Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No niin nyt tarvisi arvon asiantuntijoilta apua Jospa tämä olisi sopiva ketju. Kohteena on siis kaksikerroksinen paritalo (valm. 2012) alakerta betonia ja yläkerta puuta, lämmitysmuotoina takka, kaikissa lattioissa suora sähkölämmitys, kuutiokoneena Swegon Casa 270k ILTO ja Mitsun ILPO.
Ilma alkaa lämmetä mutta yöt toki ei helteellä pysy joten nyt iski tenkkapoo koska yläkerta tuntuu lämpiävän liikaa vs alakerta. Alakerta pysyy päivällä ihan ok viileenä ja kaikissa huoneissa on vielä lattiassa sähköä (yöllä) pienellä lämpötilalla ja ILPO asetettu n. 21-22C. Yläkerrassa on sähköt lattiassa (yöllä) vain kylppäri/sauna-tilassa. ILTO on asetettu alunperin +17C ja talvipelti on vielä päällänsä.
Kannattaako tuo talvipelti jo vääntää kesäasentoon ja ottaa esilämmitin vastus pois? Nyt koitin pistää esilämmitintä ILTO:sta pois päältä mutta kone ei lähde päälle jos se on kokonaan pois (ehkä pelti pitäisi olla kesäasennossa kun vastuksenkin vääntää pois) mutta laskin lämmöt nyt +10C ja tällä ehkä hyvin pieni vaikutus.
Helppohan olisi tosiaan kääntää pelti jo kesä-asentoon ja ottaa siitä lämmitys pois mutta tuntuu, että yöt sitten voisivat mennä liian kylmäksi sitä kautta? Lisäksi tuntuu hölmöltä liikaa jäähdyttää kämppää ulkoilmalla ja vastaavasti lämmittää muilla peleillä. Näkee taas, että kerrostalosta on tullut muutettua :face:
Muistakaas pojat vaihtaa IV koneiden suodattimet, itse vaihdan omani NYT kun tuli tästä taas mieleen...
Mihin se "varastoi" energiaa millä se jäähdyttää?Enerventin kesäyö-jäähdytys ominaisuus ollu tässä päällä ja on siitä kyllä hyötyä. Viimeyön aikana tipahti yläkerran lämpötila 25,5-->23,2 asteeseen 8 tunnin aikana.
Mulla oli helteiden aikaan tapana laittaa iv-koneeseen vauhtia illalla kun menee varjon puolelle ilmanottoaukko. Aamulla sitten hitaammalle taas päivän ajaksi. Tällä systeemillä nukkumaanmennessä on sellainen lämpötila että pystyy jo nukkua ja aamulla saa vetää peittoa korviin. Tuon sais ohjelmoitua kun jaksais, mutta ei ole iso vaiva käsinkään nopeuttaa, kun tavaksi on tullut. Tosin tätä nyt ei enää tarvi helteiden jälkeen tehdä ollenkaan.
Voisko enerventin jäähdytysominaisuus liittyä kosteuden säätöön? Ei mitään hajua, kunhan veikkailen.
Ei ne venttiilit ja hyttysverkot kosteutta poista joten sama pitää auki. Viistosateet yms tietenkiin erikseen.Talossa on koneellinen ilmanpoisto, ja tuloilma tulee avattavista Fresh -venttiileistä sekä ikkunan vieressä olevista tuuletusikkunoista (kärpäsverkko). Voiko venttiilit ja tuuletusikkunat pitää kesällä huoletta täysin auki, myös sateen aikana, vai onko vaaraksi että tuloilman mukana tulee liikaa kosteutta taloon?
Ei ne venttiilit ja hyttysverkot kosteutta poista joten sama pitää auki. Viistosateet yms tietenkiin erikseen.
Niin tai meinasin lähinnä sitä että tuleeko kosteutta liikaa sisään jos luukuttaa kaikki auki, vai pitäisikö kosteina aikoina pitää luukkuja auki vain harkitusti ettei kosteutta tule ulkoilmasta liikaa sisään. Kaikkia luukkuja ei tietenkään koskaan pidetä täysin kiinni.
Koneena on Swegon Casa 440 Premium. Onko kyseisestä mallista kokemuksia kenelläkään? Kone on tällä hetkellä tehdassäädöissä ja tuntuu, että kun puhaltimet ovat nopeudella 3 (asteikolla 1-5), niin kone hönkii aivan mahdottomasti ilmaa kämppään. Melkein tässä paita lepattaa päällä. IV-järjestelmää tuskin on säädetty ihan oikein. (Rakennusvaiheessa on mitattu, mutta vähän epäilyttää miten)
Lähdetäänkö tässä nyt ensin mittaamaan ilmamäärät ja säätämään sitten puhallinnopeuksia, vai mikä eteen? Onkohan katastrofin ainekset ilmassa, jos nopeutta tiputtas 3->2, jolloin pöhinä ei ole aivan niin voimakasta?
Koneena on Swegon Casa 440 Premium. Onko kyseisestä mallista kokemuksia kenelläkään? Kone on tällä hetkellä tehdassäädöissä ja tuntuu, että kun puhaltimet ovat nopeudella 3 (asteikolla 1-5), niin kone hönkii aivan mahdottomasti ilmaa kämppään. Melkein tässä paita lepattaa päällä. IV-järjestelmää tuskin on säädetty ihan oikein. (Rakennusvaiheessa on mitattu, mutta vähän epäilyttää miten)
Lähdetäänkö tässä nyt ensin mittaamaan ilmamäärät ja säätämään sitten puhallinnopeuksia, vai mikä eteen? Onkohan katastrofin ainekset ilmassa, jos nopeutta tiputtas 3->2, jolloin pöhinä ei ole aivan niin voimakasta?