Olympianostojen oppiminen?

Olen tässä harkinnut muuttaa nykyistä treeniä ottamalla mukaan tempauksen ja työnnön. Voimataso on täyden aloittelijan, nipin napin >100kg mave, 90 kyykky, penkki n. 80 kilon elopainolla. Onko suositusta miten nostoja kannattaa opetella, erityisesti suosituksia kirjoista, videoista, tai joku paikka pk-seudulla jossa saisi asiantuntevaa ohjausta? Kuulemma ovat kovin teknisiä juttuja ja mahkut rikkoa itsensä ovat hyvät.

Koutsaus on hyvä, tosiaan teknisiä lajeja on nuo! Kannattaa harkita myös hommata CD:

Kailajärvi, J., Valleala, R. Talkkari, J., Salonen, M. ja Viitasalo, J. Voimaharjoittelu CD - Kailajärven rautaisannos voimaharjoitteluun". KIHU 2003

Itseasiassa hyvää matskua ihan kelle vaan...

Oho! :eek: Enpä tiennyt, että tuommoinenkin CD on olemassa. Liekö myytävänä jossain vai kirjastostako kannattaisi kysellä? Aika uusikin näköjään, kun 2003 ilmestynyt.

Kannattaa kysäistä esim. suoraan kihulta tai jonkun painonnosto- tai yleisurheiluseuran kautta...

Ihan hyvä levy, paljon videoklippejä perus- ja erikoisliikkeistä ym. Ei kovin kallis ollut muistaakseni...

Mikään ei korvaa henkilökohtaista ohjausta, mutta tämä jo kerran aikaisemmin palstalla mainostamani kirja on loistava:

Ryhti ja liike
Sirpa Arvonen ja Jaakko Kailajärvi
Edita
ISBN 951-37-3543-5

Sain tuon kirjan kirjamessuilta 5€ hintaan aivan uutena, tuskin se aivan kamalan hintainen voi olla kirjakaupassakaan.

Edit: ei se sentään niin hyvä kirja ole että MINÄ olisin oppinut tekniikan :D, mutta yritys on kova.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Jos kykenee kyykkäämään syvälle ja maastanostamaan kunnon tekniikalla ja on niitä säännöllisesti tehnyt siten selkäänsä ja jalkojaan vahvistaen, niin ihan hyvin voi varovaisesti harjoitella olympialaisten nostojakin.

Aloittaa tempauskyykyllä/valalla (harjanvarsi välineenä) ja rinnallevedolla. Noin minä olen tehnyt. Ei mulla kovin hyvä tekniikka olymp. nostoissa ole tietenkään, aika raakana nostan, mutta enpä ole ainakaan vielä onnistunut itteeni niillä rikkomaankaan. :D Kivaa vaihtelua ja pirun haastavia liikkeitä noi ovat.

Tuo Herakles näyttää erittäin hyvältä vaihtoehdolta.

"Ryhti ja Liike" nimi myös ylhäällä, yritän hankkia.

Voimaharjoittelu-CD:stä ei Kihun sivultakaan selvinnyt mitään tekniikkavaatimuksista. Esim. tarvitseeko Windows-koneen. :jahas:

Samassa tilassa ollaan...

Sleepperi sanoi:
Olen tässä harkinnut muuttaa nykyistä treeniä ottamalla mukaan tempauksen ja työnnön. Voimataso on täyden aloittelijan, nipin napin >100kg mave, 90 kyykky, penkki n. 80 kilon elopainolla. Onko suositusta miten nostoja kannattaa opetella, erityisesti suosituksia kirjoista, videoista, tai joku paikka pk-seudulla jossa saisi asiantuntevaa ohjausta? Kuulemma ovat kovin teknisiä juttuja ja mahkut rikkoa itsensä ovat hyvät.

Moro, mulla on tulokset aika samat kun sullakin. Muutaman kuukauden olen jauhanut ihan perus-punttia läpi, mutta toisinaan ärsytän ja härnään kroppaani harjoittelemalla tempausta ja työntöä, tai jotain sinne päin. Huomasin vaan että pelkällä tangolla pitää jauhaa KAUAN ennenkuin homma alkaa kulkea. Testaa miten notkeus ja voima toimii: seisoma-asennosta tanko suorille käsille ja eikun kyykkyä suorin käsin, huomasin että olen itseasiassa sairaan HEIKKO. Täytyy vaan ihaillen kunnioittaa niitä jotka tempaa/työntää jotain sata kiloa.

Paljonko saat muuten pystypunnerruksessa työnnettyä suorille käsille seisoma-asennosta, ei penkillä istuen? Tästä arvosta kun otat puolet pois niin siinä olisi aika turvallinen treenipaino, tai ainakin itse en juuri tuon arvon yläpuolelle mene.

Liian kevyillä painoilla ei kannata tempausta tai rinnallevetoa kuitenkaan harjoitella. Olen itse treenannut tekniikkaa 50-80% maksimipainoista... Ihan alussa kuitenkin varmaan pelkkä keppi tai muu on hyvä. Saadakseen mekaniikan lantion lyönnin ja muiden ajoitusten kanssa oikeaksi riittävän suuret, mutta ei liian suuret painot on mun mielestä parhaat.

Avilla sanoi:
Täytyy vaan ihaillen kunnioittaa niitä jotka tempaa/työntää jotain sata kiloa.
Puhumattakaan niistä, jotka tempaa/työntää jotain kaksi sataa kiloa :D

http://danjohn.org/gramp.html
Tuossa on hyvä sivusto kaikille painonnostosta kiinnostuneille. Sisältää treeniohjelmia, tekniikkavinkkejä ja artikkeleita.

Mäkin olen lähes täysin itseoppinut yrittäjä. Kovin hyväksi tuskin voi munkaan tekniikkaa sanoa, mutta olenpahan oppinut kuitenkin tempaamaan ja työntämään ihan kyykyn kautta. Ilmankin henkilökohtaista opastusta pystyy treenaamaan, mutta ehdottomasti parempi vaihtoehto olisi, että saisit jonkun asiasta jotain osaavan viereen auttamaan ja neuvomaan.

Tietääkö kukaan missä päin painonnostajat Turussa lymyilee? Turun liikuntaviraston sivuilta löytyi painonnoston kohdalta "Turun Atleettiklubi ry, Reijo Vainio". Puhelinnumero oli, mutta ei mitään osoitetta tai nettisivua.

Avilla sanoi:
... seisoma-asennosta tanko suorille käsille ja eikun kyykkyä suorin käsin, huomasin että olen itseasiassa sairaan HEIKKO. Täytyy vaan ihaillen kunnioittaa niitä jotka tempaa/työntää jotain sata kiloa.

Paljonko saat muuten pystypunnerruksessa työnnettyä suorille käsille seisoma-asennosta, ei penkillä istuen? Tästä arvosta kun otat puolet pois niin siinä olisi aika turvallinen treenipaino, tai ainakin itse en juuri tuon arvon yläpuolelle mene.
Enpäs tiedä paljonko menee. Olen tehnyt syksyn ajan side pressiä levytangolla mutta tuloksista ei voi varmaan järin hyvin ekstrapoloida pystypunnerrukseen. Tuo side pressikin on muuten hyvä liike itsensä nöyryyttämiseen, siihen ei todellakaan usein saa lisätä painoa. :evil:

Ja tosiaan respektiä niille jotka tempaa "edes" 80. :rock:

Olisikohan jollakulla laittaa jotain osuvaa urlia tai muuta vastaavaa tempauksen oikeanlaiseen suorittamiseen?
Joojoo, jos haluan kunnolla oppia, olis hyvä hakeutua valmennukseen, mutta ku en painonnoston kanssa niin tosissani kuitenkaan ole. Haluan vain mielenkiinnosta oppia. :)
Tempaus on mulle ainaki erittäin vaikea liike.. johtuu varmaan olkapäiden huonosta liikkuvuudesta(?)

coke- sanoi:
Olisikohan jollakulla laittaa jotain osuvaa urlia tai muuta vastaavaa tempauksen oikeanlaiseen suorittamiseen?
Tuolta löytyy monia mielenkiintoisia ja havainnollistavia kuvasarjoja ja videoita http://www.olmagazine.citymax.com/page/page/1214515.htm

http://www.hhs.csus.edu/homepages/khs/Kilogram4/public/Exercises/table_of_contents_Exercises.htm

Täällä tekniikoihin paneudutaan vähän tieteellisemmin http://www.coachesinfo.com/category/strength_and_conditioning/237/

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom