Olkapää kipeenä

Hyvät herrat, teillähän menee valtaosalla olkapäiden kans ihan hyvin, meikäläisen olkapäätä ei pysty liikuttamaan käytännössä milliäkään, kun sen toissapäivänä paskoin. :dance:

Pitkästä aikaa tuli käytyä pelaamassa koripalloa. Piti sitten näyttää, että vieläkö donkki nousee. No nousihan se, mutta kun jäin korirautaan roikkumaan niin jotain meni olkapäästä paskaks. Ihme kyllä pystyin jatkamaan pelaamista ihan normaalisti ilman mitään kipua, ennen kuin seuraavana aamuna kipu oli ihan helvetillinen. Kättä ei vaan pysty liikuttamaan. :(

Lupaavasti alkaneen dietin lopetin eilen. Buranaa on mennyt paljon... Toivottavasti pysyis edes viinapullosta erossa.

Mut eipä tuo reenaamista haittaa, päivän reeni: 30 minuuttia rappusia ylös-alas, ja päälle omalla painolla vitusti pohjepumppia! :rock:

It ain't over, 'til it's over!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moi! Teloin olkapääni leuanvedossa kun puotin itseni suorille käsille. Tein kuitenkin sarjan loppuun eikä kipua silloin tuntunut. Seuraavana päivänä ja muutama päivä vielä senkin jälkeen olkapää oli kipeä. Kipu kuitenkin loppui ja tein seuraavana perjantaina leuat uudestaan(tosin kontrolloidusti alas). Viimeisen sarjan aikana olkapää taas kipeytyi ja sen jälkeen kipua on jatkunut välissä voimakkaampana ja välissä ei juuri ollenkaan. Leuanvetoa ei pysty enään tekemään ollenkaan, ei edes roikkumista siedä. Käsi pyörii kivuttomasti joka suuntaan, oikeastaan kipua tuntuu ainoastaan roikkuessa ja levossa särkee. Mikähän voisi olla vaivana? Tuskin mikkää revenny kuitenkaan koska ei estä käden pyörittämistä?

Sain vihdoin tutkitettua omaa jo kohta vuoden päivät vaivannutta olkapäätäni. Ja magneettikuva paljasti että mitään repeämiä ei ole mutta lavanaluslihaksen jänteessä on tulehdus. No, lekuri tarjosi hoidoksi treenitaukoa ja tulehduskipulääkekuuria. Nämä tosin on jo viimesyksynäkin tuloksettomasti kokeiltu, ja totaalilevossa olkapää on kipeytynyt aina entisestään. Päästiin sitten tohtorin kanssa sellaiseen kompromissiin että vältän liikkeitä joissa tuo subscapularis työskentelee. Enpä kyllä mitään sisäkiertoliikkeitä ole muutenkaan tehnyt, mutta osaako joku heittää onko ihan perusliikkeissä (punnerrukset, vedot) sellaisia liikkeitä joissa tuo lihas joutuu koville?

Kiva ettei mitään ole rikki, mutta toisaalta vituttaa se että taas ei ole mitään ennustetta siitä koska ja miten tästä vaivasta mahdollisesti pääsisi...

Mulla on vasemman olkapään "sisällä" vihlovaa kipua kun pidän kättä allaolevan kuvan asennossa. Pystypunnerruksia ja vipunostoja pystyn kyllä tekemään mutta tuo asento vihloo niin pirusti etten voi edes hiljaakaan lyödä säkkiin vasemmalla koukulla. Vaiva on siis tullut kun olen lyönyt vasemman käden koukkuja säkkiin kovemmalla voimalla, se ei kerrasta ole tullut kipeäksi vaan rasittumalla. Eilen kävin lekurilla ja röntgenissä, tänään saan kuulla kohtalon kun lääkäri soittaa mulle. Mikähän tähän auttaisi, muita kenellä samanlainen ongelma?

lebedev.n.jpg

Mun olkapää ei ole pelkästään kipeä vaan myös paskana. 2 vko sitten vedin maastofillarilla kunnon slämit ja olkapää siinä sitten otti kunnolla osumaa. Pieni lepokipu kokoajan ja muutamat kivat liikerajoitteet oireina, kuten käsi ei nouse sivulle kuin vähän ja sekin tuskan kanssa. Ja kyllä tää mun käsi muutenkin aika toimintakyvytön on. Tänään ortopedille, kauhulla odotan kuolemantuomiota, kai siellä jokin lihas tai jännevaurio on

LOL! Oikoluin tuon tekstini ja siinä luki "vedin maastofillarina kunnon...":david:

Hei, tsekkasin tuon ykkösivulla olevan kuntoutusohjeen. En tajunnut siitä mitään :( Yritin lukea monta kertaa mutta liian paljon tavaraa on tuossa postissa. Voiko joku kiltti ihminen auttaa ja selventää mitä pitäisi tehdä?

Olkapäiden kuntoutus:

Etsitte ensin käsiinne pitkän kepin, pyyhkeen tai sellaisen kumiköyden joka joustaa hieman muttei liikaa (paras vaihtoehto). Tarkoituksena harjoitteen aikana on yrittää repiä tämä naru poikki pitäen kädet suorana (kyynärpäät lukittuna) ja vetäen käsiä kauemmaksi toisista hartioiden avulla. Edellinen ohje on tärkeä, sillä ellei tätä toteuteta niin olkapäät voivat ärtyä vielä enemmän. Harjoittelun edistyessä käsiä tuodaan lähemmäksi toisia kun liikkuvuus paranee.

Itse suoritus tapahtuu ottamalla narusta/kepistä leveä ote, kämmenet alaspäin. Narusta voi ottaa kiinni koko kämmenellä. Keppiä käyttäessä kannattaa käyttää vaan peukaloa, etusormea ja mahdollisesti keskisormea, eli loput sormet eivät pidä kepistä kiinni. Kädet lepäävät siis aluvaiheessa vartalon edessä. Tästä lähdetään viemään ympyränkaarta pitkin kädet vartalon taakse. HUOM!!! kepillä ei pääse kovin pitkälle, suunilleen keskiselkään. Narun taas voi viedä aivan alas asti.

Ennen käsien liikuttamista hengität voimakkaasti sisään ja pakotat rinnan ulos. Tästä viedään sitten kädet ylös vetäen niitä ulospäin mahdollisimman voimakkaasti, käsien ollessa kokoajan suorana. Jos teet suoritteen oikein niin lapaluut puristuvat yhteen ja rinta työntyy todella paljon eteenpäin. Jos teet suoritteen laiskasti, etkä jaksa repiä käsiä mahdollisimman paljon erilleen tulet vaan ärsyttämään olkapäitä eikä niiden liikkuvuus parane.

Kun kädet ovat seläntakana (siihen saakka mihin menee) hengität rauhallisesti ulos ja tuot kädet takaisin eteen. Sitten otat mahdollisesti hieman kapeamman otteen ja toistat harjoitteen.

Olen itse huomannut, että on hyvä tehdä harjoitusta vaikka joka toinen päivä. Harjoite on kohtuullisen rankkaa, joten kannattaa aloittaa jollakin 20 toistolla ja yrittää kasvattaa toistomäärää sitten siitä, päätyen noin 50 toistoon. Jos jossain vaiheessa tuntuu liian raskaalta ja et jaksa enään tehdä suoritetta sääntöjen mukaan, lopeta siltä päivältä. Tästä ei ole kuin haittaa.

Mukavia pyörittelyhetkiä kaikille. Lisäinfoa voi kysäistä jos joku jäi epäselväksi.

-- Edit --
Muistakaa tehdä harjoite rauhalliseen tahtiin. Ei mitään repiviä liikkeitä.

Edit: Saatoin viimeinkin tajuta :D Eli siis esim. pyyhe kehon eteen, josta se viedään ylöspäin ihan niskan taakse asti?

Hei, tsekkasin tuon ykkösivulla olevan kuntoutusohjeen. En tajunnut siitä mitään :( Yritin lukea monta kertaa mutta liian paljon tavaraa on tuossa postissa. Voiko joku kiltti ihminen auttaa ja selventää mitä pitäisi tehdä?

Edit: Saatoin viimeinkin tajuta :D Eli siis esim. pyyhe kehon eteen, josta se viedään ylöspäin ihan niskan taakse asti?

Tuota siinä tarkoitetaan..

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kiertäjäkalvosin paskana. Mikähän näissä on ennuste? Jääkö usein leikkauksen jälkeen rajoitteita? kaunko kuntoutus noin suurinpiirtein kestää?

Liityn myös kerhoon... Noh, koitan nyt voltarenilla, zirduladilla ja ibuxinilla kuuritella jos tä viikossa hellittäis, vielä on pieni toivo että tää tästä hellittää ja sitten tulevaisuudessa jumpataan olkapäät venytellen ja lämmitellen ennen reeniä.

Mulla on vasemman olkapään "sisällä" vihlovaa kipua kun pidän kättä allaolevan kuvan asennossa. Pystypunnerruksia ja vipunostoja pystyn kyllä tekemään mutta tuo asento vihloo niin pirusti etten voi edes hiljaakaan lyödä säkkiin vasemmalla koukulla. Vaiva on siis tullut kun olen lyönyt vasemman käden koukkuja säkkiin kovemmalla voimalla, se ei kerrasta ole tullut kipeäksi vaan rasittumalla. Eilen kävin lekurilla ja röntgenissä, tänään saan kuulla kohtalon kun lääkäri soittaa mulle. Mikähän tähän auttaisi, muita kenellä samanlainen ongelma?

lebedev.n.jpg

Mulla on juurikin samoin nyt taas kun alkas kipuileen toi vasen olkapää :S Juurikin nosto tuohon korkeuteen ja "pistävä" kipu tulee mutta muuten voin tehä vetoa yms. niin että ei vaivaa...niin ja samoin kun auton rattia vääntää niin kipu tulee.

Mulla alkas vuosi sitten temppuilemaan tämä olkapää (ylirasittui...määrättiin vaan lepoa&buranaa) ja pidin treenitaukoa (joka sitten venyi ja venyi aina 7kk asti kun ei enää huvittanu), nyt aloittanu taas treenit ja ei mennytkään kauaa kun tämä samainen olkapää ilmoitti itsestään :S Nyt pitää taas vähän katella mitä tän kans nyt tekee...koittanut vaan kylmägeeliä levitellä ja lepuuttaa.

Mulla on juurikin samoin nyt taas kun alkas kipuileen toi vasen olkapää :S Juurikin nosto tuohon korkeuteen ja "pistävä" kipu tulee mutta muuten voin tehä vetoa yms. niin että ei vaivaa...niin ja samoin kun auton rattia vääntää niin kipu tulee.

Mulla alkas vuosi sitten temppuilemaan tämä olkapää (ylirasittui...määrättiin vaan lepoa&buranaa) ja pidin treenitaukoa (joka sitten venyi ja venyi aina 7kk asti kun ei enää huvittanu), nyt aloittanu taas treenit ja ei mennytkään kauaa kun tämä samainen olkapää ilmoitti itsestään :S Nyt pitää taas vähän katella mitä tän kans nyt tekee...koittanut vaan kylmägeeliä levitellä ja lepuuttaa.

Lääkärin mukaan supraspinatuksen lähellä on nestekertymä joka puolestaan tulee luun eteen kun käteä nostetaan sivulle (vipunoston liikerata). Lepoa viikko eli buranalla mennään ja ensi viikolla lääkäri laittaa kortisonipiikin olkapäähän. Sanoi myös että syytä on välttää sivuasentoa olkapäälle, kun kipu lievittää voi erittäin kevyitä harjotteita vastuskumeilla ruveta tekemään. Vaiva ollut siis talvesta kun nyrkkeilyssä löin koukkuja säkkiin, nyrkkeilyn lopetus auttoi vaivaan, pystyin punttaamaan normisti, olkapäätreeni sisälsi pystypunnerruksen ja vipunostot mutta dippi itsetehdyillä voimistelurenkailla leuanvetotangossa paskoi olkapääni kunnolla. Vamma keskeytti massakauden, nyt sitten puolestaan väännetään diettiä ja treenataan jalkoja, vatsoja yms.. niin perkuleesti. Massakausi sitten jokus (keväällä?) kun olkapää on kunnolla parantunut.

Lääkärin mukaan supraspinatuksen lähellä on nestekertymä joka puolestaan tulee luun eteen kun käteä nostetaan sivulle (vipunoston liikerata). Lepoa viikko eli buranalla mennään ja ensi viikolla lääkäri laittaa kortisonipiikin olkapäähän. Sanoi myös että syytä on välttää sivuasentoa olkapäälle, kun kipu lievittää voi erittäin kevyitä harjotteita vastuskumeilla ruveta tekemään. Vaiva ollut siis talvesta kun nyrkkeilyssä löin koukkuja säkkiin, nyrkkeilyn lopetus auttoi vaivaan, pystyin punttaamaan normisti, olkapäätreeni sisälsi pystypunnerruksen ja vipunostot mutta dippi itsetehdyillä voimistelurenkailla leuanvetotangossa paskoi olkapääni kunnolla. Vamma keskeytti massakauden, nyt sitten puolestaan väännetään diettiä ja treenataan jalkoja, vatsoja yms.. niin perkuleesti. Massakausi sitten jokus (keväällä?) kun olkapää on kunnolla parantunut.

Minulla tuo supran + bursan tulehdus tarkoitti sitä, ettei enää koskaan vipareita sivuille (yli 4kg painolla) eikä enää koskaan dippiä. Vaikka olisi ollut täydellisen kivuton vuoden, lämmittelee ja venyttelee hyvin ja menee sitten tekemään YHDEN TOISTON varovasti dippiä omalla painolla, niin se on seuraavat kaksi viikkoa kaikki punnerrusliikkeet pois. Sama vipareiden kanssa. Ei siis kestä yhtään ainutta kokeilua. :(

Pec-dekissä pystyy tekemään yhden sarjan, sitten jääpussia kehiin ja kotiin. Enää en noissa aikaisemmin mainituissa (viparit sivulle, pec-dec, dippi) riskeeraa tässä elämässä... Penkkiä ja pystäriä pystyy tekemään hyvin ja siihen oon tyytyväinen.

Sivuolkapäille piti sitten keksiä jotain muuta. Mulla raaka tempaus ja yhden käden tempaus toimii hyvin, ilman kipuja ja osumaa tulee sivuolkiin.

No voi perkele aivan varmasti mulla on samasta kyse :S Viime syksynä jo ehdoteltiin kortisonipiikkiä, mutta en halunnut (jääräpää :D). Samoin kuin tuo "välttää sivuasentoa"...tämä kipuilu tuli mulla yön aikana, luulin aluksi että olin vaan huonosti nukkunut kädenpäällä kun käsi oli pirun kipeä aamulla, mutta eipä tosiaan lähtenyt kipu pois niinkuin luulin :/ Noh pitää kattoa nyt kuinka kestää tulevat harjoitukset ja muokkailla sen mukaan ohjelmaa.

Itsellä myös vasen olkapää olemaan tuosta keskiosasta kipeä vain tietyissä kulmissa, esim jos rotator cuff liikettä ilman mitään painoja kokeilen tulee aivan järkyttävä kipu kun rystyset ovat kattoon päin ja käsi pienessä kulmassa. Tästä on aivan mahdotonta kiertää kättä enempää, koska kipu lamauttaa aika huolella. Kummallista koko asiassa on, etten ole tehnyt mitään raskasta olkapäille, kun kipu ilmestyi käytännössä täysin puskista eilen iltapäivästä.

Kummasti olkapää myös naksuu kun tekee kevyttä kiertoliikettä :(
Käytännössä siis kipu alkaa heti, kun kyynärpää nousee yli olkpään tason esim paitaa päälle puettaessa...

SEAGRAM: Mulla leikattu molemmat olkapäät (kiertäjäkalvosin paikattu + avarrus). Viimeisestä leikkauksesta 4kk ja nyt voi treenata jo lähes täysillä. Aikaisemmasta leikkauksesta on useita vuosia ja se olkapää on täysin kunnossa. Ortopedin mukaan 6kk menee parantumiseen ja 1v leikkauksesta siihen että on ns. "lähtötilanteessa". Kokemukseni mukaan toi on hyvä nyrkkisääntö. Niin, ja tuo edellä oleva vaatii päivittäistä kuntoutusta ja on tietysti suhteellinen sille, kuinka iso remppa siihen kiertäjäkalvosimeen tehdään.

SEAGRAM: Mulla leikattu molemmat olkapäät (kiertäjäkalvosin paikattu + avarrus). Viimeisestä leikkauksesta 4kk ja nyt voi treenata jo lähes täysillä. Aikaisemmasta leikkauksesta on useita vuosia ja se olkapää on täysin kunnossa. Ortopedin mukaan 6kk menee parantumiseen ja 1v leikkauksesta siihen että on ns. "lähtötilanteessa". Kokemukseni mukaan toi on hyvä nyrkkisääntö. Niin, ja tuo edellä oleva vaatii päivittäistä kuntoutusta ja on tietysti suhteellinen sille, kuinka iso remppa siihen kiertäjäkalvosimeen tehdään.

O.K toi antoi vähän suuntaa.

Moi! Teloin olkapääni leuanvedossa kun puotin itseni suorille käsille. Tein kuitenkin sarjan loppuun eikä kipua silloin tuntunut. Seuraavana päivänä ja muutama päivä vielä senkin jälkeen olkapää oli kipeä. Kipu kuitenkin loppui ja tein seuraavana perjantaina leuat uudestaan(tosin kontrolloidusti alas). Viimeisen sarjan aikana olkapää taas kipeytyi ja sen jälkeen kipua on jatkunut välissä voimakkaampana ja välissä ei juuri ollenkaan. Leuanvetoa ei pysty enään tekemään ollenkaan, ei edes roikkumista siedä. Käsi pyörii kivuttomasti joka suuntaan, oikeastaan kipua tuntuu ainoastaan roikkuessa ja levossa särkee. Mikähän voisi olla vaivana? Tuskin mikkää revenny kuitenkaan koska ei estä käden pyörittämistä?
Ossaisko tähän sanoa kukaan mikä vois olla menny vikkaa? Oon nyt ollu 2viikkoa tekemättä mitään ja olkapää on tuntunut tosi hyvältä, oikeastaan ihan tavalliselta. Koitin sitten tehä ihan vaan etunojapunnerruksia 2viikon reenitauon jälkeen niin heti tuli kipeeksi.

Mikähän mun olkapäässä on, se on vuoden jo oireillut. Kipu tulee pahiten kun nostaa kättä takaviistoon, esim jos laittaa ovea perässään kiinni. Pari kertaa on olkapäähän laitettu kortisoniia ja on auttanut, mutta olkapää kipeytyy punnerrusliikkeistä, varsinkin kapeasta penkistä. Leposärkyä ei juuri ole. Molemmat olkapäät myös naksuu/paukkuu kun tekee pystypunnerrusta. Ultrassa olkapäästä ei löytynyt mitään vikaa. Mulla on kyllä myös solisluu kipua, esim olankohautuksissa ala-asennossa jos roikottaa. Muutenkin roikottavat liikkeet sattuu. Oliskohan kyse sittenkin ac-nivelen ongelmasta :S

Sen verran vielä, että osteopaatti sanoi supraspinatuksen olevan jumissa. Hieroja kehui, että vasen lapalihas aivan jumissa ja tulehtunut. Lähtisköhän se olkapää kipu sitten noista? Vitustako näistä tiä :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom