Omakotitalon energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos et vielä ehtinyt muuttaa asteminuuttiasetuksia, niin viitsitkö ottaa talteen menoveden lämmöt levossa ja käynnin aikana sekä lasketun lämmön. Samat sitten muutoksen jälkeen. Saatais lisää referenssiä jos Timbakin tekee tuon.

Mulla on levossa puolisen astetta lasketun ja menevän veden ero, joten vaikka mulla olis kompuran asteminuuttiraja -50 niin lepojakso olis pitkä.

EDIT: Hyvin Huppe kyllä vetää. Ootko puita poltellu maaliskuun aikana?

Voin katsastaa lukuja. Mitä tarkotat tolla lasketulla lämmölllä 1. lauseen lopussa?

....

EDIT: Hyvin Huppe kyllä vetää. Ootko puita poltellu maaliskuun aikana?

Ei tuo nyt niin paljoa ole, ainakaan sähkökattilan kohdalla. Yhdistelmänä ILPin ja IV-koneen kanssa siinä on vielä liikaa, mutta en tiedä onko tuo saanut noita systeemejä säädettyä. Viikossa ei saa isoja muutoksia aikaan. :)

Muistakaas nyt MLP-miehet, että kun kerrotte oman lämmitysenergian kulutuksen kolmella niin saatte sen mitä talo+käyttö oikeasti kuluttaa. Siihen tuota pitää kuitenkin verrata. Ostoenergian osuus on sitten jokaisen oman lämmitysratkaisun mukainen. Voihan se olla niinkin, että jollain on mielestään pieni kulutus (ostoenergia) ja sitten kun lasketaan COPit mukaan niin "herranjestas", tällähän pitäisi saada jo halli lämpimäksi...

Ei tuo nyt niin paljoa ole, ainakaan sähkökattilan kohdalla. Yhdistelmänä ILPin ja IV-koneen kanssa siinä on vielä liikaa, mutta en tiedä onko tuo saanut noita systeemejä säädettyä. Viikossa ei saa isoja muutoksia aikaan. :)

Muistakaas nyt MLP-miehet, että kun kerrotte oman lämmitysenergian kulutuksen kolmella niin saatte sen mitä talo+käyttö oikeasti kuluttaa. Siihen tuota pitää kuitenkin verrata. Ostoenergian osuus on sitten jokaisen oman lämmitysratkaisun mukainen. Voihan se olla niinkin, että jollain on mielestään pieni kulutus (ostoenergia) ja sitten kun lasketaan COPit mukaan niin "herranjestas", tällähän pitäisi saada jo halli lämpimäksi...

Näinhän se on. Itse olen vaan niin tylsä että se mitä menee rahaa, kiinnostaa eniten.

Joo ei laskea tarvitse, mutta tarkistat paljonko sen pyynnin yli menee käydessä ja paljonko alle levossa.

Eikö se pyynti tuossa pumpussa tarkoita sitä millaista lämpöä invertteripumppu sinne pukkaisi jatkuvasti?

Nyt tuli vähän seurailtua pumpun touhuja. Joku mättää ja pahasti. Täytyy varmaan soitella tekniseen tukeen heti huomenna.

Ulkona lämpöä vähän alta nollan. 3+2 käyrällä pyynti 29,5.

Asteminuutit (-127/-120) tuli täyteen ja pumppu aloitti hommansa 16.13 (pumpun kello väärässä). Lähdössä meno 26 ja paluu 24,2.
16.13 M 26,0 / P 24,2 (-127)
16.15 M 34,6 / P 26,0 (-126)
16.17 M 39,3 / P 29,8 (-112)
16.19 M 43,8 / P 31,8 (-90)
16.20 Kompura sammui ja väitti asteminuutteja 0:ksi!!!!!

Eihän tossa ole mitään logiikkaa, vai käyttäytyykö kone noin jos menoveden lämpötila nousee liian korkeaksi? Toisaalta menoveden lämpötila nousee aivan liian korkealle joka tapauksessa, vaikka paluuvesi reagoi kohtuu nopeesti ja nousi yli pyynnin jo 4 min jälkeen.

Nyt tuli vähän seurailtua pumpun touhuja. Joku mättää ja pahasti. Täytyy varmaan soitella tekniseen tukeen heti huomenna.

Ulkona lämpöä vähän alta nollan. 3+2 käyrällä pyynti 29,5.

Asteminuutit (-127/-120) tuli täyteen ja pumppu aloitti hommansa 16.13 (pumpun kello väärässä). Lähdössä meno 26 ja paluu 24,2.
16.13 M 26,0 / P 24,2 (-127)
16.15 M 34,6 / P 26,0 (-126)
16.17 M 39,3 / P 29,8 (-112)
16.19 M 43,8 / P 31,8 (-90)
16.20 Kompura sammui ja väitti asteminuutteja 0:ksi!!!!!

Eihän tossa ole mitään logiikkaa, vai käyttäytyykö kone noin jos menoveden lämpötila nousee liian korkeaksi? Toisaalta menoveden lämpötila nousee aivan liian korkealle joka tapauksessa, vaikka paluuvesi reagoi kohtuu nopeesti ja nousi yli pyynnin jo 4 min jälkeen.

Ettei vaan tulis menoveden maksimin rajoitus vastaan ja sen takia sammuttaa? Se maksimipoikkeamahan tosiaan vois sun tapauksessa selittää sitä, miksi sillä säädöllä sai jotain tuloksia aikaan. Mutta on kyllä hirveän kuumat vedet ja dT luultavasti kasvais tosi suureks jos pystyis! Onko sulla kv-pumppu kunnossa ja millaisilla kierroksilla käy? Oli pikainen ja nyt auton rattiin...

Ettei vaan tulis menoveden maksimin rajoitus vastaan ja sen takia sammuttaa? Se maksimipoikkeamahan tosiaan vois sun tapauksessa selittää sitä, miksi sillä säädöllä sai jotain tuloksia aikaan. Mutta on kyllä hirveän kuumat vedet ja dT luultavasti kasvais tosi suureks jos pystyis! Onko sulla kv-pumppu kunnossa ja millaisilla kierroksilla käy? Oli pikainen ja nyt auton rattiin...

Pitäisi olla kiertovesipumpun kunnossa. Ihan normaalisti reagoi paluuvesikin mun mielestä, eli ei pitäisi siitä johtua. Jostain syystä vaan tuntuu nyt kaikista asetuksista huolimatta nousevan menovesi niin kauan kun tulee joku turvaraja vastaan ja tod.näk. heittää asteminuutit nollalle. No seuraan vielä toisenkin varvin.

En mä jaksa enää noita säädellä kun ei tuo tunnu tulosta antavan. Aivan hukkaan mennyt kaikki aika tuon kanssa, muutoksia on tehty suurestikin, mutta millään ei ole käytännössä mitään merkitystä. Sähkökattila ainakin vie sen minkä vie kuukaudessa, aivan sama tekeekö se mitään. Kai sen ledivalo vie jo sen kilowatin sähköä.

Puita en polttanut ainottakaan pesällistä takassa, kiukaassa toki polttelin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En mä jaksa enää noita säädellä kun ei tuo tunnu tulosta antavan. Aivan hukkaan mennyt kaikki aika tuon kanssa, muutoksia on tehty suurestikin, mutta millään ei ole käytännössä mitään merkitystä. Sähkökattila ainakin vie sen minkä vie kuukaudessa, aivan sama tekeekö se mitään. Kai sen ledivalo vie jo sen kilowatin sähköä.

Puita en polttanut ainottakaan pesällistä takassa, kiukaassa toki polttelin.

Eläpäs nyt ala...

Ei sun luvut niin kovin huonoja ole. Mun lukemat pyörii samalla haarukalla, joita en vielä saanut tänne kun Fortum ei ole saanut eilistä lukemaa vielä nettiin näkyville. Esim. yksi isompi ero meikäläisen lukemiin tulee siitä että sulla kuutiokone ja mulla Pingu. Vuositasolla pienet säätökorjaukset jotka optimoi toinen toisiaan tekee sitten vähän joka kuukausi ja vuodessa hiukan enemmän. Jos omasi kokonaiskulutuksen saat 19000kWh tai alle niin se on tosi vähän. Tarkoittaa että MLP-ukkojen luvut pitää olla silloin 9000kWh (eli lämmöt 5000 ja muu 4000kWh).

860kwh näytti menneen sähköä kaikkinensa maaliskuussa. Matalin päivä kulutus oli 18,4. Taas monena päivänä saunottu sähkösaunassa niin päiväkulutus on ollut yli 40kwh.

Pitäisi olla kiertovesipumpun kunnossa. Ihan normaalisti reagoi paluuvesikin mun mielestä, eli ei pitäisi siitä johtua. Jostain syystä vaan tuntuu nyt kaikista asetuksista huolimatta nousevan menovesi niin kauan kun tulee joku turvaraja vastaan ja tod.näk. heittää asteminuutit nollalle. No seuraan vielä toisenkin varvin.

Saisitko vastaavia lukuja levostakin? Luultavasti kyllä menee ihan normaalisti lattian lämpötilan mukaan, mutta olispahan sitten teoriassa anturivika eliminoitu. Mites näyttääkö ulkoanturi järkeviä lukemia?

EDIT: katoin aamulla väärästä sarakkeesta nuo käynnistysten lukumäärät. Oikea on 383x ja 273h käyntiä. Vettä 5m3 ja sen lämmitys 15h.

Veden käyttö (meillä 12 m3) selittää tosta erosta taas sen 150 kwh. Eroa jää se satakunta kwh joka osin seltityy varmaan ihan käyttösähkölla tmv.

Käynnistyksiä on kyllä semmonen 200 liikaa. Toisaalta ottotehot on olleet paljon pienempiä kuin aikaisemmin. No liiat käynnistykset kuitenkin kulluttaa kompuraa, eli asteminuutit ylemmäs.

Miten muuten sulla Timba toi max.ero säädön kanssa. Oletko löytänyt kohdan / muuttanut sitä?

Olen löytänyt asetuksen mutten vielä sitä säätänyt. Mulla nyt pumppu ollut vuorokauden muistitikun päässä ja tsekkaan siitä saatavat datat parin päivän ajalta ennenkuin teen mitään uusia säätöjä. Menee nyt säädöt muutenkin tän uuden koneen kanssa kun saa taas kaiken pistää alusta, sähköposteja myöden.

Paljonko sulle on säädetty kierrolle tehoja pumpulta? Siellähän tehdasasetus on 50% ja itse pistin suoraan 95% kun sitä maalämpöfoorumilla tunnuttiin suosivan.

Paljonko sulle on säädetty kierrolle tehoja pumpulta? Siellähän tehdasasetus on 50% ja itse pistin suoraan 95% kun sitä maalämpöfoorumilla tunnuttiin suosivan.

Muistelisin että tässä vanhassa nibe fighter 1240:ssä ei edes pysty säätämään sisäkiertoa, vai olikos se nyt sitten suoraan pumpulta, en muista. Toisaalta vika ei voi liittyä siihen koska nostaa sen menoveden pikkuhiljaa sinne 42 asteeseen oli paluun lämpötila mikä tahansa. Toisen varvin minkä katsoin ei mennyt poikki vaan paluuvesi nousi sen rivakammin kuin 1. kerralla että ei noussut menon ja paluun ero sinne 13 asteeseen.

Joku säätö / softavika siellä täytyy olla.

Saisitko vastaavia lukuja levostakin? Luultavasti kyllä menee ihan normaalisti lattian lämpötilan mukaan, mutta olispahan sitten teoriassa anturivika eliminoitu. Mites näyttääkö ulkoanturi järkeviä lukemia?

EDIT: katoin aamulla väärästä sarakkeesta nuo käynnistysten lukumäärät. Oikea on 383x ja 273h käyntiä. Vettä 5m3 ja sen lämmitys 15h.

Kyllä mittarikin pitäisi olla ok. Lämmityssyklihän lähti ihan normaalisti liikkeelle, menoveden lämpötilan nousu vaan jatkui niin kauan että lämpötilaero katkaisi homman ja heitti asteminuutit 0:lle tai sitten sykli saatiin nopeasti loppuun.

Muistelisin että tässä vanhassa nibe fighter 1240:ssä ei edes pysty säätämään sisäkiertoa, vai olikos se nyt sitten suoraan pumpulta, en muista. Toisaalta vika ei voi liittyä siihen koska nostaa sen menoveden pikkuhiljaa sinne 42 asteeseen oli paluun lämpötila mikä tahansa. Toisen varvin minkä katsoin ei mennyt poikki vaan paluuvesi nousi sen rivakammin kuin 1. kerralla että ei noussut menon ja paluun ero sinne 13 asteeseen.

Joku säätö / softavika siellä täytyy olla.

Joku säätö varmasti, koska mullakin tahtoo nousta menovesi turhan korkeille asteille tarpeettomasti. En ole vielä itse keksinyt että miten tuon saisi rauhoittumaan. Nyt kun mietin niin kokeilin sitä maksimierosäätöä kun siitä täällä puhe oli. Se pätkäsee vaan kompuran sammuksiin nopeemmin. Eli ei se ratkaise mitään tuossa kohtaa. Joku tuota pyyntiä määrää turhan ylös. Käyrän rinnakkaissiirron laskeminen ehkä auttaa, mutta laskeeko se sitten sisälämpöjä? Ei ehkä jos pumppu koko ajan työntää muutenkin turhan lämmintä...

Talo asuinpinta-ala: 139.5m2/ 390m3, 2011
ei puolilämpimiätiloja
Thermia diplomat duo 8Kw/160m, kempele

Maaliskuun kulutukset:
kaikki: 745KWh
Käyttösähkö: 276,8KWh
MLP: 468,2Kwh
Vesi: 6,2 M3 (2 aikuista ja 1 lapsi)

Joku säätö varmasti, koska mullakin tahtoo nousta menovesi turhan korkeille asteille tarpeettomasti. En ole vielä itse keksinyt että miten tuon saisi rauhoittumaan. Nyt kun mietin niin kokeilin sitä maksimierosäätöä kun siitä täällä puhe oli. Se pätkäsee vaan kompuran sammuksiin nopeemmin. Eli ei se ratkaise mitään tuossa kohtaa. Joku tuota pyyntiä määrää turhan ylös. Käyrän rinnakkaissiirron laskeminen ehkä auttaa, mutta laskeeko se sitten sisälämpöjä? Ei ehkä jos pumppu koko ajan työntää muutenkin turhan lämmintä...

No soittelen huomenna Nibelle ja kysäsen. Jotenkin muistaisin että mulla toi liian korkea menovesi hoitui jollain säädöllä, mutta kun ei muista niin ei muista.

Korkeamenovesi ainakin huonontaa hyötysuhdetta (40 riittäisi varmaan patteritaloonkin) ja pätkäkäynti ei voi tehdä hyvää kompuralle pitkässä juoksussa. Ristiriitasta vaan on että ottoteho on laskenut roimasti. Tohonkaan en keksi muuta selitystä kuin että laskentataulukossa joku mättää. Täytyy se tsekata huomenna töissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom