Omakotitalon ilmanvaihto ja lämmöntalteenotto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
välillä käyttää välillä ei, en oikein tuohon osaa sanoa nyt. kelit kun kylmenee niin vastuksen käyttökin lisääntyy. miusta tuntuu, ett vielä ei hirveesti käytä.
 
Anturit voi aina olla persiillään mutta Loftiksen kohdalla näyttänevät oikeaan suuntaan. Tarkan tiedon saa tosiaan selville vain mittaamalla lämpötilat päätelaitteilta ja lähdöistä koneen päältä. Samanlaisten koneiden eri arvoihin vaikuttaa koko systeemi ja sen säätö eli paineet, ilmavirrat, puhaltimien nopeudet ja tietysti suodattimien kunto. Suodattimia lukuunottamatta siis melkoinen Pandoran lipas ja lienee aika harvalla ihan tikissä. Omakin pitäisi säätää uudelleen kunhan saisi vain kunnon mittarit jostain lainalle.
Vertailun vuoksi pyöriväkennoisen arvot eli ulko 0, tulo 18 , poisto 21 ja jäte 2,5-3,5 (jälkilämmitys pois, pyynti 18).
 
Ootko yhtään vilkuillut käyttääkö kone vastusta kuinka paljon?

Mulla on nyt muutamassa viikossa vienyt palloxi 73 kWh josta suuri osa jälkilämmitysvastukselle. Tämä vaikka iv on ollut pienellä ja lämmitystarve vielä hyvin pieni. Tota kulutusta voi suhteuttaa siihen että koko talon lämmitys hoituu lokakuun osalta ilpillä n 200 kWh voimin.

Vistottaa tommosta korventajaa katella taas yksi talvi, mutta eipä tuota pyörivään maksa vaivaa vaihtaa niin kauan kuin toimii.

- - - Updated - - -

Tarkan tiedon saa tosiaan selville vain mittaamalla lämpötilat päätelaitteilta ja lähdöistä koneen päältä.

Palloksin anturit on koneen sisällä relevanttien kanavien päissä. Hyvä konsti tarkistaa niiden tulokset on sellaisella kiinalaisella sekundadigimittarilla missä on kaksoisnäyttö, eli toinen anturi kuoressa ja toinen piuhan päässä. Piuha vaan palloksin kannen tiivisteen välistä oikeaan paikkaan roikkumaan. Mulla oli noita 4 kpl jonkin aikaa viriteltynä koneeseen kunnes sain sen debugattua.
 
Mulla on nyt muutamassa viikossa vienyt palloxi 73 kWh josta suuri osa jälkilämmitysvastukselle. Tämä vaikka iv on ollut pienellä ja lämmitystarve vielä hyvin pieni. Tota kulutusta voi suhteuttaa siihen että koko talon lämmitys hoituu lokakuun osalta ilpillä n 200 kWh voimin.

Vistottaa tommosta korventajaa katella taas yksi talvi, mutta eipä tuota pyörivään maksa vaivaa vaihtaa niin kauan kuin toimii.

- - - Updated - - -



Palloksin anturit on koneen sisällä relevanttien kanavien päissä. Hyvä konsti tarkistaa niiden tulokset on sellaisella kiinalaisella sekundadigimittarilla missä on kaksoisnäyttö, eli toinen anturi kuoressa ja toinen piuhan päässä. Piuha vaan palloksin kannen tiivisteen välistä oikeaan paikkaan roikkumaan. Mulla oli noita 4 kpl jonkin aikaa viriteltynä koneeseen kunnes sain sen debugattua.

Aattelin nyt tehdä niin, että tiputin tuloilman asetuksen 10 asteeseen ja annan olla siinä niin kauan, että alkaa veto tuntua. Nyt se pääsee sinne n. 15 asteeseen ilman vastusta ja se ei ainakaan tunnu missään. Käytän maalämpöä jälkilämmityksenä mieluummin. Jos pääsis vaikka vuoden vaihteeseen näin, niin sitten vois pari kuukautta käryyttää vastusta.

3-4 astetta on mun mielestä tällä hetkellä tuossa koneessa hukassa jossain... pitäis varmaan viritellä tuollainen mittaussysteemi, että näkis paljonko siitä on anturivirhettä.
 
Aattelin nyt tehdä niin, että tiputin tuloilman asetuksen 10 asteeseen ja annan olla siinä niin kauan, että alkaa veto tuntua. Nyt se pääsee sinne n. 15 asteeseen ilman vastusta ja se ei ainakaan tunnu missään. Käytän maalämpöä jälkilämmityksenä mieluummin. Jos pääsis vaikka vuoden vaihteeseen näin, niin sitten vois pari kuukautta käryyttää vastusta.

3-4 astetta on mun mielestä tällä hetkellä tuossa koneessa hukassa jossain... pitäis varmaan viritellä tuollainen mittaussysteemi, että näkis paljonko siitä on anturivirhettä.

Voi kuutio! Mahtaakohan tässäkään nyt olla järkeä, jos pukkaa jotain 12-asteista sisälle, niin eiköhän se kondenssiriski taas kasva... Tuohon 12 asteiseen tuloilmaan ei vaadita kuin pari astetta pakkasta. Se ei aiheuta mitään liiallista vedontunnetta eli sen puoleen pystyis kyllä pitämään, mutta jos talossa on n. +20, niin ei kai sitä hirveän kylmää viittis sitten puhaltaa tulopuolen kanavistoon, kun sitä ei ole eristetty välipohjassa.
 
Voi kuutio! Mahtaakohan tässäkään nyt olla järkeä, jos pukkaa jotain 12-asteista sisälle, niin eiköhän se kondenssiriski taas kasva... Tuohon 12 asteiseen tuloilmaan ei vaadita kuin pari astetta pakkasta. Se ei aiheuta mitään liiallista vedontunnetta eli sen puoleen pystyis kyllä pitämään, mutta jos talossa on n. +20, niin ei kai sitä hirveän kylmää viittis sitten puhaltaa tulopuolen kanavistoon, kun sitä ei ole eristetty välipohjassa.

Osuit ihan itse naulan kantaan :) Kannattanee varmaan kuitenkin sitten hiukan polttaa sähköä ja laskua maksellessa miettiä paljonko sitä hintaeroa kuution ja paremman koneen välissä oli :D Yhtäältä mitä järkeä on "jäähdyttää" kämppää lämmityskaudella vaikka olisikin MLP. Tarvinnee kuitenkin kohtuutta IMO.
 
Minä pidin viimetalven 16-17 asteessa tuota tuloilmaa ja se lienee kohtuu hyvä komprosmissi ja sillä ajattelin mennä tulevankin. 17 asteessa on nyt. Välillä ajaa vastuksellakin. Tosin eipä tuon Pingun vastus iso ole niin ei pääse kovin paljon sähköä palamaan edes.
 
Osuit ihan itse naulan kantaan :) Kannattanee varmaan kuitenkin sitten hiukan polttaa sähköä ja laskua maksellessa miettiä paljonko sitä hintaeroa kuution ja paremman koneen välissä oli :D Yhtäältä mitä järkeä on "jäähdyttää" kämppää lämmityskaudella vaikka olisikin MLP. Tarvinnee kuitenkin kohtuutta IMO.

Mietin ennemminkin sitä, että veisin tuon kuutiokoneen mun IV-suunnittelijalle ja ruuvaisin sen kämpästä koneen tilalle. En ymmärrä kuka sille maksaa siitä, että se piirtää näitä ihmisille, etenkin kun tässä tapauksessa ei ollut hinnastakaan kyse, vaan siitä että olis saanut oikeasti sellaisen koneen mitä olis ollut ilo käyttää. Ois tämäkin asia pitäny ite miettiä aikanaan, eikä luottaa ammattilaiseen (tm). No eiköhän tämänkin asian kans pysty elämään, koska oon rakentaja = rikas.

Jäähdyttäisin ilmastoinnilla, koska se ilma minkä iv-kone ottaa ulkoa, täytyy tässä masiinassa lämmittää suoralla sähköllä. Jos ilman vie viileämpänä kämppään, täytyy lattialämmityksen hoitaa viileän ilman lämmittäminen, jotta sisäilma pysyy samana kuin iv-koneen lämmittäessä ilmaa. Toki siis LTO ottaa niin paljon talteen kuin pystyy kummassakin tapauksessa.
 
Väärin sen on sanoa että IV:llä jäähdytetään jos pyritään vain olemaan käyttämättä sähköllä toimivaa vastusta ja hoitamaan lämmitys sen sijaan maalämpöpumpulla.

Tuo viileämpi tuloilma tarkoittaa kuitenkin lämpimäpiä lattioita mikä tuskin talvella on mikään ongelma kenellekään. Aika haaleat nuot lattiat meidän talossa on paitti ihan kovimmilla pakkasilla.
 
Väärin sen on sanoa että IV:llä jäähdytetään jos pyritään vain olemaan käyttämättä sähköllä toimivaa vastusta ja hoitamaan lämmitys sen sijaan maalämpöpumpulla.

Tuo viileämpi tuloilma tarkoittaa kuitenkin lämpimäpiä lattioita mikä tuskin talvella on mikään ongelma kenellekään. Aika haaleat nuot lattiat meidän talossa on paitti ihan kovimmilla pakkasilla.

Justiin näin! Piti munkin laittaa tuo jäähdyttäminen heittomerkkien sisään, mutta pääs unohtumaan.

Mun mielestä on oikeen mukava olla kun ilma on viileää ja lattia lämmin. Raikas olla eikä väsytä. Täällä on sisäilman lämpötila varmaan pari-kolme asetetta vähemmän kuin kavereilla, mutta ei kukaan ole oloaan viileäksi valittanut.

Tuo vaan huolestuttaa, että kuinka viileänä tohtii tuloilmaa pitää, ettei ala kondensoitumaan. Vetoa ei kyllä tunnu häiritsevästi vaikka olisi kuinka viileä tuloilma.
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mietin ennemminkin sitä, että veisin tuon kuutiokoneen mun IV-suunnittelijalle ja ruuvaisin sen kämpästä koneen tilalle. En ymmärrä kuka sille maksaa siitä, että se piirtää näitä ihmisille, etenkin kun tässä tapauksessa ei ollut hinnastakaan kyse, vaan siitä että olis saanut oikeasti sellaisen koneen mitä olis ollut ilo käyttää. Ois tämäkin asia pitäny ite miettiä aikanaan, eikä luottaa ammattilaiseen (tm). No eiköhän tämänkin asian kans pysty elämään, koska oon rakentaja = rikas.

Jäähdyttäisin ilmastoinnilla, koska se ilma minkä iv-kone ottaa ulkoa, täytyy tässä masiinassa lämmittää suoralla sähköllä. Jos ilman vie viileämpänä kämppään, täytyy lattialämmityksen hoitaa viileän ilman lämmittäminen, jotta sisäilma pysyy samana kuin iv-koneen lämmittäessä ilmaa. Toki siis LTO ottaa niin paljon talteen kuin pystyy kummassakin tapauksessa.


Eka olisi IV-suunnittelijalle ihan oikein ja loppu tätä tuttua kauraa eli rakentajan pitää ITSE tietää kaikki :D


Justiin näin! Piti munkin laittaa tuo jäähdyttäminen heittomerkkien sisään, mutta pääs unohtumaan.

Mun mielestä on oikeen mukava olla kun ilma on viileää ja lattia lämmin. Raikas olla eikä väsytä. Täällä on sisäilman lämpötila varmaan pari-kolme asetetta vähemmän kuin kavereilla, mutta ei kukaan ole oloaan viileäksi valittanut.

Tuo vaan huolestuttaa, että kuinka viileänä tohtii tuloilmaa pitää, ettei ala kondensoitumaan. Vetoa ei kyllä tunnu häiritsevästi vaikka olisi kuinka viileä tuloilma.

Vähän mökistä ja venttiilien sijainnista riippuen nykypäivän taloissa lienee joku 15-18 astetta lämmityskaudella ok. Juurikin siksi että viileä ilma sekoittuu paremmin ja putoaa alas katosta eli sisäilma on hyvä. Toisaalta juurikin siksi että nykypäivän energiatehokkaita lattialämmitystaloja vaivaa "viileät lattiat" varsinkin jos sisälämmöt pyörii alle +21. Veikkaisin että ilmanvaihdon kannalta sopiva dT sisälämmön ja IV-tulon välillä lienee haarukassa 2-5 astetta.

Kondenssiriski kasvaa kun lämpötilaero kasvaa, ongelmana tuossa se ettei kukaan pysty tuota varman päälle ennustamaan. Asiaan vaikuttaa niin monta asiaa kuten ulkolämpö, sisälämpö, kosteus% molemmissa ja ilman omat virtaukset jne. jne. jne. Vuosien saatossa havainnut yllättävissä paikoissa noita eli tässäkin pitänee varmaan pelata varman päälle. Turvallinen raja eristämättömässä välipohjan kanavassa lienee jossain 10-15 astetta riippuen kaikista em. asioista.
 
Valloxiltakin tuli vastausta, että kaikki ei välttämättä ole koneessa kunnossa. Ensi viikolla katsellaan sitten sitäkin. No sittenpähän näkee onko ilmastoinnin tasapainottaja tehnyt jotain outoja säätöjä vai onko "oikeaa" vikaa koneessa. Kyllä tässä rakentamisessa näköjään hereillä saa olla.
 
Valloxiltakin tuli vastausta, että kaikki ei välttämättä ole koneessa kunnossa. Ensi viikolla katsellaan sitten sitäkin. No sittenpähän näkee onko ilmastoinnin tasapainottaja tehnyt jotain outoja säätöjä vai onko "oikeaa" vikaa koneessa. Kyllä tässä rakentamisessa näköjään hereillä saa olla.

Edelleen kaikki pitäisi tehdä itse :D
Olen IVn osalta (kuten aiemmin maininnut) ekan asumisvuoden aikana korjaillut noita suunnitelmasta alkaen. Nyt periaatteessa ok mutta käytännössä pitäisi saada kunnon vehkeet lainaan jotta saisi tuon ajatuksella ja käytännön kokemuksella tasapainotettua.
No joo, meillähän tuo on tietysti kertaluokkaa haastavampi kun mökki on jaettu viiteen osastoon mutta se oli kyllä suunnitteluvaiheessa tiedossa. Näin jälkikäteen asiaan perehdyttyä olisi kanavistoa ja venttiileitäkin pitänyt hieman rukata, mutta ...
 
Jumankauta. Aamulla oli Vallox pimeänä. Ihmettelin kun suihkun jälkeen huurua koko paikka niin näyttötaulu mustana vailla ainottakaan valoa. No lähti käyntiin kun käynnistin. Mikähän lie sammuttanut? Lapset eivät yletä eikä tuo virtanappi nyt mitenkään vahinkoalttiissa paikassa ole vaikka keittiössä onkin. Onneksi siitä näkee valoista heti onko laite päällä vai ei. Paitsi jos oisin kuunnellu ammattimiehiä: "Pistä vaan tuommoset paneelit tekniseen tilaan, ihan suotta putkia niiden johdoille vedät, kerran säädät kuntoon niin ei siihen tartte koskee, minä tiijän, minä olen ammattimies, ei tarvii takkakytkintäkään, eikä tartte ilmaputkea takalle"

PS. tuo ammattimies ei ollut IV-ammattimies vaan sanottaisko ABC-liikennemyymälän ammattimies, näitä kaikentietäviä ammattimiehiä.
 
Jumankauta. Aamulla oli Vallox pimeänä. Ihmettelin kun suihkun jälkeen huurua koko paikka niin näyttötaulu mustana vailla ainottakaan valoa. No lähti käyntiin kun käynnistin. Mikähän lie sammuttanut? Lapset eivät yletä eikä tuo virtanappi nyt mitenkään vahinkoalttiissa paikassa ole vaikka keittiössä onkin. Onneksi siitä näkee valoista heti onko laite päällä vai ei. Paitsi jos oisin kuunnellu ammattimiehiä: "Pistä vaan tuommoset paneelit tekniseen tilaan, ihan suotta putkia niiden johdoille vedät, kerran säädät kuntoon niin ei siihen tartte koskee, minä tiijän, minä olen ammattimies, ei tarvii takkakytkintäkään, eikä tartte ilmaputkea takalle"

PS. tuo ammattimies ei ollut IV-ammattimies vaan sanottaisko ABC-liikennemyymälän ammattimies, näitä kaikentietäviä ammattimiehiä.

Juu. Ei ole täälläkään yhtään kaduttanut se, että ohjauspaneeli on näkyvällä paikalla takan lähellä. Saa esim. takkakytkimen nopeesti päälle. Mulla kun vielä tahtoo jäätymissuoja mennä helposti päälle, kun on toi patterisysteemi.
 
Juu. Ei ole täälläkään yhtään kaduttanut se, että ohjauspaneeli on näkyvällä paikalla takan lähellä. Saa esim. takkakytkimen nopeesti päälle. Mulla kun vielä tahtoo jäätymissuoja mennä helposti päälle, kun on toi patterisysteemi.

Eniten vituttaa se ettei ammattimiehet tienneet että takkakytkimen olisi saanut erillisenä painonappina tuohon Valloxiin. Jäi vetämättä putket johdolle + kytkimelle. No pitää tuupata seinän läpi jostain kun ehtii, sijainti ei tuosta huonone oikeastaan. Hirvee homma valikoiden kautta ja montaa nappia yhtä aikaa painelemalla aina laittaa takkakytkin päälle.
 
Enerventissä on onneksi pikavalikossa ylipaineistus mutta olishan sitä erillisen takkakytkimen laittaa takan viereen kun siinä sopivasti dummyrasia onkin lattia-anturin jatkokselle tms.
Meilläkin oli yhtenä pakkasyönä kone sammunut. Syynä oli ylikuumentunut vastus mitä kyllä kovasti ihmettelin kun ei tuota ilmaa niin paljoa tule lämmiteltyä. Asteasetuksena 16. En ole aiheeseen sen kummemmin perehtynyt joten mitä pakkiksen pro:t suosittelee lämpötila-asetukseksi?
 
Eniten vituttaa se ettei ammattimiehet tienneet että takkakytkimen olisi saanut erillisenä painonappina tuohon Valloxiin. Jäi vetämättä putket johdolle + kytkimelle. No pitää tuupata seinän läpi jostain kun ehtii, sijainti ei tuosta huonone oikeastaan. Hirvee homma valikoiden kautta ja montaa nappia yhtä aikaa painelemalla aina laittaa takkakytkin päälle.

Onko sulla tehostus valittu pikavalinnaksi? Eli kun normitilassa painat pitkään plussaa ja miinusta, niin tulee tehostus päälle? Siihenhän saa valittua joko takkakytkimen tai tuon tehostuksen... Varmaan tuota tehoa olis helpompi laittaa lisää manuaalisesti kuin takkakytkintä etsiä valikoista? Sitten se kyllä pitäis muistaa laittaa poiskin.
 
Eniten vituttaa se ettei ammattimiehet tienneet että takkakytkimen olisi saanut erillisenä painonappina tuohon Valloxiin. Jäi vetämättä putket johdolle + kytkimelle. No pitää tuupata seinän läpi jostain kun ehtii, sijainti ei tuosta huonone oikeastaan. Hirvee homma valikoiden kautta ja montaa nappia yhtä aikaa painelemalla aina laittaa takkakytkin päälle.

Jaa. No jotain hyvä ILTO:ssakin. Takkakytkimen saa nimittäin päälle yhden napin painalluksella.
 
Jaa. No jotain hyvä ILTO:ssakin. Takkakytkimen saa nimittäin päälle yhden napin painalluksella.

Joo Iltossa(Swegon) ihan hyvä tuo ohjauspaneeli mm. nää pikavalinnat. Käyttääkö kaikki aina takkakytkintä takkaa sytyttäessä? Meillä olohuoneen ikkunan yläkarmissa tälläinen perinteisen ilmanvaihdon karmiventtiili takkaa varten ja tuota kun raottaa niin saa takka korvausilmaa ja lähtee vetämään eikä ollut kallis investointi. Onko jollain takalle suoraan putki ulkoa, miksiköhän niitä niin harvoin näkee?

Taitaa Käikäle olla ihan makuasia tuo tuloilman lämpötilä, meillä siis ei lämmitysvastusta ja 20 pakkasella tuloilma oli 13 astetta, joka ei tuntunut vielä kylmältä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom