Olkapää kipeenä

Ei oo varmaan vielä oikeesti tullut kuntoon ekasta kertaa, etenkin jos molemmat olkapäät kipeytyy. Voi vaatia selkeesti pidemmän kuntoutus/palautusjakson, jopa useammankin kuukaudenkin. Pätevällä fyssarilla ehkä kannattaa käydä.

Täyslevon sijaan jotain kivutonta liikettä monta kertaa päivässä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Okei, olkapäät alkoi oireilla kun tein pitkästä aikaa dippejä kuukausi sitten. Salilla ei tuntunut mitään, päinvastoin, tuntui että nyt kulkee tosi hyvin. Illalla tuntui vähän, seuraavan päivän iltana jo ihan helvetisti: olkapäätä kuumotti, nukkuminen oli hankalaa ja liikkeissä tuntui, että vähän hannaa vastaan, oikea puoli hieman vasenta enemmän.

Viikon päästä menin olkapäihin erikoistuneen ortopedin vastaanotolle ja sain diagnoosiksi sen, että luultavimmin nyrjähdys/venähdys, ei merkkejä repeämistä. "Jobessa oikealla kipu, Yocum+ oikealla, Hawkins(?) vas oireettomampi" Kaksi viikkoa piti keventää tekemisiä ja ei saanut tehdä liikkeitä, jossa nostetaan käsivarsia olkapään tasoa ylemmäs. Ja buranaa kuuri 5 päivää. Ennuste hyvä. Mitään ohjeita kuntoutusliikkeisiin tms en saanut. Viime viikolla sitten tein varovasti ja vähän enemmän käsiä ja viikon toisena käsipäivänä jo ihan lähes tavalliseen tapaan. Salilla ei tuntunut mitään erityistä....

Mutta taas sama juttu, kahden päivän kuluttua olkapäät olivat helkutin kipeät, tällä kertaa enemmän etupuolelta, ei keskeltä. Buranaa ajattelin nyt vetää viikon, lisäksi voltaren-geeliä ja viikon täyslepo yläkropalle. Mahtaakohan riittää?

Ja mikä juttu tuo on, että salilla ei tunnu yhtään mitään, hyvin kulkee, ja vasta parin päivän päästä alkaa nuo kivut? Ei meinaa saada paitaa housuihin puettua.

Oisko niin, että tulehtuu herkästi?

Joo, se voi olla, että siellä on pieni tulehdus päällä. Oppiipahan taas olemaan tekemättä dippejä... Täytyy nyt googletella kuntouttavia liikkeitä ja ehkä käydä vielä fysioterapeutin juttusilla.

Kukas fysioterapeutti Tampereen suunnalla osaisi näitä katsoa ja neuvoa parantelussa? Pienen matkan voin ajaakin jos pätevä tyyppi on vähän etäämmällä.

Joo, se voi olla, että siellä on pieni tulehdus päällä. Oppiipahan taas olemaan tekemättä dippejä... Täytyy nyt googletella kuntouttavia liikkeitä ja ehkä käydä vielä fysioterapeutin juttusilla.

Kukas fysioterapeutti Tampereen suunnalla osaisi näitä katsoa ja neuvoa parantelussa? Pienen matkan voin ajaakin jos pätevä tyyppi on vähän etäämmällä.

Kannattaa ottaa kunnolla lepoa vaan ja kivun sallimissa rajoissa alkaa tekemään kuminauhajumppaa kevyesti. Itsellä ainakin tuntuu tulehtuvan herkästi jos punnerruksia tulee enemmän suhteessa vetoliikkeiden määrään. Yleinen ohjenuora on, että kannattaa tehdä vetoliikkeitä hieman enemmän mitä on punnerruksia :)

Joo, täytyy hommata sellanen kuminauha. Pieniä painoja mulla onkin himassa. Pitää nyt varovasti jotain tässä yrittää. Ja tuota olen miettinyt kanssa, minkä otit esiin: että pitäisi olla symmetria punnerruksien ja vetoliikkeiden välillä. Voi olla, että oon tehnyt liikaa rintaa selän kustannuksella. Tai olen kyllä tehnyt aika paljon leveällä myötäotteella leuanvetoja (lat pull-ups), mutta sitten rintalihaksia senkin edestä, eri kulmista taljoilla ja pec-decillä vielä siihen kaupan päälle. Pitäisi tehdä ehkä lisää jotain sellaista kohti rintaa vetoa taljalla soutuasennossa (seated cable row).

Sitten luulen, että kun olen tehnyt rintalihaksia taljalla, mulla on ollut liian laajat liikeradat. Tällä videolla Victor Martinez näyttää miten suppea toi liikerata on kun tehdään esimerkiksi rintalihasten alaosaa. Noin kohdasta 10:50 eteenpäin hän puhuukin olkapäävammoista:

View: https://www.youtube.com/watch?v=i1kcLRWFLJ4

Jotain tällaista suunnanmuutosta ajattelin treeniin. Ja dippejä - ei enää ikinä! :D

Joo, täytyy hommata sellanen kuminauha. Pieniä painoja mulla onkin himassa. Pitää nyt varovasti jotain tässä yrittää. Ja tuota olen miettinyt kanssa, minkä otit esiin: että pitäisi olla symmetria punnerruksien ja vetoliikkeiden välillä. Voi olla, että oon tehnyt liikaa rintaa selän kustannuksella. Tai olen kyllä tehnyt aika paljon leveällä myötäotteella leuanvetoja (lat pull-ups), mutta sitten rintalihaksia senkin edestä, eri kulmista taljoilla ja pec-decillä vielä siihen kaupan päälle. Pitäisi tehdä ehkä lisää jotain sellaista kohti rintaa vetoa taljalla soutuasennossa (seated cable row).

Sitten luulen, että kun olen tehnyt rintalihaksia taljalla, mulla on ollut liian laajat liikeradat. Tällä videolla Victor Martinez näyttää miten suppea toi liikerata on kun tehdään esimerkiksi rintalihasten alaosaa. Noin kohdasta 10:50 eteenpäin hän puhuukin olkapäävammoista:

View: https://www.youtube.com/watch?v=i1kcLRWFLJ4

Jotain tällaista suunnanmuutosta ajattelin treeniin. Ja dippejä - ei enää ikinä! :D

Juu sitä näkee aika paljon ku kaverit tekee kaikenmaailman flyesia ja ristikkäistaljaa missä ne kädet viedään niin taakse kun menee. Rintahan siinä ei enään veny 90 asteen jälkeen ja kaikki duuni menee sen jälkeen olkapäille ja kiertäjille. Kannattaa alkaa lisäämään ohjelmaan enemmän alhaalta tai suoraan edestä tulevia vetoliikkeitä että saa voimaa lapaluiden väliin. Ylätalja ja leuanveto iha ok liikkeitä, mutta menee lähinnä latseille. Kunnon perusraskaita kulmasoutuja alataljaa ja vaikka räkkivetoa niin että vedät liikkeen lopussa kunnolla lapoja taakse. Jätät punnerruksia vaikkapa hieman vähemmälle. Kuminauhalla kannattaa tehdä pitkää sarjaa ulkokiertoa, koska ne ovat yleensä heikompia kuin sisäkiertäminen. Ja venyttelyä päälle niin hiljaa hyvä tulee :)

Joo, tänään ajattelin jalkapäivän yhteydessä kokeilla kulmasoutua kevyillä painoilla ja katsoa miltä tuntuu. Punnerruspuolta ei varmaan vielä tällä viikolla, tulkoon siihen kahden viikon täysstoppi (kyllä ottaa päähän...). Kuminauhaa ei vielä tullut hommattua, mutta varmaan jostain XXL:stä semmonen löytyis.

Mut hei, jos joku oikeasti tietää Tampereella jonkun olkapäiden päälle ymmärtävän fysioterapeutin, niin vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.

Kolmisen viikkoa nyt mennyt tällä strategialla. Alataljaa, kulmasoutua, leuanvetoa kapeammalla otteella ja "kämmenet vastakkain", eli ei perinteisellä leuanvetotangolla vaan sellaisten seinästä ulospäin tulevien kahvojen avulla. Sitten ulkokiertoja kuminauhojen kanssa.

Olkapääkivut ovat pääsääntöisesti helpottaneet, vähän on vielä jäljellä ja sen tuntee lähinnä kun tekee taljoilla rintalihaksia, vaikka on tosi tarkka liikeradan kanssa.

Omituista (?) on se, että tämän myötä kivut siirtyivät ensin yhä selvemmin olkapään etupuolelle, sitten ihmeellisesti kipu alkoi tuntua solisluiden tuntumassa ja jopa kaulalla. Yritän foam rollata rintalihaksia, jos se auttaisi. Mutta kauhea kiristys tuntuu olkapäiden-solisluiden-kaulan suuntaisella alueella aina välillä.

arvelisin, että rintalihakset, etuolkapäät ja myös kaulan lihakset ovat kireät jos ryhti aiemmin ollut yhtään etupainoitteinen, ja nyt "kiristät" selkäpuolta noilla liikkeillä. Tuleeko venyteltyä edellä mainittuja?

Se voi hyvin olla just noin. En ole kauheasti venytellyt kun mulla on yliliikkuvat nivelet ja venyttely on pirun hankalaa. Mutta oon yrittänyt putkirullata noita paikkoja silleen, että saisin vaikutuksen just lihaksiin ja lihaskalvoihin eikä niveleen, niinkuin venyttelemällä tahtoo käydä.

Se voi hyvin olla just noin. En ole kauheasti venytellyt kun mulla on yliliikkuvat nivelet ja venyttely on pirun hankalaa. Mutta oon yrittänyt putkirullata noita paikkoja silleen, että saisin vaikutuksen just lihaksiin ja lihaskalvoihin eikä niveleen, niinkuin venyttelemällä tahtoo käydä.

Eikös venyttelyn pitäisi olla helpompaa yliliikkuvilla nivelillä kun antavat paremmin periksi joten lihas venyy paremmin? Ainakin näin luulisi. Ettet vain venyttele väärin? Venytykset saa kyllä helposti väärään paikkaan jos ei keskity. Itsellä myös yliliikkuvaa niveltä ja hyvin onnistuu silti venyttelyt.

Niin kyllä ajattelisi. Kesällä kävin fysioterapeutilla, joka sanoi, että mieluummin putkirullausta kuin venyttelyä ja sitä ennen ortopedi, että lopeta venyttelyt tykkänään etenkin selän osalta. Fysioterapeutti katsoi myös mun rintalihasvenyttelyn ja pyöritteli päätään kun näki miten mun olkapää kääntyy. Sain ohjeet venytellä rintalihasta niin, että kyynärtaive on 90 asteen kulmassa ja sitten painan kättä seinää/tolppaa vasten niin, että kyynärvarsi lepää tukea vasten ja vaakasuorassa/sopivaa kulmaa hakien olkavarsi kääntyy hiljalleen taakse. Se ottaa paremmin rintalihakseen kuin että tekisin venytyksen kyynärtaive suorana. Voi silti olla, että teen sen jotenkin väärin.

Siksipä olen putkirullannut rintalihaksia paljon ja varsinkin olkapään ja rintalihaksen välistä osaa. Hommasin sellaisen nystyrödynkin rullan, että saan oikein kunnolla sen paineen sopiviin kohtiin. Ehkä pitäisi rullata vielä enemmän ja pidempään. Ja venytelläkin varovasti vielä enemmän. Jossain vaiheessa muuten makasin joka päivä pitkän rullan päällä selälläni (rulla pitkittäin selän alla) kädet sivuilla aika pitkään. Pitääkin ottaa se takaisin ohjelmaan.

mites hauiksen venyttely? tuppaa aiheuttamaan olkapäävaivoja kireänä olleessaa, koska kiinnittyy olkanivelen yli. kuvaa en venytyksestä löydä, koska olen sen itse kehitellyt ( :D ), joten koitetaan selostaa. oikein tehtynä ylivoimaisesti paras tietämäni hauisvenytys. etsi tolppa tjsp joka kulkee tukevasti lattian ja katon välillä. paksuus mielellään sellainen, että saat puristettua nyrkin hyvin sen ympäri. seiso rintamasuunta tolppaa kohden ja nappaa venytettävällä kädellä kiinni tolpasta niin, että peukalo osoittaa alaspäin. olkavarsi n. 90asteen kulmassa. lähde kiertämään kroppaa pois päin tolpasta, niinkuin rintalihasta lähtisit venyttämään. voit kääntyä melkeinpä niin pitkälle, että selkä on tolppaa päin. sitten tulee kriittisin osuus, eli lähde kiertämään kyynärvartta ULOSPÄIN koko ajan tolppaa puristaen, ikään kuin yrittäisit kiertää peukaloa takaisin ylöspäin ja samalla lähde hieman kyykistymään. pitäisi napata melko hyvin hauiksesta tässä vaiheessa. jos ei tunnu, niin siirrä otetta hieman ylöspäin/kierrä kyynärvartta voimakkaammin.

mites hauiksen venyttely? tuppaa aiheuttamaan olkapäävaivoja kireänä olleessaa, koska kiinnittyy olkanivelen yli. kuvaa en venytyksestä löydä, koska olen sen itse kehitellyt ( :D ), joten koitetaan selostaa. oikein tehtynä ylivoimaisesti paras tietämäni hauisvenytys. etsi tolppa tjsp joka kulkee tukevasti lattian ja katon välillä. paksuus mielellään sellainen, että saat puristettua nyrkin hyvin sen ympäri. seiso rintamasuunta tolppaa kohden ja nappaa venytettävällä kädellä kiinni tolpasta niin, että peukalo osoittaa alaspäin. olkavarsi n. 90asteen kulmassa. lähde kiertämään kroppaa pois päin tolpasta, niinkuin rintalihasta lähtisit venyttämään. voit kääntyä melkeinpä niin pitkälle, että selkä on tolppaa päin. sitten tulee kriittisin osuus, eli lähde kiertämään kyynärvartta ULOSPÄIN koko ajan tolppaa puristaen, ikään kuin yrittäisit kiertää peukaloa takaisin ylöspäin ja samalla lähde hieman kyykistymään. pitäisi napata melko hyvin hauiksesta tässä vaiheessa. jos ei tunnu, niin siirrä otetta hieman ylöspäin/kierrä kyynärvartta voimakkaammin.

Hei kiitti vinkistä! Tätä täytyykin kokeilla! Raportoin takaisin kun saan vähän tuntumaa asiaan. :)

Olisko tällaiseen apuja tai mikä olis kärsiny, toissapäivänä jäätynyttä auton ovee kiskoessa lavan hallinta petti, olkapää tuli eteen ja tuolta jostain hartian/lavan paikkeilta kuulu rusahdus. Melkeinpä heti tuli olkapäähän "tykyttävää" vihlontaa mikä kulkee supran läpi trapeziukseen. Eilinen oli parempi mutta tänään ollu ihan paska. Olkapään päällä on sama kipu kuin tapaturman sattuessa mutta nyt kipu menee koko käsivartta pitkin myös levossa ja käsi puutuu. Esim. Lattialle mennessä kun ottaa vastaan niin vihlaisee keskeltä ja kaikenlainen käden nosto kipuilee samassa paikassa. Välistä myös vähän etu- ja takapuolella :/

Nyt olis pakkiksen omille tohtoreille pikku kyssäri, lähinnä jos jollain on vastaavaa ongelmaa ollut olkapään kanssa.

Noin kuukausi sitten koitettiin ottaa penkissä isompia rautoja (oikeesti siis pieniä). Kovemmissa lämpösarjoissa jo tunsin kipuilua sivuolkapäässä ja homma jäi siihen. Siitä asti ei ole minkäänsortin punnerruksia pystyn tekemään ilman että tekisi kipeetä sivuolkapäähän, nimenomaan vasempaan. Mielenkiintoista tästä tekee sen että mitkään viparit eteen, sivuille eikä taakse tunnu lainkaan pahalta, ei kipua siis lainkaan. Salilla ei mitään tapaturmaa tai muutakaan semmoista ole sattunut jossa olisi tuntunut kipua ennen näitä penkin lämmittelysarjoja. Kiertäjäkalvosimia lämpätessä ei tunnu minkäänlaista kipua myöskään missään, vain punnerruksissa. Pelkkä tanko penkissäkin saa kivun tuntumaan sivuolkapäässä.

Onko siis ketään jolla olisi ollut vastaavaa? Tai joku joka osaisi ottaa jonkin sortin kantaa tähän asiaan? Nyt en siis pariin viikkoon ole enää tehnyt minkääsortin punnerruksia, pari viikkoa tuon tuntemuksen jälkeen tein vielä viistopenkkejä kivun sallimissa rajoissa, kun tuntui ottavan vähemmän tuohon olkapäähän kuin tasapenkki.

Pitkällisten aina uusiutuvien olkavaivojen takia kävin kuvauttamassa magneetilla olkapään, ja tutkiva ortopedi kehoitti etsimään leikkaavan olkaspesialistin, koska hän ei itse leikkele jos se tulisi eteen. Kuulisin kuitenkin tässä vielä mielelläni mielipiteitä asiasta ennen mahdollisen kirurgin etsimistä, jos jollain ammattilaisella sattuisi täällä olemaan viitseliäisyyttä vilaista lausuntoa ja hieman selkokielistämään maallikolle. Kuulostaa niin moniongelmaiselta. :D
Ongelmana olkapäässä rajoittuneet liikeradat varsinkin yläasennossa, naksuminen, lonksuminen, leposärky ja esim rinnan venyttäminen sattuu olkapäähän. Olkapäällä taipumusta karata esim penkkipunnerruksessa.

"
3.0 T i.a. gd 18ml

Olkanivel kuvausasennossa lievässä posteriorisessa subluksaatiossa.

Tehosteainetta ei karkaa olkanivelontelon ulkopuolelle. Ei läpäisevää rotator cuff-ruptuuraa. Humeruksen takayläosassa laajaa painumaa, ulottuen myös Hill-Sachs vaurioon sopivaksi. Tähän liittyen ISP mediaalireunassa hieman rispaantumaa, muuten SSP ja ISP varsin rauhalliset, cuffin päällä ohut nesteliuska. Hill-Sachs alueen mediaalireunassa humeruksen caputin nivelrusto kielekemäisesti rispaantunut, aiheuttaako lonksumisen? Akromion tyyppiä 2. AC-nivelessä artroosiin sopivaa terävöitymää. Erittäin hyvä lihasmassa, ei atrofiaa.

Bicepsin pitkän pään jänne ehjä ja kulkee sulkuksessaan, sulkuksessa hieman synoviaalista ärsytystä. Subscapularisjänne ehjä.

BLC alueella degeneraation sopivaa signaalilisää, labrumin alle ei pääse tehostetta, Bankartin kappaletta ei erotu, etualalabrum hieman arpisen pönäkkä. Ylläkuvatun humeruksen posteriorisen rustolisäkkeen lisäksi GH-nivelrustopinnoilla yleisesti kirjavuutta ja glenoideumissa keskeisesti alhaalla ruston läpi menevä vaurio. Ei subkondraalista hohkaluuödeemaa. Humeruksen caput/collumrjalta luista terävöitymää alkavaan kulumaan sopien. Etukapselissa hieman paksuuntumaa kohtalaiseen adheesioon viitaten, mutta laajenee kuitenkin jkv tehosteella. GH-ligamentit seurattavissa. Etukapselin kiinnitys tyyppiä 2.
"

Viimeksi muokattu:
^ Olkapääsi on joskus ollut luultavasti pois paikoiltaan, siihen liittyviä vahinkoja. Ja kulumista.

^ Olkapääsi on joskus ollut luultavasti pois paikoiltaan, siihen liittyviä vahinkoja. Ja kulumista.

Ok, kiitoksia. Onhan tuolle olkapäälle tapahtunut kaikenlaista ja on ollut huonoa työasentoa ja SI-nivelestä peräisin olevaa kieroutta rangassa ynm.
Ei varmaankaan mitään ihmeempiä tehtävissä leikkelyn kannalta.

Sanotaanko, että riippuu toki oireesta, mutta kovin herkästi en omaa olkapäätäni noilla löydöksillä antaisi puukottaa.

Back
Ylös Bottom