Olkapää kipeenä

Molemmat olkapääni ovat vaivanneet kesästä saakka. Vaivan perimmäinen syy on paikallistunut rangan ongelmiin, eli oikoryhtiin ja olkapäiden virheasentoon. Tällä hetkellä vain vasen olkapäävaivaa - trapezius on jatkuvasti kireä (ja myös silmämääräisesti isompi/vahvempi kuin toisella puolella), teres minorin seutu rasittuu helposti, samoin hauiksen pitkä pää.

Lapojen toimintaa ovat tutkineet kaksi fysioterapeuttia ja yksi lääkäri. Kukaan heistä ei ole huomannut vasemmalla puolella mitään ihmeempiä ongelmia. Itse kuitenkin huomaan, että käden ollessa vaakatason alapuolella ja sivulle ojennettuna lavan sisemmän yläkulman hallinta pettää, ts. lapa irtoaa. Tämä korostuu esimerkiksi tempauksen alkuasennossa ja erityisesti etuheilautuksessa, jossa vasen hartia ikään kuin venähtää alas ennen liikkeen puoliväliä.

Punnerruksissa ja ylöspäin suuntautuvissa liikkeissä lavat pysyvät mielestäni kontrollissa. "Neutraaliasennossa" eli vaikkapa istuessa oikean ja vasemman välisen eron huomaa tunnustelemalla, jos tietää mitä etsii. Kysymys kuuluukin: mitä lihaksia tulisi vahvistaa, jotta saan lapakontrollin em. ääriasennoissa kuntoon?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sain torstai aamupäivällä kortisonipiikin olkapäähän, diagnoosina olkapään kiinnikkeinen nivelpussitulehdus tai jotain, kaikki lihakset on jumissa olkapään ympäriltä ja särkyä esiintyy. Aamulla yöunien jälkeen oli hyvä ja kivuton olo, ni enkö perhana mennyt nostamaan lapsen syliin ja taas jotain rusahti, särkyä onkin riittänyt sitten siitä asti. Olkapään alueella tuntuu omituisia tuntemuksia, välillä kylmää, välillä särkee, välillä kiristää jne. nojaaminen kyynärpään varassa sattuu enempi, varmaankin kun painetta kasaantuu olkapäälle... tulehdusko se siellä jyllää edelleen? Vai johtuuko vaan kaikista lihasjumeista? Kuinka nopeasti tuo kortisoni tehoaa? Huomenna pitäs mennä töihin, jossa riittää nostelua ja heilumista, jee. Särky itsessään ei ole mitenkään kauheaa vaan lähinnä ärsyttävää ja kiusallista.

Mikähän on kun tällä viikolla vain on ollut oikea olkapää kipeä penkissä ja toki kapeassakin penkissä, mutta siis vain oikea. Tuntuu lihaskipumaiselta ja sivu- ja etuolkapäässä.
Ei mielestäni kiertäjäkalvosin mitä olen lukenut sen oireista. Ja esim tänään kipu tuntui mutta myös tuntui että oikea olkapää rasittuisi pirusti penkissä ja sen variaatioissa, kuin tekisi pystäriä isoilla painoilla mutta vain toinen. Kipu alkoi maanantaina ja oli siis vielä tänään ja tekniikka on kokoajan ollut sama ja penkissä ei enne ole ollut kipuja. Maanantaina tanko kyllä lähti aluksi vähän vinosti koska jouduin tekemään vinossa kyykkyhäkissä. Pitääkö vain venata, vai uskaltaako penkata kun kipu ei tänään ollut ainakaan pahempi kuin ma?

Itellä on ollut oikee olkapää kipee noin kuukauden. En pysty sanomaan tilannetta missä olisin sen loukannut ja se kipeentyikin ihan yllättäen.
Kipu ei haittaa normiarkeani, mutta olkapään sivulla tuntuu vihlontaa penkkiä tehdessä ja dippiä punnatessa. Kipu ei ole lieventynyt, eikä pahentunut kuukauden aikana.
Noh.. Tänään oli aika ultraäänikuvaan. Se oli elämäni turhin lääkärikäynti. Nainen sanoi heti huoneeseen tullessani, että voi sanoa jo ennen ku otan paitaa pois, ettei löydä olkapäästä mitään vikaa, mutta katellaan nyt kuitenkin kerta tänne olet tullut. Puhui koko toimenpiteen ajan kuinka tänne tulee aina teidänlaisianne urheilijoita jotka aina hajottavat paikkansa ja valittavat kivuistaan. Toitotti, että jos urheilee, niin sillon pitää hyväksyä tulevat vammat ja sillä selvä. Käski jatkaa kovaa reeniä, sillä se lähtee sillä millä on tullutkin.
Laitoin paidan päälle, pyysin anteeksi käynnistäni ja lähdin

Mikähän on kun tällä viikolla vain on ollut oikea olkapää kipeä penkissä ja toki kapeassakin penkissä, mutta siis vain oikea. Tuntuu lihaskipumaiselta ja sivu- ja etuolkapäässä.
Ei mielestäni kiertäjäkalvosin mitä olen lukenut sen oireista. Ja esim tänään kipu tuntui mutta myös tuntui että oikea olkapää rasittuisi pirusti penkissä ja sen variaatioissa, kuin tekisi pystäriä isoilla painoilla mutta vain toinen. Kipu alkoi maanantaina ja oli siis vielä tänään ja tekniikka on kokoajan ollut sama ja penkissä ei enne ole ollut kipuja. Maanantaina tanko kyllä lähti aluksi vähän vinosti koska jouduin tekemään vinossa kyykkyhäkissä. Pitääkö vain venata, vai uskaltaako penkata kun kipu ei tänään ollut ainakaan pahempi kuin ma?
Niin ja katsoin äsken peilistä seisaallaan kun vedin lavat taakse ja tein niinkuin penkkiä että toin kädet rintaa kohti niin kun siinä kohdassa missä tanko olisi rinnalla niin tuo kipeä olkapää menee selvästi alemmas, muutenkin on vähän epätasapainoiset olkapäät. Mutta se ei taida olla salitreenistä koska huomasin sen ennen salia jo.

Itellä on ollut oikee olkapää kipee noin kuukauden. En pysty sanomaan tilannetta missä olisin sen loukannut ja se kipeentyikin ihan yllättäen.
Kipu ei haittaa normiarkeani, mutta olkapään sivulla tuntuu vihlontaa penkkiä tehdessä ja dippiä punnatessa. Kipu ei ole lieventynyt, eikä pahentunut kuukauden aikana.
Noh.. Tänään oli aika ultraäänikuvaan. Se oli elämäni turhin lääkärikäynti. Nainen sanoi heti huoneeseen tullessani, että voi sanoa jo ennen ku otan paitaa pois, ettei löydä olkapäästä mitään vikaa, mutta katellaan nyt kuitenkin kerta tänne olet tullut. Puhui koko toimenpiteen ajan kuinka tänne tulee aina teidänlaisianne urheilijoita jotka aina hajottavat paikkansa ja valittavat kivuistaan. Toitotti, että jos urheilee, niin sillon pitää hyväksyä tulevat vammat ja sillä selvä. Käski jatkaa kovaa reeniä, sillä se lähtee sillä millä on tullutkin.
Julkisilla taisit käydä? Mua kohdeltiin samoin UÄ:ssä, nuori jätkä sano että ei oo olkapäässä mitään vikaan. Sanoi lähes varmasti että siellä on joku ihme rasitustila muka päällä. Kysyin että ai 6 kk ollu rasitustila vaikka en oo salilla käyny. Sitte pudisteli päätä ja "Ootko kortisoni piikin ottanu" sanoin: en se sitte tokas "no kannattaisko vaikka ottaa?" Siinä vaiheessa siirryin ykstyiselle ja sitä kautta pääsin julkiselle magneettikuviin. Siellä sitten selvisikin ahtaumaa + muuta pientä, nyt yritän kuntouttaa viimesen kerran ja kattoa kestääkö tämä, jos ei niin sitten tähystys.

Joten älä anna periks. Julkisen puolen palvelu on nykyään aika usein per*eestä!

Joten älä anna periks. Julkisen puolen palvelu on nykyään aika usein per*eestä!

Laitetaas oma kokemus joka on aivan erilainen.

Aktivoiduin näyttämään paikallisessa tk:ssa noin vuoden temppuillutta olkapäätä. Törkeän kuuma nuori lääkäri kissa kuunteli asiallisesti, teki toiminnallisia testejä ja lähetti röntgeniin jossa kuvattiin ylärankaa. Tässä vaiheessa ongelmaa etsittiin enemmän siis rangan alueelta. No mitään ei löytynyt mutta sain lähetteen fysioterapeutille. Kävin hoitokerrat ilman kummempaa vaikutusta. Kuntouttelin siinä vajaan vuoden verran hartian/olkapään aluetta itsenäisesti kokeilemalla eri treenimuotoja, venyttelyä, hierontaa, liikelaajuuksien avaamista jne. Ei oikein mitään oleellista muutosta ja sama vaiva vaan pysyi eli hartian ja olkapään alueen jumittamista + kipuilua. Oma tausta kun on myös ft opinnot niin alkoi jo vitutus kasvamaan että eikö tässä mikään auta. Uudestaan samalle kuumalle kisumirrille valittamaan vaivaa ja samantien laitettiin olkapään kuvauksiin röntgeniin ja lähete kirurgille polille. Aika tuli noin puolentoista viikon päähän. Kirurgi katsoin olkapään kuvat ja totesi että ei muutoksia mutta laitetaan mangeettiin. Kuvaus aika jo neljän päivän päästä ja puhelinaika siitä muutaman päivän päähän.

Tämä siis pienehkössä kaupungissa keski-suomessa. Itse olen ollut yllättynyt kuinka ripeästi ajat sun muut on järjestyneet lopulta. Kaikki viivytykset on olleet omaa vikaani kun olen vaan yrittänyt rimpuilla paikkoja kuntoon.

Mistä johtus toisen olkapään sivuolkapääkipu penkkiliikkeissä kun tanko on noin 10cm rinnasta niin tuntuu tuo kipu, vähän vihlaseva?

Mikähän mulla on kun olkapäät kipuilleet treenatessa ja judoillessa lievästi ja tänään sitten kun heitin semmosen kuntopallon yhellä kädellä niin meni taas kipiäksi..

Kipu tuntuis olevan tuolla olkapään takaosassa.. Ehkäpä tuossa alemman lapalihaksen kohdalla(about):
ldk00495.jpg

En osaa sanoa onko kipu lihaksessa, nivelessä vai missä, mutta olen huomannut, että kipu lievenee kun menen kuumaan suihkuun ja joskus myös rintalihaksen venytys saattaa helpottaa tietyissä kulmissa(ylä viistossa).

Kipu tulee myös siis judossa painiessa ja silloin yleensä molempiin käsiin.. Kipu on sellaista kohtalaisen lievää, jomottavaa kipua jossain tuolla lihasten alla. Vaikka kipu on lievää ei sen kanssa kuitenkaan halua enää vääntää ja haittaa huomattavasti suoriutumista kuitenkin.

Äh.. Toivottavasti tästä mun viestistä ottaa nyt joku jotain selkoa.. Vaikea selittää ja alkaa jo väsyttääkkin kun monta tuntia jo putkeen koittanut lukea tästä vaivasta.. :S

Tuli eilen kaaduttua lasketellessa suoraan vasemman olkapääni päälle. Olkapään seudulla ei tunnu koskettaessa kipua eikä päällepäin näy mitään normaalista poikkevaa. Suorana alaspäin pitäessä käsi kestää myös painoa aivan normaalisti. Kuitenkin tietyt liikeradat, venytykset liikkeiden ääripäissä, ja kaikki äkkinäiset liikkeet aiheuttavat olkapään "sisällä" pistävää kipua (kiertäjäkalvosin varmaan?). Miten tässä olisi järkevin edetä? Totaalilepoa kädelle pari päivää, kevyttä venyttelyä, vai suorilta lääkäriin huomenna?

Moro pitkästä aikaa. Mun raportointia on saanut lukea tässä ketjussa joskus aiemmin. Homma kestänyt nyt parisen vuotta ja mun olkapäävammoihin ei ole tullut päätöstä. Diagnoosina on nyt sitten "vielä määrittelemätön reumasairaus". Trexan lääkitys aloitettu, lievemmän reumalääkkeen tehottomuuden vuoksi. Olkapäät kuvattiin tuossa kuukausi sitten jälleen kerran, ja karua raporttia tuli. Effuuusiota, bursan tulehdusta ja hauberin jännetuppitulehdusta molemmissa. Lisäksi kun on vielä plantaarisfaskiitin oireita kantapäässä, rannekipua/sormikipua ja alaselkä vittuilee niin tässä sitä ollaan. Kortisoonishotti tuli alkuviikosta oikeaan olkapäähän ja ensiviikolla tykitetään vasen. Kahtotaan jos tässä vielä joskus salille pääsisi. Kädet on kun pulkan narut ja muutenkin koko kroppa melkoisen erilainen kun parisen vuotta sitten. Taukoa ollut nyt siis tuon 2 vuotta. Nippanappa saa duunit ja perheen hoidettua tällä hetkellä.

Vaikka joku tuossa jo mainitsikin, niin omankin olkapäärempan alku oli myös juurikin tätä luokkaa. Asiaan kyllästyneenä painelin omakustanteisesti urheilulääkärille jota kautta magneettiin, jonka makselin myös iloisesti itse. Vittumaista hommaa että ainoastaan tätä kautta
saa yleensäkään tutkimuksia aikaiseksi, mutta mikäli se olkapään kunto ja urheilu yleensä on itselle tärkeä asia, suosittelen todellakin maksamaan nuo muutamat sataset heti mikäli julkisessa asia ei lähde etenemään. Kun kuvat on kourassa ja viasta on näyttöä, julkisellakin hommaan suhtaudutaan ihan toisella tavalla eikä tyrkytetä ensimmäiseksi kortisonia joka rööriin.

Itse pääsin tuon yksityisen lääkärirumban jälkeen julkiselle leikkaukseen, ja toipumisajat tippuivat oletetusta 6 kk:sta kolmeen :rock: fiilikset on melko pitkälti katossa.

Ite oon nyt ottanu kevyemmin judossa ja kävin vetämässä puistossa "plastisen" harjoittelun eikä oo toistaseks menny olkapäät kipeäks.. Ylihuomenna ois tarkotus sitten salilla käydä kokeilee ja kattoo et miten käy..

Terve. Ajattelin täältä kysyä mikä voi olla kun tekee ulkokiertoliikettä kuminauhalla, niin oikeasta kädestä on voima kadoksissa. Saa just ja just mahan päältä vedettyä suoraks eteen (90asteen kulmassa), mutta ei yhtään enempää sivulle, vasen puoli menee kevyesti.
On kuukauden päivät reistaillut olkapää, kainalon yläpuolella todella kipeä kohta kun sormenpäällä painaa niin sattuu pirusti.. kiropraktikko sitä viimeks paino niin meinas taju lähtee. Mutta ei vaan tunnu aukeavan jumi vaikka olen kirolla käynyt 2 kertaa ja myös hierojalla. Penkkiä olen koittanut välillä tehdä pienillä painoilla, mutta siinä olkapää kipeytyy ja menee jumiin.
Olkapää ei haittaa normielämää, mut salilla ei viitti käydä, koska tietää että se jumiutuu. Myös olen huomannut kun tekee hauista käsipainoilla istuvilteen niin oikea käsi ei jaksa normipainoilla millä tuli joskus tehtyä. Vesipullosta kun ottaa huikkaa niin joutuu kyynerpäätä nostamaan ylös että saa juotua. Voisko joku viisaampi neuvoo mitä tehdä? Kiitos!

Terve. Ajattelin täältä kysyä mikä voi olla kun tekee ulkokiertoliikettä kuminauhalla, niin oikeasta kädestä on voima kadoksissa. Saa just ja just mahan päältä vedettyä suoraks eteen (90asteen kulmassa), mutta ei yhtään enempää sivulle, vasen puoli menee kevyesti.
On kuukauden päivät reistaillut olkapää, kainalon yläpuolella todella kipeä kohta kun sormenpäällä painaa niin sattuu pirusti.. kiropraktikko sitä viimeks paino niin meinas taju lähtee. Mutta ei vaan tunnu aukeavan jumi vaikka olen kirolla käynyt 2 kertaa ja myös hierojalla. Penkkiä olen koittanut välillä tehdä pienillä painoilla, mutta siinä olkapää kipeytyy ja menee jumiin.
Olkapää ei haittaa normielämää, mut salilla ei viitti käydä, koska tietää että se jumiutuu. Myös olen huomannut kun tekee hauista käsipainoilla istuvilteen niin oikea käsi ei jaksa normipainoilla millä tuli joskus tehtyä. Vesipullosta kun ottaa huikkaa niin joutuu kyynerpäätä nostamaan ylös että saa juotua. Voisko joku viisaampi neuvoo mitä tehdä? Kiitos!
En varmaan ole viisaampi. Kyllä minä menisin lääkärille tutkituttamaan olkapääni jos oireet ovat noin pahat. Ties vaikka joku kiertäjäkalvosin revennyt yms. Eikö kiropraktikko arvaillut mitään missä vika?

Eilen rusahti kunnolla olkapää penkissä kesken sarjan. On kyllä arka tekee melkein mitä tahansa ja tänään lääkäristä lähete ultraääni- ja röntgen kuvaukseen. itseä taas hämäsi kun olen käsittänyt että tälläiset selviäisi parhaiten magneetissa vai oonko ihan väärässä ? ilmeisesti täytyy painua yksityiselle jos ei näissä mitään selviä.

En varmaan ole viisaampi. Kyllä minä menisin lääkärille tutkituttamaan olkapääni jos oireet ovat noin pahat. Ties vaikka joku kiertäjäkalvosin revennyt yms. Eikö kiropraktikko arvaillut mitään missä vika?

Kävin fysioterapeutilla, mut ei sekään oikeen osannut sanoo --> Määräs lääkäriin ens viikolle.. Kiropraktikko puhu että jossei kohta helpota niin kortisonia.. Ollut jo kuukauden arka tuo olkpää, ei haittaa normi elämää mut jos salille menee niin vetää kyl oikeen puolen jumiin.

Vasen olkapää on vaivannut jo muutamisen kuukautta. Vihlova kipu alkoi ilmetä pikkuhiljaa aluksi tasapenkkiä tehdessä. Myöhemmin kivun määrä suureni suurenemistaan ja oli läsnä myös muissa rintaliikkeissä. Tässä vaiheessa tajusin pitää viikon pari taukoa työntöliikkeistä. Tämä tuntui auttavan. Kokeilin tuona aikana myös kiertäjäkalvosimia vahvistavia liikkeitä, mutta niistä ei tuntunut olevan mitään hyötyä - ennemminkin haittaa. Painot eivät olleet liian suuret. Kului noin kuukausi että pystyin taas treenaamaan täysillä ilman kipuja, kunnes viikko sitten alkoi taas hieman vihloa olkapäätä. Tällä hetkellä on rintatreeneistä taukoa ainakin viikon verran. Kipua tuntuu tosiaan vain eteenpäin työnnettävissä liikkeissä, esimerkiksi pystypunnerrusta ja vipunostoja pystyn tekemään aivan normaalisti ilman mitään kipuja.

Alkaa tässä nyt pikkuhiljaa olemaan turhautunut olo kun ei pysty rintaa tekemään. Mistä kiikastaa? En ole riuhtonut mitenkään normaalista poikkeavasti, tekniikka rinta, -kuten muissakin liikkeissä on mielestäni hyvä.

Edit: Epäilen, että ongelma tuli alun perin siitä, kun lisäsin ohjelmaani pystysoudun (jota kyllä mielestäni tein ihan hyvällä tekniikalla), ja kerran kokeilin niskan taakse leukoja myötäotteella. Enpä kokeile toista kertaa. Missään vaiheessa ei ole kuitenkaan mitään loukkaantumista päässyt käymään sillein että olisin huomannut. Salakavalasti tullut.

Suositut

Back
Ylös Bottom