Omakotitalon ilmanvaihto ja lämmöntalteenotto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Jotenkin tekee mieli sanoa että ajatus on aika i......nen (arvaa loput). Mitäkö ajattelit säästää vaiko "ihan jotain muuta" (jotain mainosta lainatakseni).

Iloinen, ilmainen? :)

Tarkennetaan sen verran että tuo ei ole mun talli. Mullahan on läpiveto kesät talvet :) Kyseessä siis isohko sähkölämmitystalli, missä kuulemma oli merkittävä sähkönkulutus painovoimaisella ilmanvaihdolla. En ole kuullut kenenkään muun tuollaista tehneen, joten olis ihan mielenkiintoista kuulla kommmetteja / kokemuksia, vaikka ei itseä koskekaan ainakaan niin kauaa kuin tässä talossa asuu.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
En kyl välttämättä pidä ilmanvaihdon kokonaan poisjättämistä kovin hyvänä ideana. Sen kun kerran joku unohtaa ja ovi kiinni pitää autoa hetken käynnissä niin voi alkaa äkisti nukuttamaan ;)

Kylmänkin tallis luulis pysyvän ihan kohtuu kuivana jos ilman vaihdon laittais vaikka koneellisesti huippuilmurilla mitä pitäis aina päällä. Tuloilmaröörit oveen lattianrajaan ja poisto toiseen päähän ylös niin koko tilan läpi käy kokoajan pieni hönkä mikä kyllä poistaa ylimääräsen kosteuden (hitaasti mutta varmasti).

Jos kondenssikuivainta meinais laittaa niin se tosiaan vaatis talviaikaan lämmityksen kaveriksi. Parhaimmatkaan koneet ei juuri toimi kun ilma menee pakkaselle. 5-10 asteen plussakeleissäkin perusvehkeet alkaa olla vähän niin ja näin kannattaako edes huudattaa.

Mä ostin sellasen perusmallin kondenssikuivaimen (Onninen ODT35) rakennukselle kun talvella valettiiin lattiat. Tuo poistaa speksien mukaan parhaimmillaan 30l/vrk ja hyvin toimikin kun piti lämmöt +15 asteen. Joskus testasin niin että otin lämppärit pois ja annoin lämpötilan laskea alle 10 asteen niin eipä tuo enää poistanut juuri mitään.

Tuli tuosta lattianvalujen kuivailuista mieleen hauska hetki talvella, kun tosiaan tuota kuivuria huudatin heti valujen jälkeen ja johdin siitä vedet suoraan viemäriin, mikä meillä johtaa sellaseen säiliöön (pumppaamo). Kävin sit jonkun ajan perästä (1-2kk) vilkasemassa sitä säiliötä että onko se laite kuinka paljon sinne ilmasta poistanut. Ajattelin että varmaan siellä pohja peittyny kun tuo kone ei mikään pro-vehje kuitenkaan ole. Meinas leuka pudota säiliöön ku huomasin että säiliössä oli reilun metrin noussu veden pinta. Säiliö on halkasijaltaan ehkä 60-80cm.. Kuivain pyöri meillä yötä-päivää koko talven kun runkoa kuivattelin sateisen syksyn jäljiltä. Suosittelen kyl muillekin rakentajille hommaamaan tuollasen. Sitä voi vaik muuton jälkeen käyttää pyykin kuivaukseen tai sit myydä eteenpäin kun ei enää tarvi.

En kyl välttämättä pidä ilmanvaihdon kokonaan poisjättämistä kovin hyvänä ideana. Sen kun kerran joku unohtaa ja ovi kiinni pitää autoa hetken käynnissä niin voi alkaa äkisti nukuttamaan ;)

Kylmänkin tallis luulis pysyvän ihan kohtuu kuivana jos ilman vaihdon laittais vaikka koneellisesti huippuilmurilla mitä pitäis aina päällä. Tuloilmaröörit oveen lattianrajaan ja poisto toiseen päähän ylös niin koko tilan läpi käy kokoajan pieni hönkä mikä kyllä poistaa ylimääräsen kosteuden (hitaasti mutta varmasti).

Jos kondenssikuivainta meinais laittaa niin se tosiaan vaatis talviaikaan lämmityksen kaveriksi. Parhaimmatkaan koneet ei juuri toimi kun ilma menee pakkaselle. 5-10 asteen plussakeleissäkin perusvehkeet alkaa olla vähän niin ja näin kannattaako edes huudattaa.

Mä ostin sellasen perusmallin kondenssikuivaimen (Onninen ODT35) rakennukselle kun talvella valettiiin lattiat. Tuo poistaa speksien mukaan parhaimmillaan 30l/vrk ja hyvin toimikin kun piti lämmöt +15 asteen. Joskus testasin niin että otin lämppärit pois ja annoin lämpötilan laskea alle 10 asteen niin eipä tuo enää poistanut juuri mitään.

Tuli tuosta lattianvalujen kuivailuista mieleen hauska hetki talvella, kun tosiaan tuota kuivuria huudatin heti valujen jälkeen ja johdin siitä vedet suoraan viemäriin, mikä meillä johtaa sellaseen säiliöön (pumppaamo). Kävin sit jonkun ajan perästä (1-2kk) vilkasemassa sitä säiliötä että onko se laite kuinka paljon sinne ilmasta poistanut. Ajattelin että varmaan siellä pohja peittyny kun tuo kone ei mikään pro-vehje kuitenkaan ole. Meinas leuka pudota säiliöön ku huomasin että säiliössä oli reilun metrin noussu veden pinta. Säiliö on halkasijaltaan ehkä 60-80cm.. Kuivain pyöri meillä yötä-päivää koko talven kun runkoa kuivattelin sateisen syksyn jäljiltä. Suosittelen kyl muillekin rakentajille hommaamaan tuollasen. Sitä voi vaik muuton jälkeen käyttää pyykin kuivaukseen tai sit myydä eteenpäin kun ei enää tarvi.

Aikalailla kattavasti asiaa ja varsinkin tuo huomio itsarimallitallista.

Painovoimainen ilmanvaihto toimii lämmitetyssä tallissa mikäli se on tehty edes jotenkin oikein. Samoin tietysti venttiilit pitää vain olla säädetty "oikein". Mulla on ovissa 125 "tulot" ja tallin perällä 125 poisto katolle. Vastaavasti varaston puolella ovessa 125 "tulo" ja katossa 125 poisto. Venttiilejä joutuu yleensä vähän säätämään eli on kesä- ja talviasento. Vinkkinä säätöasentoja hakiessa että laittaa "oikeaan kohtaan" venttiilin kierretankoa tuplamutterit jota vasten voi kiertää esim. talveksi kiinni ja kesällä heittää pari rundia auki.

Tarkoittaa siis että ilma vaihtuu, mutta ei kuitenkaan "kuppaa" lämpöjä liiaksi pihalle. Pitää muistaa, että painovoimaisessa ilmanvaihdossa lämmöt johdetaan aina "harakoille".

Hyvä konsti talon rakennusaikaiseen kuivaamiseen on laittaa lämmitysjärkkä ajoissa päälle (pienelle) ja lisäksi rakentaa riittävän hitaasti :)
Ihan kokemuksesta, oli nimittäin hetken aikaa haavi auki kun vuosi lämmityksen päälekytkennästä löytyi ulkoseinän kipsilevystä märkää. Yllätys, yllätys ... lattiavalussa betonia oli luiskahtanut irrotuskaistan "väärälle" puolelle ja painunut vasten levyn alareunaa. Lattian kuivuessa ja kosteuden siirtyessä ulospäin oli sitten kosteutta imeytynyt kipsiin. Kipsi oli ainoastaan märkää, kaikki muu kuivaa eli tuo luiskahtanut betonimöykky pois ja uusi levy tilalle. Samoin löytyi yhden ulko-oven alla väliaikaisvirityksessä kohta jossa samoin lattiavalussa muovin sisään päässyt kosteus oli tallessa kahden vuoden päästä.

Nyt on Pingun EDA-ohjauksessa uusin versio 2.17 ja näppiksessä 2.07. Lienee jotkut muutkin valittaneet tuosta LTOn täystehotoiminnosta koska ko. rajalämpötilan saa nyt säädettyä koneen asetusvalikossa. Laitettiin arvo +1C ja seuraillaan tilannetta. Toistaiseksi tuntuisi toimivan kuten pitää eli sisään tulee vain pyydettyä. Samalla nostin tuloilman lämpötilan +19C kun sen "ilmaiseksi" saa. Kompensoi alkavaa syksyä eikä tarvitse puskea lisää lämpöä lattiasta.

Mistä sinä sen päivityksen sait ja oliko helppo asentaa? Pingun yksikössäkö jossain piuhan paikka vai miten? Pitäs varmaan itsekin tuo päivitys laittaa...

Ei varmaan ihan oikea alue, mutta kokeillaan kepillä jäätä. Ollaan harkitsemassa v. 2000 rakennetun talon ostamista. Kiersin talon ja ihmettelin, kun sokkelissa ei ole reijän reikää. Kyselin asiaa välittäjältä ja hänen mielestään alapohjassa ei ole ollenkaan ilmanvaihtoa tai tuuletusta. Jos termin muistan oikein, niin talo on rakennettu maavaraisen betonilaatan päälle.

Mites tommosen kanssa on kosteus/radonvaaraa?

Kuitenkin kohtalaisen uusi talo, niin eikös voisi olettaa että silloin on rakennustarkastajat olleet hereillä ja rakennusmääräykset nykyaikaisia?

Taloa myy sen ensimmäinen omistaja ja rakentaja. On rakennettu pitkästä tavarasta jotain Kastellin mallia apinoiden.

Maanvarainen laatta on ok, ei niissä kuulukaan olla ilmanvaihtoa. Radonputkitusta voi etsiä ainakin kuvista (jos sellainen on niin siitä tulee putki katolle) ja bitumikermiä seinän rajasta. Siitä en osaa sanoa miten pakollinen radonsuojaus on, ei siitä pitäisi isoa ongelmaa olla jos ei talo ihan soraharjulla ole.
Rakennustarkastajat ei noihin paljoa sano, se on vastaavan mestarin hommaa. Niitä on moneen lähtöön.

Salaojakaivoja voi etsiä, mutta kyllä ne tuon ikäisessä pitäisi olla. Eipä sitä auta kuin toivoa että kapillaarikatkot on asialliset ja anturalaudoitus on aikanaan purettu, ja jne.

Maanvarainen laatta, kuten meilläkin 2011++ rakennetussa.
maanalainen_laatta.jpg

Tai noh, ilman isodrännejä, mutta käytännössä betonilattia valetaan maan päälle. Tässä ehkä vähän parempi kuva:

63867.jpg

Alla vielä reunavahvistettu:
sokkelikuva2.jpg

Zone-sarja -42%
Kiitoksia kommenteista kaikille. :) Siinä tulikin jo hyviä vinkkejä.

Tosiaan tuossa mun tallissa ei ole minkäänlaista lämmitystä ja ilmanvaihto on painovoimainen. Viime talvena (eka tässä asunnossa) pidin autoa tallissa silloin tällöin ja välillä tallin ilmasto oli kuin kylpylässä, ikkunat märkänä jne. eli jotain ratkaisuja on tehtävä.

Olisiko ehdotuksia mikä lämmönlähde tuonne olisi hyvä? Niin ja millaista lämpötilaa olette pitäneet autotalleissanne?

Hep. Sainpa viimeinkin aikaiseksi kirjoittaa jotain tänne. Olen tosin seurannut tätä foorumia jo pitkään ja etenkin näitä rakentamis-/asumisketjuja. Mielenkiintoista juttua täällä.

Asiaan... LoftYokel tuossa ylempänä kyselikin jo autotallin ilmankuivaimista. Mulla olis vähän sama ongelma, eli ~35 m2 lämpöeristetty (lämmittämätön) talli, rv. 2003. Jotain tarttis keksiä ensi talveksi, jotta paikat pysyis suht kuivina. Tuollainen ilmankuivain varmaan olisi yksi vaihtoehto mutta se ilmeisesti vaatisi sähköpatterin tai vastaavan kaveriksi pitämään jonkinlaista ylläpitolämpötilaa tallissa? Vai riittäisikö, jos asentais kanavapuhaltimen tehostamaan ilmanvaihtoa? Olisko hyviä ehdotuksia/kokemuksia, mitä tuolle kannattais tehdä?

Tuollaista koskaan ajatellut?
http://verkkokauppa.playgreen.fi/Pu...enGroups=311&gclid=CLLs-p7GnLICFQ4wmAodF1EAyQ

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mistä sinä sen päivityksen sait ja oliko helppo asentaa? Pingun yksikössäkö jossain piuhan paikka vai miten? Pitäs varmaan itsekin tuo päivitys laittaa...

Päivityksen saa ainoastaan tilaamalla Enerventin huolto paikalle. Teilläpäin lie joku valtuutettu toimija, meille tuli ukkeli Porvoosta pääpaikalta kun täällä etelässä asutaan. Kannattaa soitella sinnepäin, yhteystiedot löytyy nettisivuilta. Ota ensin info-näytöstä sarjanumero, koneen sekä ohjaimen versiot ylös, tarvitset niitä.

Meillä nuo päivityshommat ovat menneet takuuseen. Vuosi sitten käyttöönotossa ei saatu toista ohjainta toimimaan sekä yhdessä hälyn kytkennässä oli jotain häikkää. Samassa yhteydessä huoltomies (tuli siis tehtaalta) huomasi että meille oli toimitettu "eriparilaitteet" eli koneen ja ohjaimen softat eivät täsmänneet --> päivitti molemmat yhteensopivaksi. Tuolloin päivitetyssä softassa oli siis em. bugit, joten tämäkin päivitys meni takuuseen.

Kiitoksia kommenteista kaikille. :) Siinä tulikin jo hyviä vinkkejä.

Tosiaan tuossa mun tallissa ei ole minkäänlaista lämmitystä ja ilmanvaihto on painovoimainen. Viime talvena (eka tässä asunnossa) pidin autoa tallissa silloin tällöin ja välillä tallin ilmasto oli kuin kylpylässä, ikkunat märkänä jne. eli jotain ratkaisuja on tehtävä.

Olisiko ehdotuksia mikä lämmönlähde tuonne olisi hyvä? Niin ja millaista lämpötilaa olette pitäneet autotalleissanne?

Kannattaisiko ensiksi tarkistaa, että talli saa jostain ilmaa ja se poistuu samalla. Tarkoittaa siis että alhaalla (yleensä ovissa) on venttiilit AUKI ja jossain seinällä ylhäällä tai katossa on poisto AUKI. Samoin pitää tarkistaa, että molemmat päät ovat myös ulkoa auki. Valitettavan usein on näkynyt sitä, että esim. tuloilmareikiin on laitettu villaa tms. jottei "kylmä" tule sisään. Siinä ei paljoa ilma vaihdu.

Sitten kun ilmanvaihto toimii ylipäätään, voi harkita lämmitystä. Tuollaiseen talliin ei yleensä kannata laittaa mitään ihmeellistä eli sähköpatteri(t), paitsi jos tekninen tila ja vesikiertoinen lämmitys on siinä lähellä eli voisi laittaa vesipatterin. Sun tekstistä ei käynyt selväksi mikä oli lämmitysmuoto.

Kannattaisiko ensiksi tarkistaa, että talli saa jostain ilmaa ja se poistuu samalla. Tarkoittaa siis että alhaalla (yleensä ovissa) on venttiilit AUKI ja jossain seinällä ylhäällä tai katossa on poisto AUKI. Samoin pitää tarkistaa, että molemmat päät ovat myös ulkoa auki. Valitettavan usein on näkynyt sitä, että esim. tuloilmareikiin on laitettu villaa tms. jottei "kylmä" tule sisään. Siinä ei paljoa ilma vaihdu.

Sitten kun ilmanvaihto toimii ylipäätään, voi harkita lämmitystä. Tuollaiseen talliin ei yleensä kannata laittaa mitään ihmeellistä eli sähköpatteri(t), paitsi jos tekninen tila ja vesikiertoinen lämmitys on siinä lähellä eli voisi laittaa vesipatterin. Sun tekstistä ei käynyt selväksi mikä oli lämmitysmuoto.

Kyllä venttiilit auki on. Ongelma onkin siinä kun auton mukana tulee lunta/jäätä, joka sulaa mutta ei ehdi kuivua. Tähän just mietinkin sitä puhallinta, että saisi kostean ilman poistettua tehokkaammin.

Sähkölämmitys.

Päivityksen saa ainoastaan tilaamalla Enerventin huolto paikalle. Teilläpäin lie joku valtuutettu toimija, meille tuli ukkeli Porvoosta pääpaikalta kun täällä etelässä asutaan. Kannattaa soitella sinnepäin, yhteystiedot löytyy nettisivuilta. Ota ensin info-näytöstä sarjanumero, koneen sekä ohjaimen versiot ylös, tarvitset niitä.

Meillä nuo päivityshommat ovat menneet takuuseen. Vuosi sitten käyttöönotossa ei saatu toista ohjainta toimimaan sekä yhdessä hälyn kytkennässä oli jotain häikkää. Samassa yhteydessä huoltomies (tuli siis tehtaalta) huomasi että meille oli toimitettu "eriparilaitteet" eli koneen ja ohjaimen softat eivät täsmänneet --> päivitti molemmat yhteensopivaksi. Tuolloin päivitetyssä softassa oli siis em. bugit, joten tämäkin päivitys meni takuuseen.

Se onki sitten puolituttu kaveri joka noita täällä päivittää. Mulla on duunissa sen numero kun on pitänyt sen kanssa muissa asioissa olla työn puolesta tekemisissä. Että pitääkin sille kilauttaa ja kysästä että mitä ne tuosta nappaavat euroja että kannattaako ylipäätään päivitellä.

Itse en tiiä mitä ne softanumerot meinaa mutta ei ne ainakaan samat ole kun näytöstä kattoo... mutta ei ilmeisesti kuulukaan vaan ovat jotain eri sarjoja kun ei ne sullakaan päivityksen jälkeen samat olleet?

Se onki sitten puolituttu kaveri joka noita täällä päivittää. Mulla on duunissa sen numero kun on pitänyt sen kanssa muissa asioissa olla työn puolesta tekemisissä. Että pitääkin sille kilauttaa ja kysästä että mitä ne tuosta nappaavat euroja että kannattaako ylipäätään päivitellä.

Itse en tiiä mitä ne softanumerot meinaa mutta ei ne ainakaan samat ole kun näytöstä kattoo... mutta ei ilmeisesti kuulukaan vaan ovat jotain eri sarjoja kun ei ne sullakaan päivityksen jälkeen samat olleet?

Sehän mennee sulla sitten helposti tuo homma.

Mulla siis uusimmat ja sarjat eivät ole keskenään samaa numerosarjaa. Versioista tiedän sen verran, että jos ohjain on 2.xx ja emo 1.xx niin ne eivät ole "yhteensopivat". Toimivat varmaan peruskäytössä, mutta jotain ongelmia saattaa tulla jos liitetään palikoita tai käytetään enempi softan ohjelmia.

Laitteen toimittajan olisi pitänyt tarkistaa että softat paria keskenään. Meillekin toimitetut laitteet oli eri paria (juurikin 1.xx ja 2.xx), vaikka ne paikallisen jälleenmyyjän kautta tilasin. No, laitteet taisi käytännössä tulla jonkun tukun varastosta eikä tehtaalta.

- - - Updated - - -

Kyllä venttiilit auki on. Ongelma onkin siinä kun auton mukana tulee lunta/jäätä, joka sulaa mutta ei ehdi kuivua. Tähän just mietinkin sitä puhallinta, että saisi kostean ilman poistettua tehokkaammin.

Sähkölämmitys.

Sitten sähköpatteria ja poistoon kannattaa ehkä harkita tuollaista PAX-tyyppistä puhallinta joka menee päälle vaikka 30min. kun sammuttaa valot.

Sehän mennee sulla sitten helposti tuo homma.

Mulla siis uusimmat ja sarjat eivät ole keskenään samaa numerosarjaa. Versioista tiedän sen verran, että jos ohjain on 2.xx ja emo 1.xx niin ne eivät ole "yhteensopivat". Toimivat varmaan peruskäytössä, mutta jotain ongelmia saattaa tulla jos liitetään palikoita tai käytetään enempi softan ohjelmia.

Laitteen toimittajan olisi pitänyt tarkistaa että softat paria keskenään. Meillekin toimitetut laitteet oli eri paria (juurikin 1.xx ja 2.xx), vaikka ne paikallisen jälleenmyyjän kautta tilasin. No, laitteet taisi käytännössä tulla jonkun tukun varastosta eikä tehtaalta.

Mun hyvä kaveri on Keski-Suomen Ilmastointihuollolla hommissa ja sille soitin. Sanoi että heillä Sami hoitaa näitä. Tuli sitten puheeksi Samin sukunimi ja se on sama jamppa joka hoitaa kiinteistöä jossa mun duunipaikalla on vuokratilaa. Teki mulle sähköavaimet yms. Heitin kaverin vielä hallille kun sen vertaan ovi napsahti kiinni ja avaimet jäi sisälle. Täytyy yrittää muistaa huomenna virka-aikaan kysellä mitä se ottaa tuollaiseta päivityksetä.

Versiota 2.xx ne molemmat softat mulla on. Oisko ollut toinen 2.14 tai jotain...

Mun hyvä kaveri on Keski-Suomen Ilmastointihuollolla hommissa ja sille soitin. Sanoi että heillä Sami hoitaa näitä. Tuli sitten puheeksi Samin sukunimi ja se on sama jamppa joka hoitaa kiinteistöä jossa mun duunipaikalla on vuokratilaa. Teki mulle sähköavaimet yms. Heitin kaverin vielä hallille kun sen vertaan ovi napsahti kiinni ja avaimet jäi sisälle. Täytyy yrittää muistaa huomenna virka-aikaan kysellä mitä se ottaa tuollaiseta päivityksetä.

Versiota 2.xx ne molemmat softat mulla on. Oisko ollut toinen 2.14 tai jotain...

Ainakin emon 2.14 versiossa on tuo vika ettei osaa pudottaa LTOn tehoja alas kun ulkoilma nousee yli kiinteän +8C. Putoaa vasta kun saavuttaa tuloilman pyyntilämpötilan eli sun tapauksessa taisi olla +16C. Siksi ei välttämättä teillä lisälämmöt vaivaa ja muutenkin sulla on erilainen eli 2-krs jne.

Ainakin emon 2.14 versiossa on tuo vika ettei osaa pudottaa LTOn tehoja alas kun ulkoilma nousee yli kiinteän +8C. Putoaa vasta kun saavuttaa tuloilman pyyntilämpötilan eli sun tapauksessa taisi olla +16C. Siksi ei välttämättä teillä lisälämmöt vaivaa ja muutenkin sulla on erilainen eli 2-krs jne.

Joo, ei tuon lämpenemisen kanssa ollut ongelmia.

Nostin kanssa tuon pyynnin 19 asteeseen nyt. Turha puhaltaa 15 tai 16 asteista sisään kun tuon 19 astetta saa näillä lämmöillä ns ilmaiseksi. Pitää tuota reivata alaspäin sitten kun taas kelit kylmenee, eli lämmittää ennemmin maalämmöllä lattiaa kuin iv koneen vastuksella ilmaa. Viimetalvena ei ainakaan se 16 astetta tuonut mitään vedontunnetta.

Millonkas porukat on aatellu lämmöntalteenottoa päälle? Ite aattelin tänä syksynä laittaa aikaisemmin kuin tammikuussa.

Viime viikolla kävi niin kylmäksi keli että piti laittaa jo lämmityskin päälle.

Nyt tarvis alkaa päättämään jäähdytyksen toteutustapa, eli konvektoreilla vai enerventin pandionin omalla jäähdytys kennolla. Aiemmin olin konvektorien kannalla mutta nyt oon alkanu miettiin tuota ilmanvaihdon kautta tapahtuvaa jäähdytystä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom