Olkapää kipeenä

Mulle sanoi ortopedi ja fyssari ettei tartte leikata, kortisoonia ja kuntoutusta ja hyvä kuulemma tulee. Käsi alkoikin vähän toipumaan ja kevyttä jumppaa pystyi harrastamaan, 3kk sitä veivattiin ja hierottiin kunnes itseltä meni hermo ja vaadin magneettia. Kuvasta selvisi että on jotain isompaa hämminkiä.

Tähystyksessä laitettiin kiertäjäkalvosin takaisin kiinni, hiottiin olkanivelessä olevaa murtumaa? ja tehtiin jänteelle lisää tilaa...

Fyssarit kyllä hieroo ja kuntouttaa just niin pitkään kun jaksat itse siitä maksaa, mut todellisuudessa ei tunnu olevan mitään hajua mitä siellä nivelessä oikeesti tapahtuu!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulle sanoi ortopedi ja fyssari ettei tartte leikata, kortisoonia ja kuntoutusta ja hyvä kuulemma tulee. Käsi alkoikin vähän toipumaan ja kevyttä jumppaa pystyi harrastamaan, 3kk sitä veivattiin ja hierottiin kunnes itseltä meni hermo ja vaadin magneettia. Kuvasta selvisi että on jotain isompaa hämminkiä.

Tähystyksessä laitettiin kiertäjäkalvosin takaisin kiinni, hiottiin olkanivelessä olevaa murtumaa? ja tehtiin jänteelle lisää tilaa...

Fyssarit kyllä hieroo ja kuntouttaa just niin pitkään kun jaksat itse siitä maksaa, mut todellisuudessa ei tunnu olevan mitään hajua mitä siellä nivelessä oikeesti tapahtuu!

No entäs se ortopedi sitten? :D
Ymmärrän harmisi, joskus ihminen kehittää mielenkiintoisia ja uskomattomia kompensaatioita ja kykenee toimimaan ja käyttämään vioittunutta kehon osaa, vaikka kaiken teorian mukaan sen ei pitäisi olla mahdollista. Toisinaan kokeneetkin lääkärit ja kuntouttajat voivat missata jotain oleellista. Näin käy kaikille, mitä enemmän ja vaikeampia tapauksia kohtaat, sitä varmemmin jossain kohdassa mennään metsään..

Toiseksi, tuossa sinun tapauksessa on toimittu täysin oikein. Konservatiivinen kuntoutus ei johtanut mihinkään -> tarkempi tutkimus.

Ortopedin jätin jo suosiolla pois tilityksestä :)

Niin eihän siinä mikään olisikaan jos homma olisi mennyt niin että fyssari ja ortopedi laittaa tarkempiin tutkimuksiin, vaan näiden herrojen mielestä se oli tarpeetonta! Rikkinäisellä olkapäällä ei kuulemma ole semmoisia voimia ja niin "vähäisiä" kipuja ku mulla oli.. VÄÄRIN.

Toi tapaus on vuodelta 2007, nyt on vähän vastaava tilanne toisessa kädessä. Tällä kertaa aika Dextraan Tuomo Karilalle -> tutkimus, kipua ei löydy pyörittelyllä tai muilla lekurin testeillä (ei kortisoonia kun ei tiedä varmaksi mikä vaivaa) -> magneetti -> käsikirurgiaan erikoistuneelle kirurgille, vian/vikojen paikallistaminen -> tähystys tammikuun alussa 2013.

Aikaa koko ruljanssissa meni noin 3 viikkoa, kukaan ei kuvitellut näkevänsä mun olkapään sisälle ja alkanut veikkaamaan mikä siellä on kipeä. Oikeastaan päinvastoin.

Noi urheilijoihin erikoistuneet lekurit sanoi että puhutaan ihan eritilanteesta kuin "normi" jampalla ja sen takia turha edes kuvitella tekevänsä diagnoosia kättä pyörittelemällä.. Paljon kuulemma nähneet isoja ukkoja jolla on vähän joku paikka kipeänä ja ei oikein treeni maistu, kuvissa ollut jännettä irti sun muuta paskaa.

Ps. Otin sillä paskalla olkapäällä silloin 2007 vuonna vielä 5*170kg penkistä. Eli sitä tosiaan kykeni käyttämään, mutta noilla painoilla en sanoisi sitä edes minulla miksikään uskomattomaksi kompensaatioksi ;)

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Toki pitää muistaa että nyt puhutaan vaan kahden herran toiminnasta ja joku muu fyssari/ortopedi olisi toiminut toisin kuin nämä herrat. Nämä kaksi keskittyi kinastelemaan mihin kohti kortisooni pitäs ens kerralla lykätä :D

Jos kipu olisi 1-10 asteikko, niin tämä olisi 1. Vaikea pukea sanoiksi, sellainen outo vihlova kipu tulee välillä. Esiintyy useimmiten auton rattia veivatessa, ja kun teen ilman painoja vipareita eteen, niin alhaalta vaakatasoon ei tunnu, mutta siitä ylöspäin tuntuu.

Onko hieronnasta hyötyä, vai onko kuvaus + lääkäri oikea vaihtoehto?

Ideoita??

lihastulehdus?

Jos kipu olisi 1-10 asteikko, niin tämä olisi 1. Vaikea pukea sanoiksi, sellainen outo vihlova kipu tulee välillä. Esiintyy useimmiten auton rattia veivatessa, ja kun teen ilman painoja vipareita eteen, niin alhaalta vaakatasoon ei tunnu, mutta siitä ylöspäin tuntuu.

Onko hieronnasta hyötyä, vai onko kuvaus + lääkäri oikea vaihtoehto?

Voisikohan kyseessä olla lihastulehdus? On meinaan viimeiset 2kk vedetty niin kovaa rääkkiä salilla, että alta pois. Tasan vuosi sitten jäin töistä sairaslomalle samoista syistä, tutkimuksissa selvisi, että oli kertynyt nestettä AC-nivelen taakse....?? Sáma olkapää kyseessä, toisessa ei mitään ongelmaa. 5päivän päästä on hieroja, katotaan mitä se sanoo.

...Mitähän kivaa sitä seuraavaksi keksis. Pitäisikö mennä johonkin yksityiselle vastaanotolle ottamaan magneettikuvat, jos vaikka löytyisi joku mikä kivun aiheuttaa. Vai söiskö vain 800 buranaa ja olis tekemättä mitään, ja odottelis, että josko se vika on tulehtunut "joku" tai korvien väli...

Mulla kans kipeyty takaolkapää vastaavalla tavalla. Kipu vähän vaihteli niin että jos lämmitteli kivusta huolimatta niin pystyi treenaamaan ja välillä taas niin kipeä ettei voinut tehdä mitään. Veemäisin oli kun yöunet meni, nukahtamisasento saattoi olla hyvä ja kipua tuottamaton, mutta aina tuli herättyä siihen, että sattui niin ku olisi terä-aseella pistäny.

Mulle sanottiin jonkun olkalihaksiston jänteen hypänneen paikoiltaan. Määrättiin kuntouttavana liikkeenä yhden käden kulmasoutu asennossa suoritettava kahdeksikon pyörittely puolenlitran limupullolla. Lääkäri sanoi vielä että saattaa joutua viikon verran kolme kertaa päivässä pyörittelemään ja että huomaisin äänekkäästä poksahduksesta kun jänne luiskahtaa paikalleen. Meinasi hitusen naurattaa määrätty jumppa, mutta sepä vaan toimi! Jonkun aikaa meni että sai liikkeen suoritettua oikein rentona ja niin että tuntu painetta siinä kipukohdassa. Olisinkohan neljä-viisi päivää tehny kun tuntui tosiaan semmonen lievästi kivulias napsahdus olkapäässä. Tunne olkapäässä oli erilainen kuin kipeänä eikä yöllä ollut kipuja. Seuraavana päivänä olikin sitten toimiva olka.

En tiedä auttaako ja oletko jo vastaavaa tehnyt, mutta näin itsellä :)

Mulla kans kipeyty takaolkapää vastaavalla tavalla. Kipu vähän vaihteli niin että jos lämmitteli kivusta huolimatta niin pystyi treenaamaan ja välillä taas niin kipeä ettei voinut tehdä mitään.
No tätä rataa se minullakin meni. Välillä treenin pystyi jotenkin tekemään, jos lämmitteli tooosi hyvin olkapäät.

Mulle sanottiin jonkun olkalihaksiston jänteen hypänneen paikoiltaan.
No tätä olen myös itse epäillyt, kun olkapäätä pyörittäessä siitä kuuluu sellainen pieni pauke. Tämä pauke kyllä tuntuu tuossa (solis?)luussa mikä menee rintalastaan.

Vasen olkapää vihlonut nyt 5 kuukautta. Alkoi raksahommien yhteydessä kesällä ja huomasin vaan yksi päivä lapioidessa että olkapään sivussa on epämiellyttävää vihlontaa. Lääkäriin ja 2vko saikkua+tulehduskipulääkekuuri, ei apua. Ortopedin kautta varjoainemagneettiin, kaikki kunnossa. Ei mitään rakenteellista virhettä, tulehdukseen viittaavaa tai ahtautta implikoivaa. 3,5kk kävin fyssarilla sähköhoidoissa, jumpissa ja hieronnoissa tehden kotitreeniä säännöllisesti ja antaen kylmähoitoa. Lopputuloksena joulukuun alussa olkapää kipeytyi niin pahemmaksi kuin alkoi ja treenit piti lopettaa rauhottamisen ajaksi, jonka jälkeen kävin olkapääkirurgin juttusilla sairaala neossa, jossa kokeiltiin ensimmäistä kertaa kortisonia. Rauhoitti heti olkapäätä mutta ei vieny vaivaa pois. Oireina tällä hetkellä on satunnainen vihlova/poltteleva tunne olkaluun puolessa välissä ojentajan kohdalla, mutta nostettaessa esim. maitotölkkiä vihlasee syvältä olkapään sisältä, kuitenkin sivupuolelta. Jokainen lääkäri ja fyssari raapinut tähän mennessä päätään, enkä oo saanu varsinaista diagnoosia vielä kertaakaan. Onko muilla vastaavaa esiintynyt?

Mikähän prkl tota olkapäätä vaivaa? Venyttely sattuu ja kun työnnän esimerkiksi seinää tai punnerran niin sattuu. Kipu on lievää, mutta ei normaalia. Hierojasta ei ollut apua.

Täälläkin yksi olkapäävaivainen. Nainen 27-v. Suvussa on ollut enemmänkin olkapää- ja rannevaivaa. Yliliikkuvat nivelet monella. Fyysinen työ on minulla nyt ilmeisesti rasittanut olkapäätä + kävin 3 viikkoa sitten harjoittelemassa lumilautailua ja tuli työnnettyä itsensä ylös aina oikealla kädellä. 2 vkoa sitten lauantaina alkoi särkeä olkapäätä. Vihlaisee välillä tietyissä asennoissa. Kipu ei ole kuitenkaan kovaa. Lähinnä sellaista kuumotusta olkapään tienoilla. Ei häiritse nukkumista, mutta mitään raskaita ei oikein pysty nostamaan. Tulehduskipulääkkeeksi sain Arcoxiaa ja Sairaslomaa menossa nyt 2. vko. Ensi viikolle fysioterapieuttiaika. Lääkäri ei sanonut juuta eikä jaata siihen, voinko tehdä itse kuntoutumisen edistämiseksi mitään. Että venytänkö vai olenko mielummin venyttämättä? Tekisi mieli mennä salille treenaamaan jalkoja tai jumppiin, missä ei rasiteta käsiä (step, spinning, zumba). Osaako kukaan neuvoa onko jumpista haittaa, kun ei kuitenkaan tee käsillä mitään? Voiko tulla tärähtelyä tai onko huono kun Spinningissä pitää kiinni ohjaustangosta? Haittaako paranemista? Ärsyttää olla vaan tyhjänpanttina tekemättä mitään.

Mikähän prkl tota olkapäätä vaivaa? Venyttely sattuu ja kun työnnän esimerkiksi seinää tai punnerran niin sattuu. Kipu on lievää, mutta ei normaalia. Hierojasta ei ollut apua.

Tsekattiinko tällä kertaa se AC-nivel? Siltä se vähän vaikuttais kuvauksen perusteella..

Voisikohan kyseessä olla lihastulehdus? On meinaan viimeiset 2kk vedetty niin kovaa rääkkiä salilla, että alta pois. Tasan vuosi sitten jäin töistä sairaslomalle samoista syistä, tutkimuksissa selvisi, että oli kertynyt nestettä AC-nivelen taakse....?? Sáma olkapää kyseessä, toisessa ei mitään ongelmaa. 5päivän päästä on hieroja, katotaan mitä se sanoo.

Minulla on täysin samankaltainen ongelma josta aikaisemmin täälä kyselinkin

"Eilen penkkitreenissä vasen olkapää otti hittiä ja on nyt huolestuttavan kipeä, vikan sarjan jälkeen tuntui hieman kipua jonka jälkeen tein vielä käsipainopenkin kun ei kipu ollu kova, tai lähes olematon. Kipu kasvoi iltaa myöden ja tänä aamuna herätessä olkapää oli jo melkoisen arka.. Liikkeet jossa kipua tuntuu: käden taivuttaminen taakse (niinkuin yrittäisi koskea lapaluuta), auton rattia kääntäessä oikealle ja esim kuvan mukainen liike http://painmuse.org/wp-content/uploads/crossed_add.jpg. vipunosto sivulle ei tuota kipua mutta esim eteen sattuu törkeesti.. Mikähän mahtaisi olla? Lääkärissä sanottiin "tuskin siinä mitään vakavaa on" siksi kysyn täälä kun paikkakunnan lääkäri on osoittautunut erittäin epäluotettavaksi.."

Minulla ei hieroja auttanut, tein viikko sitten penkkiä kevyesti muutaman kympin sarjan ja siitä saakka ollut taas jonkun verran kipeä...

Täälläkin yksi olkapäävaivainen. Nainen 27-v. Suvussa on ollut enemmänkin olkapää- ja rannevaivaa. Yliliikkuvat nivelet monella. Fyysinen työ on minulla nyt ilmeisesti rasittanut olkapäätä + kävin 3 viikkoa sitten harjoittelemassa lumilautailua ja tuli työnnettyä itsensä ylös aina oikealla kädellä. 2 vkoa sitten lauantaina alkoi särkeä olkapäätä. Vihlaisee välillä tietyissä asennoissa. Kipu ei ole kuitenkaan kovaa. Lähinnä sellaista kuumotusta olkapään tienoilla. Ei häiritse nukkumista, mutta mitään raskaita ei oikein pysty nostamaan. Tulehduskipulääkkeeksi sain Arcoxiaa ja Sairaslomaa menossa nyt 2. vko. Ensi viikolle fysioterapieuttiaika. Lääkäri ei sanonut juuta eikä jaata siihen, voinko tehdä itse kuntoutumisen edistämiseksi mitään. Että venytänkö vai olenko mielummin venyttämättä? Tekisi mieli mennä salille treenaamaan jalkoja tai jumppiin, missä ei rasiteta käsiä (step, spinning, zumba). Osaako kukaan neuvoa onko jumpista haittaa, kun ei kuitenkaan tee käsillä mitään? Voiko tulla tärähtelyä tai onko huono kun Spinningissä pitää kiinni ohjaustangosta? Haittaako paranemista? Ärsyttää olla vaan tyhjänpanttina tekemättä mitään.

Hankala tuolla kuvauksella tehdä mitään tarkkaa diagnoosia, mutta jos olkapääsi tutkinut lääkäri on yleislääkäri, niin aivan odotettu lopputulos: saikkua ja tulehduskipulääkettä. Toivon mukaan se fyssari jonne menet on perehtynyt edes hieman olkapään anatomiaan, niin saat ehkä vähän paremmat hoito-ohjeet.

Mutta tuohon kysymykseen muusta liikunnasta. Itse monta omaa olkapäävammaa kuntouttaneena sanoisin, että muuta treeniä kannattaa tehdä kivun rajoissa. Mulla on sellainen kuva, ettei kovin moni olkapäävamma tykkää ainakaan spinningistä. Se ajoasento vie olkanivelen kulman yleensä sinne kivuliaalle alueelle, etenkin jos polkee vähän väliä tangolta. Zumba ja steppi on mulle tuntematonta aluetta, mutta vissiin niissäkin olkanivel joutuu liikkeeseen ihan kunnolla. Mutta jos se ei aiheuta kipua, niin eikun vaan zumbaamaan.

Ongelmahan näissä olkapäävammoissa on yleensä se, että jos ei tiedä mitä vammaa kuntouttaa, niin hemmetin hankala tietää mikä on paras hoitokeino. Joskus se on lepo, joskus aktiivinen kuntoutus ja joskus valitettavasti ortopedin leikkuulauta.

Mulla meni joku vuosi sitten vapaaottelussa olkapää mäsäksi... ihan normaali triangeli lukko josta koitin päästä pois jolloin kaaduin suoraan olkapääni päälle koko painolla.
Oli sen jälkeen pari viikkoa todella kipeä mutta en mennyt lääkäriin. Noin puoli vuotta sitten huomasin että oikean puoleinen solisluu törröttää kummallisesti ja olkapää pamahtelee kauheasti pienistäkin käden liikkeistä. Kipua ei ole ollut yhtään tässä puolen vuoden aikana mutta pamahdus ja luun törrötys häiritsee minua. Lääkärissä on turha käydä kun ei ne siellä mitään osaa tehdä tai vaikka osaisikin niin siellä on joku aasiasta noukittu tohtori ketä ei osaa sanaakaan suomea. onko kellään muulla samanlaista olkapää vammaa?

Lääkärissä on turha käydä kun ei ne siellä mitään osaa tehdä

Tämän tyylinen asenne pistää aina ihmetyttämään. Kuka niistä sitten sitten tietää jos ei lääkärit, joku random jamppa foorumilla nimimerkkinsä takaa? Eikö se nyt kuitenkin kannattaisi käydä näyttämässä sitä olkapäätä lääkärissä, eikä vain luottaa nettikansan mielipiteisiin. Sieltä voisi saada jotain muutakin hoitoa kuin pelkkää "tykkää"-peukkua.

Varsinainen ongelma on että en pääse kuin lähimmälle terveysasemalle, jossa nyt sattuu olemaan aika kehnot lääkärit ainakin omasta mielestä. Toinen asema olis kilsan päässä mutta sinne ei mulla oo mitään asiaa kun voin vain mennä lähimmälle terveysasemalle. Ja noista lääkäreistä sen verran että aina on semmonen kielimuuri meidän välillä ettei meinaa kumpikaan saada toistensa puheista selvää :D Mutta eihän se heidän vika ole, jos ei ole syntyperältään suomalainen.

Täälä taas jälleen kerran! Koulun lekurilla käyty tänään ja ongelma on kuulemma "supraspinatuksen painamissa limapusseissa jotka on tulehtuneet". Mä en nyt oikein tiedä mitä täs tekis...jos katsoo pari sivua taaksepäin niin mulla on sielä postaus 5kk takaa samasta ongelmasta ja siitä taaksepäin oli vuosi. Sain nyt nappikuurin ja vähä saikkua...jos tarve tulee niin käyn hakee piikin, mutta onko tässäkään nyt mitään järkeä !? Oon "HIUKAN" skeptinen korjaan ongelmaa "napeilla&levolla"...jopa fyssarin hieronnat epäilyttävät että onko siitä pitemmässä kaavassa mitään apua ? Voisiko tässä tapauksessani olla jo kyseessä kiertäjäkalvosimenoireyhtymästä ? Meenkö "kunnon lääkärille" tutkituttaan vai miten täs nyt kannattais edetä ?

Onko Merkava vielä paikalla? Ilmoitteletko itsestäsi kun en saanut laitettua äijälle yksityisviestiäkään että miten olet pärjännyt kipujen kanssa ja onko olkapää jo kenties kunnossa ?

Perhana

Leikkaukseen vai ei?

Ensin ortopedi löysi o´brienin testissä kohdan jossa olkapää muljui ja poksui ja sattu prkeleesti. Nyt otettiin magneetit, ja niin niissä ei juurikaan näy mitään radikaalia.
sano vaan että ahtautta on havaittavissa ja pieniä "vikoja" on mutta ei mitään selvää repeämää tai irtoamaa.

Työntävät sekä vaakatason yläpuolella tehtävät liikkeet on saanu jättää pois. Kipeytyy noista heti. Ja yösärkyä ehkäpä 3 pvää viikossa ollu. Vamma siis nyt jo 9kk vanha.
Oon tässä 6-7kk yrittäny kuntouttaa mutta mihinkään suuntaan ei oo kivut menny.

Nyt saan itse päättää tähystetäänkö se vai ei. Toipumiseen ja kuntoutukseen oon valmis, mutta riski siinä että onko tähystyksellä mitään vaikutusta on olemassa sen ortopedin mielestä.

Mitähän pitäisi tehdä , tuskin pahemmaksi tähystämisen jälkeen voi mennä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom