oliiviöljy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arnold
  • Aloitettu Aloitettu
Määrä

Jos nyt haluan lisätä lihomatta kylmäpuristetun rypsiöljyn määrää ruokavalíossani niin korvaanko pikkuaterian ~kalorimäärän öljyllä jolloin kokonaiskalorimäärä säilyy samana vai voinko huoletta lisätä lusikallisen aikaisempien ruokien lisäksi? Tällä hetkellä meinaan rasvan määrä on tosi tosi vähäinen ja se ehkä haittaa rasva-aineenvaihduntaa (ja terveyttä yleensäkin).

Tahtoo vaan toi energian kulutus olla niin pieni että 1rkl öljyä vie jo isohkon annoksen täyttävää ruokaa pois (siis jos korvaa kalorit)...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ota määrä hiilihydraateista pois ja rasvaa tilalle,näin dieetillä. Jos lihasta kasvatat niin ei se yksi ruokalusikka nyt niin paha asia ole...

On muuten olemassa pinnoitettuja paistinpannuja,jotka eivät tarvitse rasvaa paistamiseen. Ei tarvitse ainakaan pelätä,että söisi tyydyttyneitä rasvahappoja...

Olen käyttänyt kylmäpuristettua rypsiöljyä viime vuoden puolelta lähtien ja olon se saa kevyemmäksi & ihon todellakin pysymään terveempänä. Jos kolesteroolini oisin mittauttanut ennen käyttöä ja nyt niin varmasti parempaan suuntaan jatkuvasti menossa.

kylm. pur. rypsiöljy ei maultaan ensikertalaisten mielestä ainakaan ole mitään parasta. Itse käytän lähinnä ruisleipien päällä 3-6rkl / vrk - ja makuun olen jäänyt koukkuun :D

Rasvahappokoostumuksesta sen verran, että kylm. pur. rypsiöljy voittaa mielestäni joka suhteessa kylm. pur. oliiviöljyt. (?)
Paitsi ehkä antioksidanttisilta ominaisuuksiltaan - jotka kyllä ovat aika riittävän huikeat rypsiöljyssäkin (7rkl = 300% E-vit.)

Tässä vertailussa oliivi-, ja rypsiöljy:
http://www.margariinitiedotus.fi/rasvat_ruoassa/koostumus.htm

Tässä suora pastetus sivuilta:
pufa 2n-6 3n-3 n-6/n-3
Rypsiöljy 33 22 11 2:1
Oliiviöljy 11 10 0,5 20:1

ja tärkeimpänä pointtina tuosta tuo n-6 ja n-3 luokan rasvohappojen suhteet toisiinsa. (mitä enempi n-3 sitä parempi)

Jos ihan suoraan puhutaan...

niin rypsi- ja pellavansiemenöljy maistuu ihan *askalle. :evil: Jos tuota nimittäin pitäisi vetää ihan raakana niin kyllä mulla ainakin tökkii tosi pahasti nämä suomalaiset tuotteet. Valitettavasti.

Pisteet välimerenmaihin 6-0.

Makuasioita...mikäli taas kylmäpuristettua Virginoa(tm) ottaa lusikallisen :hmmm: sellainen mukava pähkinäinen maku. Kun taas oliiviöljy esim . jääkaapissa helposti paakkuuntuu...

Mites nuo öljyt pitää säilyttää? Jääkaapissa vai huoneenlämmössä? Mulla pullo lojuu pöydällä, ei se ainakaan pilalle ole mennyt

Re: Jos ihan suoraan puhutaan...

Originally posted by Kynaniska
niin rypsi- ja pellavansiemenöljy maistuu ihan *askalle. :evil: Jos tuota nimittäin pitäisi vetää ihan raakana niin kyllä mulla ainakin tökkii tosi pahasti nämä suomalaiset tuotteet. Valitettavasti.

Pisteet välimerenmaihin 6-0.

Kylmäpuristettu oliiviöljy on sitten yksi pahimman makuisista tuotteista mitä olen maistanut. Ei se vastaava rypsiöljykään tosin herkkua ole. Nä maistuu täysin erilaiselta kuin vastaavat ei kylmäpuristetut (eli...?).

tosi mies..

kynaniska wrote:
>niin rypsi- ja pellavansiemenöljy maistuu ihan *askalle. Jos >tuota nimittäin pitäisi vetää ihan raakana niin kyllä mulla ainakin >tökkii tosi pahasti nämä suomalaiset tuotteet. Valitettavasti.

..eikö se ole monella muullakin saralla todettu, että maku ei saa olla se asia joka ratkasee :) muutoinhan tässä oltaisiin aika pehmojannuja pilttipurkki toises ja pehmisjäde toisessa kädessä =D

Juuri vetäsin miniorgasmia vastaavan aterian:
20 pikkumuikkua, 10 uutta pottua ja 3 ruisleipää joissa reilusti kylm. pur. rypsiöljyä päällänsä. AVOT! Ei olo tästä enään parane :)

Oliiviöljy säilyy parhaiten huoneenlämmössä mutta suoralta auringonvalolta suojattuna.

Taitaa mennä aikamoiseksi pilunhalkomiseksi tuo, jos ruvetaan ruotimaan kumpi on terveellisempää oliivi- vai rypsiöljy. Sen vuoksi valinta tehdään puhtaasti maun perusteella. Pellavansimenöljy kylmäpuristettuna vasta /ceeestä onkin. :urjo:

paljon sitä oliivi/rypsi öljyä pitäisi sitten ottaa päivässä?

Originally posted by tenu
paljon sitä oliivi/rypsi öljyä pitäisi sitten ottaa päivässä?

Mulla tulee kaloreista rasvoista, joista suurin osa on rypsi- ja pellavaöljyä. Pari munankeltuaista ja kananrintojen rasvat päälle. Päivittäinen annos on ihan dieettifilosofiasta kiinni - itse oon korvannut suurimman osan aiemmin hiilareista tulleista kaloreista noilla öljyillä. Searchilla lisää, tätä on puitu jo aika tavalla täällä.

Jos oliiviöljy maistuu pahalta, niin siitä saa pirun hyvää kun ottaa jotain jäävuorisalaattia tai muuta salaattia, kaataa päälle ensin paljon oliiviöljyä ja sitten vielä 1-2 teelusikallista punaviinietikkaa. Punaviinietikan voi korvata myös balsamiviinietikalla.

Virgino - rypsiöljy

Toi on meikäläisen ruokavaliossa nykyisellään ihan must!...todella hyvän makuistakin vielä, sellaista pähkinäistä:). Ja kun vertaa oliiviöljyn ja tämän tuoteselosteita, niin kyllähän tuo Virgino vie ainakin jossainmäärin voiton!..E-vitskuakin ihan mukavasti :)

Niin no, joku syö öljyä maun vuoksi, toinen hakee hieman erilaisia hyviä ominaisuuksia.

Toki eri rasvalähteitä on hyvä yhdistellä, mutta kyllä rypsiöljy on yksittäisenä hyvien rasvojen lähteenä huomattavasti parempi kuin oliiviöljy. Rypsiöljyssä on nimittäin YHDEKSÄNTOISTA ( :david: ) kertaa enemmän omega-3 - luokan rasvahappoja kuin oliiviöljyssä.

Joku kyseli sitä, kuinka paljon hyviä rasvoja sitten tulisi nauttia. Ensinnäkin kannattaa lähteä siitä, että hilaa rasvat lähelle 30% kokonaiskaloreista. Hyviä rasvoja tästä tulisi olla n.2/3 eli siitä vain laskemaan.

Originally posted by Sam225
... laskin joskus mun päivittäiset kalorit ja sain rasvan osuudeksi n.6%.

OT: Miten voi olla noin vähän? Päivittäiset kalorit kai tarkoittaa monien päivien kaloreita, eli ruokavalio on ollut miltei fatfree, esimerkiksi noin 20 grammaa rasvaa päivässä 3000 kcal ruokavaliolla.

Menin sitten ostamaan tuota Virgino - Rypsiöljyä elämäni ekaa kertaa ja helvetti, se tosiaan maistuu ihan pähkinälle!

Kertokaahan nyt mitä RYPSIÖLJYLLÄ tarkotatte? Sellasta litran kanisteria millaisia lojuu joka Siwan ja K-kaupan hyllyillä, vaiko jotain muuta?

Kylmäpuristettu oliiviöljy!? Mistä tätäkin löytää?

Ikinä en ole näillä öljyillä leikkiny, ja tarkoitus olis aloittaa piakoin!

No kyllä lähes joka ruokakaupassa rypsäriä on :D

Ja jooh, mieluiten kylmäpuristettua. Perus keltaista nestemäistä silkkaa rasvaa ;)

Mä teen oliivi/rypsiöljystä salaattiin tai esim. riisiin kastikkeen siten, että otan pari-kolme ruokalusikallista öljyä lasiin ja siihen ripaus suolaa/pippuria ja esim. kanan kanssa curryä. Sitten pieni sekotus niin jopa on paha maku poissa ja herkullinen kastike tilalla!
Sopii myös raejuuston kastikkeeksi, jos jollakulla pelkkä raejuusto tökkii niinkuin mulla.

Suositut

Back
Ylös Bottom