Oletko eräjormailija?

Mua ei niin hirveesti kiinnosta metsässä rämpiminen ellei matka ole kohti jotain kivaa metsäjärvee, josta voi saada isoja mustia ahvenia. Järvellä sen sijaan tulee oltua koko kesä ja syksy. Mikään ei oo hienompaa kuin auringon nousu tyynellä järvellä, nappiin menevät heitot ja pannulla paistettu ahven tai kuha...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eräjormailtua tulee kyllä todella paljon, hallituksen mielestä joskus liikaakin. Jormailukausi alkaa toukokuun alun aikoihin perhostelulla joka jatkuu aina sorsastukseen asti. Silloin jatketaan sorsatus/kalastus-yhdistelmällä kanalinnustukseen asti. Kanalinnustukseen menee sitten melkein kaikki vapaat viikonloput lokakuun loppuun saakka. Sitten metsästyskauden aikana pitäisi tehdä vielä muijan kanssa jokavuotinen vaellus, suuntana Pallas-Ounastunturi. Ja tietysti tuolla jossain välissä ollaan poimittu talveksi mustikat ja hillat talveksi. Puolukat on vielä poimimatta.
Itsetehty mustikkamehu=:kuola:
Tänä vuonna kesälomalla meni vuorokausirytmi kalastuksen vuoksi päälaelleen, eli päivät nukuttiin ja yöt joen varressa kalassa. On se vaan niin mukavaa. Nyt on kirjolohta ja harjusta pakkanen täynnä vaikka paljon ollaan syötykin kalaa. Taimenia vain ei ole...:( Toivottavasti tulee myös riistaa pakkaseen, ainakin eilisen kanalinnustuskauden avauksen perusteella voi odottaa metsoa joulupöytään.

Kyllä voin sanoa että luonnossa liikkuminen on meikäläiselle niin tärkeä juttu että jos se multa kiellettäisiin, hajoaisi pää melko nopeasti. Tyttöystävällekin olen jo ilmoittanut että etelään en lähde. Voihan toki etelässäkin luonnossa olla mutta kuten sanotaan: Miehen voi viedä pois lapista, mutta ei lappia miehestä...:D

Kyllä voin sanoa että luonnossa liikkuminen on meikäläiselle niin tärkeä juttu että jos se multa kiellettäisiin, hajoaisi pää melko nopeasti. Tyttöystävällekin olen jo ilmoittanut että etelään en lähde.

Meillä aika samat kuviot... ite olen lähes kaiken vapaa-ajan jossain muodossa pöpelikössä ja nytki ku emäntä menee viikoks roomaan, niin mää sen jälkeen pyrin käyttämään vähintään sen yhden viikon lapissa tahi kaks, eli minä en käytä lomapäiviäni etelänreissuihin, vaan matkaamalla metikköön...

ennen muksun syntymistä jormailtiin tosi paljon!!nyt sitten vähän vähemmän. mutta mökille mennään aina kuin mahdollisuus eli 2krt kk vähintään.

no täällä luonnon keskellä tulee "jormailtua" vähän pakostakin :D. nyt on viime vuosina maa- ja vesilintujen metsästys jäänyt vähän vähemmälle. innolla ootan 3 viikon päästä alkavaa hirvenmetästystä :D. 6 vuosi menossa :D

Just pari viikkoa sitten olin viimeksi. 10 päivää Lapissa Näätämöjoella perhokalastelemassa. Koko aikana ei näkynyt ketään muita ihmisiä oman porukan lisäksi. Isommissa kansallispuistoissa on tullut jonkin verran vaellettua ja sitten Suomen ja Ruotsin Lapissa. On se vaan niin jees. Pienimuotosena haaveena olisi päästä talvella Lappiin vaeltamaan. :thumbs:

Harrastuksena on partio, niin jormailtua on tullut tuosta 2. luokkalaisesta asti.
Pisimmät reissut on vaellettu Suomen pohjois osissa kuten Haltilla, sekä Saariselällä Urho Kekkosen Kansallispuiston alueella. Lyhyempiä reittejä on tullut matkattua etelä- ja keskisuomessa, mutta eivät ne maisemiltaan kykene millään tuonne lapin tasolle.

Puissa on siistiä kiipeillä,mulla on tapana "vallottaa" puita.No sitten se loppuu kun oksa jää käteen...

Mettästys ja kalastus lähellä sydäntä. Viime lauantaina 8 h ja sunnuntaina 9 h tuli oltua mettällä. Kyllähän se kieltämättä pohojosen pojalla veri vetää luontoon. Minussa on sentään 7. sukupolvessa saamelaisverta. :D

en ole pätkääkään. inhoan joka hyttystä, paarmaa, metsän hajua, vettä. olen urbanisoitunut. no ei vaan.. on ihan kiva käydä joskus jossain mökillä, kuhan ei joudu paria päivää pitempään olee ja saa käydä kerran kalassa.

Kyllä tulee täälläpäin jormailtua paljonkin. Kerran vuodessa viikon (tai 10pv) kesävaelluksella ja viikon talvivaelluksella. Kerran on tullut Erävaelluksen SM-kisoissakin pyörähdettyä. Se ei toisaalta olekaan enään niin "kivaa", kun joutuu kipittämään niin p....eleen pitkiä matkoja. Mutta jälkeenpäin sekin mahtavaa mietittävää.
Myöskin tulee jonkinverran harrastettua viikonlopun kestäviä reissuja metikköön. Ei niinkään vaeltelemaan mutta grillaamaan ja luonnonrauhaan tutustumaan.

Eli veri vie eräjormalinjalle ja paljon :haart: :haart:

Pitää myöntää että varsinkin nyt syksyn tullessa palaa halusta päästä lappiin vähän ottamaan valokuvia ja elämään askeettisesti. On siinä jotenkin jotain niin miehekästä mennä mettään viikoksi-10 päiväksi, syödä säilykkeitä/kuivamuonaa/kalaa ja yöpyä läpinäkyvän sadekaton alla makuupussissa. Joskus aamulla on nenänpää täynnä hyttysenpuremia mutta eipä tuo haittaa, jos taas sade yllättää niin mikäs siinä sitten, pitää vaan huolta ettei pahasti kastu.

Intin aikana jo tuli sellainen olo että onpa nättiä, on tullut sitten vuosittain samoiltua jossain vaihtelevanmittaisia aikoja. Uitua suojärvessä aamulla jonka jälkeen virvelillä kalaa.

Öisin on hienoa kun ei kuule muuta kuin jonkun hirven mölinää jossain kaukana, ei liikenteen melua. :)

Eli veri vetää mettään aika voimakkaasti. Ainoa "haitta" on vaatteet, jotka tuoksuu metsälle vielä monen pesukerran jälkeen. Niin ja se, ettei kaveripiiristä oikein löydy samanhenkisiä tyyppejä, kyllä sitä tosin yksinkin metsässä viihtyy. Vielä ei oo osunu mitään onnettomuutta jolloin sitä apua tarvis, kyy on purrut moneenkin kertaan mutta mulle siitä ei tuu hirveitä reaktioita. Suurpetoja ei oo osunu kohdalle.

Heh joo, kesämökillä tulee viruttua niin paljon kuin on mahdollista. Vuosi sitten tein elämäni ekan kunnollisen pitkän vaelluksen (kesti viikon...). Ihastuin heti. Pian taas reissuun :hyper: Pienempiä reissuja tulee tehtyä viikottain.

Kohta se taas alkaa, joka syksyinen metsästysreissu lappiin. Viime syksynä meni 4½ viikkoa samalla reissulla, mutta nyt jää vain 1½vko mittaiseksi. Ei käynyt flaksi lupien kanssa.

Maastossa liikun muutoinkin koiran kanssa vähintään 2 kertaa viikossa, läpi vuoden. Tämä kesä teki poikkeuksen, kun tuo keli oli niin pirun pitkään aivan liian kuuma koiran juoksutukseen. Talvella pakkasraja on -15, eli sitä kierämmille pakkasille en lähde koiraa tapattamaan. Lämpörajana olen pitänyt +20 astetta, sillä tuollainen juoksuhullu yksilö voipi saada jonkinmoista lämpöhalvausta....

Tässä sitä ollaan metsän reunalla kasvettu ja eletty, niin väkisinkin tulee harrasteltua luontopuolen aktiviteettejä.

Perskules, täällä on kokonainen armeija eräjormia! Minä ku luulin että pakkislaiset on ihan urbaania sakkia, mutta ei näytöstä pitävän paikkansa. Äkikseltään luulisin että eräjormailu kiinnostaa hitusen vanhempaa kööriä. Ennen en tajunnut mitä hauskaa mettässä möllöttämisestä on, mutta nykyään kyllä kiinnostaa. Ku mietin kaveriporukkaakin, niin ikää myöten ukot painuvat mettään, joku hirvimetälle, joku lintujen perässä ja joku muuten vain "walk-aboutille".

mä ilmoittaudun kans eräjormaks.
Ainakin pari vaellusta tulee kesässä tehtyä. Talvivaelluksiakin luvassa tulevana talvena (suksilla).
On se aika mukavaa touhua, tulee testailtua aina välillä omia rajojaan jos vaeltaa pidemmän matkan.
Ainut mikä on tänä vuonna vituttanut on HIRVIKÄRPÄSET, niitä on joku miljardi kimpussa heti kun astuu tieltä metsän puolelle. Ne ei edes kuole muutakun sormien väliin puristamalla. prkl.

Mä olen todellinen eräjorma :hyper:
Kun on kotoisin Saimaan rannalta ei voi oikeen muuta ollakaan. Kyllä kun kotiin menee, on se aivan eri maailma. Ei autojen ääntä, ei hälinää, ei tungosta.. ilmakin tuntuu puhtaammalta! Siellä kyllä hermo lepää...

Metsässä on yövytty viimeks n. vuosi sitten koulun retkellä. Ammatinkin puolesta voisin harrastaa tuota metsässä samoilua.

Kalastelu on kans tosi rentouttavaa hommaa. Sitäkin on tänä kesänä tullut harrastettua ja ennätyskalan hurjan tuloksen ilmoitinkin jo fisutrediin... :D
(Just tuli mieleen, et olenhan mä saanut kalaa senkii jälkee mut ei oo muistanu päivittää..)

Voihan toki etelässäkin luonnossa olla mutta kuten sanotaan: Miehen voi viedä pois lapista, mutta ei lappia miehestä...:D

... ja Lapinkuume ei parane koskaan, jos siihen on kerran sairastunut. Oireita toki voidaan säännöllisellä eräilyllä lievittää :D

Hieno harrastus tämä eräily, todentotta! :kippis1:

:offtopic: Vasta nyt tajusin, ettei tämän threadin otsikko olekaan "Oletko ePäjormailija?".

...ei tässä muuta, jatkakaa :D.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom