Olkapää kipeenä

Mä treenasin edellisen kerran punnerrus liikkeitä n.kuukaus sitten. Silloin tuli tehtyä penkkiä 10 sarjaa samassa treenissä. Sen jälkeen on vasen olkapää kipuillut. Solisluun päätä kun painaa niin tuntuu kipua ja arkuutta.
Olen nyt käynyt muutaman kerran fysioterapiassa, ja siellä sanottiin että AC-nivel on ylirasittunut ja ehkä tulehtunut.
Sain ohjeet millä liikkeillä sitä kannattaisi ruveta kuntouttamaan, liikkeet ovat lähinnä kiertäjäkalvosin liikkeitä.
Tänään kävin ottamassa kortisoni pistoksen, ajattelin että se ei ainakaan hidasta kuntouttamista, jos siellä on tulehdus niin varmasti pitäisi auttaa ja nopeuttaa parantumista.
Katsellaan nyt miten aine vaikuttaa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
KKHS sanoi:
Ettet huomaamattas olis ottanu sillä vastaan? Siinä on käsi ja olakpää vääntyny, ja tulee hetkellinen melko kova rasite, joka viel vään vääristää olkapään liikettä.

Voihan se olla mahdollista että niin kävi. Tosiaan ensimmäinen ajatus kaatumisen jälkeen oli että jaahas, olen lattialla kyljelläni...au. :D

Noniin, nyt on käyty uudestaan ortopedillä ja se sanoi että mielestäni vahva labrumvaurio...Ilmeisesti juurikin sellainen nivelrepeämä.
Seuraavaksi magneettiin ja katotaan mitä sitten tapahtuu...:wall:

millasia kipuja tuo nivelrepeämä sitten aiheuttaa? esim tietyissä asennoissa vihlontaa vai onko kipeä ihan jos hieroo tai painelee olkapäätä? saas nähä mikä on oman olkapään tilanne.en jaksa uskoa kyllä että mitään vakavempaa mutta eihän sitä ikinä tiedä.ensi viikon jälkeen ollaan viisaampia:rolleyes:
on nämä vaan perseestä.

0nko muuten noissa kiertäjäkalvosin repeämissä aina kipua kättä eteenpäin tai sivulle viedessä(kohottaessa) vai voiko olkapää olla suht oireetonkin noiden liikkeiden osalta? nimittäin itselläni ei käden liikuttamisen kanssa ole juuri ongelmia/kipuja ja sen takia tuo ortopedikään ei vielä sen kummempiin tutkimuksiin laittanut.

Sanotaan nyt ihan vaan selvyyden vuoksi, että labrumvaurio on eri asia kuin kiertäjäkalvosimen repeämä. Ja kiertäjäkalvosimen repeämä on lähinnä vanhusten pulma. "Nivelrepeämästä" en osaa sanoa mitään, kun en tiedä edes mitä sillä tarkoitatte.

Mikähän voisi olla vikana kun sivuolkapää vihloo vipareita sivulle tehtäessä? Erityisesti siinä vaiheessa kun kädet ovat välillä ala-asennossa..

Klatskin sanoi:
Ja kiertäjäkalvosimen repeämä on lähinnä vanhusten pulma. ".
just joo. no kaikki nivelten repeämäthän ne on tavallaan vanhusten pulmia. kiertäjäkalvosin repeämät on kyllä varsin tavallisia erillaisissa voimaa/nopeutta vaativissa lajeissa. vanhuksilla ne saattaa taas mennä varsin helpostikin rikki eli kohdistuneen voiman ei tarvi olla välttämättä suuri jolloin repeämä jo heille tulee.

neutraali sanoi:
just joo..
Jotenkin arvasin tän reaktion.

neutraali sanoi:
kiertäjäkalvosin repeämät on kyllä varsin tavallisia
No varmaan niitä useampi kappale maailmaan mahtuu, mutta muut syyt nyt vaan sattuvat olemaan vielä paljon tavallisempia. En tiedä miten tämän voisi selittää enää selvemmin.

neutraali sanoi:
vanhuksilla ne saattaa taas mennä varsin helpostikin rikki eli kohdistuneen voiman ei tarvi olla välttämättä suuri jolloin repeämä jo heille tulee.

...Ääh. No tietenkin näin on. Mutta sen repeämän mekanismikin taas on vähän eri kuin penkkipunnerrus tai leuanveto. Eli anteeksi vain kauheasti, jos särjin sun illuusioita jostain oikein raflaavasta vammasta.

On mielenkiintoista, miten ihmiset aina päättävät etukäteen mikä heidän vammansa on, ja pitävät sitten kiinni siitä viimeiseen asti vaikka urheiluortopedit ja magneettikuvauksetkin sen kiistäisivät. Olen aina ihmetellyt mikä tämän ilmiön takana on. Joku psykologi voi varmaan vastata.

Eli sori vaan neutraali, lähes varmasti sulla ei ole kiertäjäkalvosimen repeämää. Jos et halua uskoa, älä sitten usko.

Pitäis varmaan lopettaa tän pakkiksen lukeminen. Täällä liikkuu niin paljon vääriä käsityksiä, että pahimpia on pakko yrittää korjata. Ja kun niin tekee, ihmiset vain pahastuu.

Cobra sanoi:
Mä treenasin edellisen kerran punnerrus liikkeitä n.kuukaus sitten. Silloin tuli tehtyä penkkiä 10 sarjaa samassa treenissä. Sen jälkeen on vasen olkapää kipuillut. Solisluun päätä kun painaa niin tuntuu kipua ja arkuutta.
Olen nyt käynyt muutaman kerran fysioterapiassa, ja siellä sanottiin että AC-nivel on ylirasittunut ja ehkä tulehtunut.
Sain ohjeet millä liikkeillä sitä kannattaisi ruveta kuntouttamaan, liikkeet ovat lähinnä kiertäjäkalvosin liikkeitä.
Tänään kävin ottamassa kortisoni pistoksen, ajattelin että se ei ainakaan hidasta kuntouttamista, jos siellä on tulehdus niin varmasti pitäisi auttaa ja nopeuttaa parantumista.
Katsellaan nyt miten aine vaikuttaa...
Itselläni oli joulusta alkaen samoja oireita. Kortisoonia pisteltiin ja tulehduskipulääkettä napsittiin. Nuo auttoivat aina jonkin aikaa puudutteen muodossa. Varsinaista parantumista ei kuitenkaan tapahtunut. Lopulta vaadin olkapään kuvattavaksi. Kuvasta näkyikin suoraan, että solisluun pää oli mennyt kuolioon (nekroosi) > lähete ortopedille, joka hymyili, että leikkaussalissa tavataan. Kuolioon mennyt osa solisluusta pitää siis poistaa.

Ilmeisesti raskas penkkaaminen on ainakin yksi asia, joka aiheuttaa solisluun päähän joko kuolion tai rasitusmurtuman.

Oletkos sinä littledragon67 käynyt siinä leikkauksessa jo? Ja tuliko vaiva kuntoon? Onko iso operaatio?
Itse en ole ainakaan vielä tuota olkapäätä kuvauttanut, mutta kai se on hyvä kuvata jos se ei nyt muutaman viikon kuluessa ole yhtään paremmaksi muuttunut.
Onkos sulla littledragon67 kipeän puolen solisluun nuppi korkeammalla kuin terveen puolen? Mulla ei ole silmin nähden eroa niissä.

Cobra sanoi:
Oletkos sinä littledragon67 käynyt siinä leikkauksessa jo? Ja tuliko vaiva kuntoon? Onko iso operaatio?
Itse en ole ainakaan vielä tuota olkapäätä kuvauttanut, mutta kai se on hyvä kuvata jos se ei nyt muutaman viikon kuluessa ole yhtään paremmaksi muuttunut.
Onkos sulla littledragon67 kipeän puolen solisluun nuppi korkeammalla kuin terveen puolen? Mulla ei ole silmin nähden eroa niissä.
Leikkaukseen tässä jonotellaan; jos ei pian ala jono vetää niin käyn hoitamassa yksityisellä. Jatkuva, vihlova kipu alkaa rassata hermoja. Itse laikkauksen pitäisi olla hetken meteli, parikymmentä minuuttia ja illaksi kotiin.

Kipeän puolen solisluun nuppi tuntuu sormilla koskettaen "korkeammalta" mutta saattaa olla myös harhaa johtuen siitä, että kipeältä puolelta lihaksisto on heikentynyt - suoritustekniikat kun eivät tämän olkapään kanssa ole kovinkaan tasapainoisia. Parhaiten vamman tuntee siitä, että tuo solisluun nuppi on kosketusarka juuri luun kohdalta, ympäröivä lihaksisto on sen sijaan täysin OK. Treenatessa kipu tosin säteilee ylöspäin trapetseus-lihasta pitkin.

littledragon67 sanoi:
Itselläni oli joulusta alkaen samoja oireita. Kortisoonia pisteltiin ja tulehduskipulääkettä napsittiin. Nuo auttoivat aina jonkin aikaa puudutteen muodossa. Varsinaista parantumista ei kuitenkaan tapahtunut. Lopulta vaadin olkapään kuvattavaksi. Kuvasta näkyikin suoraan, että solisluun pää oli mennyt kuolioon (nekroosi) > lähete ortopedille, joka hymyili, että leikkaussalissa tavataan. Kuolioon mennyt osa solisluusta pitää siis poistaa.

Ilmeisesti raskas penkkaaminen on ainakin yksi asia, joka aiheuttaa solisluun päähän joko kuolion tai rasitusmurtuman.
näkyykö tämä nekroosi normaali röntgenissä vai vaatiiko se magneetti kuvauksen?

neutraali sanoi:
näkyykö tämä nekroosi normaali röntgenissä vai vaatiiko se magneetti kuvauksen?
Ihan normaalissa kuvassa näkyy. Työterveyden röntgenlääkäri antoi lausunnon tuosta ja ortopedi totesi asian myös itse. Itsekin pystyin sen erottamaan kuvasta kun valkoinen luu muuttuu päästään mustaksi.

Sivujuonteena voin kertoa, että varsinainen työterveyslääkärini ei tiennyt mitä röntgenlääkärin lausunto tarkoitti, eikä ollut koskaan kuullutkaan tästä vaivasta. Eli itse joutuu lääkärillä meuhkaamaan ja vaatimaan kuvauksia.

neutraali sanoi:
0nko muuten noissa kiertäjäkalvosin repeämissä aina kipua kättä eteenpäin tai sivulle viedessä(kohottaessa) vai voiko olkapää olla suht oireetonkin noiden liikkeiden osalta? nimittäin itselläni ei käden liikuttamisen kanssa ole juuri ongelmia/kipuja ja sen takia tuo ortopedikään ei vielä sen kummempiin tutkimuksiin laittanut.

Oman kokemukseni mukaan lähes aina kiertäjäkalvosinrepeämässä ,siis nimenomaan repeämässä, huomattavasti eniten vaikeutuu olkapään aktiivinen liike ja isoissa repeämissä käden nostosta ei tule yleensä oikein yhtään mitään (siis omin voimin). Olkapäässä kipu voi olla ajoittain aivan super v-mäinen ja silti kyse useimmiten on jänteen/cuffin/limapussin etc. ärsytyksestä/tendiniitistä eikä repeämästä.

Tape sanoi:
Samassa jamassa sitä ollaan. Ei ole vielä kukaan osannut sanoa mitään varmaa (2 eri työterveyslääkäriä, radiologi, joka otta rgt:n ja ultran, OMTft, kiropraktikko) - monelaisia veikkauksia on ollut, muttei varmaan tietoo, mikä mättää. Ortopedille odottelen pääsyä, noh, se varmaan teroitteleekin jo puukkojaan...On veikattu hauiksen jänteen lonksumista kolostaan, nivelrikon poikasta AC nivelssä, löysää olakniveltä, venähtänyttä solisluun nivelsidettä, jne, jne. Mistä näistä tietää.
...
Suurin vitutus lähinnä siitä, MIKÄ siellä mättää.
..

Voi olla että ongelmana on enemmän kuin yksi näistä em. diagnooseista. Yhtä varmaa vastausta kipujen aiheuttajasta voi olla epärealistista odottaa.. Olkapään tähystyksessä ortopedit kyllä kuulemma näkevät lähestulkoon kaiken sen mitä operoiden korjattavissa on, mutta eihän sekään kivuttomuutta takaa.

Nykyään (ja tää on viisaammilta saatua tietoa) olkapään artroskopia on niin kehittynyttä että mahd. operaatioista toipuminen etenee nopeasti eikä niin helposti "puukkoja teroitella" koska avoleikkauksilla ei saavuteta välttämättä mitään etua (päinvastoin jopa) tähystykseen.
Mutta kuntoutuspuoli tietysti kannattaa kokeilla loppuun asti ensin.
Toivottavasti käynti siellä ortopedilla jeesaa, koska hänenhän erikoisalaa tää loppuviimeksi on ja sen jälkeen pitäis paremmin ne vaihtoehdot olla tiedossa.

Itkuu.

Viikon pidin salista taukoa koska vasemmassa olkapäässä oli pientä kipua aistittavissa. Noh, eilen menin salille ja aloitin penkistä. Toka sarjan jälkeen oikea olkapää kipeytyi aivan perkeleesti. :( Vihloo jos koittaa ylöspäin nostaa käsivartta. Pidän nyt taukoa sen verran että kipu lakkaa... Ei vittu. :curs:

Ja mullapa on vielä sama tilanne kuin aloitusviestissä: hyvin tullut kehitystä koko ajan ja nyt tulee tälläinen saatanan vamma. PERKELE.

Annetaanpa tänne kuvaus omasta olkapää kivusta. Eli olin eilen tekemässä penkkiä ja siinä sarjaa tekiessäni kuulin omaan korvaan pienen repsahduksen. Ja nyt käden ottaminen esim. takista pois tuottaa vaikeuksia ja myös kainalon peseminen tuotti kipua. Kipu kohta on suunnilleen olkapään päällä kohdassa mihin epäkäs loppuu. Menen kyllä ensi viikolla tästä lääkäriin. Mutta kun malttamaton niin kuinka pahasta vammasta voi olla kyse?

nim. Tieto lisää tuskaa.

EDIT: jos ei tällä kuvauksella osaa kertoa niin kysykää täsmä kysymyksiä, Kiitos!

Täällä meni myös olkapää muutamia päiviä sitte. On aika jäykkä ja sattuu. Nyt on tullut kerättyä kunnon määrä punttareiden vaivoja: polvet rikki, selkä rikki, olkapää rikki, kyynärpäitä särkee ja lihaa ei yhtään..:wall:
Olenkin jo pidemmän aikaa suunnitellut siirtymistä pelkkään pumppitreeniin ja nyt se viimein ja vihdoin tapahtuu viiden vuoden treenin jälkeen.. Naiset, käpälät irti niistä 5kg kässäreistä! Ne on tästä lähtien mun käytössä!:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom