oliiviöljy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arnold
  • Aloitettu Aloitettu
quiz sanoi:
eikös toi oliiviöljykin ole melkoinen omega6-pommi. eli ei kannata hirveästi vetää.
n-6:
Oliivi: 10g/100g
Rypsi: 20g/100g

Lähde: fineli

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt nousee tämä treadi. Saakohan oliiviöljyä peruskaupasta ja paljokohan maksaa? Alko kiinnostaan ku ei paljo rasvoja tuu syötyä.

Saa kaikista tavallisista ruokakaupoista. Hinnat on tavallisissa muistaakseni 2-6 euroa karkeasti. Jotain erikoisoliiviöljyjä taitaa myös olla ja ne on sitten vieläkin kalliimpia.

Pari huikkaa tulee otettua aina enemmän ja vähemmän säännöllisesti. Millon pellavaöljyä, oliiviöljyä tai rypsiöljyä. Rypsäriä en oikein kauheasti vedä kun ei ole ihan niin maukasta kuin muut. Munakkaan paistamiseen tosin omiaan. :)

itse käytän extra-virgin (kylmäpuristettua) oliiviöljyä pääsääntöisesti ruuan laitossa sillä tavalla että esim. kun paistaa jauhelihaa niin valutan siitä irroneen eläinrasvan/kovan/huonon rasvan pois ja sitten korvaan sen reilulla satsilla oliiviöljyä ja pikkuisen lämpöä sekä mausteet perään niin maistuu se jauhelihakin IMO, paremmalta. ja verisuonisto kiittää :dance:.

Mites hyvät ihmiset kun kävin eilen kaupassa ja kattelin noita rypsäri pulloja niin mieltäni jäi painamaan kysymys, että onko kaikki rypsiöljy mitä kaupoissa myydään niin samaa tavaraa.. Eli onko se ihan sama ostaako pirkan halpis rypsärii vai jotain kalliimpaa???

itseänikin on viimeaikoina alkanut kiinnostamaan oikeat omega 3-6 suhteet ruokavaliossa.

olisi myös mielenkiintoista kuulla jos jollakin asiasta tietävällä on oma kohtaista kokemusta
rypsi -/oliivi öljystä kumpi on parempi ja miten kannattaa ajoittaa näiden rasvojen saanti.

Onko joku perehtynyt näihin ihan normaaleissa marketeissa myytäviin oliiviöljyihin tarkemmin. Ilmeisesti kaikki ei ole kovinkaan laadukkaita? Mitä itse käytätte paistamiseen?

Onko joku perehtynyt näihin ihan normaaleissa marketeissa myytäviin oliiviöljyihin tarkemmin. Ilmeisesti kaikki ei ole kovinkaan laadukkaita? Mitä itse käytätte paistamiseen?
Paistamiseen kannattaa käyttää ihan perusrypsiöljyä.
Jos sitten haluaa laittaa lorauksen öljyä esim. salaattiin, niin silloin rypsiöljy ja oliiviöljy ovat kummatkin hyviä vaihtoehtoja. Itse käytän noita vuorotellen.

Noitahan on kaikenlaisia "ekstra-neitsyt" ja kylmäpuristettuja versioita, mutta niiden hyödyistä ei taida olla näyttöä. Toki jos nuo versiot omasta mielestä maistuvat paremmalta, niin valitsee sitten sellaiset. Kylmäpuristettuja versioita ei kuitenkaan kannata paistamisessa käyttää.

Olikohan täällä joku suuri öljyketju? En jaksa etsiä...
Itse olen jo pitkään paistanut yksinomaan oliiviöljyllä.

”Tulehdukselliset suolistosairaudet ovat lisääntyvät Suomessa hurjaa vauhtia. Haavaista koliittia sairastavien keski-ikäisten miesten määrä on lähes viisinkertaistunut 25 vuodessa.

Yksittäisistä ruoka-aineista vahvin näyttö on linolihapon haitallisuudella”, Färkkilä sanoo.

Linolihappoa on paljon broilerissa, sianlihassa, kasvislevitteissä ja rypsiöljyssä. Erään tutkimuksen mukaan runsas linolihapon saanti saattaa selittää liki neljänneksen haavaisen koliitin lisääntymisestä, Färkkilä kertoo.

Tämän perusteella saattaa olla perusteltua vaihtaa rypsiöljy oliiviöljyksi. Oliiviöljy näyttää dieettitutkimuksissa olevan neutraali IBD-tautien riskin suhteen."

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005440958.html

Paistamiseen kannattaa käyttää ihan perusrypsiöljyä.
Jos sitten haluaa laittaa lorauksen öljyä esim. salaattiin, niin silloin rypsiöljy ja oliiviöljy ovat kummatkin hyviä vaihtoehtoja. Itse käytän noita vuorotellen.

Noitahan on kaikenlaisia "ekstra-neitsyt" ja kylmäpuristettuja versioita, mutta niiden hyödyistä ei taida olla näyttöä. Toki jos nuo versiot omasta mielestä maistuvat paremmalta, niin valitsee sitten sellaiset. Kylmäpuristettuja versioita ei kuitenkaan kannata paistamisessa käyttää.
Oliiviöljy on kyllä rypsiöljyä parempi paistamiseen.. Kaipaisin vastauksia, joltain sellaiselta, joka käyttää oliiviöljyä paistamiseen. Ja muutenkin käyttää oliiviöljyä, että mikä noista marketeista myytävistä on laadukasta, kun tuskin se halvin ainakaan on.

Oliiviöljy on kyllä rypsiöljyä parempi paistamiseen.. Kaipaisin vastauksia, joltain sellaiselta, joka käyttää oliiviöljyä paistamiseen. Ja muutenkin käyttää oliiviöljyä, että mikä noista marketeista myytävistä on laadukasta, kun tuskin se halvin ainakaan on.
Näköjään tuostakin (kumpi on parempi paistamiseen) on ristiriitaista tietoa ja makuasiakin se tietysti on, mutta siitä ainakin taitaa olla konsensus, että noita kalliimpia kylmäpuristettuja oliiviöljyn versioita ei kannata paistamiseen käyttää.

mikä noista marketeista myytävistä on laadukasta

Memmas Knossos on hinta-laadultaan aika ylivoimainen. Löytyy myös luomuna erikseen.

Merja Tuominen-Gialitikin suosittelema, ja hän käsittääkseni jotain noista oliiviöljyistä, ominaisuuksista ja niiden valmistuksesta ymmärtää. Eikä ole ainut suosittelija.

Muita hyviä marketeista löytyviä mm. Terra Creta, Filos, Fontana.

Kylmäpuristetulla älkää paistako.
Edit. @ektomorfi kerkeski jo.

Miksei saa paistaa? Minä oon paistanut rypsiöljyllä ja oliiviöljyllä ihan ristiinrastiin vuosikaudet, on ollut kylmäpuristettua ja välillä ei, mitään eroa en ole huomannut. Rypsäriä menee muutenkin 4rkl per päivä iha pelkiltään kurkusta alas.

Miksei saa paistaa? Minä oon paistanut rypsiöljyllä ja oliiviöljyllä ihan ristiinrastiin vuosikaudet, on ollut kylmäpuristettua ja välillä ei, mitään eroa en ole huomannut. Rypsäriä menee muutenkin 4rkl per päivä iha pelkiltään kurkusta alas.

Ekstra neitsyt hapettuu paistaessa ja saa aikaan terveydelle ikäviä yhdisteitä. Normi oliiviöljy kyllä kestää kuumuutta paremmin

A) ei kestä kovin kuumia lämpötiloja
B) maku muuttuu huonommaksi
C) savuaminen synnyttää ei niin terveellisia yhdisteitä

Lähde mm.Sydänliitto.

Edit. Taas hidas.

Suositut

Back
Ylös Bottom