Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ootko yhtään vilkuillut käyttääkö kone vastusta kuinka paljon?
Tarkan tiedon saa tosiaan selville vain mittaamalla lämpötilat päätelaitteilta ja lähdöistä koneen päältä.
Mulla on nyt muutamassa viikossa vienyt palloxi 73 kWh josta suuri osa jälkilämmitysvastukselle. Tämä vaikka iv on ollut pienellä ja lämmitystarve vielä hyvin pieni. Tota kulutusta voi suhteuttaa siihen että koko talon lämmitys hoituu lokakuun osalta ilpillä n 200 kWh voimin.
Vistottaa tommosta korventajaa katella taas yksi talvi, mutta eipä tuota pyörivään maksa vaivaa vaihtaa niin kauan kuin toimii.
- - - Updated - - -
Palloksin anturit on koneen sisällä relevanttien kanavien päissä. Hyvä konsti tarkistaa niiden tulokset on sellaisella kiinalaisella sekundadigimittarilla missä on kaksoisnäyttö, eli toinen anturi kuoressa ja toinen piuhan päässä. Piuha vaan palloksin kannen tiivisteen välistä oikeaan paikkaan roikkumaan. Mulla oli noita 4 kpl jonkin aikaa viriteltynä koneeseen kunnes sain sen debugattua.
Aattelin nyt tehdä niin, että tiputin tuloilman asetuksen 10 asteeseen ja annan olla siinä niin kauan, että alkaa veto tuntua. Nyt se pääsee sinne n. 15 asteeseen ilman vastusta ja se ei ainakaan tunnu missään. Käytän maalämpöä jälkilämmityksenä mieluummin. Jos pääsis vaikka vuoden vaihteeseen näin, niin sitten vois pari kuukautta käryyttää vastusta.
3-4 astetta on mun mielestä tällä hetkellä tuossa koneessa hukassa jossain... pitäis varmaan viritellä tuollainen mittaussysteemi, että näkis paljonko siitä on anturivirhettä.
Voi kuutio! Mahtaakohan tässäkään nyt olla järkeä, jos pukkaa jotain 12-asteista sisälle, niin eiköhän se kondenssiriski taas kasva... Tuohon 12 asteiseen tuloilmaan ei vaadita kuin pari astetta pakkasta. Se ei aiheuta mitään liiallista vedontunnetta eli sen puoleen pystyis kyllä pitämään, mutta jos talossa on n. +20, niin ei kai sitä hirveän kylmää viittis sitten puhaltaa tulopuolen kanavistoon, kun sitä ei ole eristetty välipohjassa.
Osuit ihan itse naulan kantaan Kannattanee varmaan kuitenkin sitten hiukan polttaa sähköä ja laskua maksellessa miettiä paljonko sitä hintaeroa kuution ja paremman koneen välissä oli :D Yhtäältä mitä järkeä on "jäähdyttää" kämppää lämmityskaudella vaikka olisikin MLP. Tarvinnee kuitenkin kohtuutta IMO.
Väärin sen on sanoa että IV:llä jäähdytetään jos pyritään vain olemaan käyttämättä sähköllä toimivaa vastusta ja hoitamaan lämmitys sen sijaan maalämpöpumpulla.
Tuo viileämpi tuloilma tarkoittaa kuitenkin lämpimäpiä lattioita mikä tuskin talvella on mikään ongelma kenellekään. Aika haaleat nuot lattiat meidän talossa on paitti ihan kovimmilla pakkasilla.
Mietin ennemminkin sitä, että veisin tuon kuutiokoneen mun IV-suunnittelijalle ja ruuvaisin sen kämpästä koneen tilalle. En ymmärrä kuka sille maksaa siitä, että se piirtää näitä ihmisille, etenkin kun tässä tapauksessa ei ollut hinnastakaan kyse, vaan siitä että olis saanut oikeasti sellaisen koneen mitä olis ollut ilo käyttää. Ois tämäkin asia pitäny ite miettiä aikanaan, eikä luottaa ammattilaiseen (tm). No eiköhän tämänkin asian kans pysty elämään, koska oon rakentaja = rikas.
Jäähdyttäisin ilmastoinnilla, koska se ilma minkä iv-kone ottaa ulkoa, täytyy tässä masiinassa lämmittää suoralla sähköllä. Jos ilman vie viileämpänä kämppään, täytyy lattialämmityksen hoitaa viileän ilman lämmittäminen, jotta sisäilma pysyy samana kuin iv-koneen lämmittäessä ilmaa. Toki siis LTO ottaa niin paljon talteen kuin pystyy kummassakin tapauksessa.
Justiin näin! Piti munkin laittaa tuo jäähdyttäminen heittomerkkien sisään, mutta pääs unohtumaan.
Mun mielestä on oikeen mukava olla kun ilma on viileää ja lattia lämmin. Raikas olla eikä väsytä. Täällä on sisäilman lämpötila varmaan pari-kolme asetetta vähemmän kuin kavereilla, mutta ei kukaan ole oloaan viileäksi valittanut.
Tuo vaan huolestuttaa, että kuinka viileänä tohtii tuloilmaa pitää, ettei ala kondensoitumaan. Vetoa ei kyllä tunnu häiritsevästi vaikka olisi kuinka viileä tuloilma.
Valloxiltakin tuli vastausta, että kaikki ei välttämättä ole koneessa kunnossa. Ensi viikolla katsellaan sitten sitäkin. No sittenpähän näkee onko ilmastoinnin tasapainottaja tehnyt jotain outoja säätöjä vai onko "oikeaa" vikaa koneessa. Kyllä tässä rakentamisessa näköjään hereillä saa olla.
Jumankauta. Aamulla oli Vallox pimeänä. Ihmettelin kun suihkun jälkeen huurua koko paikka niin näyttötaulu mustana vailla ainottakaan valoa. No lähti käyntiin kun käynnistin. Mikähän lie sammuttanut? Lapset eivät yletä eikä tuo virtanappi nyt mitenkään vahinkoalttiissa paikassa ole vaikka keittiössä onkin. Onneksi siitä näkee valoista heti onko laite päällä vai ei. Paitsi jos oisin kuunnellu ammattimiehiä: "Pistä vaan tuommoset paneelit tekniseen tilaan, ihan suotta putkia niiden johdoille vedät, kerran säädät kuntoon niin ei siihen tartte koskee, minä tiijän, minä olen ammattimies, ei tarvii takkakytkintäkään, eikä tartte ilmaputkea takalle"
PS. tuo ammattimies ei ollut IV-ammattimies vaan sanottaisko ABC-liikennemyymälän ammattimies, näitä kaikentietäviä ammattimiehiä.
Juu. Ei ole täälläkään yhtään kaduttanut se, että ohjauspaneeli on näkyvällä paikalla takan lähellä. Saa esim. takkakytkimen nopeesti päälle. Mulla kun vielä tahtoo jäätymissuoja mennä helposti päälle, kun on toi patterisysteemi.
Eniten vituttaa se ettei ammattimiehet tienneet että takkakytkimen olisi saanut erillisenä painonappina tuohon Valloxiin. Jäi vetämättä putket johdolle + kytkimelle. No pitää tuupata seinän läpi jostain kun ehtii, sijainti ei tuosta huonone oikeastaan. Hirvee homma valikoiden kautta ja montaa nappia yhtä aikaa painelemalla aina laittaa takkakytkin päälle.
Eniten vituttaa se ettei ammattimiehet tienneet että takkakytkimen olisi saanut erillisenä painonappina tuohon Valloxiin. Jäi vetämättä putket johdolle + kytkimelle. No pitää tuupata seinän läpi jostain kun ehtii, sijainti ei tuosta huonone oikeastaan. Hirvee homma valikoiden kautta ja montaa nappia yhtä aikaa painelemalla aina laittaa takkakytkin päälle.
Jaa. No jotain hyvä ILTO:ssakin. Takkakytkimen saa nimittäin päälle yhden napin painalluksella.