Omakotitalon ilmanvaihto ja lämmöntalteenotto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Tänään kytkin oman Pandionin lisähiluja. Yksi kysymys kuitenkin 69T:lle. Noihin DI-tuloihin kun kytketään aina tietyn lisäkilkkeen oma johdin, niin onko se DI-tulorivistön yläpuolella oleva ruuviliitin rivistö GND oikea paikka kytkeä noiden DI-piuhojen nollajohdot? Missään ei oikein ollut tuosta tarkempaa mainintaa.. Siis vaihe tuonne DI-tuloihin ja nolla tuohon ylemmäs 24V lähtöjen alapuolelle GND:hen? Vai onko niille joku muu paikka?
 
Tänään kytkin oman Pandionin lisähiluja. Yksi kysymys kuitenkin 69T:lle. Noihin DI-tuloihin kun kytketään aina tietyn lisäkilkkeen oma johdin, niin onko se DI-tulorivistön yläpuolella oleva ruuviliitin rivistö GND oikea paikka kytkeä noiden DI-piuhojen nollajohdot? Missään ei oikein ollut tuosta tarkempaa mainintaa.. Siis vaihe tuonne DI-tuloihin ja nolla tuohon ylemmäs 24V lähtöjen alapuolelle GND:hen? Vai onko niille joku muu paikka?

Tuota, pistit pahan kun ei ole valokuvamuistia :)

Olen itse asiassa katsellut noita kytkentöjä vain lattialta sinne katonrajaan kun sähkäri ja Enerventin huoltomies ovat puuhineet siellä. Ota se manuskan sivu 68 ja mun mielestä se ylempi 24V rivistö on myös manuskan ylempi kytkentärivi. Alemmassa on sitten manuskan alemman rivin kytkennät ja siellä pitäisi löytyä myös niiden GND. Meillä oli ekoissa kytkennöissä jotain häikkää ja muistelen että "joku eka oli varattu koneen käyttöön" eli piti siirtää 0-johtoa kuitenkin yksi liitin oikealle (muistaakseni). Voithan yrittää mitata... GND ja DI välillä pitäisi olla jännite ja toisaalta kun laitat nastat yhteen niin jotain pitäisi tapahtua... :eek: Koneen kytkentäosasto ja manuskan kaaviot ei välttämättä ole ihan selvimmästä päästä.
 
Ok, täytynee soitella taas tuonne Enerventille. Sieltä saa onneksi hyvää palvelua. Kytkentäohje ei toisaan ole ihan selvimmästä päästä.. tai sitten ei vaan riitä kuvanlukutaito tuollasiin kytkentäkaavioihin.
 
Laitetaan nyt tähän kun kuuluu tähän eikä tuohon lämmitysketjuun. Eli meni sitten vissiin Pingu jäähän eilen. Niin tai näin niin hihna alkoi luistaa ihan huolella. Nyt antaa hälylä liian kylmästä tuloilmasta ja paneelin mittausvalikko näyttääkin että tuloilma olisi nolla-asteista. Eli nyt on jotain kunnolla vituillaan tuossa koneessa!

Pitääkö se jo perkele sammuttaa kun ei tuo kait ihan ole kondensoitumisenkaan kannalta järkevää työntää tänne kylmää ilmaa koko ajan.

Tuon kanssa nyt ei ole ollut kuin ongelmia. Kerran hihna vaihdettu takuuseen ja sitten koko kenno ja taas se perkele on paskana.
 
No otin kennon irti ja avasin sen. jääpaakkuhan siellä joka esti koko pyörimisen. Hitto kun ei illala pikku pöröissä tajunnut tuota kennoa irrottaa. Ois varmaan riittänyt kun ois nostanut sen yöksi pesuhuoneeseen sulamaan.

No tuohan on uus kenno, eli se varahihna on siellä valmiina. Jos tuo nykyinen nyt sulatuksen jälkeen luistaa niin parin minuutin homma vaihtaa se hihna.

Nyt pitää selvittää jonkun mittaajan kanssa tämä meidän yläkerran ylipaineongelma. Käsitin että tuokin voi edesauttaa pingun jäätymistä. Siihen asti nostan hiukan poistopuhaltimen nopeutta ihan omatoimisesti. Seurailen lukuja ja ikkunoiden käyttäytymistä.
 
Laitetaan nyt tähän kun kuuluu tähän eikä tuohon lämmitysketjuun. Eli meni sitten vissiin Pingu jäähän eilen. Niin tai näin niin hihna alkoi luistaa ihan huolella. Nyt antaa hälylä liian kylmästä tuloilmasta ja paneelin mittausvalikko näyttääkin että tuloilma olisi nolla-asteista. Eli nyt on jotain kunnolla vituillaan tuossa koneessa!

Pitääkö se jo perkele sammuttaa kun ei tuo kait ihan ole kondensoitumisenkaan kannalta järkevää työntää tänne kylmää ilmaa koko ajan.

Tuon kanssa nyt ei ole ollut kuin ongelmia. Kerran hihna vaihdettu takuuseen ja sitten koko kenno ja taas se perkele on paskana.

Eikös noitten pyöriväkennoisten pitäisi kestää paremmin pakkasta kuin kuutioiden? Mulla menee kuution jäänesto päälle jos on monta päivää putkeen -20 tai yli.
 
No otin kennon irti ja avasin sen. jääpaakkuhan siellä joka esti koko pyörimisen. Hitto kun ei illala pikku pöröissä tajunnut tuota kennoa irrottaa. Ois varmaan riittänyt kun ois nostanut sen yöksi pesuhuoneeseen sulamaan.

No tuohan on uus kenno, eli se varahihna on siellä valmiina. Jos tuo nykyinen nyt sulatuksen jälkeen luistaa niin parin minuutin homma vaihtaa se hihna.

Nyt pitää selvittää jonkun mittaajan kanssa tämä meidän yläkerran ylipaineongelma. Käsitin että tuokin voi edesauttaa pingun jäätymistä. Siihen asti nostan hiukan poistopuhaltimen nopeutta ihan omatoimisesti. Seurailen lukuja ja ikkunoiden käyttäytymistä.

Eikös noitten pyöriväkennoisten pitäisi kestää paremmin pakkasta kuin kuutioiden? Mulla menee kuution jäänesto päälle jos on monta päivää putkeen -20 tai yli.

Kyllä pyöriväkennoinen kestää hyvin pakkasta, mutta ei sekään loppupelissä Suomen talvea pysty selättämään :)

Enerventin koneissa on perusasetuksissa sulatus pois koska sitä ei välttämättä tarvitse. Toisaalta vaikka se olisi päällä niin jos kennon hihna alkaa luistamaan niin siinä auttaa vain hihnan kiristys/vaihto.

Timballa tuo ylipaineisuus viittaa siihen että syystä tai seitsemännestä tuloa on enemmän kuin poistoa ja siinä vaiheessa jäätyminen on jo melko todennäköistä edellä kuvatussa tilanteessa. Timballa oli kone vielä muistaakseni jossain vaatehuoneessa niin käyntihäiriöitä ei edes heti huomaa. Yhtäältä on mielenkiintoista että mikä on Timballa viime vuodesta muuttunut jos nyt on ylipaineinen. Olisko sitten vanhassa kennossa ollut jotain tms... ???

Meilläkin on kone yrittänyt jäätyä saunan jälkeen kovilla pakkasilla kun on laitettu tehostus päälle. Kone kun on kodarissa niin tuon kuulee heti äänestä. Olen sitten pudottanut asetuksista tuloilman käyntiä sen verran alaspäin että "vinkuna" loppuu eli "konee sulaa" ja nostanut sitten asteittain takaisin normaaliksi. Perussyy tuohon on se että tulopuolen teho on meillä isompi kuin poiston teho aiemmin kerrotuista syistä. Reilusti pakkasta ja kosteaa poistoilmaa niin kaikki jäätymisen ainekset on kasassa. Meillä kun tuo on tiedossa niin osaa hiukan varoa mutta loppupelissä hela paska pitää säätää uusiksi.

Mielenkiintoista on kyllä se, että yhdellä sun toisella ekan vuoden jälkeen kunnossa olleet asiat alkaa "epätoimimaan". Se on kait tämän talotekniikkaviidakon lopputulema ja ajan kanssa vain enemmän murheita ;)
 
Enpä minä sitten tiedä, että alkoiko tuo hihna vuosi sitten luistamaan syystä että jäätyi silloinkin. Ei hajuakaan näin jälkikäteen. Enkä tiedä sitäkään vaihdettiinko se kenno "turhaan" mutta enpä sitäkään saa varmaan ikinä tietää.

No siis otin tuon kennon irti ja annoin sulaa, putsasin ja kuivasin sen ja paikoilleen. Näyttäs nyt toimivan sillä vanhalla hihnallakin vaikka sitä vihreetä töhnää siellä kennon kotelossa aika reilusti olikin. Vaihdan sen uudin hihnan jos vähänkään alkaa murisemaan vielä. Nyt kehrää kuin kissa. ;)

Nostin siis sitä poistopuolen puhaltimen nopeutta. Täytyy seurailla tillannetta ja se appiukon kaveri saa tulla säätämään tän iv:n uudelleen alkuvuodesta.
 
Eikö noissa pinguissa ole mitään automatiikkaa siltä varalta että menee jäähän? Paljokos oli pakkasta kun jääti?
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Eikö noissa pinguissa ole mitään automatiikkaa siltä varalta että menee jäähän? Paljokos oli pakkasta kun jääti?

On, mutta tehdasasetuksena se on pois päältä. Syystä josta ei ole mitään hajua... Pakkasta näytti olleen jotain -16 astetta. Tuossa oli tosiaan kuormaa monenlaista. Oli väkeä tupa täynnä ja sitten vielä saunotiin perään. Kai se sitten oli liikaa kun muutenkin on säädöt vähän vituillaan ja yläkerrassa ylipainetta. Pingu lienee tarkka siitä että poisto on tarpeeksi niin ei jäädy, ilmeisesti minulla liian vähän...
 
Tulopuhaltimen moottori laukes. Pelkkä poisto päällä nyt viikon. Meneekö talo vituiks? Happi ainakin tuntus loppuvan.
 
Tulopuhaltimen moottori laukes. Pelkkä poisto päällä nyt viikon. Meneekö talo vituiks? Happi ainakin tuntus loppuvan.

Naapurilla oli sipannut toinen moottori (käsittääkseni poisto) ja olivat joutuneet vaihtamaan seinälevyjä kosteuden takia vuoden vanhaan taloon. Eivät olleet ajoissa huomanneet tuota hajoamista. Eikös tuo sulla toimi nyt huippariperiaatteella, tosin ilman korvausilmaa? Miten muuten havaitsit tuon hajoamisen?
 
Tulopuhaltimen moottori laukes. Pelkkä poisto päällä nyt viikon. Meneekö talo vituiks? Happi ainakin tuntus loppuvan.

Talo ei mene vituiksi kun tulopuhallin on poissa päältä. Jos eristeet on kunnossa ei tule mitään muita kuin hengitys ongelmia (talo ottaa korvausilman mistä saa, ovien alta, ikkunoiden raoista, viemäreistä, uuneista jne.). Kun talvella iv-koje työntää kylmää ilmaa kanavistoon, on kanavistot monesti kuurassa. Kun kone ei enää työnnäkään kylmää, rupeaa kanavat monesti hikoilemaan todella voimakkaasti jos eristeet ei ole kunnossa. Parhaimmillaan esim. äänenvaimentimien kohdilta saattaa valua vedet läpi paneelejen päälle.

Ps. hanki se puhallin mahd nopeasti. Koneesta riippuen yleensä vaihdettuna 200-400€. Jos osaat ite vaihtaa (yleensä pikaliittimillä) niin 100-200€ jos ei mikään erikoisempi kone.
 
Naapurilla oli sipannut toinen moottori (käsittääkseni poisto) ja olivat joutuneet vaihtamaan seinälevyjä kosteuden takia vuoden vanhaan taloon. Eivät olleet ajoissa huomanneet tuota hajoamista. Eikös tuo sulla toimi nyt huippariperiaatteella, tosin ilman korvausilmaa? Miten muuten havaitsit tuon hajoamisen?

Alkoi pitää niin järkyttävää ääntä. Pelkkää hajoamistahan ei edes huomaisi. Irrotin tuon jo itse, meni 30sekuntia. Outoa ettei mitään hälytysjärjestelmää ole noissa kun pahimmassa tapauksessa puhutaan jopa 100.000 euron tms. Vahingoista jos tuota ei huomaa ajoissa. Onneksi rakentajalla on rahaa. Pitää käydä uudet vehkeet samalla kun valitsen Veholla naapurissa nahkasisustuksen värin uuteen CLS Shooting Brake 4matic Mersuuni.
 
Vähän perspektiiviä juttuihin nyyyy. mahtaa olla jussi1975 naapurilla aikamoinen asunto ku vuoden vanha ja tuohon hajosi. Ihan seinälevyjä joutu vaihtaa kosteuden takia. miks mulla on ollu 5 vuotta autotalli jossa ei oo ilmanvaihtoa ja mun postimerkitkii on ihan kuivia siellä. Jokapäivä ajan märän auton sinne. lämmityskään ei oo niin kovalla et kuivattais vaan käytännössä sulattaa. Ton pitäis olla laho runkoa myöden.

Toiseks noita vitun iv koneita ei oo laitettu ku just 5 vuotta taloihin ja sitä ennen talot tehtiin painovoimaisella ilmanvaihdolla ja höyrynsulkumuovilla. Painovoimainen ilmanvaihto on pois pelistä varmaan 50% taloista talvella. Eivät oo kuolleet eikä talot homehtuneet. Mulla sippas muuten kanssa toinen moottori pari vuotta sitten. Laakeri rupes pitää ääntä ja se oli pois päältä koko laite ties kuinka kauan. Tää talo romahtaa varmaan just. sisäilmankosteus pysytteli alle 40% eli huonon puolella. Liian kuivaa:).

Vaihtakaa kuivat kalsarit ja olut käteen. Ei ne talot iv koneen hajoamisesta hajoa. Eikä muuten reikään höyrynsulkumuovissa:). märistä kalsareista en tiedä voiko ne homehduttaa talon. ei oo kokemusta.
 
Eikös sulla Huppe ollut korvauilmaventtiili ulkoa ainakin saunassa ja oliko tulisijallekin? Ne auki vaan niin tulee ilmaan tilalle. Toki se on sitten kylmää ja palaa enempi energiaa, mutta aika rajussa alipaineessa pitää elää jos ei mistään kunnolla tule korvausilmaa. Itse ainakin avaisin saunan kattoventtiilin ja väliovet auki. Konetta vaan pienemmälle niin ei ime niin helvetisti.
 
Vähän perspektiiviä juttuihin nyyyy. mahtaa olla jussi1975 naapurilla aikamoinen asunto ku vuoden vanha ja tuohon hajosi. Ihan seinälevyjä joutu vaihtaa kosteuden takia. miks mulla on ollu 5 vuotta autotalli jossa ei oo ilmanvaihtoa ja mun postimerkitkii on ihan kuivia siellä. Jokapäivä ajan märän auton sinne. lämmityskään ei oo niin kovalla et kuivattais vaan käytännössä sulattaa. Ton pitäis olla laho runkoa myöden.

Toiseks noita vitun iv koneita ei oo laitettu ku just 5 vuotta taloihin ja sitä ennen talot tehtiin painovoimaisella ilmanvaihdolla ja höyrynsulkumuovilla. Painovoimainen ilmanvaihto on pois pelistä varmaan 50% taloista talvella. Eivät oo kuolleet eikä talot homehtuneet. Mulla sippas muuten kanssa toinen moottori pari vuotta sitten. Laakeri rupes pitää ääntä ja se oli pois päältä koko laite ties kuinka kauan. Tää talo romahtaa varmaan just. sisäilmankosteus pysytteli alle 40% eli huonon puolella. Liian kuivaa:).

Vaihtakaa kuivat kalsarit ja olut käteen. Ei ne talot iv koneen hajoamisesta hajoa. Eikä muuten reikään höyrynsulkumuovissa:). märistä kalsareista en tiedä voiko ne homehduttaa talon. ei oo kokemusta.

Näin mulle sanoivat. Liekkö ollut jotain muutakin ongelmaa...
 
Alkoi pitää niin järkyttävää ääntä. Pelkkää hajoamistahan ei edes huomaisi. Irrotin tuon jo itse, meni 30sekuntia. Outoa ettei mitään hälytysjärjestelmää ole noissa kun pahimmassa tapauksessa puhutaan jopa 100.000 euron tms. Vahingoista jos tuota ei huomaa ajoissa. Onneksi rakentajalla on rahaa. Pitää käydä uudet vehkeet samalla kun valitsen Veholla naapurissa nahkasisustuksen värin uuteen CLS Shooting Brake 4matic Mersuuni.

Ennen mersukauppaan menoa voisit tietysti tarkistaa ettei kyse ollut vain jäästä puhaltimessa. Nyt kun tuo lienee jo kuivunut ja pelkällä poistolla jopa kuutiokone pysyy sulana :) Pitää meinaan helvetillistä meteliä jos tasapainotetussa puhaltimessa on ylimääräisiä epätasapainoja...pidemmällä aikavälillä toki rikkoo laakerin anyways.

Eikös Valloxilla ole huoltoa tms. nettiapua josta olisi jo saanut uuden puhaltimen matkaan?
 
Vähän perspektiiviä juttuihin nyyyy. mahtaa olla jussi1975 naapurilla aikamoinen asunto ku vuoden vanha ja tuohon hajosi. Ihan seinälevyjä joutu vaihtaa kosteuden takia. miks mulla on ollu 5 vuotta autotalli jossa ei oo ilmanvaihtoa ja mun postimerkitkii on ihan kuivia siellä. Jokapäivä ajan märän auton sinne. lämmityskään ei oo niin kovalla et kuivattais vaan käytännössä sulattaa. Ton pitäis olla laho runkoa myöden.

En muuta sano, kun että ylipaineinen ilmanvaihto on se pahin keissi nykytaloissa. Se kun oikein voimalla työntää lämmintä kosteahkoa (jos niin voi sanoa sisäilmasta talvella) ilmaa kaikista höyrynsulun rei-istä mitä löytää jäätyen lopulta klimpiksi johonkin kohtaan seinärakennetta. Painovoimainen toimii just kuten pitää jos vaan poistokanavat on auki ja jos ei ole niin eipä sekään iso hätä ole ellei isäntäväki kuole hapenpuutteeseen. ;)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom