Omakotitalon ilmanvaihto ja lämmöntalteenotto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Manuaali ja lämpötilat tutkittu. Taitaa tosiaan olla niin että tehtaalla varmistettu että kenno ei mene missään tilanteessa jäähän. Mut saa kyllä luvatut hyötysuhteet.
 
Manuaali ja lämpötilat tutkittu. Taitaa tosiaan olla niin että tehtaalla varmistettu että kenno ei mene missään tilanteessa jäähän. Mut saa kyllä luvatut hyötysuhteet.

Sekä bonuksena ison sähkönkulutuksen :) Ei niitä asetuksia sitten pääse muokkaamaan?

Meillä Enerventin Pingvin on varustettu vain 400W jälkilämmitysvastuksella ja hörppää näillä -15...-23C pakkasilla 3-5kWh päivässä kun tuloilman pyynti on +17C. Sulatus ei ole käytössä eikä ole tarvetta, mutta onkin pyöriväkennoinen...
 
Itse en ole IV-koneen kennoa saanut jäätymään vielä koskaan. Näillä keleillä poistopuhallin tosin kerää ympärilleen jäätä, joka on muistettava poistaa noin kerran pari kertaa viikossa, koska muuten jääpaakku alkaa ottamaan kiinni lämmönsiirtimeen ja estämään sen pyörimistä. Koneena on Enervent Pingvin eco EDE. Jäteilman lämpötilarajana koneessa sama mikä tehdasasetuksena eli -10C. Pingviinissä poistopuhaltimen ja lämmönsiirtimen välinen etäisyys on merkittävästi lyhyempi kuin esimerkiksi suuremmassa Pandionissa.

Eihän pyöriväkennoisen pitäisikään jäätyä. Aika raju jäteilman lämpö. Omassa koneessa taitaa olla maksimi +10 jos jäätä haluaa välttää. Sehän sitten pakkasilla sulattaa enimmän osan aikaa. Nyt on tainnut olla sulatuksella lauantaista asti ja kenno silti jäässä, pitäis sulatella käsin mutta vituttaa liiaksi.
Ei tuo poistopuhaltimen jäätyminenkään tietty hauskaa ole.

Keksiikö joku syytä miksei se sulatus voisi hoitua laittamalla vastus kiinni kennoon?
 
Eihän pyöriväkennoisen pitäisikään jäätyä. Aika raju jäteilman lämpö. Omassa koneessa taitaa olla maksimi +10 jos jäätä haluaa välttää. Sehän sitten pakkasilla sulattaa enimmän osan aikaa. Nyt on tainnut olla sulatuksella lauantaista asti ja kenno silti jäässä, pitäis sulatella käsin mutta vituttaa liiaksi.
Ei tuo poistopuhaltimen jäätyminenkään tietty hauskaa ole.

Keksiikö joku syytä miksei se sulatus voisi hoitua laittamalla vastus kiinni kennoon?

Meidän Pingussa ei ole tuota sulatustoimintoa päällä (kun ei tartte) ja kahtena edellisenä talvena kylmimmillään poistoilman lämpötila on ollut luokkaa -22C, toisin raitisilma oli sen -29C ... :D

Saattaisi kuutiokoneiden myynti loppua kuin seinään jos laittaisi -30C pakkasilla koneiden anturilämpötilat ja vastusten sähkönkulutuksen rinnakkain vertailuun.

EDIT: Siis jäteilma lämpötila -22C ja poisto jotain +20-21C ... :D
 
Sellaisen ominaisuuden huomasin että kun jäteilma laskee alle +2C niin tuloilmapuhallin tiputtaa kierroksia ja vastus menee päälle.

Mikä laite?

Alkasin seurata vehjettä, ostin langattoman lämpömittarin ja pistin anturit koneeseen. Olis se tietty kätevä jos koneessa itsessään olis mittarit joista katsoa... Noh nyt on
- tuleva ilma kennon jälkeen 0 astetta
- jäteilma +10
- ulkona pakkasta sen -15.

Onhan se parempi kuin ei mitään, ei sillä. Tuohonkin piti laittaa asetukset minimille ettei lähde suotta sulattelemaan. Tarvii kattoa jäätääkö. Sulatuksessa tuntuis olevan liikaa hystereesiä, ei meinaa mennä takaisin talteenotolle vaikka jäteilma olis +15 astetta.
Ei tossa kyllä hyötysuhteella juhlita. :D Vaan ei taida maksaa itseään takaisin vaihtaa pyöriväkennoiseenkaan.
 
Ihmettely jatkuu. En aivan ymmärrä ton koneen sielunelämää. Oon taas vaihteeksi sulatellut koneen kun jäätyi.

Tuon pitäisi toimia niin että sulatusta ohjataan jäteilman lämmön perusteella ja sulatuksessa tuloilma ohjataan kennon ohi, jolloin lämpimän jäteilman _pitäisi_ sulattaa kenno. Siinä on trimmeri joka on defaulttina 10 astetta, mutta joka ei tuntuisi paljon kuitenkaan vaikuttavan laitteen toimintaan.
Tilanne on nyt se että tuloilma on kennon jälkeen 0 astetta, jäteilma +16. Vaikka miten säätelee niin se ei tuosta paljon muutu. Kun alkaa säädöt olla rajoilla niin huomaa miten jäteilman lämpö tipahtaa, käväisee alle +10 asteessa ja nousee siitä takaisin (arvatenkin heittää sulatukselle). Koneen kun avaa niin se on oikeastaan aina sulatuksella. Vai olisko tuo jotenkin "analoginen" toimintatavaltaan, että se avaa tuota ohituskanavaa sen verran että lämmöt asettuu johonkin haarukkaan?

No kuitenkin, kun on tuota trimmerisäätöä hakenut niin se lopulta sitten jäätyy. Tämän huomaa parhaiten siitä että tuloilma on lämpimämpää kuin jäteilma. En ihan hiffaa mihin tuo perustuu, ilmeisesti jäätymisessä kosteuden tiivistyminen sitoo sen verran paljon energiaa että jäteilman lämpö tippuu noinkin alas. Tai sitten virtaus on tossa vaiheessa jo heikentynyt niin paljon ettei termari mittaa oikein. Tämä oikeastaan tekee vähän kyseenalaiseksi tuon koko sulatuksen perustamisen jäteilman lämmölle...

Sanokaa nyt tekin jotain? Millasia lämpöjä ristivirtakennolla tulee muille?

E: tän kaavan mukaan hyötysuhde vetelee jossain 45% tän hetkisillä lämmöillä.

"Lämmöntalteenoton hyötysuhde kuvaa sitä, miten suuri osa lämmöstä saadaan talteen. Jos esimerkiksi poistoilman lämpötila on +22ºC ja se lämmittää tuloilman -22ºC lämpötilasta 0ºC:een, eli ilma lämpenee 22 astetta, ja kun poisto- ja ulkoilman lämpötilaero on 44 astetta, niin tuloilman lämpötilahyötysuhde on 22/44 = 0,5 eli 50%."
 
Täällä ihan mielenkiintoista asiaa aiheesta.
http://www.flaktwoods.fi/4fd5a033-c7f0-4ae5-80ff-9e8a638e23e1

On muuten suihkussakäynnin jälkeen jäteilman kosteus helposti 60%. Ei sinänsä ihme jos jäätyykin.

Jostain keskusteluista löytyi tällainen laskelma ilmanvaihtoon tuhlautuvasta energiasta. Tota voi vilkaista jos miettii uuteen taloon ilmanvaihtokonetta.

Rakennustilavuus: 500 m3 Puoli vaihtoa tunnissa, jatkuva käyttö (ei
siis sisällä tehostuksia)

Lämmöntalteenoton vuotuinen hyötysuhde 25% ( KÄYTETÄÄN HALVINPIEN
LEVYLÄMMÖNVAIHTIMIEN LASKUISSA)

Lämmöntalteenoton vuotuinen hyötysuhde 75% ( KÄYTETÄÄN
REGENATIIVISTEN (pyörivä) LÄMMÖNVAIHTIMIEN LASKUISSA)

Vyöhyke 1 Helsinki

25%: 3846,4 Kwh/a
75% 591,2 Kwh/a

Sama Sodankylässä::

25%: 5891 kwh/a
75%: 1092,6 Kwh/a
 
Jäteilma -15, just. :rolleyes: Kannattaako noilla lämmöillä paljon edes jälkilämmitellä?

No nyt on jäteilma 14 astetta ja tulo 9. Ei mitenkään paha, ulkoilma -6. Tuo toimii suurimman osan aikaa ihan ookoosti, mutta kun menee ulkoilma alle -10 niin homma kaatuu kennon jäätymistaipumukseen.
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kosteustehostus on aktiivinen (vakioraja 50%), mutta ei normaalisti mene päälle kun ulkona on pakkasta (ph+s on lähellä konetta). Saunan jälkeinen kuivatus tehdään ihan manuaalitehostuksella (tehonlisäys luokkaa 20% - 30min). Kuten jo tuolla aiemmin mainitsin (rakentamis-threadissa) niin yli -10C pakkasilla ei avata saunan katosta puunuppiventtiiliä koska silloin alkaa tehostuksella jäätämään.

Ota ihan suosiolla se sulatus pois ja laita se päälle vasta jos ja kun tulee oikeasti tarve. Näin Enerventin asentaja minuakin ohjeisti, mutta vielä ei ole tullut tarvetta kytkeä. Tehostus ei sitten kannata olla 100% kun vähempikin riittää (suositus oli se +30% normista).

EDIT: Mikäli talvella on poistoilma kovin kosteaa niin sitten lienee jossain vikaa...

Pingua on nyt ajettu muutama vuorokausi ilman sulatustoimintoa ja jäätä on kertynyt puhaltimen runkoon sekä kotelon pohjalle, jossa poistoilmapuhallin on aivan entiseen tahtiin. Huomasin tänään, että kotelon pohjan alapinnalla oleva solukumieriste oli irronnut lähes kauttaaltaan. Tällöinhän kylmä ulkoilma on päässyt jäähdyttämään kotelon peltistä pohjaa ja edelleen jäteilmaa ja muodostamaan kastepisteen kotelon sisälle. Teippasin solukumin takaisin paikolleen. Toivottavasti ongelma ratkesi tällä.

Millaisilla virtauksilla teillä Pingua ajellaan? Meillä kone käy 50 % teholla, jolla pääsee 51 l/s poistovirtaukseen (ilmanvaihtokertoimen 0,5 1/h raja on meillä 49 l/s, ilmatilavuus 354 m3). Tulo on 90 % poistosta eli 46 l/s. Kosteustehostus on käytössä raja-arvolla RH 50%. Kone käy tuolloin 65 % teholla eli poistona on 68 l/s ja tulona 61 l/s.
 
Pingua on nyt ajettu muutama vuorokausi ilman sulatustoimintoa ja jäätä on kertynyt puhaltimen runkoon sekä kotelon pohjalle, jossa poistoilmapuhallin on aivan entiseen tahtiin. Huomasin tänään, että kotelon pohjan alapinnalla oleva solukumieriste oli irronnut lähes kauttaaltaan. Tällöinhän kylmä ulkoilma on päässyt jäähdyttämään kotelon peltistä pohjaa ja edelleen jäteilmaa ja muodostamaan kastepisteen kotelon sisälle. Teippasin solukumin takaisin paikolleen. Toivottavasti ongelma ratkesi tällä.

Millaisilla virtauksilla teillä Pingua ajellaan? Meillä kone käy 50 % teholla, jolla pääsee 51 l/s poistovirtaukseen (ilmanvaihtokertoimen 0,5 1/h raja on meillä 49 l/s, ilmatilavuus 354 m3). Tulo on 90 % poistosta eli 46 l/s. Kosteustehostus on käytössä raja-arvolla RH 50%. Kone käy tuolloin 65 % teholla eli poistona on 68 l/s ja tulona 61 l/s.

Meillä on samat neliöt 136 ja kuutiot 354 kuin teilläkin, toivottavasti ei ole sama pohjakin... :) Meillä kone käy normaalisti 53% teholla, poissa-tilassa 38% (hälyn perässä) ja kosteustehostuksessa raja-arvo RH50% ja teho 70%. Manuaalitehostus on 70% talvella, kesällä 75%. Litrat lienee aikalailla samat kun huomioidaan Pingun tehokäyrät.

Meillä oli tulopuolella kanssa yksi alapinnan solukumi irronnut liimauksestaan viime keväänä (kone käytössä 5/11) jonka liimasin uudelleen ja on toistaiseksi pysynyt kiinni (suodattimet vaihdettiin vko 2 jolloin viimeinen tarkistus).

Meillä ei todellakaan ole ollut jäätymisten kanssa mitään ongelmia pl. tuo saunan lisäventtiili ja senkin käyttö on hanskassa kun tietää lämpömittarista milloin ei kannata avata. Tällä hetkellä meillä on koneen 48h kosteuskeskiarvo 27% jossa se on pysynyt suurinpiirtein tammikuun pakkasjakson alettua. Eilen oltiin saunassa ja suurin kosteusarvo oli luokkaa 47-48% tehostuksenkin aikana ... no, pesuhuoneen peili ei kuivannut kovin kauaa :) Tuossa tietysti tuo puulämmitteinen kiuas vaikuttaa aika paljon.
 
Ihmettely jatkuu. En aivan ymmärrä ton koneen sielunelämää. Oon taas vaihteeksi sulatellut koneen kun jäätyi.



Sanokaa nyt tekin jotain? Millasia lämpöjä ristivirtakennolla tulee muille?

Ilto normi kuutio 440 Premium nyt aamulla:

Ulkoa -5
Kennon jälkeen +13
Jälkilämmityskennon jälkeen (sisälle puhaltava) +20
Poisto ennen kennoa +20
Ulos +9

Ja ei ole koskaan jäätynyt. Saunan jälkeen tiputtelee vettä kondensioletkusta tovin näin talvella.
 
Sanokaa nyt tekin jotain? Millasia lämpöjä ristivirtakennolla tulee muille?

440 premium täälläkin...
Ulkoa tuleva -9
Kennon jälkeen 6
Sisältä kennolle 22
Jäteilma 4

Nuo lukemathan muuttuvat oleellisesti pikkuisen anturin paikkaa muuttamalla. Esim. meillä kennon jälkeistä anturia kun siirtää 5-10cm keskemmälle kennoa nousee tuo kennon jälkeinen lämpötila useita asteita.
 
Jäteilma -15, just. :rolleyes: Kannattaako noilla lämmöillä paljon edes jälkilämmitellä?

No nyt on jäteilma 14 astetta ja tulo 9. Ei mitenkään paha, ulkoilma -6. Tuo toimii suurimman osan aikaa ihan ookoosti, mutta kun menee ulkoilma alle -10 niin homma kaatuu kennon jäätymistaipumukseen.

Mikä kone teillä on? Tuo jäteilma lukema on kyllä omituinen. Eli kenno ei saa talteen sisältä tulevasta n.22astetta? kuin 8 astetta... Pyöriikö tulo- ja poistopuhaltimet samaa vauhtia? Anturit oikeilla paikoillaan?
 
Ilto normi kuutio 440 Premium nyt aamulla:

Ulkoa -5
Kennon jälkeen +13
Jälkilämmityskennon jälkeen (sisälle puhaltava) +20
Poisto ennen kennoa +20
Ulos +9

Ja ei ole koskaan jäätynyt. Saunan jälkeen tiputtelee vettä kondensioletkusta tovin näin talvella.

Teillä kenno lämmittää ulkoilmaa 21 astetta mutta ottaa talteen vain 11 astetta talteen sisältä kennolle tulevasta ilmasta???
 
Teillä kenno lämmittää ulkoilmaa 21 astetta mutta ottaa talteen vain 11 astetta talteen sisältä kennolle tulevasta ilmasta???

Kahtonpa missä nuo anturit roikkuu ehtoolla, jos on vaikka liikahtanut kun syksyllä siivosin koneen. Ja tämä kone on vesipatterilla jälkilämmitys.
 
Tälläisia lukemia antoi swegon w100 econo tänään.

Ulkoa -9
Kennon jälkeen +13
Vesipatterin jälkeen +19
Sisältä poisto +22
Poisto kennon jälkeen +3

Etuvastusta käynnistelee ~10min välein.
 
Mikä kone teillä on? Tuo jäteilma lukema on kyllä omituinen. Eli kenno ei saa talteen sisältä tulevasta n.22astetta? kuin 8 astetta... Pyöriikö tulo- ja poistopuhaltimet samaa vauhtia? Anturit oikeilla paikoillaan?

SunAir classic 450. Mistä minä puhaltimista tiedän? Koneen anturit on kiinteät, mutta nuo mun kertomat luvut on erillisillä antureilla jotka on "jossain". Jäteilman anturi on ihan poistopuhaltimen edessä että luulisin sen pitävän paikkansa.

Paska konehan tuo on. Luulin ettei näissä isoja eroja ole siihen asti kun nuo lämpömittarit tuli hommattua.
 
Jäteilma -15, just. :rolleyes: Kannattaako noilla lämmöillä paljon edes jälkilämmitellä?

No nyt on jäteilma 14 astetta ja tulo 9. Ei mitenkään paha, ulkoilma -6. Tuo toimii suurimman osan aikaa ihan ookoosti, mutta kun menee ulkoilma alle -10 niin homma kaatuu kennon jäätymistaipumukseen.

Mistä tuo 9 on mitattu? Kennon vai jälkilämmityksen jälkeen?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom