Olkapää kipeenä

kokeilkaas muuten olkapää vammamaiset sellaista että jätätte rinnan/työnnöt pois hetkeksi ja keskitytte selän treenaamiseen isolla kädellä lisäksi venytätte rintalihaksia ja ojentajia useita kertoja päivässä +min venytyksiä! Väitän että moni saa tästä avun vaivoihinsa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No niin,semmosta kysymään koska itellä alkaa olemaan keinot tän olkapään kans loppu... Eli kipua tuntuu kun käden vie ylös ja painaa korvaa vasten,tämä siis levossa..treeneissä tuntuu että tulee aivan eri asennossa ja puutuu,eli olkapää menee aivan järjettömään pumppiin...,treenin jälkeen kun pumppi on lähtenyt alkaa kauhea paukkuminen, ääni kuuluu jostain takaolkapään tienoilta,tuntuu kun joku jänne hyppisi siellä.Tämän olkapään kanssa pärjää töissä ja saa yöt nukuttua mutta joku siellä vaivaa ,olisko se vaan väliä? eli yrittääköhän se hyppiä pois paikaltaan ? Aluksi ajattelin kun olin penkkikisoihin valmistautumassa jotka jäi sitten käymättä rinnan ongelmien takia että onko rinta liian kireällä ja vääntää olkapäätä,mutta nyt 1kk tämän selän fasettilukon kanssa eläneenä voi syy olla sielläkin,4 kertaa nyt käynyt hierojalla ja 1 kiropraktikolla eikä niistä apua,ekalla kerralla ei kuulemma lapa juuri liikkunut että sehän voi vaikuttaa olkapäähän,ainakin näin meinasi,..ja olen tehnyt vahvistavia liikkeitä olkapäille,venytellyt yms. mutta ei se
auta varmaan kun mennä lääkäriin kuvauttamaan.Niin tosin eilen testasin harjanvarrella,niin olkapäät menevät aivan eri asennossa ?

Aivan loistava ohje JOS ei tee liikaa, 2-3viikon pyörittelyllä saa jo todella huomattavaa liikkuvuuden paranemista aikaan!! Itse olen yhdistänyt tohon rinnan venyttelyn joka ikinen pv monta kertaa +min venytykset, jätin myös rintatreenit pois 3viikoksi ja tilalle yläselän (pumppi) treenausta, olkapäät on tosiaan ihan erituntuiset eikä ole minkäänlaisia kipuja ollut.

Olkapäiden kuntoutus:

Etsitte ensin käsiinne pitkän kepin, pyyhkeen tai sellaisen kumiköyden joka joustaa hieman muttei liikaa (paras vaihtoehto). Tarkoituksena harjoitteen aikana on yrittää repiä tämä naru poikki pitäen kädet suorana (kyynärpäät lukittuna) ja vetäen käsiä kauemmaksi toisista hartioiden avulla. Edellinen ohje on tärkeä, sillä ellei tätä toteuteta niin olkapäät voivat ärtyä vielä enemmän. Harjoittelun edistyessä käsiä tuodaan lähemmäksi toisia kun liikkuvuus paranee.

Itse suoritus tapahtuu ottamalla narusta/kepistä leveä ote, kämmenet alaspäin. Narusta voi ottaa kiinni koko kämmenellä. Keppiä käyttäessä kannattaa käyttää vaan peukaloa, etusormea ja mahdollisesti keskisormea, eli loput sormet eivät pidä kepistä kiinni. Kädet lepäävät siis aluvaiheessa vartalon edessä. Tästä lähdetään viemään ympyränkaarta pitkin kädet vartalon taakse. HUOM!!! kepillä ei pääse kovin pitkälle, suunilleen keskiselkään. Narun taas voi viedä aivan alas asti.

Ennen käsien liikuttamista hengität voimakkaasti sisään ja pakotat rinnan ulos. Tästä viedään sitten kädet ylös vetäen niitä ulospäin mahdollisimman voimakkaasti, käsien ollessa kokoajan suorana. Jos teet suoritteen oikein niin lapaluut puristuvat yhteen ja rinta työntyy todella paljon eteenpäin. Jos teet suoritteen laiskasti, etkä jaksa repiä käsiä mahdollisimman paljon erilleen tulet vaan ärsyttämään olkapäitä eikä niiden liikkuvuus parane.

Kun kädet ovat seläntakana (siihen saakka mihin menee) hengität rauhallisesti ulos ja tuot kädet takaisin eteen. Sitten otat mahdollisesti hieman kapeamman otteen ja toistat harjoitteen.

Olen itse huomannut, että on hyvä tehdä harjoitusta vaikka joka toinen päivä. Harjoite on kohtuullisen rankkaa, joten kannattaa aloittaa jollakin 20 toistolla ja yrittää kasvattaa toistomäärää sitten siitä, päätyen noin 50 toistoon. Jos jossain vaiheessa tuntuu liian raskaalta ja et jaksa enään tehdä suoritetta sääntöjen mukaan, lopeta siltä päivältä. Tästä ei ole kuin haittaa.

Mukavia pyörittelyhetkiä kaikille. Lisäinfoa voi kysäistä jos joku jäi epäselväksi.

-- Edit --
Muistakaa tehdä harjoite rauhalliseen tahtiin. Ei mitään repiviä liikkeitä.

Noin 2 kuukautta sitten teloin olkapääni kaatumalla yhden käden punnerrusasentoon. Nyt näiden kahden kuukauden aikana ei ole punnerrusliikkeet onnistuneet (penkki pahin, hauiskäännöt teke epahaa, kevyt pystäri menee mutta olen pitänyt taukoa kaikista olkapäätä rasittavista liikkeistä) ja lisäksi on esiintynyt puutumista pikkusormi/nimetön ja kämmenen ulkosyrjä ja jatkuu kyynärvartta pitkin. Buranoita mennyt pari kuuria. Kipu siis esiintyy olkapään etuosassa, minne solisluu menee niin sen alueen etu/alapuolella. Käsivarren nosto sivulle on ok mutta eteenpäin nostossa tuntuu kipua. Normaalielämässä haittaa ilmenee lähinnä autoa ajaessa, kun ei pysty yhdellä kädellä reteesti pyörittämään rattia ja sängyssä jos pitää vaikka kylkeä kääntää. Lääkärilläkin tuli kuukausi sitten käytyä, halusi ottaa röntgenkuvat joista ei mitään selvinnyt ja ehdotti lepoa.

Vituttaa kun ei tiedä mitä tässä nyt pitäisi taas tehdä. Olkapäät ovat aina raksuneet miten sattuu ja juuri tämän kipeän puolen olkaluun saan muljautettua tuohon eteen. Turhauttaa, kun pitäisi itsellä olla pätevyys joka asiaan, että mitään saa selville.

Aivan loistava ohje JOS ei tee liikaa, 2-3viikon pyörittelyllä saa jo todella huomattavaa liikkuvuuden paranemista aikaan!! Itse olen yhdistänyt tohon rinnan venyttelyn joka ikinen pv monta kertaa +min venytykset, jätin myös rintatreenit pois 3viikoksi ja tilalle yläselän (pumppi) treenausta, olkapäät on tosiaan ihan erituntuiset eikä ole minkäänlaisia kipuja ollut.

Olkapäiden kuntoutus:

Etsitte ensin käsiinne pitkän kepin, pyyhkeen tai sellaisen kumiköyden joka joustaa hieman muttei liikaa (paras vaihtoehto). Tarkoituksena harjoitteen aikana on yrittää repiä tämä naru poikki pitäen kädet suorana (kyynärpäät lukittuna) ja vetäen käsiä kauemmaksi toisista hartioiden avulla. Edellinen ohje on tärkeä, sillä ellei tätä toteuteta niin olkapäät voivat ärtyä vielä enemmän. Harjoittelun edistyessä käsiä tuodaan lähemmäksi toisia kun liikkuvuus paranee.

Itse suoritus tapahtuu ottamalla narusta/kepistä leveä ote, kämmenet alaspäin. Narusta voi ottaa kiinni koko kämmenellä. Keppiä käyttäessä kannattaa käyttää vaan peukaloa, etusormea ja mahdollisesti keskisormea, eli loput sormet eivät pidä kepistä kiinni. Kädet lepäävät siis aluvaiheessa vartalon edessä. Tästä lähdetään viemään ympyränkaarta pitkin kädet vartalon taakse. HUOM!!! kepillä ei pääse kovin pitkälle, suunilleen keskiselkään. Narun taas voi viedä aivan alas asti.

Ennen käsien liikuttamista hengität voimakkaasti sisään ja pakotat rinnan ulos. Tästä viedään sitten kädet ylös vetäen niitä ulospäin mahdollisimman voimakkaasti, käsien ollessa kokoajan suorana. Jos teet suoritteen oikein niin lapaluut puristuvat yhteen ja rinta työntyy todella paljon eteenpäin. Jos teet suoritteen laiskasti, etkä jaksa repiä käsiä mahdollisimman paljon erilleen tulet vaan ärsyttämään olkapäitä eikä niiden liikkuvuus parane.

Kun kädet ovat seläntakana (siihen saakka mihin menee) hengität rauhallisesti ulos ja tuot kädet takaisin eteen. Sitten otat mahdollisesti hieman kapeamman otteen ja toistat harjoitteen.

Olen itse huomannut, että on hyvä tehdä harjoitusta vaikka joka toinen päivä. Harjoite on kohtuullisen rankkaa, joten kannattaa aloittaa jollakin 20 toistolla ja yrittää kasvattaa toistomäärää sitten siitä, päätyen noin 50 toistoon. Jos jossain vaiheessa tuntuu liian raskaalta ja et jaksa enään tehdä suoritetta sääntöjen mukaan, lopeta siltä päivältä. Tästä ei ole kuin haittaa.

Mukavia pyörittelyhetkiä kaikille. Lisäinfoa voi kysäistä jos joku jäi epäselväksi.

-- Edit --
Muistakaa tehdä harjoite rauhalliseen tahtiin. Ei mitään repiviä liikkeitä.

Loistava kuntouttava liike tämä! Tein tänä aamuna pyyhkeellä ja heti tuntuu paremmalta. Tein 20 toistoa ja voin sanoa, että rankkaa oli. Pitää vaan muistaa tosissaan pitää ne kyynerpäät lukittuna ja yrittää repiä sitä pyyhettä poikki. Ja tosissaan sai tehdä nimittäin kun keuhkot veti täyteen ja samaan aikaan veti käsiä ulos päin toisistaan, ja yritti pitää liikkeen samaan aikaan rauhallisena ja puhtaana, niin hyvä ettei taju meinannu lähteä kun aamulla tyhjällä vatsalla lähti tekemään. Mutta kiitos anyway vinkistä. Toimi heti ainakin mulla.

Jipii ekaa vamma tullut salilla ja olkapäähän se.
Pystypunnerrusta ei voi tehdä edes 10kg painoilla. :D Tipahtaa samantien painot lattialle.
Penkissä sen sijaan satkulla ei ongelmia.

Varmaan joku 1½ kk ollut tämä ongelma. Tiistaina alkaa kesäloma, niin pitänee fysiologille varata aika.

Osaisiko joku neuvoa, mistä on kyse? Eli siis 3 viikkoa sitten kyykkyä tehdessä olin vääntämässä levytankoa selkään enne sarjan alkua, ja yhtäkkiä iski oikean olkapään ja kaulan välissä olevaan (solisluuhun?) kohtaan äkkinäinen kipu. Tuntui, että joku jänne tms. olisi revähtänyt ko. kohdasta. Samantien lekuriin, burana-kuuri ja lekuri sanoi, että kyseessä saattaa olla joku kiertäjäkalvosimeen liittyvä ongelma. Pystyn vetämään leukoja ja pystypunnertamaan, eli käsi menee suoraksi ihan normaalisti.

Sitten huonot uutiset: takakyykkyä ei pysty tekemään ollenkaan, ei edes millään uber-leveällä otteella. Samaten penkkiä pystyy hikisesti tekemään kapella otteella, mutta jossain 70 kg painoissa alkaa olkapäässä tuntua kipua. Dippejä ei kivun vuoksi voi tehdä lainkaan. Oireet ovat tosin helpottaneet viikko viikolta, nyt pystyn jo kyykyssä ottamaan tangon niskaan, se vaan sattuu sen verran, että toistoja ei viitsi lähteä yrittämään. Samaten kapeassa penkissä kipu muuttui häiritseväksi vasta tossa 70 kilossa. Etunojapunnerruksia pystyy myös tekemään.

Ennen tota revähdystä olkapää oli oireillut jo pitemmän aikaa, eniten normi leveydellä tehdyssä penkissä ja dipeissä (dipit jouduin jättämään pois jo ennen revähdystä kivun takia). Varmaan myös voimannosto tyyliin tehty kyykky, jossa tanko runnotaan alas takaolkapäiden päälle, eikä ylös niskaan, edesauttoi olkapään ärtymistä.

Onko kokemuksia, miten tällaista vaivaa pystyy kuntouttamaan, ja pitäisikö huolestua, kun ei 3 viikon jälkeen pysty edes pitämään tankoa niskassa kyykkyä tehdessä? Vai onko normaalia, että tällaista revähdystä joutuu parantelemaan näinkin pitkään?

Noi sun oireet kuulostaa melko tutulta. Mulla oli vasemman olkapään kanssa samantapainen ongelma pari vuotta sitten ja nyt sama vika oikeassa olkapäässä.
Vasemmassa olkapäässä oli hauiksen jänne tulehtunut. Syynä huono penkkitekniikka ja huono ryhti istuessa jolloin olkapäät kääntyy eteen ja rasittaa etuolkapään jänteitä.

Kun olkapää oli oikein kipeä ei kyykkyä voinut tehdä ollenkaan koska olkapäähän tulee venytystä ja kipu säteilee solisluuhun. Tangolla ei voi tehdä penkkiä kun se vääntää olkapäitä "huonoon" asentoon. Käsipainoilla penkatessa pystyy kuitenkin sen verran vaikuttamaan käsien ja olkapään asentoon ettei kipua tunnu.

Mulla tuo ei parantunut lopulta kuin levolla ja joka ilta jäätä olkapäähän. Lääkärit ei sille voineet oikein mitään ei ollut rikki. Jänne ainoastaan tulehtunut.

Eli jos olkapäässä ei ole mitään rikki niin Jäätä, lepoa ja vältä salilla sellaisia liikkeitä jotka aiheuttavat kipua. Reenin jälkeen olkapääähn jäätä.

Tänne olikin joku kirjoitellut muutama vuosi sitten olkapään leikkauksesta revenneen limapussin (bursan) takia.

Multa on leikattu tähystyksessä vasen olkapää 8 vuotta sitten juurikin revenneen limapussin takia. Olkapää oli imetty puhtaaksi mössöstä. Nyt, kun olen treenannut aiempia vuosia enemmän, on herännyt muutama ihmetyksen aihe.

Mites muut bursan takia leikellyt kohtalotoverit, onko leikatusta olasta tullut ajan kuluessa tervettä vastaava? Mä huomaan, että leikattu olkapää on aivan älyttömästi heikompi kuin terve ja pohdin, että saanko siitä enää tervettä vastaavaa. Esimerkiksi melominen on lähes mahdotonta, koska vasen olka alkaa hyvin lyhyen melonnan jälkeen tuntua äärettömän väsyneeltä ja sitä alkaa särkeä...
Tällä hetkellä treenaan molempia olkia yhtä paljon ja samoilla painoilla, pitäisikö kuitenkin leikattua olkapäätä treenata vielä ekstraa? Jos pitäisi, mitä treenejä kannattaisi tehdä?

Lisäksi tuo vasen olkapää napsuu toisinaan mm. pystypunnerruksessa. Napsuminen ei aiheuta mitään kipua. Mahtaako olla, että uutta limapussia ei kehitykään niveleen ja sen takia olkapää napsuisi, kun luut hankaisivat toisiaan ilman pehmikettä? Mikäli näin olisi, tulisiko napsumista aiheuttavia liikkeitä rajoittaa, jotta nivel ei kuluisi vai mitä kannattais tehdä?

Miten muut olkapääleikkauksesta kuntoutuneet, onko olat tulleet tasaveroisiksi ja näyttävät samoilta vai onko leikattu olka jäänyt pysyvästi surkeammaksi?

Loistava kuntouttava liike tämä! Tein tänä aamuna pyyhkeellä ja heti tuntuu paremmalta. Tein 20 toistoa ja voin sanoa, että rankkaa oli. Pitää vaan muistaa tosissaan pitää ne kyynerpäät lukittuna ja yrittää repiä sitä pyyhettä poikki. Ja tosissaan sai tehdä nimittäin kun keuhkot veti täyteen ja samaan aikaan veti käsiä ulos päin toisistaan, ja yritti pitää liikkeen samaan aikaan rauhallisena ja puhtaana, niin hyvä ettei taju meinannu lähteä kun aamulla tyhjällä vatsalla lähti tekemään. Mutta kiitos anyway vinkistä. Toimi heti ainakin mulla.

Oletko pitänyt säännöllisesti ohjelmassa?
mä olen nyt vääntänyt kohta sen3- 4kk ja huomaa ihan hirveän eron säryt on kokonaan loppuneet, olen uskaltanut kokeilla dippiä ja penkin jälkenkään ei ole ollut mitään ongelmia melkoinen muutos siihen kun koski 3päivänä viikosta ihan sama oliko tehnyt mitään :)..

Liikkuvuus tuntuu kanssa parantuneen selvästi, nykyään menee molemmat kädet selän takana yhteen helposti ja pyörittelyssä oteleveys on pienentynyt pyyhkeen kansa reilusti.. Muutenkin olkapäät tuntuvat jämäkämmiltä kuin aiemmin,.

Mihin tässä kannattaisi hakeutua kun olkapää on vihoitellut vähän yli puoli vuotta? Olen käynyt hieronnassa kaksi kertaa ja vielä yksi kerta edessä, mutta eipä ole ollut apua. Vasen olkapää on siis heikompi ja väsyy hetkessä verrattuna oikeaan, myös napsumista ja kiristämisen tunnetta ilmenee. Tuon olkapään takia en myöskään pysty aktivoimaan selkä ja rintalihaksia kunnolla niin treenaaminen ei oikein onnistu. Onko tässä lähdettävä ihan tavalliselle lääkärille vai mitä mieltä olette?

Eiköhän pätevä fysioterapeutti tuon selvitä, mitkä lihakset ovat kireät/heikot ja aktivoituuko ne oikein.Se taas on eri mistä löytää sellainen.Ite suosittelen täälläkin paljon kirjoitellut nimimerkillä "FYSIO"....Pihlman Mika! Sain ite käydä 6:ssa eri paikassa, ennen kuin löydettiin syy. Perus työterveys/arvauskeskukseen turha mennä....eivät tiedä mistään mitään :D Ja tuo ei ole vitsi!!!!!

Itellä ollu jo pidemmän aikaa olkapäässä vähän outo tunne, ei kipua mutta tuntuu ärsyttävältä. Lähes joka kerta kun on pitänyt kättä paikallaan pari minuuttia tai enemmän ja liikuttelee kättä niin olkapää naksuu. Olkapää myös "rusahtelee" kun pyörittelen pelkkää olkapäätä.

Kireyttä en ole huomannut mihinkään suuntaan mutta pistin merkille että vipareissa sivuilla kipeästä (oikeasta) olkapäästä loppuu voimat kesken huomattavasti ennen vasenta. Tyyliin vasemmalla menee 10 toistoo ja oikealla 4-5.

Joskus aikaisemmin tuli punnerrusliikkeiden jälkeen kipeäksi mutta se lähti pois kiertäjäkalvosimien jumpalla ja reippaammalla lämmittelyllä..

Mitään mutu tuntumaa mistä tuo naksahtelu / rusahtelu voisi johtua? Onko vaarallista?

Laitetaan nyt tänne tää, kun ei kehtaa uutta ketjua avata. Mulla on vasen olkapää kipeänä. Oon aika varma, että kiertäjäkalvosin temppuilee. Punnerrukset jätän ainakin pois, mutta kannattaako perus kiertäjäkalvosin harjottelua tehdä? Ainakin pelkällä käden painolla sattuu jo tuo ulkokiertoliike.

Järnalle jos siel ei ole mitään traumaa takana.. niin nappaa burana kuuri ja hoida olkapäätä kylmällä, mulle suositteli lääkäri antaman hyvin kevyttä liikettä kunnes kivuton jonka jälkeen aloitat ns kuntoutuksen ja kovemmat treenit.. Suosittelen myös tutkimaan syyt miksi olka temppuilee, ennen kuin kuuluu naps.

Velipojalla hieman ongelmia olkapään kanssa ja kysellään nyt sitten täältä jos joku osais vaivaan kertoa helpotusta. Elikkä kipukohta on pääpiirteisesti olkalisäke-solisluusiteen tienoilla, juurikin siinä "patissa" joka sijaitsee olkapäälohkojen keskellä. Kipu ilmenee lapoja yhteen vetäessä ääriasennossa, eli nimenomaan penkkipunnerruksen tekemisen teilaa aivan täysin. Pystypunnerruksessa kipua ei havaittavissa. Kipuilu alkoi ensin oikeasta olkapäästä, josta se kuitenkin hellitti ja jonkun ajan kuluttua siirtyi vasempaan olkapäähän, jossa ilmennyt jo pitemmän aikaa. Kokeiltu on venytykset, lihasrelaksantit, voiteet ja salvat. Hieroja ja magneettikuva on vielä läpikäymättä.

Lääkärillä käyty, olkapää kuvattu eikä buranakuuria kummempaa hoitokeinoa havaittu. Vaivannut kuitenkin jo pitemmän aikaa ja mikäli mitään ei ole tehtävissä niin ainut vaihtoehto on lähteä taas jonottamaan lääkäriin.

Nyt on vasen olkapää ruvennut rasittumaan tavattoman herkästi, kipeytyykin välillä. Kulmasoudussa kp:lla polttelua olkapään etuosassa ja ainoastaa vasemmassa kädessä, penkkissä kevyilläkin painoilla tuntuu "pykäliä" ja olkapää pitää ääntä ja tänään NTP:ssä seisten huomasin, että vasen hartia on NTP:n yläasennossa korkeammalla kuin oikea ja hieman edessä, yritin korjailla asentoa mutta tuloksetta. Samalla tunsin kuinka liike kävi vain vasempaan olkapäähän eikä oikea rasittunut läheskään samalla tavalla.
Luulin pikemminkin, että oikea olkapää rupeisi ensin temppuilemaan kuin vasen koska 2008 meni oikea kyynärnivel käytännössä palasiksi ja olkavarsi poikki, samassa rytäkässä meni oikea olkapääkin melko ikävästi sijoiltaan...
Toki tekniikoissakin on varmaan enemmän kuin paljon korjattavaa koska oon vasta aloittelija näissä hommissa, mutta painot ei todellakaan ole mitään suuria.

OLKAPÄÄ VAMMAISET KOKEILKAA tätä ja V selän linkittämää venytystä Olkapäiden kuntoutukseen.:

-- Edit --
Muistakaa tehdä harjoite rauhalliseen tahtiin. Ei mitään repiviä liikkeitä. .. AUTTOIVAT MINUA VAIKKA OLI NS: TOIVOTON TILANNE!!! 1 asia mikä on kanssa VARMA, jos se olkapää temppuilee niin hoitakaa se kuntoon, muuten se sanoo poks ja sit saattaa olla salit taputeltu tosi pitkäksi aikaa ellei jopa pysyvästi.

Erinomainen takakapselille!!

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Onko kellään tullu hermovaurioita olkapää tapaturmien kanssa.Kauanko on kestäny parantua??Itelle lekuri sanoi et voi mennä viikkoja tai kuukausia ennen kuin alkaa taas "pelittää".Onko "kohtalotovereita"?
Olis mukava kuulla kommentteja.:face:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom