Omakotitalon ilmanvaihto ja lämmöntalteenotto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Nyt on pari päivää tohisteltu menemään pienemmällä teholla, happi tuntuu riittävän ihan hyvin tuollakin nopeudella. Suihkun/saunan jne jälkeen tulee muutenkin laitettua ilmastoinnista tehostus päälle, niin eipä tuota kosteutta pääse sisälle kertymään. Suihkutiloissa tuntuu muutenkin vaihtuvan ilma tarpeeksi, kun ei pitkänkään suihkussa olemisen jälkeen peilit tai ikkunat ole huurussa.

Meillä kun on tuo puusauna niin on tapana pistää muutama klapi pesään saunomisen päätteeksi ja pesuhuoneen ovi raolleen. Kuivuu ihan törkeen nopeasti eikä tartte iv koneen tehostuksia käyttää. Sähkösaunalla ei ihan noin tehokasta liene kun ei ole sitä palamista joka vetäisi reilusti ilmaa ja samalla kosteuttakin.

Voiskin muuten enskesänä kokeilla tuota 69T:n tapaa että ajastas viikokellosta muutamalla yötunnille tehoja enempi tuon kesäyöjäähdytyksen sijaan. Kuumimpina päivinä pistinkin koneen poissatilaan päiväksi, tuonkin voi ajastella halutessaan. Kun oltiin vaikka vkl poissa, oli koko ajan poissatilassa niin eipä ollut kuuma kertaakaan kun tuli reissulta.
 
Kyselläänpä vähän tyhmiä. Mulla on Enervent Pandion eco ede cg iv-koneena eli jälkilämmitys sähköpatterilla ja maaviileä. Mulla on vielä kesäsäädöt käytössä eli poistoilman lämpö on ohjaavana tekijänä ja asetus on 23 astetta. Lämmitys on ruksittu pois päältä ja jäähdytys myös eli pelkkä lto on käytössä.
Onko tästä jotain haittaa? Tuloilman lämmöt on olleet pienimmillään jotain 17 astetta eikä ole viileältä tuntunut. En ole vaihtanut vielä ohjausta tuloilman lämmölle koska jos asetan vaikka sen 17 astetta pyynniksi niin silloinhan lämpöä puhalletaan harakoille, eikö? Nythän lto-kenno ottaa kaiken lämmön talteen minkä saa.
Vai onko sama/parempi asia jos laitan tuloilman pyynniksi vaikka sen 23 astetta ja ilman jälkilämmitystä? Tokihan laitan sitten jälkilämmityksen päälle kun sille on oikeasti tarvetta.
 
Kyselläänpä vähän tyhmiä. Mulla on Enervent Pandion eco ede cg iv-koneena eli jälkilämmitys sähköpatterilla ja maaviileä. Mulla on vielä kesäsäädöt käytössä eli poistoilman lämpö on ohjaavana tekijänä ja asetus on 23 astetta. Lämmitys on ruksittu pois päältä ja jäähdytys myös eli pelkkä lto on käytössä.
Onko tästä jotain haittaa? Tuloilman lämmöt on olleet pienimmillään jotain 17 astetta eikä ole viileältä tuntunut. En ole vaihtanut vielä ohjausta tuloilman lämmölle koska jos asetan vaikka sen 17 astetta pyynniksi niin silloinhan lämpöä puhalletaan harakoille, eikö? Nythän lto-kenno ottaa kaiken lämmön talteen minkä saa.
Vai onko sama/parempi asia jos laitan tuloilman pyynniksi vaikka sen 23 astetta ja ilman jälkilämmitystä? Tokihan laitan sitten jälkilämmityksen päälle kun sille on oikeasti tarvetta.

Tuohon ei ole yksiselitteistä vastausta ja toisaalta konetta ei saa toimimaan tehokkaasti ja vaivattomasti ilman että sen toimintoihin ja asetuksiin perehtyy syvällisemmin. Syystä että jokainen talo ja perhe on omansa ja laite pitää sisällään ison määrän automatiikkaa yms. toimintoja. Lisäksi kaikkea ei ole avattu EDAn manuaalissa ja siihen päälle vielä se että ohjaimen asetusvalikko riippuu ohjelmaversiosta. Menee siis ikä ja terveys jos yrittää täällä näitä kirjoitella - lopputuloksen ollessa väärinymmärretty päin sitä :)

Karkealla tasollahan nuo saa toimimaan yksillä asetuksilla ympäri vuoden, mutta se ei ole energiatehokkain tai asumismukavin tapa. Em. tapa lie käytössä puolessa suomalaisista taloista, kolmasosassa "kusnuukan" tosiväärät asetukset ja lopuissa se optimoitu :D

Oman ja osin myös Enerventin näkemys on kyllä että normaali ohjaus on tuloilman lämpötilaohjaus. Poistoilmaohjaus toimii ehkä kesällä mutta lämmityskaudella se hukkaa esim. takan tms. "lisälämmön" koska laite puhaltaa kompensaatioksi viileämpää sisään. Tiettyjen asetusten "ruksiminen" on turhaa, sitä varten on vuosikello. Meillä on esim. jälkilämmitys pois 1.4 - 30.11 ja tarvittaessa päivää voi korjailla sen mukaan millaiset kelit koska vuodethan eivät ole toistensa veljiä. Jälkilämmityksen sähkönkulutus on kuitenkin melko pientä pyöriväkennoisissa ja vastapainona voi olla jäätynyt/sammunut IV-kone jos tuleekin yllättäen kovat pakkaset kun ollaan poissa ja asetus jäi "ruksimatta" päälle lähteissä. Yhtäältä ei ole mukava lähteä kesken saunankaan sulattelemaan...
 
Kertokaas mitä mahdollisuuksia olisi vähentää kahden vierekkäisen huoneen välillä tuloilmakanavan kautta kulkeutuvaa puhe- ym- ääntä jälkikäteen? Ilmanvaihtoäänestä ei ole mitään ongelmaa, mutta röörissä kun on ensin toisen makkarin kohdalla ulostulo ja sitten toisen, niin ikävästi kuuluu kaikki puhelinkeskusteluista ja telkkarista lähtien kumpaankin suuntaan.

Katselin että 125milliseen putkeen on olemassa mm. putken sisään työnnettävää pehmeäpintaista hylsyä ja ilmaventtiiliinkin saa jotain äänitulppaa. Onko näistä mihinkään?
Terveysilma : Äänenvaimennin
En vielä napannut venttiileitä pois ja katsonut että millainen mutka siellä odottaa, taitaa hylsyjen kanssa olla tekemätön paikka saada paikoilleen muutakuin parinkymmenen sentin sivuvetoon.

Onko noita venttiileitä olemassa jollain akustisella sokkelolla, niinkuin on vaikka äänieristetyn oven päälle korvausilmareijän aukoksi?

edittiä: Näköjään on, heti alkoi hakukoneella jotain löytymään kun oli ensin avautunut.
 
Katselin että 125milliseen putkeen on olemassa mm. putken sisään työnnettävää pehmeäpintaista hylsyä ja ilmaventtiiliinkin saa jotain äänitulppaa. Onko näistä mihinkään?

Tästä meinaavat ettei aiheuta edes häviötä? Näppärä askartelee itse vanhasta patjasta. :)

aanenvaimennus_patruuna.jpg

Äänenvaimennuspatruunat | Air-In® | Dir-Air Oy
 
Tästä meinaavat ettei aiheuta edes häviötä? Näppärä askartelee itse vanhasta patjasta. :)

aanenvaimennus_patruuna.jpg

Äänenvaimennuspatruunat | Air-In® | Dir-Air Oy

Meillä on noita muutamassa paikassa lisänä vaikka äväreitäkin on monta. Oman näkemyksen mukaan vaikuttavat vain vähän ilmamääriin, äänistä on paha sanoa. Saattaapi nimittäin käydä niin että kun ei kulje enää putkea pitkin niin sitten sähkörasioiden tms. kautta :)
 
Meillä on noita muutamassa paikassa lisänä vaikka äväreitäkin on monta. Oman näkemyksen mukaan vaikuttavat vain vähän ilmamääriin, äänistä on paha sanoa. Saattaapi nimittäin käydä niin että kun ei kulje enää putkea pitkin niin sitten sähkörasioiden tms. kautta :)

Joo tuon löysinkin. Mitenhän tiheää kamaa tuo on... Ettei vaikuttaisi virtaukseen on kyllä ihan bs:ää, jos pinta-alasta peitetään puolet. Oletan siis että nuo kolme sakaraa menevät vain osittain kasaan putkeen tungettaessa.

Nyt on kyse rivarikämpästä, vaikka ketju omakotitaloon onkin. Ei meillä pistorasiaongelmaa tulee, kyllä ääntä tulee kipsilevyseinän läpi ei siitä mihinkään pääse, mutta ilmanvaihtoröörin kautta tulee nyt ääni kuin jostain vanhasta grammarin äänitorvesta.


Ja miksikäs tämän itse nyt huomioin... :) Alkoi pikkujätkälle unikoulu ja olen nukuttanut muutamana iltana huomaten että kun viereisessä pojan huoneessa onkin siihen aikaan jotain toimintaa, eikä jätkä olekaan vielä nukkumassa, niin teki mieli käydä sanomassa että voitteko lopettaa puhumisen että pikku-ukon saa nukahtamaan.
 
Joo tuon löysinkin. Mitenhän tiheää kamaa tuo on... Ettei vaikuttaisi virtaukseen on kyllä ihan bs:ää, jos pinta-alasta peitetään puolet. Oletan siis että nuo kolme sakaraa menevät vain osittain kasaan putkeen tungettaessa......

Karkealla tasolla materiaali on vaahtomuovia. Ei mene sakarat kasaan ja jos menee niin sitten on väärän kokoinen putki tai vaimennin. Halkaisija juurikin sen verran putkea isompi että pysyy kitkalla paikoillaan pystyputkessakin. Noita pitää sitten vuosittain irroitella ja imuroida pölyt yms. paskat pois koska se alkaa vaikuttamaan enemmän virtauksiin.
 
Tuohon ei ole yksiselitteistä vastausta ja toisaalta konetta ei saa toimimaan tehokkaasti ja vaivattomasti ilman että sen toimintoihin ja asetuksiin perehtyy syvällisemmin. Syystä että jokainen talo ja perhe on omansa ja laite pitää sisällään ison määrän automatiikkaa yms. toimintoja. Lisäksi kaikkea ei ole avattu EDAn manuaalissa ja siihen päälle vielä se että ohjaimen asetusvalikko riippuu ohjelmaversiosta. Menee siis ikä ja terveys jos yrittää täällä näitä kirjoitella - lopputuloksen ollessa väärinymmärretty päin sitä :)

Karkealla tasollahan nuo saa toimimaan yksillä asetuksilla ympäri vuoden, mutta se ei ole energiatehokkain tai asumismukavin tapa. Em. tapa lie käytössä puolessa suomalaisista taloista, kolmasosassa "kusnuukan" tosiväärät asetukset ja lopuissa se optimoitu :D

Oman ja osin myös Enerventin näkemys on kyllä että normaali ohjaus on tuloilman lämpötilaohjaus. Poistoilmaohjaus toimii ehkä kesällä mutta lämmityskaudella se hukkaa esim. takan tms. "lisälämmön" koska laite puhaltaa kompensaatioksi viileämpää sisään. Tiettyjen asetusten "ruksiminen" on turhaa, sitä varten on vuosikello. Meillä on esim. jälkilämmitys pois 1.4 - 30.11 ja tarvittaessa päivää voi korjailla sen mukaan millaiset kelit koska vuodethan eivät ole toistensa veljiä. Jälkilämmityksen sähkönkulutus on kuitenkin melko pientä pyöriväkennoisissa ja vastapainona voi olla jäätynyt/sammunut IV-kone jos tuleekin yllättäen kovat pakkaset kun ollaan poissa ja asetus jäi "ruksimatta" päälle lähteissä. Yhtäältä ei ole mukava lähteä kesken saunankaan sulattelemaan...

Edan manuaalissa ei tosiaan ole kovinkaan syvällisesti kerrottu toimintaperiaatteita tai säätöjä ja niiden vaikutuksia. Tarkoitus ei ole yksillä säädöillä päästä, syy että ollaan menty vielä poistoilman ohjauksella on ollut se että tuloilman lämpö on ollut pienimmillään 17 asteen pinnassa eli jälkilämmityksen tarvetta ei sen puoleen ole ollut. Lämpöisemmillä keleillähän kenno on ottanut sitten talteen kaiken minkä saa. Kesäaikaan on järkevin pitää kone poistoilmaohjauksella jäähdytyksen vuoksi.
Toi lämmityksen pois ruksiminen on oikeastaan nopeammin tehty kuin vuosikellon ajastus, varsinkin kun sitä kelloakin joutuu sitten muuttelemaan tilanteen mukaan. Nyt on ollut oikeastaan ajan kysymys koska laitan lämmityksen päälle ja eilen sen laitoinkin sekä muutin tuloilmaohjaukselle 17c lämmöllä. Tällä setupilla mennään toistaiseksi ja nythän on siis ensimmäinen talvi tulossa tämän koneen kanssa joten sillä nuo säädöt ja toimintatavat on olleet vielä mitä on. Eiköhän tuo tapansa näytä...:)
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Edan manuaalissa ei tosiaan ole kovinkaan syvällisesti kerrottu toimintaperiaatteita tai säätöjä ja niiden vaikutuksia. Tarkoitus ei ole yksillä säädöillä päästä, syy että ollaan menty vielä poistoilman ohjauksella on ollut se että tuloilman lämpö on ollut pienimmillään 17 asteen pinnassa eli jälkilämmityksen tarvetta ei sen puoleen ole ollut. Lämpöisemmillä keleillähän kenno on ottanut sitten talteen kaiken minkä saa. Kesäaikaan on järkevin pitää kone poistoilmaohjauksella jäähdytyksen vuoksi.
Toi lämmityksen pois ruksiminen on oikeastaan nopeammin tehty kuin vuosikellon ajastus, varsinkin kun sitä kelloakin joutuu sitten muuttelemaan tilanteen mukaan. Nyt on ollut oikeastaan ajan kysymys koska laitan lämmityksen päälle ja eilen sen laitoinkin sekä muutin tuloilmaohjaukselle 17c lämmöllä. Tällä setupilla mennään toistaiseksi ja nythän on siis ensimmäinen talvi tulossa tämän koneen kanssa joten sillä nuo säädöt ja toimintatavat on olleet vielä mitä on. Eiköhän tuo tapansa näytä...:)

Miksi kesäaikaan on järkevin poistoilmaohjaus? Itsellä ei ole tuota viilennyspatteria, mutta olettaisin että se saa toimimaan tuloilmaohjauksellakin (en ole tutkinut, jollain täällä oli ko. systeemi käytössä). Lähtökohtaisesti IMO on parempi kontrolloida tuloilman lämpöä ympäri vuoden kuin poistoilman perusteella yrittää jäähdyttää tai lämmittää. Väitän että lämmityspuolen säätökin toimii fiksummin jos IV-kone tuottaa mahdollisimman tasaista sisään. Lämmityspuolihan teillä lienee yhtälailla perusasetuksilla kesän jäljiltä.
LTO-tehoja voi ottaa kevään/syksyn hyödyksi nostamalla tuloilman lämpötilaa (kun lämmitys on off). Toisekseseen, tuloilmaohjauksessa LTO menee täydelle teholle (LTO=100) kun raitisilman lämpötila laskee alle +8C (tehdasasetus jota pääsee säätämään jos ohjaimessa ver. 2.17 tai uudempi). Tarkoittaa että nykytalossa puskee jo liian kanssa lämpöä sisään ja esim. meillä raja on laskettu +3,5C.
IMO vuosikello on helpompi kun sinne ei tarvitse mennä salasanan kautta vs. asetusruksit eli joku muukin perheestä pystyy säätämään jos tulee ongelma. Toisaalta jos ei senttejä laske (sähkönkulutuksen lisäkulu) niin aikavälillä 15.4-31.10 lämmitys pois ja jäähdytys sallittu 15.5-31.8 toimii 9/10 vuodesta. Lämmityskaudella tulolämpötila +17C ja muun ajan +18-19C (toimii jäähdytykselläkin).

- - - Updated - - -

Miten vaikuttaa kanavaääniin? Mitä maksaa, mistä noita saa?

Ei ne turhiakaan ole, toteutuva vaimennus lienee case by case kun siihen vaikuttaa niin monta asiaa. Itse hain Onniselta ja maksoi reilun kympin (100 ja 125mm). Jossain nettikaupassa näytti olevan 20-30e. Kysy paikalliseta palvelevasta LVI-kaupasta :)
 
Miksi kesäaikaan on järkevin poistoilmaohjaus? Itsellä ei ole tuota viilennyspatteria, mutta olettaisin että se saa toimimaan tuloilmaohjauksellakin (en ole tutkinut, jollain täällä oli ko. systeemi käytössä). Lähtökohtaisesti IMO on parempi kontrolloida tuloilman lämpöä ympäri vuoden kuin poistoilman perusteella yrittää jäähdyttää tai lämmittää. Väitän että lämmityspuolen säätökin toimii fiksummin jos IV-kone tuottaa mahdollisimman tasaista sisään. Lämmityspuolihan teillä lienee yhtälailla perusasetuksilla kesän jäljiltä.
LTO-tehoja voi ottaa kevään/syksyn hyödyksi nostamalla tuloilman lämpötilaa (kun lämmitys on off). Toisekseseen, tuloilmaohjauksessa LTO menee täydelle teholle (LTO=100) kun raitisilman lämpötila laskee alle +8C (tehdasasetus jota pääsee säätämään jos ohjaimessa ver. 2.17 tai uudempi). Tarkoittaa että nykytalossa puskee jo liian kanssa lämpöä sisään ja esim. meillä raja on laskettu +3,5C.
IMO vuosikello on helpompi kun sinne ei tarvitse mennä salasanan kautta vs. asetusruksit eli joku muukin perheestä pystyy säätämään jos tulee ongelma. Toisaalta jos ei senttejä laske (sähkönkulutuksen lisäkulu) niin aikavälillä 15.4-31.10 lämmitys pois ja jäähdytys sallittu 15.5-31.8 toimii 9/10 vuodesta. Lämmityskaudella tulolämpötila +17C ja muun ajan +18-19C (toimii jäähdytykselläkin).

Itse ajattelin tuon ohjauksen niin että kun kesällä ohjataan poistoilman lämpöä niin silloin pyritään pitämään sisäilman lämpö vakiona tai mahdollisimman tasaisena mieluummin. Kesällä pidin asetusta 23 asteessa. Tällöin iv-kone ohjaa kolmitieventtiilillä litkua jäähdytyspatterille tarpeen mukaan ja sisälämmöt pysyikin mukavan tasaisena. Jos taas pidän ohjauksen tuloilman lämmöllä niin silloin sisäilman lämpö heittelee jonkin verran olosuhteista riippuen, eikö?

Lämmityspuolella tuo tuloilmaohjaus on varmasti järkevämpi. Mitä muuten tarkoitat lämmityspuolen perusasetuksilla?
Tuota lto:n tehoasiaa en tiennyt vaan luulin että jos tuloilma on liian lämmintä niin se pudottaa heti kennolta tehoja pois. En nyt muista ohjaimen versiota mutta kone on ostettu tänä vuonna joten tuskin kovin vanha versio on sisällä. Täytyypä tarkistaa.
 
Itse ajattelin tuon ohjauksen niin että kun kesällä ohjataan poistoilman lämpöä niin silloin pyritään pitämään sisäilman lämpö vakiona tai mahdollisimman tasaisena mieluummin. Kesällä pidin asetusta 23 asteessa. Tällöin iv-kone ohjaa kolmitieventtiilillä litkua jäähdytyspatterille tarpeen mukaan ja sisälämmöt pysyikin mukavan tasaisena. Jos taas pidän ohjauksen tuloilman lämmöllä niin silloin sisäilman lämpö heittelee jonkin verran olosuhteista riippuen, eikö?

Lämmityspuolella tuo tuloilmaohjaus on varmasti järkevämpi. Mitä muuten tarkoitat lämmityspuolen perusasetuksilla?
Tuota lto:n tehoasiaa en tiennyt vaan luulin että jos tuloilma on liian lämmintä niin se pudottaa heti kennolta tehoja pois. En nyt muista ohjaimen versiota mutta kone on ostettu tänä vuonna joten tuskin kovin vanha versio on sisällä. Täytyypä tarkistaa.

Voi se olla niinkin, meillä kun ei ole jäähdytystä niin silloin ollaan enemmän ulkolämpötilojen armoilla ja jäähdytetään yöllä sen mitä ilmat antaa periksi. Ennakointi auttaa asiassa ja sälekaihtimet yms. kiinni.

Lämmityspuolella tarkoitin tietysti talon varsinaista lämmitysjärjestelmää joka lienee lattialämmitys...

IV-koneen ja ohjaimen versiot yms. näkyy infovalikosta. Löytyy siis valikko --> info
 
Perkules, huolella säädin LTO-koneen että ei suotta ala sulattelemaan silloin kun ei ole lähelläkään jäätyä. Niinhän siinä sitten kävi että kun näillä pakkasilla lämmitti saunan niin jäähän veti että humahti. Kuutiokoneet on ihan aunarista.
 
Perkules, huolella säädin LTO-koneen että ei suotta ala sulattelemaan silloin kun ei ole lähelläkään jäätyä. Niinhän siinä sitten kävi että kun näillä pakkasilla lämmitti saunan niin jäähän veti että humahti. Kuutiokoneet on ihan aunarista.

Itse en ole IV-koneen kennoa saanut jäätymään vielä koskaan. Näillä keleillä poistopuhallin tosin kerää ympärilleen jäätä, joka on muistettava poistaa noin kerran pari kertaa viikossa, koska muuten jääpaakku alkaa ottamaan kiinni lämmönsiirtimeen ja estämään sen pyörimistä. Koneena on Enervent Pingvin eco EDE. Jäteilman lämpötilarajana koneessa sama mikä tehdasasetuksena eli -10C. Pingviinissä poistopuhaltimen ja lämmönsiirtimen välinen etäisyys on merkittävästi lyhyempi kuin esimerkiksi suuremmassa Pandionissa.

Onko muilla Enervent-käyttäjillä samaa ilmiötä?
 
Itse en ole IV-koneen kennoa saanut jäätymään vielä koskaan. Näillä keleillä poistopuhallin tosin kerää ympärilleen jäätä, joka on muistettava poistaa noin kerran pari kertaa viikossa, koska muuten jääpaakku alkaa ottamaan kiinni lämmönsiirtimeen ja estämään sen pyörimistä. Koneena on Enervent Pingvin eco EDE. Jäteilman lämpötilarajana koneessa sama mikä tehdasasetuksena eli -10C. Pingviinissä poistopuhaltimen ja lämmönsiirtimen välinen etäisyys on merkittävästi lyhyempi kuin esimerkiksi suuremmassa Pandionissa.

Onko muilla Enervent-käyttäjillä samaa ilmiötä?

Kuten jo aiemmin mainitsin, meillä sama kone. Kerää jonkin verran jäätä poistopuhaltimen ympärille mutta ei sille ole tarvinnut koskaan tehdä mitään. Mainitsin myös että meillä ei ole talvitoiminto eli sulatus käytössä jota epäilen jääkasan syyksi. Syystä että kun tulo menee seis niin poistosta kertyvä lämpö aiheuttaa lisää jäätä koska ei kuitenkaan ehdi sulattaa edellistä kokonaan.
 
Kuten jo aiemmin mainitsin, meillä sama kone. Kerää jonkin verran jäätä poistopuhaltimen ympärille mutta ei sille ole tarvinnut koskaan tehdä mitään. Mainitsin myös että meillä ei ole talvitoiminto eli sulatus käytössä jota epäilen jääkasan syyksi. Syystä että kun tulo menee seis niin poistosta kertyvä lämpö aiheuttaa lisää jäätä koska ei kuitenkaan ehdi sulattaa edellistä kokonaan.

Meillä sulatus on tosiaankin ollut käytössä ja jäätä kertyy puhaltimen runkoon niin paljon, että se on pakko käydä rapsimassa irti muutaman päivän välein.

Olikos sulla kosteustehostus käytössä?
 
Meillä sulatus on tosiaankin ollut käytössä ja jäätä kertyy puhaltimen runkoon niin paljon, että se on pakko käydä rapsimassa irti muutaman päivän välein.

Olikos sulla kosteustehostus käytössä?

Kosteustehostus on aktiivinen (vakioraja 50%), mutta ei normaalisti mene päälle kun ulkona on pakkasta (ph+s on lähellä konetta). Saunan jälkeinen kuivatus tehdään ihan manuaalitehostuksella (tehonlisäys luokkaa 20% - 30min). Kuten jo tuolla aiemmin mainitsin (rakentamis-threadissa) niin yli -10C pakkasilla ei avata saunan katosta puunuppiventtiiliä koska silloin alkaa tehostuksella jäätämään.

Ota ihan suosiolla se sulatus pois ja laita se päälle vasta jos ja kun tulee oikeasti tarve. Näin Enerventin asentaja minuakin ohjeisti, mutta vielä ei ole tullut tarvetta kytkeä. Tehostus ei sitten kannata olla 100% kun vähempikin riittää (suositus oli se +30% normista).

EDIT: Mikäli talvella on poistoilma kovin kosteaa niin sitten lienee jossain vikaa...
 
Miten usein teillä etuvastus sulattaa kennoa -15 pakkasella? Oma swegon w100 käy minuutin ja sulattaa 5min. Kennoon kertynyt ainoastaa reunaan hiukan jäätä. 1000w vastus vaan tuo mukavat ~20kWh lukemat vuorokaudessa.
 
Miten usein teillä etuvastus sulattaa kennoa -15 pakkasella? Oma swegon w100 käy minuutin ja sulattaa 5min. Kennoon kertynyt ainoastaa reunaan hiukan jäätä. 1000w vastus vaan tuo mukavat ~20kWh lukemat vuorokaudessa.

Pitäiskö tutkia koneen manuaalia, asetuksia ja lämpötila-arvoja? Lienee jossain tehdas-setupissä mallia "varman päälle"...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom