Omakotitalon ilmanvaihto ja lämmöntalteenotto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Jos tuohon olisis varautunu jo perustuksia tehdessä niin ei olisi ollut paha. Kaipa normi 32-40mm putki maahan piisaisi, olisko 1-1.5 eur metri tuo.
Nestekiertoisena joo, ajattelin että jos olis koko raitisilmakanavan kierrättänyt maan kautta mutta eihän siinä ole mitään järkeä.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Olikos täällä muuten käyty vääntöä muovikanavat vs peltikanavat? Iv-mies sanoi että voi tehdä kummalla vaan eikä nyt osannut sanoa juurikaan eroja noiden välillä. Hintaerosta kyselin niin hän sanoi että muoviset kulmat ja haarat on kalliimpia mutta muuten ei hirveästi eroa. Suosituksia?
 
Olikos täällä muuten käyty vääntöä muovikanavat vs peltikanavat? Iv-mies sanoi että voi tehdä kummalla vaan eikä nyt osannut sanoa juurikaan eroja noiden välillä. Hintaerosta kyselin niin hän sanoi että muoviset kulmat ja haarat on kalliimpia mutta muuten ei hirveästi eroa. Suosituksia?

Meillä no muovista kaikki muu paitti liesituulettimen poisto. Nopeeta tuo muovi on työstää vaikka vähän maksaisikin.
 
Olikos täällä muuten käyty vääntöä muovikanavat vs peltikanavat? Iv-mies sanoi että voi tehdä kummalla vaan eikä nyt osannut sanoa juurikaan eroja noiden välillä. Hintaerosta kyselin niin hän sanoi että muoviset kulmat ja haarat on kalliimpia mutta muuten ei hirveästi eroa. Suosituksia?

Jos meinaat itse tehdä niin ehdottomasti muovista. Jos teetät työn putkarilla niin kaiketi ihan sama. Muovi on tosiaan helppo pistää poikki. Isot putket puukkosahalla ja 100/125mm menee kaapalla. Pikkusen kun heittää saippuaa putken päähän niin osat loksahtelee paikoilleen ilman kiroilua.

Mä otin nuo ihan sen takia että Uponorilla saa ton kanavan valmiiksi eristettynä versiona. Tulee varmasti kondenssitiivis eikä tarvi pelata ilmastointivillojen kanssa.

Mä vähän vertailin ja sain tuloksen että Uponorin kanavat tuli maksaan 15% enemmän kuin se että olis tehnyt pellistä ja eristäny solumuovilla.
 
Käsisahalla me työnnettiin nuot muoviputket poikki. Viilalla sitten vielä sahausjämät pois ja se putkarin liukkari ei paljon maksa. Eli taas pääsee pojat liukuvoidehommiin.

Oltas kanssa otettu ne Uponorin eristetyt, mutta oli tietty just silloin tukkurilta loppu ja lisää ois saanut tyyliin 2 vk päästä, niin ei sitten jääty odottaan. Armaflexillä eristeltiin ja kylmissä tiloissa tietty vielä villat päälle. Helpolla pääsi mansardikattoisessa talossa eristämisten kanssa. Siellä kattokolmiossa on hyvin tilaa liikkua.
 
Olikos täällä muuten käyty vääntöä muovikanavat vs peltikanavat? Iv-mies sanoi että voi tehdä kummalla vaan eikä nyt osannut sanoa juurikaan eroja noiden välillä. Hintaerosta kyselin niin hän sanoi että muoviset kulmat ja haarat on kalliimpia mutta muuten ei hirveästi eroa. Suosituksia?

Meille tuli Fläktin DoubleDuct-kanava. Tuo on valmiiksi eristetty eli käytännössä rakenne esim. 100 sisäputki + villa ja 125 ulkokuori. Haarat, mutkat yms. on ilmaeristeisiä. Eristyshommat jää siis pois pl. vakiopeltikanavista tehty jäteilma ja liesituuletin. No, radon ja viemärin tuuletus pitää myöskin eristää eli villaa, lankaa ja teippiä tarvitaan joka tapuksessa. Normi asennusmurheet aiheutti sen että putkia piti laittaa päällekkäin eli muutamalle metrille piti laittaa yksi kierros 50mm villaa kun puhallusvillaa ei olisi saanut riittävästi päälle.

Asennustyö painosta ja tuplaputkirakenteesta ehken työläämpää sekä hinta reilusti korkeampi (varsinkin nuo erikoisosat). Vuoden asuttuna veikkaisin että loppupelissä kanavistosta tuli kuitenkin tiiviimpi, paremmin eristetty ja massansa ansiosta hiljaisempi kuin jos olisi tehnyt perinteisesti.
 
Lienee normaalia että "suomalaista laatua" olevat "älykkäät" vehkeet ei toimi aivan kuin suunniteltu. Meilläkin Pingu laittelee omiaan, josta pitäisi ehtiä soittelemaan Enerventille. Ketjussa aiemmin mainittu "ominaisuus" että laittaa LTOn täysille kun raitisilma menee alle +8C toimii kuin nakutettu, mutta vastaavasti kun raitisilma menee yli +8C niin eipä tuo osaa pudottaa LTOn tehoja. Ihmettelin toissa lauantaina kun oli jotenkin kuuma sisällä aamupäivällä ja tutkin konetta niin pukkasi +22C sisään (pyynti +18C) ja kenno oli täysillä vaikka raitisilma oli luokkaa +15C. Lämpötila-asetuksen kun käytti hetken pienemmällä niin kone "heräsi". Arkisin tuo toimii suht ok kun laittaa hälyn päälle niin Pingu menee POISSA-tilaan (pienempi teho ja lämpötilan pudotus) ja kone herää toimimaan oikein.
Että kait se pallox toimii vähintään yhtä hyvin.:)

Sain vihdoin aikaiseksi (eli kun kevään jälkeen tuli taas kylmät yöt) ottaa aamulla valokuvaa koneen mittausvalikosta yo. dilemman kanssa ja laittaa sähköpostia Enerventille. Ihme kyllä, nyt tuli suoraan vastaus että "joo, softassa on bugi ja LTO ei mene pois täysteholta vaikka tuloilman lämpötila nousee yli +8C". Tulevat päivittämään uuden version ja samalla saamme säädettyä tuon rajalämmön jossa LTO menee täysille. Pois sitä ei kuulemma saa, mutta kun sen saa edes johonkin +0..+2C haitarille niin kone ajaa lähes aina pyynnin lämpöistä sisään. Toivon mukaan uudessa versiossa ei tule "uusia" bugeja vanhoihin toimiviin asioihin.
 
Jos meinaat itse tehdä niin ehdottomasti muovista. Jos teetät työn putkarilla niin kaiketi ihan sama. Muovi on tosiaan helppo pistää poikki. Isot putket puukkosahalla ja 100/125mm menee kaapalla. Pikkusen kun heittää saippuaa putken päähän niin osat loksahtelee paikoilleen ilman kiroilua.

Mä otin nuo ihan sen takia että Uponorilla saa ton kanavan valmiiksi eristettynä versiona. Tulee varmasti kondenssitiivis eikä tarvi pelata ilmastointivillojen kanssa.

Mä vähän vertailin ja sain tuloksen että Uponorin kanavat tuli maksaan 15% enemmän kuin se että olis tehnyt pellistä ja eristäny solumuovilla.

Iv-asentaja nuo varmaan tekee, en taida itse niitä alkaa tekemään vaikka helppoahan tuo putkien liittäminen on sinänsä mutta se eristys onkin taas eri juttu. Eikä tuo kanavien kasailu paljoa maksa teetettynäkään, ei siinä hirveästi aikaa mene. Mulla on eristyksiin piirretty 19mm Armaflex tuloilmakanaviin ja johonkin taisi vielä tulla villaakin päälle. Mulla tulee viilennys iv-koneen patterilla maapiirin liuosta kierrättäen.
 
Millonkas porukat on aatellu lämmöntalteenottoa päälle? Ite aattelin tänä syksynä laittaa aikaisemmin kuin tammikuussa.

Tarkennuksena tuo varmaan koskee kuutiokoneita joissa käännetään kesäpelti manuaalisesti auki kesän ajaksi eli ohitetaan LTO. Osassa toimii (tai ainakin pitäisi) automaattisesti ja pyöriväkennoisissa moista ei tunneta (paitsi jos menee asetuksiin ja ottaa pois jonkun ihmeen takia).

Eikös sitä LTOn suomaa lämmityshyötyä kannata kuitenkin käyttää hyödyksi keväällä ja syksyllä. Siis siihen saakka kun koneen talteenotto sen suo ilman apusähköjä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tarkennuksena tuo varmaan koskee kuutiokoneita joissa käännetään kesäpelti manuaalisesti auki kesän ajaksi eli ohitetaan LTO. Osassa toimii (tai ainakin pitäisi) automaattisesti ja pyöriväkennoisissa moista ei tunneta (paitsi jos menee asetuksiin ja ottaa pois jonkun ihmeen takia).

Eikös sitä LTOn suomaa lämmityshyötyä kannata kuitenkin käyttää hyödyksi keväällä ja syksyllä. Siis siihen saakka kun koneen talteenotto sen suo ilman apusähköjä.

Justiin näin. Mullakin on automaattinen joka käsin laitetaan nappia painamalla päälle :)
 
Zone-sarja -42%
Millonkas porukat on aatellu lämmöntalteenottoa päälle? Ite aattelin tänä syksynä laittaa aikaisemmin kuin tammikuussa.

Käänsin jo. Vähän ehkä aikaista mutta kun vaihdoin suodattimet niin meni samalla.
Pistin samalla kosteisiin tiloihin kierron päälle.
 
Mä oon kans miettiny jos kääntäis kans pian. Vielä tuntuu lämpöä riittävän hyvin ja sopivasti kämppä viilenee illalla ennen nukkumaan menoa.
 
Sain vihdoin aikaiseksi (eli kun kevään jälkeen tuli taas kylmät yöt) ottaa aamulla valokuvaa koneen mittausvalikosta yo. dilemman kanssa ja laittaa sähköpostia Enerventille. Ihme kyllä, nyt tuli suoraan vastaus että "joo, softassa on bugi ja LTO ei mene pois täysteholta vaikka tuloilman lämpötila nousee yli +8C". Tulevat päivittämään uuden version ja samalla saamme säädettyä tuon rajalämmön jossa LTO menee täysille. Pois sitä ei kuulemma saa, mutta kun sen saa edes johonkin +0..+2C haitarille niin kone ajaa lähes aina pyynnin lämpöistä sisään. Toivon mukaan uudessa versiossa ei tule "uusia" bugeja vanhoihin toimiviin asioihin.

Nyt on Pingun EDA-ohjauksessa uusin versio 2.17 ja näppiksessä 2.07. Lienee jotkut muutkin valittaneet tuosta LTOn täystehotoiminnosta koska ko. rajalämpötilan saa nyt säädettyä koneen asetusvalikossa. Laitettiin arvo +1C ja seuraillaan tilannetta. Toistaiseksi tuntuisi toimivan kuten pitää eli sisään tulee vain pyydettyä. Samalla nostin tuloilman lämpötilan +19C kun sen "ilmaiseksi" saa. Kompensoi alkavaa syksyä eikä tarvitse puskea lisää lämpöä lattiasta.
 
Hep. Sainpa viimeinkin aikaiseksi kirjoittaa jotain tänne. Olen tosin seurannut tätä foorumia jo pitkään ja etenkin näitä rakentamis-/asumisketjuja. Mielenkiintoista juttua täällä.

Asiaan... LoftYokel tuossa ylempänä kyselikin jo autotallin ilmankuivaimista. Mulla olis vähän sama ongelma, eli ~35 m2 lämpöeristetty (lämmittämätön) talli, rv. 2003. Jotain tarttis keksiä ensi talveksi, jotta paikat pysyis suht kuivina. Tuollainen ilmankuivain varmaan olisi yksi vaihtoehto mutta se ilmeisesti vaatisi sähköpatterin tai vastaavan kaveriksi pitämään jonkinlaista ylläpitolämpötilaa tallissa? Vai riittäisikö, jos asentais kanavapuhaltimen tehostamaan ilmanvaihtoa? Olisko hyviä ehdotuksia/kokemuksia, mitä tuolle kannattais tehdä?
 
Seuraava ei ole ihan talon ilmanvaihtoa, mutta jos nyt menis samaan aihepiiriiin....

Käyttääkö kukaan autotallissa (tai muussa lämpöisessä painonvoimaisen ilmanvaihdon tilassa) ilmankuivaimia? Ideana siis, että pienennetään ilmanvaihtoa ja poistetaan koneellisesti kosteutta.

Tuommonen esimerkiksi:
http://labs.trotec24.com/fi-fi/koneet/ilmankuivaus/ilmankuivain-ttk-100-s.html

Hep. Sainpa viimeinkin aikaiseksi kirjoittaa jotain tänne. Olen tosin seurannut tätä foorumia jo pitkään ja etenkin näitä rakentamis-/asumisketjuja. Mielenkiintoista juttua täällä.

Asiaan... LoftYokel tuossa ylempänä kyselikin jo autotallin ilmankuivaimista. Mulla olis vähän sama ongelma, eli ~35 m2 lämpöeristetty (lämmittämätön) talli, rv. 2003. Jotain tarttis keksiä ensi talveksi, jotta paikat pysyis suht kuivina. Tuollainen ilmankuivain varmaan olisi yksi vaihtoehto mutta se ilmeisesti vaatisi sähköpatterin tai vastaavan kaveriksi pitämään jonkinlaista ylläpitolämpötilaa tallissa? Vai riittäisikö, jos asentais kanavapuhaltimen tehostamaan ilmanvaihtoa? Olisko hyviä ehdotuksia/kokemuksia, mitä tuolle kannattais tehdä?

Tervetuloa joukkoon :)

LoftYokelilla lie ainakin lattialämmitys autotallissa, sulla ei ilmeisesti vielä ole minkäänlaista. Itsellä on ollut kylmä talli ja nyt on painovoimainen lattialämmityksellä.

Mikäli autotallissa on painovoimainen ilmanvaihto ja lämmitys niin miksi tarvitsi jotain koneellista kosteudenpoistoon ellei sitten erikseen tuoteta reilusti muuta kosteutta kuin se mikä tulee auton mukana.
- paitsi tietysti jos ilmanvaihto ei toimi --> usein ei toimi jos pelataan pelkillä seinäventtiileillä
- meillä tulot on ovessa ja poisto menee katolle --> toimii kohtuullisesti
- tuon parantamiseen auttaa poistoon laitettava puhallin joka toimii esim. valokytkimen kautta eli päällä vaikka 30min. sen jälkeen kun valot on sammutettu (toistaiseksi yhden talven kokemuksella ei ole tarvetta omassa)
- kylmässä tallissa kosteus elää ilman lämpötilan ja kosteuden mukana eli jos painovoimainen on ylipäätään toimiva, sen pitäisi riittää
- em. kone ei auta kuin plussakeleillä kylmässä tallissa
- talvipakkasella tarvitaan lämpöä avuksi jos kosteutta yritetään poistaa koneen avulla (jotta kone ylipäätään toimii)
 
Tässä mun esimerkissä oli ajatuksena, että painovoimaisen ilmanvaihdon voisi jättää käytännössä pois tai ihan minimiin (eli kun auton ajaa sisään tai ulos niin ilma vaihtuu edes vähän). Muuna aikana ilma ei vaihdu, mutta kosteuskaan ei nousisi, koska olisi tuo kosteudenpoistaja.

EDIT: Tervetuloa Keke
 
Tässä mun esimerkissä oli ajatuksena, että painovoimaisen ilmanvaihdon voisi jättää käytännössä pois tai ihan minimiin (eli kun auton ajaa sisään tai ulos niin ilma vaihtuu edes vähän). Muuna aikana ilma ei vaihdu, mutta kosteuskaan ei nousisi, koska olisi tuo kosteudenpoistaja.

EDIT: Tervetuloa Keke

Jotenkin tekee mieli sanoa että ajatus on aika i......nen (arvaa loput). Mitäkö ajattelit säästää vaiko "ihan jotain muuta" (jotain mainosta lainatakseni).
 

Latest posts

Back
Ylös Bottom