Olkapää kipeenä

janne11000 sanoi:
Labrum on revennyt etuosastaan vähän,. näkyi varjoainemagneetissa mutta ei röntgenissä eikä ultraäänessä, vaikka niitä työterveys/normiterveyshuolto suosiikiin.

Nyt koitetaan saada leikkaavaa lääkäriä jostain.
Jos joku tietää hyvää kirurgia jkl-tre-tku-akselilta joka voisi leikata sairaalassa yksityispotilaana niin tietoja otetaan vastaan enemmänkuin kiitollisena !
Mulla oli lähes sama ongelma, labrum oli revennyt kait suht paljon. Hauiksen pitkänpään jänne kuitenkin onneksi ehjä.

Minulla tähystelyn suoritti Aki Hintsa (@ Mehiläinen, JKL). Kovan luokan äijä, juuri oli lehdessä (KS) juttu. Todella rentoa myös tähystelyn aikana. :D Antoi mun katsella siitä ruudulta kun ankkureita laiteltiin ja kertoili samalla vähän tähystyksestä. Olen muutenkin yleensä lääkärissä erittäin kiinnostunut kaikesta niin meitsihän pienessä lääkepilvessä kuunteli oikein mielellään. Hommaan meni tosiaan se 25min. "Eipä siinä kauaa mee kun sen osaa". Olkapää on kuntoutunut nyt todella hyvin. Lääkärin (Harri Selänne) & jonkun random fysioterapeutin mielestä kovasti etuajassa. En tiedä onko syy hyvin tehdyssä tähystyksessä vai tunnollisesti tehdyissä kuntoutus liikkeissä, mutta tyytyväinen olen.

:thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Isosisko (lääkäri) oli tänään kyläilemässä meillä ja kerroin sille tuosta olkapääkivusta. Se sitten kokeili tuosta olkapään seudulta paikkoja ja sanoi että lihakset sieltä ovat aivan kivikovana ja jumissa, joten olkapään kipuilut johtuisivat siitä. Tuossa "diagnoosissa" voisi hyvinkin olla perää, sillä siinä eräässä topikissa mainittu keppijumppa vain tuntui tuovan kipua enemmän esille.

janne11000 sanoi:
Mulla on onneksi sairauskassa töistä, mutta se ei korvaa mitään leikkauksista. Yksityiset lääkärit ja magneettikuvista saa ihan hyvin takasin. Fysioterapiasta joutuu maksamaan 25%
Missäpäin sulla leikattiin käsi ? Mulla on nyt vähän hakusessa leikkauspaikka, jos joudun yleisen puolen jonoon niin otan lainaa ja leikkautan yksityisellä.
Ootko parantunu hyvin, tuleeko siitä parempi mitä se on ollut ? :)

Terve!
Kotkassa leikattiin räpylä,parantumisesta yms. tässä copy-pastetettu oma viestini toiseen ketjuun aiheesta,kun laiskana miehenä en jaksa kirjotella uudestaan...:)

Itsellä repeämä tähystysleikattiin 05 lokakuussa ja sitten 05 joulukuussa toisesta olkapäästä puhdistettiin tulehdus tähystämällä.

Aika liki tän vuoden tammikuulle jumppailin lähinnä kuminauhajumppaa,joitain liikkeitä sai tehdä jo painollakin (hyvin pienillä tosin,esim. haukkaria,ojentajaa sekä jotain jumppaliikkeitä). Tammikuun alussa palasin töihin ja fys.terapeutti ohjeisti,että tammi-helmikuun ajan vielä varsin maltillisia painoja harjoittelussa,kuitenkin se n.3kk leikkauksesta sain luvan aloittaa saliharjoittelun.Ensin tein 1kk ajan fys.terapeutin ohjelman mukaisesti,sitten sain luvan aloittaa oman harjoittelun. Fys.terapeutti ilmoitti,että tiettyjä liikkeitä olisi syytä välttää jatkossa,ainakin niin että niitä ei tehtäisi jatkuvasti tyyliin satoja toistoja kuukaudessa. Yleensäkin sanoi,että jos ei lähde mitään 1-5 hakemaan,niin periaatteessa kaikkia liikkeitä paikkojen pitäisi kestää tulevaisuudessa eikä pitäisi hajota sen helpommin kuin "terveen" olkapäänkään.
Hänen mukaansa,kun noi ykköset yms. helposti pitkässä juoksussa rikkovat terveen olkapäänkin.. Myös niskantakaa punnerrukset yms. liikkeet sanoi,että eivät ole hyväksi,koska kulma nivelille tms. tulee vääränä ja ajan kanssa rikkoo paikkoja. Myös yleisesti kehonhallintaa ja useampia lihasryhmiä aktivoivaa treeniä peräänkuulutti,sanoi että liian eristetty treeni aiheuttaa sen että tukilihakset eivät vahvistu.
En nyt tiedä puhuiko soopaa vai ei....minut leikannut kirurgi sanoi tulevaisuuden treeneistä kysyttäessä,että saa treenata ihan niin kuin ennenkin,ei ole mitään rajoitteita liikkeiden osalta.

Nyt olen treenannut ns. normaaliohjelmalla n.2kk ja ihan hyvin on edistynyt.
Jalkoja lukuunottamatta teen edelleen n.20-50% pienemmillä painoilla kuin ennen operaatiota,lihasryhmästä riippuen.Olkapäissä ja rinnassa luonnollisesti suurimmat erot alkuperäiseen.Haukkaria,selkää ja ojentajaa saa tehtyä jo aika samoila kuin ennenkin.En silti tee alle 8 toiston sarjoja tällä hetkellä ja useimmissa liikkeissä uskon,että paikat kestäisi enemmän rautaakin,mutta päänuppi ei vielä anna periksi,ehkä hyväkin toisaalta.
Olkapää ärtyy kuitenkin vielä selkeästi jos ottaa vähänkin isommilla painoilla tai ei tee rauhallisesti,joten siinä mielessä huomaa että ei ole vielä läheskään normaali kunnossa.Samaten liikerata ei ole vielä normaali,joten senkin takia joitain liikkeitä ei voi tehdä.Kuitenkin pääsääntöisesti voi sanoa,että joka päivä tai ainakin joka viikko homma edistyy.Esim. nyrkkeilyä kestää jo olkapää varsin hyvin,painijuttuja en ole enkä aio vielä vähään aikaa koittaa.

Joo ,täällä kanssa oikeian olkapään kipu jatkuu .Kestänyt nyt 2 kuukautta ja tänään kävin Lääkärillä jälleen ja löi kortisonia tuohon olkapään etuosaan ja 2 viikkoa Burana 800 mg 3-4 kpl/päiväs.
Nyt olen täysin reenaamatta tuon pari viikkoa paitsi jalkoja jos kävis reenaa oman mielenterveyden kannalta.
Sit jos viel samaa kipua olkapään kanssa niin sit kuvauksiin ja maybe puukkoa jos muu ei auta.
Kyllähän se on aina oma ratkaisu haluaako leikkaukseen vaiko ei,riippuu miten se haittaa elämää voiko sen kivun kanssa elää, eipä sitä kipeän olkapään kanssa paljoo punttia nostella eli puukoa jos muu ei auta.

Mulla tuolla kiertäjäkalvosin alueella jotain häikkää taas prkl. arvauskeskuksen lääkärit ensin väitti kovaa et on hauiksen pitkänjänteen tulehdus ja rupes vielä neuvomaan miten kuuluis treenata et lihakset kasvaa. Sano et ei kuuluis treenata lähelläkään maksimi painoilla vaan ihan pienillä painoilla pitkiä sarjoja.:jahas: Kävin mehiläisessä ja siellä se lääkäri sano suoraan et tuolla kalvosinjänteissä jossain se vika on. En nyt satu muistaan mikä jänne se mahto olla tarkkaan. Mukava just kun oli innostunu treenaan taas labrum vaurion jälkeen ni tuli tällanen eikä oikeen pysty tekeen kun jalkoja kunnolla :curs:

takapakkia tulee täälläkin suunnassa.ensi maanantaina tulee kuukausi täyteen kun on ollu olkapää kipeä ja nyt meinaan pitää taas parin viikon levon.tuli viikko sitten hätäiltyä ja tehtyä penkkiä.tosin pienillä painoilla.mut ei tykänny kyllä juurikaan hyvää vaikka alkuun tuntukin että vois jopa pysty tekemään.
saas nähä mitä tästäkin tulee.pitänee karsia myös leuanveto pois ja kaikki muut mitkä vähänkin käy ikävästi.hauis scottissa yms.

ei tää oo enää kivaa :(

sama vaiva!

labrumin repeämä ei liike rajoituksia treeneihin.ja treenihän on aluks käden voimistamista ilman painoja tai kuminauhaa.Tää leikattiin 11.04.2006.Jumpparin luona käynti 08.05.sitten katsotaan ohjeita ollaanko edetty vai ei.Kyllä se vie voiman pois kokonaan kädestä toi leikkaus esim selällään makuulla yrität nostaa kättä suoraan ylös niin ei mene .nyt on mennyt viikko 9 pv ja menee.Hei olisin kysynyt esim Lapo tai joku muu jolla on ollut sama vaiva pidittekö tota kantosidettä miten aktiivisesti? mulla esim kävellessä voi riiputta ja heilua siinä ilman sidettä toki välillä leputan sitä.Niin viellä millos autolla voi veivata vaihteita tietysti kipu ilmasee sen mutta onko kokemuksia ajasta!

Mä pidin ainakin koko sen kolmen viikon ajan sitä sidettä. Välillä tietysti leputin sitä mut en pahemmin roikotellu mitenkään, vaan maatessani selällään pistin suoraks siihen viereen. Niin ja suihkussa käydessä otin sen pois :)

Itse pidin sidettä n. vkon ajan koko ajan pl. suihkut,sitten aloin ottaa aina välillä (lääkärin luvalla) pois esim. kun kotona katteli telkkua jne.Koko ajan pidensin aikaa ja kolmannen vkon aikan pidinkin jo välillä tunnin parikin ilman,mutta toki mitään en rupenut kädellä riehumaan,tahi liikutellut siten miten ei olisi saanut.Toki jotain pientä,mitä pystyi ja uskalsi tein.Minulle ainakin lääkäri sanoi,että vaikka side on,niin kättä pitäisi sallituissa liikeradoissa pyrkiäkin heti kun kipu mahdollistaa,jollain tavalla käyttää,vaikka sitten pitämään leipälautasta kädessä tms.

Kolmannen vkon jälkeen sainkin jo siteen pois,ei tarvinut täyttä 4vkoa pitää.:)

oisko kellään heittää mitään linkkiä mistä näkisi hyvin tuota olkapään rakennetta, lihakset ,luut, nivel pussukat yms......

Ja vähän takapakkia olkapään parantumisessa. Tänään tuli kipuja, mutta hyvä uutinen on se että tiedän mistä ne tulivat. B)) Olin lämmittelemässä mavea varten alaselkääni siinä selänojennustelineessä (Siis tämä liike)
Olin lopettamassa sarjaa ja alkamassa punnertamaan itseäni telineestä pois ottamalla noista kahvoista kiinni mitkä ovat telineen sivuilla. Noh, olkapäässä kuului pieni ruts-ääni ja kipu oli taas täällä. :jahas:
Hyvä puoli tässäkin on se että kipu ei ole vihlovaa, vaan jotain lievempää. En osaa sanoa mitä. Käsiä pystyy edelleenkin liikuttelemaan normaalisti vaikka kipua tuntuukin.

EDIT: Tämän viikon voisi oikeastaan ottaa totaalilepoa, turhaa sitä on reenata jalkoja ja selkää pelkästään. =/ Viime viikon aikana olkapäät parantuivat todella hyvin vaikka salilla kävi (miinus punnerrusliikkeet), niin totaalilepo varmaan tekisi ihan gutaa.

Kokeilin tänään ihan perusleuanvetoa vastaotteella ja olkapään seutu kesti! Tosin Pikkuisen oli arka, että vain 3 x 5 uskalsi tehdä omalla painolla, mutta tästä toivottavasti eteenpäin..

Viime rintateenissä tosin vinopenkki kässäreillä sai oik. olkapään hieman kipuilemaan ja sitä jomottikin sitten illan..elämme jännittäviä aikoja..

Jason sanoi:
Oikea olkapää vihlasee aina välillä kun nostaa kättä. Jostain etupuolelta kipu tuntuu. Pystypunnerruksessa ei tuota kipua ole, mutta penkkipunnerrun käsipainoilla, ranskalainen pun. on aivan tuskaa, eikä painoja voi laittaa nimeksikään. Kyllä harmittaa kun tulosta on tullut varsin mukavasti, koko ajan saa painoja lisäillä ja sitten iskee olkapäähän toi kipu. On jatkunu jo jonkin aikaa. Välillä ei ole mitään, mutta välillä kun kättä nostaa tuntuu vihlasu etuolassa. :curs: :curs: :curs: Mitään hajua mikä voisi olla kyseessä? Painoja olen nostellut maltillisesti, ei mitään suurilla painoilla ja paska tekniikalla vaan juuri toistepäin.
Pitää varmaan mennä kuvaamaan tuo. :( Voiko mennä ihan terveysasemalle vai pitääkö sairaalaan asti mennä? Prkl että suututtaa. :curs: :curs: :curs:
Mulla oli ihan sama juttu tossa muutama päivä sitten. Ei ollu mitään hajua mikä siin olis voinu olla ja yritin vaan lätkiä jotain kylmägeeliä ja välttää rasitusta. Se vihlas aina ku nostin käden enkä todellakaan voinu treenata sitä. Nyt se kipu on hävinnyt, mut jäi mietityttämään et mikä siin oli :confused:

Olkapää reistaa minullakin.

Joskus aiemmin pystypunnerrusta kun tein, olkapää muljahteli ikävästi, tuntui pahalta, joten jätin kesken. Sen jälkeen en ole yrittänytkään sitä.
Eilen sitten salilla vinopenkissä jo olkapää meinasi sanoa pahasti, tein kuitenkin kaksi sarjaa. Mutta dippikoneessa sitten muljahteli jo tosi ikävästi, joten en sitäkään tehnyt loppuun.

Nyt tuntuu kokoajan olkapää vähän kipeältä, varsinkin kun sitä taaksepäin kääntää.

Auttaako tähän kun vain lämmittelee enemmän, vai kannattaako ihan tosissaan varoa tuota olkaa?

Metalviking sanoi:
..
Viime rintateenissä tosin vinopenkki kässäreillä sai oik. olkapään hieman kipuilemaan ja sitä jomottikin sitten illan..elämme jännittäviä aikoja..

Aika moni täällä valittelee kivun tulevan vino-/tasapenkissä tai käsipainopenkissä ja yksi syy mikä kannattaa ensin tsekata on se, että lavat pysyy tosiaan takana ja kiinni penkissä tarpeeks. Jos hiemankin lavat nousee ja lähtee työntämään painoja liian ylös (etuolkapäillä) -eikä eteen (eli rintalihaksilla) , niin aivan varmasti vihloo jos on olkapääkipuja.

Ja niinkuin on sataan kertaan täälläkin todettu : jos on jatkuvaa särkyä olkapäässä > turha yrittääkään silloin esim. dippiä,vipareita, raskasta penkkitreeniä tai niskantakaa punnerrusta, jossa kivun lisääntymistä on lähes mahdotonta estää.

onko tämä paksumpi jutska mikä tässä kuvassa on poikki jokin jänne? itselläni se kipu on selvästi juuri tuossa kohdassa kun tuosta luu mötikän yläpuolelta painaa voimakkaasti, siinä on jotain pehmyt kudosta eli ilmeisesti tuo jänne tai mikä lie onkaan.

Liitteet

• shoulder_acromioclavicular_separation_intro01.jpg
    shoulder_acromioclavicular_separation_intro01.jpg
    24,3 KB · Katsottu: 2 636
neutraali sanoi:
onko tämä paksumpi jutska mikä tässä kuvassa on poikki jokin jänne? itselläni se kipu on selvästi juuri tuossa kohdassa kun tuosta luu mötikän yläpuolelta painaa voimakkaasti, siinä on jotain pehmyt kudosta eli ilmeisesti tuo jänne tai mikä lie onkaan.

Ne kuvaavat ligamentteja (nivelsiteitä, jotka yhdistää luun toiseen luuhun) , ja tässä kuvassa on esitelty mm. ligamentteja, jotka ympäröivät ja tukevat ac-niveltä sekä ligamentteja, jotka vetävät solisluuta alaspäin.
Kuvassa näkyy kokonaan revenneet ac-ligamentit (ylempänä) ja coracoclaviculaari ligamentit (alempana ja edessä) .Nimi ligamentille tulee aina siitä mistä ja mihin se kiinnittyy.

Niinkuin tekstissäkin sanotaan, niin yleensä vastaaviin repeämiin, jotka johtaa ac-nivelen paikaltaanmenoon tarvitaan esim. kaatuminen olkapään päälle. Tietysti lievemmissä tilanteissa asia erikseen.

Vittu yli kuukauden ollu jo olkapää kipeenä... Neljäs saikku menossa ja taas uusia lääkkeitä popsitaan. Ei taida ketään tietää mikä olkapäätä nyt oikeen vaivaa. On vahvistettu kiertäjäkalvosin lihaksia ja annettu ultraa niin supran jänteelle kun bicepsin jänteelle mut ei tunnu auttavan. Tänään kävin taas lääkärillä ja sano et jollei nyt kahen viikon levolla ja lääkkeillä parane ni magneettikuvaan sit vaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom