Omakotitalon energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tottakai jos puut saa ilmaiseksi. Tämähän on selvä juttu. Ilmaisten polttopuiden saaminen on monelle vaan yhtä todennäköisä kuin ilmaisen öljyn saaminen. Ostopuun hinta on kasvanut sekin aika huimaa vauhtia.

Itse saan puut ilmaiseksi, mutta eipä niitä työkseen huvita 60 kilsan päästä roudata. Pari mottia vuodessa tekee suvun kanssa ja se saa riittää.

Puulämmityksessä otettava huomioon se että se vaatii eniten työtä kaikista vaihtoehdoista. Tässä juuri pari viikkoa rattoisasti pusikossa viettäneenä (helppoa tietysti kun on jokunen hehtaari omaa metsän pusikkoa ympärillä täällä maalla) ja ensitalven klapit hakanneena valmiiksi :-) Tosin vähän syyhyttäisi että pitää mennä pariksi päiväksi riehumaan lisää, kyllä nurkkiin puita on hyvä varastoida, jos tulee vaikka "minijääkausitalvi" ja ei tarvi kuntosalille mennä päivän metsätöiden jälkeen.

En kommentoi...

Kirjoitin jo monta päivää sitten mitä asetuksia sun pitää siitä koneesta tarkistaa, mut ehkä ei ollut tarpeeksi rakentava viesti.

Kaskadisäädöstä sun ei tarvi kantaa sen enempää murhetta kuin ettet pistä sitä päälle.

Sinä kommentoit IV-konetta ja minä kysyn sähkökattilaa, muistelen ainakin. Se on vähän kuin tuppurainen neuvoisi tappuraista :D
Sorry jos on mennyt ohi, tässä on tullut säädettyä ja tutkittua aikalailla.

Koneen laukeaminen toki riski, mutta yleense noissa kai laukeaa kompurat ja silloin mennään vastuksella. Eli sähkön saanti ei lopu. Tietty kompura on kallis ja jos ne sopivasti hajoaa aina niin että ei saa valmistajalta kompensaatiota, niin tuleehan tuo kalliiksi.

Takuuajan jälkeen tuommoisia isompia remontteja saa menemään kotivakuutukseen. Toki niissäkin on ikä vähennykset jne mutta yleensä ainakin osan korvaa remontista.
Jos nyt saa sitten jonkun korjaamaan laitetta.
Ainakin IVT:n huolto Jyväskylässä on aivan onnetonta.
Vuosi sitten paloi kortti pumpusta niin 3kk meni että saivat sen korjattua ja tietysti kovimpien pakkasten aikaan.
Vasta sen jälkeen homma onnistu kun olin yhteydessä maahantuojaan. :face:
Tuli reilut 200€ ylimäärästä sähkölaskua tuolta ajalta kun koneen sähkövastuksella lämmitti taloa.

Jouluna kävin kattomassa työmaakeskuksesta että oli sähkö kulunut 10/2010 - 24.12.2011 välisenä aikana 1650Kwh. Tämän jälkeen laitettiin talon raatoon sisälle lämppärit pöhisemään ja sisälämpö on pidetty 8-13 asteessa. Tänään kävin tarkistamassa ja sähköä on kulunut yhteensä 4350kwh. Tosinsanoen 2,5kk aikana siis 2700kwh. Ei oo vielä tarvinut sähkölaskuista paljon välittää, mutta nyt kyl alkoi kummasti kiinnostaa. Paljonkos sähkö nykyään maksaa? Millä kaavalla olette laskeneet kulutusta?

Grundfors UPS 25-60 on toi pumppu:
http://www.lvi-team.fi/p-147-grundfos-ups-25-kiertovesipumppu.aspx
-eli halvin ja paskin? Vie ainakin sähköä speksien mukaan tasan 10x enemmän kuin tuo elektroninen Alpha2 (5W vs. 60W). No 60 watilla ei ole mitään tekemistä kattilan 70kWh vuorokausikulutukseen koska se vie vain 1.5kWh vuorokaudessa. Kierrolla voi tosiaan ollakin vaikutusta. Ehkä laitan tuon pykälälle I ?

ESBE se venttiili on, mutta tosiaan, kun nupin vetäisee "ulos", voi sitä käännellä itse ja kun kääntelyn tahtoo lopettaa, pitää tosiaan etsiä se hahlo ja painaltaa nuppi siihen.

Summasummaarum: Olen siis kierrättänyt järjettömällä vauhdilla lämmintä vettä kylmässä betonissa ja lämmittänyt sen uudelleen sähköllä, vaikken ole kuitenkaan varsinaisesti edes lämmittänyt lattialla taloa vaan sillä takalla?

Alpha maksaa ostettaessa 100e enemmän kuin perusmalli. Se kuitenkin kuolettaa hintaeron n. 3 vuodessa ja sitten säästää reilusti. Meillä tuo pumpun teho pyörii 9-16W välillä läpi vuoden (automatiikka säätää tehoa). Yleensä tuollainen pumppu kestää min. 10v.

Ok, sun ESBE (varmaan joku halpismalli) toimii toisinpäin...

Ja sitten Huppe malttia....! :wtf:
Älä säädä kaikkea yhtä aikaa kun siitä tulee vain niitä kp-penskoja. Anna pumpun olla nopeudella II ja hae siihen nyt se lämmityskäyrä joka on juuri riittävä kosteiden tilojen lämpötilaksi. Mikäli systeemi on suunniteltu oikein, säätö riittää myös muille piireille. Tuohon tasaantumiseen menee 1-3 vrk riippuen ilmoista jne. Sitten kun käyrä on oikein, II-nopeus on pakkaskaudelle ja ykkösellä ajetaan muu aika. Samalla kattilan kulutus tasaantuu jos putket luovuttaa lämpöä oikein. Se sähkönkulutus tasaantuu sitten myös aikanaan ja lisäksi ota huomioon se, että käytännössä kuivatat sitä taloa vielä tämän lämmityskauden. Vanha öljylämmityksen sääntö oli että ekana vuonna 3000l ja sitten se 2500l.

Helpoimmin säästät kun saat sen Valloxin kuntoon eli olisit ottanut sen roottorikoneen....

Mitäs tämä tarkoittaa?

VALLOX 150 Effect SE:n jälkilämmityksen säätö on suhteellinen; kun valittu lämpötila on
yli 2,5 °C korkeampi kuin tuloilman lämpötila, on patteri päällä 100%, kun
lämpötilaero pienenee, elektroniikka vähentää automaattisesti lämmityksen
päälläoloaikaa kahden minuutin jaksoissa. Lämmityksen säätöalue 10...30 °C

Tää on helppo: laitat säädön niin pienelle kuin kestää ilman vedon tunnetta.
Onko se sun LTO:n kenno vielä jäässä? Se kannattais sulattaa ja säätää esilämmitys (tai kennon ohitus, kumpi tossa on?) semmoiseen asemaan että ei jäädä enää.

Tottakai jos puut saa ilmaiseksi. Tämähän on selvä juttu. Ilmaisten polttopuiden saaminen on monelle vaan yhtä todennäköisä kuin ilmaisen öljyn saaminen. Ostopuun hinta on kasvanut sekin aika huimaa vauhtia.
Ei tuu puut ilmaiseksi. Mulla ei ole metsää, perheellä ei ole metsää, suvulla ei ole metsää. Ne ajat on menneet, kun ilmaista puuta sai, jos vesurin kanssa viitsi pusikkoon mennä. Nykyään nuo muutaman vuoden takaiset ilmaiset puut menee energialaitoksille polttoon. Mutta sen nuppikuorman saa suhteellisen edukkaasti pihaan, josta sitten jatkojalostukseen ei montaa euroa mene traktorin löpöön tai konesahan tankkiin.

Puulämmityksessä otettava huomioon se että se vaatii eniten työtä kaikista vaihtoehdoista.
Jumalan totuus! :D Joo, kyllä siihen saa hikoilla aikamoisen läjän hikeä, että on kuiva motti puuta liiterissä talvea varten. Eli meitille tulee pääsääntöisesti koneella puut pihaan, joko itse omaan traktorin kärryyn lastaten tai sitten tutun tuomana tukkikärryllä. Siitä isompi tavara pätkitään konesahalla ja pienempi traktorin perässä olevalla sirkelillä. Sirkelissä on kierukka, mutta isommat pöllit pitää ensin halkaista kirveellä. Tästä tavara kottikärryllä nättiin riviin ja pelti kasan päälle. Seuraavana kesänä liiteriin (jota ei luonnollisestikkaan vielä ole :D).

Oon kylläkin ajatellut askarrella trukkilavojen päälle kehikoita, johon menisi 1-1,5 heittomottia klapeja. Niihin saisi sirkelililtä heittää suoraan klapit ja kuljetus etiäppäin nostolaitteisiin tulevalla lavahaarukalla. Liiterissä kehikot sitten pumppukärryillä paikoilleen. Periaatteessa ilmaista puuta, mutta käytännössä työtä pirusti. En silti pidä pahana, vaan ajattelen asian lähinnä niin, että ostoenergialla lämmitettäessä joutuisin kuitenkin tekemään enemmän työtä maksaakseni laskut. Nyt työn tekee itse itselleen ja vielä kotona.

Ei tuu puut ilmaiseksi. Mulla ei ole metsää, perheellä ei ole metsää, suvulla ei ole metsää. Ne ajat on menneet, kun ilmaista puuta sai, jos vesurin kanssa viitsi pusikkoon mennä. Nykyään nuo muutaman vuoden takaiset ilmaiset puut menee energialaitoksille polttoon. Mutta sen nuppikuorman saa suhteellisen edukkaasti pihaan, josta sitten jatkojalostukseen ei montaa euroa mene traktorin löpöön tai konesahan tankkiin.

Jumalan totuus! :D Joo, kyllä siihen saa hikoilla aikamoisen läjän hikeä, että on kuiva motti puuta liiterissä talvea varten. Eli meitille tulee pääsääntöisesti koneella puut pihaan, joko itse omaan traktorin kärryyn lastaten tai sitten tutun tuomana tukkikärryllä. Siitä isompi tavara pätkitään konesahalla ja pienempi traktorin perässä olevalla sirkelillä. Sirkelissä on kierukka, mutta isommat pöllit pitää ensin halkaista kirveellä. Tästä tavara kottikärryllä nättiin riviin ja pelti kasan päälle. Seuraavana kesänä liiteriin (jota ei luonnollisestikkaan vielä ole :D).

Oon kylläkin ajatellut askarrella trukkilavojen päälle kehikoita, johon menisi 1-1,5 heittomottia klapeja. Niihin saisi sirkelililtä heittää suoraan klapit ja kuljetus etiäppäin nostolaitteisiin tulevalla lavahaarukalla. Liiterissä kehikot sitten pumppukärryillä paikoilleen. Periaatteessa ilmaista puuta, mutta käytännössä työtä pirusti. En silti pidä pahana, vaan ajattelen asian lähinnä niin, että ostoenergialla lämmitettäessä joutuisin kuitenkin tekemään enemmän työtä maksaakseni laskut. Nyt työn tekee itse itselleen ja vielä kotona.

Juu ei siinä mitään. Puut on edullinen tapa lämmittää. Toisaalta ihmetyttää miksi suurin osa täällä ei laske puun hankintaan menneitä kustannuksia tai edes sitä ostopuun hintaa energiaan käytetyksi kuluksi. Vertaillaan pelkästään sähkönkulutusta ja unohdetaan että jotain niihin puihinkin on joutunut satsaamaan. Tämän takia olen yrittänyt parissa viime viestissä vääntää asian rautalangasta ja muuttaa esim. puiden ostohinnan suoraksi sähköksi.

Puulämmitykseen kuluvaa aikaa ja vaivaa ei voi laskea kustannuksiin, mutta tilanne olisi provoillen ja karrikoiden sama jos kytkisin neljä kuntopyörää jonkinlaiseen akkusysteemiin ja pistäisin perheen iltaisin ja koko suvun viikonloppuisin polkemaan käyttösähköä :D

... kivaahan se varmaan olisi - aluksi

Joo ja jos mietit että paljonko pitää tehdä työtä että saat rahat käteen verojen jälkeen ja ostat puuta josta maksat taas yrittäjän ALV:n niin siinähän sitä on taas mennyt valtiolle monta monta euroa ennenkuin on teullut kilowattiakaan energiaa. Tottakai siihen työtä tarvii tehdä ja jo raksaprojektin aikana itse sanoin että saahan omasta työstä ison hinnan kun tekee aina sunnuntainsin niin voi laskea tulplaliksalla. ;)

Harmittaa ettei ole autossa vetokoukkua nyt kait sitä "ilmaista" polttopuuta olisi tarjolla tapanin päivän myrskyn jäljiltä? Kait tuota rankaa voisi kysellä pihaan tuotunakin. Näin harrastuksien puolesta metsissä tulee liikuttua suht säännöllisesti niin sitä rankaa tuntuu jäävän kasoissakin (toki suht pieniä parin kymmenen tukin pinoja) sinne metsään lahoamaan valmiina pinoina. Joskus laskin arvioiden erään metsätien varrelta että sielläkin makasi sen verran valmiissa kasoissa lahonnutta tukkia että ne olisi riittänyt mun talon lämmmitykseen ainakin 20 vuodeksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Alpha maksaa ostettaessa 100e enemmän kuin perusmalli. Se kuitenkin kuolettaa hintaeron n. 3 vuodessa ja sitten säästää reilusti. Meillä tuo pumpun teho pyörii 9-16W välillä läpi vuoden (automatiikka säätää tehoa). Yleensä tuollainen pumppu kestää min. 10v.

Ok, sun ESBE (varmaan joku halpismalli) toimii toisinpäin...

Ja sitten Huppe malttia....! :wtf:
Älä säädä kaikkea yhtä aikaa kun siitä tulee vain niitä kp-penskoja. Anna pumpun olla nopeudella II ja hae siihen nyt se lämmityskäyrä joka on juuri riittävä kosteiden tilojen lämpötilaksi. Mikäli systeemi on suunniteltu oikein, säätö riittää myös muille piireille. Tuohon tasaantumiseen menee 1-3 vrk riippuen ilmoista jne. Sitten kun käyrä on oikein, II-nopeus on pakkaskaudelle ja ykkösellä ajetaan muu aika. Samalla kattilan kulutus tasaantuu jos putket luovuttaa lämpöä oikein. Se sähkönkulutus tasaantuu sitten myös aikanaan ja lisäksi ota huomioon se, että käytännössä kuivatat sitä taloa vielä tämän lämmityskauden. Vanha öljylämmityksen sääntö oli että ekana vuonna 3000l ja sitten se 2500l.

Helpoimmin säästät kun saat sen Valloxin kuntoon eli olisit ottanut sen roottorikoneen....

Kiitos 69T kun liityit foorumille ja annoit vinkkiä.

Arvatkaapa mitä. Sähkökattilan vuorokausikulutus oli tasan 20kWh. Kun se ennen on ollut 50-80kWh. Talossa on ainakin vielä ihan lämmintä vaikka ulkona taas -30.
No seurataan nyt tilannetta, kuitenkin 75% tipahti kulutus yhden vivun käännöllä pienempään asentoon (kiertovesipumppu). Käytännössä siis kossupullo jo "tienattu" yhdessä yössä.

No, ei nuolaista ennenkuin tipahtaa, otetaan muutaman päivän seuranta taas, jos olen vaikka typottanut kulutuslukemat Exceliin tai talo alkaa viilenemään.

Pieni onnistumisen tunne vihdoin rinnassa. Nyt pitää seurata tuota ja käydä tosissaan IV-koneen kimppuun jos siitäkin saisi muutaman kymmentä kWh vuorokaudessa vielä pois.

Pieni onnistumisen tunne vihdoin rinnassa. Nyt pitää seurata tuota ja käydä tosissaan IV-koneen kimppuun jos siitäkin saisi muutaman kymmentä kWh vuorokaudessa vielä pois.

Hyvä! Itellä laski n. 20kWh/vrk kokonaiskulutus kun sain IV-koneen järkevään setuppiin. Eikö oo paljon mukavampi opetella säätämistä, kun sähkömittari on vähän rauhoittunut jo :)

Hyvä jos Huppe saa säädöt kohdalleen ja opettavaista on ollut keskustelua seurata. Itse en kyllä käsitä miten KV pumpun virtauksen pienentäminen paljoa vaikuttaa kulutukseen, sama energiamäärä lämmitykseen kai silti menee ja mihin ne 50KW lämpöä siitä häviää?? Valaiskaa maalaisjunttia:)

Hyvä jos Huppe saa säädöt kohdalleen ja opettavaista on ollut keskustelua seurata. Itse en kyllä käsitä miten KV pumpun virtauksen pienentäminen paljoa vaikuttaa kulutukseen, sama energiamäärä lämmitykseen kai silti menee ja mihin ne 50KW lämpöä siitä häviää?? Valaiskaa maalaisjunttia:)

Niin, en minäkään ymmärrä, kun pesullakin on käyty ja löträtty vettä aika hulvattomasti. Toissapäivänä pelkkä peseytyminen vei sen 20-25kWh.
Pakko seurata loppuviikko vielä, eiköhän tossa ainakin jonkinlainen korjaus tule.

Hupella kulutus varmaan nousee, kunhan tuo tilanne tasoittuu. Paljon riippuu myös siitä että onko nykyinen käyrä ok vai pitääkö nostaa. Samoin muut asetukset. Toisaalta taas pitää muistaa että lattialämmitysjärkässä on matalat lämpötilat, mutta kattilaan palaututessaan isolla kiertonopeudella se kuitenkin jäähdyttää reilusti johtuen lämpötilaerosta (paluu/kattilavesi). Yhtäältä kaikki eristämättömät kohdat luovuttaa lämpöä jne. että kyllä sitä energiaa kuluu hukkaan isolla nopeudella enemmän kuin pienellä jos (huom!) isoa ei oikeasti tarvita.

Noinhan se taitaa olla...mutta ei tollaisessa uudessa lattialämmitys järjestelmässä paljoa eristämätöntä taida olla? Vaikka tasaantuisi niin joku 30KW jäisi pois ja minun järkeni mukaan jossain on silloin kuuma...Sitä en sitten tiedä häviääkö IV koneesta pihalle. No mielenkiinnolla tuloksia odotellen, äläkä Huppe kaikkia säädä samaan aikaan niin saadaan osviittaa mikä säätö vaikuttaa minkäverran kulutukseen.

Noinhan se taitaa olla...mutta ei tollaisessa uudessa lattialämmitys järjestelmässä paljoa eristämätöntä taida olla? Vaikka tasaantuisi niin joku 30KW jäisi pois ja minun järkeni mukaan jossain on silloin kuuma...Sitä en sitten tiedä häviääkö IV koneesta pihalle. No mielenkiinnolla tuloksia odotellen, äläkä Huppe kaikkia säädä samaan aikaan niin saadaan osviittaa mikä säätö vaikuttaa minkäverran kulutukseen.

No ei kyllä pitäisi olla eristämätöntä. Lattiassa on 15cm finnfoamia ja sokkelissa 7+5. Lattia on kuitenkin lämmin edelleen, tosin eihän tällainen betonimöhkäle aivan vuorokaudessa jäähtyisikään.

No ei kyllä pitäisi olla eristämätöntä. Lattiassa on 15cm finnfoamia ja sokkelissa 7+5. Lattia on kuitenkin lämmin edelleen, tosin eihän tällainen betonimöhkäle aivan vuorokaudessa jäähtyisikään.

Tarkoitinkin kattilaa ja sen ympärillä olevia putkia, pumppuja jne. jotka eivät ole lattiassa. Kyllä se lämpö häviää noistakin ja kovalla vauhdilla enemmän. Samaten IV-kone osaa kyllä kuluttaa sähköä ja toisaalta viedä tehokkaasti lämpöä harakoille (talteenotto about 0%).

Juttelin juuri duunikaverin kanssa joka vaihtoi vanhan alimittaisen kv-pumpun (UPS) Alphaan vanhassa rintsikkassa (3-tasoa). Samasta energiamäärästä (puu/varaaja) riittää selvästi potkua pidempään kun pumppua ei tarvitse huudattaa täysillä eristämättömien putkien kautta vaan tehoa on kulutuksen mukaan ja patterit on tasaisemmin lämpöisiä vanhan on-off sijaan joka aiheutti saman on-off tilanteen myöskin shuntille.

Summasummarum:
- kaikki vaikuttaa kaikkeen ja nykytekniikalla vielä enemmän
- energia ei häviä, mutta ulos- tai harhaanjohdettuna se ei lämmitä sisätiloja

Tarkoitinkin kattilaa ja sen ympärillä olevia putkia, pumppuja jne. jotka eivät ole lattiassa. Kyllä se lämpö häviää noistakin ja kovalla vauhdilla enemmän. Samaten IV-kone osaa kyllä kuluttaa sähköä ja toisaalta viedä tehokkaasti lämpöä harakoille (talteenotto about 0%).

Juttelin juuri duunikaverin kanssa joka vaihtoi vanhan alimittaisen kv-pumpun (UPS) Alphaan vanhassa rintsikkassa (3-tasoa). Samasta energiamäärästä (puu/varaaja) riittää selvästi potkua pidempään kun pumppua ei tarvitse huudattaa täysillä eristämättömien putkien kautta vaan tehoa on kulutuksen mukaan ja patterit on tasaisemmin lämpöisiä vanhan on-off sijaan joka aiheutti saman on-off tilanteen myöskin shuntille.

Summasummarum:
- kaikki vaikuttaa kaikkeen ja nykytekniikalla vielä enemmän
- energia ei häviä, mutta ulos- tai harhaanjohdettuna se ei lämmitä sisätiloja

Joo, tosiaan, teknisessä tilassahan kaikki putket ovat eristämättömiä, myös nuo mitkä menevät jakotukille (matkaa noin 3 metriä). Olisikohan siinä mitään mieltä eristää niitä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom