Olkapää kipeenä

Vähän samanlaista kipua, kuin ylempänä. Kipu tuntuu etuolkapäässä, solisluun pään kohdilla. Olkapää paukkuu ja rutisee. Kipu tuntuu pahiten kun laskee käden edestä takaisin alas siellä ala-asennossa ja rutisee. Eilen pyörittelin käsiä niin vihlas ja sit alkoi kipu. Sivulle jos kättä nostaa ja laskee ei kipua tunnu kuin vähän. Jos käsiä puristaa yhteen pec deckin -tyylisesti, niin myös siitä tulee kipua ja kun kättä nostaa taaksepäin sattuu. Mitäs tolle kannattais tehdä ja mikäköhän vaivaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Reilu viikko sitten huomasin kipua olkapäässä. Olkapää naksuu 45 asteen kulmassa, eli onko se nyt se kiertäjäkalvosin? Kipeä se ei ole ollut enää ekan päivän jälkeen. Kylmähoidolla useasti päivässä ja tulehuskipulääkettä sain otettavaksi 3x päivässä. Nyt reilun viikon jälkeen käden nostaminen sivulle ei aiheuttanut minkäänlaista ääntä, joten päätin mennä salille kokeilemaan vähän miltä tuntuu. Pystypunnerrus sujui moitteettomasti, ei kipuja tai ääniä, mutta sitten viparit. Olkapää naksahtaa aina kun lähdetään viemään kp:tä sivulle. Jätin siihen yläkropan treenin. Vielä toinen viikko lepoa ja uusi yritys? Lääkäri ei ainakaan auta kun ei kipujakaan ole. Ainoastan tuo naksahdus, mikä siis ei ole normaalia.

^En minä siitä naksumisesta olisi niin kauhean huolissani, kunhan ei kipua tunnu se on pääasia. Varmaan vähän sama homma kuin polvien naksuminen esim. kyykätessä, joka on aivan vaaratonta.

Joo, mutta kaikki alkoi sellasella pienellä naksumisella, sitten se lakoi kipuilla ja samalla naksuminen koveni. Nyt siis viikossa kivut hävinneet mutta sama naksuminen vipareita tehdessä ja kapeassa penkissä.

mulla samanlainen, viikon oli pois salilta ja tänää sitten menin tekemään kevyesti käsipainoilla rinnan ja pystypunnerrusta vähän keveemmällä eikä sattunu ollenkaan. Nyt sitten huomaa taas että kivut palas myöhemmin. Sivulle käden nostaminen vihlasee ja kova pauke kuuluu olkapäästä kanssa.. mikähän olis seuraava peli liike? tiistaina hieronta, jos siitä olis apua, vähän kuitenkin epäilen.

Olkapäiden kohdalla varsinkin AC-nivelen tulehdus on sellainen käsittääkseni, mihin parhaiten auttaa LEPO, ja runsas sellainen. Jos esim normipunnerrus, dipit, sekä perus kulmanoja tuottavat vihlovaa kipua olkapäässä on kyseessä tod.näk. tulehtunut ac-nivel.

Hyvä testausmenetelmä on suoraan painaa ac-niveltä jolloin tulehdus kyllä ilmoittaa itsestään. Myös käden vieminen alakautta selän taakse tuntuu ikävältä (yritä koskettaa lapaluuta), kuten myös käden vieminen ristiin toista olkapäätä kohden.

Youtubessa enemmän asiaa, laita hakuun vaikkapa "ac-joint injury" tjsp.

Suosittelen pidättäytymään liikkeistä jotka aiheuttaa vähänkään kipua. Itsellä mennyt nyt muutama kuukausi vasenta ac-niveltä varoessa, ja vielä pari viikkoa ainakin lepoa melkeinpä kaikesta muusta paitsi staattisista.

en ole mikään ekspertti, joten edellämainittu saattaa olla täyttä hevonkukkua. Omakohtaista kokemusta vammasta ja sen hoidosta on, ja kinesioteippi, kylmähoito, sekä lepo ovat tuottaneet IMHO hyviä tuloksia. Teippaus varsinkin, siihenkin löytyy helpot ohjeet tuubista, itse olen teippaillut.

Ei kyllä vaikuta yhtään tuolta AC-nivel vaivalta. Tällä hetkellä kipua tuntuu hiukan kun käden ollessa suorana ja sitä aletaan viemään selän taakse. Kipu juurikin tuolla olkapään taka-alueella nykyisin. Ihmetys on kyllä kova kun pystypunnerrus meni niin hyvin mutta juurikin kapea penkki muistutti heti... Kai tästä dieetistä jotain irtoaa jalkojen laktaattitreeneillä ja yläkropalle jotain kevyttä sitten kun uskaltaa.

Mulla on ollut nyt monen viikon ajan vasemmassa olkapäässä kipuilua. Kipuilu ei huolestuta niin paljon, mutta olkapäästä alas käteen ja sormiin saakka ulottuva "tunnottomuus" huolestuttaa. Tuntuu, että vasemmasta kädestä on alkanut häviämään puristusvoima. Lisäksi vasemman käden kyynärpäässä oli vuosi sitten tulehdus, eikä se oikeastaan koskaan kunnolla parantunut. Eli siis kyynärpää on edelleenkin punoittava ja arka. Mulla on monen vuoden takaa myös vasemmalla puolella alaselkää kroonista hermokipua, mutta tämä tuskin liittyy käteen ja olkapäähän mitenkään.

Jännää, kaikki kivut/ vaivat ovat vasemmalla puolella kroppaa, paitsi leikattu oikea polvi.

Suosittelen osaavaa hierojaa, eilen kävin itse ja vaiva helpotti paljonkin. Kyynärpäille hieronta on myös todella hyvä juttu, hermot on siellä välistä ainakin itellä aika kovasti jumissa.

Mullakin on oikea olkapää reistaillut jo ainakin vuoden verran. Olkapää muljahtaa ikävästi kun vie käden suoraan edestä sivulle, ja jos käännän peukalon osoittamaan alaspäin niin muljahtaa vielä voimakkaammin. Kipua siinä ei tunnu, ja treenatessakaan ei juuri haittaa koska sitä on jo oppinut alitajusesti varomaan. Silti aika veemäinen kun takaraivossa on kokoajan pieni pelko, että kohta lähtee käsi alta ja tulee tanko päähän. Varsinkin penkin/rintatreenin jälkeen se on kaikista "herkimillään" ei tarvi ku vähän kättä pyöritellä ja joka pyöräytyksellä paukkuu ja muljuu.
Onko täällä kellään ollut samantyylistä vaivaa?

Tuomio tuli ja leikkausjonossa odotellaan... Vuosia sitten sijoiltaan käynyt olkapää on ruvennut nyt enemmän punttia harrastavana kiukuttelemaan, eikä missään työ- tai koulun terveyshuollossa asiaa paljoa käyty tutkimaan.
Lompakon kautta kävin itse otattamassa magneettikuvajaiset ja painelin urheilulääkärin kautta ortopedin luo juttelemaan. Vastauksena siis revennyt Labrum.

Onko kellään kokemusta paranemisajoista moisen leikkauksen jälkeen, kyseessä siis vain Labrumin paikoilleen kiinnitys toisesta päästä, muuten palikat ehjät. Sen
verran erilaisia "suosituksia" on noille toipumisille tullut. Leikkausjono on pitkä mutta yksityinen aika pirun kallis. :(

Pari viikkoa on nyt tullut nukuttua huonosti vasemman olkapään takia, lähinnä siis yösärkyä. Olkapään saa kipeäksi jokaisessa asennossa, jos hengittää syvään. Makuuasennossa kipua tuntuu lähes aina paitsi silloin kun keuhkot ovat täysin tyhjät.

Luultavasti talvirenkaiden vaihto aiheutti tuon "vamman". Itse vaihdossa ei tuntunut mitään erikoista, mitä nyt muttereita sai vääntää hampaat irvessä. Seuraavana aamuna sanomalehteä lukiessa iski yllättävä kipu vasemmalle puolelle. Vasenta kättä ei pystynyt kivun takia liikuttamaan, niska oli jumissa ja yllättäen vasen kylki osallistui kipukarnevaaliin ja sattui aina kun vähän liikahti. Sirdaludilla ja panadolilla lähti suurimmat kivut päivässä. Kuitenkin tuo olkapäävaiva jäi päälle eikä tunnu lähtevän millään pois.

Kävin terveyskeskuslääkärillä viikko sitten ja hänen mielestään ei ole mitään syytä jatkotutkimuksiin tässä vaiheessa. Parin päivän päästä menin olkapääspesialistille, josta jäi käteen Sirdalud -resepti. Eipä ole sekään auttanut vaikka päivittäin olen ottanut muutaman. Molemmat lääkärit testasivat liikeradat eivätkä löytäneet mitään poikkeavuuksia. Onkohan tuossa nyt joku lihas tai rintaranka jumissa? Mitään liikerajoituksia ei onneksi ole ja voimat ovat normaalit.

Tuomio tuli ja leikkausjonossa odotellaan... Vuosia sitten sijoiltaan käynyt olkapää on ruvennut nyt enemmän punttia harrastavana kiukuttelemaan, eikä missään työ- tai koulun terveyshuollossa asiaa paljoa käyty tutkimaan.
Lompakon kautta kävin itse otattamassa magneettikuvajaiset ja painelin urheilulääkärin kautta ortopedin luo juttelemaan. Vastauksena siis revennyt Labrum.

Onko kellään kokemusta paranemisajoista moisen leikkauksen jälkeen, kyseessä siis vain Labrumin paikoilleen kiinnitys toisesta päästä, muuten palikat ehjät. Sen
verran erilaisia "suosituksia" on noille toipumisille tullut. Leikkausjono on pitkä mutta yksityinen aika pirun kallis. :(

Mulla oli labrumi myös revennyt, leikattiin 16.10, nyt kolme viikkoa leikkauksen jälkeen kaikki liikeradat takaisin olkapäässä. Leikkauksen jälkeen muutama päivä pientä kipuilua mutta sen jälkeen nekin loppu. Nyt tuntuu tosiaan niin hyvältä, että melkein tekis mieli ruveta vääntämään penkkiä... Aika yksilöllistä taitaa olla toipumiset.

Millaiset oireet tuossa revenneessä labrumissa on?

Mulla ei löydy mistään olkapään ympäriltä mitään kipua koskettamalla, ainoostaan liikkeissä tulee. Leposärkyäkään ei edelleenkään ole. Pystypunnerrus kapealla otteella on tällä hetkellä oikeestaan ainut punnerrusliike mitä voi tehdä. Viparit sivulle kans alkanu sattuun, että oikeestaan takalohko on ainut mitä tulee olkapäälle tehtyä. Fysioterapias olin ja sen mukaan olkakuppi ehkä hieman edessä ja meinas että joku nivel/jänne turvonnut ja hankaa luuhun tai jotain :P Kinesioteippiä laitto ja anto pari erilaista jumppaliikettä. Mitähän seuraavaksi. Varmaan 250-300€ jo mennyt tähänkin olkapäähän ja eipä ole paljon apua tullut.

Kai se on pian mentävä ortopedille ja magneettikuvauksiin nii loppuu tää arvuuttelu.

Mulla oli labrumi myös revennyt, leikattiin 16.10, nyt kolme viikkoa leikkauksen jälkeen kaikki liikeradat takaisin olkapäässä. Leikkauksen jälkeen muutama päivä pientä kipuilua mutta sen jälkeen nekin loppu. Nyt tuntuu tosiaan niin hyvältä, että melkein tekis mieli ruveta vääntämään penkkiä... Aika yksilöllistä taitaa olla toipumiset.

Ei kuulosta pahemmalta, vaikka tuosta vielä joitain viikkoja varsinaisen treenin alottamiseen joutuis vielä odottelemaankin.

Mulla ei löydy mistään olkapään ympäriltä mitään kipua koskettamalla, ainoostaan liikkeissä tulee. Leposärkyäkään ei edelleenkään ole. Pystypunnerrus kapealla otteella on tällä hetkellä oikeestaan ainut punnerrusliike mitä voi tehdä. Viparit sivulle kans alkanu sattuun, että oikeestaan takalohko on ainut mitä tulee olkapäälle tehtyä. Fysioterapias olin ja sen mukaan olkakuppi ehkä hieman edessä ja meinas että joku nivel/jänne turvonnut ja hankaa luuhun tai jotain :P Kinesioteippiä laitto ja anto pari erilaista jumppaliikettä. Mitähän seuraavaksi. Varmaan 250-300€ jo mennyt tähänkin olkapäähän ja eipä ole paljon apua tullut.

Kai se on pian mentävä ortopedille ja magneettikuvauksiin nii loppuu tää arvuuttelu.

Ei ole itelläkään leposärkyä, eikä koske painelukaan normaaliasennossa. Riippuu varmaan vähän mistä kohtaa se labrum on päässyt irtoamaan, että mitkä liikkeet tekee pahaa. Itse en niskantakaa pystypunnerusta lähde edes koittamaan (käsi plopsahtaa sijoiltaan samointein), ja penkki kiukuttelee kausittain lähinnä noston alkuvaiheessa isommilla romuilla. Olkapään siirtymisestä eteenpäin huomautti omakin fysio, johtuu kuulemma siitä kun alitajuisesti varoo kipuja juuri olkapään ollessa takaa, eli esim. penkissä työnnön alussa... sitähän tässä nyt sitten jumpalla korjaillaan. 3 lääkäriä on vaivan diagnosoinut hauiksen pitkän pään jänteen tulehdukseksi, eli oireilee aika samalla tavalla. Fysioterapeutti oli ensimmäinen kuka labrumista osasi edes vihjaista :)

Kannattaa tuo magneetti käydä kyllä katsastamassa, rikkinäinen labrum voi johtaa ortopedin mukaan pidemmällä aikavälillä väljään niveleen, mitä ei sitten kuntoon kunnolla saadakaan.
Omakustanne-kuvat jäi varjoaineineen maksamaan itselle ~350€.

Vaikuttais samalta ongelmalta mikä mulla diagnosoitiin n. 3kk sitten. Mulla homman nimi on Supraspinatus Tendinitis, eli supraspinatusjänteen jääminen luiden(Acromion ja humerus) väliin. Viimeisenä liikkeenä tekisin tällä hetkellä vipunostoja tai dippejä, pistää aika hyvin tuon jänteen turpoamaan itsellä nuo liikkeet. Pystyin tulehduksen akuutissa vaiheessa tekemään kyllä pystypunnerruksia mutta en todellakaan vipunostoja. Lääkäri kun paineli moneen otteeseen eri kohtia olkapäästä niin missään ei tuntunut kipua.

Sattuuko sua kun nostat kättä vipunoston liikeradassa sivulle niin, että sinulla on siinä vastusta pitämällä vaikka toisella kädellä vastaan, ja jos sattuu niin missä kohtaa?

Vaikuttais samalta ongelmalta mikä mulla diagnosoitiin n. 3kk sitten. Mulla homman nimi on Supraspinatus Tendinitis, eli supraspinatusjänteen jääminen luiden(Acromion ja humerus) väliin. Viimeisenä liikkeenä tekisin tällä hetkellä vipunostoja tai dippejä, pistää aika hyvin tuon jänteen turpoamaan itsellä nuo liikkeet. Pystyin tulehduksen akuutissa vaiheessa tekemään kyllä pystypunnerruksia mutta en todellakaan vipunostoja. Lääkäri kun paineli moneen otteeseen eri kohtia olkapäästä niin missään ei tuntunut kipua.

Sattuuko sua kun nostat kättä vipunoston liikeradassa sivulle niin, että sinulla on siinä vastusta pitämällä vaikka toisella kädellä vastaan, ja jos sattuu niin missä kohtaa?

Tuota se fysioterapeutti ja eräs osteopaatti mullekkin veikkailee. Vipunostot ei niin hirveän pahoja ole ollut, pahiten kipu tulee tosiaan jos kättä nostaa sivulle hieman takaviistoon. Tai jos nostan käden sivulle suoraks ja alan siitä viemään taakse. Vielä pahemmin sattuu jos nostan käden taakse suoraan ja siitä alan kääntämään sivulle. Saako tosta mitään tolkkua?

Kyllä alkaa sattua lähes heti ja kipu on jossain tossa olkapään sivussa/edessä.

Mitenkä olet tuota hoitanut ja mikä ennuste ja tän hetkinen tilanne?

Täältä ilmottautuu uusi olkapäävammainen!

Elikkäs kaksi viikkoa sitten olkapää kävi sijoiltaan kun olin salibandyveskarina (vasen käsi ulkokierrossa yli neutraalin kulman ja isku kävi kyynärpäähän jolloin löi olkapään sijoiltaan etupuolelle, meni kuitenkin itsestään takaisin heti tapahtuman jälkeen). Tutkimuksissa ei löytynyt luumurtumia, ja lääkäri totesi kiertäjäkalvosimen olevan kunnossa (kipeässä kädessä olkapään kiertäjässä voimat ennallaan ja ei tuota kipua). Hoitoohjeina on ollut ettei kättä saa nostaa yli 90 asteen kulman ylöspäin vielä seuraavaan kahteen viikkoon ja ulkokiertoa yli neutraalin kulman on vältettävä seuraavat neljä viikkoa. Tähän asti ollaan oltu kantositeessä ja tänä aamuna sain lääkäriltä luvan olla ilman. Vipunosto liike eteen ja sivulle, taakse suoralla kädellä tuottaa pientä kipua vielä takaolkapäähän.

Ensi viikolla sitten fysioterapeutille ja aloittaa olkapäänkuntoutus vetokumeilla. Lääkäri arveli tässä tapauksessa olkapään kuntoutuvan pelkästään fysioterapian avustuksella mutta tarvittaessa käydään jatkotutkimuksissa jollei olkapää ala kuntoutumaan. Onko muita hengenheimolaisia joilla olkapään sijoiltaanmeno on kuntoutunut ennalleen ilman leikkausta?

Hyödynnetäänpäs tätä ketjua. eli olkapää on alkanut pitämään "natinaa". ääni kuuluu treenatessa, kättä heiluttaessa, myös silloinkin vaikka hyöhenen nostaa ilmaa kuuluu tuo ääni hiljaisempana tosin, kipeä ei ole eikä mitään.. liekköhän vakavaa?

Mulla on ollu kuukauden ajan toinen olkapää kipeä. Kipu tuntuu, kun kättä liikutta oikeastaan mihin suuntaan tahansa, mutta etenkin työntävät liikkeet sattuvat. Nyt kaiken kukkuraksi tänään venytellessäni huomasin, että olkapää lonksuu pois paikoiltaan hirveän rusahtelun kera, kun laitan käden koukkuun selän taakse. Auttaakohan tuohon lepo? Hieroja?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom