Omakotitalon ilmanvaihto ja lämmöntalteenotto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Saunan katossa on suora saunakanava itsesäädettävällä läpällä ja lauteiden alla toinen poisto. Katossa keskellä myös normaali tuloventtiili. Tuota kattoventtiilin sulkemista olen itsekin miettinyt, mutta laitetaan sekin kokeiluun loppuviikosta, kun pakkaset näyttäisivät taas tulevan.

En mä ainakaan ole koskaan edes avannut tuota katossa olevaa poistoa. Saunomisen jälkeen pesuhuoneen ikkuna hetkeksi auki niin jo kuivuu paikat.

En ole ihan hiffannut mikä siinä etuvastuksen käytössä nyt tökkii. Sillä se kenno on kätevin sulattaa jos jäähän menee ja jos siinä kerta on valokennolla tai lämpötilan perusteella ohjaus niin tuskin se turhaan vastusta lämmittelee?
 
Poisto nyt 55% ja tulo 50%. Pienensin vähän alipaineisuutta tuon takan vuoksi, kokeillaan vetääkö takka näin paremmin ja toisaalta jäätääkö ikkunat uudelleen. Aikaisemmat arvot olivat poisto 60% ja tulo 50%. Tällaista testaamistahan tämä tuntuu olevan alkuvaiheessa. Mietin vain tuota poiston prosenttia, että mikä olisi kennon jäätymiseneston kannalta paras teho?

Saunan katossa on suora saunakanava itsesäädettävällä läpällä ja lauteiden alla toinen poisto. Katossa keskellä myös normaali tuloventtiili. Tuota kattoventtiilin sulkemista olen itsekin miettinyt, mutta laitetaan sekin kokeiluun loppuviikosta, kun pakkaset näyttäisivät taas tulevan.

Onkohan saunomisen jälkeisellä ilmanvaihdon tehostuksella osuutta kennon jäätymiseen? Meillä tehostus normaalisti 30min.

Täällä on tästä aiemminkin keskustelu ja enemmänkin viime aikoina. IV-koneen tehosuhteiden arpominen vs. säätöpöytäkirjan arvot on aina hiukan arpapeliä. Säädöt voi olla kohdillaan tai sitten ei (kuten melko usein). Näppituntumalla homma menee usein "vituiks". Mikäli mökissä on reilusti alipainetta niin voihan tuota poistoa pienentää kunhan se jää alipaineiseksi.

Takan ja IV-koneen keskinäinen "sauhuttelu" liittyy osin tuohon mutta osin myös kokonaisuuteen ja venttiilien sijaintiin yms. Kuutiokoneissa takkatehostus yleensä pätkäisee poiston seis ja sitten kun aika loppuu niin voi tulla ongelmia jos ei ole kunnon tulet päällä. Keskimäärin liesituuletinta ei saa takan kanssa samaan tilaan yhtä aikaa muutoin kun että kone ajaa koko ajan ylipaineella. Siinä vaan sitten tarvitaan pakkasella niitä vastuksia ihan reilusti pyörivässäkin saati kuutiokoneessa.

Meilläkään ei käytetä saunan kattoventtiiliä kuin kosteustehostuksen ajan, yleensä pakkasilla varovasti ja kovilla ei ollenkaan. Eniten sitä tarvitsee loppukesän - syksyn kosteilla. Lämmityskaudella tilat kuivaa jo muutenkin vauhdilla ja siksipä myöskin tehostuksen teho ja pituus on talvella lyhyempi. Ylipäätään tuo on suunniteltu siten että kattopoisto on lisä ja seinällä (lauteiden alla) on se normi. Meillä puusauna ja raitisilma/paloilma tulee lattian kautta omalla putkella. Muuten tulo on oviraon kautta pesuhuoneen puolelta.

Mutta yhteenvetona käyntisuhteita, tehoja, aikoja yms. pitänee aina hakea jotta löytää sen optimin. Yleensä siihen kuuluu myös se että jossain vaiheessa on niin kylmä että pitää tuhlata sähköä etuvastuksen käyttöön. Sen määrään voinee kuitenkin itse vaikuttaa...
 
Soitappa sinne Swegonille, varsinkin jos koneesi on noin vuoden vanha tai vanhempi.

Swegonille soitettu. Kertoivat puhelimessa softapäivityksen mahdollisuudesta, mutta eivät itsekään sitä suoraan suositelleet, kun se tosiaan aika reippaasti käyttäisi päivityksen jälkeen vastuksia ja hyötysuhde pienenee. Kuten Pali sanoi, niin asetukset on sitten sellaiset, ettei varmasti mene jäähän... Tulevat kuitenkin asentamaan takuutyönä ilmanohjaimen tulopuolen kanavan alle, siihen suodattimien yläpuolelle. Jakaa kuulemma raakaa ulkoilmaa tasaisemmin kennolle ja pitäisi siten ehkäistä jäätymistä paremmin.

Vetääkö se LTO oikeasti jäähän vai onko se enemmänkin huurua? Itselläni Swegonin 440 ja oli vähän samanlaista ongelmaa/ominaisuutta saunomisen jälkeen kun reippaammin tuuletti. Ratkaisin asian niin että ennen saunomista laitan huurtumiseneston huoltovalikosta lämpötilaohjaukselle, siis pois valokennoohjaukselta ja pystyy hyvin puhaltelemaan tehostuksellakin. En tiedä toimiiko sun LTO:ssa mut ainahan kannattaa kokeilla...

Kyllä se menee ihan kunnolla jäähän. Ja jos teknisessä tilassa ei jaksa seuraavana päivänä käydä katsomassa tilannetta ja säätää tarvittaessa etuvastusta manuaalisesti päälle, niin kenno jatkaa jäätymistä pikku hiljaa. Meidän koneessa ei käsittääkseni pysty säätämään huurtumisenestoa käsin, vaan on täysin automaattinen. Tarkistan vielä asian.

Täällä on tästä aiemminkin keskustelu ja enemmänkin viime aikoina. IV-koneen tehosuhteiden arpominen vs. säätöpöytäkirjan arvot on aina hiukan arpapeliä. Säädöt voi olla kohdillaan tai sitten ei (kuten melko usein). Näppituntumalla homma menee usein "vituiks". Mikäli mökissä on reilusti alipainetta niin voihan tuota poistoa pienentää kunhan se jää alipaineiseksi.

Takan ja IV-koneen keskinäinen "sauhuttelu" liittyy osin tuohon mutta osin myös kokonaisuuteen ja venttiilien sijaintiin yms. Kuutiokoneissa takkatehostus yleensä pätkäisee poiston seis ja sitten kun aika loppuu niin voi tulla ongelmia jos ei ole kunnon tulet päällä. Keskimäärin liesituuletinta ei saa takan kanssa samaan tilaan yhtä aikaa muutoin kun että kone ajaa koko ajan ylipaineella. Siinä vaan sitten tarvitaan pakkasella niitä vastuksia ihan reilusti pyörivässäkin saati kuutiokoneessa.

Meilläkään ei käytetä saunan kattoventtiiliä kuin kosteustehostuksen ajan, yleensä pakkasilla varovasti ja kovilla ei ollenkaan. Eniten sitä tarvitsee loppukesän - syksyn kosteilla. Lämmityskaudella tilat kuivaa jo muutenkin vauhdilla ja siksipä myöskin tehostuksen teho ja pituus on talvella lyhyempi. Ylipäätään tuo on suunniteltu siten että kattopoisto on lisä ja seinällä (lauteiden alla) on se normi. Meillä puusauna ja raitisilma/paloilma tulee lattian kautta omalla putkella. Muuten tulo on oviraon kautta pesuhuoneen puolelta.

Mutta yhteenvetona käyntisuhteita, tehoja, aikoja yms. pitänee aina hakea jotta löytää sen optimin. Yleensä siihen kuuluu myös se että jossain vaiheessa on niin kylmä että pitää tuhlata sähköä etuvastuksen käyttöön. Sen määrään voinee kuitenkin itse vaikuttaa...

Tosiaan viimeisimmällä kerralla kun savut tuli sisään, niin se tapahtui juuri kun takkakytkin napsahti pois päältä. Silmämääräisesti tuli oli jo ihan reipas, mutta ei sitten ilmeisesti kuitenkaan riittävä. Silloin alipaineisuus IV-koneella oli 10%. Nyt kun säädin sen 5%, niin en ole vielä ehtinyt takkaa lämmitellä. Taidan pyytää ilmastointifirman käymään ja mittaillaan porukalla nuo arvot "kuntoon". Olenko ymmärtänyt oikein, että tämä säätäminen pitäisi tehdä pakkasilla eikä kesän helteillä?

Jätän jatkossa tuon saunan kattoventtiilin rauhaan pakkasaikana.
 
Swegonille soitettu. Kertoivat puhelimessa softapäivityksen mahdollisuudesta, mutta eivät itsekään sitä suoraan suositelleet, kun se tosiaan aika reippaasti käyttäisi päivityksen jälkeen vastuksia ja hyötysuhde pienenee. Kuten Pali sanoi, niin asetukset on sitten sellaiset, ettei varmasti mene jäähän... Tulevat kuitenkin asentamaan takuutyönä ilmanohjaimen tulopuolen kanavan alle, siihen suodattimien yläpuolelle. Jakaa kuulemma raakaa ulkoilmaa tasaisemmin kennolle ja pitäisi siten ehkäistä jäätymistä paremmin.

Kyllä se menee ihan kunnolla jäähän. Ja jos teknisessä tilassa ei jaksa seuraavana päivänä käydä katsomassa tilannetta ja säätää tarvittaessa etuvastusta manuaalisesti päälle, niin kenno jatkaa jäätymistä pikku hiljaa. Meidän koneessa ei käsittääkseni pysty säätämään huurtumisenestoa käsin, vaan on täysin automaattinen. Tarkistan vielä asian.

Tosiaan viimeisimmällä kerralla kun savut tuli sisään, niin se tapahtui juuri kun takkakytkin napsahti pois päältä. Silmämääräisesti tuli oli jo ihan reipas, mutta ei sitten ilmeisesti kuitenkaan riittävä. Silloin alipaineisuus IV-koneella oli 10%. Nyt kun säädin sen 5%, niin en ole vielä ehtinyt takkaa lämmitellä. Taidan pyytää ilmastointifirman käymään ja mittaillaan porukalla nuo arvot "kuntoon". Olenko ymmärtänyt oikein, että tämä säätäminen pitäisi tehdä pakkasilla eikä kesän helteillä?

Jätän jatkossa tuon saunan kattoventtiilin rauhaan pakkasaikana.

Tuo ohjain saattaapi jopa auttaa, en tunne konetta.

Huurtumisen esto saatta todellakin olla vain off/automaattinen jolloin se käy sitten aina kun siltä tuntuu.

Periaattessa IV-systeemi pitäisi säätää pakkasella, siitä oli vähän aiemmin jo keskustelua (threadia en muista). Lämpötilaeroista johtuen pakettiin saadaan mukaan painonvoiman aiheuttama ilman siirtyminen.

Tutkailin ihan mielenkiinnosta eilen illalla saunan jälkeen kattoventtiilin vaikutusta poistoilmaan ja sellaiset 5-10% isompaa kosteutta sekä useampi lämpöaste enemmän tehostuksella vs. venttiili kiinni jolloin höyryt tuli vain pesuhuoneen ja saunan seinän poistosta. Varmasti siis vaikuttaa tuohon jäätymisherkkyyteen koneessa kuin koneessa. Meillä noista poistoista kertyy matkaa koneelle ja mukaan sekoittuu vielä khh ja wc poistot kun jollain ne on suurinpiirtein lähimpänä konetta.
 
Swegonille soitettu. Kertoivat puhelimessa softapäivityksen mahdollisuudesta, mutta eivät itsekään sitä suoraan suositelleet, kun se tosiaan aika reippaasti käyttäisi päivityksen jälkeen vastuksia ja hyötysuhde pienenee. Kuten Pali sanoi, niin asetukset on sitten sellaiset, ettei varmasti mene jäähän... Tulevat kuitenkin asentamaan takuutyönä ilmanohjaimen tulopuolen kanavan alle, siihen suodattimien yläpuolelle. Jakaa kuulemma raakaa ulkoilmaa tasaisemmin kennolle ja pitäisi siten ehkäistä jäätymistä paremmin.

Kyllä se menee ihan kunnolla jäähän. Ja jos teknisessä tilassa ei jaksa seuraavana päivänä käydä katsomassa tilannetta ja säätää tarvittaessa etuvastusta manuaalisesti päälle, niin kenno jatkaa jäätymistä pikku hiljaa. Meidän koneessa ei käsittääkseni pysty säätämään huurtumisenestoa käsin, vaan on täysin automaattinen. Tarkistan vielä asian.

Kenno kun menee jäähän, niin ei siinä tuleva ilma enää lämpiä vaan energia hukkuu sen jään sulattamiseen (ja kenno sen kun jäätyy lisää), jolloin koneen hyötysuhde on todella huono. Tuleva ilma kennolta on sitten todella kylmää jos ilmaa ei lämmitetä jälkilämmitys vastuksella. Tuleva ilma voipi sitten olla pakkasen puolella kovilla pakkasilla. Noin hurjalla tuloilman läpömpötilan pudotuksella on jo merkitystä ilmamäärinkin saati vedon tunteeseen. Jos oikein pikaisesti laskin niin jos mitoitettu ilman vaihto on 50 litraa sekunnissa (21 asteessa), niin 0 asteinen ilma ei ole enää kuin 46 litraa, joka 8% pienempi kuin mitoitettu. Poisto pysyy samana, jolloin alipaine lisäänty aika reilusti. (Enhän minä näistä mitään tiedä, joten korjatkoon joku jos olen väärässä).

Onkos sulla ohjauspaneeli sisällä vai onko sekin teknisessä tilassa? Siitähän näkee myös kaikki nuo lämpötilat. Itsellä on oma kwh mittari tuolla koneella ja kunhan saan koneen automaatioon kiinni, niin saan käyrälle koneen hyötysuhteen ja sähkönkulutuksen. Voipi sitten antaa palautetta Swegonille jos hyötysuhde on jotain muuta kuin luvattu ;)
 
...... Noin hurjalla tuloilman läpömpötilan pudotuksella on jo merkitystä ilmamäärinkin saati vedon tunteeseen. Jos oikein pikaisesti laskin niin jos mitoitettu ilman vaihto on 50 litraa sekunnissa (21 asteessa), niin 0 asteinen ilma ei ole enää kuin 46 litraa, joka 8% pienempi kuin mitoitettu. Poisto pysyy samana, jolloin alipaine lisäänty aika reilusti. (Enhän minä näistä mitään tiedä, joten korjatkoon joku jos olen väärässä)......

En korjaa vaan totean että noin nuo kaasut käyttäytyy. Tuo on osasyy siihen että pitäisi säätää systeemit talvella lisättynä painovoimaisen ilman liikkeisiin eli esim. liesituulettimen putki perhospellistä huolimatta alkaa pakkasella poistamaan ilmaa eri tavalla kuin kesällä. Yhtäältä taas LTO ja jälkilämmitys korjaa ilmamäärää, mutta ei aleta hifistellä kun ei osata :)
 
Kenno kun menee jäähän, niin ei siinä tuleva ilma enää lämpiä vaan energia hukkuu sen jään sulattamiseen (ja kenno sen kun jäätyy lisää), jolloin koneen hyötysuhde on todella huono. Tuleva ilma kennolta on sitten todella kylmää jos ilmaa ei lämmitetä jälkilämmitys vastuksella. Tuleva ilma voipi sitten olla pakkasen puolella kovilla pakkasilla. Noin hurjalla tuloilman läpömpötilan pudotuksella on jo merkitystä ilmamäärinkin saati vedon tunteeseen. Jos oikein pikaisesti laskin niin jos mitoitettu ilman vaihto on 50 litraa sekunnissa (21 asteessa), niin 0 asteinen ilma ei ole enää kuin 46 litraa, joka 8% pienempi kuin mitoitettu. Poisto pysyy samana, jolloin alipaine lisäänty aika reilusti. (Enhän minä näistä mitään tiedä, joten korjatkoon joku jos olen väärässä).

Onkos sulla ohjauspaneeli sisällä vai onko sekin teknisessä tilassa? Siitähän näkee myös kaikki nuo lämpötilat. Itsellä on oma kwh mittari tuolla koneella ja kunhan saan koneen automaatioon kiinni, niin saan käyrälle koneen hyötysuhteen ja sähkönkulutuksen. Voipi sitten antaa palautetta Swegonille jos hyötysuhde on jotain muuta kuin luvattu ;)

Ohjauspaneeli on sisällä. Arvaa olenko noita lämpötiloja kyttäillyt :) Vaimo on jo pari kertaa huomauttanut että pitääkö sitä koko ajan naputtaa.

Ymmärtääkseni ilman reitti menee antureittain järjestyksessä 1, 2 ja 4. Kakkos- ja nelosanturia seuraamalla saa aika hyvän kuvan kennon jäätymistilanteesta, vaikka ei aina jaksaisi tekniseen tilaan lähteä. Onkohan lisäksi vielä niin, että anturin 8 (jäteilma) arvoista näkisi myös jäätymisen; jos kovemmilla pakkasilla arvo alkaa nousta plussalle, on jäätymistä tapahtunut.

Olisi enemmän kuin mielenkiintoista nähdä sinun kulutuslukemia, koska meillä samanlaiset laitteet. Nyt tietysti sulla eri softa. En ole vielä itse viritellyt kulutusmittaria, mutta ehkä sekin tulee vielä tehtyä jossain välissä. Muutenkin tulee aika tarkkaan seurattua sähkönkulutusta, joten iv-koneen lukemat kiinnostaisivat suuresti.
 
Tänään pidettiin iv-säätö ja mittaus. Kerrankin sain paikalle asiasta selvästi ymmärtävän ja tekniikan kehitystä seuraavan kaverin. Homma saatiin skulaamaan ja Pandion humisemaan (kerrankin) ilman suurempia ongelmia. Sainpa vielä Pandionin lisähärpäkkeetkin toimimaan kun kytkin Enerventin toimittaman "nolla-paneelin" kiinni ja pääsin käsiksi koneen asetuksiin mitä normaalisti vain asentajat pääsevät säätämään.

Se vaan pisti vähän vituttamaan kun kysyin aikanaan tästä firmasta mistä tämä mittaja edusti LVI-suunnitelmatarjousta, mutta päädyin aikanaan suositusten pohjalta toiseen firmaan. Olis tämän tapaamisen perusteella kyllä pitänyt ottaa tämä kaveri alusta saakka piirtämäänkin putkihommat..
 
No niin, talolla tehtiin IV-putsaus ja mittaus, tai no yritettiin mitata. Ilmanvaihtokoneen ilmansaanti on tapettu tukkimalla ulkoseinässä(tai tarkemmin sanottuna "vintillä") oleva ilmanottoritilä uretaanilla ja sitä on vielä todella paljon. Talo rakennettu 2006, mutta kyllähän tuolta jo paskaakin lähti ja selvis tuo hapenpuutekin. Kun saan korkeammat tikkaat, teen tuon ilmanoton tuonne uudelleen. Sit konetta hyödyttää jo säädelläkin, kun nyt on ihan sama onko kone 1, 2, 3 vai 4 tehoilla, ilmanpaine ei muutu mihinkään. Mikä noissa koneissa olisi paras pykälä normiasumiseen? Talo 96m2, 2 aikuista ja pyykkejä ei kuivateta sisällä/näkyvillä vaan rumpu hoitaa sen. Riittääkö 1 teho vai pitääkö tuota ohjeiden 2. pykälää pitää kokoajan, kun lisäähän se jo sähkönkulutustakin. Entäs lämmöntalteenoton säätö? Onko 18c hyvä vai oisko vielä alhaisempi ok? Talossa pyritään pitämään 19-21 astetta, riippuen huoneesta(makuuhuoneet viileimmät).
 
Riittääkö 1 teho vai pitääkö tuota ohjeiden 2. pykälää pitää kokoajan, kun lisäähän se jo sähkönkulutustakin.
Ihan mahdoton sanoa mikä pykälä riittää kun ei tiedä koneen tyyppiä eikä ilmeisesti mittausta ja säätöä ole tehty, mutta useinhan tuo 2 on normaali asumistilanteen asetus ja 1 poissa-asento. Pidä ensin siinä asennossa ja kokeile muitakin pykäliä, ajan mittaan se sopiva kyllä löytyy. Ja tilaa se IV-mittaus ja säätö uudestaan.

Sähkönkulutuksen ei pitäisi tässä asiassa kulkea etusijalla, vaan riittävän ilman vaihtuvuuden.
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Loistavaasti tuntuu toimivan tuo Swegonin asiakaspalvelu... Viikko sitten jätettyyn soittopyyntöön ja toimeksiantoon ei ole kukaan vastannut. Ei tunnu heitä paljon kiinnostavan. Muutenkin oli yksi taistelu saada joku asiantuntija puhelimella kiinni teknisestä tuesta. Lupasivat tulla asentamaan ilmanohjaimen koneeseen.

Ei auttanut saunan poistoilmakanavan kiinni pitäminen. Nyt saunottu noin joka kolmas päivä ja pakkasta ulkona 10-15 astetta ja joka kerta vetää kennon jäähän. Olen käyttänyt saunomisen jälkeen tehostusta 30min. Saan sen kyllä sulamaan etuvastuksella, kun sitä pitää väkisin päällä 2-4 tuntia. Tänään aamulla kävin katsomassa kennoa ja oli eilisen jäljiltä taas jäätynyt. Jäätyminen ei tapahdu koko kennon alueelta, vaan takaosasta tulopuolelta. Tuo ilmanohjain voisi jopa oikeasti parantaa tilannetta, jos vain Swegonin äijät suostuisivat käymään asennusreissulla.
 
Loistavaasti tuntuu toimivan tuo Swegonin asiakaspalvelu... Viikko sitten jätettyyn soittopyyntöön ja toimeksiantoon ei ole kukaan vastannut. Ei tunnu heitä paljon kiinnostavan. Muutenkin oli yksi taistelu saada joku asiantuntija puhelimella kiinni teknisestä tuesta. Lupasivat tulla asentamaan ilmanohjaimen koneeseen.

Voin lohduttaa sen verran, että Valloxillakin (tuleva entinen) asiakas kiinnostaa yhtä paljon kuin pussillinen pieniä kiviä.
 
Loistavaasti tuntuu toimivan tuo Swegonin asiakaspalvelu... Viikko sitten jätettyyn soittopyyntöön ja toimeksiantoon ei ole kukaan vastannut. Ei tunnu heitä paljon kiinnostavan. Muutenkin oli yksi taistelu saada joku asiantuntija puhelimella kiinni teknisestä tuesta. Lupasivat tulla asentamaan ilmanohjaimen koneeseen.

Ei auttanut saunan poistoilmakanavan kiinni pitäminen. Nyt saunottu noin joka kolmas päivä ja pakkasta ulkona 10-15 astetta ja joka kerta vetää kennon jäähän. Olen käyttänyt saunomisen jälkeen tehostusta 30min. Saan sen kyllä sulamaan etuvastuksella, kun sitä pitää väkisin päällä 2-4 tuntia. Tänään aamulla kävin katsomassa kennoa ja oli eilisen jäljiltä taas jäätynyt. Jäätyminen ei tapahdu koko kennon alueelta, vaan takaosasta tulopuolelta. Tuo ilmanohjain voisi jopa oikeasti parantaa tilannetta, jos vain Swegonin äijät suostuisivat käymään asennusreissulla.

Jonkinlaista asiakaspalvelua olen ILTOlta, joka on ilmeisesti yhtä kuin Swegon, saanut. Pari vuotta sitten sai oikein puhelimella samantien teknisen asiantuntijan kiinni. Nyt sanoivat että palvelevat ensisijaisesti ammattilaisia ja omakotiasuja saa palvelua sitten sähköpostin kautta. Sain sähköpostillakin vastausta viime kuussa, mutta ei kyllä aivan seuraavana päivänä. Olisiko siinä viikon päivät mennyt.
 
....Ilmanvaihtokoneen ilmansaanti on tapettu tukkimalla ulkoseinässä(tai tarkemmin sanottuna "vintillä") oleva ilmanottoritilä uretaanilla.....

Mitä tarkoittaa "vintillä"? Koneen tuloilmaputki pitää lähteä koneelta (eristettynä) päätyen ulkoseinästä "läpi". Päähän sitten joku esitetyistä ritilöistä ilman hyttysverkkoa. Laipallinen säleikkö (US-AV) saattaa mennä IV-kanavaan jo naheesti eli pysyy paikallaan issekseen, mutta tiiliseinäänkin saa proput johon sen voi ruuvata kiinni.

IV-koneen säädön jälkeen tietää mikä on koneen peruskäyntinopeus ja kuten tuossa jo todettiin, sähkönkulutus ei ole määrittävä tekijä vaan riittävä ilmanvaihtuvuus.
 
Voin lohduttaa sen verran, että Valloxillakin (tuleva entinen) asiakas kiinnostaa yhtä paljon kuin pussillinen pieniä kiviä.

Pakko vääntää veistä haavassa. Kaveri töissä tuossa Keski-Suomen Ilmastointihuollolla joka huoltaa täällä Jyväskylässä ainakin Enerventit ja varmaan melkein kaikki muutkin koneet. Jos jotain ongelmia, soitto kaverilla ja se puljaa tarvittavat jutut asiakaspalveluiden kanssa. ;)

Mutta hyvin tuttua ylipäätään se että jonkun firman aspasta ei saa apuja tasan mihinkään. Puhelimeen ei kukaan vastaa tai joo joku vaihde joka jättää soittopyynnön johon ei ikinä kukaan reagoi ja meilit menee varmaan suoraan roskapostiin...

- - - Updated - - -

Voi muuten olla koneen suodattimet vähän tukossa jos vintilä imee ilmaa. Ja kesällä voi tulla pikkusen lämmintä sisälle. ;) No sitähän voi sitten vaikka ILPillä viilennellä. :jahas:
 
No tuota ilmanvaihtoputkea ei nyt niin vain muutetakaan, JOS se teistä on jotenkin huono paikka. Se on siis autokatoksen yläpuolella, täysin kylmä tila(katos siis kiinni talossa). Ainakin säätäjä sanoi, että ihan ok paikka, on piilossa ja vähentää paskan menemistä putkistoon. Ilmaa se kyllä saa, kunhan ritiläviritys puretaan ja tehdään se oikein. Säätäjä tulee tottakai uudestaan, kun nyt jäi kesken. Ei kai sitä nyt tyhjästä makseta? Kone on Vallox 95 eri niin peruskone ku vaan voi olla.
 
No tuota ilmanvaihtoputkea ei nyt niin vain muutetakaan, JOS se teistä on jotenkin huono paikka. Se on siis autokatoksen yläpuolella, täysin kylmä tila(katos siis kiinni talossa). Ainakin säätäjä sanoi, että ihan ok paikka, on piilossa ja vähentää paskan menemistä putkistoon. Ilmaa se kyllä saa, kunhan ritiläviritys puretaan ja tehdään se oikein. Säätäjä tulee tottakai uudestaan, kun nyt jäi kesken. Ei kai sitä nyt tyhjästä makseta? Kone on Vallox 95 eri niin peruskone ku vaan voi olla.

Näyttää asia olevan ihan ok niin putken kuin muunkin suhteen. Täällä vaan kun pitää yrittää ymmärtää niillä tiedoilla mitä joku kirjoittaa niin epäselväksi ymmärrettyjä :wtf: asioita kysellään uudestaan/tarkemmin....
 
No ihan samalla tavalla ne asiat voisi heti selittää paremmin. Sillä jos puhutaan että se ottoputkin on vintillä, niin mistä sen sitten pystyy olettamaan että se on täysin kylmän AUTOKATOKSEN yläpuolella.

Mutta mielenkiintoista ois tietää kenen järjellä se sinne laitettu ritilä on tukittu uretaanilla?

Ja kyllä ainakin meidän tallin vintille ilmaa tulee räystäiden alta. Eli miten tiiviiksi tuo on tuossa tapauksessa tehty jos sinne ei ilmaa tule kuin erillisen ritilän kautta?

No mulla on lämmin talli ja katos tuossa rakennuksessa ja siellä siis on päädyissä ne tuuletusritilitä vielä erikseen, mutta että jos sieltä jollakin opilla ilmaa imisi niin kyllähän sitä sinne räystäiden alta tulisi... ei tyhmä nyt ymmärrä taas jotain.
 
Siitä uretaanileivoksesta en tiedä, mutta joko joku helvetin tyhmä timpuri tai tietämättömät edelliset asukit on sen rakentanu. Putki on varmastikin tehty siks sinne "vintille", koska iv-laite on sillä seinällä ja on selvitty lyhyellä putkivedolla. Ei se ratkaisu oikeastikaan tunnu tyhmältä, näin veisteli iv-säätäjäkin. Ja tokas myös että hyvin yleistäkin tiheämmin rakennetuissa ympäristöissä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom