Olkapää kipeenä

Mulla vasen olkapää ärtyy ja jomottaa ku tekee vipunostoja. Edestä arka olkapää. Punnerruksis ei tunnu kipua. Ollu sama jo 2-3v. Röntgen ok. Kai se magneettii mentävä ku ei muukaan auta. Sama oikeas polves. Vihloo reeneis ja kipeytyy jäykistyy lihakset ympäriltä. 2-3v sama kestäny. Röntgen ok. Vtu palaa rahaa maksella magneetteja joka ruumiinosasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mulla joskus itellä vaivasi olkapää pitkään. kipu tuntui nimenomaan etuolkapäässä pystypunnerusta yms. tehdessä. sain kuntoon fysioterapeutin kumpparit ohjeilla, syyksi löytyin yliliikkuva olkanivel.

Kauanko piti kuntouttaa että sai kuntoon?

Mulla vasen olkapää ärtyy ja jomottaa ku tekee vipunostoja. Edestä arka olkapää. Punnerruksis ei tunnu kipua. Ollu sama jo 2-3v. Röntgen ok. Kai se magneettii mentävä ku ei muukaan auta.

Tutulta kuulostaa, mutta etkös tuossa itse jo kerro ihan hyvän ratkaisun eli viparit pois ja vain punnerruksia.

Tutulta kuulostaa, mutta etkös tuossa itse jo kerro ihan hyvän ratkaisun eli viparit pois ja vain punnerruksia.
No kyllä mä ny haluan sivulohkojaki reenata. Pakko kuitenki selvittää mikä vialla. Ortopedille. Tuntuu hankaavalta tai niinku ei olis öljyä rattais. Kuiva.

Minulla todennäköisesti labrum repeämä toisessa olkapäässä, yli 3kk ollut jo kipeänä. Magneetissa kävin muttei ollut varjoainetta, joten siellä ei näkynyt mitään "vikaa", mutta mitä nyt fyssarilla ravannut niin kaikki alkaa viittamaan labrumin repeämään ja MRIn lausunnossakin luki, että "labrum repeämää ei tule esiin" minkä itse tulkitsisin niin, että sitä vaihtoehtoa ei voida poiskaan sulkea.
Kyselisinkin nyt, että kuinkakohan helposti noita lähdetään leikkaamaan ja minkälaiset jonot löytyvät julkiselta puolelta.. Tietysti voi olla vähän paikkakunta kohtaisia asioita, mutta jos edes suuntaa antavaa tietoa joku osaisi sanoa.

Olkapää meni siis pystärissä käsipainoilla ja melkolailla samalla tavalla kuin alla olevassa videossa. Olkapää ei mennyt sijoiltaan vaan pullahti ulos hetkellisesti kuopastaan, mutta palasi sitten paikalleen ja mennessään rikkoi vähän paikkoja.

View: https://youtu.be/XEhnNp-03tY?t=15

^ Tossa ollaan selvästi lähdetty mopolla moottoritielle. Liian isot painot.

^ Tossa ollaan selvästi lähdetty mopolla moottoritielle. Liian isot painot.
Videossa kyllä mutta itellä oli sopivat painot eli semmoisia 12-15 toiston sarjoja tehtiin tai ainakin yritettiin.. Toisessa sarjassa 13 toisto niin asento meni vitulleen ja se tuli huomattua vasta liian myöhään niin siinä sitten paikat paukkui :worship:

Tässä "alaa" jo jonkun vuoden (kohta 30v) harrastaneena, nyt alkaa motivaatio loppumaan, kun ei löydy syytä kipuun..
Kipu treenissä ottaa nyt voittoa, eikä oikein edes ajatus salitreenistä iske.

Nuorempana ei kipuja ollut oikein missään, jollei jännetupen tulehdusta lasketa. Mutta senkin kanssa oppi elämään.
Nyt kun tämä kipu alkaa vaikuttaa penkkitulokseen ja haukkaan, niin hatutuskäyrä on tapissaan.

Kävin joskus 3-4 vuotta sitten lekurissa aiheesta, mutta eivät oikein juuta eikä jaata osanneet sanoa.
Ohjasivat fysioterapiaan, joka arvaili kivun tulevan kiertäjäkalvosimesta tai jostain sellasesta.
No, sain jotain vemputusliikkeitä, jotka oli ihan yhtä tyhjän kanssa, ei mitään iloa.
Lepoa on kokeiltu, jopa vuoden lepoa. Ei iloa.
Tulehduskipulääke ei auta.
Kipu tuntuu nyt nukkuessakin vasemmassa olkapäässä.

Kipu on siitä kumma, että se tuntuu samalta ja samassa paikassa, kun jännetupentulehdus kyynärvarressa. Sattuu niin perkeleesti hauiskäännössä jonnekin kyynärvarren ja olkapään tienoille, jos jännitän olkapäitäkin haukkaa tehdessä. Jos osaan rentoutua, niin ei satu niin paljon.
Mutta kun siirryn penkkipunnerrukseen... hah. 200kg on muisto vain menneisyydessä.
Nyt saa jumppailla kun norsu posliinikaupassa jo 100-120kg kanssa, eli todella varovainen alaslasku, ettei taju pakene päästä kivun takia.
Kapeampi ote penkissä auttaa hieman kipuun, todella vähän.
Jos persettä nostaa penkistä, auttaa sekin kipuun vähän.

Mutta.. olkapääpäivänä, mikään olkaliike ei aiheuta kipua. Ei mikään, eikä yhtään.
Ainoastaan, kun käsipainoilla teen pystypunnerrusta, painojen saaminen reisien päältä olkatasolle, eli hauisliike, niin jessus...

Mikä helv.. tti tuon kivun saa aikaan, ja ennen kaikkea, miten siitä pääsee eroon?

No mene lääkäriin tutkittavaksi ja rtg ja ultraa olkapäästä, siitä se alkaa.

Onko liikerata normaali ja kivuton? Meneekö käsi selän taa normaalisti ilman kipua? Sattuuko esim jos peukalolla painaa olkanivelen etupuolelta, löytyykö jotain selkeää kohtaa jota painamalla kipu tulee esiin. Tuollanen voi periaatteessa olla joku ihan simppeli juttu, vaikka tulehtunu limapussi johon sitte tietyssä kulmassa tulee painetta.

No mene lääkäriin tutkittavaksi ja rtg ja ultraa olkapäästä, siitä se alkaa.

Onko liikerata normaali ja kivuton? Meneekö käsi selän taa normaalisti ilman kipua? Sattuuko esim jos peukalolla painaa olkanivelen etupuolelta, löytyykö jotain selkeää kohtaa jota painamalla kipu tulee esiin. Tuollanen voi periaatteessa olla joku ihan simppeli juttu, vaikka tulehtunu limapussi johon sitte tietyssä kulmassa tulee painetta.

Niin, siis lääkärissä on käyty. Ja rtgnissä. Ultra bra:ta ei ole vielä kokeiltu.
Lääkäri pyöritteli päätään ja oli ymmällään, ja silloin siis ohjasi fysioterapeutille, joka arveli olemattomia.
Mitään kipukohtaa ei löydy painamalla, eikä oikeastaan kättä pyörittelemällä. Eli liikerata on normaali ja kivuton.

Mutta kun asettuu penkille selinmakuulle ja ottaa otteen tangosta... Tietää jo mitä tuleman pitää, ennen kun tanko koskee edes rintaa.

Buranan voimin saa jonkinlaisen penkkitreenin vedeltyä, hauiskääntöön ei buranastakaan ole apua..

Jospa olisikin joku pikku juttu vaan, olisi mahtava homma!!
Kun vaan tietäisi keneltä kysyä apuja, kun ei tosiaan lekurikaan osannut auttaa.

No ei näitä millään röntgenillä selvitellä. Varjoaineohjattu magneetti osaavan olkapäävaivoihin erikoistuneen ortopedin lähettämänä on ainut järkevä tapa tutkia (liiketestien lisäksi). Ja jos niitä kuntoutusliikkeitä meinaa tehdä, se tarkoittaa silloin todellista sitoutumista niiden tekemisiin ainakin viikoiksi, ehkä kuukausiksi jos tilanne on paha, eikä ne tietenkään aina ratkaise asiaa. Lopeta nyt ainakin hauiskäännön tekeminen, vaikuttaa että sulla on hauiksen pitkä pää tulehtunut. Pelkkä lepo ei auta, se ei ohjaa olkaniveltä oikeaan asentoon "kupissaan", siihen tarvitaan noita jumppaliikkeitä ja venytyksiä. Joka helvetin päivä.

Ei hauiksen pitkän pään tulehdusta ole sulla epäilty? Sehän on punnertajien vakiovaiva ja tuntuu punnertaessa etuolkapäässä ja voi säteillä olkavarteen. Itse puhuit kyynärvarresta, mutta olisiko mennyt vain senat sakaisin? Se olisi hieman erikoista, jos sama vaiva aiheuttaisi kivun olkapäässä ja kyynärvarressa jättäen olkavarren ns. välistä.

Onko kukaan menestyksekkäästi päässyt tuosta hauiksen pitkän pään tulehduksesta eroon (bicep tendonitis?)? Miten?

On kyllä pirullisen pitkäikäinen vaiva. Kokeiltu on matkan varrella pitkät levot, fysioterapiat, vuoden(!) lähes joka päiväinen liikkuvuusjumppa, sekä sitten osteopatia. Oireilee vain toisella puolella etuolkapäässä ja juurisyyt on tässä matkan varrella osoittautuneet moninaisiksi. Siellä on mm. liikkuvuusrajoitteita, lavan hallinnan ongelmia yms.

Oireilevan puolen kättä kun olen kurotellut alakautta oireettoman käden (yläkautta) kanssa selän takana yhteen, jokin siellä pienessä rintalihaksessa JA tereksien alueella kinnaa vastaan, eikä olkapäätä saa samalla tavalla kuppiin kuin toisinpäin tehdessä. Se käsi ei vain millään metodilla meinaa taittua alakautta selän taakse samalla tavalla, kuin oireeton puoli, vaan olkapää yrittää väkisin mennä eteen ja siinä asennossa narua apuna käyttäen pyöritellessä ikään kuin stoppaa johonkin, joka taas tuntuu tereksissä.

Parhaiten olen päässyt tuossa vasta nyt eteenpäin, kun rupesin runnomaan sitä lämpimänä aika agressiivisestikin. Narulla olen nyt tosiaan pari viikkoa hommia sen kanssa tehnyt, sekä laittanut kättä selän taakse lattialla/seinää vasten ollessa ollessa ja venyttäen hakenut kireitä kohtia eri asennoissa. Tuo on tähän mennessä ollut parhaiten toimivaa jumppaa ja liikkuvuus on jonkin verran parantunut, mutta vielä ei olla oireettoman olkapään liikkuvuuksissa. Liekö koskaan pääseekään sille tasolle. Tuntemuksien mukaan liikkuvuutta on tullut eniten pienen rintalihaksen venymisestä.

Oman kokemuksen mukaan näyttäisi siis johtuvan kireästä pienestä rintalihaksesta, lavan ja selkärangan välissä olevista jumeista sekä tereksien jumeista / jostain muista ongelmista siellä. Mitään vammaa sinne ei kuitenkaan ole koskaan tullut.

Viimeksi muokattu:
Ei vielä kokonaan, mutta pikkuhiljaa parempaan päin. Ainakin vuoden verran vaivannut täällä. Itsellä tismalleen samat ongelmat ja kyllähän nuo suurimmaksi osaksi varmaan itsellä johtuu seuraavista:
Ryhti (yläselkä pyöristynyt hieman), lapojen kontrollin unohtaminen, tiukat rintalihat. Lantion toispuoleisuutta, si-nivel jumia. Näiden seurauksena usein niskajumia, oikean lavan alueen kipuilua ja jumia. vasen käsi nousee selän taakse yli lapojen välin, oikea ei lähellekkään lapoja. väliä jää n.25cm. Luulen että rinnan kirrauksen, ryhdin ja olkapäiden asennon seurauksena haban pitkäpään jänne on tottunut lyhyempään asentoon ja näin ollen kirrailee ja tulehtuu rasituksesta helpommin. Lääkkeenä näihin hieronta, liikkuvuusjumpat, lapapunnerrus lattialla ja seinää vasten pitkää sarjaa.
Venytellyt olkapäitä, selkää, rintaa. Juupituupin liikkuvuusvideot olleet kovassa tutkailussa.
Rinnalle hyvä venytys ollu seuraava: penkille selälleen, 20kg kässärit käsiin ja kädet sivuille. hakee asennon missä venytys kohdituu minoreihin.Tätä minuutti kerrallaan ja jotain dynaamista päälle.
Itse hauiksen jänteen hoitoon lääkkeenä venyttely ja voimakas manipulaatio, jänteen poikittaissuuntainen muljuttelu etsien kipeimmät kohdat ylhäältä alas edeten, esim. peukalolla.
Protokollana paikat lämpimiksi, hierontaa, murjontaa ja sitten venyttelyä ensin staattisesti, sitten dynaamisesti. Tuota selän takana narulla/pyyhkeellä venytystä pitäisi tehdä varmaan jokapäivä. Ei vaan tahdo muistaa... Samoin pallolla murjoen supra ja infraspinatuksen alueet.
Pätevä hierojakin auttais, jos tarpeeksi usein kävis.
Toisaalta, olen alakerrastakin toispuoleinen ukko, kun vasen jalka menee miltei niskan taakse, mutta oikea jää 40 cm eteen rinnasta. Nää onkin sitte lantion alueen vikoja, mutta saattaa toki heijastua selänkin ongelmiin.

Hyviä tipsejä, täytyy vain systemaattisesti jatkaa. Olen tehnyt sillä narulla niin, että pyörittelen olkapäätä eri suuntiin, jolloin sen avulla paljastuu kireimmät kohdat. Mulle staattinen venyttely ei ole auttanut mitään, mutta tuollainen rajumpi dynaaminen on tuonut tuloksia. Narulla olen leikkinyt nyt vähintään joka toinen päivä.

Ärsyttävää, ettei voi luonnostaan olla hyvä lapojen hallinta. Pitkänä kaverina nuo väärässä asennossa olevat olkapäät on vaivanneet aina ja latsien aktivointiin joutuu joka tilanteessa keskittymällä keskittymään. Jos ei keskity, niin eteen menee. Ja eihän se keskittyminen tietenkään aina ja kaikkialla onnistu. Lihastakin on kuitenkin jonkin verran vuosien varrella selkään ja takaolkapäihin kertynyt, mutta ei auta.

Onko kukaan menestyksekkäästi päässyt tuosta hauiksen pitkän pään tulehduksesta eroon (bicep tendonitis?)? Miten?

On kyllä pirullisen pitkäikäinen vaiva. Kokeiltu on matkan varrella pitkät levot, fysioterapiat, vuoden(!) lähes joka päiväinen liikkuvuusjumppa, sekä sitten osteopatia. Oireilee vain toisella puolella etuolkapäässä ja juurisyyt on tässä matkan varrella osoittautuneet moninaisiksi. Siellä on mm. liikkuvuusrajoitteita, lavan hallinnan ongelmia yms.

Oireilevan puolen kättä kun olen kurotellut alakautta oireettoman käden (yläkautta) kanssa selän takana yhteen, jokin siellä pienessä rintalihaksessa JA tereksien alueella kinnaa vastaan, eikä olkapäätä saa samalla tavalla kuppiin kuin toisinpäin tehdessä. Se käsi ei vain millään metodilla meinaa taittua alakautta selän taakse samalla tavalla, kuin oireeton puoli, vaan olkapää yrittää väkisin mennä eteen ja siinä asennossa narua apuna käyttäen pyöritellessä ikään kuin stoppaa johonkin, joka taas tuntuu tereksissä.

Parhaiten olen päässyt tuossa vasta nyt eteenpäin, kun rupesin runnomaan sitä lämpimänä aika agressiivisestikin. Narulla olen nyt tosiaan pari viikkoa hommia sen kanssa tehnyt, sekä laittanut kättä selän taakse lattialla/seinää vasten ollessa ollessa ja venyttäen hakenut kireitä kohtia eri asennoissa. Tuo on tähän mennessä ollut parhaiten toimivaa jumppaa ja liikkuvuus on jonkin verran parantunut, mutta vielä ei olla oireettoman olkapään liikkuvuuksissa. Liekö koskaan pääseekään sille tasolle. Tuntemuksien mukaan liikkuvuutta on tullut eniten pienen rintalihaksen venymisestä.

Oman kokemuksen mukaan näyttäisi siis johtuvan kireästä pienestä rintalihaksesta, lavan ja selkärangan välissä olevista jumeista sekä tereksien jumeista / jostain muista ongelmista siellä. Mitään vammaa sinne ei kuitenkaan ole koskaan tullut.
Eli olkapään sisärotaatio on heikko. Paljonko on eroa, jos menet tähän asentoon ja katsot liikkuvuuseron? https://davidleyland.files.wordpress.com/2016/05/sleeper-stretch.jpg?w=1200 Huomioi testatessa, että olkapää ei nouse irti alustasta.

Juuh, ihan samat probleemat. Syliväli 191 cm, Ei auta asiaa.. En tiedä itekkään, onko staattisesta ollut apua, mutta hengityksen kontrollointi ja syvät puhallukset, niin aina saa hieman venyvyyttä lisää. baby steps..
Ainiin ja keppijumppaa eri pyörityksin.
Mulla tuo sleeper stretchin liikkuvuusero huima. Vasen puoli menee lattiaan molemmin päin, oikea jää 25 cm ilmaan sisäkierron osalta.
Niin ja tuossa testissä tärkeää, että työntää lavan/olkapään taaksepäin, ennenkuin ottaa kiertoa.

Juuh, ihan samat probleemat. Syliväli 191 cm, Ei auta asiaa.. En tiedä itekkään, onko staattisesta ollut apua, mutta hengityksen kontrollointi ja syvät puhallukset, niin aina saa hieman venyvyyttä lisää. baby steps..
Ainiin ja keppijumppaa eri pyörityksin.
Mulla tuo sleeper stretchin liikkuvuusero huima. Vasen puoli menee lattiaan molemmin päin, oikea jää 25 cm ilmaan sisäkierron osalta.
Niin ja tuossa testissä tärkeää, että työntää lavan/olkapään taaksepäin, ennenkuin ottaa kiertoa.
Nimenomaan testi täytyy tehdä niin, että olkapää on kupissaan. Jos on rajoitetta tuossa asennossa, niin monesti on VIRHE alkaa venyttämään. Johtuu nimittäin todella useasti siitä, ettei subscapularis hoida hommaansa (on siis heikko) ja päästää olkapään osittain ulos kupistaan -> takakapseli on venytyksessä-> rajoittaa liikettä. Venyttämällä tässä tilanteessa vain edesautetaan nivelessä olevaa löysyyttä.
Helppo tapa testata tuota, että onko vika subscapulariksessa on "älyttää" subscapularista hoitamaan hommansa: Mene tuohon testiasentoon ja varmista, että olkapää on kupissaan. Vie kevyesti toisella kädellä avustaen olkapää niin pitkälle sisäkiertoon kuin menee. Tässä asennossa jännitä staattisesti sisäkierron suuntaan sellaisella voimalla, että tunnet olkapäässä jännityksen. Toinen käsi siis vastustaa liikettä ja yleensä riittää, että vastustetaan ihan vain muutamalla sormella. Huolehdi, että olkanivel pysyy kupissaan jännityksen aikana. Pidä jännitys 5-10s, sen jälkeen rentouta ja vie kättä pidemmälle sisäkiertoon. Toista niin monta kertaa, kuin sisäkierto lisääntyy. Tadaa, monesti sisäkierto paranee HUIMASTI kun subscapularis alkaa toimimaan ja olkanivel asettuu paremmin kuppiinsa.

Niin, toki olkapää kupissaan, mutta ottamalla lapatuki. Ehkä selitin sekavasti..
Löysää minulla varmasti olkapäissä on. Toiseen suuntaa selvää yliliikkuvuutta. Rutinaa ja pauketta kuuluu kun olkapäitä liikuttaa/pyörittää. Hiekkaa välissä.
Kiitti vinkeistä Risee, täytyy koittaa tuota.

Back
Ylös Bottom