Omakotitalon ilmanvaihto ja lämmöntalteenotto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Joo Iltossa(Swegon) ihan hyvä tuo ohjauspaneeli mm. nää pikavalinnat. Käyttääkö kaikki aina takkakytkintä takkaa sytyttäessä? Meillä olohuoneen ikkunan yläkarmissa tälläinen perinteisen ilmanvaihdon karmiventtiili takkaa varten ja tuota kun raottaa niin saa takka korvausilmaa ja lähtee vetämään eikä ollut kallis investointi. Onko jollain takalle suoraan putki ulkoa, miksiköhän niitä niin harvoin näkee?

Taitaa Käikäle olla ihan makuasia tuo tuloilman lämpötilä, meillä siis ei lämmitysvastusta ja 20 pakkasella tuloilma oli 13 astetta, joka ei tuntunut vielä kylmältä.

Kyllä mä yritän kytkintä käyttää aina silloin kun ei ole jäätymisenesto päällä. Mulla olis suora putki takan alle, mutta takantekijä käski laittaa sen umpeen. Ei ihan mennyt jakeluun että miksi ei voinut sitä käyttää?

Itse käytän takkakytkin sen takia että varsinkin kovilla pakkasilla ei tunnu kustannustehokkaalta päästää "raakaa" ulkoilmaa sisälle ilmaa jäähdyttämään kun olisi takalla sitä tarkoitus lämmittää.
 
Kyllä mä yritän kytkintä käyttää aina silloin kun ei ole jäätymisenesto päällä. Mulla olis suora putki takan alle, mutta takantekijä käski laittaa sen umpeen. Ei ihan mennyt jakeluun että miksi ei voinut sitä käyttää?

Itse käytän takkakytkin sen takia että varsinkin kovilla pakkasilla ei tunnu kustannustehokkaalta päästää "raakaa" ulkoilmaa sisälle ilmaa jäähdyttämään kun olisi takalla sitä tarkoitus lämmittää.

Eikö takkakytkin juuri pysäytä poistopuhaltimen ja tuuppaa täysillä raakaa ilmaa joka rööristä ja tuohan taas edesauttaa koko koneen jäätymistä. Kun taas mulla tulee pienestä räppänästä vain suoraan takalle sen minkä tarvitsee. Tuo suora putkihan tuntuisi kaikkein järkevimmältä ratkaisulta..
 
Eikö takkakytkin juuri pysäytä poistopuhaltimen ja tuuppaa täysillä raakaa ilmaa joka rööristä ja tuohan taas edesauttaa koko koneen jäätymistä. Kun taas mulla tulee pienestä räppänästä vain suoraan takalle sen minkä tarvitsee. Tuo suora putkihan tuntuisi kaikkein järkevimmältä ratkaisulta..

Nämä menee juurikin niin hyvin kuin kukin on itse asiaan suunnitteluvaiheessa perehtynyt ml. koneen valinta ominaisuuksineen ja lisävarusteineen :)

Kuutiokoneissa ja muissa halpismalleissa takkakytkin (eli ylipaineistus) toimii pääosin siten että poistopuhallin seis ja pelkkää tuloilmaa taloon. Yleensä vielä joku vakio aika jonka puhaltaa eli luokkaa 15min. Kun ulkona -20C pakkasta niin useimmat koneet ehtii menemään jäähän tms. Kuutiokoneille ei siis hirveän suositeltavaa eli Hupellakin voisi olla parempi vain avata jotain ikkunaa/ovea raolleen.

Enerventin EDA-ohjauksessa saa tulo- ja poistoilman tehot säätää vapaasti kuten myös käyntiajan. Ohjauspanelin pikavalikosta saa napin painalluksella päälle ja myöskin pois. Meillä on kaksi panelia, toinen kodarissa (missä kone) pesuhuoneen oven vieressä ja toinen takan vierellä eli siellä missä tarvitaan. Kummasti jäähtyy pyöriväkennoinenkin kun poistopuhaltimen teho putoaa 15% normaalista, saati sitten kuutiossa kokonaan.

Suora putki takalle lienee "tekijäkysymys" eli joihinkin valmismalleihin saa liitospalikat, toisiin pitää DIY ja pitkästä tehtyyn mikäli muurari suostuu ja loppuväittely menee sitten koulukunta-ammattimiesnäkemysosastolle.
Itsellä ei ole raitisilmaputkea takalle kun suunniteltiin että EDA-ohjaus riittää + talon keskialue on suunniteltu ilmanvaihtosuhteeltaan aika likelle nollaa. Homma toimii kuten ajateltu takan osalta ja vastaavasti taas saunan kiukaalle tulee raitisilmakanava ulkoa eli tuo pelittää ilman ylipaineita.

Käikäleelle; ota mieluummin toinen EDA-ohjain kuin pelkkä takkakytkin (hintaeroa ei ole niin hirveästi).
 
Meillä on toi EDA, mutta en ole ikinä ylipaineistusta käyttänyt...

Mikäköhän on ero, jos raotan ovea sen muutaman minuutin ajaksi, kun takkaa syttyy tai käytän tota ohjausta? Säästyyköhän montakin senttiä...

Jos kovimman kulutuksen mukaan laskee lämmityskulut meidän kaukolämpötalossa, niin viime tammikuussa meni n. 30snt / h. Jos 5min ajaksi raottaa vähän ovea takan vieressä, niin kasvaakohan lasku sentillä vai kahdella ;)
 
Käikäleelle; ota mieluummin toinen EDA-ohjain kuin pelkkä takkakytkin (hintaeroa ei ole niin hirveästi).

Pidetään mielessä. En tosin välttämättä halua olkkariin ohjauspaneelia vaan painonappi olisi visuaalisesti parempi. Jos keskuspölkkärin haluaa ohjaamaan enerventtiä niin mihin kytkennät (fyysisesti) tehdään?
 
Kannattaako enerventin kanssa laittaa tunnistinta liesituulettimelle, eli esim:
http://www.taloon.com/paine-erolahetin-0-200-pa-0-10-v-24-v-suodattimille-enervent/EN-K930030011/dp

Aika suolanen hinta, mutta tuleeko ongelmaa jos IV-kone pyörii normaalisti vaikka liesituuletin on päällä?

Ei kai tuossa mitään ongelmaa ole muutenkaan. Takan savupeltiin olisi hieno saada tappokytkin liesituulettimelle. Nimimerkillä kaksi kertaa savut sisälle liesituulettimen kanssa.
 
Pidetään mielessä. En tosin välttämättä halua olkkariin ohjauspaneelia vaan painonappi olisi visuaalisesti parempi. Jos keskuspölkkärin haluaa ohjaamaan enerventtiä niin mihin kytkennät (fyysisesti) tehdään?

Piuhat pitää viedä läpiviennin kautta itse koneeseen jossa kytkentärima. Samaan paikkaan siis mihin ohjainyksikön piuha yms. Keskupöläristä riippuen ohjaus joko painekytkimella tai jos laitteesta saa suoraan otettua on/off hituvirtasignaalin. Sama pätee liesituulettimeen ... kts. alla.

Kannattaako enerventin kanssa laittaa tunnistinta liesituulettimelle, eli esim:
http://www.taloon.com/paine-erolahetin-0-200-pa-0-10-v-24-v-suodattimille-enervent/EN-K930030011/dp

Aika suolanen hinta, mutta tuleeko ongelmaa jos IV-kone pyörii normaalisti vaikka liesituuletin on päällä?

Toi on suodattimien paine-erolähetin, painekytkin maksaa luokkaa 50e. Tähän ja edelliseen: katsokaa Enerventin sivuilta EDA-käyttöohje jossa näiden kytkennät ja hinnastosta löytyy oikea palikka. Painekytkimestä pitää saada pitot-putki kanavaan eli jälkijunassa saattaa olla hankala tehdä.

Etenkin liesituuletin vetää talon reilusti alipaineiseksi (myös keskuspöläri vie ilmaa pois) ja nykypäivän tiiviissä talossa saattaa tulla ongelmia.


Ei kai tuossa mitään ongelmaa ole muutenkaan. Takan savupeltiin olisi hieno saada tappokytkin liesituulettimelle. Nimimerkillä kaksi kertaa savut sisälle liesituulettimen kanssa.

Meillä ei ole keskuspöläriä, mutta painekytkin liesituulettimelle ja EDAssa saa koneen käyntisuhteet sitten hiukan paremmaksi. Liesituulettimen vaatima ilmamäärä on tosin sen verran iso, ettei sitä saa kompensoitua kokonaan mutta auttaa kohtuullisesti. Tässä tosin pitää muistaa se että vaikka jälkilämmitystä ei normaalisti tarvitse niin alle +5C kelillä nämä ylipainemoodit sen vaatii koska muuten kennon ja tulon lämpötila menee hälyrajan alle --> kone seis (nimim. kokemusta on ja siihen vielä hälysirrat päälle).

Meillä jos liesituuletinta käytetään samaan aikaan takan kanssa niin silloin avataan keittiön ikkunaa jotta em. "savuilmiötä" ei tapahdu. Ei se muuta kytkintä tarvitse kuin että pitää muijan järjestyksessä :D
 
Meillä on toi EDA, mutta en ole ikinä ylipaineistusta käyttänyt...

Mikäköhän on ero, jos raotan ovea sen muutaman minuutin ajaksi, kun takkaa syttyy tai käytän tota ohjausta? Säästyyköhän montakin senttiä...

Jos kovimman kulutuksen mukaan laskee lämmityskulut meidän kaukolämpötalossa, niin viime tammikuussa meni n. 30snt / h. Jos 5min ajaksi raottaa vähän ovea takan vieressä, niin kasvaakohan lasku sentillä vai kahdella ;)

No sehän tietysti riippuu koneen asetuksista ;) ja varmaan monesta muustakin asiasta. Mikäli oven raottaminen riittää niin eihän tuolle ole tarvetta. Että et sille varmaan saa juurikaan laskettua hintaeroa --- ovesta vs. koneesta jälkilämmitys apuna :)
 
Meillä on kans Enerventin Pandion mihin otin lisävarusteena ton paine-ero kytkimen ja sitten otin ulko-oven viereen kotona/poissa/tehostus kytkimen. Just kattelin kuitista ni paine-erokytkin maksoi 30€ ja toi lisäkytkin saman verran.

Toi kotona poissa kytkin on helppo kotoa lähtiessä lätkäistä poissa tilaan, ja senkin saa vielä itse määritellä miten pienelle kone menee. Kotiin tullessa lätkäisee sen kotona-tilaan ja ilmanvaihto palautuu normaalille tasolle. Toi kytkin sattui meille vielä täydellisesti, koska tosta ulko-oven vierestä on myös käynti saunatilaan ja saunasta palatessa voi tostä kytkimestä lätkäistä tota tehostus nappia, mikä sit huudattaa konetta halutun ajan ja näin saa kylppärin ja saunan kuivaksi.

Noiden kytkentä koneeseen ei ole ihan helppo homma, vaan mulla on parhaillaan vääntö Enerventin kanssa kun niiden olis pitänyt laittaa joku speciaali kytkentäohje koneen mukaan, mutta eipä ole laittaneet..
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Meillä on kans Enerventin Pandion mihin otin lisävarusteena ton paine-ero kytkimen ja sitten otin ulko-oven viereen kotona/poissa/tehostus kytkimen. Just kattelin kuitista ni paine-erokytkin maksoi 30€ ja toi lisäkytkin saman verran.

Toi kotona poissa kytkin on helppo kotoa lähtiessä lätkäistä poissa tilaan, ja senkin saa vielä itse määritellä miten pienelle kone menee. Kotiin tullessa lätkäisee sen kotona-tilaan ja ilmanvaihto palautuu normaalille tasolle. Toi kytkin sattui meille vielä täydellisesti, koska tosta ulko-oven vierestä on myös käynti saunatilaan ja saunasta palatessa voi tostä kytkimestä lätkäistä tota tehostus nappia, mikä sit huudattaa konetta halutun ajan ja näin saa kylppärin ja saunan kuivaksi.

Noiden kytkentä koneeseen ei ole ihan helppo homma, vaan mulla on parhaillaan vääntö Enerventin kanssa kun niiden olis pitänyt laittaa joku speciaali kytkentäohje koneen mukaan, mutta eipä ole laittaneet..

Mikä tuossa kytkennässä mättää? En ole varmaan nähnyt tuota monitoimikytkintä, mutta sieltähän pitäisi tulla kaksi paria karvoja kun siinä on kaksi toimintaa jotka sitteen kytketään paikkoihinsa. EDAn softaversiosta riippuu sitten onko parametrit kunnossa ja mitä voi käyttää. Mulla on viimeisen softa ja noita kytkentöjä eli luulen tietäväni jotain...
 
Mikä tuossa kytkennässä mättää? En ole varmaan nähnyt tuota monitoimikytkintä, mutta sieltähän pitäisi tulla kaksi paria karvoja kun siinä on kaksi toimintaa jotka sitteen kytketään paikkoihinsa. EDAn softaversiosta riippuu sitten onko parametrit kunnossa ja mitä voi käyttää. Mulla on viimeisen softa ja noita kytkentöjä eli luulen tietäväni jotain...

Siinä oli sellanen erikoisjuttu että ton monitoimikytkimen ja paine-erokytkimen kytkennät olis pitänyt tehtaalla asettaa ohjelmistoon niin että piuhat saa kytkettyä suoraan ruuviliittimien alle. Nyt tätä ohjelmiston viilausta ei ole tehty eikä asennusohjetta laitettu mukaan. Vakio asennusohje ei tunne ollenkaan kotona/poissa kytkintä ja toi paine-erokytkin pitäs vakio-ohjeen mukaan liittää sellasella 8-pinnisellä liittimellä mitä ei ollut mukana.

Tunti sitten itseasiassa juttelin Enerventin kanssa ja lupasivat selvittää asiaa.
 
Siinä oli sellanen erikoisjuttu että ton monitoimikytkimen ja paine-erokytkimen kytkennät olis pitänyt tehtaalla asettaa ohjelmistoon niin että piuhat saa kytkettyä suoraan ruuviliittimien alle. Nyt tätä ohjelmiston viilausta ei ole tehty eikä asennusohjetta laitettu mukaan. Vakio asennusohje ei tunne ollenkaan kotona/poissa kytkintä ja toi paine-erokytkin pitäs vakio-ohjeen mukaan liittää sellasella 8-pinnisellä liittimellä mitä ei ollut mukana.

Tunti sitten itseasiassa juttelin Enerventin kanssa ja lupasivat selvittää asiaa.

Joops ja tarviit Enerventin asentajan/huoltomiehen sitten korjaamaan. Et nimittäin varmasti saa koneen muiden asetusten salasanaa (tehdasparametrit). Syystä että viimeisessä softaversiossa (2.17 ja ehkä viimeiset 2.14) on POISSA/PITKÄÄN POISSA poistettu DI-tuloista ja vanhemmissa DI5 ollut POISSA korvattu TEHOSTUS. Syy liittyy siihen että DI6-tulo on jossain koneen omassa käytössä. Mikäli katsoo viimeistä manuaalia niin POISSA-tilaa ei ole kytketty DI-tuloksi ollenkaan, joten se on parametreistä säädettävä jononkin vapaaseen DI-tuloon (kuten myös PITKÄÄN POISSA joka oli DI6).
Meillä loppukesästä softapäivityksen yhteydessä asentaja vaihtoi parametreistä tuon toisella yrittämällä. Ekalla unohti ja kun meillä on hälystä POISSA-piuhat DI5 niin pamahti koneeseen tehostus päälle eli vähän turhan reipasta tuuletusta kun ei olla kotona :)

Tuo liesituulettimen paine-erokytkintä ihmettelen että miksi siihen pitäisi joku moninapaliitin laittaa. Mulla lie jossain valokuvakin laitteesta (Landis&Gyr tai Stig Wahlstömin malleja), mutta tietääkseni laitteeseen kytketään normaali piuhapari (meillä KLM 2x0,8) ja toinen pää koneelle jossa omat paikkansa noille. EDA-manaalista löytyy "ulkoiset kytkennät" sivu jossa liesituulettimen nasta on DI8 ja vastaavasti oma sivu jossa on tuon paine-erokytkimen asennusohje.
 
Joops ja tarviit Enerventin asentajan/huoltomiehen sitten korjaamaan. Et nimittäin varmasti saa koneen muiden asetusten salasanaa (tehdasparametrit). Syystä että viimeisessä softaversiossa (2.17 ja ehkä viimeiset 2.14) on POISSA/PITKÄÄN POISSA poistettu DI-tuloista ja vanhemmissa DI5 ollut POISSA korvattu TEHOSTUS. Syy liittyy siihen että DI6-tulo on jossain koneen omassa käytössä. Mikäli katsoo viimeistä manuaalia niin POISSA-tilaa ei ole kytketty DI-tuloksi ollenkaan, joten se on parametreistä säädettävä jononkin vapaaseen DI-tuloon (kuten myös PITKÄÄN POISSA joka oli DI6).
Meillä loppukesästä softapäivityksen yhteydessä asentaja vaihtoi parametreistä tuon toisella yrittämällä. Ekalla unohti ja kun meillä on hälystä POISSA-piuhat DI5 niin pamahti koneeseen tehostus päälle eli vähän turhan reipasta tuuletusta kun ei olla kotona :)

Tuo liesituulettimen paine-erokytkintä ihmettelen että miksi siihen pitäisi joku moninapaliitin laittaa. Mulla lie jossain valokuvakin laitteesta (Landis&Gyr tai Stig Wahlstömin malleja), mutta tietääkseni laitteeseen kytketään normaali piuhapari (meillä KLM 2x0,8) ja toinen pää koneelle jossa omat paikkansa noille. EDA-manaalista löytyy "ulkoiset kytkennät" sivu jossa liesituulettimen nasta on DI8 ja vastaavasti oma sivu jossa on tuon paine-erokytkimen asennusohje.

Joo se Enerventin kaveri sanoikin että pitää todennäköisesti laittaa asentaja paikalle tai sitten se ottaa puhelinyhteyden ja ohjeistaa puhelimen välityksellä mitä pitää naputella.. Mitä mä käsitin puhelimessa niin se jutusteli että noita DI-tuloja vois säätää siitä käyttöpaneelista käsin..
 
Joo se Enerventin kaveri sanoikin että pitää todennäköisesti laittaa asentaja paikalle tai sitten se ottaa puhelinyhteyden ja ohjeistaa puhelimen välityksellä mitä pitää naputella.. Mitä mä käsitin puhelimessa niin se jutusteli että noita DI-tuloja vois säätää siitä käyttöpaneelista käsin..

Joo, DI-tulojen asetukset saa säädettyä paneelista mutta ne on osastolla "muut asetukset" ja siellä on sitten koneen kaikki muutkin parametrit. Siksi kovasti epäilen että antaisi sulle puhelimessa salasanaa sinne, etenkin koska jaat sen kuitenkin heti täällä Pakkiksella :D Sitten on yksi sun toinen Enerventti sekaisin kuin seinäkello kun poijjaat alkaa hifistelemään ;)
 
Joo, DI-tulojen asetukset saa säädettyä paneelista mutta ne on osastolla "muut asetukset" ja siellä on sitten koneen kaikki muutkin parametrit. Siksi kovasti epäilen että antaisi sulle puhelimessa salasanaa sinne, etenkin koska jaat sen kuitenkin heti täällä Pakkiksella :D Sitten on yksi sun toinen Enerventti sekaisin kuin seinäkello kun poijjaat alkaa hifistelemään ;)

Voi hyvinkin olla että sen vahingossa lipsautan julki, jos kerran joudun itse tekemään "säätöjä" mitkä piti olla tehty ja kuulua kauppaan.
 
Sain Swegon Iltolta vastausta ilmanvaihdossa olevaan ongelmaan. Ongelmahan oli se että jäätymisenesto on koko ajan päällä, eli punainen valo ja näytössä lukee jäätmisen esto.

Laitoin ongelman Swegonille sekä lämpötila-antureiden lukemat. Vastausksena sanoivat että poistoilma on liian kylmää. Tämä voi johtua joko siitä että eristeet on jostain häipyneet tai sitten kertakaikkiaan jonkun huoneen poistoputki vuotaa. Antureissa ei voi olla kuulemma vikaa kun molemmat anturit (jotka mittaa poistoilmaa) antaa alhaisen luvun. Kone siis LTO 440 premium. Tässä vielä anturien luvut:

Anturi 1 = -1C
Anturi 2 = +2C
Anturi 3 = +12C
Anturi 4 = +27C
Anturi 5 = +5C
Anturi 6 = +27C
Anturi 7 = +111C
Anturi 8 = +13C

Miten olisi paras tutkia asia. Tottakai käyn välikatossa katsomassa onko jostain eristeet hävinneet. Voisihan poistoreikiin kokeilla tukkia tommosen langattoman ulkolämpötilamittarin ja katsoa mistä sitä kylmää ilmaa tulee. Myös anturit voisi tarkastaa kuitenkin jollain lailla. Voisi vaikka koittaa tukkia langattoman mittarin anturin tuonne ilmanvaihtokoneeseen :) ja katsoa antaa samat luvut kuin anturi.

Toinen vaihtoehto voisi olla se että pistän yhdessä huoneessa kerrallaan poistoventtiilin tukkoon ja kierron täysille. Eikös tällä lailla pitäisi löytää vika, jos se on yksittäisessä poistoputkessa. Jos vika on "pääpoistoputkessa" ei vika näin selviä?
 
Sain Swegon Iltolta vastausta ilmanvaihdossa olevaan ongelmaan. Ongelmahan oli se että jäätymisenesto on koko ajan päällä, eli punainen valo ja näytössä lukee jäätmisen esto.

Laitoin ongelman Swegonille sekä lämpötila-antureiden lukemat. Vastausksena sanoivat että poistoilma on liian kylmää. Tämä voi johtua joko siitä että eristeet on jostain häipyneet tai sitten kertakaikkiaan jonkun huoneen poistoputki vuotaa. Antureissa ei voi olla kuulemma vikaa kun molemmat anturit (jotka mittaa poistoilmaa) antaa alhaisen luvun. Kone siis LTO 440 premium. Tässä vielä anturien luvut:

Anturi 1 = -1C
Anturi 2 = +2C
Anturi 3 = +12C
Anturi 4 = +27C
Anturi 5 = +5C
Anturi 6 = +27C
Anturi 7 = +111C
Anturi 8 = +13C

Miten olisi paras tutkia asia. Tottakai käyn välikatossa katsomassa onko jostain eristeet hävinneet. Voisihan poistoreikiin kokeilla tukkia tommosen langattoman ulkolämpötilamittarin ja katsoa mistä sitä kylmää ilmaa tulee. Myös anturit voisi tarkastaa kuitenkin jollain lailla. Voisi vaikka koittaa tukkia langattoman mittarin anturin tuonne ilmanvaihtokoneeseen :) ja katsoa antaa samat luvut kuin anturi.

Toinen vaihtoehto voisi olla se että pistän yhdessä huoneessa kerrallaan poistoventtiilin tukkoon ja kierron täysille. Eikös tällä lailla pitäisi löytää vika, jos se on yksittäisessä poistoputkessa. Jos vika on "pääpoistoputkessa" ei vika näin selviä?

Mitkäs noista on poisto-ilma antureiden antamia asteita? Jos poistoilma-anturi mittaa ilman lämpöä ennen kennoa niin senhän pitäis olla aika lähellä huoneilman lämpöjä..

Jotenkinhan sitä täytyis kartoittaa että missä putkessa on vika.. Vielä ennen kuin alkaa putkia tonkimaan esiin kannattais tosiaan varmistua siitä että anturit on ehjät ja oikeissa paikoissa. Putken sisällä kulkevan ilman lämpötilaa voi arvioida myös peltisen putken pinnasta tunnustelemalla.. Tunnet kyllä kädellä että virtaako siellä +5 asteista ilmaan vai +20 asteista..
 
Mitkäs noista on poisto-ilma antureiden antamia asteita? Jos poistoilma-anturi mittaa ilman lämpöä ennen kennoa niin senhän pitäis olla aika lähellä huoneilman lämpöjä..

Jotenkinhan sitä täytyis kartoittaa että missä putkessa on vika.. Vielä ennen kuin alkaa putkia tonkimaan esiin kannattais tosiaan varmistua siitä että anturit on ehjät ja oikeissa paikoissa. Putken sisällä kulkevan ilman lämpötilaa voi arvioida myös peltisen putken pinnasta tunnustelemalla.. Tunnet kyllä kädellä että virtaako siellä +5 asteista ilmaan vai +20 asteista..

Muistaakseni anturti 5 ja 8. Kävin "boottaamassa" vehkeen ja samalla imuroin ja vaihdoin suodattimet. Nyt laitoin täysillä pörräämään. Seurataan lukuja ...
 
Sain Swegon Iltolta vastausta ilmanvaihdossa olevaan ongelmaan. Ongelmahan oli se että jäätymisenesto on koko ajan päällä, eli punainen valo ja näytössä lukee jäätmisen esto.

Laitoin ongelman Swegonille sekä lämpötila-antureiden lukemat. Vastausksena sanoivat että poistoilma on liian kylmää. Tämä voi johtua joko siitä että eristeet on jostain häipyneet tai sitten kertakaikkiaan jonkun huoneen poistoputki vuotaa. Antureissa ei voi olla kuulemma vikaa kun molemmat anturit (jotka mittaa poistoilmaa) antaa alhaisen luvun. Kone siis LTO 440 premium. Tässä vielä anturien luvut:

Anturi 1 = -1C
Anturi 2 = +2C
Anturi 3 = +12C
Anturi 4 = +27C
Anturi 5 = +5C
Anturi 6 = +27C
Anturi 7 = +111C
Anturi 8 = +13C

Miten olisi paras tutkia asia. Tottakai käyn välikatossa katsomassa onko jostain eristeet hävinneet. Voisihan poistoreikiin kokeilla tukkia tommosen langattoman ulkolämpötilamittarin ja katsoa mistä sitä kylmää ilmaa tulee. Myös anturit voisi tarkastaa kuitenkin jollain lailla. Voisi vaikka koittaa tukkia langattoman mittarin anturin tuonne ilmanvaihtokoneeseen :) ja katsoa antaa samat luvut kuin anturi.

Toinen vaihtoehto voisi olla se että pistän yhdessä huoneessa kerrallaan poistoventtiilin tukkoon ja kierron täysille. Eikös tällä lailla pitäisi löytää vika, jos se on yksittäisessä poistoputkessa. Jos vika on "pääpoistoputkessa" ei vika näin selviä?

Nyt kun on täysillä 5/5 puolisen tuntia pörötelty näyttää anturit seuraavaa:

Anturi 1 = +2C
Anturi 2 = +11C
Anturi 3 = +21C
Anturi 4 = +21C
Anturi 5 = +11C
Anturi 6 = +20C
Anturi 7 = +111C
Anturi 8 = +21C

Pihalla on 3 pakkasta.

Nyt kun on ollut täysillä, niin ei ole mennyt jäätymisenesto päälle.

Pian kokeilen vaihtaa tehon 1-2/5 ja katon miten tilanne muuttuu.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom