Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miten käsipainoilla punnerrus liikkeet menee, pystyykö suorittaa samalla liikeradalla ja/tai onko toinen puoli heikompi?
en reenannu yläkroppaa pariin viikkoon ja kuntoutin olkapäät useasti päivässä, ja jotain ihme geeliäkin tuupillisen käytin. Ja tällähän ei mitään helvetin hyötyä ollut. Ja nyt pitäisi vaan jatkaa lääkärin ohjeiden mukaan samalla kaavalla?
Viisi päivää sitten aamulla herätessäni olkapää oli kipeä, siihen vihloi ja vaiva on jatkunut tähän asti. Nukkumaan mennessä kaikki oli hyvin. Minulta on joskus leikattu toisesta olasta kiertäjäkalvosin repeytymän takia joten osaan sanoa että kipu on samantyylistä. Mahtaisiko olla että olen yöllä nukkunut huonossa asennossa/tai yöllä alkanut äkillinen tulehdus kiertäjäkalvosimessa. Käyn salilla mutta siellä ei ole käynyt mitään kummempaa. Liikuttaessa vaiva korostuu. Erikoista että kipuilu jatkunut näin pitkään. Onko kellään samantyyppisiä kokemuksia?
Mikähän olkapäässä vikana?
Tasan 3kk sitten alkoi. Ensin rintapäivä ja perään olkapääpäivä. Näiden jälkeen vasen olkapää tuli kipeäksi. Punnerusliikkeet sattui aina ensimmäisien sarjojen aikana mutta sitten kipu loppui ja pystyi treenaamaan normaalisti.
Myöhemmin kipua alkoi olla ihan levossakin. Ei pysty nukkua vasemmalla kyljellä ja välillä pistelee olkapäähän.
Olen yrittänyt venytellä kahteen otteeseen(viikko kerrallaan venyttelin ahkerasti olkapään, kiertäjäkalvosimet ja rinnan), olen käynyt hierojalla, ja olen nyt viimeiset kaksi viikkoa ollut levolla(ensimmäinen viikko punnerusliikkeet pois, toinen viikko kokonaan kaikki pois) ja kipu senkuin pahenee.
Nyt en pysty tekemään/en uskalla tehdä mitään punnerusliikkeitä. Penkkiä kokeilin pelkällä tangolla ja sekin vihloo/sattuu tarpeeksi paljon. Kipu tuntuu tangon ollessa alhaalla tai aivan ylhäällä.
Tekniikka on kunnossa ja aina olen hyvin lämmitellyt kiertäjäkalvosimet ennen rinta-olkapää liikkeitä.
Jälkiviisaus parasta että olisi kannattanut heti ottaa iisisti ja ottaa kipu kiinni, mutta kipu ei estänyt treenaamasta niin tässä sitä ollaan.
Kipu tuntuu pahiten kun teen kuminauhalla kiertäjäkalvosimien lämmittelyjä näin:
Kuminauha kiinni niin että nauha tulee takaapäin, käsi sivulle 90 asteen kulmaan,(ja kyynärpää myös 90asteen kulmaan). Tästä käännetään kättä eteenpäin(kyynärpään pysyessä paikoillaan). Alhaalta tehtynä(käsi vartalon vierellä, kyynärpää vartalon vierellä 90asteen kulmassa, sivulta tuodaan kämmen eteen kyynärpään pysyessä paikoillaan) tehtynä liike ei tunnu läheskään yhtä pahalta(mutta tuntuu silti).
Toiseen suuntaan tehtynä samat liikkeet ei tunnu missään.
Kipu tuntuu todella paljon jos käsi suorana nostan käden toisen olkapään yli(kaulan kohdalle hauis) ja painan toisella kädellä hauista kaulaani kiinni.
Sivulta nostaessa kättä itse kipu alkaa kovana kun mennään 90asteen yli. Toisen nostamana käsi rentona kipua ei ole.
Olen lukenut internetin läpi olkapääkivuista ja veikkaan itse että kiertäjäkalvosimestani on joku osa revennyt.
Huomenna matka lääkäriin ja tavoitteena nopeasti magneettikuviin.
Vinkkejä ja muuta jatkoon?
Kenellä näitä olkapäävaivoja kannattaa käydä näyttämässä, ortopedilla, fysiatrilla, urheilulääkärillä vai fysioterapeutilla? Itsellä nyt sellainen oire, että kättä sivulta suorana ylös hitaasti nostaessa varsinkin peukalo ylös päin kierrettynä sattuu pirusti ja vähän rutisee. Myös penkatessa sattuu, mutta lihasten lämmettyä sen verran lievittyy, että pystyy kevyesti tekemään. Tiedä sitten kannattaisiko. Asiantuntijakonsultaation tavoitteena olisi selvittää kivun lähde (en ole ihan varma onko kyseessä olkapää vaiko olkavarren yläosa vai mahdollisesti molemmat) ja oikea kuntoutusstrategia.
Pikkuhiljaa jäytänyt, tuo olkavarsi ensin ja vähän ajan päästä sivuolkapää. Vääränlaisesta rasituksesta varmaankin kysymys.Fyssarille vaan ja sieltä mahdollisesti lähetettä eteenpäin. Onko vaiva alkanut tapaturmasta vai onko kehittynyt pikkuhiljaa?
Pikkuhiljaa jäytänyt, tuo olkavarsi ensin ja vähän ajan päästä sivuolkapää. Vääränlaisesta rasituksesta varmaankin kysymys.
Tasapainoakselille sanoisin, että pillerin voimalla ei ole järkeä heilua, sen sijaan ilman pillereitä kipua tuottamattomien liikkeiden tekeminen lienee ok, kunhan ne on oikeasti kivuttomia eikä vasta lämmettyään. Jälkimmäisen säännön rikkomiseen tosion tulee itse syyllistyttyä.
Kenellä näitä olkapäävaivoja kannattaa käydä näyttämässä, ortopedilla, fysiatrilla, urheilulääkärillä vai fysioterapeutilla? Itsellä nyt sellainen oire, että kättä sivulta suorana ylös hitaasti nostaessa varsinkin peukalo ylös päin kierrettynä sattuu pirusti ja vähän rutisee. Myös penkatessa sattuu, mutta lihasten lämmettyä sen verran lievittyy, että pystyy kevyesti tekemään. Tiedä sitten kannattaisiko. Asiantuntijakonsultaation tavoitteena olisi selvittää kivun lähde (en ole ihan varma onko kyseessä olkapää vaiko olkavarren yläosa vai mahdollisesti molemmat) ja oikea kuntoutusstrategia.