Omakotitalon ilmanvaihto ja lämmöntalteenotto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Mulla IV-putki menee autokatoksen päällä ullakolla päätykolmioon ja nappaa ilman sieltä, ulkoa. Vähän tunkkasta toi ilma mun mielestä on tuolla meidän ullakolla, (kesän) kuumuudesta, puhallusvillasta jne johtuen. Kyllähän siellä ilma sinänsä vaihtuu mutta onhan siinä selkeä ja huomattava ero että hengitänkö ullakkoilmaa vai ulkoilmaa.

Urtsi voi olla rakennusaikana laitettu ettei putkesta tule kylmää? Itse tuuppasin tonne putkeen muovikassin joka oli täynnä villaa. Otin sen kyllä talon valmistumisen jälkeen toki pois. Oisko toi urtsikakku vain unohtunut ottaa pois? Ammattimies tehnyt, rahat tuli jo ja kiinnostus taloa kohtaa on samaa tasoa kuin maassa lojuvaa koiran kakkakikkaretta kohtaan.

Ritilä varmasti kestää liimallakin, itse vain rakennan mielellään perseilemättä ja ratkaisuni ovat tarvittaessa helposti huollettavissa. Sikaflex ei kuulu siksi valintoihini huollettavia kohteita rakennettaessa. Kolmen ruuvin poisjättäminen ei mielestäni oikaise asiaa lainkaan että alkaisin räpeltää sikaflexillä tuota.

EDIT: Ei ole tarkoitus vittuilla tai arvostella muiden tekemisiä. Kerron vain miten itse tekisin.
 
Siitä uretaanileivoksesta en tiedä, mutta joko joku helvetin tyhmä timpuri tai tietämättömät edelliset asukit on sen rakentanu. Putki on varmastikin tehty siks sinne "vintille", koska iv-laite on sillä seinällä ja on selvitty lyhyellä putkivedolla. Ei se ratkaisu oikeastikaan tunnu tyhmältä, näin veisteli iv-säätäjäkin. Ja tokas myös että hyvin yleistäkin tiheämmin rakennetuissa ympäristöissä.

Ja varmaan tuo tiheästi asuessa ehkäisee vähän sitäkin, että vedetään naapurin takkasavut tai grillikäryt suoraan sisään.

EDIT: Mutta sitä se ei estä, etteikö se tuloilma ole kesällä sitten vähän saakelin lämmintä kun siellä vintillä tuppaa aurinkokelillä olla aikasta saatanan kuuma.
 
Voihan se olla lämpimämpää kuin ihan ulkoa otettu, mutta tuolla kun ei ole mitään eristeitä missään, vain katto pään päällä niin sanotusti, niin en usko että on iso ero. Kuitenkin iso väylä(siis tie) on parin sadan metrin päässä ja lentomeluakin ym. kuuluis, jos kaikkea ei ois otettu huomioon taloa rakentaessa(voisko olla sitä ajateltu...en tiedä). Talo on kyllä hiljainen ja varmaan tiiviskin, mutta kyllähän sinne ilmaa pitää saada. Toi Hupen ehdottelema juttu vois ollakin totta tämän talon kohdalla, mutta se minusta on myös todella outoa, kun aiemmat asukit ei ois sit mitenkään huomannu tota. Mua ja muijaa tuntuu väsyttävän ja jotenkin huomaa, ettei ilma vaihdu tarpeeksi hyvin kun ovia tai ikkunoitakaan ei nyt enää pidetä auki, kun maksetaan lämmitys sähköllä. Ja autokatos on muuten juuri talon sillä puolella, mihin ei aurinko paista oikeastaan koskaan, talo on vähän niin kuin suojana etelään/länteen päin...ainakin viime kesänä tuolla katoksen luona oli viileämpi kuin monessa muussa paikassa, kun käytiin katselemassa, ihmettelmässä ja suunnittelemassa tätä tulevaa. :)
Minäkin teen kaikki jutut aina niin huolella kun ikinä voi(vois sanoa että pilkunnussija monessakin asiassa) eli siitä ei ole kyse tän ritilän kohdalla. Minusta vaan siitä saa yhtä hyvän ilman ruuvejakin ja liiman saa aina leikattua, JOS jostain kumman syystä tuota pitäisi koskaan edes purkaa. Laitoin mä talon kynnyksetkin tai oikeastaan siis listat kiinni liimalla, ettei tarvinnut tehdä reikiä ja pysyy ku tauti. Entisetkin oli liimattu ja ne lähti todella helposti mattoveitsen avulla pois.
 
No kuuma on takuulla, muuten kyllä ihan järkeenkäypää että esim. pölyä ei tule koneeseen turhaan kun on estettä välissä.

Mutta jokainen jonkin rakennuksen vintillä kesäauringon paistaessa käynyt tietää että siellä on aivan helvetin kuuma.
 
Linkistä löytyy Enerventin käyttämän (myymän) paine-erokytkimen kuva ja tiedot. Malli on PS200.

http://www.hkinstruments.fi/page.php?hid=32

Kytkentäohjeet on EDA-manuaalin sivulla 68 ja jos ei ymmärrä niin sitten taitaa olla parempi ettei laita korkeampaa tekniikkaa taloonsa :D.

Vielä tyhmä kysymys paine-erokytkimen asennuksesta. Miten tuo käytännössä asennetaan, paine-ero boxi kattokoolaukseen piiloon ja tehdäänkö liesituuletin kanavaan reikä johon toinen paine-erokytkimen letkuista laitetaan?
 
Vielä tyhmä kysymys paine-erokytkimen asennuksesta. Miten tuo käytännössä asennetaan, paine-ero boxi kattokoolaukseen piiloon ja tehdäänkö liesituuletin kanavaan reikä johon toinen paine-erokytkimen letkuista laitetaan?

Periaatteessa noin. Pakkauksessa on mukana muovinen pitot-putki (laippa keskellä) jonka toinen pää ahtaasta reiästä kanavaan ja laipasta kiinni. Muoviletku sitten boxilta tuohon ja toinen boxilla oleva letkunpää voi olla joko vapaana tai letkulla jonnekin mistä saa "normaalin" paineen. Paine-eron mittaus on siis noiden kahden putken väliltä ja ohjeissa on kerrottu että kumpi on kampi (ylempi/alempi) yms. asennuksesta.
Boxia ei pidä asentaa jonnekin "pääsemättömään" paikkaan koska siinä on paine-eron säätö ja kytkennät. Paine-ero pitää käytännössä testata/säätää sen jälkeen kun IV-järkkä tehostusasetuksineen on säädetty ja päällä. Syystä että paine-ero voi olla joko liian pienellä tai suurella (tehostus jatkuvasti tai ei ollenkaan).
Meillä liesituuletin pistorasioineen ja paine-ero boxi on lieden yläpuolen maustekaapissa (perinteinen versio) ja sinne pääsee etulevyn kautta tai isompiin juttuihin otetaan maustehylly pois (about 6 ruuvia).
 
Periaatteessa noin. Pakkauksessa on mukana muovinen pitot-putki (laippa keskellä) jonka toinen pää ahtaasta reiästä kanavaan ja laipasta kiinni. Muoviletku sitten boxilta tuohon ja toinen boxilla oleva letkunpää voi olla joko vapaana tai letkulla jonnekin mistä saa "normaalin" paineen. Paine-eron mittaus on siis noiden kahden putken väliltä ja ohjeissa on kerrottu että kumpi on kampi (ylempi/alempi) yms. asennuksesta.
Boxia ei pidä asentaa jonnekin "pääsemättömään" paikkaan koska siinä on paine-eron säätö ja kytkennät. Paine-ero pitää käytännössä testata/säätää sen jälkeen kun IV-järkkä tehostusasetuksineen on säädetty ja päällä. Syystä että paine-ero voi olla joko liian pienellä tai suurella (tehostus jatkuvasti tai ei ollenkaan).
Meillä liesituuletin pistorasioineen ja paine-ero boxi on lieden yläpuolen maustekaapissa (perinteinen versio) ja sinne pääsee etulevyn kautta tai isompiin juttuihin otetaan maustehylly pois (about 6 ruuvia).

Kiitos! Meille tulee saarekeliesituuletin, eikä vieressä/yläpuolella ole mitään mihin tuon boxin saa piiloon. Voipi olla, että joutuu jättään koko boxin pois, koska kattolevyn alle tuolle on käytännössä ainut paikka mihin sen voi laittaa, ja sitten sitä ei pääse säätämään.
 
Kiitos! Meille tulee saarekeliesituuletin, eikä vieressä/yläpuolella ole mitään mihin tuon boxin saa piiloon. Voipi olla, että joutuu jättään koko boxin pois, koska kattolevyn alle tuolle on käytännössä ainut paikka mihin sen voi laittaa, ja sitten sitä ei pääse säätämään.

Mulla toi paine-eroboxi mahtui sinne saarekekuvun suojaputken sisään heittämällä. Liesikupu meillä on Savo IH55. Ruuvasin sen siis kiinni siihen teleskooppirungon kylkeen. Mä säädin tuon boxin muistaakseni 30Pa:n kohdalle ja tuntuis toimivan sillä hyvin. Säätöasteikkohan tossa kytkimessä 20-200Pa.
 
Kiitos! Meille tulee saarekeliesituuletin, eikä vieressä/yläpuolella ole mitään mihin tuon boxin saa piiloon. Voipi olla, että joutuu jättään koko boxin pois, koska kattolevyn alle tuolle on käytännössä ainut paikka mihin sen voi laittaa, ja sitten sitä ei pääse säätämään.

Vaihtoehtoja:
- oletkos katsonut ettei saareketuulettimen sisään mahdu (piuhat sitten kanssa)
- kattorasia eli reikä kannella
- kattolevy(t) siten että pääsee käsiksi pienellä vaivalla
- letkua ei voi kovin pitkänä vetää eli lähin piilotuspaikka pitäisi olla parin metrin sisään
- mikäli jättää "erittäin" hankalaan paikkaan, paine-eron säätöarvo lienee jossain 30-40Pa välissä
 
Mulla toi paine-eroboxi mahtui sinne saarekekuvun suojaputken sisään heittämällä. Liesikupu meillä on Savo IH55. Ruuvasin sen siis kiinni siihen teleskooppirungon kylkeen. Mä säädin tuon boxin muistaakseni 30Pa:n kohdalle ja tuntuis toimivan sillä hyvin. Säätöasteikkohan tossa kytkimessä 20-200Pa.

Nojoo, pitääpä jättää piuha tuota boxia varten roikkumaan katonläpi ja koittaa saada se sitte liesikupuun jotenkin piiloon.

Edit: Näyttäs tuulettimen (Savo I-76) speksien mukaan että tuolla kuvun alla olisi tilaa tuolle boxille, ite tuuletin ei ole vielä raksalla.
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Pohdiskelen IV-koneen valintaa. Talon tilavuus olisi todennäköisesti 700-800m^3. Käytännössä vaihtoehtoina ovat Enerventin Pandion tai Pelican. Enervent on kiinnostava vaihtoehto koska siihen saa väyläliitynnän. Systemair VR 700 DCV sopisi myös tämän kokoiseen kiinteistöön. Onko jälkimmäisestä kellään kokemusta?
 
Tarviiko liesituulettimen poistoputki paloeristää koko matkalta, katolta liesariin asti? Jos tarvii niin mikähän olisi paras keino tiivistää tuo palovilla yläpohjan hyörynsulku SPU levyyn. LVI vastaava tieten osais vastata
 
Tarviiko liesituulettimen poistoputki paloeristää koko matkalta, katolta liesariin asti? Jos tarvii niin mikähän olisi paras keino tiivistää tuo palovilla yläpohjan hyörynsulku SPU levyyn. LVI vastaava tieten osais vastata

Mikäli tulkitaan määräyksiä tarkasti niin kyllä, käytännön tulkinta vaihtelee suunnittelijasta, IV-vastaavasta ja kunnasta riippuen.
Meillä on paloeristetty koko matkan ja höyrynsulun kohta on teipattu vulkanoituvalla teipillä palovillaan. SPU-levyn kohdalla voisi harkita joko isompaa reikää johon palourtsi ja villat molemmin puolin sitä vasten tai sitten palovillan kera läpi ja sitten palourtsi ja leikkelyn (viimeistelyn) jälkeen teippaus sisäpuolelle (höyrynsulku).
 
Määräysten mukaan ei tarvitse eristää koko matkalta, vaan riittää kun kanavan eristää ullakkotilassa.
 
Määräysten mukaan ei tarvitse eristää koko matkalta, vaan riittää kun kanavan eristää ullakkotilassa.

Missäs näihin nyt olisi sitten se fakta? Meillä tuo kanava on eristetty vain ullakolla. Onko eroa siinä onko kyseessä huippari vai liesituuletiin?
 
Asia löytyy Rakentamismääräyskokoelman E7:sta kohdasta 3.2, josta alla oleva lainaus;

"-Keittiön lieden kohdepoistokanavan palonkestävyys
P2- ja P3- luokan rakennuksessa ullakon ja ullakon
ontelon osalla on EI 30."

Sillä ei ole väliä, onko kohdepoisto liesituulettimella vai huipparilla toteutettu.
 
Kysytään täältä kun ei muistu mieleen. Tarviiko jäähdytetyssä ilmanvaihdossa eristää myös poistoputket? Tähän asti oon nekin eristelly kun on ollu hyvin tilaa mutta nyt alakerran alaslaskuissa on niin vähän tilaa että jos tarvii eristää niin menee armaflex hommaksi
 
Kysytään täältä kun ei muistu mieleen. Tarviiko jäähdytetyssä ilmanvaihdossa eristää myös poistoputket? Tähän asti oon nekin eristelly kun on ollu hyvin tilaa mutta nyt alakerran alaslaskuissa on niin vähän tilaa että jos tarvii eristää niin menee armaflex hommaksi

No siis poistossahan kulkee aina lämpöistä ilmaan niin ei niiden eristämisellä lämpöisissä tiloissa ole mitään merkitystä. Kai kaikki periaatteessa kannattaa eristää, ainakin joidenkin opin mukaan, mutta jos siis lämmin ilma kulkee lämpimässä tilassa niin se eristäminen ei kyllä mitään lisäarvoa tuo mihinkään.

EDIT: Eikä tuo jäähdytys siihen vaikuta kun se poisto on sitä lämmintä ilmaa silti.
 
Kuukausi takaperin kun muutoa tehtiin niin manasin liesikuvun hormin huippuimurin jäätymisongelmaa... Eli huippari meni aina jäähän kun ulkoilma meni pakkaselle.. Pari viikkoa tuota jatkui, mutta nyt on ongelma kadonnut. Lähtee kone käyntiin laakista ja toimii juuri niinkuin pitääkin. Keli on nyt useampaankin kertaan pumpannut pakkasen ja plussan välillä ja välillä reilustikin pakkasella, silti toimii hyvin...

Joskus asiat näyttää korjaantuvan itsestään..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom