Olkapää kipeenä

Anyone? Alkaa oikeesti menemään hermo tähän vaivaan. Kuukauden nyt ottanut ja kolmatta tulehduskipulääkettä nappailen. Nyt vuorossa Vimevo tjs. Kipu säteilee sormiin ja käsivarsiin ja ei tunnu talttuvan millään. Venyttelenkö vai annanko olla vaan vai mitä teen. Salilla en ole käynyt ja en ole meinannyt mennäkään ennenkö tää helpottaa. Voiko tästä toipuminen oikeasti kestää kuukausia?
Saitko sä mitään neuvoja kunoututukseen sen leikkauksen jälkeen? Jos sait, ootko seurannut ohjeita? Oma mielipide on se, että ainakaan tossa määrin noi kivuntuntemukset ei ole normaaleja. Oon ite kans hartiatoipilas (tosin AC-ligamentin repeydyttyä) ja kyllähän sitä ajoittaista lievää kipua akuutin vaiheen jälkeen kesti pari kuukautta (huomautettakoon, että se saattoi johtua myös siitä, että mulla nivelty solisluu virheasentoon). Akuutin vaiheen jälkeen en joutunut käyttämään muuta kuin perusibuprofeiinia. Tollasta hermosärkyä ei ollut ollenkaan lepokuukausien aikana, mutta tuli n. viikon ajaksi uudestaan, kun aloin taas treenata.
Mene eri lääkärille. Koita päästä fysioterapeutille. Hartia on vittumainen alue, jos kuset sen kuntoutuksen. Mut monet on onnistunut siinä!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu. Leikkauksen jälkeen kävin fysioterapiat ja olkapää oli täysin kunnossa. JA silloin ei siis ollut mitään vikoja tuolla hauiksen pitkässä päässä niinkuin nyt on siis. Ja molemmat käpälät vieläpä :(
Nyt olen käynyt kahdella eri ortopedilla näitä näyttämässä, joista toinen on tuo mun olkapään elokuussa leikannut kaveri. Molemmilta vaan tulehduskipulääkekuuria ja lepoa hoito-ohjeeksi. Fysioterapiaa on aika ensi viikolle joten katsotaan nyt sekin sitten. Lisäoireena mainittakoon vielä lisääntynyt rutina tuolla olkapäässä ja tosiaan tuo sormien voimattomuus ja särky.

Ja täällä mennään edelleen ilman muutosta parempaan. Vasemman käden hauiksen kyynärpään puoleisessa päässä (sisäsyrjällä) lisääntynyt kipu vaan kaiken aikaa. Ojentajan puolella sama homma. Kämmenselässä pientä puutuneisuuden tunnetta ja kipu säteilee pitkin kättä aina niskasta tuonne ranteeseen asti. Tämä vasemmassa, oikea (leikattu käpälä) tuon hauiksen osalta jopa hieman parempi. Maanantaina taas morjestamaan ortopedia ja halpaa on kuin saippua.

Kun tuntuu että mikään ei auta kannattaa kokeilla myös ihan klassisia konsteja.

Yläselän ja hartianalueen hierottaminen ja jumien poisto saattaa auttaa yllättävästi olkavaivoihin.

Joskus tuon olan kanssa tappeleminen on kyllä ihan henkimaailman touhuja. Itsellä leikattu oikea käsi pari kertaa ja oli todella kauan huonona. Viime talvena pahimmat kivut lähtivät "yks kaks veks". Tiedä sitten mikä auttoi. Ainakin osteopaatilla tuli hypättyä. Varoahan tuota saa lopun ikäänsä mutta tällä hetkellä tilanne OK ja on tuolla kohtuu kovia painoja jo punnerrettukin.

Oman olkapään kanssa olen nyt tapellut n. 7 vuotta. Pahimmat liikkeet itsellä selkeästi pystypunnerrus ja penkkipunnerrus. Lankku- ja lattiapenkkiä pystyy tekemään, sekä punnerruksia käsipainoilla. Pystysoutu leveähköllä otteella rinnan alaosaan asti on OK, tuosta jos nostaa ylemmäs niin alkaa kipuilu. Viparit sivulle ja leuanveto on pieniä kysymysmerkkejä. Välillä tuntuis kestävän, välillä ei. Aika selkeitä impingement -oireita.

Jos selvästi tuntuu että on ahdas niin itse ainakin harkitsisin että tekisin asialle jotain. Vitukas homma jos esim. supraspinatus repeytyy joskus yhtäkkiä ahtauden takia.

Huollatko hartian seutua tarpeeksi?

Mikä vois olla mennyt olkapäässä rikki, kun erityisesti sattuu ulkokierron ääriasento esim kyykätessä. Vamma tuli low bar kyykyssä, jossa olkapäiden liikkuvuus ei riittänytkään, vaan olkapäässä tuntui vihlova kipu.

Kipu on viiltävää, eikä oikeastaan tunnu muissa liikkeissä kun juurikin tuossa ulkokierrossa. Venytyksistä sattuu rintalihasvenytys, jossa kädet ovat ovenkarmeissa kiinni suorina selän takana, myöskin harjanvarsi venytys (shoulder dislocates) sattuu satunnaisesti, kun kädet ovat selän takana.

Onko Aydrian saanut selville mikä vaivaa olkapäätä? Itsellä nimittäin ihan samanlainen kipu ollut jo n.1,5 kk. Yksi lääkärin määrämä burana kuuri on jo syöty, eikä sillä ollut vaikutusta.

Onko Aydrian saanut selville mikä vaivaa olkapäätä? Itsellä nimittäin ihan samanlainen kipu ollut jo n.1,5 kk. Yksi lääkärin määrämä burana kuuri on jo syöty, eikä sillä ollut vaikutusta.

Tarkasti en tiedä mikä siellä meni rikki. Olkapää on hiukan kipeä vielä, mutta ei niin paha kuin ennen. Venyttely on mulla auttanut, esim nyt pystyn tota rintalihasvenytystä oviaukossa tekemään jo. Muuten olkapäiden treenaus onnistuu melko hyvin, kunhan ei liikaa revi. Kyykkyä en ole uskaltanut koittaa kun siinä olkapää tuntuu vähän epämukavalta, mutta etukyykky sujuu olkapäiden puolesta.

Kannattaa venytellä ulko- ja sisäkiertäjiä. Ja sit tietenkin rintalihakset + etuolkapäät.

Jos selvästi tuntuu että on ahdas niin itse ainakin harkitsisin että tekisin asialle jotain. Vitukas homma jos esim. supraspinatus repeytyy joskus yhtäkkiä ahtauden takia.

Huollatko hartian seutua tarpeeksi?

Mikä nyt sitten on tarpeeksi, 2-3x viikossa teen kiertäjäkalvosinjumppaa (sisä- ja ulkokierrot) ja tietysti ennen treeniä lämmittelen ne erikseen. Vasta ihan viimeaikoina kiertäjä-venytykset ottanu kuvioihin. Treenin jälkeen aina jääpussia ja muutenkin kylmähoitoa viikoittain ja välillä buranakuuria. Eivät mielellään leikkele alle kolmekymppisiä tämän takia...

Noniin, oikee olkapää muljahti vinopenkkiä tehdessä. Mitä luulette onko tuosta olkapäästä mennyt jotain rikki? Käden liikerata on suhkoht normaali.

Vaikee sanoo;) Vanhana ja viisaana kieltäisin kaikki penkkiliikkeet, ihmiselle niistä ei elämässä ole hevonvitun hyötyä oikeasti ja niissä rikkoo olkapäät ennemmin tai myöhemmin, vaikkei olkapäät vaivaakkaan teitä nyt, niin vaivaavat sitten vanhempana, lähes 100 varmasti. Tai ainakin pakollista kiertäjäkalvosinjumppaa ennen penkin aloittamista. Itsellä olisi olkapäät putsattu, mutta jätin väliin, koskapa ne ei välttämättä auta kuin pari vuotta ja edessä on toipumiset ja kivalla tuurilla saa jonkun vitun sairaalabakteerin ja pääsee kädestään tai hengestään. Itsellä kun tuli repeämä kiertäjäkalvosimeen, jäi penkkaaminen, antoi myöhemmin tehdä vinopenkkiä, käsipainoilla, että tangolla mutta kyllä nuo olkapäät silti niistä kipeytyivät silti, joten jätin nekin. Itse olen nyt hieronut noita olkapäitä ihan sinne syvälle asti ja tuntuu että jeesaa, ainakin tuntee kun veri alkaa kiertämään, tuli muuten aivan helvetin helläksi tuo olkapää(kosketusaraksi) kun vähän sitä murjoin.

Oman olkapään kanssa olen nyt tapellut n. 7 vuotta. Pahimmat liikkeet itsellä selkeästi pystypunnerrus ja penkkipunnerrus. Lankku- ja lattiapenkkiä pystyy tekemään, sekä punnerruksia käsipainoilla. Pystysoutu leveähköllä otteella rinnan alaosaan asti on OK, tuosta jos nostaa ylemmäs niin alkaa kipuilu. Viparit sivulle ja leuanveto on pieniä kysymysmerkkejä. Välillä tuntuis kestävän, välillä ei. Aika selkeitä impingement -oireita.

Ja niitä liikkeitä on sitten pakko tehdä, ei ole tullut mieleen, että olisi jo riittävästi lihasta ja voimaa?;)

Kun tuntuu että mikään ei auta kannattaa kokeilla myös ihan klassisia konsteja.

Yläselän ja hartianalueen hierottaminen ja jumien poisto saattaa auttaa yllättävästi olkavaivoihin.

Joskus tuon olan kanssa tappeleminen on kyllä ihan henkimaailman touhuja. Itsellä leikattu oikea käsi pari kertaa ja oli todella kauan huonona. Viime talvena pahimmat kivut lähtivät "yks kaks veks". Tiedä sitten mikä auttoi. Ainakin osteopaatilla tuli hypättyä. Varoahan tuota saa lopun ikäänsä mutta tällä hetkellä tilanne OK ja on tuolla kohtuu kovia painoja jo punnerrettukin.

Niitä hartioita, niskaa ja lähes koko selkäaluetta jne. voi itse hieroa, ei tarvii mennä hierojalle. Itse olen alkanut lähes päivittäin hieroa lonkanseudun ja reisien sisäpinnan ja on auttanut selkävaivoihin ihan helvetisti.Parasta aikaakin hieroskelen välillä alaselkää ja perseen yläseutua, kun istuminen on seisomisen ja kävelyn ohella sellainen että se aiheuttaa pahoja selkäkipuja. Liikkusin varmaan rollaattorilla, jos en olisi alkanut hieromaan itseäni:D:rolleyes:

Eilen istuessa tapahtui jotain olkapäälle; huomasin että ykskaks en pystykkään enää nostamaan vasenta kättä ilman kipua. Koitin vähän pyöritellä sitä, koska aluksi tuntui että joku olisi siellä vain jumissa, mutta aamulla kun heräsin olkapää oli edelleen yhtä kipeä. Onko mitään tietoa mikä voisi aiheuttaa olkapääkivun vain istuessa. Ikinä ennen ei ole tämän käden kanssa ollut mitään ongelmia. Sanottakoon vielä että en ole tehnyt olkapäätreenejä viikkoon.

Tarkasti en tiedä mikä siellä meni rikki. Olkapää on hiukan kipeä vielä, mutta ei niin paha kuin ennen. Venyttely on mulla auttanut, esim nyt pystyn tota rintalihasvenytystä oviaukossa tekemään jo. Muuten olkapäiden treenaus onnistuu melko hyvin, kunhan ei liikaa revi. Kyykkyä en ole uskaltanut koittaa kun siinä olkapää tuntuu vähän epämukavalta, mutta etukyykky sujuu olkapäiden puolesta.

Kannattaa venytellä ulko- ja sisäkiertäjiä. Ja sit tietenkin rintalihakset + etuolkapäät.

Jep, minäkin olen yrittänyt venytellä, hieroa, ja pyöritellä mutta ei näy loppua kivuille. Saa nyt nähdä kohta tulee kaksi viikkoa totaali lepoa täyteen kaikesta treenistä, jos ei helpota niin sit taas lääkäri kutsuu.

Olen jo tainnut mainitakin tässä säikeessä kertaalleen, mainitaan nyt vielä kerran. Rullailin ahkeraan foam rollerilla kieräjäkalvosimia viikon verran ja itse olen siinä uskossa että se oli suurin syy, miksi olkapääni ovat jälleen kivuttomat. Samaan aikaan tosin hieroin ahkerasti tennispallollakin, joten ehkä silläkin oli osuutta asiaan. Sinänsä jännä, että olkapää oli kipeä yli puoli vuotta ja reilussa viikossa sain itse homman kuntoon. Oppia ikä kaikki, nyt ainakin tietää mitä kannattaa tehdä.

Olen jo tainnut mainitakin tässä säikeessä kertaalleen, mainitaan nyt vielä kerran. Rullailin ahkeraan foam rollerilla kieräjäkalvosimia viikon verran ja itse olen siinä uskossa että se oli suurin syy, miksi olkapääni ovat jälleen kivuttomat. Samaan aikaan tosin hieroin ahkerasti tennispallollakin, joten ehkä silläkin oli osuutta asiaan. Sinänsä jännä, että olkapää oli kipeä yli puoli vuotta ja reilussa viikossa sain itse homman kuntoon. Oppia ikä kaikki, nyt ainakin tietää mitä kannattaa tehdä.

Ihan kiva juitsu, mutta eikö helpommalla pääsisi kun hieroon takaolat, hartia, olat jne vaikka televisioa katsoessa, kyllähän sitä sormilla pääsee aika syvällekkin kaikkiin paikkoihin:hyper:? Näyttää aika tuskaiselta touhulta tuossa videolta, saa vielä vatsalihaskrampin (tekee muuten oikein isoa tissiä:dance:) näin rajuilla miinuksilla ollessa.:)

No en kyllä usko, että kukaan voi hieroa itseään niin tehokkaasti mitä foam rollerilla onnistuu, eikä varsinkaan selkää.

Kyllähän se aluksi sattuu ihan helvetisti, mutta jo muutaman kerran jälkeen alkaa paikat rentoutumaan ja homma on oikein mukavaa. Sen olen kans huomannut, että jos jonkin paikan rullaa oikein hyvin auki, niin se pysyy hyvänä hyvinkin pitkän aikaa. Kerran viikossa on täysin riittävä tahti ylläpitoon.

Morjens Voimailija, onhan täällä muitakin yöpöllöjä:). Minä taas väitän että omilla käsillä saa hierottua paljon tehokkaammin koko kropan! Tossa videossa viedeossa olevat kohdat varpisti, lisäksi sormista on se etu että sä voit tehdä sen hieronnan todella perinpohjaisesti, hieroa pienimmätkin lihassäikeet ja nyt tuli ajatuskatko;) niin...jänteet;) Kyllä mulla ainakin kädet ulottuu hyvin hieromaan ton yläselän ja olkapäät takaa alueen! Sitten kannattaa hieroa koko olkapää, tietty niska ja hartiat. Eihän ne nyt valmiiksi tule yhdessä telkkariohjelmassa, mutta pala kerrallaan. Yleensä sitä on niin tukossa aluksi, että pitää mennä pala kerrallaan. Kannattaa kokeilla, usko pois! Mutta saahan sitä kaikenmailmaan helppoheikkejä elättää ja tuottaa heille mahdollisimman paljon mammonaa, en minä sitä, paljon turhempiakin vekotuksia menee kaupaksi kuin häkä.

Yritän vain sanoa, että itsekkin voi vaikuttaa kaikkiin olkapää, niska,selkä, jalkavaivoihin tosi paljon ja ihan ilmaiseksi. Kuten sanottu itse hokasin että hieronnalla helpottaa iso osa selkävaivoista, hieron noin lonkanseudun ja reiden lopun lihakset lähes päivittäin ja olen saanut siitä valtavan avun! Toki mulla on tossa selässä ihan rasituskulumia ja muuta paskaa, mutta suuriosa vaivoista on näemmä liittynyt jumissa oleviin lonkanseudun ja reiden lihaksiin jne.

Onko täällä kellään olkapäässä semmoista särkyä että kaikki kiertoliike ja sen tapainen tekee tuskaa? Ja pelkkä vipunostojen ja pystysoudun ajatteleminenkin saa olkapään vihlomaan!

Latest posts

Back
Ylös Bottom