Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Talo asuinpinta-ala: 139.5m2/ 390m3, 2011
ei puolilämpimiätiloja
Thermia diplomat duo 8Kw/160m, kempele
Maaliskuun kulutukset:
kaikki: 745KWh
Käyttösähkö: 276,8KWh
MLP: 468,2Kwh
Vesi: 6,2 M3 (2 aikuista ja 1 lapsi)
Eläpäs nyt ala...
Ei sun luvut niin kovin huonoja ole. Mun lukemat pyörii samalla haarukalla, joita en vielä saanut tänne kun Fortum ei ole saanut eilistä lukemaa vielä nettiin näkyville. Esim. yksi isompi ero meikäläisen lukemiin tulee siitä että sulla kuutiokone ja mulla Pingu. Vuositasolla pienet säätökorjaukset jotka optimoi toinen toisiaan tekee sitten vähän joka kuukausi ja vuodessa hiukan enemmän. Jos omasi kokonaiskulutuksen saat 19000kWh tai alle niin se on tosi vähän. Tarkoittaa että MLP-ukkojen luvut pitää olla silloin 9000kWh (eli lämmöt 5000 ja muu 4000kWh).
Eläpäs nyt ala...
Ei sun luvut niin kovin huonoja ole. Mun lukemat pyörii samalla haarukalla, joita en vielä saanut tänne kun Fortum ei ole saanut eilistä lukemaa vielä nettiin näkyville. Esim. yksi isompi ero meikäläisen lukemiin tulee siitä että sulla kuutiokone ja mulla Pingu. Vuositasolla pienet säätökorjaukset jotka optimoi toinen toisiaan tekee sitten vähän joka kuukausi ja vuodessa hiukan enemmän. Jos omasi kokonaiskulutuksen saat 19000kWh tai alle niin se on tosi vähän. Tarkoittaa että MLP-ukkojen luvut pitää olla silloin 9000kWh (eli lämmöt 5000 ja muu 4000kWh).
Se vaan tuo 10 000kwh maksaa semmosen 1250€ näillä sähkö hinnoilla. Kympin lisäinvestoinnilla saisi maalämmön jonka takaisinmaksuaika olisi nykyisellä sähkönhinnalla 8 vuotta. Pahoittelut siitä että sanon tämän "ääneen". Rakennusvaiheessa olisi maalämpö maksanut 5000€ enemmän kuin nykyinen Hupen järjestelmä. Sen takaisinmaksu olisi jo nyt puolessa välissä.
Pitää paikkansa, mutta me ollaan (kaikki rakentaneet) ratkaisumme tehty jossain vaiheessa jollain logiikalla. Mullakin tupaöljy maksoi 3v sitten puolet nykyisestä (0,56e/l). Sitten sinä "pahimman sortin MLP-mies" tulet kääntämään puukkoa haavassa.:hyvä:
Hupelle tuo olikin enemmän sitä, että eihän talo voi käydä "ilman" jos sitä pitää lämmittää. Samalla sitten unohtuu aina se totuus paljonko mökki vie kun vertaillaan 1=1 ja lämpöpumpputaloja. Siksi siis "oikeita" lukuja, en minä muuten teidän pientä kulutusta kiistä (jos se oli epäselvää).
Mulla on hyvä systeemi ja olen tyytyväinen, joskus sitten pitää katsoa että mihin hybridi johtaa. Meikäläinen voisi kyllä kesäaikaan myydä pariin taloon käyttö- ja lämmitysvedet kun laittaisi VILPpin pannuhuoneeseen.
Jargilla tiukat lukemat!
Vilho, ilmoittele tänne mitä ne Nibeltä vastas. Sano että kaverilla kanssa vähän tuskailua turhan korkeiden menovesien kanssa F1145 mallissa. Jos tuolta jotain "kättä" pidempää saisi.
Juu. Kieltämättä meni tosiaan puukonkiertämiseksi ja toistamiseen siitä pahoittelut. Käsittääkseni Huppe kuitenkin jätti varauksen maalämmölle, eli se kakku ei välttämättä ole vielä taputeltu.
Energiatodistuksestahan voi sitten maalämpömies käydä katsomassa mitä tönö syö. Tärkeintä vaan on että ei 1:1 tarvi niitä summia maksaa. Nousisi velan takaisinmaksuaikakin neljällä vuodella.
Sähköä mennyt 440kWh (tammikuu 431kWh) ja vettä tasaisen tappavasti 8m3. Litkua mennyt joku 1500-1800kWh edestä (136+54m2), tlu:ta lämmitelty 3krt/v (pesällinen)
.....
Maaliskuulle saadaan jo pienempiä lukemia kun aurinko alkaa todenteolla tuottamaan.
Ymmärtääkseni Hupen kattilaan saa ainakin VILPin suoraan, koska mielestäni se on sama kuin naapurissa ja siinä on pumppu mukana. Ei tosin tunnu olevan paras mahdollinen siinäkään. Toisella naapurilla oli Mitsu tms. itämaan tietäjä ja menee kyllä eri luvuilla.
Tuosta muusta ei kannata väitellä, meinaan moni sähkölämmittäjä vetää pienet luvut hyvin tehdyssä ja eristetyssä pienemmässä talossa ilman mitään pumppuja.
...
Tuosta muusta ei kannata väitellä, meinaan moni sähkölämmittäjä vetää pienet luvut hyvin tehdyssä ja eristetyssä pienemmässä talossa ilman mitään pumppuja.
Aloitetaan oma kirjoittelu tästä ketjusta, mitä on tullut seurattua jo jonkin aikaa. Tasauslasku tuli juuri kuun lopussa ja öljyauto kävi aamulla joten tuoretta tietoa.
Omakotitalo 139m2 josta asuinpinta-alaa 106m2 yhdessä kerroksessa. Öljylämmitys perinteisillä pattereilla. Sijainti länsisuomessa.
Sähkön vuosikulutusarvio 2798 kwh, näköjään noussut aikaisemmasta reilu 100kwh:ta. Alettu enemmän käyttämään omaa saunaa (sähkökiuas).
Öljyä otin viimeksi elokuussa 2010 3000l ja viikonloppuna poltin imaisi tyhjää, joten kaavamaisesti laskettuna kulutus siis 150l kuussa. Tietysti kesällä menee vähemmän ja talvella enemmän. Öljyn hinta muuten noussut viimekerrasta, asiaa vielä tarkistamatta, n.50cent/l
Vettä menee 70m3 vuodessa
Taloudessa 2 aikuista.
Vielä piti lisätä, talo siis rakennettu v.78.
Niin, eli sun -78 vuoden määräysten mukaan eristetty tai siis "eristetty" talo vie vähemmän lämmitykseen energiaa (=rahalla mitattuna) kuin meidän 2011 vuoden talo.
Paljon on iloa noistakin meidän eristeistä muille kuin Parocin kassaan. Tässä tuli taas reaalielämän esimerkki samasta mistä olen jo monesti puhunut. 70-luvun talon lämmittäminen maksaa aivan yhtä paljon kuin uudenkin.
Eristeitä tulee lisää taloihin koko ajan. Ikkunoiden ja ovien u-arvot paranee koko ajan. Ilmanvaihtovehkeiden hyötysuhde paranee koko tosin ratkaisujen hinnatkin varmasti nousee.
Itse asiassa jos lasketaan energiankulutus kerrosalan mukaan laskee energiankulutus per neliö vaikka u-arvo ei vastaavasti paranisikaan. Esim. metrin paksuiset seinät (ei edes liioittelua tänä päivänä) nostaa energiatehokkuutta mukavasti jos ne lasketaan mukaan lämmitettäviin neliöihin. Tämän takia energiankulutus / neliö pitää laskea mielestäni asuinneliöistä.
Toinen juttu on tuo 69T:n käyttämä "hyvintehty"-käsite. Esimerkiksi Huppe on tehnyt tupansa ns. vimpanpäälle. Jokainen reikä on tukittu, moneen kertaan. Tuskimpa Hupellakaan kolmannen kerran teippaaminen olisi laskenut kulutusta nykyisestä tippaakaan. Hupella on siisti kämppä jossa toteutettu asioita silmän, eikä välttämättä energiakulutuksen mukaan. Se ei tee talosta vähemmän laadukasta, edustavan näköisen kylläkin. Kulutukseen liittyvät asiat johtuvat lämmitysjärjestelmän valinnasta, ei talosta.
No tuossahan oi vuodelle kuitenki 1800l löpöä jonka hinnalla saa 18 000 kwh sähköä, eli 20 800 kwh. Asuinpinta-alaa 106 eli 196 kwh / m2 / vuosi, eli ei kannata Huppe nyt aivan epätoivoon vajota. Suolla neliöitä kuitenkin jokunen enemmän.
Niin tulee ja kesän uusilla määräyksillä homma menee lopullisesti persiilleen, koska tässä maassa ei ole montaakaan suunnittelijaa jotka saavat kokonaisen talon järjestelmineen toimimaan yhteen.
Viralliset energialuvut lasketaan bruttojen mukaan, me voidaan täällä vaikka pitää asuinneliöitä ja minä pidän tallirakennusta lämpimänä tilana toistaiseksi koska siellä on ollut keskilämmöt lähemmäs +18 joka toisilla on sisälämpöjä.
Hyvintehdyllä tarkoitan koko taloa. Huppe on tehnyt talon vimpan päälle, mutta kun se talotekniikka ei pelaa mökin kanssa. Itselläkään ei talotekniikka ole vielä halutulla tasolla, mutta lähestyy koko ajan. Neliöitä on enemmän ja vuoden ostoenergiat huitelee jossain 18000 kWh kohdalla jossa on vielä pari tonnia liikaa. Syitä on monta, yhtenä se että suunnitelmat eivät olleet loppupelissä talon tasalla.
Se on vain niin, että esim. sähkölämmitystalo pattereilla tahi kaapeleilla on miljoona kertaa yksinkertaisempi saada toimimaan oikein ja pelaamaan takan ja ILPin kanssa kuin vesikiertoinen. Siinä ei tarvitse suunnitelijan hirveästi päätään vaivata ja siitä nuo ongelmat varmaan osin tulevatkin (silloin kun pitäisi vaivata sitä päätä).
Kyllä se kulutus perustuu rakennukseen ja sen käyttäjiin, ei järjestelmään. Jos vetää töpselit irti ja muuttaa pois niin ei kuluta mitään (niinkuin kärjistetysti).