Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Manuaali ja lämpötilat tutkittu. Taitaa tosiaan olla niin että tehtaalla varmistettu että kenno ei mene missään tilanteessa jäähän. Mut saa kyllä luvatut hyötysuhteet.
Itse en ole IV-koneen kennoa saanut jäätymään vielä koskaan. Näillä keleillä poistopuhallin tosin kerää ympärilleen jäätä, joka on muistettava poistaa noin kerran pari kertaa viikossa, koska muuten jääpaakku alkaa ottamaan kiinni lämmönsiirtimeen ja estämään sen pyörimistä. Koneena on Enervent Pingvin eco EDE. Jäteilman lämpötilarajana koneessa sama mikä tehdasasetuksena eli -10C. Pingviinissä poistopuhaltimen ja lämmönsiirtimen välinen etäisyys on merkittävästi lyhyempi kuin esimerkiksi suuremmassa Pandionissa.
Eihän pyöriväkennoisen pitäisikään jäätyä. Aika raju jäteilman lämpö. Omassa koneessa taitaa olla maksimi +10 jos jäätä haluaa välttää. Sehän sitten pakkasilla sulattaa enimmän osan aikaa. Nyt on tainnut olla sulatuksella lauantaista asti ja kenno silti jäässä, pitäis sulatella käsin mutta vituttaa liiaksi.
Ei tuo poistopuhaltimen jäätyminenkään tietty hauskaa ole.
Keksiikö joku syytä miksei se sulatus voisi hoitua laittamalla vastus kiinni kennoon?
Sellaisen ominaisuuden huomasin että kun jäteilma laskee alle +2C niin tuloilmapuhallin tiputtaa kierroksia ja vastus menee päälle.
Kosteustehostus on aktiivinen (vakioraja 50%), mutta ei normaalisti mene päälle kun ulkona on pakkasta (ph+s on lähellä konetta). Saunan jälkeinen kuivatus tehdään ihan manuaalitehostuksella (tehonlisäys luokkaa 20% - 30min). Kuten jo tuolla aiemmin mainitsin (rakentamis-threadissa) niin yli -10C pakkasilla ei avata saunan katosta puunuppiventtiiliä koska silloin alkaa tehostuksella jäätämään.
Ota ihan suosiolla se sulatus pois ja laita se päälle vasta jos ja kun tulee oikeasti tarve. Näin Enerventin asentaja minuakin ohjeisti, mutta vielä ei ole tullut tarvetta kytkeä. Tehostus ei sitten kannata olla 100% kun vähempikin riittää (suositus oli se +30% normista).
EDIT: Mikäli talvella on poistoilma kovin kosteaa niin sitten lienee jossain vikaa...
Pingua on nyt ajettu muutama vuorokausi ilman sulatustoimintoa ja jäätä on kertynyt puhaltimen runkoon sekä kotelon pohjalle, jossa poistoilmapuhallin on aivan entiseen tahtiin. Huomasin tänään, että kotelon pohjan alapinnalla oleva solukumieriste oli irronnut lähes kauttaaltaan. Tällöinhän kylmä ulkoilma on päässyt jäähdyttämään kotelon peltistä pohjaa ja edelleen jäteilmaa ja muodostamaan kastepisteen kotelon sisälle. Teippasin solukumin takaisin paikolleen. Toivottavasti ongelma ratkesi tällä.
Millaisilla virtauksilla teillä Pingua ajellaan? Meillä kone käy 50 % teholla, jolla pääsee 51 l/s poistovirtaukseen (ilmanvaihtokertoimen 0,5 1/h raja on meillä 49 l/s, ilmatilavuus 354 m3). Tulo on 90 % poistosta eli 46 l/s. Kosteustehostus on käytössä raja-arvolla RH 50%. Kone käy tuolloin 65 % teholla eli poistona on 68 l/s ja tulona 61 l/s.
Ihmettely jatkuu. En aivan ymmärrä ton koneen sielunelämää. Oon taas vaihteeksi sulatellut koneen kun jäätyi.
Sanokaa nyt tekin jotain? Millasia lämpöjä ristivirtakennolla tulee muille?
Jäteilma -15, just. Kannattaako noilla lämmöillä paljon edes jälkilämmitellä?
No nyt on jäteilma 14 astetta ja tulo 9. Ei mitenkään paha, ulkoilma -6. Tuo toimii suurimman osan aikaa ihan ookoosti, mutta kun menee ulkoilma alle -10 niin homma kaatuu kennon jäätymistaipumukseen.
Ilto normi kuutio 440 Premium nyt aamulla:
Ulkoa -5
Kennon jälkeen +13
Jälkilämmityskennon jälkeen (sisälle puhaltava) +20
Poisto ennen kennoa +20
Ulos +9
Ja ei ole koskaan jäätynyt. Saunan jälkeen tiputtelee vettä kondensioletkusta tovin näin talvella.
Teillä kenno lämmittää ulkoilmaa 21 astetta mutta ottaa talteen vain 11 astetta talteen sisältä kennolle tulevasta ilmasta???
Mikä kone teillä on? Tuo jäteilma lukema on kyllä omituinen. Eli kenno ei saa talteen sisältä tulevasta n.22astetta? kuin 8 astetta... Pyöriikö tulo- ja poistopuhaltimet samaa vauhtia? Anturit oikeilla paikoillaan?
Jäteilma -15, just. Kannattaako noilla lämmöillä paljon edes jälkilämmitellä?
No nyt on jäteilma 14 astetta ja tulo 9. Ei mitenkään paha, ulkoilma -6. Tuo toimii suurimman osan aikaa ihan ookoosti, mutta kun menee ulkoilma alle -10 niin homma kaatuu kennon jäätymistaipumukseen.