Omakotitalon energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei se mitään, tämäkin tulee myöhässä kun ei joka ilta viitsi avata himassa konetta. Ketjussa tuli muutama juttu joka osuu kohdalle eli voi nekin kirjoittaa samalla.

Meillä tosiaan vesikiertoinen lattialämmitys, öljyä meni tankkiin lokakuun lopussa n. 1200l ja maksoi 1300e. Tuosta sain 1400l vuosikulutukseksi ja seuraava tankkaus syksyllä kertoo sitten enemmän (samoin sähkö on oikeasti luokkaa 4200kWh/v). Jonkinlainen tavoite on ollut 1000l/v, aika näyttää mitä menee. Aurinkojärjestelmän hyöty alkaa jo aikaisin keväällä ja nyt vasta nähdään että mikä on todellinen. Järjestelmää on myös koko ajan säädetty ja viritetty, viimeksi toissa viikolla huomattiin että kuuma vesi hanalla +60C, eikä +53C kuten kesällä säädetty jne.

Mökin suunnittelu tehtiin 2007-08 ja siihen aikaan olin hiukan skeptinen MLPn kanssa. Toisekseen I-taso isolla at+var (painov.iv) ja poreammevaraukset ohjasi täysmitoitettuun pumppuun, riittävän isoon kaivoon ja suureen hintaan. Kaukolämpöä ei saanut edes porukalla meidän alueelle, joten vanhat kokemukset öljystä ja siihen uutena aurinkosysteemi oli sitten "se" ja "samma på" euroina (ei enää jälkilaskennassa). Sitten vielä se riippumattomuus sähköstä eli meillä tehtiin myös varavoiman syöttö. Pistoke on seinässä eli "plug&play" (agregaattia ei tosin ole ainakaan vielä).

Enerventistä vielä, että se "pyörivä osa" on aika ihme epeli kun vääntää -25C raitisilman +22C poistoilmaa käyttäen tuloilmaksi +13C ja sitten tuo 400W jälkilämmitys (n. 90% teholla) nostaa sen +18C. Jäteilma on kyllä sitten kylmää (-20C). LTOn kenno on kuiva, poistoilmapuhaltimen ympärillä jäätä (ymmärrettävästi). Savun tai voimakkaan ruoan hajua saattaa hiukan levittää, käytännössä meillä vain KHH:een jonka tulo linjassa ekana. Toisaalta näin talvella kun tuo laskee kosteutta läpi niin huoneilma ei kuivu siten kuin kuutiokoneilla.

No jos 1000 litralla pääsee niin sitten tilanne on hieaman eri ... tai kyllä vissiin 1000 litran hinnalla sen 10 000kwh ostaisi. Mitä muuten öljy -/ aurikokeräinsysteemi kustansi (jos lattiakiertoa ei lasketa mukaan)?

Itseä kanssa houkuttaisi se että pienet sähkökatkot ei haittaisi, ja olenkin tutkinut vähän että minkälainen agrekaattisysteemi tuohon maalämpöön olisi kytkettävissä. Toisaalta talon sijoituskin pitää huomioida näissä. Täälläpäin ei ole ollut kuin kaksi muutaman minuutin sähkökatkosta 3 vuoden aikana. Sähköfirman tieto on että ainostaan saaristossa menee letkut maan päällä ja muualla kaikki maakaapeleita.

Ihan sairasta, tässä vuorokauden kulutukset (kWh):

71 sähkökattila
19 IV-kone
40 Muu käyttösähkö (mm. ILP)
130 Yhteensä

Jossain aikasemmssa viestissä todettiin että sulla kuitenkin ns. käsipiirit olisivat vielä auki? Siis olet säätänyt termareiden lämpötilan sellaiseksi että toimilaitteet jakotukin päässä ovat kiinni? Jos näin on niin näissä käsipiireissähän (mulla esim. autotalli, vessa ja märkätilat) lämmin vesi kiertää yhä. Kirjoitin tonne maalämmön säätö-threadiin miten mulla kävi maalömmän kanssa aluksi. Lämmitin vaan noita käsikiertoja ja ilmanvaihto sitten siirteli lämpösen ilman automaattiohjaustiloihni joissa toimilaitteet olivat koko ajan kiinni. Sähkönkulutus nousi kun pumppu tulkitsi homman niin että laatta tarvitsee lisää lämpöä vaikka syynä oli paluuveden hidas nousu sen takia että suurin osa kierroista oli kiinni. Voisiko Hupen kattila toimia samalla lailla?

Ihan sairasta, tässä vuorokauden kulutukset (kWh):

71 sähkökattila
19 IV-kone
40 Muu käyttösähkö (mm. ILP)
130 Yhteensä

IV on siis jo selvillä, siitä saa wotteja hyvin pois kun vaan laitat säädöt kohdilleen.

Käyttösähkön osuus OK, jos valtaosa menee ILPille ja sen asetukset ok. Lähinnä siis ettei ole missään auto-asetuksessa ja jäähdyttämässä. Kun ILP kiinteästi kytketty niin voisi testata laittamalla vuorokaudeksi ILP veks ja katsomalla sitten käyttösähkön osuus.

Kattilasta ei tiedä pirukaan mitä se tekee. Laittaisit nyt jo sen lattiakierron vuorokaudeksi oikeasti pois päältä niin nähdään paljonko on käyttöveden/lattiakierron osuudet. Siis kiertopumppu pois päältä. Termareita säätelemällä ei tiedä mitä tapahtuu, eihän ne välttämättä edes toimi tai ole oikein kytketty.

Jossain aikasemmssa viestissä todettiin että sulla kuitenkin ns. käsipiirit olisivat vielä auki? Siis olet säätänyt termareiden lämpötilan sellaiseksi että toimilaitteet jakotukin päässä ovat kiinni? Jos näin on niin näissä käsipiireissähän (mulla esim. autotalli, vessa ja märkätilat) lämmin vesi kiertää yhä. Kirjoitin tonne maalämmön säätö-threadiin miten mulla kävi maalömmän kanssa aluksi. Lämmitin vaan noita käsikiertoja ja ilmanvaihto sitten siirteli lämpösen ilman automaattiohjaustiloihni joissa toimilaitteet olivat koko ajan kiinni. Sähkönkulutus nousi kun pumppu tulkitsi homman niin että laatta tarvitsee lisää lämpöä vaikka syynä oli paluuveden hidas nousu sen takia että suurin osa kierroista oli kiinni. Voisiko Hupen kattila toimia samalla lailla?

Nyt en oikein ymmärrä, mutta niin on. Eli käsipiirit (märkätilat, khh, tekninen tila) on auki ja muut käytännössä kiinni.

Mitä teen? Miten korjaan?

No jos 1000 litralla pääsee niin sitten tilanne on hieaman eri ... tai kyllä vissiin 1000 litran hinnalla sen 10 000kwh ostaisi. Mitä muuten öljy -/ aurikokeräinsysteemi kustansi (jos lattiakiertoa ei lasketa mukaan)?

Itseä kanssa houkuttaisi se että pienet sähkökatkot ei haittaisi, ja olenkin tutkinut vähän että minkälainen agrekaattisysteemi tuohon maalämpöön olisi kytkettävissä. Toisaalta talon sijoituskin pitää huomioida näissä. Täälläpäin ei ole ollut kuin kaksi muutaman minuutin sähkökatkosta 3 vuoden aikana. Sähköfirman tieto on että ainostaan saaristossa menee letkut maan päällä ja muualla kaikki maakaapeleita.

Öljyn hinta on tällä hetkellä 1,1e/l ja sähkö siirtoineen kait 0,12-0,14e/kWh ja kun kattila päästelee 97% hyötysuhteella niin aikalailla tasan (1L=10kWh).

Onneksi tuo kustannuslaskenta on kesken...mutta paljon loppupelissä. Tietysti on vaikea määrittää pelkän järkän osuutta töineen kun pannuhuoneessa on allasta, vuotovahtiventtiiliä yms. relettä ja varausta. Mutta kait me ollaan jossain 20ke luokassa. Putkitöiden osuus meni reilusti yli arvion, aikaa ja hermot (huoletta voi laittaa valmistumiseen 2kk lisää).

Mulla riittää 2kW aggregaatti hoitamaan valaistusta, lämmitystä ja kylmäkonetta. Kaupungissa ei juurikaan tule sähkökatkoja, mutta mukana oli joku ajatus tulevaisuuteen että jos saisi jollain aparaatilla sähköä (tuulimylly, panelit) niin on ainakin piuhat ja RK-kytkennät valmiina.

Siis jos lähtee purkaa Hupen lukuja:

Pelkkä käyttösähkö 40*30 päivää=1200kwh eli enemmän ku mulla 1180 kwh koko sähkölämmitteisen talon kulutus. Eli joku kusee ny silmään ja kovaa! Noi jokainen luku antaa kuukaudelle sellaisia lukuja, että HUH. Jos ny kerron, että mulla on vallox iv kone ja siinä on 2 nappia plus pelti kesä/talviasennolle. Jos 19kw päiväkulutuksen saa aikaiseksi jollain hypersuperlaitteella, jossa on säädöt viturallaan niin toinen HUH. Eihän tuota voi kovin pahasti persiilleen säätää. +5 ja +19 arvot tauluun ja nukkuu yön rauhassa.

Nuo on niin karmivia lukuja, että lähtisin jo sähkölaitokselle juttelemaan kuinka monen naapurinkin mittarit on ohjattu hupen mittarin kautta:) Millä todistat, että et kuluta sähkö niin paljoa kun mittarit kertovat? joskus oon itse pohtinut tätä, että en minä millään todistaisi omaa kulutusta.

Siis jos lähtee purkaa Hupen lukuja:

Pelkkä käyttösähkö 40*30 päivää=1200kwh eli enemmän ku mulla 1180 kwh koko sähkölämmitteisen talon kulutus. Eli joku kusee ny silmään ja kovaa! Noi jokainen luku antaa kuukaudelle sellaisia lukuja, että HUH. Jos ny kerron, että mulla on vallox iv kone ja siinä on 2 nappia plus pelti kesä/talviasennolle. Jos 19kw päiväkulutuksen saa aikaiseksi jollain hypersuperlaitteella, jossa on säädöt viturallaan niin toinen HUH. Eihän tuota voi kovin pahasti persiilleen säätää. +5 ja +19 arvot tauluun ja nukkuu yön rauhassa.

Nuo on niin karmivia lukuja, että lähtisin jo sähkölaitokselle juttelemaan kuinka monen naapurinkin mittarit on ohjattu hupen mittarin kautta:) Millä todistat, että et kuluta sähkö niin paljoa kun mittarit kertovat? joskus oon itse pohtinut tätä, että en minä millään todistaisi omaa kulutusta.

Ei meillä mitään hypersuperlaitteita ole. Kaikki lamputkin on energialamppuja, mutta unohdetaan tuo käyttösähkö aivan täysin nyt tässä vaiheessa. IV kone vie siis sen n. 20kWh per päivä ja sähkökattila 50-70kWh per päivä. Tuo +20kWh menee todella tarkasti jos käymme saunassa (eli kaksi aikuista kerran nopeasti suihkussa). Jollain tuota on nyt saatava pienennettyä, eikä minulla ole hajuakaan, millä. Aika vaikea tuntuu olevan saada jotain oikeasti asiantuntevaa apuakaan paikan päälle.

Nyt en oikein ymmärrä, mutta niin on. Eli käsipiirit (märkätilat, khh, tekninen tila) on auki ja muut käytännössä kiinni.

Tämähän oli heitto yhdestä vaihtoehdosta. Omat kokemukset vain ja ainoastaan maalömmöstä ja nekin vaan yhden pumppumallin osalta. Eikö nyt tosiaan löydy mitään foorumia jossa tämä Hupen ongelma saadaan kuntoon. Itse olen ainakin maalämpöfoorumilta saanut niin hyvää tietoa ja ohjeita, että ei voi kun foorumin asiantuntijoille hattua nostaa.

Niben tekninen tuki kysyi kompuran käynnistykset ja käyttötunnit ja totesi että homma kunnossa (katsoi ohjeesta ko. lukujen hyväksytyn arvovälin ja totesi että väliin osuu). Kun yritin selittää että ottoteho on liian suuri, loppui teknisen tuen osaaminen ja kiinnostus siihen. Aika paljonhan se omaa työtä ja seurantaa vaati että sain foorumin kysymyksiin, mutta vika löytyi lopuksi ja homma tuli kuntoon.

Ilman esim. maalämpöfoorumia on todella yksin noiden säätöjen kanssa.

Ei meillä mitään hypersuperlaitteita ole. Kaikki lamputkin on energialamppuja, mutta unohdetaan tuo käyttösähkö aivan täysin nyt tässä vaiheessa. IV kone vie siis sen n. 20kWh per päivä ja sähkökattila 50-70kWh per päivä. Tuo +20kWh menee todella tarkasti jos käymme saunassa (eli kaksi aikuista kerran nopeasti suihkussa). Jollain tuota on nyt saatava pienennettyä, eikä minulla ole hajuakaan, millä. Aika vaikea tuntuu olevan saada jotain oikeasti asiantuntevaa apuakaan paikan päälle.

No jos näet päiväkulutuksia, niin pistä iv kone lämmöt minimiin jolla se ei jäädy ja puhallus pienimmälle. Vanhakansa vetää töpselin näistä pois talvella. Ei tuo voi viedä 20kw millään päivässä. asetukset 4/15 esim. ja puhallus pienimmälle. Lisäksi kääntäisin pakolla kattilan pelkälle yösähkölle(veden lämpö 60-70), jotta ainakin varmistaisin ettei tuo vie päiväsähköä. Meillä lotrataan oikeasti vedellä ja mulla on 3 kpl energiasäätölamppuja talossa ja +50 halogeenia, joista yksikään ei ole energiasäästömallia. Mukaan lukien ulkovalotkin kovaa kamaa.

Hokasin että naapurilla on samanlainen. Siellä on myös lämpöpumppu, paitsi että pyöri ekan vuoden sähkökattilana kun oli asetukset tekemättä...

Katso pari asiaa...kv-pumpun nopeudeksi riittää varmasti max. II ja myös että sekoitusventtiili ei ole man. asennossa (ohje s.23). Eihän sulla ollu rättipatteria tms. jotka usein unohtuu ja toivottavasti järjestelmästä on ilmat pihalla.

Sitten vaan kaikki asetukset läpi vs. tehdasasetukset (selitykset huomioiden, ohjeen loppupuolella) ja tiedossa olevat omat säädöt (jotka varmasti ok, kuten lämpökäyrä). Erityisesti kaikki kytketyt ja ei-kytkeyt anturit pitää olla oikein ja antureiden lämpötila-arvot tolkulliset. Kytkiksestä näkee vielä että kiinniolevat on oikeissa nastoissa jne....aikaa menee, mutta saattaa päästä palkoille. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tottakai jos puut saa ilmaiseksi. Tämähän on selvä juttu. Ilmaisten polttopuiden saaminen on monelle vaan yhtä todennäköisä kuin ilmaisen öljyn saaminen. Ostopuun hinta on kasvanut sekin aika huimaa vauhtia.

Itse saan puut ilmaiseksi, mutta eipä niitä työkseen huvita 60 kilsan päästä roudata. Pari mottia vuodessa tekee suvun kanssa ja se saa riittää.

Ja tuohon roudaamiseen pitää laskea hinta. Valtaosalla meistä on varmaan ihan perus henkilöauto ja normaali peräkärry. Joten et sitten kerralla tuo edes kovin paljon puuta. Jos siellä 60 km päässä ei muuten ajele säännöllisesti esim. mökkeilemään, niin aika saatanan kalliiksi tulee polttopuut tuolleenkin. Ja sitten siinä no kyllä vaivansa. Teet puut, mätät kärryyn, kuskaat ja taas mätät kärrystä jonnekin säilöön, ehkä jopa vielä kuskaa kottikärryillä jos ei sitä peräkärryä saa lähelle puuvajaa.

Itse joudun varmaan vähän ostamaankin puuta, mutta meinasin kysellä noilta lähellä olevilta metsänomistajilta jos joltakulta saisi traktorin kärryllisen rankaa kerralla tai vaikka parikin kuormaa jos hinta on kohillaan. Sitten siivoilen parin naapurin pikku palstoja senverran mitä sieltä irtoo tuulenkaatamaa sun muuta. Tuossa kun ei ole sitä roudaamista kuin max kilsa, eli ei mene bensaakaan käytännössä yhtään. Hyötyliikuntana noin muuten.

Hokasin että naapurilla on samanlainen. Siellä on myös lämpöpumppu, paitsi että pyöri ekan vuoden sähkökattilana kun oli asetukset tekemättä...

Katso pari asiaa...kv-pumpun nopeudeksi riittää varmasti max. II ja myös että sekoitusventtiili ei ole man. asennossa (ohje s.23). Eihän sulla ollu rättipatteria tms. jotka usein unohtuu ja toivottavasti järjestelmästä on ilmat pihalla.

Sitten vaan kaikki asetukset läpi vs. tehdasasetukset (selitykset huomioiden, ohjeen loppupuolella) ja tiedossa olevat omat säädöt (jotka varmasti ok, kuten lämpökäyrä). Erityisesti kaikki kytketyt ja ei-kytkeyt anturit pitää olla oikein ja antureiden lämpötila-arvot tolkulliset. Kytkiksestä näkee vielä että kiinniolevat on oikeissa nastoissa jne....aikaa menee, mutta saattaa päästä palkoille. :)

Vihdoin jotain rakentavaa. Muutin nyt kiertovesipumpulle nopeuden II, se oli III, eli täysillä.
Sekoitusventtiilistä en oikein tiedä. Ohjeessa sanotaan että sitä pitäisi painaa manuaalisäädölle, mutta mielestäni tuossa on kyllä vetämällä manuaalisäätö päällä?

Ei ole rättipatteria.

Jotain antureita löysin 3kpl koneen päältä pahvilaatikosta. Semmoisia mustia möykkyjä, vähän kuin induktiosilmukoita, joiden perässä valkoiset johdot. Eivät ole siis kytketty mihinkään. Mitähän ne ovat? En tiedä ovatko edes tästä laitteesta, eli CTC sähkökattilasta.

EDIT: Manuaalin sivulla 16 lukee:

. Toimitukseen kuuluvien sähköntunnistimien on oltava asennettuna syöttöjohtoihin

Noitahan ne on. Ovat unohtaneet näköjään asentaja-ammattilaiset asentaa noi.

Mitäs tämä tarkoittaa?

VALLOX 150 Effect SE:n jälkilämmityksen säätö on suhteellinen; kun valittu lämpötila on
yli 2,5 °C korkeampi kuin tuloilman lämpötila, on patteri päällä 100%, kun
lämpötilaero pienenee, elektroniikka vähentää automaattisesti lämmityksen
päälläoloaikaa kahden minuutin jaksoissa. Lämmityksen säätöalue 10...30 °C

Entäs tämä?

Tuloilman kaskadisäätö
• Tuloilman lämpötilasäätö voidaan muuttaa kaskadisäädöksi.
• Muuttaa jälkilämmityspatterin ohjausperiaatetta: Ilmanvaihtovyöhykkeelle puhallettavan
ilman lämpötilaa ohjataan poistoilman perusteella.
• Ohjelma pyrkii pitämään tuloilman lämpötilan arvossa joka määräytyy poistoilman ja
asetusarvon erotuksesta seuraavasti: mikäli poistoilma on kuumempaa kuin asetusarvo,
niin tuloilman lämpötila on erotuksen verran säädettyä asetusarvoa alhaisempi. Jos taas
poistoilma on kylmempää, on tuloilma erotuksen verran kuumempaa.
Esim. jos huonelämpötila on 25°C ja asetusarvo on 24 °C, pyritään
ilmanvaihtovyöhykkeelle puhaltamaan 23 °C ilmaa. Jos ilmanvaihtovyöhykkeen
lämpötila on 24 °C, ja asetusarvo on 25 °C, pyritään ilmanvaihtovyöhykkeelle
puhaltamaan 26 °C ilmaa.
• Ilmanvaihtovyöhykkeelle puhallettavan ilman lämpötila pyritään pitämään joka
tapauksessa välillä 10...30 °C.
• Kaskadisäätö voidaan valita ohjainpaneelista, ja on toiminnassa silloin, kun
jälkilämmitys on kytketty päälle.
• Lämmityspatteri lämmittää kun -merkki on näytössä

Mä en oikeesti ymmärrä noita. Olen kai aivan helkkarin tyhmä.

Vihdoin jotain rakentavaa. Muutin nyt kiertovesipumpulle nopeuden II, se oli III, eli täysillä.
Sekoitusventtiilistä en oikein tiedä. Ohjeessa sanotaan että sitä pitäisi painaa manuaalisäädölle, mutta mielestäni tuossa on kyllä vetämällä manuaalisäätö päällä?

Lattialämmityksessä suuri nopeus vain jäähdyttää kattilaa kun vettä kiertää vauhdilla läpi lämmön kuitenkaan varautumatta betoniin. Oma Grundfoss Alpha2 ajaa esim. 15W eli n. 1/3-teholla 190m2.

Mikäli sekoitusventtiili on ESBE, manuaalisäädön pitäisi toimia painamalla säädin pohjaan eli siellä on jousi jonka pitäisi työtää nappia ylös, mutta mikäli jousi vetää nappia pohjaan (eli toisinpäin) niin sitten homma on ok.
Jos säädin on ollut manuaaliasennossa niin tuolle nupille pitäisi sitten löytää se "hahlo" josta nappi pompsahtaa ylös (koska moottori kääntää hahlon asemaa). Tuota pitää etsiä hakemalla koska asento voi olla mitä tahansa (jos näin olisi ollut).

Lattialämmityksessä suuri nopeus vain jäähdyttää kattilaa kun vettä kiertää vauhdilla läpi lämmön kuitenkaan varautumatta betoniin. Oma Grundfoss Alpha2 ajaa esim. 15W eli n. 1/3-teholla 190m2.

Mikäli sekoitusventtiili on ESBE, manuaalisäädön pitäisi toimia painamalla säädin pohjaan eli siellä on jousi jonka pitäisi työtää nappia ylös, mutta mikäli jousi vetää nappia pohjaan (eli toisinpäin) niin sitten homma on ok.
Jos säädin on ollut manuaaliasennossa niin tuolle nupille pitäisi sitten löytää se "hahlo" josta nappi pompsahtaa ylös (koska moottori kääntää hahlon asemaa). Tuota pitää etsiä hakemalla koska asento voi olla mitä tahansa (jos näin olisi ollut).
Grundfors UPS 25-60 on toi pumppu:
http://www.lvi-team.fi/p-147-grundfos-ups-25-kiertovesipumppu.aspx
-eli halvin ja paskin? Vie ainakin sähköä speksien mukaan tasan 10x enemmän kuin tuo elektroninen Alpha2 (5W vs. 60W). No 60 watilla ei ole mitään tekemistä kattilan 70kWh vuorokausikulutukseen koska se vie vain 1.5kWh vuorokaudessa. Kierrolla voi tosiaan ollakin vaikutusta. Ehkä laitan tuon pykälälle I ?

ESBE se venttiili on, mutta tosiaan, kun nupin vetäisee "ulos", voi sitä käännellä itse ja kun kääntelyn tahtoo lopettaa, pitää tosiaan etsiä se hahlo ja painaltaa nuppi siihen.

Summasummaarum: Olen siis kierrättänyt järjettömällä vauhdilla lämmintä vettä kylmässä betonissa ja lämmittänyt sen uudelleen sähköllä, vaikken ole kuitenkaan varsinaisesti edes lämmittänyt lattialla taloa vaan sillä takalla?

Ei ole rättipatteria.

Jotain antureita löysin 3kpl koneen päältä pahvilaatikosta. Semmoisia mustia möykkyjä, vähän kuin induktiosilmukoita, joiden perässä valkoiset johdot. Eivät ole siis kytketty mihinkään. Mitähän ne ovat? En tiedä ovatko edes tästä laitteesta, eli CTC sähkökattilasta.

EDIT: Manuaalin sivulla 16 lukee:

. Toimitukseen kuuluvien sähköntunnistimien on oltava asennettuna syöttöjohtoihin

Noitahan ne on. Ovat unohtaneet näköjään asentaja-ammattilaiset asentaa noi.
Ne on 89,7% varmuudella virtamuuntimet;)
Eli mittaavat talon keskuksen kokonaisvirrankulutusta.
Ilmeisestin tuo kattila osaa tiputtaa tehojaan, jos tuo pääsulake alkaa olemaan liikaa kuormitettu:jahas:
Toki ne siellä pahvilaatikossa ei nyt kauhiastin mitään rajoita:D
ppac1060.jpg

Ne on 89,7% varmuudella virtamuuntimet;)
Eli mittaavat talon keskuksen kokonaisvirrankulutusta.
Ilmeisestin tuo kattila osaa tiputtaa tehojaan, jos tuo pääsulake alkaa olemaan liikaa kuormitettu:jahas:
Toki ne siellä pahvilaatikossa ei nyt kauhiastin mitään rajoita:D
http://static3.tme.eu/katalog_pics/d/9/2/d92b17371f8f14f81f2a6b0eb0a58447/ppac1060.jpg

Juuri tuollaisia ne ovat. Eipä tuolla lie merkitystä kun sähkötaulussa riittää sulakkeita, vikavirtakytkimiä jne.

Juuri tuollaisia ne ovat. Eipä tuolla lie merkitystä kun sähkötaulussa riittää sulakkeita, vikavirtakytkimiä jne.
Sullahan oli sähkösauna kWh?
Kuvitellaan, että se on päällä ja tois sun kattila tulittaa täysillä(ilmeisestin, kun noita kulutuksia katselee)
siihen sitten kuivausrumpua ja ja muita sähkölaitteita päälle, niin voipi siinä ainakin 3X25A sulake olla kovilla;)
Eli kyse on siis pääsulakkeen "suojelemisesta"
Ps noi vikavirtakytkimet on vähän eriasia;)

Sullahan oli sähkösauna kWh?
Kuvitellaan, että se on päällä ja tois sun kattila tulittaa täysillä(ilmeisestin, kun noita kulutuksia katselee)
siihen sitten kuivausrumpua ja ja muita sähkölaitteita päälle, niin voipi siinä ainakin 3X25A sulake olla kovilla;)
Eli kyse on siis pääsulakkeen "suojelemisesta"
Ps noi vikavirtakytkimet on vähän eriasia;)
Puusauna tietenkin. Eikä mitään ihmeellisiä sähkölaitteita ole. Kuivausrumpu on mutta se on vienyt ehkä puolen vuoden aikana mittarin mukaan 14kWh. Nollasin nyt senkin mittarin, mutta ei tuota paljoa käytetä.
Jep, noita kulutusmittareita on joka paikka täynnä.

Pistin kiertovesipumpun lattialämmitykselle nyt asentoon I.

Olen kai aivan helkkarin tyhmä.

En kommentoi...

Kirjoitin jo monta päivää sitten mitä asetuksia sun pitää siitä koneesta tarkistaa, mut ehkä ei ollut tarpeeksi rakentava viesti.

Kaskadisäädöstä sun ei tarvi kantaa sen enempää murhetta kuin ettet pistä sitä päälle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom