Omakotitalon ilmanvaihto ja lämmöntalteenotto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Painovoimainen toimii just kuten pitää jos vaan poistokanavat on auki ja jos ei ole niin eipä sekään iso hätä ole ellei isäntäväki kuole hapenpuutteeseen. ;)
Talvella. Kesällä painovoimainen ei toimi, mutta silloin autaa perinteinen ikkunatuuletus sekä koneellinen poisto.

Mulla on painovoimainen ilmanvaihto koneellisella poistolla. Hyvä systeemi, ei juuri valittamista.

Ennen mersukauppaan menoa voisit tietysti tarkistaa ettei kyse ollut vain jäästä puhaltimessa. Nyt kun tuo lienee jo kuivunut ja pelkällä poistolla jopa kuutiokone pysyy sulana :) Pitää meinaan helvetillistä meteliä jos tasapainotetussa puhaltimessa on ylimääräisiä epätasapainoja...pidemmällä aikavälillä toki rikkoo laakerin anyways.

Eikös Valloxilla ole huoltoa tms. nettiapua josta olisi jo saanut uuden puhaltimen matkaan?

Pistin vittuillessani takaisin, toi kun on 30sek homma. Ei pidä ääntä enää, oli yön keittiön pöydällä. Vituiks tais mennä tääkin.

Pistin vittuillessani takaisin, toi kun on 30sek homma. Ei pidä ääntä enää, oli yön keittiön pöydällä. Vituiks tais mennä tääkin.

Miten niin vituiks? Kun 30s työllä säästää uuden puhaltimen hinnan niin mun mielestä tuossa on kyllä rikkauden alkusiemenpääoma :D

Miten niin vituiks? Kun 30s työllä säästää uuden puhaltimen hinnan niin mun mielestä tuossa on kyllä rikkauden alkusiemenpääoma :D

No kuitenkin se meni jotenkin vituiks. Ainahan se menee.

Mikähän vois olla ku ilmanvaihtokone ei lähdekään remontin jälkeen päälle? Säätönappi on käytetty irti ja etulevyjä, muuta tuosta ei ole purettu. Sähkö tulee, mutta ei vaan lähde pyörimään. Ennen remppaa toimi ja itse asiassa rempan aikanakin kun pari kertaa testasin. Merkki on Vallox.

Heitän ilmoille kysymyksen LTO -koneen jäätymisestä. Talo piirrustusten mukaan hieman alipaineinen ja koneena Swegon Casa W100. Laitteessa on jäätymisenesto kyllä, mutta toimii kohtuullisesti vain pienillä pakkasilla. Isoin ongelma on kennon jäätyminen tulopuolelta (ulkoilman tulo) silloin, kun sisältä tulee tarpeeksi kosteaa ilmaa (saunominen tai paljon ihmisiä sisällä) ja ulkona pakkasta vähän reippaammin. Varsinkin tuo saunominen tuottaa ongelmia. Olen pitänyt saunan katossa olevaa saunaventtiiliä (poisto) kiinni saunomisen ajan, mutta avannut sen saunomisen jälkeen, jotta pesutilat/sauna saadaan paremmin kuiviksi.

Oisko jotain ratkaisua tähän pulmaan? Olen jo pyörinyt ympäri nettiä ja kysellyt meidän rakentajalta ja mestarilta, mutta apua ei tunnu löytyvän.

Heitän ilmoille kysymyksen LTO -koneen jäätymisestä. Talo piirrustusten mukaan hieman alipaineinen ja koneena Swegon Casa W100. Laitteessa on jäätymisenesto kyllä, mutta toimii kohtuullisesti vain pienillä pakkasilla. Isoin ongelma on kennon jäätyminen tulopuolelta (ulkoilman tulo) silloin, kun sisältä tulee tarpeeksi kosteaa ilmaa (saunominen tai paljon ihmisiä sisällä) ja ulkona pakkasta vähän reippaammin. Varsinkin tuo saunominen tuottaa ongelmia. Olen pitänyt saunan katossa olevaa saunaventtiiliä (poisto) kiinni saunomisen ajan, mutta avannut sen saunomisen jälkeen, jotta pesutilat/sauna saadaan paremmin kuiviksi.

Oisko jotain ratkaisua tähän pulmaan? Olen jo pyörinyt ympäri nettiä ja kysellyt meidän rakentajalta ja mestarilta, mutta apua ei tunnu löytyvän.

Oisko mahollista nostaa tuota alipainetta eli siis lisätä poistoa? Tuo sun kone lienee pyöriväkennoinen? En jaksa lähteä googletteleen nyt...

Mutta siis mulla kävi jouluaattona justiinsa noin, että sisällä paljon väkeä, ulkona pakkanen kirsityi ja illalla saunaan. Sitten kenno jäähän. Laitan kanssa poiston aina saunan katosta löylyjen ajaksi kiinni, tai siis laitetaan kiinni kun saunominen alkaa ja avataa kun on peseydytty.

Lisäsin tuota poistoa kun mulla on yläkerrassa ollut vähän jopa ylipainetta. Ihan ominpäin kyselemättä suunnittelijoilta mitään. Kaverin kanssa pitäis mitata nuot paine-erot vielä. Mutta ainakin tuo Pinvin on pirun tarkka siitä että se saa poistoa tarpeeksi tai paukkuu jäähän noissa ääriolosuhteissa.

On toki mahdollista lisätä alipainetta. Koneessa on prosentuaalinen säätö tulo- ja poistomoottorille. Kone ei ole pyöriväkennoinen. Ulkomuistista kaivettuna tulo on säädetty 40% ja poisto 60% tehoille. Käytän noita arvoja kotona -tilassa. Lisäsin tuota alipainetta jo omin päin muuton jälkeen, kun ekoilla pakkasilla iski kaikki ikkunat totaalisesti jäähän. Se vaiva kyllä korjaantui tuolla alipaineisuuden lisäämisellä.

Voiko tuota alipaineisuutta sitten lisätä miten paljon? Alkaako jossain vaiheessa vaikuttamaan muihin asioihin negatiivisesti?

Isoin ongelma on kennon jäätyminen tulopuolelta (ulkoilman tulo) silloin, kun sisältä tulee tarpeeksi kosteaa ilmaa (saunominen tai paljon ihmisiä sisällä) ja ulkona pakkasta vähän reippaammin.

Eli poistoilman kosteus jäätyy kennon ulkoilman päästä ilmeisesti? Ei tuohon oikein auta kuin tuloilman esilämmitys, tai sammuttaa tuloilman puhallin aina silloin kun jäätyy. Yleensä koneissa kai on tuohon automatiikka? Ihan niin alipaineiseksi en kehtaisi perusasetuksia ainakaan säätää ettei missään olosuhteissa jäädy.

Veti muuten kone viikonloppuna jäähän ihan vaan 10 asteen pakkasellakin...

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Eli poistoilman kosteus jäätyy kennon ulkoilman päästä ilmeisesti? Ei tuohon oikein auta kuin tuloilman esilämmitys, tai sammuttaa tuloilman puhallin aina silloin kun jäätyy. Yleensä koneissa kai on tuohon automatiikka? Ihan niin alipaineiseksi en kehtaisi perusasetuksia ainakaan säätää ettei missään olosuhteissa jäädy.

Veti muuten kone viikonloppuna jäähän ihan vaan 10 asteen pakkasellakin...

Nimenomaan ulkoilman tulopuolelle, heti siihen suodattimien alle kennon pintaan. Toki se varmaan jäätyy pahimmillaan syvemmältäkin kennosta. Elilämmittimenä mulla on 1000w sähköpatteri, mutta sen olen asentanut käynnistymään vasta 25 asteen pakkasella. Jos laittaa miedommallakin kelillä ton patterin päälle, niin kivat sähkönkulutuslukemat saa talvikuukausina aikaiseksi. Tehdasasetus tuolle taisi olla -20 astetta.

On koneessa automatiikka jäätymisen estämiseksi, mutta ei se ihan kaikissa olosuhteissa ole riittävä. Pitäisi varmaan hakea jotain kompromissia tuon alipaineisuuden suhteen.

Jos joku osaisi neuvoa jotain asetuksia tai kikkoja tuolle saunomisongelmalle, niin sillä päästäisiin jo pitkälle. Saunominen jo 10-15 asteen pakkasellakin vetää jäähän hieman.

On toki mahdollista lisätä alipainetta. Koneessa on prosentuaalinen säätö tulo- ja poistomoottorille. Kone ei ole pyöriväkennoinen. Ulkomuistista kaivettuna tulo on säädetty 40% ja poisto 60% tehoille. Käytän noita arvoja kotona -tilassa. Lisäsin tuota alipainetta jo omin päin muuton jälkeen, kun ekoilla pakkasilla iski kaikki ikkunat totaalisesti jäähän. Se vaiva kyllä korjaantui tuolla alipaineisuuden lisäämisellä.

Voiko tuota alipaineisuutta sitten lisätä miten paljon? Alkaako jossain vaiheessa vaikuttamaan muihin asioihin negatiivisesti?

Oletko varma, että saa säädettyä moottoreiden nopeutta? Pyöriväkennoisissa saa, mutta olen ollu siinä uskossa, että kuutiokoneissa ei saa. Valloxissa ei ainakaan saa, vaikka asetuksissa lukee, että sais säädettyä.

Jossain täällä foorumilla oli puhetta, että kennoa olisi pesty astianpesukoneessa ja tämän toimenpiteen jälkeen jäätyminen olisi ollut vähäisempää... Voiko noita kennoja oikeasti pestä tiskikoneessa jollain pesuaineella? Luulen kyllä että taitaa olla turhaa touhua.

Pitää varmaan kilauttaa Swegonille, mutta oikeastaan tiedän jo etukäteen, että sieltä ei saa mitään apua tähän ongelmaan. Tai oikeastaan ongelmaahan ei olekaan, jos vain antaisi sähkömittarin juosta ja laulattaa vastuksia molemmin puolin kennoa yötä päivää :) Samalla varmaan voisi jo ILP:kin sulkea.

No vaikuttaahan se toki silleen, että jos vaikka joku oven tiiviste vuotaa niin sieltä se sitten vetää kylmää aika vauhdilla. Ja ainakin hajulukot tuppaa kuivamaan jos on kova alipaine ja myöskin voi olla kohtuu haastavaa saada tulisija syttymään tai siis savut meneen sinne minne pitää.

En tiedä mitä muuta haittaa turhan kovata alipaineesta on? Onko jotain rakenteellista?

Taisi muuten tuo mun omatoiminen säätö korjata yläkerran ylipaineongelman. Sillä nyt ei ainakaan ikkunan ulkopoka enää kerää kuuraa. Mulla on tuossa kaksi täysin samanlaista ikkunaa vierekkäin ja kuivasin niistä toisen huolella kun tuli nuot lauhat kelit. Se on nytkin rutikuiva ja tuo mitä en kuivannut erikseen, on lähes kuivunut itsestään.

Lopullisen tuomion saa vasta kun on seuraavan kerran pidempi pakkasjakso.

Ja mielenkiintoista nähdä paljoko alipaine lisääntyi alakerrassa. Takassa ei ole tulia ollut jouluaaton jälkeen kun ei näillä n. 10 asteen pakkasilla viitti turhaan poltella. Puusaunan lämmittely tuo kuitenkin vähän lisälämpöä ja maalämpö toimi aika optimaalisesti näillä pakkasilla. Säästellään vähän kaivoa sitten kun on oikeasti taas kylmä. Mielenkiintoista nähdä sitten että paukkuuko kone vielä jäähän...

Nimenomaan ulkoilman tulopuolelle, heti siihen suodattimien alle kennon pintaan. Toki se varmaan jäätyy pahimmillaan syvemmältäkin kennosta. Elilämmittimenä mulla on 1000w sähköpatteri, mutta sen olen asentanut käynnistymään vasta 25 asteen pakkasella. Jos laittaa miedommallakin kelillä ton patterin päälle, niin kivat sähkönkulutuslukemat saa talvikuukausina aikaiseksi. Tehdasasetus tuolle taisi olla -20 astetta.

On koneessa automatiikka jäätymisen estämiseksi, mutta ei se ihan kaikissa olosuhteissa ole riittävä. Pitäisi varmaan hakea jotain kompromissia tuon alipaineisuuden suhteen.

Jos joku osaisi neuvoa jotain asetuksia tai kikkoja tuolle saunomisongelmalle, niin sillä päästäisiin jo pitkälle. Saunominen jo 10-15 asteen pakkasellakin vetää jäähän hieman.

Taitaa olla niin että kuutiokoneen tuloilmaa pitää lämmittää jossain vaiheessa jotta kone ei jäädy. Missä raja niin veikkaisin ettei ainakaan matalampi (kylmempi) kuin tehdasasetus ...
Toisaalta koneen käyntisuhteet (riiippuen tietysti päätelaitteiden ts. venttiilien säädöistä ja putkituksesta) viittaa siihen että poisto on kohdillaan. Yleensähän käyntisuhteet on luokkaa poisto 50% ja tulo 40-45% (eli ero 5-10%).
Onko teillä saunassa poisto vain kattossa vai lauteiden alla toinen? Kovalla pakkasella voisi nimittäin jättää kattopoiston kiinni ja vetää tehostuksella vain alemmasta. Menee vähemmän kosteutta mutta yhtäältä talvipakkasella tilojen pitäisi kuitenkin kuivua nopeasti kun lattiassakin on yleensä reilummin lämpöä (jos siis ilmat kulkee kuten pitää).

Kuutiokennon pesu auttaa varmaan vanhempana kun se on likainen. Siivousvälistä voi olla jotain tietoa manuskassa.

Soitappa sinne Swegonille, varsinkin jos koneesi on noin vuoden vanha tai vanhempi. Saman ongelman kanssa olen paininut Joulukuusta lähtien (sama kone sama malli). Nyt on service pack asennettu koneeseen, jossa tuloilmapuolella asennettiin ilman ohjain sekä uusi softa. Käsittääkseni laiteen sulatus/huurtumisen esto ei pelaa niin kuin pitäs, joten jäähän se menee.

Itse tässä odottolen ensimmäisiä kovempia pakkasia modauksen jälkeen, jotta näkis miten tuo nyt pelaa. Uskon että kone nyt toimii, mutta luvatun hyötysuhteen saa luultavasti unohtaa. Konehan on vastavirtakenno, eli luvatun hyötysuhteen pitäisi olla pyöriväkennoisen luokkaa. Päivitetty softa luultavasti sellainen, että ei varmasti mene jäähän (etuvastus pakotettu huutamaan punaisena).

Aika hurja on tuo tulon ja poiston välinen ero jos ne 40%/60%. Miten lie ilmanvaihtoventtiilit sulla sitten säädetty? Montaa litraa sekunnissahan tuon ero ei tarvitse olla, jotta kämppä pysyy alipaineisena. Jostain muualthan tuo korvausilma sitten revitään ja se ilma tulee sitten raakana sisään, eli joku nurkka tai ikkunan poka voi sitten olla aika viileä kovilla pakkasilla.

No vaikuttaahan se toki silleen, että jos vaikka joku oven tiiviste vuotaa niin sieltä se sitten vetää kylmää aika vauhdilla. Ja ainakin hajulukot tuppaa kuivamaan jos on kova alipaine ja myöskin voi olla kohtuu haastavaa saada tulisija syttymään tai siis savut meneen sinne minne pitää.

Tuon alipaineisuuden kyllä huomasi yhden ulko-oven kohdalla hyvin, kun saranoiden säädöt olivat ihan viturallaan, niin aikamoinen viima painoi ilmaa sisään. Nyt korjattu. Mutta tuo tulisija muodostuu meillä ongelmaksi alipaineisuutta lisättäessä. Kaksi kuukautta on nyt asuttu ja kerran olen jo saanut savut kunnolla sisään, kun on vetäissyt ilmakierron kesken palamisen väärään suuntaan. Heti kun takkakytkin meni pois päältä (10min) niin tuli sammui ja savut sisälle. Pitää olla varovaisempi tuon sytytysvaiheen kanssa ja lisätä sytytyspesälliseen vain vähän puita, jotta saa kunnon liekin aikaiseksi.

Eilen illalla säädin iv-konetta ja nyt asetukset tulomoottorille 50% ja poistomoottorille 55%. Takasta kun laittaa pellit auki ja työntää käden tulipesään, niin noillakin asetuksilla huomaa alipaineisuuden ja ilman työntymisen piipusta alaspäin. Pitää olla varovainen seuraavan kerran poltellessa.

Taitaa olla niin että kuutiokoneen tuloilmaa pitää lämmittää jossain vaiheessa jotta kone ei jäädy. Missä raja niin veikkaisin ettei ainakaan matalampi (kylmempi) kuin tehdasasetus ...
Toisaalta koneen käyntisuhteet (riiippuen tietysti päätelaitteiden ts. venttiilien säädöistä ja putkituksesta) viittaa siihen että poisto on kohdillaan. Yleensähän käyntisuhteet on luokkaa poisto 50% ja tulo 40-45% (eli ero 5-10%).
Onko teillä saunassa poisto vain kattossa vai lauteiden alla toinen? Kovalla pakkasella voisi nimittäin jättää kattopoiston kiinni ja vetää tehostuksella vain alemmasta. Menee vähemmän kosteutta mutta yhtäältä talvipakkasella tilojen pitäisi kuitenkin kuivua nopeasti kun lattiassakin on yleensä reilummin lämpöä (jos siis ilmat kulkee kuten pitää).

Poisto nyt 55% ja tulo 50%. Pienensin vähän alipaineisuutta tuon takan vuoksi, kokeillaan vetääkö takka näin paremmin ja toisaalta jäätääkö ikkunat uudelleen. Aikaisemmat arvot olivat poisto 60% ja tulo 50%. Tällaista testaamistahan tämä tuntuu olevan alkuvaiheessa. Mietin vain tuota poiston prosenttia, että mikä olisi kennon jäätymiseneston kannalta paras teho?

Saunan katossa on suora saunakanava itsesäädettävällä läpällä ja lauteiden alla toinen poisto. Katossa keskellä myös normaali tuloventtiili. Tuota kattoventtiilin sulkemista olen itsekin miettinyt, mutta laitetaan sekin kokeiluun loppuviikosta, kun pakkaset näyttäisivät taas tulevan.

Onkohan saunomisen jälkeisellä ilmanvaihdon tehostuksella osuutta kennon jäätymiseen? Meillä tehostus normaalisti 30min.

Soitappa sinne Swegonille, varsinkin jos koneesi on noin vuoden vanha tai vanhempi. Saman ongelman kanssa olen paininut Joulukuusta lähtien (sama kone sama malli). Nyt on service pack asennettu koneeseen, jossa tuloilmapuolella asennettiin ilman ohjain sekä uusi softa. Käsittääkseni laiteen sulatus/huurtumisen esto ei pelaa niin kuin pitäs, joten jäähän se menee.

Itse tässä odottolen ensimmäisiä kovempia pakkasia modauksen jälkeen, jotta näkis miten tuo nyt pelaa. Uskon että kone nyt toimii, mutta luvatun hyötysuhteen saa luultavasti unohtaa. Konehan on vastavirtakenno, eli luvatun hyötysuhteen pitäisi olla pyöriväkennoisen luokkaa. Päivitetty softa luultavasti sellainen, että ei varmasti mene jäähän (etuvastus pakotettu huutamaan punaisena).

Aika hurja on tuo tulon ja poiston välinen ero jos ne 40%/60%. Miten lie ilmanvaihtoventtiilit sulla sitten säädetty? Montaa litraa sekunnissahan tuon ero ei tarvitse olla, jotta kämppä pysyy alipaineisena. Jostain muualthan tuo korvausilma sitten revitään ja se ilma tulee sitten raakana sisään, eli joku nurkka tai ikkunan poka voi sitten olla aika viileä kovilla pakkasilla.

Pitääpä kilauttaa Swegonille, että mitä ne sieltä tarjoavat. Etuvastusta en kyllä ala huudattamaan kovin kevyin perustein, eli jos se on ainoa vaihtoehto, niin sitten mennään nykyisillä asetuksilla.

Ulkomuistista kirjoittelin eilen väärin, eli paine-ero oli todellisuudessa 10%.

Vetääkö se LTO oikeasti jäähän vai onko se enemmänkin huurua? Itselläni Swegonin 440 ja oli vähän samanlaista ongelmaa/ominaisuutta saunomisen jälkeen kun reippaammin tuuletti. Ratkaisin asian niin että ennen saunomista laitan huurtumiseneston huoltovalikosta lämpötilaohjaukselle, siis pois valokennoohjaukselta ja pystyy hyvin puhaltelemaan tehostuksellakin. En tiedä toimiiko sun LTO:ssa mut ainahan kannattaa kokeilla...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom