkku suorana ja eteisessä heiluu tuntematon ihminen niin kyllä se koira päälle käy, ja Corson tapauksessa käy vielä sellasella voimalla että saattaa omistajaakin hirvittää. Kodin puolustukseen on mun mielestä aika yhden tekevää onko sen koiran kanssa vedetty Tokoa, Suojelua, Raunioita,tms vai onko se vaan ollu seurana mettävaelluksilla. Kouluttamaton koira suojelee isäntäänsä siinä missä koulutettukin. Ero tulee siinä, mikä tossa videollakin näkyy hyvin, miten se koira käyttäytyy hyökkäyksen jälkeen. Jos Ilkalle tulee joskus "vieras kylään" niin toivotan paljon onnea siihen kun yrität repiä adrenaliinin raivossa olevaa Corsoa jonkun rassukan olkavarresta irti :D

Kommentistasi innostuneena olemme treenanneet koirani kanssa tilannetta.
Pikku massa = Massa isona
apina = rosvo

OFFtopic *leijailee innoissaan
Nyt on opittuna komennot.
"ei"
"ei ota"
"irti" Toimii AINA! *ylpeä

vaiheessa (toimii suurimmaksi osaa aikaa)
"saa ottaa"
"tänne"
"massa" hänen nimensä
"istu"
"paikka"
"seiso" ei kyllä toimi olleskka, pitäs näyttelyitä varten opettaa:rolleyes:
"murise" ei toimi vielä olleskaa, alkaa muriseen silloin kun itsekkin murisee

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei vittu :lol2: Nauroin koko tykityksen ajan :lol2: Pakko varmaan kattoa toi leffa joskus jos on noin legendaarinen :D

Ei kannata ainakaan rahaa sitten tuhlata tuon leffan näkemiseen.

Powderin vinkit oli vähän älykkäämmästä päästä. Mä mieluummin ainakin asennan hälytysjärjestelmän kuin ostan sen komeimman alumailan jostakin "kodinpuolustajat"-liikkeestä. Turvalukon asentaminenkin olisi aika simppeli ja toimiva ratkaisu. Jos noiden fiksujenkin estelyjen jälkeen vielä joku sisään asti tulisi, niin silloin asialla olisi todennäköisesti niin kovan luokan ammattimiehiä, että se olisi minun pyllyni missä se alumaila lopulta sojottaisi jos sillä alkaisi niitä isoja lihaksia tähtäilemään.

Tuli tuosta hälytysjärjestelmästä mieleen, että moneen vaivaan auttaisi jo sellainen helvetin äänekäs ja vilkkuva naisten turvahälytin, ainakin jos asuu kerrostalossa tai rivarissa siten että naapureita kulkee lähellä. Tuskin hämärähiipparin tekee mieli jäädä paikalle tinkaamaan kun hemmetinmoinen metakka ja vähintäänkin joku tulee katsomaan että palohälytinkö se siellä huutaa. Monessa omakotitalon hälytysjärjestelmässä on kanssa paniikkinappi samaa käyttöä varten.

Kun hätävarjelusta o ollut puhetta, ni mitä olen lakia selaillut ja käynyt koulutusta aiheesta, ni lain mukaan "riittävää" voimaa saa käyttää (en muista tarkkaa sanamuotoa), eli sellaista joka riittää pysäyttämään tapahtumassa olevan hyökkäyksen, mutta voimakeino ei saa olla ylimitoitettu. Hätävarjelua varten vaaditaan käsitys siitä että vastapuoli aikoo käydä hyökkäykseen, eli ei tarvi välttämättä kaverin päästä lyömään ekana, mutta pitää käyttäytyä selvästi uhkaavasti. Tärkein periaate on lyö-kysy-lyö-kysy, eli kun käyttää kerran voimakeinoa niin että kaveri pysähtyy, sitten pitää tiedustella että vieläkö on hinkuja saada toinen tälli nokkaan. Vasta jos on syytä epäillä että kaveri uusii hyökkäyksen, vetäiset taas uudestaan. "Riittävä voimakeino" puolestaan tarkoittaa että suht turvallista voimankäyttö/hätävarjeluvälinettä (sumute, patukantapainen) voi käyttää aseistamatontakin vastaan, vaarallisen aseen kuten puukon tai tuliaseen käyttöön pitää sitten olla jo selvä uskomus että kyse on hengenvaarasta, kuten että kaveri on tulossa kättä pidemmän kanssa kimppuun.

En ole sen enempää tutustunut koiriin ja itsepuolustukseen, mutta jos ajatellaan että koiraa pidetään vartijoiden ja virkamiesten kohdalla voimankäyttövälineenä, niin sen "turvallisen käytön" suhteen pätee lie sama periaate kuin muidenkin välineiden kanssa, eli koira pitäisi olla siten ettei se aiheuta vaaraa sivullisille. Esim. jos piha on aidattu, voi miettiä että on kuitenkin pieni riski että sinne eksyy joku oikeilla asioilla oleva henkilö, vaikkapa palokunnan tai kunnallistekniikan edustajien pitää päästä pihallesi.

Tiesin että pakkiksella on pakko olla kodinpuolustus aihe. Asia tuli mieleen, kun tuttava kerto et sen kämppää oli murtauduttu, asuu tosin hieman huonolla alueella, että ei ollut edes yllätys. Itelläki ajatus nousi sit pintaan.

Itellä nyt ei nyt mitään suurempaa riskiä ole. Asun hyvällä alueella, omistus asunnossa ja ovessa on murtosuoja härpäkkeet, nii enkä avaa ovea jos en tiedä kuka siellä on. Mahtas vaan varasta vituttaa, jos murtautus rikkaita eläkeläisiä sisältävää kerrostaloon ja sattuu osumaan siihen ainoaan köyhään opiskelijaan, jolla on vihanhallinan kans pieniä ongelmia. Itse kyllä puolustan kotia(kuten myös läheisiäni) enkä silloin ajattele että tuleeko siitä jälkikäteen kuraa niskaan ja kuinka paljon. Ei mitään sen suurempaa varustusta ole, mutta kaapista pois otettu lyhyt rautatanko on eteisen nurkassa. Kättä pidempi, mutta ei häiritsevän pitkä. Tarkoituksella jätetty viemästä kellariin. Jos varkaan ehtii spotata tarpeeks aikasten, niin vessan ovi on erittäin hyvässä paikassa. Sopivasti ku oven aukasee, nii se joka on sisää tulossa saa sen päin näköä. Ja oikeudessa vedota siihen että kai sitä vessasta saa pois tulla. Keittiö on sopivasti sängyn vieressä ja näppärä veitsien sijoittelu takaa sen et nopeesti sieltä saa jonku mukaan. Nii ja softaria säilytän hattuhyllyllä. Eihä ne kuulat satu, mut äkkiseltään (tai jos vastustaja on sekasin tai ei nähnykkää oikeeta asetta) nii näyttää kyllä oikealta. Ennen oli vielä leuku hattu hyllyllä, mutta se aiheittu levottumuutta. Skeittiki löytyy eteisestä, kai sitä silläki vois kumauttaa tarvittaessa. Sattuu ku huitasee olkapäähän, kokemusta on. Riippuu toki mitä sillä toisella osapuolella on. Jos pahoiksi mennään, nii kyllä multakin löytyy yhtä sun toista kivaa. Tosin, mun kohalle tilanne tulis nii siinä vois sit soittaa ennemmin asianajajalle ku poliisille.

Onko muute mitää mahollisuutta saaha todistusta vihanhallinta ongelmasta? Niin että se pahoinpitelyn sattuessa katottas lieventävänä asianhaarana tai että on ollu vailla aivoja?

Joskus ku oltii ihan pieniä siskon kanssa, ja äiti hoiti meitä aina yksin kun isä oli myöhään aina duunissa. Joku koitti tulla meille sisään, kun äiti meni avaa oven. Muistaakseni pari metriä ovelta se pääs sisää, ku äiti nappas vesurin hattuhyllyn päältä. :D Onneks oli varautu tommoseenkin, ties mitä ois tapahtunu jos olis päässy kunnolla sisään. Äiti kerto sit vähä vanhempana että, sillä oli aina se siellä just tollasten tapausten varalta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom