Omakotitalon energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kai se on uskottava, että 6kWh/päivä on mahdollista kun tuolta laskeskelee. Rupeaa vaan ihmetyttämään mihin meillä oikein kuluu 7kWh.
http://www.tts.fi/kodinenergiaopas/sahkolaitteidenkulutuksia.htm
Mulla on Nibessä (1145-8) oma sähkönkulutusmittari ja ei tuo kyllä vielä kesällä juuri mitään, tässä kuussa tähän mennessä on mennyt joku 100 kWh. Kesäaikaan käyttösähkön suhteellinen osuus kasvaa ja oma "kirjanpito" on jotain seuraavaa tasoa mitä olen eri kulutusmittareilla ja Fortumin kohtinäytöllä saanut aikaiseksi

Kesäkuisen päivän breakdown meillä 170 neliön lasitalossa on jotakuinkin seuraava; päiväkulutus keskimäärin jotain 17 kWh
- lämmitys/vesi 3-4 kWh eli niben kompura huutaa ~1.5 h/päivä, tekee käyttövettä ja lämmittää mukavuuslämpöä laattalattioihin
- normaali IV 2 kWh, Enervent Pandion 60% teholla
- jäähdytys eli IV-tehostus + OH/keittiö puhallinkonvektori 2-3 kWh, talossa on 70 neliötä ikkunaa ja osa auringonsuojalaitteista on vielä asentamatta (pitäs tulla ulkoisia screenikaihtimia länsiseinälle reilu 30 neliötä lähiviikkoina) joten puhallinkovektori laulaa jos aurinko paistaa
- talotekniikka + normilaitteet eli kaikki kiertovesipumput, hälytin, sprinklerin oheislaitteet, kylmälaitteet... 3 kWh
- viihde/IT laitteet standby. Fileserveri 24/7, 2 digiboksia aina päällä, printterit, 2 kpl tietokoneita sleep:ssä yhteensä 3 kWh

Tuohon päälle olkkarin TV:n käyttöä (iso plasma), haukka 400 W/h ja kotiteatteria (tykki + 1,5 m korkea pino muuta roinaa) 600 W/h niin ei tarvitse ihmetellä miksei kulutus juuri koskaan tipu alle 15 kWh/päivä. Joka päivä kuitenkin käytellään hellaa, astianpesukonetta tai pesukonetta/kuivausrumpua.

Mä harrastuksen ja huvikseni vuoksi koitan tuota optimoida eli vaihtelen pikkuhiljaa led:ejä halogeenien tilalle, säätelen liike/valaistustunnistimien timeoutteja jne, koitan master-slave kytkimillä minimoida turhien laitteiden päälläolon jne. mutta meidän torppa tuskin koskaan tulee kuluttamaan alle 12-13 kWh/päivä...

Tänään pitäs päivittyä lauantain kulutus. Perjantai jo oli päivittynyt. Silloin lähdettiin puolilta päivin laivareissulle ja iskin IV koneen poissa tilaan. 11,78 kwh oli tuo perjantain kulutus. Saas nähdä menikö kymppi poks lauantaina kun oltiin koko päivä poissa.

Nyt tuo keskiarvo on laskemaan päin, kun kylppärin sähköllä toimivaa lattialämmitys ei pidetä päällä ja...

Kannattaa muuten pitää lattialämpö kylppärissä päällä AINA, näin olen kylppäriremppamiehiltä kuullut. Sillä saa kuulema minimoitua ton kosteusvaurioiden vaaran...Itse olen kyllä tuota "totellut". Jos sähköä säästää pikkasen, niin mitäpä maksaa kylppäriremppa :rolleyes: noita kannattaa miettiä, et missä säästää.

Tuossa meni vähän aikaa, että tajusin miksi oli tuollaiset kulutukset viime viikolta.
Jopa alle 10kWh päästy:jahas:
Ti 19.6 19,51kWh
Ke 20.6 9,9 kWh
To 21.6 31,26kWh
Sitten hokasin, että emäntä lähti muksujen kanssa porukoittensa mökille tiistaina päivällä ja tulivat torstaina takaisin ja minä tsillailin yksinäni torpassa.
Mitäs johtopäätöksiä tästä voi tehdä?
Ainakin sen, että minä yksinäni vien suhteessa perheeseen tolkuttomastin sähköä( tuo ke 1hlö 9,9kWh vrt to 5hlö 31,26kWh):D
Matikkaa tää vaan on.

Juhannuksena oltiin 4vrk ja 6h poissa kotoa ja kokeilin Niben loma-asetusta. lisäksi IV-koneen pistin pitkään poissa tilaan. Digiboksille jätin sähköt päälle ja mahdollisesti takapihan ulkovalot olivat päällä (saamarin muksut). Poissaolon aikana sähköä kului 28kWh eli alle 7kWh vuorokaudessa.

Miten siis T. Speed pystyy vetämään kuukauden pienemmällä keskiarvolla?

Perustietoja on tuolla kymmenien sivujen päässä, mutta siis öljylämmitys. Myös käyttövesi lämpeää öljyllä, sen verran tarkennusta tuohon omaan viestiini, että poltinta en siis sammuttanut. Poltin käy kesällä ehkä kerran päivässä, helteillä tuskin sitäkään. Tämä on oma mutu-tuntuma. Tietysti jos isompi lössi saunoo iltaa viettäen niin hörähtää käymään. Talo sen verran vanha (reilu 100 neliötä asuintilaa) ettei ole ilmanvaihtokoneita. 10v asunut ja vuosikulutus vaihdellut n.2200 -2800 kwh välillä. Kaks aikuista, paitsi nyt keväästä alkaen yksinään. Kaikki sähkövehkeet mitä nykyään ihmisllä on , niin varmaan löytyy.
Kylppärin lattialämmityskään ei ole sähköllä, mutta tosiaan vanha talo niin ei ole omassa kierrossaan. Siltikin sammutan kiertovesipumpun kesäksi, niin edellinen omistajakin on tehnyt. 2005v tein pesutiloihin ja saunaan remppaa, silloin ei ollut "aikaa eikä halua" repiä lattiaa kokonaan pois, joten jäi silloin uusimatta. Seinät oli auki alajuoksuihin asti ja kunnossa olivat. 100x100cm suihkukaappi laitettiin silloin ja menee suoraan viemäriin, joten lattia ei oikestaan märkänä ole koskaan.
Tosin jälkikäteen on käynyt mielessä, että voinut pistää edes jonkun sähkölämmityksen edes varalle, mutta näillä mennään nyt ens kertaan asti...
Ja sitä öljyä kuluu n1700-1800 litraa vuodessa, 1.05cnt/l maksoi viimeksi kun "tankkasin".

Kannattaa muuten pitää lattialämpö kylppärissä päällä AINA, näin olen kylppäriremppamiehiltä kuullut. Sillä saa kuulema minimoitua ton kosteusvaurioiden vaaran...Itse olen kyllä tuota "totellut". Jos sähköä säästää pikkasen, niin mitäpä maksaa kylppäriremppa :rolleyes: noita kannattaa miettiä, et missä säästää.
Nääh. Samaa mantraa on hoettu maailman tapista saakka, mutta mä en ymmärrä, että mihin koko mantra perustuu? Lämmöllä on kuivattava vaikutus, mutta mihin kuivuminen tapahtuu, jos vesieristeen alle on kosteutta jo päässyt? Siellä se muhii ja hautoo lämpöisessä pesässään tuhojaan tehden. Toisekseen, mulla on kylppärinkin alla ryömintätila eli tuulettuva alapohja. Lisäksi kylppärin lattiassa ei ole massiivista laattaa, vaan se on tehty kipsilevystä. Lattialaatoituksen tilalla on muovimatto eli ei ole edes kostuvia kiinnityslaasteja. Varmuuden varalta kylppärin lattia ei montaakaan pisaraa vettä näe, koska kylppärissä on suihkukaappi, josta vedet menevät suoraan viemäriin. Eli asiaa on vähän niin kuin mietitty.

Niiks, meillä meni toukokuussa keskimäärin 9,5 kWh sähköä (lämpö tuli siis öljypolttimella ja auringosta). Kesäkuun keskiarvo lienee vielä pienempi, mutta kyllä sitä sähköä menee vaikka on kesä. Meillä sähkön vuosikulutus on aika tarkaan 4200kWh ja öljyä palanee 1400l (tankkaus on varmaankin elokuussa).

Ihan esim. Warmian termarit ottaa 2W (meillä siis 2x4x24=192W/pv) ja käytännössä kaikki laitteet joissa joku toimii vaikka kelloradiossa näkyvä aika niin sähköä menee. Perustasolla lienee kysymys siitä että jos vastaavanlaisissa taloissa toisella menee 5000kWh ja toisella 10000kWh niin sitten voi ihmetellä että miksi. Mutta kaikki vaikutta kaikkeen.

EDIT: Niin, tuo 4200kWh/v on keskimäärin 11,5kWh/pv eli jos kesällä päästään 6-7kWh tasolle niin talvella saattaa mennä jo 15kWh päivässä. Mutta kun se lämpö tulee öljyllä ja auringolla niin ei heiluttele tuota sähkönkulutusta niin paljoa.

Näyttäisi tän kuun sähkönkulutus jäävän alle 500kWh. Nyt mennyt 437kWh.

En löytänyt omaa keskustelua sähköliittymille ja hinnoille mutta olen koittanut vähän hakata ekseliin taulukkoa sähkönkulutuksesta ja sen kustannuksista. Arvion mukaan lätkinyt rinnalle eri sähköyhtiöitä ja sähköliittymiä. Näyttäisi siltä, että pörssisähkö olisi edullisin vaihtoehto. Toisaalta Vattenfall tarjoaa 24kk kiinteää 5,9snt/kWh. Tällä hetkellä tosin Fortum tarjoaa sähköä alle tuon. Pörssisähkön hinta tällä hetkellä ~4snt/kWh. Tarvii nyt tarkkailla hinnan kehitystä ja syksyllä vaihtaa Fortum pois. Onko kenelläkään kokemusta pörssisähköstä.

Vattenfallin pörssisähköllä säästö 12kk olisi 152 euroa, 24kk vesisähköllä 78 euroa verrattuna nykyinen Fortum kesto.

Vittu joo, varmaan tuo mun vuosi jälellä oleva 2 v sopparin hinta on jotain melkein 8 senttiä kwh, eli varmaan jatkossa sitten aina pörssisähkön mukaan. Lienee keskimääräsesti halvempaa kuten on lyhyt korkokin vertaa vuoden euribori.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meillä on Fortumin 2-v sopimus ja uusi alkaa vanhan loputtua. Hinta oli jotain 6+ c/kWh, mutta näillä kulutuksilla (4200kWh/v) ei suuria saa aikaan (paitsi siirrossa).

Kesäkuu: sähkö 468kWh, vesi 8,5m3
Ja Timballe pumpun infot: käynnistykset 214, päällä 82h josta vettä 36h (meniköhän oikein)

Käikäle sanoi:
Helmikuu sähkö 1378 kWh, vesi 8m3
Maaliskuu sähkö 838 kWh, vesi 8m3
Huhtikuu sähkö 851 kWh, vesi 8m3
Toukokuu sähkö 558kWh, vesi 9,5m3

Talo 2011, 1-kerros 149m2 + 21m2 (varasto + tekn), ilmatilavuus 456m3, ET-luku 165 (B), ikkunoita 28 neliötä, asukkaita 4, sauna työn alla, vaimo ja lapset kotosalla, maalämpö (nibe 1245-8) porakaivolla, IV-kone enervent pandion ede gc

Jahas, enpäs ois huomannutkaan että kuu vaihtui ennenkuin luin tän. Eli kipasin samantien tallin kautta.

Sähkö 570 kwh
Vesi: 12 m3 (tuplaus edelliseen, eli johtuu puhtaasti pihojen kastelusta, muuten tuskin eroja)

Lämpöpumppu: Käynnistykset 381 kertaa, kävi 80 h josta vettä 34 h

Eli Käikäleen kanssa lähes identtiset käyttötunnit, mutta mulla käynnistyksiä huomattavasti enempi. Mistäköhän tuoki johtuu kun kuitenkin asteminuutit mulla -200 ...

Ainiin perkele, varmaan useempi kymmenen kilowattia meni yhdellä viikolla normaalia enempi kuin sillä sähkötoimisella nosturilla neljä päivää maalailin aamusta iltaan. Näytti se silloin ainakin kulutuskäyrällä että ihan sähköä kulutti kunnolla.

Talo asuinpinta-ala: 139.5m2/ 390m3, 2011
ei puolilämpimiätiloja
Thermia diplomat duo 8Kw/160m, kempele

Kesäkuun kulutukset:
kaikki: 457KWh
Käyttösähkö: 267 KWh
MLP: 190Kwh
Vesi: 5,4 M3 (2 aikuista ja 1 lapsi)

Pumppu kävi: 74H
Lämmintä käyttövettä jauho: 24 H
IV-koneen osuus sähköstä: 57 KWh

Nibe 1245 10kW, Vallox Digit 2 SE
Neliöitä, talo 193/208m2 + talli 74m2.

Kesäkuu: 534kWh (kok.kulutus talo & talli), 4m3 vettä, 293 käynnistystä, 80h käynnissä, 10h veteen.

Toukokuu:

Sähkökattila: 420kWh
IV-kone: 45kWh
Muu sähkö: 462kWh

Yhteensä: 927kWh

Vettä 8,5m3

Päivän verran ennakkooon...

Kesäkuussa:
Sähkökattila: 415kWh
IV-kone: 45kWh
Muu sähkö: 283kWh

Yhteensä 743kWh

Vettä 5,5m3

Mikä on sinänsä outoa koska olimme kotona vain alle 2 viikkoa (huomaa vesi). Eli sähkökattila vie tuon minkä vie, käytti sitä tai ei. Lämmitys ei ole päällä.

Ja sitten kesäkuun lukuja ...

Sähkön kokonaiskulutus 711 kwh josta käyttösähköä 442 kwh ja lämmitykseen 269 kwh (Täytyy varmaan syytä tolle käyttösähkön kulutukselle lähteä tosissaan tutkimaan).

Nettoneliöt 181m2 ja nettokuutiot 530m3.

Käyttövettä mennyt 12m3 ja sen lämmittämiseen vähän alle 150 kwh (tämä oli aika yllättävää koska nostin käyttöveden ylärajaa parilla asteeella ja alarajaa parilla, silti kulutus on lähestulkoon sama)

Pumppu käynnistynyt 426 kertaa ja kompura käynyt 79h, eli 19h lämmitykseen ja loput käyttöveteen. (Käynnistyskertoja edelleen paljon.?)

Lämmitysluvut aika lailla linjassa esim Loftiksen kanssa, mutta käyttösähköä menee tooodella paljon enemmän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom