Onko kukaan menestyksekkäästi päässyt tuosta hauiksen pitkän pään tulehduksesta eroon (bicep tendonitis?)? Miten?
On kyllä pirullisen pitkäikäinen vaiva. Kokeiltu on matkan varrella pitkät levot, fysioterapiat, vuoden(!) lähes joka päiväinen liikkuvuusjumppa, sekä sitten osteopatia. Oireilee vain toisella puolella etuolkapäässä ja juurisyyt on tässä matkan varrella osoittautuneet moninaisiksi. Siellä on mm. liikkuvuusrajoitteita, lavan hallinnan ongelmia yms.
Oireilevan puolen kättä kun olen kurotellut alakautta oireettoman käden (yläkautta) kanssa selän takana yhteen, jokin siellä pienessä rintalihaksessa JA tereksien alueella kinnaa vastaan, eikä olkapäätä saa samalla tavalla kuppiin kuin toisinpäin tehdessä. Se käsi ei vain millään metodilla meinaa taittua alakautta selän taakse samalla tavalla, kuin oireeton puoli, vaan olkapää yrittää väkisin mennä eteen ja siinä asennossa narua apuna käyttäen pyöritellessä ikään kuin stoppaa johonkin, joka taas tuntuu tereksissä.
Parhaiten olen päässyt tuossa vasta nyt eteenpäin, kun rupesin runnomaan sitä lämpimänä aika agressiivisestikin. Narulla olen nyt tosiaan pari viikkoa hommia sen kanssa tehnyt, sekä laittanut kättä selän taakse lattialla/seinää vasten ollessa ollessa ja venyttäen hakenut kireitä kohtia eri asennoissa. Tuo on tähän mennessä ollut parhaiten toimivaa jumppaa ja liikkuvuus on jonkin verran parantunut, mutta vielä ei olla oireettoman olkapään liikkuvuuksissa. Liekö koskaan pääseekään sille tasolle. Tuntemuksien mukaan liikkuvuutta on tullut eniten pienen rintalihaksen venymisestä.
Oman kokemuksen mukaan näyttäisi siis johtuvan kireästä pienestä rintalihaksesta, lavan ja selkärangan välissä olevista jumeista sekä tereksien jumeista / jostain muista ongelmista siellä. Mitään vammaa sinne ei kuitenkaan ole koskaan tullut.