Omakotitalon energiankulutus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mielenkiintoista. Kennot jäässä pitkin talvea ja kulutus joka on lähempänä risaa kuin ehjää kilpailijan konetta on sis normaalia.

Kyttäilin tuossa vielä hiukan omaa sähkökirjanpitoani; meiltä tosiaan vaihdettiin Pandionin ohjauskortti 16.1.2012. 16.1-31.3.2012 on ehjä Pandion haukannut sähköä 373 kWh. Pyöriväkennoiset taitaa siis talvella viedä pelin aika lailla 9-0.

Kuutiokoneet vie sähköä ihan helvetisti eli niihin pitäisi aina laittaa nestekiertoinen esilämmitys kun on mahdollista. Myyntimiehet ei sitä kerro (koska tulee kalliimpi paketti). Tosin säädöt vaikuttaa aina kaikkeen. Kuten Hupen kaivama sertifikaatti asian todistaa, pyöriväkennoinen hakkaa kuution oikeasti 12-0.
 
Nuo Valloxin sertificaatit on siis saatu MLV-mallille, eli esilämmitys tehdään maalämmöllä.
http://www.vallox.com/tiedostot/4/documents/Sertifikaatit_FI/sertif_sf_150_C-3514-08_181208.pdf

Paskat noi sähkömallit mitään serttejä ole koskaan saanukkaan?

Just. Tätä tietoa ei myyntitilanteessa kovinkaan agressiivisesti tyrkytetä :)

Mitä jos lattiakiertotaleoon (vaikka olisikin suora sähkö) laittaisi määlömpöjärkän IV:koneen ja kytkisi sitten lattiakierron IV-koneen esilämmityspatteriin, niinkuin maalämpötaloissakin. Vai kuluttaisiko kattila vaan sitten vastaavasti enemmän?

Jos maalämpö tuottaa kylmänä kuukautena myös IV koneen esilämmitykseen esim. 200 kwh kuukaudessa, niin sehän tarkoittaa että semmonen 60 - 70 kwh on ilmanvaihdon osuus lämmityskustannuksista. Enpä ole osannut ajatella asiaa tältä kantilta.
 
Pikainen selaus ja ehken hiukan avainta...

Sulla on tulo- ja poistopuhaltimet samalla teholla eli alipaineisuus on väännetty päätelaitteista ts. venttiileistä. Koneiden käyntisuhde pitäisi karkeasti olla siten, että poisto on isompi kuin tulo ja samalla tehdään alipaineisuus ja huolehditaan siitä että LTOlle riittää paremmin tehoa. Siksi sulla ei saa noita etulämmityksen asetuksia pakkasen puolelle ja siitä sitten seuraa kova sähkönkulutus koska LTOn hyöty on olematon. Toisekseen, olihan säädettäessa jälkilämmitysvastus päällä (tekn.ohje s.3)

Em. lieneekin yksi yleisempiä juttuja joita IV-säätäjät eivät osaa tai ymmärrä (varsinkaan jos itsellä ei ole). Ei osata huomioida koneen käyntisuhteen vaikutusta LTOn tehoon/hyötyyn.

EDIT: Tehostukselle riittänee hyvinkin 6-teho, jos normi on 3. Turhaa sitä konetta on jäähdyttää urakalla (meinaan jäähtyy vaikka tehostus ei olisikaan pitkän aikaa päällä).

EDIT2: Talo Värjöläkin sammuttaa koneen takan sytytyksen ajaksi, koska ylipaineen tekeminen jäähdyttää koko paskan pitkäksi aikaa

Säädöt tehtiin tehdasasetuksilla. Soitin säätömiehellekin ja varmistin asian. Eli ei ollut talviasennossa kun ilmatkin oli lämpimät.
Ei kuulemma ymmärrä Valloxista itse mitään, sääti vain ilmamäärät räppänöitä pyörittelemällä laite tehdasasetuksin.

Nyt alkaa selvitä tää vyyhti ja miten rakentajaa taas kohdeltiin. Toisaalta, tyhmä kun olin ja tilasin IV-säädöt niin oletin että se tarkoittaa muutakin kuin ilmamääräsäätöjä. Käviköhän sama tuon vesikierron kanssa?

Itseään tässä taas saa kyllä syyttää. Jos ei tartteis purkaa puolta taloa, yläpohjaa, höyrysulkuja, eristeitä jne niin pistäisin Valloxin katiskaksi järvenpohjaan. Kuitenkin puhutaan varmasti 10000e menetyksestä jos tuohon nyt jonkin Enerventin Pandionin pistää 3000e hintaan + asennukset jne.

Mikäs IV-kone Samolla oli? Eihän sulla Digit2SE ollut?
 
...

EDIT2: Talo Värjöläkin sammuttaa koneen takan sytytyksen ajaksi, koska ylipaineen tekeminen jäähdyttää koko paskan pitkäksi aikaa

Meidän halvassa kuutiovehkeessä on ainakin erillinen takkakytkin joka sammuttaa vehkeen sytytyksen ajaksi (en tiedä tekeekö muuta). Takalla on myös oma erillinen poistoilmanvaihtoputki joka menee suoraan takan päältä IV-koneelle.
 
Kun noita Hupen viestejä lukee, niin voisi melkein mututuntumalla sanoa, ettei vanhaan taloon kannata laittaa koneellista poisto lämmöntalteenotolla ja korvata painovoimaista ilmanvaihtoa. Vaikka laittaisi huipparin tehostamaan poistoa, niin veikkaan että harakoille menevä lämmitysenergian määrä ei rahassa pitkällä aikavälillä olisi merkittävä. Ensin hankintahinnan kuoletus ja sen jälkeen koneen kulutus.
 
Mutta siis onkohan joku saanut noita Valloxeja pelaamaan järkevällä sähkönkulutuksella vaikka tuo edustaja tuon kertoi normaalia olevankin?
Helmikuussakin toi vei 20-30kWh per päivä. Eihän tuossa ole mitään järkeä enää.
 
Huppe,

joo meillä on digit 2 se. Itse olin vieressä, kun iv-ukkeli jotain sääteli. en muista enää mitä räplättiin mutta melkolailla ne siellä on mistä on täälläkin puhuttu. erikseen en osaa kulutusta koneen kohdalla sanoa mutta ei kai se nyt niin hirveesti oo haukannu?
 
Meidän halvassa kuutiovehkeessä on ainakin erillinen takkakytkin joka sammuttaa vehkeen sytytyksen ajaksi (en tiedä tekeekö muuta). Takalla on myös oma erillinen poistoilmanvaihtoputki joka menee suoraan takan päältä IV-koneelle.

Yleensä kuutiokoneet pysäyttää poistoilmapuhaltimen kun käytetään takkakytkintä. Tarkoittaa siis että tuloilmaa ei lämmitä mikään (ei poistoa = ei LTOta). Siksi Värjöläkin sammuttaa koneen sen sijaan että jäähdyttää paikat kun tuossa passiivitalossa IVn tarkoituksena on lämmittää yläkerta.
Sulla lienee ILTO jossa on tuo sisäilman kierto kytkettynä. Sehän oikein tehtynä/säädettynä sekoittaa lämmintä poistoilmaa (takasta) tulopuolen joukkoon (eli esilämmittää).
MLPstä otettu vesikiertoinen jälkilämmitys ottaa tietenkin riippuen säädöistä ja asetuksista. Paljonko loppupelissä niin ei taida selvitä ilman virtausmittaristoa.
 
Mutta siis onkohan joku saanut noita Valloxeja pelaamaan järkevällä sähkönkulutuksella vaikka tuo edustaja tuon kertoi normaalia olevankin?
Helmikuussakin toi vei 20-30kWh per päivä. Eihän tuossa ole mitään järkeä enää.

Järkevä ja järkevä...

Mikäli tuon saisi koneen hyötysuhteen kannalta oikeisiin asetuksiin niin luulen että kulutus varmaan pienenee reippaasti kun samalla saanee noita asetusarvoja huomattavasti kylmemmälle eli talteenoton hyötysuhdetta huomattavasti ylöspäin. LTOn perusidea eli mahdollisimman paljon poistoilman lämmöstä hyötykäyttöön ts. tuloilman lämmitykseen.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vielä yksi Vallox-huomio käyttöohjeesta:

Jälkilämmitys
Painikkeesta kytketään jälkilämmitys päälle ja
pois. Myös etulämmitystoiminto kytkeytyy päälle.
Merkkivalon palaessa jälkilämmitys on päällä.
Kesätoiminto on päällä kun merkkivalo ei pala


Meillä tuo valo palaa aina. 24h vuorokaudessa, 30vrk kuukaudessa.
 
joo meilläkin palaa kytkimessä valo mutta itse "vastuksen valo/merkki" näytössä lämpötilan vieressä vain silloin, kun se lämmittää?
 
joo meilläkin palaa kytkimessä valo mutta itse "vastuksen valo/merkki" näytössä lämpötilan vieressä vain silloin, kun se lämmittää?

Eikun joo, niin kai se on. Mistäs näkee milloin etulämmitys lämmittää?

VALLOX 150 Effect SE:n jälkilämmityksen säätö on suhteellinen; kun valittu lämpötila on
yli 2,5 °C korkeampi kuin tuloilman lämpötila, on patteri päällä 100%, kun
lämpötilaero pienenee, elektroniikka vähentää automaattisesti lämmityksen
päälläoloaikaa kahden minuutin jaksoissa. Lämmityksen säätöalue 10...30 °C
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä kuutiokoneet pysäyttää poistoilmapuhaltimen kun käytetään takkakytkintä. Tarkoittaa siis että tuloilmaa ei lämmitä mikään (ei poistoa = ei LTOta). Siksi Värjöläkin sammuttaa koneen sen sijaan että jäähdyttää paikat kun tuossa passiivitalossa IVn tarkoituksena on lämmittää yläkerta.
Sulla lienee ILTO jossa on tuo sisäilman kierto kytkettynä. Sehän oikein tehtynä/säädettynä sekoittaa lämmintä poistoilmaa (takasta) tulopuolen joukkoon (eli esilämmittää).
MLPstä otettu vesikiertoinen jälkilämmitys ottaa tietenkin riippuen säädöistä ja asetuksista. Paljonko loppupelissä niin ei taida selvitä ilman virtausmittaristoa.

Ilto 440 toimii juurikin noin, että takkakykin pysäyttää poistopuhaltimet.
 
Eikun joo, niin kai se on. Mistäs näkee milloin etulämmitys lämmittää?

VALLOX 150 Effect SE:n jälkilämmityksen säätö on suhteellinen; kun valittu lämpötila on
yli 2,5 °C korkeampi kuin tuloilman lämpötila, on patteri päällä 100%, kun
lämpötilaero pienenee, elektroniikka vähentää automaattisesti lämmityksen
päälläoloaikaa kahden minuutin jaksoissa. Lämmityksen säätöalue 10...30 °C

eipä kai mistään näe milloin se on toiminnassa. itse en ainakaan keksi?
 
Eikun joo, niin kai se on. Mistäs näkee milloin etulämmitys lämmittää?

VALLOX 150 Effect SE:n jälkilämmityksen säätö on suhteellinen; kun valittu lämpötila on
yli 2,5 °C korkeampi kuin tuloilman lämpötila, on patteri päällä 100%, kun
lämpötilaero pienenee, elektroniikka vähentää automaattisesti lämmityksen
päälläoloaikaa kahden minuutin jaksoissa. Lämmityksen säätöalue 10...30 °C

Käyttöohje:
2.3.3 sivu 4
2.12 sivu 7

Enempää en sulle manuskaa lue.:puntti:
 
Meidän halvassa kuutiovehkeessä on ainakin erillinen takkakytkin joka sammuttaa vehkeen sytytyksen ajaksi (en tiedä tekeekö muuta). Takalla on myös oma erillinen poistoilmanvaihtoputki joka menee suoraan takan päältä IV-koneelle.

Onko teillä ILTO? Ihan mielenkiinnosto kysyn tuosta sisäilman kierrosta, onko se teillä käytössä?

Meillä on tuo sisäilman kierto käytössä ja ongelmana on poistoventtiilin kova ääni, jonka takia aion sulkea kierron. Lähinnä mietityttää, että onko tuosta sisäilmankierrosta merkittävää hyötyä? Toki se takan päältä vie koneelle lämmintä ilmaa, mutta tuoko se tarpeeksi hyvällä hyötysuhteella sitä takaisin.

Yksi ratkaisu voisi olla avata sisäilman kierron sulkupelti aina talvisin, jos siitä on merkittävää apua. Perustan olettamukseni tutun "IV-miehen" toteamukseen. Hän kertoi, etteivät ikinä ota ilmankiertoa koneelle käyttöön, koska näkevät sen hyödyttömäksi - onko väitteessä perää?
 
Lähinnä tuota luetun ymmärtämistä, mistä oli kyse....

Etulämmitys toimii aina asetuksien mukaan, siitä ei erillistä infoa, kytkintä tms. koska pakkotoimintona jottei kone mene jäähän. Summana vähemmän sähköä, enempi pätkimistä tai toisinpäin. Tuon toimintaan siis vaikuttaa nuo puhallinsuhteet yms. eli missä tuo jäätymisen raja menee....siinä se olennaisin osa pakettia.

Jälkilämmitys voidaan erikseen kytkeä päälle/pois, merkkivalo ruudussa näyttää koska aktiivinen ja selitysteksti kertoo vastuksen toimintalogiikan. Tämän osalta tietysti kannattaa käyttää mahdollisimman paljon talteenoton tehoa, joka onnistuu tehokkaasti vasta kun alkupää on kunnossa ja sitten pitää silmäillä mittareita jotta löytää sopivat asetukset.
 
......Yksi ratkaisu voisi olla avata sisäilman kierron sulkupelti aina talvisin, jos siitä on merkittävää apua. Perustan olettamukseni tutun "IV-miehen" toteamukseen. Hän kertoi, etteivät ikinä ota ilmankiertoa koneelle käyttöön, koska näkevät sen hyödyttömäksi - onko väitteessä perää?

Tarkoittaa siis suomeksi, ettei monikaan tuota osaa rakentaa ja mitoittaa oikein jotta siitä olisi oikeasti hyötyä (tai ettei se esim. metelöi). Saati sitten normi IV-mies, jolla on kotona painovoimainen ilmanvaihto. Sitten on vielä Suoli24 kiertoilmahörhö sekoittamassa pakan lopullisesti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom