Kai se on uskottava, että 6kWh/päivä on mahdollista kun tuolta laskeskelee. Rupeaa vaan ihmetyttämään mihin meillä oikein kuluu 7kWh.
http://www.tts.fi/kodinenergiaopas/sahkolaitteidenkulutuksia.htm
Mulla on Nibessä (1145-8) oma sähkönkulutusmittari ja ei tuo kyllä vielä kesällä juuri mitään, tässä kuussa tähän mennessä on mennyt joku 100 kWh. Kesäaikaan käyttösähkön suhteellinen osuus kasvaa ja oma "kirjanpito" on jotain seuraavaa tasoa mitä olen eri kulutusmittareilla ja Fortumin kohtinäytöllä saanut aikaiseksi
Kesäkuisen päivän breakdown meillä 170 neliön lasitalossa on jotakuinkin seuraava; päiväkulutus keskimäärin jotain 17 kWh
- lämmitys/vesi 3-4 kWh eli niben kompura huutaa ~1.5 h/päivä, tekee käyttövettä ja lämmittää mukavuuslämpöä laattalattioihin
- normaali IV 2 kWh, Enervent Pandion 60% teholla
- jäähdytys eli IV-tehostus + OH/keittiö puhallinkonvektori 2-3 kWh, talossa on 70 neliötä ikkunaa ja osa auringonsuojalaitteista on vielä asentamatta (pitäs tulla ulkoisia screenikaihtimia länsiseinälle reilu 30 neliötä lähiviikkoina) joten puhallinkovektori laulaa jos aurinko paistaa
- talotekniikka + normilaitteet eli kaikki kiertovesipumput, hälytin, sprinklerin oheislaitteet, kylmälaitteet... 3 kWh
- viihde/IT laitteet standby. Fileserveri 24/7, 2 digiboksia aina päällä, printterit, 2 kpl tietokoneita sleep:ssä yhteensä 3 kWh
Tuohon päälle olkkarin TV:n käyttöä (iso plasma), haukka 400 W/h ja kotiteatteria (tykki + 1,5 m korkea pino muuta roinaa) 600 W/h niin ei tarvitse ihmetellä miksei kulutus juuri koskaan tipu alle 15 kWh/päivä. Joka päivä kuitenkin käytellään hellaa, astianpesukonetta tai pesukonetta/kuivausrumpua.
Mä harrastuksen ja huvikseni vuoksi koitan tuota optimoida eli vaihtelen pikkuhiljaa led:ejä halogeenien tilalle, säätelen liike/valaistustunnistimien timeoutteja jne, koitan master-slave kytkimillä minimoida turhien laitteiden päälläolon jne. mutta meidän torppa tuskin koskaan tulee kuluttamaan alle 12-13 kWh/päivä...