Omakotitalon energiankulutus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ihan varmistukseksi, ettei sekoitella asioita. Warmia toimii juurikin toisinpäin kuin tämä Itula. Warmiassa menopuolella on Itulan lasiputkiloita vastaavat piirisäädöt joita siis käännellään 6k-avaimella (säätöohjeet manuaalissa). Vastaavasti Warmiassa on paluupuolella tuo termarin toimilaite tai käsisäätöpyörä (eli kuristin). Sitten nuo mustat korkit ovat ilmausyhteitä, jotka ovat kyllä mielestäni aivan nurinpäin, koska ilma menee ylös eikä alas (korkin kierteeseen saa 1/2 tuuman liittimen johon voi laittaa letkun että saa veden jonnekin kauemmaksi). Sieltä alapuolelta pitäisi löytyä normaali ilmausruuvin 4k-kanta johon normiavain sopii. Tuo musta pyörylä yläpinnalla saattaa olla joku linjasäätöventtiili. Warmiassa tuo hiukan isomman näköinen mötikkä mittausyhteineen. Ei taida olla omassa nipussa yhtään kuvaa valmiista paketista...

Edelleen veikkaan että tuon paketin perussäädöt saa kohdilleen ihan vaan piirejä säätämällä. Sekin on miljoona kertaa parempi kuin säätämätön.

Siis ymmärsinkö oikein, että voisi Warmialla saada eteisen lattiaan lisää lämpöä säätämällä tuota menopuolella olevaa kuusioruuvia? Tuo tulopuolen sininen "korkki" on kokonaan auki, eli siitä ei ole apua. Tuosta vaan noilla sohjokeleleillä olisi ollut se etu eteisessä, että ois kuivanut lattiat nopeemmin. Yläkerran pesuhuoneen lattian lämpöjä vois myös vähän nostaa jos tuossa siihen ratkaisu olisi...
 
Siis ymmärsinkö oikein, että voisi Warmialla saada eteisen lattiaan lisää lämpöä säätämällä tuota menopuolella olevaa kuusioruuvia? Tuo tulopuolen sininen "korkki" on kokonaan auki, eli siitä ei ole apua. Tuosta vaan noilla sohjokeleleillä olisi ollut se etu eteisessä, että ois kuivanut lattiat nopeemmin. Yläkerran pesuhuoneen lattian lämpöjä vois myös vähän nostaa jos tuossa siihen ratkaisu olisi...

Warmiassa pitää "sininen korkki" olla normaalisti täysin auki. Se on enemmänkin "haluan jonkin piirin kesäksi kokonaan kiinni", sen säätäminen on vähintäänkin yhtä hankalaa kuin autotallin linjasäätöventtiilin kuristaminen.

Nyt en uskalla ihan suoraan vastata em. kysymykseen kun en tiedä kuristaako sulla Oumanni jotain tuossa välissä vai miten on rakennettu. Yhdestä kirjoituksestasi ymmärsin että MLP puski isoa lämpöä taloon ja paluu oli reilusti kylmempi. Missä sulla se Oumanni säätää menovettä, talossa vai pumpulla (tallissa). Ihan vain siksi, että jos siellä on lämpöreserviä niin sen voi varmaan käyttää hyödyksi. Miten sitten rakennettu eli nouseeko lämmöt jossain muuallakin?

Ajatuksena siis että pitäisikö ensin ottaa kaikki lämpö menovedestä, tarvittaessa kuristamalla sitten vastaavasti toisia jos niihin ei haluta lisää lämpöä tai jotenkin. Osaan ehken vastata paremmin kun ymmärrän miten teillä on toteutus. Jo vain siksikin, että meillä esim. tuo kylmän makkarin lämpötason nosto tarkoitti oikeasti sitä että säädin piiriä pienemmäksi, en siis isommaksi. Tuo taas selittyy sillä että piirissä vesi virtasi liian nopeasti luovuttamatta lämpöä kunnolla. Hitaampi virtaus vasta antoi tehon ulos. Vastaava ilmiö on toistunut muissakin säätökokeiluissa.
 
Tuollainen on meidän ns peruskulutus missä ei juurikaan tuo Tehowatti osallistuu lämmittämiseen(käyttövesi tietenkin):jahas:
Käyttövesi lämpiää ns yösähköllä.
Siitä johtuu tuo klo 00-03:00 piikki(käytiin ilalla saunassa, joten joutui lämmittämään normaalia enemmän tuota vettä)
Muksut pääsi koulusta klo 13 ja siin sitten tv päälle/ps3
klo 15 jälkeen tuli emäntä kotio ja siinä sitten hella päälle ja taisi siinä pesukone/kuivausrumpukin ohessa pyöriä:jahas:
Ilp pystyy pitämään tämän torpan siinä n23asteen korvilla+ tuleehan tuo kaikki käyttösähkö mikä sisällä käytetään, niin 100% lämmitykseen:rolleyes:

ma 19.3.2012 Sähkön käyttö (kWh) Tuote °C
00:00 - 01:00 3,68 Energia -0,3
01:00 - 02:00 3,85 Energia 0,1
02:00 - 03:00 5,51 Energia 0,5
03:00 - 04:00 1,98 Energia 0,7
04:00 - 05:00 1,47 Energia 0,6
05:00 - 06:00 1,44 Energia 0,6
06:00 - 07:00 1,26 Energia 0,3
07:00 - 08:00 1,61 Energia 0,3
08:00 - 09:00 1,13 Energia 0,5
09:00 - 10:00 1,02 Energia 0,5
10:00 - 11:00 0,92 Energia 0,3
11:00 - 12:00 0,91 Energia 0,6
12:00 - 13:00 0,99 Energia 0,9
13:00 - 14:00 2,20 Energia 1,1
14:00 - 15:00 2,99 Energia 0,5
15:00 - 16:00 4,05 Energia 0,3
16:00 - 17:00 4,15 Energia 0,3
17:00 - 18:00 2,70 Energia 0,4
18:00 - 19:00 2,13 Energia 0,8
19:00 - 20:00 3,90 Energia 1
20:00 - 21:00 2,58 Energia 0,9
21:00 - 22:00 1,49 Energia 0,7
22:00 - 23:00 1,63 Energia 0,4
23:00 - 00:00 3,86 Energia -0,1

Taisi ko. päivä olla keskivertoa "kuluttavampi"? Kuitenkin lähes 60kwh päivässä.
 
Kyllä tuolla sinisellä korkilla tallissa saa ainakin lämpöjä säädettyä, liikkeiden vaan pitää olla äärimmäisen pieniä...no se siitä.

Mutta siis tuo on meillä tehty niin, että pumppu ja varaaja on tallissa. Sieltä sitten kanaalia pitkin lämmöt taloon, jossa ekana vastassa Ouman800 ja siitä siten veto tukeille. Näyttäisi siis että lämpöreserviä on ja sitä voisi vähän parissa tilassa käyttääkin. Eli jos nyt ruuvaan vaikka yläkerran kylppäriä enempi tukilta auki, niin minkään logiikan mukaan lämpöjen ei muualla pitäisi muuttua.

No kunhan tässä jotain tolkkua tulee, niin kilautan alkuviikosta tuonne LVI Helinille ja kysäsen vielä asiaa tarkemmin.
 
Taisi ko. päivä olla keskivertoa "kuluttavampi"? Kuitenkin lähes 60kwh päivässä.

No ei tuo ainakaan käyttösähköstä johdu jos tuo nyt pitää paikkansa että vähän hellaa käytetty ja pesukone pyörinyt.

EDIT: Ja onhan tuolla nyt kuitenkin jokaselle tunnille käytännössä enempi kulutusta mitä esim. meillä. Kokokulutus tuolla päivällä meillä oli 27,26 kwh. Lämpötilat kohtuu vertailukelpoiset, ei ainakaan mun lämmöistä etuja tule. Tällä perusteella ei nyt ihan alle 15.000 kwh päästä tai sitten mun pitää päästä alle kympin, mitä en kyllä usko.
 
No ei tuo ainakaan käyttösähköstä johdu jos tuo nyt pitää paikkansa että vähän hellaa käytetty ja pesukone pyörinyt.

EDIT: Ja onhan tuolla nyt kuitenkin jokaselle tunnille käytännössä enempi kulutusta mitä esim. meillä. Kokokulutus tuolla päivällä meillä oli 27,26 kwh. Lämpötilat kohtuu vertailukelpoiset, ei ainakaan mun lämmöistä etuja tule. Tällä perusteella ei nyt ihan alle 15.000 kwh päästä tai sitten mun pitää päästä alle kympin, mitä en kyllä usko.

Tästä päättelinkin että pakko olla keskiarvoa korkeampi kulutus tuona päivänä jos reilusti alle 15 000 vuosikulutus talossa.
 
Kyllä tuolla sinisellä korkilla tallissa saa ainakin lämpöjä säädettyä, liikkeiden vaan pitää olla äärimmäisen pieniä...no se siitä.

Mutta siis tuo on meillä tehty niin, että pumppu ja varaaja on tallissa. Sieltä sitten kanaalia pitkin lämmöt taloon, jossa ekana vastassa Ouman800 ja siitä siten veto tukeille. Näyttäisi siis että lämpöreserviä on ja sitä voisi vähän parissa tilassa käyttääkin. Eli jos nyt ruuvaan vaikka yläkerran kylppäriä enempi tukilta auki, niin minkään logiikan mukaan lämpöjen ei muualla pitäisi muuttua.

No kunhan tässä jotain tolkkua tulee, niin kilautan alkuviikosta tuonne LVI Helinille ja kysäsen vielä asiaa tarkemmin.

Sinisellä säädetään yksinkertaistetusti kai nollan ja maksimin välillä ja maksimi on määritetty sillä paluupuolen kuusiokoloruuvilla punaisen hatun alta. Sen ruuvin asento määräytyy sieltä warmian suunnitelmista. Sieltä näkee sitten sen montako wattia neliölle se maksimivirtaus luovuttaa siinä ilmoitetussa menolämpötilassa. Varaahan noissa tukeissa on vaikka pariin taloon eli sun kylmät tilat saa aivan varmasti lämpimiksi. Kysäise Heliniltä asiasta tarkemmin, mutta tässä jotain ajatusta keskustelun pohjaksi. Toivotaan ettei käy kuten 69T:llä. Sitä en kyllä ymmärrä kuinka se on mahdollista, mutta toivottavasti 69T:llä riittää intoa selvittää ja saadaan me muutkin vastaus tuohon. Minäkään en Oumanista osaa sanoa kuinka se muuttaa tilannetta.

Yläkerran kylppärissä oletetusti on jatkuva kierto päällä ja sen pitäis olla nyt varmaan täysillä (eli niin paljon kuin suunnitelmissa on speksattu) eli sininen täysin auki. Sehän voi olla että se on vahingossakin kääntynyt pienemmälle. Mulla oli niin käynyt kans.

Jossain kirjoittelit aamulla niitä sun menolämpöjä ja luultavasti ne vois olla viileämmät...
 
No ei tuo ainakaan käyttösähköstä johdu jos tuo nyt pitää paikkansa että vähän hellaa käytetty ja pesukone pyörinyt.

EDIT: Ja onhan tuolla nyt kuitenkin jokaselle tunnille käytännössä enempi kulutusta mitä esim. meillä. Kokokulutus tuolla päivällä meillä oli 27,26 kwh. Lämpötilat kohtuu vertailukelpoiset, ei ainakaan mun lämmöistä etuja tule. Tällä perusteella ei nyt ihan alle 15.000 kwh päästä tai sitten mun pitää päästä alle kympin, mitä en kyllä usko.

Kyllähän parinkin tunnin saunan lämmittäminen nostaa erehdyttävästi keskikulutusta. Yhden satsin käyttöveden lämmittäminen toisaalta ei voi vaikuttaa niin paljoa.
 
Sinisellä säädetään yksinkertaistetusti kai nollan ja maksimin välillä ja maksimi on määritetty sillä paluupuolen kuusiokoloruuvilla punaisen hatun alta. Sen ruuvin asento määräytyy sieltä warmian suunnitelmista. Sieltä näkee sitten sen montako wattia neliölle se maksimivirtaus luovuttaa siinä ilmoitetussa menolämpötilassa. Varaahan noissa tukeissa on vaikka pariin taloon eli sun kylmät tilat saa aivan varmasti lämpimiksi. Kysäise Heliniltä asiasta tarkemmin, mutta tässä jotain ajatusta keskustelun pohjaksi. Toivotaan ettei käy kuten 69T:llä. Sitä en kyllä ymmärrä kuinka se on mahdollista, mutta toivottavasti 69T:llä riittää intoa selvittää ja saadaan me muutkin vastaus tuohon. Minäkään en Oumanista osaa sanoa kuinka se muuttaa tilannetta.

Yläkerran kylppärissä oletetusti on jatkuva kierto päällä ja sen pitäis olla nyt varmaan täysillä (eli niin paljon kuin suunnitelmissa on speksattu) eli sininen täysin auki. Sehän voi olla että se on vahingossakin kääntynyt pienemmälle. Mulla oli niin käynyt kans.

Jossain kirjoittelit aamulla niitä sun menolämpöjä ja luultavasti ne vois olla viileämmät...

Ensin pitää tarkentaa/korjata pari asiaa. Warmiassa punainen on kuuma eli tulo ja sininen kylmä eli paluu. Suunnitelmissa virtaukset/putkitukset suunnitellaan siten, että kun piiri (punaisen korkin alta) on säädetty suunnitelman arvoon ja sininen on täysin auki, pitäisi tilaan saadaa tietty lämpötila tietyllä menoveden lämpötilalla. Normitilasta sitten säädetään haluttuja tiloja viileämmäksi termostaatilla koska yhdistelmällä ei saa määräänsä enempää lämpöä. Sinisen korkin kuristaminen ja pitäminen jatkuvasti ko. tilassa aiheuttaa siihen ennenpitkää jumituksen, kuten näissä yleensäkin. Minä olen muuten kuristanut tallissa sitä linjasäätöventtiilin punaista hattua eli koko tukkia koska lämpötaso on ollut koko tukin alueella liian suuri.

Timballa ei siis saa vapaasti kiertävään piiriin periaattessa enempää lämpöä kuin ko. menovesi antaa eli jos haluaa lisää niin sitten sitä pitää antaa Oumannilta. Piirit jotka on termarin perässä ei muutu, mutta vapaasti kiertävät lämpiävät. Tämä siis perustuu oletukseen että suunnitelmat on oikeassa haarukassa, jota puoltaa myös se että talossa on ollut tasaiset lämmöt eikä varsinaisesti ongelmia. Periaatteessa helppo homma, käytännössä hankalampi jos ei haluta nostaa lämpötasoja koko taloon. Niitä piirejä joissa ei ole termaria ja joiden lämpötilaa ei haluta nostaa, pitää siis kuristaa.

Mitä tulee mun ongelmiin, niin olen niistä jo aiemmin maininnut. Vuonna 2008 matalaenergiatalo oli kummajainen ja eka suunnitelma oli kuitenkin tehty normitalolle annetuista tiedoista huolimatta jota sitten korjattiin. Nyt kun lopputuloskin lienee matalaenergia niin tulee lämpöongelmia koska piirit antaa enemmän tehoa kuin on tarve. Toisaalta kun tuo kylmä makkari ratkesi niin sen säätöarvo, pituus ja virtausmäärä l/h on samat kuin vastaavasti toisessa suunnassa yhtä kaukana olevassa makkarissa. Tarkoittaa siis sanoa että suunnitelmassa saattoi olla ihan inhimmillinen virhe ts. näppisvirhe tms. Kyllä noilla korjauksilla on kuitenkin ollut joku logiikka. Niitä ei vaan saa "sisäistettyä" heti kun ei näe välttämättä metsää puilta säätöhommia tehdessä. Samaan pakettiin vaikuttaa kv-pumpun teho, joka ainakin meillä tekee isoa eroa. Nyt kun käänsi Alphan taas "auto" tilaan ja teho on n. 1/4 niin lämmöt on kohdillaan. Talvella käytetty isompi alue 1/3 teholla oli liikaa kun päivät on lämpimämpiä ja auringon vaikutus kasvaa. No, nyt sekin on opittu.
 
Kyllähän parinkin tunnin saunan lämmittäminen nostaa erehdyttävästi keskikulutusta. Yhden satsin käyttöveden lämmittäminen toisaalta ei voi vaikuttaa niin paljoa.

No eipä tuosta tuntitason setistä nyt voi tuollaista päätellä lukujen perusteella. On tuo erotus nyt kuitenkin kohtuu kova jos nyt vertaa mun ja Ripeen päivän lukuja. Pitää varmaan nakata näitä tänne enempi. Heittää vaikka randomilla muutama päivä, esim. tammikuun ja helmikuun 15 tai jotain vastaavaan, omat tässä:

su 15.1.2012 Sähkön käyttö (kWh) Tuote °C
00:00 - 01:00 1,40 Energia -11,3
01:00 - 02:00 1,50 Energia -12,3
02:00 - 03:00 0,78 Energia -12,5
03:00 - 04:00 1,71 Energia -12,8
04:00 - 05:00 0,77 Energia -12,8
05:00 - 06:00 1,65 Energia -13,1
06:00 - 07:00 1,52 Energia -12,5
07:00 - 08:00 1,15 Energia -12,1
08:00 - 09:00 2,04 Energia -13,5
09:00 - 10:00 0,94 Energia -17
10:00 - 11:00 2,14 Energia -15,5
11:00 - 12:00 2,14 Energia -16,3
12:00 - 13:00 1,16 Energia -12,3
13:00 - 14:00 1,47 Energia -12
14:00 - 15:00 1,70 Energia -11,3
15:00 - 16:00 1,46 Energia -11,1
16:00 - 17:00 2,56 Energia -11,5
17:00 - 18:00 3,00 Energia -11,1
18:00 - 19:00 4,22 Energia -10,8
19:00 - 20:00 3,00 Energia -10,8
20:00 - 21:00 1,49 Energia -10,6
21:00 - 22:00 1,97 Energia -10,5
22:00 - 23:00 1,32 Energia -11,1
23:00 - 00:00 0,74 Energia -11,5

Yhteensä: 41,83 kwh



ke 15.2.2012 Sähkön käyttö (kWh) Tuote °C
00:00 - 01:00 0,81 Energia -5,3
01:00 - 02:00 1,98 Energia -5
02:00 - 03:00 0,62 Energia -4,8
03:00 - 04:00 1,93 Energia -4,5
04:00 - 05:00 0,61 Energia -4,3
05:00 - 06:00 1,95 Energia -4
06:00 - 07:00 0,88 Energia -3,8
07:00 - 08:00 1,87 Energia -3,6
08:00 - 09:00 1,06 Energia -3,5
09:00 - 10:00 1,76 Energia -3,5
10:00 - 11:00 0,65 Energia -3,1
11:00 - 12:00 1,76 Energia -2,6
12:00 - 13:00 1,65 Energia -2,8
13:00 - 14:00 1,68 Energia -2,8
14:00 - 15:00 0,71 Energia -2,8
15:00 - 16:00 1,69 Energia -3,1
16:00 - 17:00 0,77 Energia -3,5
17:00 - 18:00 2,05 Energia -4
18:00 - 19:00 1,10 Energia -4
19:00 - 20:00 2,34 Energia -4,3
20:00 - 21:00 1,30 Energia -4,5
21:00 - 22:00 2,22 Energia -4,8
22:00 - 23:00 1,06 Energia -5
23:00 - 00:00 1,53 Energia -5,1

yhteensä: 33,98 kwh


Lienee ihan "normipäiviä" molemmat. Vedin siis täysin hatusta nuot päivät.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ensin pitää tarkentaa/korjata pari asiaa. Warmiassa punainen on kuuma eli tulo ja sininen kylmä eli paluu.... Sinisen korkin kuristaminen ja pitäminen jatkuvasti ko. tilassa aiheuttaa siihen ennenpitkää jumituksen, kuten näissä yleensäkin...
No näin toki! :) Noissa Warmian toimilaitteissa on sellainen ominaisuus, että ne muistaakseni kerran päivässä menee auki ja kiinni, jotta jumitusta ei tule. Muitten firmojen hommista en taas osaa sanoa, mutta oli nyt näin yleisenä kommenttina jos joku ei tiedä.

Timballa ei siis saa vapaasti kiertävään piiriin periaattessa enempää lämpöä kuin ko. menovesi antaa eli jos haluaa lisää niin sitten sitä pitää antaa Oumannilta. Piirit jotka on termarin perässä ei muutu, mutta vapaasti kiertävät lämpiävät. Tämä siis perustuu oletukseen että suunnitelmat on oikeassa haarukassa, jota puoltaa myös se että talossa on ollut tasaiset lämmöt eikä varsinaisesti ongelmia. Periaatteessa helppo homma, käytännössä hankalampi jos ei haluta nostaa lämpötasoja koko taloon. Niitä piirejä joissa ei ole termaria ja joiden lämpötilaa ei haluta nostaa, pitää siis kuristaa.

Talvella kateltiin noita Timban menovesiä ja niissä pitäis olla varaa hyvinkin. Veikkaan, että tässä tapauksessa kyse on enemmän teoreettisen mitoituksen ja todellisuuden erosta, joka vaan kaipaa nyt hienosäätöä. Tai sitten vaan ihan lukihärö säätöjä tehdessä. Toki juuri tuo Ouman voi jotain sellaista tehdä mistä en tiedä, mutta jollain tavalla varmasti onnistuu säätö.
 
No näin toki! :) Noissa Warmian toimilaitteissa on sellainen ominaisuus, että ne muistaakseni kerran päivässä menee auki ja kiinni, jotta jumitusta ei tule. Muitten firmojen hommista en taas osaa sanoa, mutta oli nyt näin yleisenä kommenttina jos joku ei tiedä.



Talvella kateltiin noita Timban menovesiä ja niissä pitäis olla varaa hyvinkin. Veikkaan, että tässä tapauksessa kyse on enemmän teoreettisen mitoituksen ja todellisuuden erosta, joka vaan kaipaa nyt hienosäätöä. Tai sitten vaan ihan lukihärö säätöjä tehdessä. Toki juuri tuo Ouman voi jotain sellaista tehdä mistä en tiedä, mutta jollain tavalla varmasti onnistuu säätö.

Joo, tuo toimarin kerran päivässä auki on tosi hyvä. Puhuinkin siitä sinisestä kiertonupista josta pystyy kuristamaan. Itsellä sama homma at/var/tekn jatkotukin kanssa jossa linjasäätöventtiilillä kuristettu koko tuki. Kerran viikossa kun käy pannuhuoneessa tupakalla (talviaikaan siis päivittäin kun siellä on lämmintä) niin tulee käännettyä se auki ja nortin jälkeen takas asetukseensa. Siinä ne merkit on hyvät....

Timaballa lienee yläkerran tiloissa termarit (jos olen jotain oikein ymmärtänyt). Lisää lämpöä saa siis kun kääntää termarin isommalle ainakin tiettyyn rajaan saakka. Tila joka vapaakierrossa vaatii siis lisää lämpöä menoveteen.

Mulla pyörii hiukan eri tavalla kun tuo Oumannin korvike on suoraan kattilan päällä ja antaa linjalähtöön ulkolämpötilan mukaisen menoveden. Tuo sitten haarautuu parin metrin päässä kolmeen eli yksi jää heti tallin jakotukille ja kaksi linjaa jatkaa matkaansa taloon (kosteat tilat ja muutalo), samalla kaavalla tulee takaisin ja yhtyy yhdeksi. Kattilan päällä koko lämmityskierron dT sahaa näillä keleillä 2-3 asteen välillä. Tarkoittaa siis että Timballakin voisi talolle (Oumannille) mennä tässä kohtaa jo huomattavasti viileämpää vettä.
 
Joo, mulla vois näillä keleillä Oumanille mennä varmaan 3-4 astetta viileämpi vesi, mutta mitenkäs tuota sitten tiputtaa ilman että sotkee koko systeemiä? Ehkä rinnakkaissiirtoa alaspäin ja sitten tarvittaessa nostaa sitä taas kun tulee kylmät kelit? Eli käytännössä ensi talvella.

Silloin kun noita mittailuita tein, niin Ouman näytti että virtaus olisi 97% eli jos nyt oikein maalaisjärjellä ymmärrän, niin lämmitän edelleen tuota kanaalia jonkin verran?

Ja yläkerrassa siis termarit muualla paitti pesuhuoneessa, sitä pesuhuonetta pitää siis säätää tukilta ja sen lattia voisi mukavuusmielessä olla lämpimämpi esim. asteen tai kaksi.
 
Joo, mulla vois näillä keleillä Oumanille mennä varmaan 3-4 astetta viileämpi vesi, mutta mitenkäs tuota sitten tiputtaa ilman että sotkee koko systeemiä? Ehkä rinnakkaissiirtoa alaspäin ja sitten tarvittaessa nostaa sitä taas kun tulee kylmät kelit? Eli käytännössä ensi talvella.

Silloin kun noita mittailuita tein, niin Ouman näytti että virtaus olisi 97% eli jos nyt oikein maalaisjärjellä ymmärrän, niin lämmitän edelleen tuota kanaalia jonkin verran?

Ja yläkerrassa siis termarit muualla paitti pesuhuoneessa, sitä pesuhuonetta pitää siis säätää tukilta ja sen lattia voisi mukavuusmielessä olla lämpimämpi esim. asteen tai kaksi.

Onko sulla se Warmian kansio jossain saatavilla? Siellä pitäis olla käppyrän säätämiseen dataa. Omani on jossain hukassa taas, niin en pysty sivuja antamaan, mutta ulkomuistista oma menovesi on 37 kun pakkasta on -26 eli rinnakkaissiirto tuli noilla arvoilla aika pieneksi. Kokeile ja katso mitä Oumanin virtaukselle tapahtuu. Pitäis mennä ihan ok. Edellisten mittausten perusteella sinne kanaaliin tosiaan sitä lämpöä jäisi... no se varmaan selviää kans kun teet niitä uusia IR-mittauksia.

Tuon pesuhuoneen piirin voisit tarkistaa, että se kuusiokoloruuvin asento vastaa sitä mitä suunnitelmissa sanotaan. Jos se on oikein ja intoa on niin sitä vois mun mielestä ihan huoletta kans kokeilla säätää. Siellä kansiossa varmaan on ohjeet tuohonkin, mutta käytännössä se on sitä kuusiokoloruuvia vaan himpun enemmän auki. Palauttaa sitten takaisin jos tapahtuu jotain mystistä. Sullahan oli menoveden alaraja 26-asteessa, niin sillä pitäisi saada kevyesti mukavuuslämmöt etenkin kun kattoo sun mittaamia muita tuloksia.

EDIT: +5-4 on mulla käppyrä nyt, mutta ennen tukkien säätöä oli rinnakkaissiirto -6, joten uskon, että sinne suunnalle kohta taas mennään. (ens talvena ehkä tarve vasta tulee...)
 
Joo, on se Warmian kansio jossakin tallessa. Tallista pitäs löytyä. kunnon kansiota kun ei ole saanut aikaiseksi tehdä, niin ovat siististi laatikossa pinossa. Pittää katella tuo tukkien säätö siitä. Voi olla että ne on sen säätäneet tarkoituksella tuolleen miten on, mutta itse haluisin parin tilan lattiota vähän lämpimämmiksi.

Mutta tsekkaan tuon rinnakkaissiirron alemmaksi ensin, ei viitti montaa arvoa samaan aikaan säätää.
 
Joo, on se Warmian kansio jossakin tallessa. Tallista pitäs löytyä. kunnon kansiota kun ei ole saanut aikaiseksi tehdä, niin ovat siististi laatikossa pinossa. Pittää katella tuo tukkien säätö siitä. Voi olla että ne on sen säätäneet tarkoituksella tuolleen miten on, mutta itse haluisin parin tilan lattiota vähän lämpimämmiksi.

Mutta tsekkaan tuon rinnakkaissiirron alemmaksi ensin, ei viitti montaa arvoa samaan aikaan säätää.

Juu näin se kannattaa tehdä.

Nuo piirien säätöohjeet olikin siinä teknisessä ohjeessa sivulla 24 eli kierretään aluksi ruuvi täysin kiinni (kannattaa ottaa muistiin tuo paljonko se kääntyy, koska se on se säädetty arvo). Sitten käännetään niin paljon auki kuin suunnitelmissa lukee (ES-sarake) eli esim 1.25 on yksi kokonainen kierros ja yksi neljäsosa päälle.
 
Tsekkaappa LoftYokel tuo pumppujen säätöketju, tais löytyy vastaus miksi mun menoveden lämpö on liian korkea koko ajan!

EDIT: Kattelen tänään missä se Warmian mappi tallissa on ja jatkan noista kun saan taas tän pumpun säätöjä fiksattua.
 
Juu näin se kannattaa tehdä.

Nuo piirien säätöohjeet olikin siinä teknisessä ohjeessa sivulla 24 eli kierretään aluksi ruuvi täysin kiinni (kannattaa ottaa muistiin tuo paljonko se kääntyy, koska se on se säädetty arvo). Sitten käännetään niin paljon auki kuin suunnitelmissa lukee (ES-sarake) eli esim 1.25 on yksi kokonainen kierros ja yksi neljäsosa päälle.

Warmian manuaali siis löytyy netistä (jos paperista ei löydy), mutta se varsinainen lattialämmityssuunnitelman kaavio on tässä avaintekijä. Siinä pitäisi olla pohjakuvassa putkitussuunnitelma ja sitten taulukko-osa jossa nuo piirikohtaiset arvot. Sitten jos homma on oikein tehty, tasapainotussäädöstä on tehty pöytäkirja jossa näkyy tehdyt säädöt. Nuo pitäisi tietysti olla suunnitelman mukaiset tai sitten pitäisi olla merkittynä poikkeukset ja syyt.

Meillä ainakin paikallinen Warmian edustaja antoi kansion tasapainotussäädön päätteeksi, jossa kaikki manuskat, suunnitelmat, todistukset, asennus- ja säätöpöytäkirjat nätisti kansioon laitettuna.

Mikäli paketti on tarkkaan suunniteltu, ei vapaasti kiertävään piiriin saa enempää lämpöä. Timballa saattaisi saada, jos yläkerran muut tilat on termarin takana eli niistä jää "reserviä". Mulla esim. kosteiden tilojen jakotukista (kolme vapaasti kiertävää piiriä) ei saa yhtään lisää ottamatta toisesta pois. Kodariin voisin ottaa piirun lisää, mutta se tarkoittaa että linjasäätöventtiiliä pitää silloin myöskin avata jotta saadaan myös kokonaisvirtaus isommaksi (ja jos siis menoveden lämpötila riittää). No, sitä avainta tässä kaivataan ja saan sen ainakin netistä hankittua jos ei muuten löydy.
 
Timba, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen niin katsoppa mitä se Pingu teillä työntää. Ymmärtääkseni pudotit pyynnin +16, mutta Pingu antanee kyllä vähän enemmän näillä ilmoilla.:)
Selitys sille on muistaakseni ilmanvaihdon ketjussa...ja sitten kun ulkoilma on yli +8 niin sitten saat taas pyyntiä ja voi tulla viileä sisälle.

Tuloilman lämpötila vaikuttaa kuitenkin aika mukavasti huonelämpötiloihin ja varsinkin laattalattiatiloissa. Em. kodarissa jossa tulo syöttää hiukan reilummin niin ihan suoraan aste vs. tuloilman lämpötila eli tulo +18, huone +21 ja tulo +19, huone +22. Siksi sinne siis hiukan enemmän potkua kaipaan kun talviaikaan ei viitsi polttaa jälkilämmitystä enempää kuin mitä +18 vaatii ja joka taas riittää taloon muuten.

EDIT: Tuo kodarin +21 on muuten ok, mutta kun lattia tuntuu viileältä varsinkin kun tulee suihkusta pesuhuoneen oikeasti lämpöiseltä lattialta. :) Aste lisää huoneeseen ja sitten lattiakin tuntuu lämpöiseltä.
 
Warmian manuaali siis löytyy netistä (jos paperista ei löydy), mutta se varsinainen lattialämmityssuunnitelman kaavio on tässä avaintekijä. Siinä pitäisi olla pohjakuvassa putkitussuunnitelma ja sitten taulukko-osa jossa nuo piirikohtaiset arvot. Sitten jos homma on oikein tehty, tasapainotussäädöstä on tehty pöytäkirja jossa näkyy tehdyt säädöt. Nuo pitäisi tietysti olla suunnitelman mukaiset tai sitten pitäisi olla merkittynä poikkeukset ja syyt.

Meillä ainakin paikallinen Warmian edustaja antoi kansion tasapainotussäädön päätteeksi, jossa kaikki manuskat, suunnitelmat, todistukset, asennus- ja säätöpöytäkirjat nätisti kansioon laitettuna.

Mikäli paketti on tarkkaan suunniteltu, ei vapaasti kiertävään piiriin saa enempää lämpöä. Timballa saattaisi saada, jos yläkerran muut tilat on termarin takana eli niistä jää "reserviä". Mulla esim. kosteiden tilojen jakotukista (kolme vapaasti kiertävää piiriä) ei saa yhtään lisää ottamatta toisesta pois. Kodariin voisin ottaa piirun lisää, mutta se tarkoittaa että linjasäätöventtiiliä pitää silloin myöskin avata jotta saadaan myös kokonaisvirtaus isommaksi (ja jos siis menoveden lämpötila riittää). No, sitä avainta tässä kaivataan ja saan sen ainakin netistä hankittua jos ei muuten löydy.

Hyvin täsmennetty. Mulla on tapana oikoa ja miettiä jo seuraavia vaiheita, niin joskus jää vähän vajaaksi perustelut :)

Kannattaa myös tarkistaa sähköposti jos ei suunnitelmia muuten löydä. Mulla ne tuli sähköisenäkin, vain kansio on "hyvässä tallessa".
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom